مقالات این سری آموزشی

یکی از زمینه‌هایی که متاسفانه اکثر وبمسترها درباره آن اطلاعات کمی دارند و به آن کم توجهی شده‌ است، سئو سایت‌های فروشگاهی است. از این رو تصمیم داریم در این مقاله شما را با یک چک لیست سئو (به انگلیسی: SEO Checklist) کامل آشنا کنیم. تا جایی که امکان داشت این راهنما را به یک آموزش جامع و عملی تبدیل کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم هر سایت فروشگاهی اعم از وردپرسی، ووکامرسی، جوملایی، شاپی فای و تقریبا هر نوع فروشگاه ساخته شده با سایت سازهای شخصی را به کمک آن بهینه‌سازی کنید.

با مطالعه ای که وب‌سایت Semrush انجام داده، این سایت به این نتیجه تقریبی رسیده ‌است که 37/5% از ترافیک ورودی به سایت‌های فروشگاهی از طریق جستجوی ارگانیک بدست آمده است. برای اینکه ترافیک بیشتری به دست بیاورید و فروشتان بیشتر شود از نکاتی که در این مقاله برای شما آماده کرده‌ایم استفاده کنید.

این چک لیست مطابق با آخرین قوانین و پیشنهادهای گوگل در سال 2020 برای سئو سایت‌های فروشگاهی تهیه شده ‌است و ما سعی کرده‌ایم که تمامی جنبه‌های فنی لازم برای سئو سایت را پوشش دهیم. در ادامه قرار است با نکاتی آموزنده درباره موارد زیر آشنا شوید:

  • بهبود تجربه کاربری سایت
  • بهینه‌سازی سرعت صفحات و اهمیت آن
  • سئو تصاویر سایت
  • نکات مربوط به بهینه‌سازی برای شاخص کردن و کرول کردن موتورهای جستجو
  • سئو صفحات محصول و صفحات دسته‌بندی
  • نکات سئو درون صفحه مربوط به سایت فروشگاه اینترنتی
  • نکات اضافی و تعیین کننده برای افزایش ترافیک ارگانیک و بهبود رتبه صفحات سایت شما

چک لیست سئو

اما پیش از بررسی این موارد بهتر است کمی درباره اهمیت سئو سایت فروشگاهی در دنیای تجارت آنلاین صحبت کنیم تا ذهنیت بهتری برای مطالعه و به خاطر سپردن اصول آن داشته باشید.

اهمیت سئو سایت فروشگاهی

نتایج رتبه‌بندی موتورهای جستجو هر روز دچار تغییرات می‌شوند. از این رو باعث به وجود آمدن بازار فوق العاده رقابتی بین کسب و کار‌های آنلاین شده ‌است. با بهبود الگوریتم‌ها و روی کار آمدن جستجوی مفهومی، قوانین حاکم بر رتبه‌بندی صفحات نیز همیشه در حال تغییر هستند. با نگاه کردن به نتایج موتور جستجو به این نتیجه می‌رسید که در صفحه اول به طور پیش‌فرض 10 موقعیت برای نمایش نتایج وجود دارد. طبق تحقیقاتی که Slingshot SEO در سال 2019 انجام داد، به این نتیجه رسیدند که جایگاه شماره 1 نتایج جستجو 18/2 %، جایگاه دوم 10/1 % و جایگاه سوم 7/2 % و جایگاه چهارم 4/8 % و بقیه زیر 2 % از تمامی کلیک‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. بر اساس این آمار می‌توان دریافت که اکثر کاربران ترجیح می‌دهند نتایج اول صفحه را انتخاب کنند.

دوست داری فروش سایتت 50 تا 100 برابر بشه؟

برای اینکه از وبسایتت فروش بیشتری داشته باشی، راهی جز سئو نداری. با گذروندن دوره سئو فروشگاهی مانگو می تونی فروش وبسایتت رو حداقل 50 برابر کنی!

مشاهده

از آنجایی که وب‌سایت‌های فروشگاهی با سایر سایت‌ها کمی تفاوت دارند و هدف و اولویت اصلی آنها از راه اندازی وب‌سایت جنبه مالی قضیه و درآمد­زایی مستقیم است، برای رقابت و فروش بیشتر در این بازار باید اصول و استراتژی درستی را در سئو پیش بگیرند. (این روش‌ها به استراتژی سئو کلاه سفید نیز معروف هستند.)

اصول سئو سایت فروشگاهی

حال که با اهمیت سئو سایت‌های فروشگاهی آشنا شدید وقت آن رسیده که چک لیست سئو را برای شما شرح دهیم.

بخش اول – تجربه کاربری (UX)

موارد موثر در بهبود تجربه کاربری

اولین لازمه برای فروشگاه‌های آنلاین داشتن تجربه کاربری خوب است. (اگر میخواهید بدانید چطور یک تجربه کاربری بهتر برای مخاطبین سایت تان داشته باشید بد نیست نگاهی به این مقاله بیندازید.) در واقع صاحبان وب‌سایت‌های فروشگاهی باید تجربه کاربر از سایت خود را در اولویت قرار دهند و تمرکز بخش عظیمی از کارهای خود را روی بهبود آن بگذارند. وقتی کاربر از خرید از وب‌سایت فروشگاهی شما تجربه‌ی خوبی داشته باشد و در طی مراحل خرید با مشکلی مواجه نشود، قطعاً احتمال اینکه مجدداً از وب‌سایت شما خرید کند بسیار زیاد است.

امروزه تجربه کاربری به عنوان یک فاکتور تاثیر گذار در بحث سئو شناخته می‌شود. در ادامه با 9 نکته کاربردی جهت بهبود تجربه کاربری سایتتان آشنا می‌شوید:

1 – سایت خود را برای استفاده در گوشی‌های همراه بهینه کنید

با توجه به استفاده روزافزون از تلفن‌های همراه برای جستجو و خریدهای اینترنتی، باید توجه ویژه‌ای به این نکته داشته باشید. شاید اکثر سفارش‌هایی که دریافت می‌کنید از طرف کامپیوترهای خانگی و یا لپ‌تاپ‌ها باشند، اما نباید فراموش کنید که اکثر مشتریان شما تجربه خرید آنلاین خود را با گوشی‌های همراه شروع کرده‌اند.

سعی کنید وب‌سایتتان را به‌صورت ریسپانسیو طراحی کنید، یعنی قابلیت پاسخ سریع به مشتریان را برایشان فراهم کنید تا کاربرانی که می‌خواهند برای خرید از گوشی‌های همراه استفاده کنند با مشکلی مواجه نشوند و تجربه کاربری لذت بخشی داشته باشند. اگر از قابلیت AMP (یا صفحات موبایلی پرشتاب) در سایتتان استفاده کردید حتما با یک کد نویس مشورت کنید تا وب‌سایت برای نسخه موبایل ظاهر به هم ریخته‌ای نداشته و قابل استفاده باشد. برای آشنایی بیشتر با قابلیت AMP پیشنهاد می‌کنم سری به مقاله سئو سایت با Google AMP بزنید. علاوه براین برای آشنایی بهتر با سئو موبایل هم می‌توانید روی وبلاگ میموس حساب کنید چون ما قبلا چک لیستی کامل برای سئو موبایل را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

2 – از SSL و مهر و موم امنیتی استفاده کنید

استفاده از گواهینامه SSL می‌تواند کلید ایجاد اعتماد در بین مشتریان باشد. در صورت رعایت این نکته، یک نماد قفل مانند در نوار آدرس مرورگر بازدید کننده ظاهر می‌شود و این پیام را به کاربر می‌رساند که در یک محیط امن قرار گرفته‌ است. این کار به مشتریان اجازه می‌دهد تا آدرس منزل، جزئیات کارت اعتباری‌شان، و حتی اطلاعات شخصی خود را با اطمینان خاطر بیشتری در وب‌سایت شما وارد کنند. گوگل نیز به شدت سایت‌ها را تشویق به این کار می‌کند.
طبق تحقیقات و مشاهدات صورت گرفته، 60% از سایت‌هایی که موفق به قرار گرفتن در 10 موقعیت اول صفحه نتایج می‌شوند 10، از Https استفاده می‌کنند.
لازم به ذکراست بدانید این گواهینامه نیاز به تمدید سالانه دارد.SSL و مهر و موم امنیتی

3 – بررسی ها و نظرات مشتریان در مورد محصولات را نشان دهید

ایجاد اعتماد در بین کاربران یکی از ضروری‌ترین وظایف مدیر فروشگاه‌های آنلاین است. قرار دادن بخش نظرات کاربران و بخش امتیاز دهی در وب‌سایت‌ها تأثیر مثبتی بر روی دید مشتریان نسبت به وب‌سایت خواهد گذاشت. این مسئله برای گوگل بسیار اهمیت دارد. از این رو بعد از مراحل خرید، نظر آن‌ها را جویا شوید و با این کار نشان دهید که برای کاربران سایتتان ارزش قائل هستید.
پیشنهاد می‌کنیم مشتریان خود را تشویق کنید که در شبکه‌های اجتماعی سایتتان مانند اینستاگرام، توئیتر، فیسبوک، پینترس، آپارات، گوگل پلاس و… عضو شوند و با اشتراک گذاشتن نظرات خود در آنجا به افزایش اعتبار سایت شما کمک کنند.نشان دادن بررسی ها و نظرات مشتریان در مورد محصولات

4 – به فیلد جستجو فیلترهای پیشرفته اضافه کنید 

هر فروشگاه آنلاینی که تعداد محصولاتش به بیش از 20 عدد می‌رسد، باید به سایت خود آپشن کادر جستجو را اضافه کند. با فراهم کردن امکانی که کاربر بتواند به راحتی محصول مدنظرش را در سایتتان پیدا کند، تجربه کاربری فوق العاده ای برای آن‌ها می‌سازید. جعبه جستجو را در نقطه‌ای قرار دهید تا برای کاربران به راحتی قابل رویت باشد. با افزودن فیلترهای جستجو به کادر جستجو می‌توانید روند جستجو را برای کاربر ساده‌تر کنید و به او اجازه دهید جستجوی خود را فقط در بخش محصولات مورد نظر خود انجام دهد و زودتر به نتیجه برسد.  آپشن جستجو در سایت فروشگاهی

5 – صفحه اطلاعات وبسایتتان را بسازید

درصد بالایی از کاربران مایل هستند در مورد وب‌سایت و یا فروشگاه‌های آنلاینی که از آن‌ها خرید می‌کنند بیشتر بدانند. “کی پشت این کسب و کاره؟”، “چطوری به اینجا رسیده؟”، “انگیزه‌اش برای فروش این محصولا چیه؟”. همه این‌ها سؤالاتی هستند که ممکن است ذهن هر مشتری‌ای را به خود مشغول کند. اگر اولویت‌ها و اهدافی که برای وب‌سایتتان مشخص کرده‌اید هماهنگ با نیاز کاربران باشد، بازگشت دوباره مشتریان و خریداری آنها از محصولات دیگر تضمین خواهد شد. شاید کاربران بخواهند اطلاعات اضافی مانند ساعات کاری، سیاست‌های سایت و قوانین ارسال و بازپس‌گیری محصولات شما بدانند. برای سایتتان صفحات درباره ما، پرسش و پاسخ (FAQ) و قوانین سایت بسازید. با اضافه کردن صفحه درباره ما و حتی گنجاندن یک عکس از تیم خود، می‌توانید به ساخت ارتباطی قوی بین شرکت و مشتریان کمک کنید. اینکه چطور یک صفحه درباره ما خوب بسازید هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که خوشبختانه ما پیش از این محتوا آن را کاملا بررسی کرده ایم.

6 – راه‌های پرداخت را از اول به مشتریان اعلام کنید

این نکته را برای جلوگیری از غافلگیر شدن مشتری توصیه می‌کنیم. برای کاربران، اینکه به آخر فرآیند پرداخت برسند و ببینند که گزینه پرداخت مورد نظر در دسترس نیست بسیار آزاردهنده است. برای فروشگاه‌هایی که در اتحادیه اروپا قرار دارند، قانونی وجود دارد که دارندگان سایت را ملزم می‌کند تا راه‌های پرداخت برای مشتریان قبل از رسیدن به مرحله پرداخت به آن‌ها نشان داده شود. سامانه‌های پرداخت، مؤسسات مالی و ارزهای دیجیتال و در مجموع هر روشی را که در مرحله پرداخت سایت خود از آن‌ها پشتیبانی می‌کنید را می‌توانید در پایین صفحه اصلی سایت خود به نمایش بگذارید.راه های پرداخت را از اول به مشتریان اعلام کنید

7 – نقشه سایت HTML داشته باشید

فروشگاه‌های آنلاین به دلیل داشتن محصولات زیاد و مختلف، حجم بالایی از محتوا را در خود جای می‌دهند. هرچند که وبمسترها تلاش می‌کنند بازدیدکنندگان در کمترین زمان بتوانند محصول موردنظرشان را پیدا کنند، اما ممکن است برای برخی افراد پیدا کردن محصول گیج کننده به نظر برسد. برای اینکه تمام بازدیدکنندگان تجربه‌ی خوبی را در این زمینه داشته باشند، توصیه می‌کنیم با ساختن یک برگه و فهرست کل دسته‌بندی محصولات سایتتان، رضایت مشتریانتان را جلب کنید.

8 – زحمت کلیک کردن را از بازدیدکنندگان کم کنید!

صفحاتی که بیش از سه مرتبه کلیک کردن برای رسیدن به آن‌ها لازم است، برای کاربر جالب نیست. این نوع صفحات برای موتورهای جستجو نیز یک شاخص ضعیف از ارزش و عملکرد تلقی می‌شوند. اگر هزاران محصول دارید و نمی‌توانید کلیک‌ها را کوتاه کنید، وجود آپشن جستجو در سایت شما بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد.

9 – اطلاعات و صفحات خود را مرتبط به هم نگه دارید

این کار راه دیگری برای بهبود ناوبری سایت و بهبود تجربه کاربران سایتتان است. همچنین به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که ساختار سایت شما به چه صورت است. به طور مثال می‌توانید محصولات مرتبط نمایش دهید و یا محصولات مورد علاقه کاربر بر اساس سابقه خرید را پیشنهاد کنید.

بخش دوم – سرعت سایت

موارد موثر در افزایش سرعت سایت

این فاکتور می‌توانست به عنوان بخشی از تجربه کاربری در قسمت اول چک لیست سئو فروشگاهی آورده شود. اما این روزها سرعت وب‌سایت‌ها بسیار مهم شده‌ است و گوگل همواره وبمسترها را به بهبود سرعت سایتشان تشویق می‌کند. برای بهینه‌سازی سرعت سایت می‌توانید از ابزار GTmetrix استفاده کنید. در اینجا با چند نکته برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت فروشگاهی خود آشنا می‌شوید:

1 – ویژگی GZip را برای فشرده سازی محتوای سایت فعال کنید

با فعال کردن ویژگی فشرده سازی GZip، صفحات وب و شیوه ‌نامه‌ها (به انگلیسی: Style Sheet) را قبل از فرستادن به مرورگر کاربر به صورت یک بسته فشرده در می‌آورید که بارگذاری صفحاتتان را بهبود می‌بخشد. این کار باعث کاهش حجم فایل‌ها و در نتیجه بارگذاری سریع‌تر صفحات می‌شود. برای اینکه بدانید آیا GZip برای وب‌سایتتان فعال شده است یا خیر می‌توانید از وب‌سایت‌های مختلف مانند GZIP Compression Test استفاده کنید. در صورت فعال نبودن این ویژگی پیچیده با هاستینگ خود تماس بگیرید و یا حتماً با متخصص پشتیبان سایت حرفه‌ای مشورت کنید تا ببینید که فعال بودن این ویژگی برای سایت شما بهتر است یا خیر. در این زمینه می‌توانید روی مشاورین سئو میموس حساب کنید 😉 

جامع ترین دوره آموزش سئو در ایران

دوره آموزشی مانگو تسک تکنیک های سئو رو از صفر تا صد به صورت کاملا عملی آموزش میده. بعد از تموم شدن دوره تبدیل شدی به یه سئو کار حرفه ای و یه درآمد خوب در انتظارته.

مشاهده

2 – کدهای HTML ،CSS و Javascript های خود را فشرده کنید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید فضای استفاده نشده (یا حتی سفید) در HTML، CSS یا جاوا اسکریپت می‌تواند در کاهش سرعت صفحه تأثیرگذار باشد. با کوچک کردن (به انگلیسی: minifying)، می‌توانید فایل‌های خود را جمع و جور کرده و از حجم برگه‌ها کم کنید تا بارگذاری آن در مرورگر کاربر آسان شود.

3 – استفاده از منابع ثانویه را به حداقل برسانید

مدیران سایت‌های فروشگاهی عاشق اسکریپت‌های ثانویه هستند. اما زمانیکه پنجره‌های پاپ آپ، المان‌های متنوع، افزونه های عملگر، ابزارک‌های سایت، فیلم های یوتیوب یا آپارات را اضافه می‌کنید، تعداد زیادی اسکریپت اضافی برای مرورگر کاربر فراخوانده‌اید. چون تعداد درخواست‌ها (به انگلیسی: requests) افزایش پیدا می‌کند، هر کدام از این اسکریپت‌ها منجر به کاهش سرعت صفحه می‌شود.

4 – از بارگذاری سلسله مراتبی تصاویر استفاده کنید

تصاویر یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در افزایش حجم و نهایتاً کاهش سرعت وب‌سایت‌ها (به ویژه سایت‌های فروشگاهی اینترنتی) به شمار می‌آیند. یکی از راه‌حل‌های این مشکل این است که تصاویر را به حالت سلسله مراتبی (lazy-load) برای بارگذاری تنظیم کنید. استفاده از این ویژگی برای تصاویر، بارگذاری تصاویر را در وب‌سایت‌هایی با صفحات طولانی به تأخیر می‌اندازد و تا زمانی که کاربر به بخشی از صفحه که تصویر در آن قرار دارد حرکت کند، آن وقت تصویر شروع به لود شدن می‌کند.

Lazy-Loading

5 – اندازه تصاویر خود را تغییر دهید

اغلب اوقات تصاویر با حجمی بیش از 1 مگابایت و 2000 پیکسل ذخیره یا دانلود می‌شوند (شاید به خاطر ابعاد عریض و بزرگ‌تر از حد مورد نیاز این اتفاق می افتد.) این اندازه بزرگ فایل‌ها برای نمایش تصاویر در وب ضروری نیستند. برای بهینه‌سازی تصاویر اندازه آن‌ها را تغییر دهید و کوچکشان کنید و سپس آنها را آپلود کنید.

6 – تصاویر بلااستفاده را حذف کنید

این که در فروشگاه خود 50 یا 5000 محصول دارید فرقی ایجاد نمی‌کند، شما همیشه در حال بزرگ کردن کتابخانه تصویری خود هستید، که این کار  سرعت سایت شما را کاهش می‌دهد. توصیه ما این است که هر تصویری را که دیگر به آن نیازی ندارید از کتابخانه خود حذف کنید.

7 – حجم تصاویر را کم کنید

تصاویر اغلب حاوی اطلاعات فراوانی هستند (مانند اسم شخصی که عکس را گرفته است، زمان گرفته شدن آن و …). این اطلاعات به سایز تصویر اضافه می‌کند و باعث کاهش سرعت در بارگیری وب‌سایت می‌شود. بنابراین قبل از آپلود، در سیستم مشخصات تصویر را حذف کتید و برای کاهش حجم آن از وب‌سایت tinyjpg.com استفاده کنید.

بخش سوم – تصاویر

تصاویر سایت های فروشگاهی

همان‌طور که در بالا گفتیم بهینه‌سازی تصاویر از کند شدن سایت شما جلوگیری می‌کند. اما به یاد داشته باشید، تصاویر می‌توانند به موتورهای جستجو بگویند که صفحه شما در مورد چه چیزی است. همچنین می‌توانند در بخش تصاویر صفحه نتایج قرار بگیرند و برای سایت شما ترافیک تولید کنند. در اینجا دو روش برای استفاده از تصاویر برای بهبود سئو وب‌سایت را توضیح داده‌ایم:

1 – از متن جایگزین (تگ ALT) استفاده کنید

متن جایگزین (یا تگ ALT) روشی سنتی برای اضافه کردن یک توضیح به تصویر مورد نظر است. این برچسب‌ها به موتور جستجو کمک می‌کنند درک درستی از مضمون تصویر داشته باشند.

2 – از نام مناسب برای فایل تصاویر استفاده کنید

اضافه کردن یک نام توصیفی برای فایل تصویر، یکی دیگر از راه‌های کمک به موتور جستجو برای رسیدن به درک صحیح‌تر از موضوع آن است. قبل از آپلود تصاویر، یک نام توصیفی مناسب برای آن‌ها انتخاب کنید. برای انتخاب نام تصاویر از کلمات انگلیسی استفاده کنید و اگر نام فایل بیش از یک کلمه شد، کلمات آن را با (-) از هم جدا کنید.

تذکر

سعی کنید تصاویر عالی و با کیفیت از محصول را در صفحه مربوط به آن قرار دهید. آن‌ها باید قابل زوم کردن باشند و از زوایای مختلف محصول را به بازدیدکننده نشان دهند.

بخش چهارم – فهرست کردن (Indexing) و خزیدن (Crawling)

فهرست کردن و خزیدن

خزیدن و فهرست کردن، مفاهیم فنی‌تری در سئو است، اما شاید این قضیه برای سایت‌های فروشگاهی (به دلیل طراحی پیچیده این وب‌سایت‌ها) از سایر سایت‌ها مهم‌تر باشد. اگر خزنده موتور جستجو، در وب‌سایت شما به اندازه کافی نخزد یا کارش ناکارآمد باشد، ممکن است منجر به عدم نمایش محصولاتتان در نتایج جستجو شود. حتی بدتر از آن، احتمال دارد پنالتی‌های گوگل گریبان شما را برای رعایت نکردن دستورالعمل‌های جستجوی اولیه بگیرد. در این بخش از چک لیست، شما را با چند نکته مهم در این زمینه آشنا می‌کنیم:

1 – میزان ایندکس را بررسی کنید

عبارت “آدرس سایت :site” را در گوگل وارد کنید و به جای آدرس سایت، آدرس وب‌سایت خودتان را وارد کنید و گزینه‌ی جستجو را بزنید، تعداد تمامی صفحات ایندکس شده آدرس مورد نظرتان را می‌توانید مشاهده کنید.

صفحات ایندکس شده میموس در گوگل
اگر تنها صفحه اصلی شما نمایش داده شد مشکل از فایل robots.txt است. این نتیجه به شما می‌گوید فایل robots.txt گوگل را مسدود کرده است. معمولاً صاحبان سایت از گوگل می‌خواهند صفحاتی را که برای موتور جستجو و کاربران ارزش کمی دارد را فهرست ‌بندی نکند ولی به اشتباه از فهرست ‌بندی کل سایت جلوگیری می‌کنند. ولی اگر تمامی صفحات نمایش داده شد، خیالتان راحت باشد. سایتتان هیچ مشکلی ندارد.

2 – سرچ کنسول گوگل و ابزار وب مستر Bing را بررسی کنید

حساب سرچ کنسول گوگل و حساب ابزار وب مستر بینگ شامل گنجینه‌ای از اطلاعات فوق العاده ارزشمند است. با ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل و ابزار وب مستر بینگ، گام مهمی برای ایجاد اعتماد در این دو موتور جستجو برمی دارید. آنها را به طور منظم برای پیدا کردن لینک‌های خراب، پنالتی‌ها، مشکلات HTML و غیره بررسی کنید. ما قبلاً در یکی از مقالات روش افزودن سایت به بینگ وبمستر و استفاده از این ابزار را بررسی کرده‌ایم.

3- نقشه سایت XML داشته باشید

سایت مپ XML یک لیست از URL هایی است که شما می‌خواهید به صورت عمومی در دسترس قرار بگیرند. فایل نقشه سایت XML به گوگل و بینگ کمک می‌کند به راحتی آدرس‌های جدید سایت را مشاهده کرده و آنها را بهتر ایندکس کنند. برای فروشگاه اینترنتی خود یک نقشه سایت XML ایجاد کنید و آن را به سرچ کنسول گوگل و ابزار وب مستر بینگ ارسال کنید.

4 – حواستان به تنوع محصولات باشد

اگر در فروشگاه برای محصولات خود تنوع رنگ و اندازه دارید باید این نکته را در نظر داشته باشید که ساختار این تنوع می‌تواند برای سئو بسیار مهم باشد. در محصولات مشابه، مانند کفش‌های هم‌جنس و هم نوع، سایز و رنگ می‌تواند عاملی باشد که آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند. یا مثلاً فرض کنید که در فروشگاه آنلاین خود انواع و اقسام تیشرت‌ها را می‌فروشید. قبل از هر چیز لازم است چند سؤال را از خود بپرسید: آیا امکانی برای جستجوی رنگ‌ها فراهم کرده‌اید؟ آپشنی برای انتخاب سایز و رنگ هر محصول چطور؟ و یا اینکه کلا صفحات محصول جداگانه‌ای برای هر یک از رنگ‌ها درست کرده‌اید؟

در مورد تنوع و تغییر محصولات مراقب باشید

درست کردن صفحات جداگانه‌ برای هر رنگ از یک محصول مشخص، رتبه‌بندی را برای موتورهای جستجو سخت خواهد کرد. زیرا، آنها برای پیدا کردن کلمه کلیدی موردنظر کاربر با صفحات متعددی روبرو می‌شوند و در نتیجه گیج خواهند شد. بنابراین توصیه می‌شود برای اینکه صفحات دسته‌بندی محصولاتتان سریع‌تر از سایرین در درسترس مشتری قرار بگیرد، برای هر محصول امکان انتخاب رنگ، سایز و یا هر ویژگی متغیر دیگر را فراهم کنید.

5 – از URL های کانونیکال استفاده کنید

بگذارید بیشتر درباره مثال بالا توضیح دهیم. تصور کنید که  برای پنج رنگ مختلف از یک نوع نیشرت، پنج صفحه مختلف درست کرده‌اید و این تیشرت خاص تحت چهار دسته‌بندی مختلف قرار دارد. هر رنگ بر روی آدرس هایی مانند زیر قرار می گیرد:

/ category-1 / color-1
/category-1 / color-2
/category-1 / color-3
/ category-1 / color-4
/ 5-category-1 / color

تازه این برای یکی از آن چهار دسته‌بندی است! این یعنی شما 20 آدرس متفاوت با محتوای تکراری برای یک محصول درست کرده‌اید. ممکن است هزاران URL تکراری در سایتتان درست کرده باشید و روحتان هم از آن بی‌خبر باشد! برای حل این مشکل، لازم است  URL های کانونیکال را اجرا کنید. با این کار به موتورهای جستجو می گویید که شما ترجیح می‌دهید کدام URL برای هر نوع متغیر استفاده شود. در حالت ایده آل، می‌خواهید کلمات کلیدی مشخص کننده منحصر به فرد را به URL ریشه نزدیک کنید. بخش کانونیکال بسیار حرفه‌ای و تخصصی است و برای استفاده از آن حتماً باید با یک متخصص حرفه‌ای سئو مشورت کنید.

6 – از فایل robots.txt استفاده کنید

برای اینکه بتوانید خزندگان موتورهای جستجو را تحت کنترل خود داشته باشید که چیزهایی را در وب‌سایت شما بررسی و جستجو کنند و یا از قید جستجوی چه اطلاعاتی بگذرند، می‌توانید یک فایل robots.txt برروی سایتتان داشته باشید. ما در یکی از مقاله‌های سایت به طور مفصل این فایل را معرفی کرده‌ایم. اولین چیزی که می‌خواهید از آن مطمئن شوید این است که این گزینه برای شما نمایان نمی‌شود:
Disallow: /
این دستورالعمل به موتورهای جستجو فرمان می‌دهد که کل سایت شما را بررسی نشود.

همچنین می‌توانید با استفاده از فایل robots.txt برای مدیریت بخش‌هایی از سایت خود، مانند پرونده‌های خصوصی و غیر ضروری، که می‌خواهید خزنده گوگل به آنجا نرود، تنظیمات خزیدن را بهینه‌سازی کنید.

7 – محصولات حذف شده را دوباره مسیر دهی کنید

اگر محصولی دارید که تمام شده‌ است (یعنی به صفحه آن نیازی ندارید)، باید URL آن را دوباره مسیر دهی کنید. با ساختن یک ریدایرکت 301 می‌توانبد آن‌ها را به محصولات فعال تغییر مسیر دهید، چون پیش‌بینی می‌شود که این URL ها هیچ ارزشی برای کاربران یا گوگل ندارند.

حال آن‌ها را به کجا هدایت کنید؟ می‌توانید به یک URL که مربوط به محصول مرتبط با محصول تمام شده است، تغییر مسیر دهید. اما اگر آن محصول نیز در حال‌ حاضر یا در آینده تمام شود چه کنیم؟ بهترین راه تغییر مسیر به صفحه دسته‌بندی مناسب است، جایی که کاربران به محصولات دسترسی دارند.

8 – صفحات و محصولات کم ارزش را Noindex کنید

صفحاتی در وب‌سایت وجود دارد که در نتایج جستجو نیازی به نمایش آن‌ها ندارید، از این رو باید آنها را حذف یا Noindex کنید. برای مثال، آیا نشان دادن صفحه قوانین و سیاست‌های وب‍سایت در صفحه نتایج جستجو فرقی به حال شما و کسب‌و‌کارتان می‌کند؟ مسلماً خیر.

بخش پنجم – صفحات دسته‌بندی

صفحات دسته‌بندی

در این بخش از این چک لیست به اهمیت و نکات مربوط به بهینه‌سازی صفحات دسته‌بندی (به انگلیسی: category) می‌پردازیم. این صفحات بخشی از قدرتمندترین دارایی‌های شما به حساب می‌آیند. بر خلاف صفحه محصولات، صفحات دسته‌بندی سایت شما شامل موجود بودن یا نبودن در انبار نمی‌شوند. پس Noindex کردن آنها نیز بی‌معنی خواهد بود. این صفحات به بالا بردن اعتبار (به انگلیسی: authority) دامنه و کسب لینک‌های خارجی کمک می‌کنند.
در اینجا چند نکته مهم در رابطه با صفحات دسته‌بندی را بررسی می‌کنیم:

1 – از کلمات کلیدی با اولویت بالا برای عنوان صفحه دسته‌بندی استفاده کنید

برای این کار در گام اول باید در مورد کلمه کلیدی خود تحقیق کنید. صفحات دسته‌بندی باید کلمات کلیدی مهم‌تر و با اولویت بالاتری را هدف قرار دهند. این صفحات نسبت به دیگر صفحات سایت شما ترافیک بیشتری را دریافت خواهند کرد و لینک‌های بیشتری را در طول زمان به دست خواهند آورد، بنابراین احتمال بیشتری برای رتبه گرفتن در این صفحات وجود دارد. عنوان دسته‌بندی بزرگ‌ترین فرصت شما برای دادن یک سیگنال قوی به گوگل است تا بداند که محتوای صفحه شما درباره چه چیزی است.
برای این کار این دو نکته زیر را رعایت کنید:

• تحقیق کلمه کلیدی انجام دهید. دانستن این که جستجوگران از چه کلمات کلیدی در جستجوهای خود استفاده می‌کنند می‌تواند در بهینه‌سازی عنوان سئو بسیار کمک کند.
• عنوان خود را با کلمات کلیدی شروع کرده و سپس نام برند خود را اضافه کنید. 

برای مثال، از “کفش زنانه: بوت، مجلسی، اسپرت و غیره ⃒ نام برند” 
به جای:
“نام برند ⃒ کفش زنانه: بوت، مجلسی، اسپرت و غیره”
استفاده کنید.

بک لینک های پولساز رو پیدا کن

همه بک لینک میسازن اما بک لینکی که شما رو به پول میرسونه هم قدرتمنده، هم باعث میشه گوگل جریمه تون نکنه. تو دوره لینک سازی پلتفرم مانگو جدیدترین فنون لینک سازی موثر رو یاد می گیری.

مشاهده

2 – محتوایی به شکل مقدمه برای دسته‌بندی داشته باشید

اغلب صفحات فروشگاه‌های اینترنتی، هیچ گونه مقدمه‌ای در صفحات دسته‌بندی سایتشان ندارند. با این صفحات مانند صفحات فرود (Langing Page) رفتار کنید. محتوایی اورجینال برای توصیف این دسته‌بندی‌ها اضافه کنید. دسته‌بندی محصولات موقعیت عالی برای برجسته کردن هر نوع حراج و لینک زدن به محتوای اطلاعاتی خاصی می‌باشد. این محتوا در گرفتن رتبه و رنک برای کلمات کلیدی مدنظرتان بسیار سودمند و مفید است. پس اهمیت مقدمه را جدی بگیرید چون کلمه کلیدی را هم برای شما پوشش می‌دهد!

3 – در صورت لزوم از صفحه بندی و شماره گذاری استفاده کنید

شماره‌گذاری (به انگلیسی: Pagination) یکی دیگر از مهم‌ترین نکات عملی برای سئو است. در روش سنتی در یک صفحه دسته‌بندی حدود 20 محصول مشاهده خواهید کرد. اگر بیش از 20 محصول در یک صفحه داشته باشید، باید تصمیم بگیرید که آن را چگونه نشان دهید:

  1. همه آنها را یکجا نمایش دهید. جنبه منفی این کار کم شدن سرعت بارگذاری این صفحه مهم است.
  2. از اسکرول بی نهایت یا ادامه دار استفاده کنید. فیسبوک از این تکنیک در خوراک خبری خود استفاده می‌کند. نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که برخی از وب‌سایت‌ها از جاوا اسکریپت برای فعال کردن پیمایش بی نهایت استفاده می‌کنند و ممکن است گوگل محصولات تحت جاوا اسکریپت را بررسی و خزش نکند.
  3. صفحات را با شماره گذاری طبقه بندی کنید. این کار به کاربران اجازه می‌دهد تا به صفحات مختلفی، مانند / صفحه-1 /، / صفحه-2 /، و غیره دسترسی داشته باشند و بر روی آن‌ها کلیک کنند. اما اگر نمی‌خواهید که چندین نسخه از صفحات دسته‌بندی فهرست شده که در نتایج جستجو نمایش داده شده‌اند را در سایت خود داشته باشید، می‌توانید از تگ‌های (rel=prev و rel=next) برای مرتب کردن و حل این مشکل استفاده کنید. برای پیاده سازی دقیق این روش حتماً از یک متخصص وب کمک بگیرید.صفحه بندی و شماره گذاری

4 – از فیلترهای طبقه بندی محصول استفاده کنید

قبلاً درباره سایزها و رنگ‌ها به عنوان آپشن های یک محصول بحث کردیم. لازم است بدانید که ممکن است در صفحات دسته‌بندی یا صفحه خرید اصلی‌‌تان فیلترهایی از این قبیل قرار گیرد. فیلترهای دیگری نیز وجود دارند که به قیمت و یا جزئیات بیشتری می‌پردازند. کنترل این وضعیت و جلوگیری از ایجاد مشکل نیازمند ترکیب ماهرانه و مناسبی از تگ‌های noindex و دستورات فایل robots.txt است. توصیه می‌کنیم برای انجام چنین تغییراتی با یک مشاور سئو مشورت کنید.

بخش ششم – صفحات محصول

صفحات دسته‌بندی

با توجه به وجود صفحات دسته‌بندی، احتمالاً صفحات محصول به عنوان صفحه فرود انتخاب نمی‌شوند، ولی همچنان به عنوان یک صفحه مهم برای بهینه‌سازی در فروشگاه‌های اینترنتی دیده می‌شوند. در اینجا چند نکته را در مورد این صفحات برای شما آماده کرده‌ایم:

1 – نمایش و پیشنهاد محصولات مرتبط

هدف نهایی فروشگاه‌های آنلاین، نگه داشتن کاربران در سایت تا زمانی است که به مشتری تبدیل شوند. وقتی که از علایق مشتری‌های خود با خبر شوید می‌توانید از آن به عنوان یک اهرم استفاده کنید. نمایش محصولات مرتبط و پرفروش راه مناسبی برای انجام این کار است که می‌تواند به ایجاد و بهبود تجربه کاربری نیز کمک کند. همچنین بازدیدکنندگان را برای مرور دیگر محصولات و گشت و گذار در سایتتان ترغیب می‌کند.نمایش و پیشنهاد محصولات مرتبط

در تصویر بالا انواع دیگر تیشرت های پیشنهادی را می‌بینید. حتی می‌توان به مثال دیگری اشاره کرد، مثلاً اگر کسی از یک فروشگاه اینترنتی آیفون xs بخرد، این احتمال وجود دارد که نیاز به محافظ آن هم داشته باشد، شاید حتی یک جفت هندزفری بدون سیم هم بخواهد. پس اضافه کردن بخش محصولات مرتبط (یا بخش مشتریان دیگر این محصولات را نیز خریداری کردند) به صفحه محصولات وب‌سایتتان بسیار توصیه می‌شود.

2 – از ویدیو استفاده کنید

معمولاً ویدیوها برای بسیاری از کاربران جذاب هستند و نقد و بررسی مفصل و دقیقی از محصولات ارائه می‌دهند. ویدیوها کاربران را در سایت شما به مدت طولانی نگه می‌دارند و نکات مهم درباره محصول را سریع‌تر منتقل می‌کنند. یک ویدیو مناسب نه تنها تجربه کاربری را افزایش می‌دهد بلکه به نوبه خود یک ارزش برای موتورهای جستجو به شمار می‌رود.

3 – تصاویر عالی برای محصول داشته باشید

خرید محصول در اینترنت با خطرات و ریسک زیادی همراه است. طبیعی است که مشتریان مایل باشند قبل از خرید، اطمینان و دید بهتری درباره محصول داشته باشند. تصاویر می‌توانند به مشتری این اطمینان را بدهند که تصمیم درستی برای خرید محصول گرفته است. همان طور که در بالا گفتیم بهتر است نماهای مختلفی از هر محصول در صفحاتشان داشته باشید و قابلیت زوم کردن را هم به این تصاویر اضافه کنید، هر چند برای ویدیو داستان کمی تغییر می‌کند.

4 – از توضیحات منحصر به فرد برای هر محصول استفاده کنید

یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به سئو در فروشگاه‌های اینترنتی، «کار کپی و چسباندن (همان copy paste)» اطلاعات محصول از وب‌سایت سازنده آن محصول است. این توضیحات نه تنها جذاب نیستند، بلکه همان توضیحاتی هستند که بسیاری از رقبای شما استفاده می‌کنند. پس محتوای اورجینال تولید کنید.

بخش هفتم – بهینه‌سازی عمومی یا سئو داخلی (On-Page)

سئو درون صفحه

‌‌فاکتورهای زیادی برای بهینه‌سازی داخلی وجود دارند. اهمیت آن‌ها زمانی مشخص می‌شود که در حال اداره کردن یک سایت فروشگاهی باشید. این فاکتورها به مشتری و موتور جستجو  کمک می‌کنند تا با محتوای درون صفحه ارتباط برقرار کنند. در این قسمت چندین تکنیک کاربردی بهینه‌سازی درون صفحه را برای شما آماده کرده‌ایم

1 – از عنوان‌های تکراری استفاده نکنید

عنوان صفحه یک شاخص عالی برای نشان دادن موضوع محتوا به خوانندگان و موتورهای جستجو می‌باشد. کلمه کلیدی مورد نظر باید در عنوان وجود داشته باشد. اما اگر از کلمه کلیدی منحصر به فردی استفاده نکنید، گوگل تشخیص نخواهد داد که در رتبه‌بندی، از کدام یک از صفحاتی که در آنها این کلمه کلیدی را هدف قرار داده‌اید استفاده کند. اشتباه در این کار می‌تواند برای شما هزینه‌هایی را در بر داشته باشد.

صفحاتی با عنوان سئو تکراری در دیجی کالا

2 – توضیحات متای منحصر به فردی بنویسید

اولین دیدار مشتری با سایت شما معمولا در صفحه نتایج جستجو است! این نتایج در اکثر مواقع شامل عنوان صفحه ، نامک و یک توضیح دو خطی یا همان توضیحات متا می‌باشد. ک این توضیحات را منحصر به فرد، آموزنده و جذاب نگه دارید. توضیحات متا  تأثیر مستقیمی بر روی سئو صفحه ندارد اما نقش پر رنگی در افزایش نرخ کلیک بازی می‌کند. اگر پیچ و مهره می‌فروشید، اضافه کردن یک توضیح منحصر به فرد در مورد محصول برای هر کدام از صفحات کلی کار می‌برد. اگر می‌خواهید صفحه محصول‌تان رتبه خوبی به‌دست آورد، باید برای آن زمان بگذارید و سعی کنید توضیحی برای نام محصول و یا SKU آن بنویسید. یا حتی خدمات جانبی آن را مانند ارسال رایگان، تعویض رایگان و یا هر خدمات دیگری که ارائه می‌دهید در این قسمت ذکر کنید. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید افزونه سئو yoast می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

3 – از لینک‌های داخلی استفاده کنید

درک این نکته که گوگل و سایر موتورهای جستجو یک وب‌سایت را بررسی (خزش) می‌کنند خیلی مهم است. آن‌ها سایت را آنطور که ما مرور می‌کنیم، مرور نمی‌کنند. بنابراین، سایتتان را به عنوان یک نقشه سایت با ساختار سلسله مراتبی تصور کنید. در حالت ایده آل، می‌خواهید از صفحه اصلی به صفحات دسته‌بندی و از صفحات دسته‌بندی به صفحات محصول لینک بزنید. لینک‌های داخلی می‌توانند یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش سئو صفحاتی با کارایی ضعیف باشند. افزونه Yoast SEO به شما کمک می‌کند لینک سازی داخلی را ساده انجام دهید. در مقالات دیگر دلیل استفاده و روش استفاده از آن را توضیح داده‌ایم.

4 – از permalink ها/ URL ها درست استفاده کنید

چند نکته وجود دارد که باید برای URL های خود به آن توجه داشته باشید. اگر از وردپرس و Woocommerce به عنوان CMS فروشگاه آنلاین خود استفاده می‌کنید، لازم است که یک عنوان کوتاه داشته باشید. پیش فرض عنوان کوتاه دسته‌بندی محصول است. شما می‌توانید آن را به همان شکلی که هست استفاده کنید یا اینکه آن را به گونه‌ای تغییر دهید که تمام محصولات را با هم گروه‌بندی کند.

به عنوان مثال، اگر شما در حال فروش کتاب‌های الکترونیکی هستید، آدرس پیش فرض برای دسته‌بندی‌های کتاب‌های الکترونی در مورد سئو به شکل زیر است:

https://www.example.com/product-category/seo

اما از آنجایی که تمامی محصولاتی که می‌فروشید کتاب‌های الکترونیکی هستند، می‌توانید عنوان (product category) را به (ebooks) تغییر دهید. در این صورت URL شما به شکل زیر در خواهد آمد:

https://www.example.com/ebooks/seo

به نظر شما کدام مناسب تر است؟استفاده صحیح از permalink ها/ URL ها

بخش هشتم – نکات اضافی برای ترکاندن سئو فروشگاهی

در آخرین بخش از این چک لیست سئو فروشگاهی نکات اضافی و تعیین کننده‌ای به شما می‌گویم. این “نکات اضافی” اهمیت کمتری نسبت به  آن‌هایی که در بالا برای استراتژی سئو فروشگاه‌های اینترنتی گفته شد ندارند. اما به طور طبیعی در هیچ کدام از دسته‌های قبلی قرار نمی‌گیرند. اگر از این نکات «اضافی» خاص پیروی کنید، به افزایش اعتبار دامنه خود، جستجوهای مارکدار، بهبود هدفگیری کلمات کلیدی سایت و بهینه‌سازی نتایج جستجوی سایت در گوگل کمک می‌کنید.

گرفتن بالاترین رنک در سئو

1نرخ تبدیل را پیگیری کنید

منظور از نرخ تبدیل، نسبت افرادی که در یک بازه زمانی مشخص از سایت شما خرید می‌کنند به مجموع کل افرادی است که در همان بازه از سایت شما بازدید کرده‌اند. به عنوان مدیر فروشگاه آنلاین، باید بدانید که ردیابی نرخ تبدیل نه تنها در شناسایی ارزش کمپین‌های شما ضروری است، بلکه می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را برای هدف گذاری کلمات کلیدی ارائه دهد. عوامل مختلفی از جمله تجربه کاربری، طراحی سایت و … در نرخ تبدیل تاثیرگذار هستند. این موضوع یک بحث تخصصی است، از این رو برای درک بهتر آن پیشنهاد می‌کنیم با مشاورین سئو برای بهینه‌سازی تجربه کاربری سایتتان مشورت کنید.

2 – از نشانه گذاری های اسکیما Schema استفاده کنید

توصیه ما این است که به دلایل فنی مربوط به سئو، داده‌های Schema.org را به صفحه محصولات سایت خود اضافه کنید. و یا حداقل با اضافه کردن Schema.org/Product و Schema.org/Offer ببینید که آیا می‌توانید جزئیات Schema بیشتری نیز به آن اضافه کنید. این کار کمک می‌کند تا لایه دیگری از محتوای دارای ساختار را به صفحات خود اضافه کنید.

اضافه کردن نشانه گذاری‌های Schema.org نسبت به بهینه کردن توضیح محصولتان مسئله‌ای فنی‌تر است. پس اگر نمی‌دانید که دقیقاً چه کاری باید انجام دهید حتماً از توسعه دهنده سایت خود درخواست کمک کنید. نشانه گذاری‌های Schema.org به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا درک بهتری نسبت به محتوای صفحه داشته باشند. برای یک سایت فروشگاهی، این قطعه‌ها می‌توانند در دسترس بودن محصول، قیمت، رتبه‌بندی محصول و موارد دیگری را شامل شوند. ما در پلتفرم سئوی مانگو امکان اضافه کردن انواع اسکیما را برای مشتریان‌مان فراهم کرده‌ایم.

3 – به فکر خرید رپورتاژ و بک لینک باشید

ساخت لینک هنوز به عنوان یک شاخص قابل اعتماد برای موتورهای جستجو محسوب می‌شود. اما توجه داشته باشید که باید یک ترکیب سالم از لینک‌هایی با کیفیت بالا، متنی و در صورت امکان محلی، برای سایت خود کسب کنید. ما قبلاً در مورد اهمیت رپورتاژ و بک لینک صحبت کرده‌ایم و سرویسی هم برای خرید رپورتاژ و خرید بک لینک در دسترس مشتریان قرار داده‌ایم.

4 – مشتریان را به مشارکت در رسانه های اجتماعی تشویق کنید

به نظر شما مشارکت در رسانه‌های اجتماعی یک عامل تأثیر گذار مستقیم در رتبه‌بندی است؟ به گفته گوگل، خیر این گونه نیست. اما داشتن رسانه‌های اجتماعی فعال، دریافت لینک‌ها و افزایش جستجوهای مارکدار می‌تواند به سئو سایت شما کمک کند.

5 – محصولات خود را در سایت‌های مقایسه قیمت ثبت کنید

در حالی که بک لینک‌های این سایت‌ها معمولا کم ارزش تلقی می‌شوند، یک نکته مهم درباره آنها وجود دارد؛ سایت‌های مقایسه محصول (مانند emalls و یا موتور جستجوی ترب) می‌توانند مراجع بزرگ ترافیک به وب‌سایتتان باشند. در مورد سایت‌های مقایسه‌ای که رقیبانتان محصولات خود را در آنها ذکر کرده‌اند تحقیق کنید و شما هم محصولات خود را در این سایت‌ها ثبت کنید.محصولات خود را در سایت های مقایسه قیمت ثبت کنید

6 –برای ایجاد بک لینک‌های با ارزش تخفیف های دانشگاهی ارائه کنید

بک لینک‌ها از وب‌سایت‌های gov. و edu. به تدریج اهداف ارزشمندی در نظر گرفته شده‌اند، زیرا گرفتن آنها نسبت به سایر لینک‌ها بسیار دشوارتر است. خبر خوب این است که برای وب‌سایت‌های فروشگاهی دریافت لینک‌های آموزشی زیاد سخت نیست. به عنوان مثال، سعی کنید به سایت دانشگاه‌ها بروید و تخفیف ویژه‌ای برای دانشجویان آن‌ها ارائه کنید. تنها کاری که آن‌ها باید انجام دهند این است که پیشنهاد شما را در وب‌سایت آن دانشگاه، با لینکی به سایت شما متصل کنند. (بهتر است به یک صفحه فرود اصلی که برای آن دانشگاه در سایت خودتان ایجاد کرده‌اید بک لینک بدهند.)

7 – یک وبلاگ برای فروشگاه خود بسازید

وبلاگ نویسی یکی از مهمترین تاکتیک‌های بازاریابی در سال‌های اخیر است، اما برای فروشگاه‌های اینترنتی ساختن وبلاگ یک تاکتیک بحث برانگیز محسوب می‌شود، چون باید برای دو بخش از فروشگاه خود محتوا تولید کنید. شما بخشی را در وبلاگ خود به نوشتن مطالب جذاب اختصاص می‌دهید و در فروشگاه هم درباره محصولات، محتوای نقد و بررسی تولید می‌کنید. محتوای بخش محصولات و بخش وبلاگ نباید یکسان باشند، زیرا در این صورت یکی از انها فقط کاربرد دارد.

برای داشتن یک وبلاگ بهتر باید مهم‌ترین و محبوب‌ترین محصولات فروشگاه را شناسایی کنید و در وبلاگ فروشگاه در مورد آنها محتوا بنویسید. کاری که هم اکنون دیجی استایل، بامیلو و بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین بزرگ و وب‌سایت‌های خدماتی مثل ریحون و چیلیوری انجام می‌دهند.

8 – نام تجاری Branding خوبی داشته باشید

یکی دیگر از نکات مهم این است که همیشه باید از نام تجاری استواری برای فروشگاهتان استفاده کنید. مطمئن شوید برند یا لوگو شما در صفحه اصلی سایت و در عنوان صفحه شما به وضوح قابل رویت باشد. این کار باعث ایجاد اعتماد در مشتری و کمک به پیشرفت و گسترش کسب و کارتان می‌شود.

9 – از دکمه فراخوانی متقاعد کننده Compelling CTA استفاده کنید

صفحه اصلی شما به دکمه فراخوانی متقاعد کننده نیاز دارد. این دکمه ممکن است بر حسب زمان تغییر کند، برای مثال اگر بخواهید محصولات خاصی و یا برای جشنواره‌های فصلی مانند فروش آخر فصل تبلیغ کنید، باید مطمئن شوید این تبلیغات به راحتی قابل رویت هستند و با نیازها و انتظارات بازدید کنندگان مطابقت دارند. مثلاً برای خریدهای فصلی گزینه “افزودن به سبد خرید” را به چیزی مثل “خرید با تخفیف ویژه” تغییر دهید.

Compelling CTA

10 – سبدهای خرید را در دسترس قرار دهید

هدف اصلی از فروشگاه آنلاین این است که حداکثر سود را از فروش محصولاتتان کسب کنید. این سود از طریق “سبد خرید” ساخته می‌شود. از این رو سبدهای خرید باید همیشه در دسترس و قابل رویت باشند. نگذارید کاربران خودشان به دنبال آن‌ها بگردند. توصیه ما این است که تعداد محصولی که در سبد قرار دارد را نیز به آیکون سبد اضافه کنید. این کار به مشتریان کمک می‌کند محصولاتی که به سبد افزوده‌اند را به یاد بیاورند.

11 – امکان اشتراک گذاری را برای محصولات فراهم کنید

امروزه مردم بسیاری از خریدهای اینترنتی خود را از طریق تلفن‌های همراه انجام می‌دهند. در اکثر این تلفن‌های هوشمند بی‌شک اپلیکیشن هایی مثل تلگرام، اینستاگرام و واتسپ نصب هستند. به همین دلیل شرایط اشتراک‌گذاری این فرصت را فراهم می‌آورد که مشتریانتان محصولات شما را در این شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

سایت های اجتماعی

12 – مشخص کنید که محصولتان در انبار موجود است یا خیر

هر چقدر دسترسی به محصول سریع‌تر و راحت‌تر باشد، تأثیر مثبتی در فروش آن خواهد گذاشت. در واقع امروزه فروشگاه‌های آنلاین همه جا هستند و یکی از معیارهایی که ممکن است برخی افراد به آن توجه کنند این است که وقتی محصولی را امروز خریداری می‌کنند نهایتاً در عرض یک روز به دست‌شان برسد. حال اگر ببینند محصول در انبار وجود دارد برای خرید مشتاق‌تر هم می‌شوند.

این مسئله تنها در مورد رقابت نیست، با این کار در وقت مشتریانتان صرفه‌جویی نیز می‌شود. اگر یک وب‌سایت به شما بگوید محصول در انبار موجود نیست، به‌راحتی می‌توانید تصمیم بگیرید که از آن سایت در زمان دیگری خرید کنید. اگر کاربر محصولی را از سایت شما خریداری کند و بدلیل موجود نبودن محصول در سایت، پس از گذشت 3 هفته هم به دست وی نرسد، قطعاً هیچوقت برای خرید مجدد به وب‌سایت شما مراجعه نمی‌کند. قطعاً این تجربه‌ای نیست که بخواهید کاربران از وب‌سایتتان داشته باشند.

اگر به صورت شفاف در دسترس بودن یا نبودن محصول را مشخص نکنید، احتمال دارد این موضوع بازتاب بدی روی برند شما نیز داشته باشد، و همینطور تجربه کاربری بدی برای بازدید کننده‌ها به جای بگذارد.

13 – نبود الزام برای ساخت حساب کاربری

ما همیشه توصیه می‌کنیم، اجازه دهید مشتریان شما بدون اینکه مجبور شوند حساب کاربری ایجاد کنند، به راحتی خریدشان را انجام دهند. از نظر مجموعه ما اینکه مشتریان را مجبور کنید تا قبل از انجام هرکاری حساب کاربری ایجاد کنند، تأثیر منفی بر روی دید آن‌ها نسبت به وب‌سایتتان خواهد گذاشت. این کار زمانی مناسب است که ایجاد حساب کاربری برای مشتری مزایایی جهت ساده‌تر کردن مراحل خرید داشته باشد. این‌ها وظایفی است که قصد داریم در یک محیط امن انجام دهیم. اما وقتی کاربر محصولی مانند لباس می‌خرد، ممکن است تصور کند که داشتن یک حساب، فقط برای راحتی خودش، لازم باشد (بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات شخصی و آدرس و غیره)؛ بنابراین این مورد، یعنی ایجاد حساب کاربری باید اختیاری باشد.

نتیجه گیرینتیجه گیری

امیدواریم با خواندن این مقاله دید تازه‌ای از سئو سایت فروشگاه اینترنتی به دست آورده باشید. این چک لیست سئو فروشگاه اینترنتی می‌تواند شامل صدها نکته باشد، و ما با داشتن تجربه وبمستری چندین فروشگاه آنلاین موفق مطمئن هستیم شما با رعایت این نکات می‌توانید سئو سایت فروشگاهی خود را متحول کنید. همچنین می‌توانید نکات و تجربیات خود را به اینجا بیاورید و آن‌ها را در کامنت‌ها و رسانه اجتماعی میموس به اشتراک بگذارید. ما در حال تهیه نسخه PDF قابل دانلود این چک لیست می‌باشیم و از این رو اگر نظر یا ایده‌ای برای تکمیل این کتاب دارید و دوست دارید با اسم خودتان در کتاب نوشته و منتشر شود، همین‌جا در دیدگاه‌ها برای ما بنویسید. ما به عنوان تشکر یک نسخه رایگان از کتاب را نیز برایتان ایمیل خواهیم کرد.

آموزش خود را ادامه دهید ...
آموزش تولید محتوا بر مبنای آخرین تغییرات سئو و بازاریابی دیجیتالچطور نرخ کلیک را از طریق ایموجی ها افزایش دهیم؟

با بک لینکهای قدرتمند به صفحه اول گوگل بیا

رویای صفحه اول گوگل با بک لینک خوب و با کیفیت تبدیل به واقعیت میشه. تو دوره لینک سازی پلتفرم مانگو بهت میاد میدیم چجوری سایتتو با بک لینک باکیفیت و قدرتمند تبدیل به یه سایت پولساز کنی.

مشاهده
5/5 (2 دیدگاه)

رعنا مظاهرنسب

محتوا نویس و علاقمند به جستجو و اکتشاف پدیده های جدید در دنیای دیجیتال

عضویت در خبرنامه و دانلود رایگان کتاب ها

در خبرنامه میموس عضو بشید تا علاوه بر آموزش های اختصاصی سئو؛ همین الان تمام کتاب هارو به صورت رایگان براتون ارسال کنیم!

2 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز. بسته به اینکه چه افزونه ای با قالبتون سازگار باشه، میتونید از افزونه های fast velocity minify، W3 Total Cache، Autoptimize یا WP Rocket استفاده کنید.

نظر شما چیه؟

دیدگاه خودتون راجع به مقاله رو با ما به اشتراک بزارید.