همه چیز در مورد تست مقایسه A/B Test + راهنمای راه اندازی و اجرا روی سایت وردپرسی

زمان مطالعه: 11 دقیقه
راهنمای تست A/B

شما برای طراحی صفحات سایت وردپرسی خود، استفاده از المان‌های مختلف مانند رنگ، تصویر و یا دکمه‌های فراخوانی برای انجام یک هدف (به انگلیسی: Call To Action)، حساسیت بخرج می‌دهید و وقت صرف می‌کنید فقط به یک دلیل: افزایش نرخ تبدیل سایت که یک راه حل ساده به نام آزمون مقایسه قبل و بعد یا A/B Test دارد.
در مورد مفهوم نرخ تبدیل (به انگلیسی: Conversion Rate) در مقاله افزایش نرخ تبدیل سایت بطور مفصل توضیح دادم اما در اینجا در یک جمله خلاصه می‌کنم که نرخ تبدیل سایت یعنی درصدی از بازدیدکنندگان که هدف نهایی سایت (خرید محصول یا ثبت نام در دوره آموزشی و …) را بطور کامل انجام داده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که آزمایش A/B چطور می‌تواند به شما کمک کند تا نرخ تبدیل بالاتری داشته باشید یا بهینه سازی بیشتری انجام دهید. مثل کاهش نرخ پرش سایت و افزایش نرخ کلیک و ترافیک.
تست A/B یک آزمون رفتارشناسی کاربران است که با بهبود تجربه کاربری باعث افزایش نرخ تبدیل سایت می‌شود. مثلا شما می‌خواهید یک دکمه روی بنر اصلی سایت ایجاد کنید که کاربر با کلیک روی آن در سایت ثبت نام کند. حالا بنظر شما کدام ‌یک از متن و رنگ‌های زیر کاربران بیشتری را به کلیک روی دکمه ترغیب می‌کند؟

A: همین حالا ثبت نام کنید با پس زمینه سفید و نوشته مشکی
B: برای پرواز به آینده ثبت نام کنید با پس زمینه آبی و نوشته سفید

هیچ کس بطور قطع این را نمی‌داند زیرا کاربران هر سایت سلیقه و رفتارهای خاص خودشان را دارند. جواب این سوال فقط با A/B Test قابل تشخیص است. در ادامه به شما خواهم گفت که چرا باید آزمایش A/B را جدی بگیرید.

 چرا باید از آزمایش A/B یا  A/B Test استفاده کنید؟

تصمیمات مهم بازاریابی آنلاین را نمی‌توان بر مبنای احساسات گرفت چون ممکن است منجر به نتایج منفی‌ مانند کاهش نرخ تبدیل، افزایش نرخ پرش (به انگلیسی: Bounce Rate) … شود.
دلیلی ندارد که چون عاشق رنگ قرمز هستید حتما کاربران شما هم این رنگ را دوست داشته باشند! از طرف دیگر، باز هم هیچ منطقی تایید نمی‌کند که چون سایت‌های دیگر از رنگ آبی استفاده کرده‌اند، این رنگ برای شما هم مناسب باشد. چرا که گروه کاربران سایت شما با سایت رقیب متفاوت است.
حتی اگر تمام کاربران سایت شما، با سایت رقیبان‌تان یکی باشد و تفاوتی در رفتار، سلیقه و خواسته‌های آنها وجود نداشته باشد، باز هم شما نمی‌توانید از سایت‌های دیگر کپی کنید چرا که با این کار اعتماد کاربران را از دست می‌دهید.
اگر ایده خلاقانه و جذابی دارید باید نحوه ارائه درستی هم داشته باشید. کپی از سایت‌ های دیگر، شما را یک کپی دست دوم و کهنه نزد کاربران جلوه می‌دهد نه صاحب یک کسب و کار آنلاین نو و پر از خلاقیت که قرار است مزیت‌های زیادی را در سرویس‌های خودش به آنها ارائه دهد.
در اینجاست که ارزش آزمون A/B خودنمایی می‌کند زیرا دقیقا رفتار مخاطبان سایت شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و خروجی آزمون برابر است با سلیقه اکثریت کاربران سایت وردپرسی شما؛ بنابراین استفاده از آزمایش A/B خیلی بهتر از بکارگیری سلیقه شخصی است.
آزمون A/B مهم است چرا که با ایجاد یک تجربه کاربری (به انگلیسی: User Experience یا UX) موفق و تغییرات خوشایند مانند تغییر رنگ یک دکمه، استفاده از جمله‌های موثر بجای جمله‌های کلیشه ای و تاریخ گذشته، اصلاح اطلاعات دریافتی در فرم ثبت نام یا فروش و حتی تغییر نحوه ثبت نام می‌توانید میزان تعامل کاربران با سایت را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.
اگر شما هم بدنبال افزایش نرخ تبدیل سایت با روش آزمون A/B هستید، با من همراه باشید تا به شما بگویم انجام یک آزمایش چه مزایایی برای سایت شما بهمراه دارد.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
آمارهای نرخ پرش یا بانس ریت Bounce Rate در گوگل آنالیتیکس

مزایای تست A/B چیست؟

استفاده از تست مقایسه چه مزیت‌هایی برای سایت شما دارد؟

آزمایش A/B خیلی خیلی کم خرج است اما سود زیادی را با خودش به ارمغان می‌آورد. آزمون A/B بسته به اینکه برای چه موردی استفاده می‌شود مزیت‌های مختلفی برای سایت شما دارد. انواع مختلفی از این آزمون وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را انجام دهید که در اینجا به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنم اما قبل از معرفی این نکته را در نظر داشته باشید که باید در بازه 7 تا 10 روزه به جمع‌آوری اطلاعات آزمایش A/B بپردازید تا به نتیجه درست و قابل اطمینان برسید.

از تست A/B برای افزایش ترافیک سایت استفاده کنید

پست‌ها و عنوان‌های مختلف را برای نوشته‌های وبلاگ آزمایش کنید و ببینید کدام عنوان بیشترین کلیک را دریافت می‌کند. می‌دانید که  عنوان نوشته‌ها که در لیست SERP موتورهای جستجو نمایش داده می‌شوند، مهم‌ترین دارایی شما برای جذب مخاطب و افزایش ترافیک سایت است. بنابراین باید عنوانی را انتخاب کنید که کاربران بیشتر روی آن کلیک می‌کنند.

هدف از تست مقایسه می‌تواند افزایش نرخ تبدیل سایت شما باشد

اگر آزمایش A/B را برای ظاهر فرم‌ها، رنگ‌ها و یا حتی انکر تکست‌های (CTA یا Call To Action) اجرا کنید می‌توانید روشی پیدا کنید که افراد بیشتری به فراخوان انجام یک هدف مانند پر کردن فرم ثبت نام واکنش نشان دهند.

با تست A/B می‌توانید به علت بالا بودن نرخ پرش سایت پی ببرید.

اگر بازدیدکنندگان بمحض ورود به سایت و یا بازدید از یک صفحه از سایت‌تان خارج می‌شوند، باید از تست A/B استفاده کنید تا بتوانید دلیل این واکنش را شناسایی کنید.
روش انجام تست A/B برای کاهش نرخ پرش به این صورت است که شما باید در بازه‌های 7 تا 10 روزه نسبت به تغییر عنوان مقاله‌های بلاگ، فونت نوشته های سایت و تصاویر و رنگ ها اقدام کنید تا متوجه شوید چه تغییری باعث ماندگاری بیشتر کاربران در سایت شما می‌شود.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
25 ایده و روش جذاب برای تشکر از مشتری

میزان خرید‌های رها شده در سبد خرید را کاهش دهید

40 الی 75 درصد سایت‌های فروشگاهی و تجاری با معضلی به نام خرید‌های رها شده در سبد خرید سایت مواجه هستند اما نمی‌دانند چطور از آن رهایی یابند.
زمانی که کاربر خرید را ناتمام گذاشته و فروشگاه آنلاین شما را ترک می‌کند، مطمئن باشید مشکلی وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر به آن رسیدگی کنید.
این مشکلات اغلب خیلی حاد و پیچیده نیستند و خیلی راحت از میان برداشته می‌شوند بشرطی که بدرستی شناسایی شوند.
با انجام تست A/B خیلی راحت تعداد خرید‌های رها شده در سبد خرید را کاهش دهید فقط کافی است :

  • خودتان بعنوان یک کاربر عادی یکبار بطور کامل فرآیند خرید سایت را انجام دهید تا مطمئن شوید همه چیز سالم است و تمام دکمه ها و صفحات بخوبی کار می‌کنند و یا درگاه پرداخت شما با مشکل مواجه نشده است.
  • بعد از اطمینان از سالم بودن درگاه بانکی و نبودن مشکل فنی در سایت ، سراغ آزمایش A/B بروید و با ایجاد تغییراتی در تصاویر محصول، صفحه پیش پرداخت یا نمایش فاکتور و فرم دریافت مشخصات خریدار، کاربران بیشتری را برای تکمیل فرآیند خرید سایت مجاب کنید.

تست A/B در چه مواردی استفاده می‌شود؟

تست A/B ممکن است به تغییر چه بخش‌هایی از سایت منتهی شود؟

تست A/B همانطور که گفته شد روشی برای بهبود تجربه کاربری است و با ایجاد تغییرات ظاهری به بهبود بانس ریت، نرخ کلیک، نرخ تبدیل و … کمک می‌کند. انجام تست A/B باعث می‌شود تا نتیجه تغییرات در UI (به فارسی: رابط کاربری) یا ظاهر سایت را آنالیز کنید و تصمیم درستی بگیرید. با توجه به این توضیحات، مهم‌ترین مواردی که ممکن است دستخوش تغییرات شوند شامل موارد زیر است:

  • تصاویر سایت
  • CTA یا دکمه های فراخوان عمل
  • تماس با ما
  • منوها
  • مسیر رسیدن به محصول یا بردکرامب (به انگلیسی: Breadcrumb)

چگونه باید تست A/B را روی سایت وردپرسی خود انجام دهید؟

با تمام مواردی که در بخش قبل گفتم، حالا شما اطلاعات خوبی نسبت به تست A/B و موارد استفاده آن دارید. حالا وقت آن رسیده تا بدانید برای انجام تست A/B روی سایت وردپرسی خود باید چه کارهایی انجام دهید.
البته به یاد داشته باشید، بخش عمده کارهایی که باید انجام دهید در تمام سیستم‌های مدیریت محتوا یکسان است اما چون ما بصورت تخصصی در زمینه وردپرس فعال هستیم، آموزش‌های ما همگی بر مبنای سیستم مدیریت محتوای وردپرس بیان می‌شوند.

قبل از هر اقدام تکنیکی، چک لیست زیر را برای تست A/B انجام دهید

اگر می‌خواهید آزمون A/B را روی سایت وردپرسی خود پیاده کنید، بهتر است قبل از هر گونه اقدام تکنیکی و تخصصی مراحل زیر را در نظر بگیرید. این مراحل برای سایت‌های غیر وردپرسی هم بصورت مشابه انجام می‌شوند.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
Call To Action چیست و چطور یک CTA حرفه‌ای برای سایت وردپرسی طراحی کنیم؟

یک متغیر برای تست A/B انتخاب کنیدیک متغیر برای تست انتخاب کنید

همانطور که در جهت بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجو و جذب کاربران تلاش می‌کنید، ممکن است موارد زیادی را برای اعمال تغییرات در نظر بگیرید. مثلا بخواهید رنگ بندی قالب، جمله‌های CTA و پارامترهای ورودی فرم ثبت نام را تغییر دهید.
نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای دریافت نتیجه درست از  تست A/B نمی‌توانید چند پارامتر را بطور هم زمان تغییر دهید. باید تغییرات را یک به یک اعمال کنید و بعد از آنالیز اطلاعات و دریافت نتیجه بسراغ پارامتر بعدی بروید در غیر اینصورت نمی‌توانید مطمئن باشید نتایج بدست آمده حاصل از کدام تغییر است.
پس تصمیم بگیرید در حال حاضر می‌خواهید روی کدام المان سایت وردپرسی خود تست A/B را انجام دهید. باز هم تاکید می‌کنم شما می‌توانید پارامترهای زیادی را با تست A/B آزمایش کنید اما یکی یکی باید آنها را وارد چرخه آزمایش کنید و بعد از دریافت نتیجه بسراغ پارامتر بعدی بروید.

هدف از انجام تست A/Bهدف‌تان را مشخص کنید

هدف شما از انجام این آزمایش چیست؟ قرار است مشتری های تازه جذب کنید یا مشتری‌های قدیمی را برای انجام یک هدف ترغیب کنید؟
باید هدف خود را از انجام یک تغییر بدانید تا بتوانید نتیجه را تفسیر کنید و مطمئن شوید تغییرات انجام شده، شما را به هدفی که در ذهن دارید می‌رساند. به مثال زیر توجه کنید:
فرض کنید هدف شما افزایش تعداد کاربران یک کتابخانه آنلاین است. در این صورت تصمیم می‌گیرید نوشته دکمه عضویت را تغییر دهید و بنویسید: ” همین حالا عضو شو تا از تخفیف 50 درصدی و دائمی ما برخوردار شوی!”
خب این جمله ممکن است کاربران تازه وارد زیادی را به عضویت در سایت و استفاده از خدمات شما ترغیب کند اما در کاربران فعلی شما چه احساسی را بوجود می‌آورد؟!
آنها به این فکر می‌کنند چرا باید دو برابر بیشتر از کاربران تازه وارد هزینه خرید کتاب بپردازند؟! و شاید تصمیم بگیرند دیگر از خدمات شما استفاده نکنند!

در نهایت شما در ازای مشتریان تازه وارد، تعدادی از مشتریان وفادار خود را از دست می‌دهید. در این صورت نه تنها به هدف خود یعنی افزایش تعداد کاربران سایت نرسیده‌اید بلکه بخشی از سرمایه اصلی خود یعنی مشتریان فعال را از دست داده‌اید. در این صورت نتیجه تست چنگی به دل نمی‌زند و باید بفکر یک راهکار جدید باشید.
اما اگر هدف شما فقط جذب کاربر جدید باشد و واکنش کاربران قدیمی اصلا اهمیتی برای شما نداشته باشد، نتیجه آزمایش می‌تواند کاملا مثبت و موفق باشد.

انتخاب کاربران یکسان برای تست A/Bکاربرانی با شرایط یکسان را برای انجام آزمایش انتخاب کنید.

برای انجام تست شما به دو دسته کاربر نیاز دارید. فرض کنید می‌خواهید واکنش افراد را به  دو نوع متن نوشته شده در ایمیل مارکتینگ خود بسنجید. در این صورت باید برای هر متن تعداد کاربران یکسان را با نزدیک‌ترین شرایط انتخاب کنید.
سپس متن ایمیل ها را برای هر دو گروه بفرستید و منتظر بازخورد هر یک از این ایمیل ها باشید.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
چگونه یک تقدیرنامه جادویی برای مشتری بنویسیم و ارسال کنیم

محدوده موفقیت تست A/B را مشخص کنیدمحدوده موفقیت خود را تعیین کنید

مثال مرحله قبل را در نظر بگیرید. هدف شما از ارسال ایمیل ها، فروش بیشتر و جذب مشتری‌های جدید است. اما چه تعداد بازخورد شما را به هدف‌تان می‌رساند؟
بطور مثال ایمیل مارکتینگ در صورتی برای شما کارآمد خواهد بود که 80 درصد ایمیل های ارسال شده به نتیجه برسد و مشتری های جدیدی را به شما اضافه کند.
در صورتیکه هیچ یک از این دو متن انتخاب شده بازخورد 80 درصدی نداشته باشند، یعنی هیچ کدام از متن های نوشته شده در راستای هدف شما نیست و باید مجددا بفکر تنظیم متن های جدید باشید.

حالا باید یک ابزار قدرتمند تست A/B در وردپرس را انتخاب کنید

حالا وقت انتخاب ابزار آزمایش A/B در وردپرس رسیده است که البته با وجود امکانات زیادی که وردپرس برای انجام این آزمون در اختیارتان قرار می‌دهد، انتخاب ابزار، کار سخت و پیچیده‌ای نیست. اجازه دهید بعنوان اولین پلاگین، ساده‌ترین آنها را به شما معرفی و کمی در مورد نحوه کار با آن در داشبورد وردپرس با شما صحبت کنیم:

ابزار Simple Page Tester

ساده‌ترین ابزار آزمون A/B. افزونه Simple Page Tester است که در دو نسخه رایگان و حرفه‌ای یا همان غیر رایگان عرضه می‌شود. نسخه رایگان این افزونه این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد که تست A/B را برای پست و یا صفحات مختلف اجرا کنید.
این ابزار با کمک گرفتن از گوگل آنالیتیکس، نتایج آزمون را به شما نشان می‌دهد. برای استفاده از امکانات بیشتر، مثلا تست المان‌های فروشگاه ووکامرس باید از نسخه غیر رایگان این افزونه استفاده کنید.
نحوه کار با افزونه Simple Page Tester اصلا سخت نیست. فقط کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک صفحه برای اجرای تست انتخاب کنید.
  • روی گزینه “Setup New Split Test” کلیک کنید.
  • یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:
    • از صفحه جدید یک کپی تهیه کنید و بعد تغییرات را روی فایل کپی اعمال کنید.
    • یک صفحه دیگر که از قبل موجود است را با صفحه انتخاب شده در معرض تست قرار دهید.
    • یک صفحه جدید برای مقایسه با صفحه انتخاب شده بسازید.

بعد از انتخاب هر کدام از این گزینه‌ها به صفحه اصلی تنظیمات افزونه هدایت می‌شوید. جایی که باید تمام جزئیات آزمایش A/B از جمله نام تست و تقسیم ترافیک نسبت به هر یک از متغیر‌ها را مشخص کنید. همچنین می‌توانید هر دو نسخه صفحاتی که قرار است با هم مقایسه شوند را مشاهده کنید و در صورت نیاز هر یک از آنها را تغییر دهید. بعد از ذخیره تمام تغییرات، این افزونه وردپرس کنترل آزمون را در دست می‌گیرد.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
چگونه با مشتری ناراضی و خشمگین صحبت کنیم؟

افزونه‌های حرفه‌ای دیگری هم در وردپرس وجود دارند که می‌توانید این تست را با کمک آنها انجام دهید. برای انتخاب راحت‌تر، لیستی از افزونه‌های برتر تست A/B در سال 2019 را برای شما آماده کرده‌ایم:

 کارهایی که بعد از انجام تست باید انجام دهید

بعد از پایان زمان انجام آزمایش لازم است تا اقدامات زیر را انجام دهید:

بررسی نتایج تست مقایسهبر اساس نتایج بدست آمده از تست، تغییر مناسب را روی سایت وردپرسی خود اعمال کنید

بعد از اتمام مدت زمان لازم برای آزمایش مقایسه زمان آن رسیده است که نتایج را جمع بندی کنید و اگر یکی از آنها به اندازه کافی خوب بوده و هدف نهایی را برآورده کرده است؛ آن را روی سایت خود اعمال کنید. حالا باید منتظر واکنش طیف بزرگتری از کاربران نسبت به تغییر انجام شده در سایت باشید.

بعنوان مثال اگر یک قالب خاص از عنوان‌های سایت بیشترین امتیاز را در آزمایش A/B بدست آورده است براحتی می‌توانید وارد تنظیمات عمومی افزونه یوست در وردپرس شوید، و این قالب عنوان را برای تمام پست های خود تنظیم کنید.

روی هدف خود تمرکز کنیدروی هدف خود تمرکز کنید تا بازخورد آن را در دراز مدت مشاهده نمایید

با توجه به هدفی که برای انجام آزمون در نظر گرفته بودید، بعد از انتخاب یکی از نتایج و اجرای نهایی آن روی سایت، باید حواستان به بازخوردهای آن باشد تا مطمئن شوید خروجی کار در بازه زمانی طولانی‌تر هم همان چیزی است که می‌خواستید.
اگر در مدت طولانی‌تر به هدف خود نرسیدید یا اثر بخشی تغییر انجام شده کمتر از حد انتظارتان بود، مجددا مراحل تست را برای دو متغیر دیگر -مثلا انتخاب مجدد دو متن دیگر برای ایمیل مارکتینگ- انجام دهید.

تکرار تست A/Bبرای تست A/B بعدی خود این مراحل را تکرار کنید

با انجام یک آزمایش A/B خوب حتما راهی موثر در جهت بهبود سایت خود خواهید یافت. بنابراین پس از پایان یک آزمون، بسراغ المان های دیگر بروید تا یک روند اثر بخشی خوب و مثبت برای سایت خود در پیش بگیرید. آزمون A/B یک راه حل همیشگی برای پیشرفت شماست نه یک آزمون مقطعی و یکباره.

نتیجه گیرینتیجه‌گیری

آزمایش A/B یا همان آزمون تقسیم یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های بهبود کیفیت سایت است ولی متاسفانه توسط بسیاری از مدیران حتی کارشناسان سئو نادیده گرفته می‌‍شود. اما شما بعنوان یک فرد آگاه و حرفه‌ای با بکارگیری این تکنیک می‌توانید هزاران قدم از رقیبان خود پیشی بگیرید و به یک فرد حرفه‌ای در دنیای دیجیتال مارکتینگ تبدیل شوید.

0/5 (0 دیدگاه)
تیم بلاگینگ میموس

تیم بلاگینگ میموس

توی خانواده میموس ما بچه‌های بلاگینگ سر و کارمون با محتواس. ما دوست داریم ارزنده‌ترین مطالب روز سئو وردپرس رو در اختیار شما علاقمندان دنیای سئو قرار بدیم. این‌رو هم اضافه کنیم ما قبل هرچیزی از صحت اطلاعات بلاگ میموس مطمئن می‌شیم سپس اونا رو منتشر می‌کنیم و در اختیارتون قرار می‌دیم.
شما هم می‌تونید با نوشتن نظرات و انتقادات خودتون عضوی از این خانواده بشید. امتحانش مجانیه!

میخواید درموردمون بیشتر بدونید؟

اگر این مقاله برای شما مفید بود ....

لطفا با نظر دادن ما را در بهتر کردن مطالب آموزشی یاری کنید.

به دنبال سئو حرفه ای وردپرس هستید ؟!

میموس با تدوین استراتژی و ساختار اصولی شما را تا رسیدن به رتبه 1 یاری خواهد کرد.

کتاب‌های رایگان سئو

دلایل انتخاب پلتفرم سئو مانگو

24 دلیل برای انتخاب پلتفرم مدیریت سئو مانگو به عنوان دستیار سئو

خوشحال میشویم اگر سوالی در این زمینه دارید از ما بپرسید... (کاملا رایگان است - بعضی ازسوالات به صورت صوتی پاسخ داده خواهد شد)

avatar
فایل های تصویری و عکس
 
 
 
فایل های ویدیویی و صوتی
 
 
 
سایر انواع فایل
 
 
 
  اشتراک  
اطلاع از