کسب و کارهای اینترنتی این روز‌ها به هر دری می‌زنند تا میزان مخاطبین و همینطور مشتریان خود را افزایش دهند، چون یکی از مهم‌ترین و موثر‌ترین عناصر در بهبود رتبه سایت‌ها تعداد بازدیدکنندگانی است که از سایت دیدن می‌کنند.
البته هرچه وب سایت شما در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشد کاربران بیشتری نیز روی آن کلیک می‌کنند پس اینطور می‌توان نتیجه گرفت که سئو سایت و تعداد مخاطب‌ها دارای رابطه‌ای مستقیم با یکدیگر هستند.
مطمئنا می‌دانید برای سئو یک سایت روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی وجود دارد. اما یکی از پرکاربرد‌ترین و تاثیرگذار‌ترین روش‌ها لینک بیلدینگ یا ایجاد بک لینک است. اگر خاطرتان باشد ما در مقالات قبلی به طور مفصل توضیح داه‌ایم که بک لینک چیست.
اما آیا خود بک لینک‌ها دارای انواع متفاوتی هستند یا همگی یکسان‌اند؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بک لینک‌ها هم دارای انواع متفاوتی هستند و به دو دسته با خاصیت Do-follow و No-follow تقسیم‌ می‌شوند.
از آنجایی که خیلی از کاربران با تفاوت‌های این دو خاصیت آشنایی کافی ندارند تصمیم گرفتیم در این محتوا به طور کامل و تخصصی این دو خاصیت را تجزیه و تحلیل کنیم. پس اگر به مبحث لینک سازی و فوت و فن‌های طلایی آن علاقه دارید این محتوا را از دست ندهید و 6 دُنگ حواستان را برای چند دقیقه در اختیار ما قرار بدهید.

دوست داری فروش سایتت 50 تا 100 برابر بشه؟

برای اینکه از وبسایتت فروش بیشتری داشته باشی، راهی جز سئو نداری. با گذروندن دوره سئو فروشگاهی مانگو می تونی فروش وبسایتت رو حداقل 50 برابر کنی!

مشاهده

بک لینک Dofollow چیست؟

بک لینک‌های Dofollow اعتبار را از وب‌سایت لینک دهنده به وب‌سایت مقصد منتقل می‌کنند. ربات‌های خزنده (به انگلیسی: crawler)، این نوع لینک‌ها و انکرتکست آن‌ها را دنبال می‌کنند. بنابراین بک لینک‌های Dofollow به طور مستقیم روی پروفایل لینک‌های شما تأثیر گذاشته و با انکرتکست استفاده شده، سیگنالی به موتورهای جستجو می‌فرستند و آن‌ها را درباره موضوع وب‌سایت مقصد، مطلع می‌کنند.

بک لینک های دوفالو و نو فالو

بک لینک Nofollow چیست؟

برخلاف بک لینک‌های Dofollow، بک لینک‌های Nofollow اعتبار وب‌سایت را منتقل نمی‌کنند. چرا که تگ rel=”nofollow” در کدهای HTML وب‌سایت، به ربات‌های خزنده این پیام را می‌دهند که نباید لینک مذکور را دنبال کنند. گوگل اعتبار و انکرتکست لینک‌های Nofollow را به حساب نمی‌آورد.

صفات یا Attributes های جدید برای لینک‌ها:

در ماه سپتامبر 2019، گوگل ۳ attribute جدید برای لینک‌ها معرفی کرد تا ماهیت لینک‌های nofollow بهتر شناسایی شود.
تقریبا برای 15 سال nofollow تنها راه برای مشخص کردن لینک‌های تبلیغاتی و اسپانسر شده بود.
هم اکنون ۳ راه برای برچسب‌گذاری لینک‌ها وجود دارد:‌

Attributes های جدید برای لینک‌ها

“rel=”sponsored:

از این صفت برای معرفی لینک‌های تبلیغاتی، اسپانسر شده و لینک‌های همکاری در فروش استفاده می‌شود.

“rel=”ugc:

UGC مخفف سه کلمه User Generated Content و به معنی “محتوای تولید شده توسط کاربر” است. پست‌های فروم ها و کامنت ها از نمونه‌های این نوع محتوا هستند.

“rel=”nofollow:

همان‌طور که می‌دانید، از این صفت در مواقعی استفاده می‌شود که بخواهیم اعتبار وب‌سایت از طریق لینک به وب‌سایت مقصد منتقل نشود.

آیا نیازی هست لینک‌های سایتم را با توجه به این attribute ها ویرایش کنم؟

خیر. تگ nofollow همچنان مانند گذشته کارایی دارد. اگر چه همین حالا هم هر سه صفت معرفی‌شده کار می‌کنند و توسط گوگل شناسایی می‌شوند، اما به طور دقیق‌تر از اول مارس 2020 است که nofollow به عنوان یک تگ برای خزیدن و ایندکس کردن توسط ربات‌های گوگل مورد استفاده قرار خواهد گرفت (و شاید تغییراتی داشته باشد) و تا آن زمان nofollow کاربرد فعلی خود را دارد.

چگونه بفهمیم یک لینک dofollow است یا nofollow؟

برای فهمیدن جواب این سوال سه راه وجود دارد:‌

  1. استفاده از افزونه‌های مرورگرها
  2. بررسی کد HTML
  3. استفاده از ابزارهای آنالیز بک لینک

1. استفاده از افزونه‌های مرورگر:‌

افزونه‌های بسیاری هستند که می‌توانند dofollow یا nofollow بودن لینک‌ها را برای شما مشخص کنند. به عنوان مثال در افزونه‌ی اختصاصی mangools، می‌توانید این ویژگی را برای تمام لینک‌های خروجی از وب‌سایت و همچنین لینک‌های ورودی به وب‌سایت خود مشاهده کنید.

ابزار mangools

افزونه‌ی Nofollow External Links نیز تمامی لینک‌های خارجی وب‎سایت را تحت نظر دارد و آن‌ها را nofollow می‌کند.

2. بررسی کد HTML:‌

اگر می‌دانید که بک لینک در کدام صفحه واقع شده است، آسان‌ترین راه بررسی کد html در سایت لینک دهنده است:
برای انجام این کار طبق گام‌های زیر عمل کنید:‌

  1. روی انکرتکست لینک، کلیک راست کنید و گزینه “Inspect” یا “Inspect element” را انتخاب کنید (در مرورگرهای مختلف این گزینه متفاوت خواهد بود). و یا می‌توانید در مرورگر کروم کلیدهای “Ctrl+Shift+I” را بزنید.
    Ctrl+Shift+I
  2. کد html لینک را بررسی کنید. اگر تگ rel=”nofollow” را ندیدید، لینک مورد نظر یک لینک dofollow است.
    مثالی از یک لینک dofollow
    برای راهنمایی بیشتر کد زیر، نمونه‌ای از یک لینک dofollow است:‌
    <a href=”https://example.com”>انکر تکست</a>
    و کد زیر نیز نمونه‌ای از یک لینک nofollow است:‌
    <a href=”https://example.com” rel=”nofollow”>انکر تکست</a>

3. استفاده از ابزارهای آنالیز بک لینک:‌

اگر در حال آنالیز لینک‌های خود یا رقیبتان هستید و نمی‌دانید لینک‌ها دقیقاً کجا هستند یا وب‌سایت چه لینک‌هایی دارد. می‌توانید از ابزارهای آنالیز بک لینک مثل LinkMiner برای رسیدن به چنین اطلاعاتی استفاده کنید.

  1. برای این کار کافی است وارد وب‌سایت Linkminer شده و آدرس سایتی که می‌خواهید آنالیز کنید را در کادر مربوطه وارد کنید.
  2. روی بک لینک‌ها در جدول سمت چپ کلیک کنید و هنگامی ‌که سایت لینک دهنده در سمت راست صفحه بارگذاری شد، روی دکمه‌ی anchor text کلیک کنید تا مکان دقیق لینک را مشاهده کنید.
    وب سایت linkminer

آیا داشتن لینک‌های Nofollow بد است؟

نه، اصلا. اما لینک‌های Nofollow هیچ ارزشی برای سئو سایت ندارند. البته باید هدف خود از گرفتن لینک را مشخص کنید. اصولاً دو دلیل عمده برای لینک گرفتن وجود دارد:‌

  • گرفتن اعتبار از وب‌سایت‌های خوب و بهبود پروفایل لینک‌ها
  • گرفتن بازدید از طریق لینک

گزینه اول به این معنی است که شما به دنبال لینک‌های dofollow هستید، از هر جایی که لینک می‌گیرید بهتر است تأکید کنید که می‌خواهید لینک‌های شما dofollow باشد و علاقه‌ای به لینک‌های nofollow ندارید.
اگر هم گزینه دوم هدف اصلی شماست، نیازی نیست درباره dofollow یا nofollow‌ بودن لینک‌ها نگران باشید. هر دو نوع لینک‌ها، شما را به هدف خود می‌رساند.

البته dofollow یا nofollow‌ بودن در لینک‌های داخلی و خارجی بسیار اهمیت دارد. لینک‌های داخلی باید همیشه dofollow باشند تا موتورهای جستجو آن‌ها را دنبال کنند. اما لینک‌های خارجی اگر dofollow شود، رنک وب‌سایت در دراز مدت بسیار کاهش یافته و رو به نابودی می‌رود. بنابراین لازم است در وب‌سایت وردپرسی خود لینک‌های خارجی را nofollow کنید تا رنک و امتیاز وب‌سایت کاهش نیابد.

نتیجه گیری

باید نسبت DF/NF بک لینک‌های خود را به صورت منظم و یا حداقل گهگاهَ، چک کنید. اکثر لینک‌هایی که گرفته می‌شود به قصد گرفتن اعتبار است و اگر از جایی لینک گرفته‌اید و لینک مورد نظر nofollow است، بهتر است با وب‌سایت لینک دهنده تماس بگیرید و محترمانه درخواست کنید که لینک را به dofollow‌ تغییر دهند.
اگر هم می‌خواهید به صورت جامع تمام بک لینک‌های خود را همراه با مشخصات آن‌ها ببینید، می‌توانید از ابزار siteprofiler استفاده کنید و در قسمت backlinks به تمامی این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

ابزار siteprofiler


با بک لینکهای قدرتمند به صفحه اول گوگل بیا

رویای صفحه اول گوگل با بک لینک خوب و با کیفیت تبدیل به واقعیت میشه. تو دوره لینک سازی پلتفرم مانگو بهت میاد میدیم چجوری سایتتو با بک لینک باکیفیت و قدرتمند تبدیل به یه سایت پولساز کنی.

مشاهده
4.9/5 (7 دیدگاه)

محدثه نشاطی

برای یک نویسنده تجربه بد معنا ندارد، برای او همه چیز مفید و آموزنده است.

عضویت در خبرنامه و دانلود رایگان کتاب ها

در خبرنامه میموس عضو بشید تا علاوه بر آموزش های اختصاصی سئو؛ همین الان تمام کتاب هارو به صورت رایگان براتون ارسال کنیم!

نظر شما چیه؟

دیدگاه خودتون راجع به مقاله رو با ما به اشتراک بزارید.