2022-03-13

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ حتما شما هم تا به حال کلمه بازاریابی به گوشتان خورده است و یا ممکن افرادی در اطراف شما باشند که در زمینه بازاریابی فعالیت دارند و همه آنها سعی دارند تا با یکسری روش های خاص محصولات و یا خدمات را به فروش برسانند. امروزه با توجه به فناوری هایی که در حوزه اینترنت و فضای آنلاین بوجود آمده است و روز به روز تعداد کسانی که از اینترنت استفاده می کنند، افزایش پیدا می کنند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

با توجه به تمامی صحبت هایی که گفته شد، باید گفت که فرآیند بازاریابی هم به مرور وارد فضای مجازی شد و یسری امکانات و شرایطی را فراهم آورد تا بسیاری از مدیران کسب و کارها بتوانند هم از طریق فضای مجازی و هم از طریق آنلاین بتوانند با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنند و فروش محصولات خود را بیشتر کنند.

در بسیاری از شرکت ها از دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک روش فوق العاده موثر برای تعامل بهتر و فروش بیشتر استقبال میشود. اینها همه یک آشنایی مقدماتی بود اما شاید هنوز هم سوالاتی در ذهن کسانی باشند که می خواهند درمورد بازاریابی آنلاین بیشتر بدانند. به همین دلیل ما در این مقاله از شرکت میموس سعی کردیم تا به تمامی سوالات مربوط تعریف دیجیتال مارکتینگ پاسخ دهیم.

تعریف دیجیتال مارکتینگ :

دیجیتال مارکتینگ شامل تمام کارهایی است که مربوط به بازاریابی است اما در بستر آنلاین انجام میشود. در بازاریابی اینترنتی از کانال دیجیتال مختلف مانند موتورهای جستجوگر، شبکه های اجتماعی، ایمیل و یا سایر وب سایت ها استفاده میشود.

حتما بخوانید :  چگونه یک تقدیرنامه جادویی برای مشتری بنویسیم و ارسال کنیم؟

دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار :

اگر توجه داشته باشید بازاریابی سنتی به این صورت بود که تبلیغات به صورت چاپی، ارتباط تلفنی با مشتریان و یا به صورت فیزیکی و یا حضوری انجام میشدند. اما در مقابل آن بازاریابی دیجیتال به صورت کاملا آنلاین و الکترونیکی به وجود آمد. این به این معنی است که بسیاری از شرکت ها و برندها برای دسترسی بیشتر به مشتریان خود از ایمیل، ویدئو، شبکه های اجتماعی مثل تلگرام، اینتساگرام و لینکدین استفاده می کنند.

در تمامی مراحل Digital Marketing مهم ترین موضوع برند شرکت است؛ زیرا هویت و اصل یک مجموعه را به افراد زیادی معرفی می کند. در دنیای مجازی امروز، داشتن وب سایت برای کسب و کارها از نون شب هم واجب تر است؛ زیرا اگر سایت نداشته باشند، سعی می کنند تا در شبکه های یا در برخی کانال های آنلاین فعال تر باشند.

محتوای دیجیتال و بازاریابی چنان در حال گسترده شدن است که حتی بسیاری از مشتریان هم از ارائه دهندگان خدمات و محصولات انتظار دارند که از ابزارهای دیجیتال استفاده کنند. این ابزارها یک راه برای افزایش اعتماد مشتریان می باشد.

انواع بخش های دیجیتال مارکتینگ :

  • بهینه سازی موتورهای جستجوگر
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی در شبکه های اجتماعی
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی آنلاین
  • تبلیغات کلیکی
  • و…

مزایای بازاریابی دیجیتالی :

جهانی بودن :

امروزه شاید نتوان کسی را پیدا کرد که از یکی از دستگاه های دیجیتالی مانند کامپیوتر و یا تلفن هوشمند استفاده نکند. بازاریابی دیجیتالی به شما کمک می کند تا روزانه به تمامی مردم دنیا در ارتباط باشید. در بازاریابی سنتی، تبلیغات و بازاریابی در ساعت های خاص و یا در مکان های ویژه مانند نصب بیلبورد در بزرگراه انجام میشود.

حتما بخوانید :  10 نکته اساسی در مورد سئو وردپرس

مقرون به صرفه بودن :

تبلیغات سنتی مانند چاپ و انتشار تبلیغات تلویزیونی هزینه های بالایی دارد و برای کسب و کارهای کوچکی که به تازگی وارد بازار رقابت شده اند، چندان مناسب نیست. دیجیتال مارکتینگ بسیار مقرون به صرفه تر است و حتی شما می توانید در برخی از استراتژی ها کمپین هایی متناسب با بودجه خود تعریف کنید.

قابل اندازه گیری و تحلیل :

برای برنامه ریزی بازاریابی و ایجاد برخی از کمپین ها، یک نکته بسیار مهم قابل اندازه گیری بودن آن است. اندازه گیری و تحلیل در پایان هر بخش از دوره بازایابی این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا ببینید که تا چه اندازه موفق بوده اید.

پیدا کردن مخاطبان اصلی هدف :

این را می دانید که برای هر کسب و کاری یکسری مشتریان هدف وجود دارد و شامل یکسری افراد خاص میشود. بازاریابی دیجیتال به شما کمک می کند تا مشتریان هدف خود را پیدا کنید؛ در صورتی که انجام چنین کاری در بازاریابی سنتی واقعا دشوار است. یکی از بخش های دیجیتال مارکتینگ، سئو مارکتینگ است که دسترسی به مخاطبان شما را راحت تر می کند.

بالا بردن نرخ تبدیل :

از آنجایی که در این روش بازاریابی شما مخاطبان خاصی را هدف قرار می دهید، احتمال تبدیل شدن این مخاطبان به مشتری افزایش پیدا می کند.

انعطاف پذیر بودن :

بازاریابی دیجیتال بسیار انعطاف پذیر است؛ به این صورت که شما می توانید استراتژی های به کار رفته خود را آنقدر تغییر دهید تا بتوانید به نتیجه دلخواه خود برسید.

امکان ارتباط بیشتر :

هر چه بیشتر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، کسب و کار خود را هم به همان اندازه می توانید رونق دهید. دیجیتال مارکتینگ این امکان را برای شما فراهم می کند تا بتوانید چهر واقعی برند خود را به مخاطبان زیادی نشان دهید. به عنوان نمونه ارتباط در شبکه های اجتماعی و یا بخش کامنت ها یکی از بهترین جاهایی است که شما می توانید دیجیتال برندینگ داشته باشید.

حتما بخوانید :  سئو کار چیست و بهترین سئو کار ایران کیست؟

کلام آخر

در این مقاله از سایت میموس سعی کردیم تا به طور کلی در رابطه با اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد، توضیح دهیم اما دنیای بازاریابی اینترنتی آنقدر گسترده است که ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به سایت و اینستا محدود نمیشود. اگر در رابطه با دوره و آموزش دیجیتال مارکتینگ به مشاوره نیاز دارید میتوانید با کارشناسان شرکت میموس در ارتباط باشید.

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)