کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام کنید


ورود

پسورد خود را فراموش کردید ؟

اکانت دارید ؟ وارد سایت شوید


ثبت نام

۱۶ اشتباه رایج سئو که وب‌مسترها نباید در سئو سایت انجام دهند

۱۶ اشتباه رایج سئو که وب‌مسترها نباید در سئو سایت انجام دهند

هدف من در این نوشتار، معرفی اشتباهاتی است که در ارتباط با سئو صورت می‌گیرند. برای بالا بردن رنک وب‌سایت و استفاده‌ی بهینه از سئو می‌بایست از این اشتباهات پرهیز گردد. اگر عزم‌تان برای ارتقای وب‌سایت‌تان جزم است و می‌خواهید به طور اصولی از سئو استفاده کنید، این نوشته را بخوانید و سعی کنید از اشتباهاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهم کرد دوری کنید.

اشتباهات سئو

۱# نبود محتوای با کیفیت

مهم‌ترین نکته‌ای که در ارتباط با سئو می‌بایست رعایت شود، کیفیت بالای محتوا است. متأسفانه گاه بسیار پیش می‌آید که سایر اصول سئو به خوبی رعایت می‌شوند اما محتوا آن‌چنان که باید و شاید از کیفیتی مطلوب برخوردار نیست. به یاد داشته باشید که این محتوا است که در وهله‌ی اول می‌تواند کاربر را در سایت‌تان نگاه دارد و موجب شود که دفعات دیگر نیز به وب‌سایت شما مراجعه کند.

محتوا می‌بایست بتواند نیاز یا نیازهای کاربر را برطرف کند، آن هم با زبانی ساده و قابل فهم. این نکته‌ بسیار مهم است که زبانِ محتوا بایستی قابل فهم باشد و نه آن‌که کاربر برای فهمیدن بخشی از مطلب نیاز به تمرکز و توجه بسیار زیاد داشته باشد.

افزون بر این موارد، حتماً در نظر بگیرید که محتوای خوب بیش از ۷۰۰ کلمه است. محتواهای زیر ۷۰۰ کلمه بسیار کم پیش می‌آید که کامل باشند و بتوانند نیازهای کاربر را برطرف سازند.

۲# وجود محتوای تکراری

از جمله اشتباهاتی که بسیار تکرار می‌شود، وجود محتوای تکراری در سایت است. به خاطر داشته باشید که وجود یک یا چند محتوای مشابه در چند صفحه از وب‌سایت‌تان موجب سردرگمی موتورهای جستجو شده و در نتیجه جریمه شدن وب‌سایت‌تان را به همراه دارد. پس حتماً و ضرورتاً از یک محتوا در دو یا چند صفحه از وب‌سایت‌تان استفاده نکنید.

۳# نوشتن برای موتورهای جستجو و نه کاربران

یکی دیگر از اشتباهاتی که به راحتی و به وفور می‌توان آن را دید این است که محتوا برای موتورهای جستجو تهیه شده و نه کاربران. در واقع با مروری بر محتوا می‌توان به سادگی تمام هم و غمِ وب‌مستر را راضی نگاه داشتنِ موتورهای جستجو تشخیص داد و نه کاربران.

نباید از خاطر برد که این کاربران هستند که قرار است از محتوا راضی باشند.  در صورت راضی بودن کاربران، موتورهای جستجو نیز راضی خواهند شد. در واقع، با جلب رضایت کاربران می‌توان به راحتی رضایت موتورهای جستجو را نیز جلب کرد اما با رضایت موتورهای جستجو نمی‌توان رضایت کاربران را جلب نمود. پس حتماً سعی کنید محتوای‌تان، چه محتوای متنی، چه ویدئویی و چه هر نوع دیگر، کاربر پسند باشد تا موتور جستجو پسند!

۴# عدم استفاده از محتوای جدید

استفاده نکردن از محتوای جدید تلویحاً این پیام را به گوگل می‌دهد که وب‌سایت ما به روز نیست و بدیهی است که گوگل در صورت دریافت این پیام، دیگر آن روی خوشی که بایستی به وب‌سایت نشان دهد را نشان نمی‌دهد.

بنابراین بایستی همواره و منظم وب‌سایت را به روز نگاه داشت و در صورت نیاز اقدام به به‌روز‌رسانی محتواهای قدیمی نمود و در پرده این پیام را به گوگل ارسال کرد که حتی محتواهای قدیمی ما نیز با توجه به اوضاع روز تغییر می‌کنند.

۵#  محوریت قرار دادن یک کلمه‌ی کلیدی

پیش‌تر محوریت قرار دادن صرفاً یک کلمه‌ی کلیدی در متن و حول آن نوشتن مزیت محسوب می‌شد. اما در حال حاضر، متنی که چنین ویژگی‌ای داشته باشد ضعیف محسوب می‌شود. سعی کنید محتواهایتان حول چند کلمه‌ی کلیدی باشند و نه یک کلمه‌ی کلیدی.

۶# عدم استفاده از تگ Canonical

عدم استفاده از تگ Canonical نیز از جمله اشتباهاتی است که کم تکرار نمی‌شود. استفاده از این تگ اگر هیچ سودی نداشته باشد، ضرری هم ندارد. سعی کنید در صورتی که از یک محصول در چند دسته‌بندی مختلف و با چند ULR مختلف استفاده کرده‌اید، حتماً از تگ Canonical استفاده کنید.

۷# به‌کارگیری کلمات کلیدی نا مناسب

۱۶ اشتباه رایج سئو که وب‌مسترها نباید در سئو سایت انجام دهند

کم ندیده‌ام وب‌سایت‌هایی را که از محتواهای بسیار خوبی برخوردار بوده‌اند، اصول را به خوبی رعایت کرده‌ بوده‌اند اما انتخاب کلمات کلیدی‌شان اشتباه بوده است. کلمات کلیدی از جمله مهم‌ترین مواردی اند که برای اصول سئو می‌بایست بر روی آن‌ها تمرکز شود. گاه حتی مفهوم کلمات کلیدی درست است اما مواردی نیستند که کاربران با جستجوی آن‌ها درصدد یافتن مقالات مورد نظر خود برمی‌آیند.

برای استفاده‌ی صحیح و اصولی از کلمات کلیدی می‌توانید از ابزارهایی هم‌چون Google Trends، SEMrush و Moz Keyword Explorer استفاده کنید.

۸# استفاده‌ی اشتباه از لینک‌دهی داخلی

لینک‌دهی داخلی از جمله کارهای مناسبی است که بایستی برای سئو صورت گیرد. اما گاه دیده می‌شود که وب‌سایتی در هر یک از مطالب‌اش به بسیاری از مطالب دیگر لینک می‌دهد. این کار نباید صورت گیرد. تنها باید از مطالبی که از درجه‌ی اهمیت کمتری برخوردار اند به مطالبی که درجه‌ی اهمیت‌شان بیش‌تر است لینک داد. همچنین نباید به‌کرات در یک متن از لینک استفاده کرد. یک متن ۱۰۰۰ کلمه‌ای اگر ۵ لینک داشته باشد نیز کافی است، به شرطی که این ۵ لینک به ۵ مطلب مهم که خواهان بیش‌تر دیده شدن‌شان هستید ارجاع داده شده باشند.

۹# استفاده از هاست رایگان

خواهش می‌کنم اگر قرار است کلی تلاش کنید و برای وب‌سایت‌تان زحمت بکشید و اصول سئو را رعایت کنید، خساست به خرج ندهید و از یک هاست پر سرعت و حرفه‌ای استفاده کنید و نه هاست رایگان. شوربختانه برخی برای آن‌که سالانه مبلغی نه‌چندان زیاد برای هاست خرج نکنند از هاست رایگان استفاده می‌کنند و به این ترتیب موجب می‌شوند که وب‌سایت‌شان در زمره‌ی وب‌سایت‌های با سرعت پایین قرار گیرد. بدیهی است که در زمره‌ی وب‌سایت‌های با سرعت پایین قرار گرفتن مساوی است با ورود بسیار کم کاربران. آیا خود شما وب‌سایتی را که برای بارگذاری مطالبش جانتان را به لب می‌آورد ترک نمی‌کنید؟

۱۰# عدم استفاده از انکر تکست‌های متنوع

هنگامی که از انکر تکست‌های متنوع استفاده نمی‌کنید، متن‌تان تا حدودی غیر طبیعی در نظر می‌آید. لذا سعی کنید از کلمات مختلفی برای لینک‌دادن استفاده کنید.

آموزش بهینه سازی انکر تکست Anchor Text سایت

 

۱۱# فراموش کردن کاربران تلفن همراه

سئو

حتماً در نظر داشته باشید که بخش عمده‌ای از مخاطبان شما کاربرانی هستند که با تلفن همراه به وب‌سایت‌تان وارد شده‌اند. پس علاوه بر کسب اطمینان از سازگاری وب‌سایت‌تان با تلفن همراه هوشمند، سعی کنید محتواهایتان نیز به گونه‌ای باشند که کاربران تلفن همراه برای مشاهده‌ی آن‌ها مشکلی نداشته باشند. در غیر این صورت، بخش بزرگی از کاربران را از دست خواهید داد.

۱۲# عدم توجه کافی به تصاویر

تصاویر از اهمیت بالایی برخوردارند و بایستی از آن‌ها به طور بهینه استفاده شود. اما گاه دیده می‌شود که از تصاویر بی‌کیفیت در متن استفاده می‌گردد، یا آن‌که برای یک متن کوتاه چندین و چند تصویر درج می‌شود، یا آن‌که تصاویر با حجم بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر یک از این کارها به نوبه‌ی خود اشتباهند. بایستی از تصاویر به میزان لازم استفاده شود، همچنین در عین با کیفیت بودن‌شان بایستی به حجم‌شان نیز دقت شود. در صورت استفاده از تصاویر با حجم بالا، سرعت لود صفحه کاهش می‌یابد و این به ضرر وب‌سایت تمام می‌شود.

نکته‌ای دیگر که در ارتباط با تصاویر وجود دارد این است که قسمت نام و همچنین متن alt – متن جایگزین تصویر – باید از کلید واژه کانونی برخوردار باشند.

۱۳# عدم توجه به URL

اشتباه دیگری که کم تکرار نمی‌شود عدم توجه به URL  است. نباید به هنگام درج مطلب، قسمت URL را مورد بی‌توجهی قرار داد. در صورت عدم توجه به URL، این قسمت با متنی طولانی پر می‌شود و این امر هیچ تأثیری در سئو نخواهد داشت.

سعی کنید این قسمت را با متنی کوتاه که حاوی کلیدواژه کانونی است پر کنید و از خالی گذاشتن آن اجتناب نمایید.

۱۴# استفاده از Call-To-Action نا واضح

حتماً از این اشتباه دوری کنید. سعی کنید ضرورتاً از Call-To-Action واضح و مختصر استفاده کنید.

۱۵# عدم وجود Sitemape

وجود Sitemap، وب‌سایت را هم برای کاربران و هم برای گوگل قابل دسترس‌تر می‌کند. بنابراین از این اشتباه رایج، یعنی عدم طراحی نقشه سایت، برای وب‌سایت‌تان دوری کنید.

۱۶# عدم توجه به امنیت وب‌سایت

اگر وب‌سایت‌تان امن نباشد، مثلاً از ویروس‌، بدافزار و … برخوردار باشد، این امر تلویحاً به گوگل می‌گوید که وب‌سایت شما آن‌چنان که باید به کاربرانش اهمیت نمی‌دهد. بدیهی است که چنین چیزی به ضرر وب‌سایت‌تان تمام خواهد شد.

 

منبع:

منبع اول