هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آموزش تولید محتوا بر مبنای آخرین تغییرات سئو و بازاریابی دیجیتال

زمان مطالعه: 15 دقیقه
پیش‌نیاز مطالعه این مقاله
  • همین‌قدر که نوشتن را بلد باشید و بتوانید متنی را در کامپیوترتان تایپ کنید، کافی است.
بعد از خواندن مقاله

از کاربران عزیز میموس انتظار می‌رود بعد از خواندن این مقاله بتوانند به سوالات زیر پاسخ دهند:

  • تولید محتوای دیجیتال چیست و چرا اهمیت دارد؟
  • انواع محتوا چیست؟
  • اصول محتوا نویسی چیست و چگونه باید آنها را رعایت کنیم؟

حالا که سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید و با خواندن مقاله سئو چیست، اطلاعات خوبی کسب کرده‌اید، وقت آن رسیده که نوشتن محتوا برای سایت خود را شروع کنید.
اصلا نگران این‌که چطور یک برگه یا نوشته در وردپرس بسازید، نباشید، زیرا ما در یک ویدئو آموزشی نحوه ایجاد برگه و نوشته در وردپرس را به شما آموزش می‌دهیم. درحال‌حاضر باید یادبگیرید محتوای اصولی و استاندارد هم برای کاربر و هم برای موتورهای جستجو تولید کنید زیرا تک‌تک کلماتی که در سایت منتشر می‌کنید اهمیت دارد.
هدف من در این دوره آموزشی این است که قبل ایجاد یک نوشته و متن، اصول درست محتوا را بشناسید تا از همین قدم‌های اول با سلاحی قدرتمند وارد میدان رقابت دیجیتال مارکتینگ شوید.

اهمیت تولید محتوا برای وب‌سایت چیست

اصول تولید محتوااصلا محتوا چیست؟

همین مقاله‌ای که می‌خوانید، کلیپ‌هایی که هر روز در اینستاگرام می‌بینید، فایل‌های صوتی و …. در دنیای اینترنت بعنوان محتوا شناخته می‌شوند. در واقع هر چیزی که حاوی داده باشد و این داده‌ها بتوانند یک مفهوم ایجاد کنند و پیغامی را به مخاطب ارائه دهند را ‌می‌توان محتوا نامید.

دو نوع محتوای اصلی در دنیای مجازی وجود دارد:

پرکاربردترین نوع محتوا، محتوای متنی

متن یا نوشته ساده ترین نوع محتوا در دنیای مجازی است. بهترین محتوا در درجه اول محتوایی است که منحصرا برای وب سایت شما نوشته شده باشد نه اینکه یک سرقت ادبی از یک منبع چاپ شده یا سایت دیگر باشد.
با استفاده از محتوای متنی و لینک سازی به کلمات کلیدی هدف می‌توانید خوانندگان را برای رسیدن به اطلاعات مفید و همچنین گردش در سایت راهنمایی کنید. این لینک‌ها درست مانند تور لیدر عمل می‌کنند و بخش‌های دیگر سایت را به توریست‌های وب سایت شما نشان می‌دهند.

پرطرفدارترین محتوای اینترنتی، محتوای چندرسانه‌ای

محتوای چندرسانه‌ای که شامل موارد زیر می‌شود:

  • انیمیشن‌ها که می‌توان آنها را با کمک فلش، آژاکس، تصاویر GIF و دیگر ابزار‌های انیمیشن به سایت اضافه کرد.
  • تصاویر که محبوب‌ترین گزینه‌ در استفاده از محتوا چندرسانه‌ای هستند. توصیه می‌شود حجم تصاویر کم و کیفیت آنها مناسب باشد تا کاربر بتواند بسرعت آنها را ببیند و منتظر لود شدن تصاویر نماند.
  • فایل‌های صوتی را هم می‌توان بعنوان بخشی از محتوای چندرسانه‌ای در سایت مورد استفاده قرار داد.
  • ویدئوها هم مانند تصاویر، جزو گزینه‌های محبوب کاربران محسوب می‌شوند اما باید این نکته را در نظر بگیرید که محتوای ویدئویی قابلیت پخش در مرورگرهای مختلف را داشته باشد.

حالا که با مفهوم محتوا آشنا شدید بهتر است بدانید که چرا محتوا تا این حد ارزش دارد و هر کس سعی می‌کند تا بهترین محتوا را برای سایت خودش بنویسد؟

چرا تولید محتوا مهم استچرا تولید محتوا انقدر مهم است؟

محتوای دیجیتال مهم‌ترین عاملی است که باعث جذب بازدید‌کننده به سایت شما می‌شود بنابراین شما به یک محتوای جذاب و سازماندهی شده نیاز دارید. محتوایی که هم کاربر‌پسند باشد و هم برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده باشد.
اگر یادتان باشد، در مقاله قبل یعنی سئو برای افراد مبتدی، زمان ماندگاری کاربر در سایت را بعنوان یکی از فاکتورهای سئو بیان کردم. محتوا بزرگترین دارایی شماست که بوسیله آن می‌توانید کاربر را به سایت خود بکشانید، کاری کنید که مدت طولانی در سایت بماند و راه بازگشت او را باز بگذارید تا به کاربر همیشگی شما تبدیل شود و سایت شما را پاتوق خودش در دنیای مجازی انتخاب کند و دوستانش را هم به آنجا دعوت کند!

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
انتخاب اسم سایت با 13 ابزار آنلاین اسم ساز برای ساخت نام زیبا و ثبت دامنه

جمله بسیار معروفی بین طراحان و صاحبان وب سایت وجود دارد که می‌گویند: “محتوا پادشاه یا ملکه است.” زیرا بواسطه تولید محتوا است که مردم به وب سایت شما جذب می‌شوند و اگر یک محتوای خوب داشته باشید، آن را در بین شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. زمانی‌که این اتفاق منجر به موفقیت سایت شما شود واقعا به این جمله ایمان می‌آورید که محتوا یک پادشاه واقعی در سایت شماست. به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • سایت فیلیمو و آپارات با تمرکز بر روی تولید محتوای ویدیویی توانستند کسب‌ و کار آنلاین پر‌سود و موفقی را برای خود دست‌‌و‌پا کنند.
  • سایت پی سی دانلود و یا سافت 98 از قدیمی‌ترین سایت‌های اشتراک گذاری نرم‌افزار‌های حوزه کامپیوتر و موبایل هستند و تمرکزشان بر روی ارائه نرم‌افزار‌های پرطرفدار، بروز و کاربردی است. در این بین آنها برای هر نرم‌افزار خود شروع به تولید محتوای متنی، عکس و فیلم آموزشی می‌کنند تا بتوانند هم نظر کاربران را جلب کنند هم رضایت موتورهای جستجو را بدست آورند.

تولید محتوا را از کجا شروع کنیماولین گام‌ها قبل از مرحله نوشتن محتوا چیست؟

شاید تولید محتوای سایت بنظر ساده برسد. شاید فکر کنید فقط کافیست انگشتان‌تان را روی صفحه کیبورد تکان دهید و چند خطی برای مخاطب بنویسید! اما اینطور نیست. به محض اینکه تصمیم به نوشتن می‌گیرید متوجه می‌شوید که تولید محتوای جذاب اصلا شباهتی به نوشته‌های قبلی شما ندارد و نمی‌توانید بدون تحقیق و برنامه‌ریزی شروع به نوشتن کنید.
قبل از نوشتن باید یک ساختار محتوای درست داشته باشید و برای ایجاد آن باید موارد زیر را بعنوان اقدامات قبل از تولید محتوا بکار ببرید. این نکات بخشی جدانشدنی از قوانین تولید محتوا هستند پس با دقت آنها را بخاطر بسپارید.

مخاطب هدف خود را بشناسید و یک پاسخ روشن برای سوال “هدف از نوشتن این مقاله چیست؟” پیدا کنید.

قبل از هر اقدامی از خود بپرسید مخاطبین من چه کسانی هستند؟ قرار است چه افرادی را به این وب سایت بکشانم؟ در مورد سلیقه، علایق و دغدغه مخاطبین اولیه و ثانویه خود تحقیق کنید.
به طور مثال فرض کنید که شما صاحب یک وب سایت موسسه حقوقی هستید. در این صورت مخاطبین اولیه یا اصلی شما چه کسانی هستند؟ قطعا مشتریان موسسه! با این حال شما با طیف گسترده‌ای از مخاطبین ثانویه رو‌برو هستید. مخاطبین ثانویه شما را سایر وکیلان، خبرنگاران حقوقی، هر کسی که سوال یا دغدغه‌ای در مورد مسائل حقوقی داشته باشد و ممکن است در آینده به شما مراجعه کند، تشکیل می‌دهند.
بنابراین شما باید مطمئن شوید که محتوای سایت شما هر دو دسته مخاطبین را راضی نگه می‌دارد. برای رسیدن به این هدف، بعد از شناخت مخاطب مراحل زیر را انجام دهید:

  • تحقیق کنید مخاطبین بیشتر چه سوال‌هایی درباره چه موضوع حقوقی در دیگر وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کنند؟
  • بیشتر از کدام شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و در چه ساعتی بیشتر فعال هستند؟
  • مشخص کنید این محتوا قرار است دقیقا به کدام سوال مخاطب پاسخ دهد و یا کدام مشکل او را حل کند؟
  • یک مسیر محتوا تعیین کنید و به دو سوال مهم پاسخ دهید.
    • اول: مخاطب هدف در شروع مقاله در چه نقطه‌ای از دایره اطلاعات مرتبط با مقاله ایستاده؟
    • دوم: بعد از خواندن این مقاله کاربر باید چه اطلاعات مفیدی را کسب کرده باشد؟

پاسخ به این سوالات باعث می‌شود مسیری که باید یک مقاله طی کند مشخص شود و اطلاعات نامرتب و پخش‌و‌پلا جای خودشان را به اطلاعات سازماندهی شده و مرتب می‌دهند.

رقیبان شما هم قطعا این سوالات را از خود پرسیده‌اند و محتوای خود را بر اساس این سوالات تهیه کرده‌اند. برای این‌که قدرت رقابت داشته باشید، باید محتوایی متفاوت و منحصربفرد تولید کنید. در قدم بعدی باید از خود بپرسید وجه تمایز محتوای من با دیگر رقبا در چیست؟

چرا مخاطب باید شما را به دیگران ترجیح بدهد؟

برای این‌که ثابت کنید خدمات متمایز و خوبی ارائه می‌دهید در درجه اول باید محتوای خوب و استاندارد تهیه کنید. محتوای وب سایت، قبل از شما با مشتریان‌تان ملاقات می‌کند بنابراین باید در نحوه ارائه محتوا و مطالب نوشته شده متفاوت و خاص باشید بطوریکه به سوالات گفته شده در مرحله قبل پاسخ دهید و نیاز اساسی کاربر -یعنی میل به دریافت پاسخ- را به بهترین شکل برطرف نمایید.
خب با این تفاسیر، یک سوال اساسی ایجاد می‌شود: چرا مخاطب باید محتوا و سایت شما را انتخاب کند؟ چه تفاوتی در محتوا و نحوه ارائه آن با رقیبان‌تان دارید؟
مخاطبین و کاربران سایت به این دلیل که شما محتوا را منتشر کرده‌اید آن را نمی‌خوانند! هیچ دلیل و منطقی هم وجود ندارد که یک محتوا چون منتشر شده، حتما باید مخاطب داشته باشد و خوانده شود مگر اینکه محتوای درست، در زمان درست در دست مخاطب درست قرار بگیرد.
حالا وقت آن رسیده تا تصمیم بگیرید، چه نوع محتوایی برای مخاطب شما مناسب است؟

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
6 سوالی که باید قبل از ارسال ایمیل به مشتری پاسخ دهید

چه نوع محتوایی برای مخاطب شما مناسب‌تر است؟

برای اینکه بخواهیم محتوا خاص را در زمان درست، بدست مخاطب درست برسانیم باید بدانیم که مخاطبین شما بدنبال چه نوع محتوایی هستند؟
برای فهم این موضوع اصلا نیاز ندارید تا از تک‌تک آنها سوال کنید که چه نوع محتوایی نیاز دارند بلکه کافی است نگاه‌تان را به سمت درستی بچرخانید و خواهید دید که آنها خودشان به شما خواهند گفت که چه نوع محتوایی دوست دارند.
اگر می‌خواهید نوع سلیقه و محتوای مناسب را شناسایی کنید، حواس خود را نسبت به نشانه‌های زیر جمع‌تر کنید.

سایت رقبای‌تان را فراموش نکنید.

ببینید مخاطبین چه محتوایی را در این سایت‌ها بیشتر جستجو یا مطالعه کرده‌اند و انها را به اشتراک گذاشته اند. این بدین معنا نیست که اجازه دارید محتوایی مشابه تولید کنید، بلکه باید فقط نوع محتوا مورد علاقه را تشخیص دهید و پس از آن سبک و محتوای منحصر‌بفرد خودتان را داشته باشید. مردم قدردان نوآوری و خلاقیت هستند و دیگران را هم به سمت آن دعوت می‌کنند.

حواستان به صفحات رسمی خودتان در شبکه‌های اجتماعی باشد.

اگر وب سایت شما حضور فعال در شبکه های اجتماعی دارد، سعی کنید رفتار کاربران را شناسایی کنید. یعنی ببیند به کدام یک از پست‌های شما بیشتر اهمیت داده‌اند؟ بیشتر چه نوع پست‌هایی را در صفحات رقیب پسندیده و یا به اشتراک گذاشته اند؟!
بحث‌های شکل گرفته در کامنت پست‌ها را پیگیری کنید. این بحث‌ها معمولا حول محورد دغدغه، مشکل، نیاز و دردهای کاربران ایجاد شده است. از نظرات ایده بگیرید و محتوای منحصربفرد خود را در قالب پاسخ به این نظرات قرار دهید.

کلمات کلیدی زمینه فعالیت خودتان را پیدا کنید.

گوگل در حال حاضر با ارائه سرویس هایی نظیر Google Keyword Planner و Google Trends لیست کلمات و موضوعاتی که کاربران بیشتر در مورد آنها جستجو کرده‌اند را در اختیارتان قرار می‌دهد.
با استفاده از این سرویس ها -که می‌توان آنها را کاربردی‌ترین ابزار در سئو محتوا معرفی کرد- متوجه خواهید شد که بیشترین نیاز کاربران در حوزه فعالیت شما چیست و سپس می‌توانید با بکارگیری ترفند‌های گفته شده در مراحل قبل، محتوای مناسب را ارائه دهید. هم‌چنین بعد از شناخت کلمات کلیدی هدف، می‌توان انتخاب بهترین کلیدواژه مقاله را با کمک افزونه یوست انجام داد.

به یک پیشگو تبدیل شوید و سعی کنید نیاز کاربران را شناسایی کنید.

هر زمان که یک گوشی هوشمند توسط کمپانی‌های سازنده رونمایی می‌شود مردم سریعا شروع به جستجو و کسب اطلاعات در مورد آن محصول می‌کنند و می‌خوا‌هند از تمام امکانات و اطلاعات آن سر در بیاورند.
بنابراین اگر شما صاحب یک وب سایت مرتبط در زمینه گوشی هوشمند هستید، باید اولین نفری باشید که این اطلاعات را روی سایت خود قرار می‌دهید. اگر چنین روندی را همیشه پیش بگیرید، سرعت موفقیت سایت‌تان بشدت افزایش می‌یابد.
قبل از اینکه مردم درخواست کمک کنند مشکلات آنها را شناسایی کنید و آن را حل کنید. مثلا در نمونه بالا اگر از وجود باگ و مشکلی در یک گوشی جدید اطلاع دارید، سعی کنید در مورد این مشکل و روش‌های حل آن محتوا تولید کنید. مردم به ناچار بدنبال روش حل این مشکلات در اینترنت جستجو می‌کنند و مطمن باشید قدردان شما خواهند بود. با این روش مانند یک سوپرمن و قهرمان واقعی بنظر می‌رسید.

کاربران را تشویق کنید تا نظرات‌شان را به شما اعلام کنند.

معمولا کاربران سایت خیلی برای ارسال بازخورد علاقه نشان نمی‌دهند. سعی کنید روشی پیدا کنید که در کاربران ایجاد انگیزه کند تا نظرات‌شان را به شما اعلام کنند و بگویند چه انتظاری از شما دارند.
به بازخوردها گوش کنید و درخواست‌های منطقی را پاسخ دهید. حتی اگر از 10 درصد بازدیدکنندگان بازخورد دریافت کنید، می‌توانید امیدوار باشید که اکثریت کاربران سایت با این نظرات موافق هستند.
نظرات دریافت شده در انتهای مطالب را بررسی کنید زیرا کاربران به شما می‌گویند چه می‌خواهند و دوست دارند شما چه محتوایی برای آنها تولید کنید.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
استفاده از هدینگ و ساب‌ هدینگ یا ریزتیترها در سئوی محتوا و افزونه وردپرس Yoast SEO

تاثیر تولید محتوا بر سئو و بازدید سایت

کپی از دیگران کمکی به شما نمی‌کند، محتوای کاربردی و جدید تولید کنید.

گوگل با ایجاد یک سیاست درست و بموقع استفاده از محتوای کپی را بشدت منع کرده و سایت‌هایی را که از این روش استفاده می‌کنند را بشدت مجازات می‌کند و ممکن است آنها را برای همیشه از لیست جستجوی خودش حذف کند.
شاید شما نام Mahalo را شنیده باشید. یک برند فعال در زمینه لوازم نگهداری از پوست و زیبایی. قبل از اجرای سیاست جلوگیری از تولید محتوای کپی، وبلاگ این سایت هر روز با محتوای جدید بروزرسانی می‌شد اما زمانی‌که گوگل محتوای آنها را کپی تشخیص داد، رتبه سایت در لیست نتایج گوگل بشدت کاهش یافت و آنها مجبور شدند زمان و سرمایه طولانی را برای بازپس‌گیری اعتماد گوگل صرف کنند تا از مجازات گوگل رها شوند.
بمحض اینکه کاربر متوجه شود مطلب شما کپی و یا حتی مشابه سایت‌های دیگر است اعتمادش را نسبت به شما از دست می‌دهد. محتوای کپی علاوه بر اینکه هیچ جذابیتی برای مخاطب ندارد، تاثیر منفی زیادی روی سئو سایت شما دارد و مسیر پیشرفت شما را نزولی می‌کند تا زمانی که به لبه پرتگاه برسید و حتی ممکن است زمانی چشمانتان را باز کنید که در انتهای پرتگاه باشید و گوکل سایت شما را پنالتی کرده باشد.

چطور محتوا بنویسیمنوشتن را از چه نقطه‌ای آغاز کنیم؟

در مسیر آموزش تولید محتوای سایت به اینجا رسیدیم که چطور محتوا بنویسیم و نوشتن را چگونه آغاز کنیم؟ تولید محتوا امروزه به عنوان یک شغل و تخصص مطرح می‌شود. مهم نیست که شما نویسنده یک دفتر روزنامه باشید و یا وب سایت. مهم این است که بدانید تولید محتوا یک کار تخصصی است و بایدآگاهانه شروع به نوشتن کرد.
صرف‌نظر از نوع محتوا، همیشه نویسندگانی بهتر از دیگران پیدا می‌شوند که شهرت بسیار زیادی پیدا می‌کنند. تفاوت کار بهترین نویسنده‌ها با دیگران در روش‌های جمع آوری اطلاعات -که در مرحله قبل توضیح داده شد- و نحوه ارائه محتوا -که در ادامه کامل توضیح می‌دهم- است.
قبل از آن‌که دست‌بکار شوید و با رقص انگشتان‌تان روی کیبورد معجزه کنید، بیایید تا کمی با قوانین این رقص جادویی آشنا شویم:

خلاق باشید و خیال‌بافی کنید.

اگر می‌خواهید محتوایی را بنویسید که قبلا در اینترنت منتشر شده است، باید در نوع نوشتن و ارائه محتوا تغییری مناسب و جذاب ایجاد کنید. همانطور که می‌دانید هر محتوا شامل سه بخش اساسی موضوع، ایده و ارائه است.
در مورد انتخاب موضوع و ایده که در قسمت قبل توضیح دادیم. اما در مورد بخش سوم یعنی ارائه چه کارهای خلاقانه‌ای می‌توانید انجام دهید؟ ایجاد یک نحوه ارائه منحصر‌بفرد برای جذب مخاطب بسیار ضروری است.
لحن نوشته، کلماتی که استفاده می‌کنید و یا دنیایی که با مثال‌های کاربردی می‌سازید همگی می‌توانند با چاشنی خلاقیت قابل فهم‌تر، جذاب‌تر و ماندگار‌تر شوند.

برای اول و آخر محتوا یک مسیر سفر بسازید.

گفتیم که باید ابتدا و انتهای مسیر محتوا را مشخص کنید. حالا از شما می‌خواهم با توجه به ابتدا و انتهای مسیر مقاله تیترهای آن را مشخص کنید. برای اینکه تیترهای بهتری انتخاب کنید، ما برای شما در مورد روش پاراگراف‌بندی اصولی برای پخش تیترهای عنوان یک مقاله درست‌وحسابی نوشتیم. اگر دوست داشتین سری به اون مقاله بزنید.
متن مقاله باید دارای نظم و پیوستگی باشد و از نقطه شروع کاربر را قدم‌به‌قدم با نقطه پایان برساند بطوریکه نکته‌ای از قلم نیفتد و مفاهیم کامل بیان شوند.
مشخص کردن تیرهای هر بخش از مقاله به شما کمک می‌کند که پیوستگی بین مطالب را حفظ کنید و در زمان نوشتن بتوانید روی متن هر بخش تمرکز کامل داشته باشید و بدانید هر تیتر را از کجا شروع کنید و چطور به پایان برسانید. با این روش ذهن کاربر با نوشته شما همراه می‌شود و هرگز در میانه راه از خواندن مقاله منصرف نمی‌شود.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
23 نکته کلیدی برای موفقیت در بازاریابی محتوا محور

هضم محتوا را مثل آب خوردن ساده کنید، دلپیچه درست نکنید.

مقاله را مثل یک کلاف سردرگم ننویسید و یا کاربران را شبیه موجودات فضایی تصور نکنید! متن محتوا را طوری ساده بنویسید که خوانندگان با یک‌بار خواندن مقاله آن را در ذهن بسپارند نه اینکه برای فهم مطلب مجبور شوند هر جمله را سه چهار بار بخوانند و باز هم در درک آن مردد باشند.
جملات را مانند صحبت‌های روزانه قابل فهم بنویسید. فکر نکنید که هرچه از کلمات عجیب‌و‌غریب بیشتر استفاده کنید، مقاله شما معتبر‌تر بنظر می‌رسد! یک مقاله زمانی اعتبار دارد که کاربر تا انتها متن را بخواند و چیزی از آن یادبگیرد و در نهایت بتواند استفاده کاربردی از این مطالب داشته باشد.
با من به بخش بعدی مقاله بیایید تا در مورد اعتبار مقاله بیشتر توضیح دهم.

یک انجیل در دستتان بگیرید.

همانطور که گفتم محتوا کلیدی‌ترین عنصر برای حضور در دنیای آنلاین است. بازاریابی محتوا بعنوان شاخه‌ای در حوزه بازاریابی اینترنتی مطرح است و سعی دارد تا بواسطه تولید محتوای ارزشمند و معتبر، میزان فروش و سود وب سایت را افزایش دهد.
گوگل برای اعتبار یک محتوا بسیار ارزش و اهمیت قائل است و تمام تلاشش را می‌کند تا محتواهای ارزشمندتر و معتبر‌تری را به مخاطبان خود ارائه دهد.
با دانستن این موارد باید فهمیده باشید که تولید یک مقاله معتبر چقدر اهمیت دارد. اینکه صرفا مطلبی را از گوشه نت بازنویسی کنید و یا یک سایت خارجی را ترجمه کنید، اعتبار زیادی به شما نمی‌دهد. باید تحقیق کنید و از منابع درست و معتبر مطالبی را گردآوری کنید و در اختیار کاربران سایت قرار دهید. دانستن موارد زیر می‌تواند کمک‌کننده باشد:

ارائه محتوای جدید: سعی کنید مطالب جدید که در سایت‌های مشابه وجود ندارد را اول از همه شما بنوسید و یا اگر در مورد مطالب تکراری می‌نوسید آن را از زاویه نگاه خودتان بررسی کنید و طور دیگر بنویسید.

برای خود اعتبار و خوش‌نامی ایجاد کنید: گوگل به آوازه و شهرت وب سایت بسیار اهمیت می‌دهد. با ارائه اطلاعات واقعی ، قابل اعتماد و با کیفیت، توانایی و تخصص خود را ثابت کنید و برای همیشه توجه گوگل را به خود جلب کنید.

اطلاعات را مانند یک متخصص ارائه دهید: اطلاعات نویسنده محتوا در مورد موضوع آن باید بسیار خوب باشد. طوریکه بتوان به حرف‌های او استناد کرد. شما بواسطه تولید محتوا می‌خواهید کاربر و مشتری جذب کنید، بنابراین باید حرف‌های معتبر بزنید تا کاربران به شما اعتماد کنند.

به کاربران اجازه اظهار نظر دهید: خواندن نظرات دیگر کاربران و یا سوال پرسیدن در انتهای هر مقاله باعث می‌شود تا کاربران بیشتر به شما اعتماد کنند. خودتان را در معرض پرسش و انتقاد دیگران قرار دهید و از اعتبار و کسب‌و‌کارتان دفاع کنید.

بالاخره به مرحله‌ای رسیدیم که باید شروع به نوشتن کنید. اما در زمان نوشتن باید چه نکاتی را رعایت کنید؟

قوانین تولید محتواچه اصولی را در نوشتن محتوا رعایت کنم؟

نوشتن هم مانند همه‌چیز در دنیا قوانین خاص خود را دارد. اوج هنر یک محتوا‌نویس در این است که بتواند تمام نکات گفته شده در مراحل قبل را با قوانین دستوری و نوشتاری تطبیق دهد. کاربران امروز بسیار هوشیار و دقیق هستند و توقع دارند یک مقاله عالی هم از لحاظ مفهومی و هم از لحاظ ساختار نگارشی بخوانند.
هزاران نکته مفید، غیر‌تکراری، معتبر و خلاقانه بواسطه جمله بندی و نگارش غلط از اعتبار ساقط می‌شود و ارزشی ندارد زیرا با یک نگارش ضعیف کاربر به شما اعتماد نمی‌کند و تا انتهای مقاله وقتش را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. پس باید برای نگه‌داشتن کاربر چیکار کنیم؟

افزایش بازدید سایت با تولید محتوا

تیتر‌های جنجالی، منحصربفرد، جذاب و مرتبط با موضوع داشته باشید.

بعد از انتخاب تیتر‌ها روی متن آنها کار کنید و سعی کنید تیترها را به نوشته‌‌های جذابی تبدیل کنید که کاربر با خواندن آنها علاوه بر فهمیدن موضوع این تیتر، برای خواندن ادامه متن انگیزه پیدا کند. البته شما نمی‌توانید تیتری انتخاب کنید که همزمان تمام ویژگی‌های جنجالی، منحصربفرد بودن، جذاب و مرتبط‌بودن با موضوع را یکجا داشته باشد.
در بین ویژگی‌های گفته شده، مرتبط بودن با موضوع یک ویژگی ثابت است که در کنار سایر ویژگی‌ها یک ترکیب عالی می‌سازد. یعنی تمام تیترهای ما باید مرتبط با موضوع مقاله باشند و حتما یک یا ترکیبی از ویژگی‌های دیگر را با خود همراه کنند.
تیترها احساسات کاربر را نشانه گرفته‌اند بنابراین باید در انتخاب کلمات بکار رفته در آنها نهایت دقت را بخرج دهید. انتخاب واژگانی مانند خوب، معمولی، باید، نباید کلماتی از این دست دیگر برای کاربران یکنواخت شده اند و آنها را به خواندن مقاله راغب نمی‌کند.
هرگز هرگز و بازهم هرگز از عنوان‌های مجهول و مصدر گونه برای جذب کاربر استفاده نکنید. عنوان ‌های مجهول مانند: “کی،کجا چی‌کار کرد؟! ” و تیترهای مصدر گونه مانند: “رعایت اصول نگارشی “

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
10 قانون بسیار مهم در بازاریابی اینترنتی که باید بدانید

اصول نگارشی را فراموش نکنید

به جمله‌بندی‌ و فعل‌و‌فاعل‌هایی که بکار می‌برید دقت کنید. ما میراث ارزشمندی با نام زبان پارسی داریم که از همه لحاظ کامل و غنی است و بواسطه همین میزاث ارزشمند است که می‌توانیم مفاهیم را جذاب‌تر و قابل درک‌تر به مخاطب خود ارائه کنیم اما زمانی می‌توانید از شیرینی و شیوایی این زبان در جذب مخاطب استفاده کنید که قواعد نوشتاری آن را رعایت کرده باشید.
یکی از دستورات نوشتاری که کمتر به آن توجه می‌کنیم، استفاده از علامت‌های نگارشی است. نحوه استفاده درست از این علامت‌ها چطور باید باشد؟

از علامت سوال، نقل قول، علامت تعجب و … کجا و چطور باید استفاده کنید؟

اولین نکته ای که باید در مورد علامت‌های نگارشی بدانید این است که بیشتر نشانه‌ها با کلمه قبل از خود هیچ فاصله‌ای ندارند اما با واژه بعد از خود یک فاصله دارند. در جدول زیر موارد استفاده تعدادی از علامت‌های نگارشی که در محتوا‌نویسی بیشتر استفاده می‌شوند، آورده شده است:

آموزش استفاده از علائم نگارشی در تولید محتوا

خب معطل چی هستید! از حالا به بعد می‌توانید شروع به نوشتن محتوا کنید. بعد از پایان نگارش محتوا یک مرحله بسیار مهم می‌ماند که حتما باید آن را انجام دهید. مرحله‌ای با نام ویرایش مقاله که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

مقاله را بخوانید…تغییر دهید…تغییر دهید…و مجددا بخوانید و بهترش کنید.

ایستگاه آخر سفر محتوا نویسی شما به اینجا ختم می‌شود: خواندن مقاله بارها و بارها، ویرایش آن و باز دوباره خواندن مقاله تا زمانیکه مقاله بهتری تولید کنید. مواردی که نیاز به بازبینی دارند عبارتند از:

  • تیتر‌بندی مقاله
  • معرفی مقاله در بخش مقدمه یا چکیده
  • عنوان مقاله
  • نتیجه گیری
  • محتوای اصلی از لحاظ‌ سادگی، خوانایی و نگارشی

تولید محتوای حرفه‌ایفوت‌ کوزه‌گری در تولید محتوا که کسی به شما نخواهد گفت

  • استفاده از ترکیب تصاویر با متن را فراموش نکنید. متن‌های طولانی کاربر را خسته و کسل می‌کند.
  • خودتان را جای مخاطب بگذارید، دلتان می‌خواهد محتوا به چه شکل باشد؟ در واقع فوت اصلی کوزه‌گری ارائه محتوایی است که پر مطالبه‌ترین درخواست‌های کاربر را پوشش دهد.
  • محتوای شسته رفته و تمیز به دور از ادبیات سخیف و استعاره‌های ادبی گوناگون با کمی چاشنی طنز و مزه‌پرانی ارائه کنید. انگار که تمام مخاطبین سالارند!
  • روی دسته‌بندی کردن مخاطب بر اساس سن، مشکلاتی که دارند و مزیت خدماتی که ارائه می‌کنید، مانور دهید.

نتیجه گیرینتیجه‌گیری

تولید محتوا کار سختی نیست، فقط مانند تمام کارهای دیگر به کمی دقت و تمرکز نیاز دارد. یک محتوای بد درست مانند یک فروشنده پرخاشگر، باعث می‍شود کاربران دیگر به سایت شما سر نزنند و شما مشتریان و بازدیدکنندگان خود را از دست می‌دهید.
در چنین شرایطی گوگل هم شما را تنها می‌گذارد و سایت شما مانند جزیره‌ای خالی در دنیای مجازی باقی می‌ماند اما نترسید! با رعایت اصول و تکنیک‌هایی که در این مقاله یاد گرفتید، هرگز محتوای بد تولید نمی‌کنید. اگر از سیستم تولید محتوا وردپرس و افزونه یوست استفاده می کنید، می‌توانید بعد از نوشتن، میزان خوانایی محتوا را بسنجید و در صورت نیاز آن را اصلاح کنید.

در پایان مقاله
حالا شما می‌دانید محتوا چیست و چطور باید یک محتوای درست و اصولی نوشت. فقط کافی است از همین لحظه شروع کنید و اصلا نگران نباشید. من همین‌جا در پایان مقاله منتظر شما هستم تا به سوالات شما پاسخ دهم و شما را در این مسیر راهنمایی کنم.
آموزش خود را ادامه دهید ...
سئو چیست؟ یک تعریف کامل از سئو برای افراد مبتدیتعریف نرخ تبدیل سایت – آموزشی برای افزایش نرخ تبدیل ویژه افراد مبتدی
4.5/5 (4 دیدگاه)
تیم بلاگینگ میموس

تیم بلاگینگ میموس

توی خانواده میموس ما بچه‌های بلاگینگ سر و کارمون با محتواس. ما دوست داریم ارزنده‌ترین مطالب روز سئو وردپرس رو در اختیار شما علاقمندان دنیای سئو قرار بدیم. این‌رو هم اضافه کنیم ما قبل هرچیزی از صحت اطلاعات بلاگ میموس مطمئن می‌شیم سپس اونا رو منتشر می‌کنیم و در اختیارتون قرار می‌دیم.
شما هم می‌تونید با نوشتن نظرات و انتقادات خودتون عضوی از این خانواده بشید. امتحانش مجانیه!

میخواید درموردمون بیشتر بدونید؟

اگر این مقاله برای شما مفید بود ....

لطفا با نظر دادن ما را در بهتر کردن مطالب آموزشی یاری کنید.

به دنبال سئو حرفه ای وردپرس هستید ؟!

میموس با تدوین استراتژی و ساختار اصولی شما را تا رسیدن به رتبه 1 یاری خواهد کرد.

کتاب‌های رایگان سئو

دلایل انتخاب پلتفرم سئو مانگو

24 دلیل برای انتخاب پلتفرم مدیریت سئو مانگو به عنوان دستیار سئو

پلتفرم سئو وردپرس مانگو

mango-platform-training-calendar

جشنواره پیش فروش مانگو رو از دست ندی!!

فقط و فقط

999،000 تومان
(ظرفیت باقیمانده: 21 نفر)

قیمت بعد از جشنواره

2،450،000 تومان

4
خوشحال میشویم اگر سوالی در این زمینه دارید از ما بپرسید... (کاملا رایگان است - بعضی ازسوالات به صورت صوتی پاسخ داده خواهد شد)

avatar
فایل های تصویری و عکس
 
 
 
فایل های ویدیویی و صوتی
 
 
 
سایر انواع فایل
 
 
 
2 تعداد نظرات
2 رشته نظرات
0 دنبال کننده ها
 
داغ ترین نظرات
داغترین نظرات
4 نویسندگان نظرات
فرشید امین زادهفاطمه جعفریفریده کوه‌برErfan Khoshbakht نویسندگان نظرات اخیر
  اشتراک  
اطلاع از
فاطمه جعفری
مهمان
فاطمه جعفری

سلام ممنون بابت مقاله خوبتون من فقط یه سوالی ذهنمو درگیر کرده. امروزه میگنم محتوای طولانی مثلا 2000 کلمه تا 5000 کلمه برای سئو محتوا بهتره اما وقتی راجب یه موضوعی واقعا محتوا کمه و نمیشه این همه کلمه درباره اون نوشت، آیا باید یه متن کوتاه و کاربردی بنویسم یا کلی شاخ و برگ نا مربوط به متن اضافه کنم تا به اون میزان از کلمه برسه؟

Erfan Khoshbakht
مهمان
Erfan Khoshbakht

سلام سلام
اول تشکر می کنم از اینکه این همه زمان گذاشتید تا محتوایی کارآمد برایمان تولید کنید و البته اولین سایتی بود که تا به حال دیدم اینقدر زیبااااااا
دوما اهمیت تولید محتوا و بازاریابی محتوا را بیشتر درک کردم. فوت کوزه گری هم ترفندی عالی بود.
سپاس سپاس

فریده کوه‌بر
مهمان
فریده کوه‌بر

سلام عرفان عزیز
ممنونم از حسن سلیقه شما، امیدواریم مقالات ارزنده تری ارائه دهیم. بله حق با شماست در مورد تولید محتوا و بازاریابی محتوا و فوت کوزه گری و محتوا پادشاه گوگل است.

با پلتفرم مدیریت و آموزش سئو مانگو سایت خود را در کمترین زمان ســـئو کنــید... (تا 60%تخفیف در جشنوراه) من هم عضو میشم>>
+ +