Call To Action چیست و چطور یک CTA حرفه‌ای برای سایت وردپرسی طراحی کنیم؟

زمان مطالعه: 9 دقیقه
راهنمای کامل CTA در وردپرس

اگر دنبال افزایش بازدید سایت، نرخ تبدیل، نرخ کلیک و در نهایت کاربر، مشتری و فروش بیشتری هستید، حتما باید در مورد فراخوانی انجام عمل (به انگلیسی: Call To Action یا CTA) اطلاع داشته باشید. در غیر اینصورت چطور ممکن است که کاربران را برای تعامل و مشارکت با خود متقاعد کنید؟ در همین مقاله با ما همراه باشید تا همه چیز را در مورد فراخوان انجام عمل (هدف) به شما بگوییم و شما را با تکنیک‌های نوشتن CTA قوی آشنا کنیم.
در اولین قدم بهتر است یک تعریف درست از Call To Action داشته باشید.

Call To Action چیست؟

Call To Action یا CTA یعنی درخواست از کاربر برای انجام یک فعل یا عمل که از سه بخش درخواست، عنصر و عمل تشکیل شده است.

Call To Action چیست

Call To Action در بازاریابی آنلاین به این معناست که شما با ترفندی هوشمندانه مانند نوشتن یک جمله جذاب، کاربر را برای انجام یک هدف خاص که موجب تعامل بیشتر او با سایت و برند شما می‌شود، تشویق کنید.
دقت داشته باشید که هدف بالابردن میزان تعامل و ارتباط مشتری با شماست مانند عضویت در خبرنامه، ثبت نام در سایت، ثبت نام در دوره آنلاین یا حضوری، خرید یک محصول، شرکت در نظرسنجی و…
تصویر، جمله، باکس رنگی، دکمه و هر چیزی که حاصل خلاقیت شما باشد می‌تواند بعنوان یک CTA بکارگرفته شود.
CTA یک استراتژی بازاریابی دیجیتال و روانشناسی در فروش است که برای تشویق کاربران برای انجام یک عمل انجام می‌دهید و در موفقیت کسب و کار اینترنتی شما نقش تعیین‌کننده‌ای دارد چرا که باعث می‌شود درصد بیشتری از افراد را بسمت هدف خود سوق دهید. این تکنیک حتی قبل از ایجاد مفهومی بنام بازاریابی آنلاین، بشکل سنتی در دنیای تجارت وجود داشته است. بهتر است نگاهی به CTA های سنتی داشته باشیم تا مفهوم و هدف آن کاملا روشن شود:

نمونه‌ایی از CTA در بازارهای سنتی

اکثر ما روزگاری که اینترنت تا این اندازه در دسترس نبود و شبکه های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، اینستاگرام و تلگرام وجود نداشتند را بخاطر داریم. در آن زمان مجله و روزنامه‌ها بر تخت پادشاهی خود سلطنت می‌کردند و طرفداران زیادی داشتند.
این مجلات با دو هدف از فراخوان به عمل استفاده می‌کردند:

  1. با تیتر‌های اختصاصی کاربر را برای خرید از میان ده‌ها مجله در دکه روزنامه فروشی قانع می‌کردند.
  2. با طراحی صفحات و جملات هدفمند کاربر را برای خرید اشتراک مجله تشویق می‌کردند.
پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
آمارهای نرخ پرش یا بانس ریت Bounce Rate در گوگل آنالیتیکس

نمونه‌ای از این فراخوان به عمل‌ سنتی را در تصاویر زیر می‌بینید.

تشویق مشتری به خرید
شاید فکر کنید حالا که شما صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید و تعداد زیادی بازدیدکننده در روز دارید، چرا باید باز هم برای CTA وقت صرف کنید؟

چرا به یک فراخوانی انجام عمل یا Call To Action قوی و حرفه‌‍ای در تجارت آنلاین خود نیاز دارید؟

بسیاری از کسب و کارهای آنلاین فقط به نمایش کلمه های خشک و خالی مانند عضویت، ثبت نام، خرید، خبرنامه و … در سایت دلخوش می‌کنند و منتظر هستند تا تعداد زیادی از کاربران این کارها را انجام دهند!

این کسب و کارهای آنلاین وقت و هزینه زیادی را برای ایجاد رپورتاژ آگهی، کمپین تبلیغاتی، وبلاگ، جذب مخاطب در شبکه‌های اجتماعی و دیگر تکنیک‌های سئو صرف کرده‌اند و درست سر بزنگاه زمانی که تمام تلاش‌شان، مسیر کاربر را بسمت سایت تجاری آنها تغییر داده، با چند کلمه ساده و کلیشه‌ای منتظر معجزه هستند تا کاربر هدف نهایی آنها را انجام دهد و شاهد افزایش نرخ تبدیل سایت‌شان باشند اما باید بدانند که معجزه‌ای در کار نیست! 

در واقع شما به Call To Action نیاز داریدچون می‌خواهید قوی باشید و مردم را متقاعد کنید که در راستای هدف شما حرکت کنند. بتعبیر دیگر دو دلیل اصلی برای فراخوان انجام بعمل مطرح است:

  1. به کاربران و مخاطبان خود بگویید چه باید بکنند؟
  2. انگیزه‌ای برای انجام به آنها بدهید.

کلمات کوتاه و مختصر مانند عضویت و … به کاربران شما می‌گویند که چه باید بکنند اما هیچ انگیزه‌ای برای انجام این کار به آنها نمی‌دهند. بنابراین آنها دعوت به عمل شما را رد می‌کنند و نرخ تبدیل سایت شما همچنان مانند روزهای قبل خودش باقی می‌ماند و پیشرفت چشمگیری ندارد.
در خوشبینانه‌ترین حالت استفاده از این کلمات کوتاه ممکن است کاربر را راهنمایی کند و تعدادی از آنها برای انجام عمل اقدام کنند اما یک CTA قوی باعث می‌شود تعداد آنها بیشتر شود و خیلی سریع‌تر تصمیم بگیرند تا در جهت هدف شما حرکت کنند.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
اهمیت تبلیغات دیجیتال و ۹ نکته طلایی برای تبلیغات بهتر در دیجیتال مارکتینگ

تعریف CTA

Call to Action برای کدام قسمت سایت ما کاربرد دارد؟

CTA در هر بخشی از سایت که شما نیاز به انجام دادن یک فعل توسط کاربر داشته باشید، کاربرد دارد. بیشترین کاربردهای آن در بخش های زیر است:

  • ثبت‌نام یا ایجاد حساب کاربری
  • تماس
  • اشتراک در خبرگذاری
  • هر جا که نیاز است کاربر اطلاعاتی را در فرم وارد کند
  • خرید
  • سفارش
  • اشتراک گذاری مطالب در شبکه‌های اجتماعی
  • ادامه مطلب
  • دانلود
  • هر قسمتی از سایت که کاربر باید روی آن کلیک کند

در ادامه مطلب سراغ قوانین طلایی برای طراحی CTA می‌رویم تا بتوانیم این تکنیک را با بالاترین بازدهی در قسمت‌های گفته شده اعمال کنیم.

قوانین طلایی برای ساخت Call To Action را بدانید

مهم‌ترین مساله‌ای که قبل از طراحی یک فراخوان به هدف باید بدانید، قوانین مهم و تاثیر گذار در آن است.

1- وقتی قرار است یک CTA بنوسید، تک‌تک کلمات اهمیت دارند

این کلمات هستند که مردم را برای انجام کاری که می‌خواهید تشویق می‌کنند. قوانین زیر را هنگام نوشتن یک متن فراخوانی به عمل در نظر داشته باشید:

  • از فعل‌ها استفاده کنید.
  • در مخاطب احساس فوریت یا کمبود ایجاد کنید.
  • میزان ریسک یا خطر انجام هدف را در ذهن مخاطب به صفر برسانید.
  • روی ارزش‌هایی که نسیب مخاطب می‌شود تمرکز کنید.
  • خوانندگان را به کلیک و وارد صفحه هدف شدن، دعوت کنید.
  • مزیت‌های شخصی و اجتماعی را خیلی خوب بنمایش بگذارید.
  • از کلمات بیهوده، پیچیده و اضافی استفاده نکنید.

2- CTA را در جای مناسب قرار دهید

قانون خاصی وجود ندارد که شما را مجبور کند تمام CTA ها را در ابتدای صفحه اصلی سایت‌تان به کاربران خود ارائه دهید. بیایید به مکان‌هایی که می‌توانید CTA را بکار ببرید نگاهی داشته باشیم.

بالای صفحه وب

قرار دادن فراخوان انجام به عمل در بالای صفحه باعث می‌شود تا کاربر به محض ورود بصفحه توجهش به آن جلب شود و حتی دیگر به ادامه مطالب موجود در آن صفحه توجه نکند.

البته کاملا مشخص است که CTA می تواند در قسمت های دیگر سایت هم استفاده شود. این لیست فقط به مکان های پر استفاده اشاره دارد تا به شما یک چشم انداز درست بدهد.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
24 دلیل برای انتخاب پلتفرم مدیریت سئو مانگو به عنوان دستیار سئو

بعد از پست وبلاگ

انتهای پست وبلاگ مکان مناسبی برای ایجاد CTA‌های اشتراک گذاری مطلب، نظرسنجی، ثبت نام در دوره یا کنفرانس آموزشی، اشتراک در مطالب و … است.
زمانی که کاربر مطلب شما را تا آخر خوانده و به انتهای صفحه پیمایش کرده است، به احتمال زیاد نسبت به مطالبی از این دست علاقه‌مند است.
قابلیت امتیازدهی به مطلب در انتهای یک پست باعث می‌شود تا کاربران تازه وارد تحت تاثیر رای اکثریت نسبت به مطلب قرار بگیرند. اگر امتیاز مطلب خوب و مثبت باشد، در واقع یک ارزش اجتماعی برای آن پست ایجاد شده است.

در هر یک از سایدبارهای سایت

نوار کناری سایت محل مناسبی برای قراردادن CTA است که نباید از آن غافل شوید.

هر جا که به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید

تقاضای اشتراک در رسانه های اجتماعی یکی از کاربردهای محبوب Call To Action محسوب می‌شود. هر نوع درخواست برای لایک کردن، اشتراک‌گذاری در دیگر رسانه های اجتماعی و … یک فراخوان به عمل است که باید بسیار دقیق روی آن کار کنید تا نتیجه موثری دریافت کنید و رشد چشمگیری را در نتایج بازاریابی اینستاگرام، تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی خود شاهد باشید.

جایی در اواسط محتوا

استفاده از Call To Action در میان متن محتوا هم روشی موثر است. اگر کاربران تا اوسط محتوای شما پیش آمده‌اند بهتر است شانسی در مورد دانلود چیزی متناسب با متن محتوا به آنها بدهید تا احساس مفید و کارآمد بودن بیشتر مقاله به آنها دست دهد. 

جایی در آخرین قدم که کاربر در حال ترک سایت شماست

بر خلاف تصور عموم، استفاده از CTA های مناسب و هوشمندانه بصورت پاپ آپ، درست در زمانی که کاربر در حال ترک وب سایت شماست نتایج شگفت انگیزی بهمراه دارد و نرخ تبدیل سایت را بطرز شگفت انگیزی افزایش می‌دهد.

در ایمیل‌هایی که ارسال می‌کنید

استفاده از CTA در ایمیل مارکتینگ بسیار مرسوم است طوری که همه ما بطور روزانه در متن ایمیل خود با پیام‌هایی از این دست مواجه می‌شویم:

  • برای خواندن متن کامل مقاله کلیک کنید
  • از اینجا دانلود کنید
  • در مورد موضوع ایمیل اطلاعات بیشتری کسب کنید
پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
افزودن گوگل آنالیتیکس به وردپرس

3- سادگی و قابل‌فهم بودن را از یاد نبرید

برای طراحی یک CTA جذاب لازم نیست برای کاربران‌تان تست هوش راه بیاندازید. باید سعی کنید مفاهیم مهم و ارزشمند را در ساده‌ترین شکل به کاربر منتقل کنید و او را دچار سردرگمی نکنید.

طراحی CTA تاثیرگذار

چطور یک Call To Action طراحی کنیم؟

طراحی مهم‌ترین بخش برای کسب نتیجه مطلوب از CTA است. اکثر مردم در مورد تصمیم‌گیری برای طراحی یک تصویر، متن و یا دکمه همیشه مردد هستند. واقعا نمی‌توان بطور قطع در مورد این انتخاب نظر داد چرا که کاربران سایت شما رفتار متفاوتی دارند.
بهترین کار، راه‌اندازی تست A/B است که در مقاله‌ای دیگر بطور مفصل به آن پرداختیم و در بخش بعدی همین مقاله هم روش محاسبه میزان موفقیت فراخوان به عمل را بشما خواهم گفت. در حال حاضر بیایید درمورد المان های مهم در طراحی یک فراخوان موفق صحبت کنیم.
برای اکثر افراد، رعایت نکات زیر در طراحی نتیجه مطلوبی را بهمراه داشته است:

  • به اندازه کافی فضای خالی برای دکمه‌های CTA در نظر بگیرید تا دکمه بصورت مشخص و برجسته در میان محتوا بچشم بیاید.
  • مطمئن شوید که رنگ CTA شما با رنگ‌های دیگر صفحه متفاوت است.
  • به اندازه دکمه‌ها دقت کنید. دکمه نباید خیلی بزرگ باشد ولی در عین حال باید متن داخل آن بوضوح قابل خواندن باشد.
  • از افکت برای حالت Hover استفاده کنید.
  • مردم تصویر را سریع‌تر از متن پردازش می‌کنند، پس در زمان استفاده از آنها سعی کنید کیفیت و جذابیت را هم زمان ارائه کنید.

سایر نکاتی که در نوشتن فراخوان انجام بعمل باید رعایت کنید:

  • کاربر را برای انجام یک فعل تشویق کنید و این فعل باید همان هدف نرخ تبدیل شما باشد.
  • در CTA خود مزیت های کلیدی و اصلی را به کاربر ارائه دهید.
  • برای مشخص کردن اقداماتی که کاربران باید انجام دهند، از کلمات عملی استفاده کنید. بوضوح به آنها بفهمانید که باید دانلود، ثبت نام، کلیک و … را در نظر بگیرید.
  • طول CTA را نه خیلی کوتاه در نظر بگیرید نه زیادی پرحرفی کنید.
  • بعد از طراحی CTA، تست A/B را با استفاده از فرمول زیر، روی سایت انجام دهید.
پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
23 نکته کلیدی برای موفقیت در بازاریابی محتوا محور

چطور با استفاده از تست A/B، میزان موفقیت CTA را بسنجیم؟

هر مخاطب واکنش‌های متفاوتی نسبت به دیگری دارد و هیچ تضمینی وجود ندارد که تمام واکنش ها به CTA طراحی شده توسط شما مثبت باشد. برای اینکه میزان کلی موفقیت بدست آمده توسط یک CTA را بسنجید، خیلی راحت می‌توانید از تست A/B استفاده کنید. روش محاسبه یک فرمول بسیار ساده دارد:

100 * (تعدا کل ورودی های سایت یا تعداد دفعاتی که CTA در دسترس کاربران بوده /تعداد کل کلیک‌ روی CTA)

محاسبه میزان موفقیت CTA سایت وردپرسی

با محاسبه چنین فرمولی برای دو حالت A و B در یک تست تقسیم، می‌توانید به میزان موفقیت آمیز بودن CTA خود پی ببرید و اقداماتی در جهت بهینه کردن آن انجام دهید.
در ادامه بهتر است نگاهی هم به CTA های موفق و حرفه‌ای داشته باشیم که با شناخت درست از CTA و رعایت نکات بالا توانسته‌اند نرخ تبدیل بالایی را بدست آورند.

مثال‌هایی از CTA موفق در سایت‌های ایرانی و خارجی

واقعیت امر این است که در سال‌های گذشته کسب و کارهای داخلی، ارزش زیادی برای CTA قائل نبودند اما خوشبختانه کسب و کارهای جدید و نوظهور حواس‌شان حسابی جمع است و با تکیه بر این نکات هم خودشان نتیجه خوبی گرفته‌اند و هم به کسب و کارهای قدیمی ثابت کرده‌اند که CTA جزو جداناپذیر مسیر پیشرفت و ترقی‌شان است. در این بخش نگاهی داریم به کسب و کارهای داخلی که به CTA اهمیت می‌دهند.

نت برگ

نمونه CTA در سایت فارسی

دیجی کالا

نمونه فراخوانی به عمل در سایت دیجی کالا

تخفیفان

نمونه Call To Action در سایت فارسی

و اما نمونه های خارجی که سال‌های زیادی است از تکنیک CTA بصورت حرفه‌ای در سایت‌شان استفاده می‌کنند.

اپل

نمونه cta در سایت آیفون

اینستاگرام

نمونه Call To Action در اینستاگرام

نتیجه گیرینتیجه‌گیری

استفاده از Call To Action برای بهبود نرخ تبدیل سایت بسیار حیاتی است. در واقع CTA راه ارتباط شما و بازدیدکنندگان سایت است پس در صورتی‌که بطور اصولی از آن استفاده کنید، می‌توانید کاربر را در مسیر درست هدایت کنید تا در نهایت سایت شما با افزایش فروش و مشتری روبرو شود. پس مانند بسیاری از سایت‌های فارسی زبان آن را نادیده نگیرید و از همین حالا با بکارگیری فراخوان انجام عمل یک قدم به حرفه‌ای‌تر شدن نزدیک شوید.

5/5 (1 دیدگاه)
تیم بلاگینگ میموس

تیم بلاگینگ میموس

توی خانواده میموس ما بچه‌های بلاگینگ سر و کارمون با محتواس. ما دوست داریم ارزنده‌ترین مطالب روز سئو وردپرس رو در اختیار شما علاقمندان دنیای سئو قرار بدیم. این‌رو هم اضافه کنیم ما قبل هرچیزی از صحت اطلاعات بلاگ میموس مطمئن می‌شیم سپس اونا رو منتشر می‌کنیم و در اختیارتون قرار می‌دیم.
شما هم می‌تونید با نوشتن نظرات و انتقادات خودتون عضوی از این خانواده بشید. امتحانش مجانیه!

میخواید درموردمون بیشتر بدونید؟

اگر این مقاله برای شما مفید بود ....

لطفا با نظر دادن ما را در بهتر کردن مطالب آموزشی یاری کنید.

به دنبال سئو حرفه ای وردپرس هستید ؟!

میموس با تدوین استراتژی و ساختار اصولی شما را تا رسیدن به رتبه 1 یاری خواهد کرد.

کتاب‌های رایگان سئو

دلایل انتخاب پلتفرم سئو مانگو

24 دلیل برای انتخاب پلتفرم مدیریت سئو مانگو به عنوان دستیار سئو

خوشحال میشویم اگر سوالی در این زمینه دارید از ما بپرسید... (کاملا رایگان است - بعضی ازسوالات به صورت صوتی پاسخ داده خواهد شد)

avatar
فایل های تصویری و عکس
 
 
 
فایل های ویدیویی و صوتی
 
 
 
سایر انواع فایل
 
 
 
  اشتراک  
اطلاع از