تجربه کاربری، یعنی مشتری طور میتواند با محصول شما ارتباط برقرار کرده و از آن استفاده می کند.

یک سس مایونز را در نظر بگیرید، طراحی برچسب و شکل چاپ شده روی آن رابط کاربری است، اما تجربه کاربری به مواردی چون روش ریختن سس و نگه داری و استفاده از خود بطری سس مربوط می شود.

تجربه‌ی کاربری یعنی نگاهی که مردم نسبت به محصولات شما خواهند داشت، این تعریف خلاصه و کامل است، حال با ذکر مثالی آن را بیشتر توضیح می‌دهیم، شما خود را به جای فردی قرار دهید که به فروشگاهی رفته و قصد خرید یک گوشی هوشمند را دارد و در مقابل خود گزینه‌های زیادی را برای انتخاب می‌بیند، شما در این حالت گوشی را انتخاب خواهید کرد که حس بهتری به شما می‌دهد و امکاناتی دارد که در عین حالی که نیاز‌های شما را جواب خواهد داد با آن‌ها احساس راحتی می‌کنید، این حس نسبت به یک محصول را می‌توان تجربه‌ی کاربری نامید.

1# UX در زمینه‌ی کسب و کار‌های اینترنتی

تجربه کاربری بهتر و روش های دستیابی به تجربه کاربری بهتروقتی صحبت از کسب و کار‌های اینترنتی می‌شود، مهم‌ترین ابزار شما برای ارتباط با مشتریان وب سایت شما خواهد بود، پس همواره باید روی تجربه کاربری که وب سایت شما به کاربران ارائه می‌دهد، کار کنید.

وقتی کاربری وارد وب سایت شما می‌شود، باید احساس کند که در این وب سایت به راحتی می‌تواند نیاز‌های خود را بر طرف کند. احساس راحتی و اعتماد دو فاکتور مهم در یک تجربه‌ کاربری خوب است.

شما همیشه خود را به جای کاربران قرار دهید به این صورت که وقتی وارد وب سایت شما می‌شوند، آیا  به راحتی می‌توانند نیاز‌های خود را پیدا کنند یا اینکه شما برای کاربران جستجویی را قرار داده‌اید که به نظر خودتان عالی است اما باعث می‌شود، کاربران مجبور شوند زمانی را برای جستجو در وب سایت شما صرف کنند؟

واقعیت این است که در این زمینه نظر شما مهم نخواهد بود چون کاربران هستند که قرار است از شما خریدی کنند و یا از خدمات شما استفاده کنند، واضح است که هدف از یک کسب و کار اینترنتی گسترش و کسب سود بیشتر است، پس همیشه نظر کاربران باید مورد توجه قرار گیرد.

یه سئوکار هیچ وقت بیکار نمیمونه!

سئو حرفه ایه که در ایران فرصت های شغلی زیادی داره و یکی از پر درامد ترین شغل های دنیاست. تو پلتفرم مانگو می تونی این حرفه رو به صورت کاملا رایگان آموزش ببینی و ازش کسب درآمد کنی.

مشاهده

مثال دیگری در این زمینه قسمت ثبت نام وب سایت شما است که یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر وب سایت می‌باشد. همیشه توجه کنید که وقتی کاربر وارد وب سایت شما می‌شود آیا می‌تواند به راحتی این قسمت را پیدا کرده و در آن ثبت نام کند و آیا به راحتی می‌تواند به شما اعتماد کند و اطلاعات خود را در اختیار شما قرار دهد؟

برای پی بردن به این سوالات بهترین کار را می‌توان تست کردن قسمت‌های مختلف وب سایت دانست با این کار می‌توانید بازخورد مخاطبان را پیش‌بینی کنید، در ادامه روشی برای انجام این کار به شما پیشنهاد شده است.

2# پیش‌بینی بازخورد احتمالی کاربران در مقابل طراحی تجربه‌ کاربری سایت شما

تجربه کاربری بهتر و روش های دستیابی به تجربه کاربری بهتراز چند نفر بخواهید که به وب سایت شما وارد شوند و در آن جستجویی کنند و یا مراحل ثبت نام و خرید را انجام دهند. بعد از انجام این اقدامات از آن‌ها بخواهید نظر و احساس خود را در مورد وب سایت شما بازگو کنند، از آن‌ها بخواهید بدون تعارف و صادقانه به شما پاسخ دهند.

این تست در مقیاس کوچکی انجام شده می‌شود اما می‌تواند دید خوبی به شما بدهد که بتوانید عکس‌العمل کاربران را در مواجهه با وب سایت خود حدس بزنید، همچنین به نظرات کاربران خود توجه زیادی بکنید و از آن‌ها بخواهید که پیشنهادات خود را به شما ارائه بدهند.

کاربران اگر حس کنند که شما به پیشنهادات آن‌ها توجه کرده و از آن استفاده می‌کنید، سازنده‌ترین نظرات را به شما می‌دهند، چرا که آن‌ها از بیرون به وب سایت شما نگاه می‌کنند و می‌توانند نواقص وب سایت شما را بگویند. شما برای این کار هزینه‌ای پرداخت نخواهید کرد اما با استفاده از آن می‌توانید تجربه کاربری وب سایت خود را بهبود ببخشید.

3# انتخاب بهترین چیدمان برای وب سایتتجربه کاربری بهتر و روش های دستیابی به تجربه کاربری بهتر

زمان دسترسی کوتاه و زیبایی ظاهری دو عاملی هستند که با یک انتخاب مناسب برای چیدمان وب سایت محقق می‌شوند. چیدمان شما باید به گونه‌ای باشد که در زمان استفاده‌ی کاربران از وب سایت، تمام گزینه‌های موجود در یک نگاه و به صورت منظم برای آن‌ها نمایش داده شود.

این کار به کاربران احساس خوبی را انتقال می‌دهد و باعث می‌شود آن‌ها تجربه کاربری بهتری داشته باشند. همچنین انتخاب چیدمان مناسب باعث زیبایی وب سایت شما خواهد شد که خود عامل مهمی در زمینه‌ی تجربه کاربری می‌باشد.

4# انتخاب بهترین رنگ بندی برای وب سایت

تجربه کاربری بهتر و روش های دستیابی به تجربه کاربری بهتردر رنگ‌بندی وب سایت خود به سمتی حرکت کنید که از تعداد رنگ‌های کمتر به همراه سازگاری رنگ بالا استفاده کنید. برای اینکه اطلاعاتی در مورد همنشینی رنگ‌ها بدست آورید، می‌توانید در میموس دنبال کتاب طراحی رابط کاربری جستجو کنید.

باید بدانید هر رنگی می‌تواند با تعدادی از رنگ‌های خاص به زیبایی ترکیب شود، این مسئله را همنشینی رنگ‌ها می‌گویند. پیشنهاد می‌شود در طراحی وب سایت خود از دو رنگ استفاده کنید چرا که استفاده از رنگ‌ های زیاد در رنگ بندی یک وب سایت باعث می‌شود که کاربران احساس راحتی نداشته باشند.

0/5 (0 دیدگاه)

عضویت در خبرنامه و دانلود رایگان کتاب ها

در خبرنامه میموس عضو بشید تا علاوه بر آموزش های اختصاصی سئو؛ همین الان تمام کتاب هارو به صورت رایگان براتون ارسال کنیم!

نظر شما چیه؟

دیدگاه خودتون راجع به مقاله رو با ما به اشتراک بزارید.