نرخ پرش Bounce Rate چیست؟ چرا نرخ پرش | نرخ فرار بسیار مهم است؟ تاثیر نرخ فرار در سئو سایت

نرخ پرش یا نرخ فرار Bounce rate

نرخ فرار را بشناسید، و اینکه چطور آن را بهینه سازی کنید.

قدم#0 تعریف نرخ فرار Bounce rate

در یک نگاه: نرخ فرار یعنی – کاربر از طرق مختلفی که قابل پیگیری است به وبسایت شما وارد میشود سپس بدون اینکه حرکتی انجام دهد، از وبسایت شما خارج میشود. اما تعریف بلاگ گوگل در مورد نرخ فرار را بخوانید:

نرخ فرار یعنی درصدی از نشست ها در یک برگه مفرد. نشست هر کاربر در برگه وبسایت شما، یعنی از طریق جستجو، بوکمارک مرورگر و یا روش های دیگر به برگه وبسایت شما وارد شده و بدون اینکه حرکت دیگری انجام دهد از آن خارج میشود.

در یک کلام نرخ فرار یعنی کاربر وبسایت شما را پیدا، باز کرده و سپس آن را میبندد. اما شماری از دلایل مختلف دالّ بر نرخ پرش بالا وجود دارد. مثلا؛ کاربران به این دلیل وبسایت شما را ترک میکنند چون رابط کاربری و تعامل با وبسایت شما برای کاربر دشوار می نماید. یا اینکه کاربر دنبال برخی اطلاعات است که برگه وبسایت شما را بازدید میکند، سپس با دست یافتن به آن اطلاعات یا نکاتی که لازم داشت برگه وبسایت شما را ترک میکند و در نهایت اینکه نیازی ندارد تا بیشتر از این بماند یا اینکه برگه های جدیدی باز کند.

نرخ فرار چیست؟ بهینه سازی نرخ فرار! چرا و چگونه

قدم#1 همه چیز در مورد نرخ فرار با گوگل آنالیتیکز Google Analytics شروع میشود

وقتی در حساب گوگل آنالیتیکز خود باشید، نرخ فرار Bounce Rate به صورت درصدی نمایش داده شده است. مثلا این میزان 75% است، این یعنی از هر 100 نفر کاربر که به وبسایت شما وارد شده باشند، 75 نفر بدون اینکه نتیجه ای گرفته باشند و بدون هیچ حرکت اضافی، وبسایت شما را ترک میکنند. اما نکته مهم در نرخ فرار اینست که کاری کنید که کاربران پس از وارد شدن، حرکت دیگری انجام دهند و سریعا به صفحه نتایج جستجو عقب گرد نکنند، یا اینکه برگه را رها نکنند.

آیا نرخ پرش وبسایت شما واقعا بد است؟

قبل از اینکه کاملا درگیر شوید، میخواهم بدانید که آیا میزان پرش یا نرخ فرار وبسایت شما، که به نظر شما بالاست آیا در حوزه کسب و کار آنلاین شما معمولی است یا اینکه نه واقعا شرایط بد است؟

اینوفگرافیک نرخ فرار چیست؟ بهینه سازی نرخ فرار! چرا و چگونه

نرخ پرش یا نرخ فرار : فرقی نمیکند کدام یک از این دو کلمه را به کار می برید

قدم#2 یک مثال ساده در مورد استفاده گوگل از نرخ فرار و تاثیر نرخ فرار در سئو سایت

گوگل از نرخ پرش در رتبه بندی وبسایت استفاده میکند. خب تفاوت در اینجاست که شما در مورد راه های بهبود تجربه کاربری وبسایت و همچنین خرید یک پیرهن جدید در گوگل جستجو میکنید حال گوگل میخواهد برای عبارت اول، بهترین متنی که کاربران بیشتر آن را مطالعه کرده اند را پیشنهاد کند، اما برای خرید پیرهن به نظر شما بین دیجی کالا، بامیلو و تخفیفان کدام را انتخاب میکند؟

به عبارت دیگر، نرخ پرش با نرخ تبدیل رابطه ای وابسته دارد، یعنی: نرخ پرش برای یک وبمستر وقتی مهم است که بخواهد کاربر را در وبسایت خود نگه دارد ولی نرخ پرش برای کسی که میخواهد چیزی بفروشد شاید زیاد مهم نباشد برای خرید پیرهن کاربر به وبسایت بامیلو وارد میشود، قیمت آن را میبیند و فکر میکند سپس برگشته و به وبسایت دیگری چون تخفیفان وارد میشود این به این معنی نیست که پیرهن به درد کاربر نمیخورد (و گوگل نباید آن را پیشنهاد کند) بلکه کاربر میخواهد پیرهن دیگری را ببیند. (همین)

اینجاست که گوگل که برای جستجوی اولی، نرخ پرش را در رتبه بندی موثر میکند اما در نتیجه ی دومی نرخ پرش ، اهیمیتی تعیین کننده در رتبه بندی گوگل نخواهد داشت. حال اینجا مشخص میشود که نرخ فرار +/- نرخ تبدیل (تبدیل کاربر به مشتری واقعی که خرید میکند) بستگی به نوع فعالیت شما دارد. شاید شما بخواهید برای وبسایت خود محتوای خوبی منتشر کرده تا کاربران را جذب کرده سپس به آنها محصولات خود را بفروشید. پس با توجه به چیزی که آموختیم، آمار تصویر زیر، برای شما کاملا واضح خواهد بود:

نرخ فرار چیست؟ بهینه سازی نرخ فرار! چرا و چگونه
هدف شما از بازدید کاربران میتواند هدف نرخ فرار را تعیین کند. در واقع دلیل پیگیری نرخ فرار اینست که بدانید چرا کاربر وبسایت شما را ترک کرده است حال چرا میخواهید کاربر به وبسایت شما وارد شود سپس در آن بماند؟

قدم#3 شروع کار با آمار نرخ فرار کاربران در Google Analytics

استفاده از گوگل آنالیتیکز برای بررسی میزان نرخ فرار و دلیل فرار کاربران از وبسایت

برای شروع به حساب گوگل آنالیتیکز رفته و به پیشخوان حساب خود وارد شوید سپس مسیر زیر را دنبال کنید:

Behavior > Site Content > Pages

در این قسمت شما برگه هایی را مشاهده میکنید که بیشترین آمار بازدید را در وبسایت دارند.

نرخ فرار برگه ها در پیشخوان گوگل آنالیتیکز

نرخ فرار هر برگه نمایش داده شده است.

نرخ فرار یکی از برگه در این تصویر تقریبا 30% است، اما کاربرانی که با ترک وبسایت فرار کرده اند و در نرخ پرش محاسبه شده اند از این 30 درصد سهمی 26.26% دارند. میتوانید روی بخشی از این قسمت کلیک کنید تا نرخ فرار برگه ها را مشاهده کنید سپس آنها را از بیشتر به کمتر مرتب کرده برگه های مورد نظر را برای بهبود نرخ فرار انتخاب کرده و ادامه دهید.

میتوانید محتوا و مقاله هایی که کاربران را به تردد در وبسایت ترغیب میکنند را در مقابل محتوایی که اولین و آخرین مورد مشاهده توسط کاربران است قرار داده و مقایسه خود را شروع کنید. کدام برگه ها در وبسایت شما به بهبود نرخ فرار نیاز دارند مسلما هرچه میانگین بین نرخ پرش برگه و بازدید برگه بالا باشد یعنی برگه های پربازدیدی که نرخ پرش بیشتری نسبت به همه دارند را برای آغاز کار انتخاب کنید. برگه هایی که کمترین نرخ فرار را به خود اختصاص داده اند آنها را پیدا کرده و با برگه های نرخ پرش بالا مقایسه کنید تفاوت را پیدا کرده و بفهمید کدام تفاوت ها کاربران را نگه داشته اند؟

قدم#4 بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنید

بهترین کلمات  کلیدی را در بخش Organic Search Traffic یا Campaign > Keyword بیابید، کلماتی که از طریق آنها بیشترین ترافیک را از طریق موتورهای جستجو داشته اید را پیدا کنید سپس برترین کلمات خود را که بیشترین و کمترین نرخ پرش را دارند، هر دو را پیدا کنید. نرخ پرش یا نرخ فرار کلمات کلیدی مهم وبسایت در پیشخوان گوگل آنالیتیکز

کمترین نرخ فرار برای یک کلمه کلیدی مهم یعنی اینکه کاربران کمتری از وبسایت شما پرش کرده اند و این مورد را با کلمه کلیدی مهم دیگری که پس از جستجو شدن و وارد شدن به وبسایت شما هنوز نتوانسته نرخ پرش کمی داشته باشد یا به عبارتی نرخ ماندگاری مناسبی داشته باشد مقایسه کنید.

قدم#5 بررسی عمیق نرخ پرش

دلایلی بر نرخ پرش بالا – نرخ فرار بالا، یعنی بیشترین میزان کاربران وارد شده به نتیجه نرسیده اند به همین دلیل وبسایت را ترک میکند. نرخ پرش یا نرخ فرار بالا میتواند دلایل خود را داشته باشد، و این موارد متعدد…

برگه مفرد سایت – اگر شما در وبسایت خود فقط یک برگه داشته باشید، آنالیز و تجزیه و تحلیل وبسایت، چند بازدید را ثبت نمیکند مگر اینکه کاربر برگه را بازبارگذاری یا Reload کند. به عنوان نتیجه، وبسایت های تک برگه ای بیشترین میزان نرخ فرار را هم دارند. برای دست یابی به بازخورد های بیشتر مردم نسبت به وبسایت شما بهتر است هر از گاهی برخی قسمت ها را تغییر دهید و تعامل کاربران با وبسایت را بسنجید.

قدم#6 اقدامات اشتباه در طراحی سایت

اگر شما نرخ فرار بالایی را از یک وبسایت با برگه های متعدد میبینید، سعی کنید با گوگل آنالیتیکز و استفاده از کد پیگیری یا Tracking Code وبسایت را به سرویس گوگل متصل کرده و اطلاعات بیشتری بدست آورید. برای نصب گوگل آنالیتیکز روی سایت خود می توانید از آموزش زیر استفاده کنید:

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]

نصب گوگل آنالیتیکز روی سایت

 [/box]

 

قدم#7 تاثیر طراحی سایت در رفتار کاربران

پس از اتصال به گوگل آنالیتیکز کل برگه های وبسایت شما توسط این آنالیزگر پایش میشود.

اگر هنوز نرخ بالای فرار را تجربه میکنید به این موراد رسیدگی کنید:

[tie_list type=”checklist”]

  • دستی به طراحی وبسایت خود بکشید (یا برگه های فرود)
  • این برگه ها را با قوانین جستجو بهینه سازی و سئو کنید
  • از کلمات کلیدی در بهینه سازی و تبلیغات برای کلیک بیشتر میتوانید استفاده کنید
  • همچنین میتوانید روی کلمات کلیدی برای محتوای بهتر تمرکز کنید.
  • تجربه کاربر در وبسایت را بهبود ببخشید،
  • بهتر است کل وبسایت را در اختیار کاربر قرار دهید تا به راحتی بتواند محتوا را مطالعه کند

[/tie_list]

قدم#8 رفتار کاربران در نرخ پرش

گاهی اوقات دلایل فرار کاربر و نرخ پرش بالا میتواند به رفتار کاربر وابسته باشد. مثلا، وقتی کاربری برگه ای از برگه های وبسایت شما را بوکمارک میکند و آن را باز میکند سپس آن را مجددا میبندد، این کاربر یک پرش انجام داده است.

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]

هر آن چه که باید در مورد نرخ فرار ایمیل بدانید، نرخ فرار ایمیل نرم | نرخ فرار ایمیل سخت؟

[/box]

قدم#9  بهبود نرخ پرش و سئو سایت

اقدامات اولیه – طراحی و رابط کاربری و تجربه کاربری در وبسایت شما، میتواند روی نرخ پرش کاربران تاثیر گذار باشد. برای بهبود نرخ پرش میتوانید اقدامات مختلفی انجام دهید. تغییرات سفارشی در وبسایت خود ایجاد کنید. سپس تغییرات نرخ پرش کاربران را ثبت کنید و با نرخ پرش قبل از تغییرات مقایسه کنید سپس تغییرات را به طوری محسوس و سفارشی انجام دهید؛ تا بتوانید به بهترین نتیجه در ثبت آمار نرخ پرش کاربران دست پیدا کنید. این کار کمک میکند تا ضعف وبسایت خود را پیدا کرده سپس به سرعت به بهبود نرخ پرش وبسایت خود بپردازید.

داده های مخصوص به کسب و کار خود را پایش کنید. نرخ پرش برای یک وبسایت در حوزه دیجیتال مارکتنیگ یا بازاریابی اینترنتی با یک وبسایت که در حوزه تولید برنامه های تلفن همراه فعالیت دارد یا یک وبسایت دانلود و موزیک، بسیار متفاوت است. به نرخ فرار از ورودی ها و مراجع مختلف توجه کنید. از زوایای دیگری هم به قضیه نگاه کنید، از طریق فیسبوک یا Medium، کمپین هایی که راه اندازی کرده اید، برگه های فرود و … تا بهتر از قبل متوجه شوید که چگونه میتوانید نرخ پرش بالای وبسایت خود را به حالت معمولی بازگردانید.

قدم#10 اقدامات کلی

برای بهبود نرخ پرش کاربران از وبسایت شما، اول باید بدانید نرخ پرش میانگین ثبت شده برای نوع وبسایت شما چقدر است. این موضوع در اینفوگرافیک بالا مشخص شده است اما آیا واقعا نرخ فرار برای شما مهم تر است؟ بر اساس چیزی که از منبع ترافیک برای کلمات کلیدی، برگه ها و ترافیک ارگانیک جستجو، شبکه های اجتماعی ارجاع دهنده و لینک های مختلف آموختید باید بدانید که نرخ پرش نشان میدهد شما به خوبی نتوانسته اید کاربر را پای وبسایت خود نگه دارد حال هدف از سنجش نرخ پرش و مقدار آن همانطور که گفته شد مهم است.

اول از همه نوشته ی خود را روی کاغذ مناسب کرده و بهینه سازی موتور جستجو را روی آن انجام دهید. وقتی بهینه سازی محتوا انجام شد، مقاله ی خود را خوانده و سعی کنید لحن مناسب تری بکار ببرید. بهتر است بدانید که پاراگراف اول متن شما، نظر کاربر را تعیین میکند اینکه دنباله متن را بخواند یا اینکه مقاله را رها کند.

در میان محتوای خوب و مناسب خود، اگر مقاله ی مرتبط دیگری دارید، بی درنگ آن را به کاربر پیشنهاد کنید. سعی کنید مقاله مرتبط باشد، کاربران میخواهند بیشتر از قبل یادبگیرند. اگر به ظاهر وبسایت خود اهمیتی نمیدهید، هیچ وقت یک وبسایت راه اندازی نکنید، باید هدفتان جلب توجه کاربر و ماندگاری وی باشد. طراحی وبسایت شما یکی از اصلی ترین نکات است پس تمام تلاش خود را به کار گیرید تا وبسایتی زیبا داشته باشید.

برخی از کاربران همیشه در وبسایت جستجو میکنند پس فرم یا ابزار جستجو را در اختیار هر کاربری قرار دهید تا به این شیوه راه آسانی برای وی فراهم کرده باشید. شاید سرعت وبسایت به اندازه ظاهر مهم نباشد، گاهی اوقات، کاربران برای یک وبسایت زیبا دلشان تنگ میشود اما اگر سرعت نداشته باشید، کاربران تازه وارد و ناشناخته را عین آب خوردن از دست میدهید.

اگر در وبسایت خود پاپ آپی دارید یا پنجره ی کوچکی که ایمیل کاربر را همان ابتدا میخواهد سعی کنید آن را طوری برنامه ریزی کنید که پس از چند ثانیه به کاربر پیشنهاد شود. راه و روش دستیابی به ایمیل مارکتینگ مهم است اما سعی نکنید کاربران را اذیت کرده و ایمیل را اجباری تهیه کنید.

اگر لینک های خروجی زیادی در برگه های خود دارید، به آنها صفت _blank اضافه کنید تا با کلیک شدن در پنجره جدیدی برای کاربر باز شوند و روی نرخ پرش تاثیر چندانی نداشته باشند.

 

کاهش نرخ پرش و باز شدن لینک‌های خروجی در تب جدید

 می‌توان گفت برای کسانی که قصد دارن وب سایتی را برای کسب و کار خود راه اندازی کنند، مهم‌ترین عامل موفقیت توجه به کاربران است. در نهایت رضایت کاربران است که موفقیت یا عدم موفقیت یک وب سایت را تعیین می‌کند. در همین زمینه گاهی توجه به نکات کوچک و ظاهراً کم اهمیت می‌تواند تأثیر زیادی در بالا بردن رضایت مشتریان داشته باشد. در اینجا به نکته‌ای می‌پردازیم که در صورت رعایت کردن آن می‌توانید نرخ پرش وب سایت خود را کاهش دهید.با یک ترفند ساده نرخ پرش وبسایت خود را به راحتی کاهش دهید و بهینه بمانید

در زمانی که شما کاربران را مجبور می‌کنید که یک لینک خارجی را در تب مشابه باز کنند، برای آن‌ها خستگی ناشی از زدن دکمه‌ی بازگشت به عقب را به وجود می‌آورید. معنی این جمله بدین شرح است که در مواقعی که کاربران بر روی یک لینک خارجی کلیک می‌کنند، آن‌ها مجبور می‌شوند برای بازگشت به سایت شما بر روی دکمه‌ی بازگشت به عقب مرورگر کلیک کنند. در این مواقع میزان بازدید از صفحات pageview شما کاهش خواهد یافت. حال فرض کنید کاربری بخواهد بر روی چهار لینک خروجی در وب سایت شما کلیک کند، در ادامه او مجبور است برای بازگشت به وب سایت شما چهار بار روی دکمه بازگشت کلیک کند. این کار برای او کسل‌کننده می‌باشد و زمان او را نیز هدر خواهد داد. در چنین حالتی باید انتظار افزایش نرخ پرش و نرخ خروج را داشته باشیم.

 

 راهکاری برای افزایش نرخ تبدیل و کاهش نرخ پرش وب سایت

با یک ترفند ساده نرخ پرش وبسایت خود را به راحتی کاهش دهید و بهینه بمانیددر صورتی که شما از سیستم مدیریت وردپرس استفاده می‌کنید با استفاده از افزونه‌ی وردپرس WP external links قادر خواهید بود که این مشکل را بر طرف کنید. این پلاگین می‌تواند، باعث شود لینک‌های خروجی در تب جدید و با پنجره‌ی جدید باز شوند. در نهایت باز شدن لینک‌های خروجی در تب جدید می‌تواند باعث افزایش نرخ تبدیل و همچنین کاهش نرخ پرش وب سایت شما شود. تمامی این نکات در کنار هم باعث بهبود تعامل شما با مخاطبان می‌شود پس لازم است به آن‌ها توجه بیشتری بکنید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>