اگر یک مغازه لباس فروشی را به تازگی در یکی از خیابان‌های پر رفت و آمد شهر به راه انداخته باشید، روزانه ده‌ها نفر از جلوی مغازه رد می‌شوند. این افراد احتمالا بعد از این که نگاهی به ویترین کردند، وارد مغاره می‌شوند و از محصولات‌تان خرید می‌کنند؛ اما در یک فروشگاه آنلاین لباس خبری از این همه بازدید روزانه نیست! برای همین است که داشتن کسب‌وکار آنلاین از نظر بسیاری یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیا به حساب می‌آید!

خرید انلاین لباسالبته نمی‌توان فواید آن را نادیده گرفت. همین که مجبور نیستید سر یک ساعت معین به مغازه بروید و بعد چندین ساعت کار به خانه برگردید، یک مزیت بزرگ فروشگاه‌های آنلاین محسوب می‌شود.

 راه‌اندازی فروشگاه آنلاین انرژی، وقت و هزینه‌ زیادی را از آدم می‌گیرد. بنابراین اگر کسی وارد وب‌سایت شما نشود و از محصولات خرید نکند، همه وقت، هزینه و انرژی که با هزار امید برایش صرف کردید هدر می‌رود! اینجاست که از مفهومی به نام « خدمات سئو» به عنوان یک آجیل مشکل گشا سخن به میان می‌آوریم! به خواندن ادامه دهید تا بیشتر به موضوع سئو سایت و این که چطور می‌توان با کمک آن کسب‌وکار خود را بهبود بخشید بپردازیم.

ساده ‌ترین تعریف سئو چیست؟

سئو (SEO) به معنی بهینه سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو است. این کلیشه‌ای ترین و رایج‌ترین تعریفی است که از سئو وجود دارد. اگر بخواهیم آن را به شیوه ساده‌تری بیان کنیم می‌توانیم بگوییم سئو مجموعه اقداماتی است که می‌توان با کمک آن از موتورهای جستجو رتبه بالایی کسب کرد و در جایگاه اول صفحه نتایج قرار گرفت.

رشد کسب و کار ایرانی

اما شاید مفهوم سئو را بتوان در یک تعریف عامیانه و ساده، بهتر بیان کرد: سئو یعنی تغییر ساختار فنی، طراحی، محتوا، تصاویر و هر قسمت مربوط به وب‌سایت، بر اساس سلیقه موتورهای جستجو.
حالا که به خوبی با مفهوم و معنی بهینه سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو آشنایی پیدا کردید، وقت آن است که ذهن خود را با یکی از سوالات مهمی که در این زمینه وجود دارد درگیر کنید:

آیا در سئو وب سایت فقط سلیقه یا خواسته موتورهای جستجو مطرح است؟

البته که نه! در نهایت این بازدیدکنندگان وب‌سایت هستند که از محصولات خریداری کرده و شما را به درآمد مورد نظرتان می‌رسانند. بنابراین ممکن است با انجام سئو سایت به صفحه اول و یا حتی به سه جایگاه اول گوگل راه پیدا کنید؛ اما اگر کاربران پس از ورود به وب‌سایت، نتوانند محصول یا خدماتی مورد نظرشان را پیدا کنند، یک ثانیه هم در وب‌سایت نمی‌مانند!

خدمات سئو میموس

پس در سیو، سایت را طوری باید تغییر داد که هم کاربر و هم گوگل راضی شوند! مثلا ما در میموس سعی نمی‌کنیم برای وب‌سایت شما رتبه برتر گوگل را به دست آوریم؛ اما قول می دهیم محبوبیت وب‌سایت شما را در فضای وب افزایش دهیم و به رشد نرخ فروش محصولات‌تان کمک کنیم.

حالا که سئو آنقدر ساده است، خودم می‌توانم وب‌سایتم را بهینه‌سازی کنم؟

حتما با خود می‌گویید: «معنی سئو خیلی راحت‌تر از اون چیزی بود که تصورش رو می‌کردم؛ با چند تا کار و تکنیک ساده می‌تونم وب سایتم رو سئو کنم و بعدم بیام به جایگاه اول گوگل.» اما واقعیت کمی با آن چیزی که فکر می‌کنید تفاوت دارد! این که با روش اصولی و درست به پوزیشن اول گوگل راه پیدا کنید و مدت طولانی آن جا ماندگار شوید، به این راحتی ها هم نیست!

منظور از سئو با روش درست و اصولی، همان «سئو کلاه سفید» است. سئو کلاه سفید به این معناست که وب‌سایت را با رعایت تمامی قوانین گوگل به جایگاه اول برسانیم. در این صورت می‌توانیم برای مدت طولانی از بودن در پوزیشن اول، حس خوبی داشته باشیم!

کلاه سیاه و کلاه سفید در سئو

در مقابل آن نیز «سئو کلاه سیاه» وجود دارد. اگر شما فاکتورها و قوانین را دور بزنید و سر گوگل را شیره بمالید، در واقع سئو کلاه سیاه انجام داده‌اید. ممکن است با این روش برای مدتی در جایگاه اول باشید، اما وای به حال زمانی که گوگل شصتش خبردار شود! در بهترین حالت جایگاه خود را از دست می‌دهید و توسط گوگل جریمه می‌شوید. حتی ممکن است وب‌سایتتان از صفحه نتایج حذف شود. بنابراین حواستان باشد رنگ سئو سایت از سفید به سیاه تغییر نکند!

برای بهبود سئو سایت، به کجا مراجعه کنم؟

برای این که سایت خودتان را به روش کلاه سفید سئو کنید و تمامی اصول و قوانین گوگل را در نظر بگیرید، به آگاهی زیادی در این زمینه نیاز دارید. به همین خاطر است که بسیاری از افراد به عنوان سئوکار در سراسر جهان مشغول به کار هستند.

شرکت‌های سئو هم هستند که با استخدام افراد حرفه‌ای، خدمات سئو سایت ارائه می دهند. حالا چرا ما خودمان نمی‌توانیم با این که تمام تعاریف سئو را می‌دانیم، وب‎‌سایتمان را بهینه‌سازی کنیم؟

واقعیت این است که برای بهبود سئو یک وب‎سایت، غیر از دانستن معنی تئوری سئو، به قابلیت‌های بیشتری احتیاج داریم. تجربه چندین ساله، توانایی بررسی و تحلیل اطلاعات وب‌سایت رقبا، بهره بردن از ابزارهای مختلف گوگل و به روز بودن در الگوریتم‌ها و فاکتورهای گوگل همه مواردی هستند یک سئوکار حرفه‌ای برای ارائه خدمات سئو وب سایت باید بلد باشد.

به همین خاطر است که میموس به شما صاحبان بیزینس اینترنتی توصیه می‌کند: از افراد و مجموعه‌های حرفه‌ای برای سئو وب ‌سایت کمک بگیرید. این طوری مسیر درستی را در بهینه‌سازی سایت و رشد کسب‌وکار اینترنتی خود پیش می‌گیرید.

اقدامات حیاتی در بهبود سئو کلاه سفید چه مواردی هستند؟

از بین اقداماتی که برای بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها صورت می‌گیرد، برخی اهمیت ویژه‌ای دارند. اگر با این اقدامات آشنا باشید، می‌توانید به راحتی با شرکت‌های سئو که به انجام خدمات سئو سایت می‌پردازند، قرارداد ببندید و بدانید دقیقا چه کارهایی بر روی وب‌سایت شما انجام می‌شود. در ادامه به توضیح برخی از اقدامات حیاتی در سئو کلاه سفید می‌پردازیم و تاثیر هر کدام را بر روی رونق گرفتن کسب‌وکارهای اینترنتی بررسی می‌کنیم.

انالیز رقبا

تعیین کلمه کلیدی به کمک آنالیز رقبا

در برخی از موارد، صاحبان بیزینس آنلاین کلمه کلیدی درخواستی خود را که قصد دارند با آن رتبه بگیرند برای سئوکار مشخص می‌کنند. اما گاهی بهتر است سئوکار با آنالیز سایت‌های رقیب، خودش کلمات کلیدی مناسب را برای یک کسب‌وکار تعیین کند. در هر دو صورت سئوکار باید اشراف کاملی به سایت رقبا و طوری که آن‌ها از کلمه کلیدی مورد نظر استفاده کرده‌اند، داشته باشد. این طوری می‌تواند با یک استراتژی حرفه‌ای، وب‌سایت را از سایرین جلو بیاندازد.

لینک‌سازی هدفمند

لینک‌ها به عنوان جاده‌هایی در فضای وب، کاربران را به سمت وب‌سایت شما هدایت می‌کنند. برای همین است که نقش کلیدی و مهمی را در سئو سایت دارند. یک سئوکار سعی می‌کند با لینک‌سازی‌های متعدد در داخل یا خارج از وب‌سایت، برای شما بازدید جمع کند. دو نوع لینک سازی وجود دارد: لینک‌سازی داخلی و لینک‌سازی خارجی. در لینک‌سازی داخلی، کلمات کلیدی در محتوای وب‌سایت، به صفحه دیگری در داخل خود وب‌سایت لینک داده می‌شوند. این طوری گوگل می‌فهمد که ما برای هر کدام از کلمات کلیدی در ‌سایت حرفی برای گفتن داریم! لینک سازی خارجی اما به این معنی است که ما آدرس صفحات وب‌سایت را در خارج از فضای آن، مانند شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها منتشر کنیم.

پشتیبانی از سایت

رفع مشکلات فنی وب‌سایت

گاها پیش آمده است که هر چقدر تلاش می‌کنید، نمی‌توانید به دلیل برخی از مشکلات وب‌سایت پی ببرید. در این شرایط ممکن است مشکل از ساختار فنی و کدنویسی‌های وب‌سایت باشد. سئوکارهای حرفه‌ای با اصلاح کدنویسی‌ها و تگ‌های HTML می‌توانند این مشکل را برطرف کنند.

مسلم است که نمی‌توان با دانستن مفاهیم اولیه سئو، این مشکلات را رفع کرد. یکی از خدماتی که میموس در زمینه سئو به صاحبان بیزینس آنلاین ارائه می‌دهد، افزایش سرعت سایت با برطرف کردن خطاهای سرچ کنسول در کنار اصلاح کدنویسی‌ها است.

چه کسب و کارهایی نیاز به سئو ندارند؟

اگر شما هم فکر می‌کنید محصولات یا خدماتی دارید که می‌توانید در اینترنت برای کاربران به فروش بگذارید، قطعا سئو نباید اولین گام به سوی رونق کسب‌وکارتان باشد. برای برخی از کسب‌وکارها نه تنها انجام خدمات سئو وب سایت فایده‌ای ندارد، بلکه می‌تواند صاحبان بیزینس آنلاین را از اهداف خود دور کند. قبل از این که اصلا سمت بهینه سازی وب‌سایت بروید، باید ابتدا به چند سوال مهم در این باره پاسخ دهید.

عجله برای فروش

1. آیا برای فروش محصولاتتان عجله دارید؟

حداقل 6 ماه زمان لازم است تا تمامی اقدامات اصولی بهینه سازی وب‌سایت نتیجه دهد. البته این در حالتی است که انجام سئو سایت خود را به یک فرد حرفه‌ای سپرده باشید. سئو کلاه سفید یک پروسه زمان‌بر است و اگر قرار است محصولات یا خدمات خود را در مدت زمان کمی بفروشید، اصلا انرژی و هزینه‌ای برای سئو صرف نکنید؛ به جای آن به تبلیغات در وب‌سایت‌های دیگر و شبکه‌های اجتماعی بپردازید.

2. آیا محصول شما در فضای وب جستجو می‌شود؟

فرض کنید شما در وب‌سایت خود سشواری که آینه و شانه به آن متصل است می‌فروشید! حالا چطور می‎‌خواهید با کمک سئو کلمه کلیدی «سشوار آینه و شانه دار» را در گوگل بالا آورید وقتی حتی یک نفر هم آن را سرچ نمی‌کند؟! به همین خاطر است که می‌گوئیم سئو همیشه هم به داد کسب‌وکارهای اینترنتی نمی‌رسد.

3. آیا نوع محصولاتی که می‌فروشید ثابت است؟

اگر محصولاتی که می‌فرشید دائما در حال تغییر هستند، سئو وب سایت به هیچ وجه برای شما مناسب نیست. تصور کنید با کلی زحمت و تلاش و زمان برای کلمه کلیدی «عینک دودی زنانه» رتبه گرفته‌اید.

حال نوع محصولاتتان از عینک دودی به کلاه،ماسک و شال گردن تغییر پیدا می‌کند. حالا دیگر به رتبه بالایی که برای «عینک دودی زنانه» گرفته‌اید نیازی ندارید. پس حتما درک می‌کنید که چرا سئو به درد این نوع کسب‌وکارها نمی‌خورد!

ثابت نبودن فروش

موفقیت هر کسب‌وکار اینترنتی، با میزان نرخ فروش آن تعیین می‌شود. در این مقاله به طور کامل شرح دادیم که چطور سئو با افزایش فروش محصولات یا خدمات شما رابطه مستقیم دارد.

همچنین گفتیم که اگر برای فروش عجله دارید، محصولاتتان در فضای وب سرچ نمی‎شود و یا یک کسب‌‌وکار ثابت ندارید، برای افزایش فروش کاری از سئو دست سئو بر نمی آید!

بهتر است از روش‌های دیگر مانند تبلیغات استفاده کنید. به همین خاطر، بهتر است قبل از هر کاری اول هدف، آینده کسب‌وکار و نیاز مخاطبان خودتان را بررسی کنید. در نهایت اگر به این نتیجه رسیدید که سئو راه افزایش درآمد شماست، می‌توانید برای بهره مند شدن از خدمات سئو برنامه ریزی کنید.

اگر نمی‌دانید چه خدماتی برای وب‌سایت شما بهتر است، چرا همین حالا از مشاوره سئو میموس استفاده نمی‌کنید؟ تازه! اگر به صفحه خدمات سئو میموس هم نگاهی بیاندازید، با تنوع خدمات این مجموعه که برای صاحبان کسب‌وکار آنلاین انجام می‌دهد آشنا شوید.

 

0/5 (0 دیدگاه)

حمید اسماعیلی زاده

عضویت در خبرنامه و دانلود رایگان کتاب ها

در خبرنامه میموس عضو بشید تا علاوه بر آموزش های اختصاصی سئو؛ همین الان تمام کتاب هارو به صورت رایگان براتون ارسال کنیم!

نظر شما چیه؟

دیدگاه خودتون راجع به مقاله رو با ما به اشتراک بزارید.