روانشناسی رنگ یکی از جالبترین و در عین حال، بحث برانگیزترین جنبه‌های بازاریابی است. ما معتقدیم که مسائل همیشه دارای عمقی در تجزیه و تحلیل هستند. تئوری رنگ یک موضوع پیچیده و متفاوت است، اما علاوه بر این، نتایج و تاثیرات گرفته‌ شده از اینفوگرافیک بسیار وسیع است.

سه نکته در مورد رنگ زرد از نظر روان شناسی

این موضوع حقیقت دارد که هر رنگی قابلیت تبدیل شدن به رنگی دیگر را ندارد و نمی‌توان رنگ سبز را به زرد لیمویی تبدیل‌ کرد. بنابراین نیاز است به شناخت و تصمیماتی هوشمندانه در مورد طیف‌های مختلف رنگی در دنیای اطرافمان مجهز شویم.

 

1# روانشناسی رنگ در بازاریابی و تصورات اشتباه در مورد آن

اغلب به دلیل اولویت‌های شخصی، تجارب، نوع تربیت، زمینه و تفاوت‌های فرهنگی، هر کدام از رنگها روی ما تاثیر خاصی می‌گذارند. مثلا رنگهایی نظیر زرد یا بنفش قادرند احساسات ویژه‌ای را در شما ایجاد کنند، اما هنوز چیزهای زیادی در این رابطه برای یادگیری وجود دارد و ما می‌پذیریم که پاسخ همه سوالات را نمی‌دانیم. کلید اصلی این مساله، جستجوی راههای عملی برای تصمیم‌گیری در مورد رنگ و انتخاب آنهاست.

 

2# روانشناسی رنگ در برندها و تجارت آنلاین

نام تجاری یا همان برند یکی از مهمترین موارد مرتبط با ادراک رنگ است و مقالات بسیاری در رابطه با آن شکل گرفته‌ است. تلاشهای بی‌شماری برای دسته‌بندی پاسخ‌دهی به مشتری بر اساس رنگهای مختلف انجام شده‌ است:

روان شناسی رنگ در برندها و تجارت آنلاین

اما حقیقت این است که رنگ، بیش از حد به تجربیات شخصی وابسته است و بیانگر احساسات ویژه‌ای است. با این حال، الگوهای پیام‌ رسانی از طریق رنگ گسترده‌تر هستند.

بر اساس تحقیقی با عنوان “تاثیر رنگ در بازاریابی”، محققان دریافتند که بیش از 90% از قضاوتهایی که در مورد محصول شکل می‌گیرد، بسته به نوع محصول، صرفا متکی بر رنگ است . با توجه به نقشی که رنگ در برندسازی ایفا می‌کند، در ارتباط بین برندها و رنگ، بر اساس درکی که از یک رنگ ایجاد می‌شود، آن رنگ برای برند خاصی استفاده می‌شود (به این معنا که رنگ مناسب فروش چه چیزی است؟)

تحقیقی با عنوان “قرمز هیجان‌ انگیز و آبی آرامش‌ بخش” نیز تائید می‌کند که تمایل به خرید در مشتریان، تا حد زیادی تحت‌تاثیر رنگهایی است که در درک یک برند نقش دارند. حقیقت اینست که رنگها روی دید و نظر مشتری نسبت به شخصیت برند موثر هستند.

دیگر تحقیقات نشان می‌دهد که مغز ما، برندهایی را که بلافاصله قابل شناخت هستند ترجیح می‌دهد و در این میان، رنگ یک عنصر مهم در ایجاد این شناخت است. حتی تحقیقی درا ین رابطه پیشنهاد می‌کند که برای برندهای جدید رنگهایی انتخاب‌ شود که آنها را از سایر رقبا متمایز می‌کند.

هنگامی که بحث چینش و انتخاب رنگ مطرح می‌شود، تحقیقات نشان داده‌ است که پیش‌بینی واکنش مصرف‌کننده به تناسب رنگ و برند، بسیار مهمتر از خود رنگ است.

جنیفر آکر روانشناس و استاد دانشگاه استنفورد، مطالعاتی در این زمینه “ابعاد شخصیت برند” انجام داده‌ است و اشاره می‌کند که 5 بعد روی شخصیت‌سازی برند موثر هستند:

اینفوگرافیک ابعاد شخصیت برند ها

برندها گاهی اوقات، بین دو مورد از این ابعاد قرار می‌گیرند اما معمولا بیشتر به یکی از این ابعاد متمایل هستند. بنابراین رنگ ویژه آن بعد برای برند در نظر گرفته می‌شود (برای مثال، رنگ قهوه‌ای برای استحکام، رنگ بنفش برای کمال و رنگ قرمز برای هیجان). تقریبا هر مطالعه و تحقیق علمی در زمینه رنگها و برندسازی به شما خواهد گفت که رنگها، از شخصیتی که می‌خواهید برای برند ارائه دهید پشتیبانی می‌کنند و نیازی نیست از رنگهای کلیشه‌ای در این رابطه استفاده‌ کنید.

مثلا رنگ سبز، معمولا بعنوان رنگی آرامش‌ بخش مطرح می‌شود و گاهی برای برندهای مربوط به محیط زیست استفاده‌ می شود اما لزوما اینطور نیست و گاهی برای برندهای مربوط به فضاهای مالی نیز کاربرد دارد. یا رنگ قهوه‌ای که برای درخواست تجدیدنظر مفید است، می‌تواند در مفهوم و زمینه دیگر برای ایجاد گرما و احساس صمیمیت و شکرگزاری و یا برای تحریک اشتها بکار رود (هر تجارتی که در زمینه شکلات تا به حال دیده‌اید).

نتیجه‌گیری: هیچ دستورالعمل مشخص و واضحی برای انتخاب رنگهای برند وجود ندارد. عبارت “بستگی دارد” یک جواب کسل‌کننده در این رابطه است اما جوابی درست است. با اینحال زمینه‌ کاری شما باید در یک نظر به مخاطب منتقل‌ شود و در این راستا احساس و تصوری که برند شما یا محصولتان ایجاد می‌کند بسیار مهم است.

 

3# روانشناسی  رنگ در خرید – تمایلات رنگی مردان و زنان

یکی از آزمایشات جالب در این مورد، تحقیق جوهال لوک در مورد انتساب رنگ است. نتایج نشان می‌دهد که انتخاب و ترجیحات رنگ بسته به جنسیت اشخاص فرق می‌کند (البته بیشتر اشخاص حاضر در آزمایش از جوامع غربی بوده‌اند) . جالبترین نکته در این آزمایش تمایل هر دو جنس به رنگ آبی و اختلاف جنسیت‌ها روی رنگ بنفش بود.

البته محیط زندگی و همچنین جنبه‌های فرهنگی نقش مهمی را در انتخاب رنگ مناسب توسط مردان و زنان ایفا می‌کنند و انتخابهای فردی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. بعنوان نمونه، مجله Smithsonian  نشان‌داد که چطور رنگ آبی و صورتی به ترتیب با سلیقه پسران و دختران ارتباط دارد و چگونه از آنها استفاده می‌شود.

رنگهای مورد علاقه مردان و زنان:

اینفوگرافیک رنگ مورد علاقه مردان و زنان در خرید

رنگهایی که کمتر مورد علاقه زنان و مردان است:

اینفوگرافیک رنگ های آزار دهنده برای مردان و زنان در خرید

تحقیقات بیشتر در مورد درک و تنظیمات رنگها نشان می‌دهد که برای سایه‌ها، ته رنگها و رنگها، مردان معمولا رنگهای  جسورانه و بولد را ترجیح می‌دهند در حالی که زنان رنگهای ملایم را می‌پسندند. همچنین مردان بیشتر سایه ‌ایی از رنگهای مورد علاقه‌شان (رنگهایی که رنگ سیاه به آنها اضافه شده‌ است) را انتخاب می‌کنند ولی زنان بیشتر ته رنگهایی ملایم از رنگها را ترجیح می‌دهند (رنگهایی که رنگ سفید به آنها اضافه شده‌است).

اگرچه مساله جنسیت یک بحث داغ در تئوری رنگهاست، اما من نمی‌توانم آن را درک کنم. برندها به سادگی خارج از کلیشه‌های جنیستی کار می‌کنند. در واقع مقوله “تناسب درک شده” نباید اینقدر سفت و سخت بعنوان یک فرضیه در موفقیت برند و محصول بکار گرفته شود صرفا به این دلیل که رنگها با سلیقه‌های نظرسنجی شده مطابقت ندارد.

 

4# هماهنگی و تبدیل رنگ ها

بر اساس یک اصل روانی شناخته‌ شده: جداسازی و تک‌بودن اثر باعث می‌شود که بیشتر در خاطر بماند. تحقیقات به وضوح نشان می‌دهند که  وقتی یک متن یا تصویرمتمایز از محیط اطرافش است، اشخاص قادرند بهتر آن را تشخیص‌ دهند و به یاد بیاورند.

دو مطالعه در ترکیب رنگ‌ها، یکی راجع به ارزیابی زیبایی‌شناسی و دیگری راجع به یافتن تنظیمات و ترجیحات مشتریان، منجر به پیدا کردن الگوهای رنگی مورد علاقه طیف وسیعی از مشتریان با رنگهایی مشابه و پالت‌های مورد علاقه آنها با کنتراست‌های بالای رنگ شد و از لحاظ هماهنگی رنگ، یک ساختار بصری متشکل از رنگهای مشابه و نیز متضاد با رنگهای مکمل ایجاد شد:

هماهنگی و تبدیل رنگ ها

 

می‌توانید پس‌زمینه و اصول و مفاهیم رنگی را در یک سلسله مراتب‌رنگی در سایتتان مطرح‌ کنید و مشتریان را به تعامل و کار با سایت بر اساس رنگها ترغیب نمایید:

سلسله مراتبی از مفاهیم رنگی

اهمیت این موضوع در چیست؟

اگرچه ممکن است شما احساس یک دکوراتور داخلی را بعد از خواندن این بخش پیدا کنید، اما در هر صورت درک اصول بهینه‌سازی تبدیل به شما کمک خواهد کرد تا بسیاری ازاشخاص را از سردرگمی نجات‌ دهید و کار را برای آنها ساده‌تر کنید. مثال زیر را در زمینه تغییرات و تبدیلات رنگی دکمه‌ها در سایت در نظر بگیرید:تبدیل رنگ قرمز

تغییر رنگ دکمه به رنگ قرمز، نرخ تبدیل و تغییر را تا 21 درصد افزایش می‌دهد. ما قصد نداریم یک قضاوت شتابزده در مورد قدرت تک رنگ قرمز داشته‌ باشیم. واضح است که بقیه صفحه که بیشتر به رنگ سبز متمایل‌ است تعامل با سایر قسمتها را ساده می‌کند. در عین حال رنگ قرمز از لحاظ بصری رنگی متضاد با سبز و مکمل آن است.

در مورد تاثیر تک رنگ‌ها در آزمون‌های چند متغیره شواهد دیگری نیز وجود دارد از جمله تحقیقات انجام‌ شده توسط پاراس چوپرا که در مجله Smashing به چاپ رسیده است. چوپرا می‌خواست بداند که چطور می‌تواند دانلودهای بیشتری برای برنامه PDFProducer خود داشته‌ باشد. او این متغیرها را در آزمون‌هایش بکار گرفت:

متغیرهای آزمایش چوپرا

آیا می‌توانید حدس بزنید کدام ترکیب بهتر بود؟ نتایج آزمون به صورت زیر بود:

نتایج آزمایش چوپرا

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]

بعنوان مثال، شماره 10 نسبت به سایرین عملکرد بهتری در مقیاسی بزرگ داشت. این که شماره 10 توانسته بیشترین کنتراست را نسبت به بقیه داشته‌ باشد، تصادفی نیست. اگر دقت کنید می‌بینید که متن PDFProducer کوچک و به رنگ خاکستری روشن است اما متنی که حاکی از عملکرد است (“Download for Free “) با حروف بزرگ و به رنگ قرمز است که کنتراست مورد نیاز برای داشتن یک نرخ تبدیل بالا را فراهم می‌کند.

[/box]

در چنین آزمونهایی مهم اینست که چطور “موفقیت ” را تعریف می‌کنیم. بیشتر ثبت نام‌ها یا بیشتر کلیک‌ها صرفا یک معیار اندازه‌گیری ساده هستند و به اشتباه اغلب بازاریابان صرفا به این دلیل که این موارد را می‌توان به راحتی سنجید از آن استفاده می‌کنند.

 

5# چرا ما رنگ “آبی آسمانی” را به رنگ “آبی روشن” ترجیح می‌دهیم؟

اگرچه رنگهای مختلف، به طرق مختلف قابل مشاهده و ارائه هستند، اما نامهای توصیفی رنگها نیز بسیار اهمیت‌ دارد.

بر اساس تحقیقی با عنوان “یک گل سرخ با هر نام دیگر”، زمانی که اشخاص می‌خواهند محصولی را بر اساس نامهای رنگی مختلف ارزیابی‌ کنند، نامهای فانتزی طرفداران بیشتری دارد. برای مثال عنوان “mocha” یا همان قهوه، بسیار محبوبتر از رنگ مربوط به آن یعنی “قهوه‌ای” است.

تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که در رابطه با طیف وسیعی از محصولات، مصرف‌کنندگان، نامهای رنگی استادانه برای محصول را بیشتر از سایر نامهای اختصاص داده‌ شده به آن محصولات می‌پسندند. همچنین اشخاص، نامهای رنگی غیرمعمولتر و منحصر به فردتر را برای هر چیزی از ژله گرفته تا پوشاک بیشتر دوست‌ دارند.

 

6# پالت رنگی خود را پیدا کنید

پالت رنگ

ما در پایان این پست هستیم و هنوز به قاعده مشخصی برای انتخاب رنگ مناسب نرسیده‌ایم. در حقیقت حتی ممکن است سوالات بیشتری برایمان ایجاد شده‌ باشد.

در واقع طبیعت متنوع تئوری رنگ بدان معناست که ممکن‌است هرگز پاسخی قطعی برای انتخاب رنگ مناسب وجود نداشته‌ باشد.

البته این به آن معنا نیست که ما فکر کردن و نقد در این زمینه را متوقف‌ کنیم. استفاده از پژوهش‌های حاضر، پیش‌فرض‌های ما را به چالش می‌کشد و سوالات سطح بالاتری را ایجاد می‌کند که این امر به نوبه خود راهی برای رسیدن به پاسخ‌های بهتر است.

منبع

نکته هایی که باید در مورد طراحی تجربه‌ی کاربری UX بدانید

تجربه‌ی کاربری یعنی نگاهی که مردم نسبت به محصولات شما خواهند داشت، این تعریف خلاصه و کامل است، حال با ذکر مثالی آن را بیشتر توضیح می‌دهیم، شما خود را به جای فردی قرار دهید که به فروشگاهی رفته و قصد خرید یک گوشی هوشمند را دارد و در مقابل خود گزینه‌های زیادی را برای انتخاب می‌بیند. شما در این حالت گوشی را انتخاب خواهید کرد که حس بهتری به شما می‌دهد و امکاناتی دارد که در عین حالی که نیاز‌های شما را جواب خواهد داد با آن‌ها احساس راحتی می‌کنید، این حس نسبت به یک محصول را می‌توان تجربه‌ی کاربری نامید.

 

1# UX در زمینه‌ی کسب و کار‌های اینترنتی

تجربه کاربری بهتر و روش های دستیابی به تجربه کاربری بهتروقتی صحبت از کسب و کار‌های اینترنتی می‌شود، مهم‌ترین ابزار شما برای ارتباط با مشتریان وب سایت شما خواهد بود، پس همواره باید روی تجربه کاربری که وب سایت شما به کاربران ارائه می‌دهد، کار کنید. وقتی کاربری وارد وب سایت شما می‌شود، باید احساس کند که در این وب سایت به راحتی می‌تواند نیاز‌های خود را بر طرف کند. احساس راحتی و اعتماد دو فاکتور مهم در یک تجربه‌ کاربری خوب است. شما همیشه خود را به جای کاربران قرار دهید به این صورت که وقتی وارد وب سایت شما می‌شوند، آیا  به راحتی می‌توانند نیاز‌های خود را پیدا کنند یا اینکه شما برای کاربران جستجویی را قرار داده‌اید  که به نظر خودتان عالی است اما باعث می‌شود، کاربران مجبور شوند  زمانی را برای جستجو در وب سایت شما صرف کنند؟ واقعیت این است که در این زمینه نظر شما مهم نخواهد بود چرا که کاربران هستند که قرار است از شما خریدی کنند و یا از خدمات شما استفاده کننده، واضح است که هدف از یک کسب و کار اینترنتی گسترش این کار و کسب سود بیشتر است، پس همیشه نظر کاربران باید مورد توجه قرار گیرد.

مثال دیگری در این زمینه قسمت ثبت نام وب سایت شما است که یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر وب سایت می‌باشد. همیشه توجه کنید که وقتی کاربری وارد وب سایت شما می‌شود آیا می‌تواند به راحتی این قسمت را پیدا کرده و در آن ثبت نام کند و آیا به راحتی می‌تواند به شما اعتماد کند و اطلاعات خود را در اختیار شما قرار دهد؟ برای پی بردن به این سوالات بهترین کار را می‌توان تست کردن قسمت‌های مختلف وب سایت دانست با این کار می‌توانید بازخورد مخاطبان را پیش‌بینی کنید، در ادامه روشی برای انجام این کار به شما پیشنهاد شده است.

 

2# پیش‌بینی بازخورد احتمالی کاربران در مقابل طراحی تجربه‌ کاربری سایت شما

تجربه کاربری بهتر و روش های دستیابی به تجربه کاربری بهتراز چند نفر بخواهید که به وب سایت شما وارد شوند و در آن جستجویی کنند و یا مراحل ثبت نام و خرید را انجام دهند. بعد از انجام این اقدامات از آن‌ها بخواهید نظر و احساس خود را در مورد وب سایت شما بازگو کنند، از آن‌ها بخواهید بدون تعارف و صادقانه به شما پاسخ دهند. این تست در مقیاس کوچکی انجام شده می‌شود اما می‌تواند دید خوبی به شما بدهد که بتوانید عکس‌العمل کاربران را در مواجهه با وب سایت خود حدس بزنید، همچنین به نظرات کاربران خود توجه زیادی بکنید و از آن‌ها بخواهید که پیشنهادات خود را به شما ارائه بدهند. کاربران اگر حس کنند که شما به پیشنهادات آن‌ها توجه کرده و از آن استفاده می‌کنید، سازنده‌ترین نظرات را به شما می‌دهند، چرا که آن‌ها از بیرون به وب سایت شما نگاه می‌کنند و می‌توانند نواقص وب سایت شما را بگویند. شما برای این کار هزینه‌ای پرداخت نخواهید کرد اما با استفاده از آن می‌توانید تجربه کاربری UX وب سایت خود را بهبود ببخشید.

دو فاکتور مهمی که شما در طراحی تجربه کاربری UX باید به آن توجه کنید.

 

3# انتخاب بهترین چیدمان برای وب سایتتجربه کاربری بهتر و روش های دستیابی به تجربه کاربری بهتر

زمان دسترسی کوتاه و زیبایی ظاهری دو عاملی هستند که با یک انتخاب مناسب برای چیدمان وب سایت محقق می‌شوند. چیدمان شما باید به گونه‌ای باشد که در زمان استفاده‌ی کاربران از وب سایت، تمام گزینه‌های موجود در یک نگاه و به صورت منظم برای آن‌ها نمایش داده شود. این کار به کاربران احساس خوبی را انتقال می‌دهد و باعث می‌شود آن‌ها تجربه کاربری بهتری داشته باشند. همچنین انتخاب چیدمان مناسب باعث زیبایی وب سایت شما خواهد شد که خود عامل مهمی در زمینه‌ی تجربه کاربری می‌باشد.

 

4# انتخاب بهترین رنگ بندی برای وب سایت

تجربه کاربری بهتر و روش های دستیابی به تجربه کاربری بهتردر رنگ‌بندی وب سایت خود به سمتی حرکت کنید که از تعداد رنگ‌های کمتر به همراه همنشینی بالا استفاده کنید. برای اینکه اطلاعاتی در مورد همنشینی رنگ‌ها بدست آورید، می‌توانید در میموس دنبال کتاب طراحی رابط کاربری جستجو کنید. هر رنگی می‌تواند با تعدادی از رنگ‌های خاص به زیبایی ترکیب شود، این مسئله را همنشینی رنگ‌ها می‌گویند. پیشنهاد می‌شود در طراحی وب سایت خود از دو رنگ استفاده کنید چرا که استفاده از رنگ‌های زیاد در رنگبندی یک وب سایت باعث می‌شود که کاربران احساس راحتی نداشته باشند.