اگر در وب‌سایت خود محصولاتی را می‌فروشید و یا خدماتی را ارائه می‌کنید، حتما خوب می‌دانید که برای دیده شدن و افزایش نرخ فروش‌تان، به سئو وب احتیاج دارید. مطمئنا تا به حال مطالب زیادی را درباره این که خدمات سئو و بهینه سازی سایت چیست و چرا اهمیت دارد نیز خوانده‌اید. بنابراین می دانیم سرتان از این مفاهیم پر شده است و دیگر نیازی به تکرار آن ها نیست! اما آیا می‌دانستید برای گرفتن ترافیک و جذب مخاطب راه ساده تری وجود دارد؟ آیا فکر می‌کردید که یک محتوای سئو شده آنقدر به بهبود سئو یا بهینه سازی وب سایت کمک کند؟

افتادن در مسیر پر چالش گرفتن رتبه از گوگل و راه پیدا کردن به صفحه اول نتایج برای جذب بازدید بیشتر، انرژی و زمان زیادی را می‌طلبد. اما این مسیر میانبرهایی هم دارد! نوشتن یک محتوای سئو شده و درجه یک می تواند تا حد زیادی به شما کمک کند و از طول مسیر بکاهد. در ادامه درباره اهمیت محتوا برای سئو و بهینه سازی سایت و نحوه نوشتن یک محتوای سئو شده توضیح داده ایم.

اصلا این محتوایی که می‌گوییم به چه معنی است؟!

اصلا این محتوایی که می‌گوییم به چه معنی است؟!

هر کدام از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی احتمالا جوابی متفاوت برای این سوال دارند. به عنوان مثال محتوا برای یک وب‌سایت خبری، متن های خبری است که منتشر می شود، در حالی که ادمین یک پیج اینستاگرام محتوا را عکس و ویدئو می‌داند.

بنابراین نمی‌توان جواب‌های کاملا مشابهی را برای این سوال که محتوا دقیقا به چه معنی است به دست آورد. بنابراین بد نیست برای شروع کار ابتدا نظر دو متخصص را راجع به محتوا و مفهوم آن بدانیم:

هایدی کوهنهایدی کوهن، متخصص شبکه های اجتماعی:

“محتوا یعنی اطلاعات باکیفیت و مفیدی که داستان یا روایتی را در بطن خود به مخاطب انتقال می‌دهد و هدفش این است که او را با داستان یا روایت منتشر شده درگیر سازد. محتوا می‌تواند به صورت عکس، ویدئو، متن و … ارائه شود.”

هرچند همه ما تا حد زیادی با نظر هایدی کوهن درباره محتوا موافق هستیم. اما همه ما همچنین قبول داریم که هر محتوایی که در فضای وب می‌بینیم آنقدر هم با کیفیت و مفید نیست! بنابراین نظر یکی دیگر از متخصصان را بررسی می کنیم.

درک هالپرندرک هالپرن، موسس وب سایت «Social Triggers»:

 “محتوا می‌تواند انواع مختلفی از قبیل متن، ویدئو و فایل صوتی داشته باشد و وظیفه آن اطلاع رسانی، آموزش و سرگرم کردن مخاطب است”

صرف نظر از مبحث کیفیت، محتوا را می توان اطلاعاتی دانست که به منظور رساندن یک پیام به مخاطب نشان داده می شود. حال این اطلاعات می تواند در قالب یک عکس، جدول، ویدئو، متن و موارد دیگر باشد. برای این که بدانید این اطلاعات چه تاثیری در سعو سایت دارند، مطلب بعد را با دقت بخوانید!

دلیل رابطه تنگاتنگ سئو و محتوا چیست؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال، بهتر است برگردیم به چندین دهه قبل، سال 1998 که لاری پیج و سرگی برین موتور جستجوی گوگل را راه اندازی. این دو در همان ابتدای کار هدف و ماموریت بنیانگذاری گوگل را این گونه توضیح دادند:

“سازمان دهی کردن اطلاعات جهانی و در دسترس قرار دادن آن برای تمامی مردم جهان”

رابطه سئو و محتوا

هر چند که از آن موقع تا به حال روش سازمان دهی و مدیریت این اطلاعات در فضای وب دچار تغییر شده است، اما هدف و ماموریت هنوز همان است! تمامی الگوریتم‌های گوگل برای پیدا کردن مفیدترین و مرتبط ترین اطلاعات برنامه ریزی شده‌اند. دقت کردید؟! این اطلاعات مفید و مرتبط همان محتوایی است که از اول مقاله داریم درباره آن بحث می‌کنیم!

تمامی محتوا ها بر اساس دو فاکتور مفید و مرتبط بودن از گوگل رتبه می‌گیرند و به کاربر نمایش داده می‌شوند. بنابراین برای افزایش بازدید از وب سایت و بهبود سو سایت خود، تولید محتوای مفید و مرتبط با نیاز کاربر الزامی است! حال چگونه یک محتوا تولید کنیم که به مذاق گوگل خوش بیاید؟

ویژگی محتوای محبوب گوگل چیست؟

محتوای مورد علاقه گوگل

گوگل راهکارهایی درباره تولید محتوای درجه یک و مورد پسند کاربران به ما داده و چند ویژگی یک محتوای خوب و لایق گرفتن رتبه بالا را مشخص کرده است:

  • مفید و آموزنده
  • باارزش‌تر و سودمندتر از وب سایت های دیگر
  • معتبر
  • با کیفیت
  • درگیر کننده مخاطب

اما تولید محتوایی که مفید، معتبر و … باشد، تنها چاره کار نیست! گوگل برای رتبه دادن به فاکتورهای دیگری در محتوای شما احتیاج دارد. تمامی این ویژگی هایی که گفته شد تنها مخاطب را راضی نگه می‌دارد! اما قبل از همه این ها، برای این که محتوای شما در صفحه اول گوگل نمایش داده شود و کاربران آن را ببینند، باید بهینه سازی شود. مهم ترین اصل در تولید محتوای سئو شده مخاطب محور بودن آن است. تکنیک هایی برای تولید محتوای سئو شده و مخاطب محور وجود دارد که با رعایت آن ها می‌توان به راحتی از گوگل رتبه گرفت.

چگونه محتوای سئو شده تولید کنیم؟

چگونه محتوا بنویسم؟

تا اینجا درباره اهمیت محتوا برای سئو سایت صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که محتوا علاوه بر این که باید مفید، ارزشمند و با کیفیت باشد، باید از اصول سئو نیز پیروی کند. دلیل آن هم مشخص است: محتوایی که بهینه سازی نشده باشد، رتبه نمی‌گیرد. به همین سادگی!

اهمیت تولید محتوای سئو شده همان دلیلی است که بسیاری از صاحبان وب سایت برای انتشار محتوای مناسب و رتبه گرفتن از گوگل به شرکت های سئو کار مراجعه می کنند.

این شرکت ها با استخدام محتوا نویسان حرفه ای که به خوبی با اصول سئو آشنایی دارند، به وب سایت ها در انتشار محتوای بهینه سازی شده کمک می‌کنند. در ادامه راهکارهایی را برای تهیه محتوای مخاطب محور بررسی می کنیم.

1. استفاده از کلمات کلیدی

از آن جایی که قصد ما تولید محتوای مخاطب محور است، استفاده از کلمات کلیدی که مخاطب آن را در گوگل سرچ می‌کنند به دیده شدن هر چه بیشتر محتوا کمک می‌کند. برای این کار ابتدا باید با استفاده از ابزارهای مختلف گوگل تحقیق کلمه کلیدی انجام شود. برای تعیین کلمات کلیدی چند توصیه به شما داریم:

  • بر روی کلمات کلیدی طولانی تمرکز کنید.
  • از انتخاب کلمات کلیدی با دشواری و رقابت بالا بپرهیزید.
  • از ابزار تحقیق کلمه کلیدی مطمئن استفاده کنید.
  • بر اساس کلمات کلیدی تعیین شده محتوای خود را بنویسید.

این ها همه موارد مهمی هستند که سئوکاران با آن ها آشنایی دارند. به عنوان مثال قبل از تولید محتوای دلخواه شما توسط تیم تولید محتوا میموس، تحقیق و تعیین کلمه کلیدی مناسب انجام می گردد.

2. خوانایی متن

درصد بیشتری از خواننده های وب سایت شما، افرادی هستند که از دیدن پاراگراف های بلند و طولانی خسته می شوند و هیچ گاه به آخر پاراگراف نمی رسند. به همین خاطر توصیه می شود متن محتوا را به چندین پاراگراف با حداکثر 4 خط تقسیم کنید. برای این کار از هدینگ های H1، H2 و … استفاده کنید.

3. تمرکز بر روی عنوان اصلی و کلمات کلیدی

هنگامی که شروع به نوشتن می‌کنید، خیلی مهم است که در ادامه نوشته‌تان از موضوع اصلی منحرف نشوید. مخاطب بر اساس عنوان محتوا تصمیم می‌گیرد که متن را بخواند یا خیر.

هنگام خواندن نوشته نیز هدفی را در سر دارد و به دنبال اطلاعات مورد نظر خود می‌گردد. بنابراین دلش می‌خواهد آن چیزی را به دنبالش است بخواند نه هر چیزی که به فکر شما می‌رسد! یادتان نرفته است که یکی از اصول مهمی که گوگل در هر محتوایی به آن توجه می‌کند، مرتبط بودن است؟

4. اضافه کردن بک لینک ها به متن

اگر یادتان باشد گفتیم که یکی از ویژگی های مهم برای محتوای مورد پسند گوگل و کاربر معتبر بودن آن است. با اضافه کردن لینک های معتبر، مورد اعتماد و با آتوریتی بالا هم به گوگل و هم به کاربر ثابت می‌کنید متنی که نوشته شده است، اطلاعاتی مستند و معتبر دارد.

آیا می‌توان خدمات تولید محتوای سئو شده را از میموس دریافت کرد؟

خدمات میموس برای محتوا

میموس علاوه بر سایر خدمات سئو حرفه ای وب سایت، طراحی سایت، مشاوره و آموزش در حوزه بهینه سازی وب سایت ها، خدمات تولید محتوا سئو شده را نیز ارائه می‌دهد. محتوا یکی از شاخه های مهم سئو داخلی سایت به شمار می‌ آید.

برخی از شرکت های طراحی و سئو سایت، در پکیج های سئو خود به همراه سایر خدمات، تولید محتوا را نیز به مشتریان ارائه می‌دهند. اما میموس خدمات جداگانه‌ای را تنها به تولید محتوای سئو شده اختصاص داده است.

همان طور که ابتدای مقاله توضیح داده شد، محتواها مانند میانبرهایی در مسیر بهینه سازی وب سایت هستند که با کمک آن ها می توان رنک بالایی به دست آورد. اما گرفتن رتبه با کمک محتوای سئو شده نیازمند رعایت قوانین و اصول خاصی است که باعث می شود گوگل به محتوای شما اعتماد کرده و با دادن رتبه بالا به آن، متن یا نوشته‌تان را به کاربران نشان دهد.

برای این که شما هم در وب سایت خود محتوایی منتشر کنید که به وسیله آن بازدید زیادی به سمت صفحات وب سایت روانه شود، به کمک نویسندگان و افراد آشنا با اصول سئو سایت احتیاج دارید. مطمئن باشید آن ها خوب می‌دانند که چطور بنویسند تا گوگل و کاربران از شما راضی باشند J

5/5 (1 دیدگاه)

حمید اسماعیلی زاده

عضویت در خبرنامه و دانلود رایگان کتاب ها

در خبرنامه میموس عضو بشید تا علاوه بر آموزش های اختصاصی سئو؛ همین الان تمام کتاب هارو به صورت رایگان براتون ارسال کنیم!

نظر شما چیه؟

دیدگاه خودتون راجع به مقاله رو با ما به اشتراک بزارید.