اگر در یک بعدازظهر بهاری در روز جمعه در حالی که در خانه خود قرنطینه هستید به این فکر می‌کنید که نیکول کیدمن چند سال دارد، کاملا طبیعی است! در این مواقع به سراغ هیچ کتاب و یا دایرة المعارفی نمی‌روید. چون فقط کافی است که آن را از گوگل بپرسید تا در کسری از ثانیه دغدغه‌ی ذهنی خود را برطرف کنید. با نوشتن سوال “نیکول کیدمن چند سال دارد؟” و کلیک بر گزینه جست‌و‌جو، گوگل در اولین نتیجه عددی بزرگ که نمایانگر سن این خانم است را به شما نشان می‌دهد.

سن نیکل کیدمن

تا به حال با خود فکر کرده‌‌اید که موتور جستجو گوگل چطور کار می‌کند؟ تا به حال مفهومی به نام SERP به گوشتان خورده است؟ همراه ما باشید تا به شرح یکی از مهم‌ترین المان های موتور‌های جست‌و‌جو بپردازیم.

تعریف SERP چیست و مخفف چه عبارتی است؟

در بین تمامی موتور‌‌های جست‌و‌جو از جمله Yahoo، Bing و Baidu بی شک گوگل با اختلاف محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین موتور جست‌و‌جو در بین کمپانی‌ها و بیزینس‌های مختلف در سراسر جهان بوده است. برای همین است که ما در این مقاله SERP و امکانات آن را تنها در گوگل مورد بررسی قرار می‌دهیم. این موتور جست‌و‌جو همواره در تلاش است تا بهترین امکانات و نتایج را برای کاربران مهیا کند.
پس خیالتان راحت باشد که وقتی سوالی از گوگل می‌پرسید، تمام تلاشش را می‌کند تا تمامی جنبه‌های سوال شما را پوشش دهد. او این کار را با نمایش صفحه ای از وبسایت‌های مربوطه، عکس‌ها، ویدئو‌ها و کلی چیز‌های دیگر انجام می‌دهد. به این صفحه SERP که مخفف عبارت Search Engine Results Page یا همان صفحه‌ی نتایج موتور جست‌و‌جو است، گفته می‌شود.

SERP یا صفحه نمایش موتور جست و جو

SERP یا صفحه‌ی نتایج چطور ساخته می‌شود؟

هنگامی که کلمه‌ای را در گوگل جست‌و‌جو می‌کنید، باورتان نمی‌شود که گوگل در نصف ثانیه چندین کار را همزمان با هم انجام می‌دهد تا نتیجه‌ی مورد نظر شما را نشان دهد. این پروسه شامل سه مرحله است:

  • بررسی وبسایت‌ها
  • فهرست کردن وبسایت‌های بررسی شده
  • تطبیق وبسایت‌های فهرست شده با کلمه‌‌ی کلیدی

کلمه‌ای که در قسمت جست‌و‌جو وارد کرده‌اید برای گوگل همان کلمه‌ی کلیدی است و برای همین در به در سراغ آن را از هزاران وبسایت مختلف می‌گیرد! سال‌ها قبل استراتژی سئو بسیاری از سایت‌ها به ساخت حجم زیالدی از بک لینک و استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی خلاصه میشد اما با پیشرفت الگوریتم‌های گوگل و روی کار آمدن جستجوی معنایی داستان تغییر کرد و گوگل تمام تلاش خود را کرد تا به کمک کلمات تایپ شده در کادر جستجو نیت اصلی کاربر از جستجو را در کند. (ما پیش از این به طور مفصل درباره جستجوی مفهومی توضیح داده‌ایم)

تضمین میکنیم که یه سئوکار حرفه‌ای می شوید

مانگو تسک جامع ترین دوره آموزش سئو تو ایرانه و وجه تمایزش با بقیه دوره های آموزشی اینه که به صورت کاملا عملی تکنیک های سئو رو از صفر تا صد آموزش میده. یک ماه ضمانت بازگشت وجه هم داره!

مشاهده

در واقع گوگل صد‌ها وبسایت را که کلمه‌ی کلیدی را شامل می‌شوند فهرست بندی کرده و در نهایت بازپرسی می‌کند! در عنوان، نامک، متا و محتوای وبسایت‌ها به دنبال کلمه‌ی کلیدی و مترادف‌های آن می‌گردد، بررسی می‌کند که کلمه‌ی کلیدی چند بار تکرار شده است، به کیفیت سایت‌ها دقت میکند و برایش مهم است که به چند وبسایت دیگر لینک داده اند. از میان این فاکتور ها، مهم‌ترین آن برای گوگل، محتوی و بک لینک‌ها می‌باشند. بک لینک‌ها، لینک‌هایی هستند که افراد را از وبسایت‌های دیگر به وبسایت شما هدایت می‌کنند. ما در یکی از مقالات‌مان قبلا روش صحیح لینک سازی را توضیح داده‌ایم. با در نظر گرفتن تمامی این فاکتور‌ها، گوگل به هر وبسایت یک رتبه می‌دهد و بر اساس همان آن را در صفحه نتایج یا SERP به ما نشان می‌دهد. فقط در کسری از ثانیه!

مراحل رتبه بدی وبسایت ها توسط گوگل

برای این رتبه بندی هر موتور جست‌و‌جو الگوریتم مخصوص به خود را دارد. این الگوریتم‌ها فرمول‌هایی هستند که دسته‌بندی وبسایت‌ها را در صفحه نتایج مشخص می‌کنند. از آنجایی که گوگل هر از چند گاهی الگوریتم‌های خود را تغییر می‌دهد، برای نگه داشتن وبسایتتان در صفحه‌ی اول نتایج، اطلاعات خود را در این زمینه به‌ روز نگه دارید.

امکانات SERP در گوگل چه چیز هایی هستند؟

همان طور که قبلا گفتیم، بزرگترین هدف گوگل، در اختیار گذاشتن مطلوب‌ترین و مفید‌ترین امکانات برای کاربران می‌باشد. برای همین همواره در حال تغییر، به روز رسانی، آزمایش و بهبود امکانات خود است. به طور کلی می‌توان گفت امکانات SERP یا صفحه نتایج موتور جست‌و‌جو امکاناتی هستند که کاربر را زود‌تر به پاسخ مورد نظر می‌رسانند و یا اطلاعات اضافه اما مرتبط با موضوع مورد جست‌و‌جو را نمایش می‌دهند. به عبارت دیگر نتایج بیشتری نسبت به نتایج ارگانیک ( طبیعی) نمایش می‌دهند.

نتایج ارگانیک (طبیعی) یعنی چه؟

هنگامی که سوالی از گوگل می‌پرسید، گوگل بعد از طی کردن سه مرحله‌ای که پیشتر ذکر کردیم، 10 وبسایت (البته اگر تعداد وبسایت‌های هر صفحه را در بخش تنظیمات تغییر نداده باشید) با رتبه‌های برتر را نمایش می‌دهد. سه بخش عمده قابل مشاهده در ظاهر این وبسایت‌ها شامل عنوان، نامک و توضیحات متا می‌باشد.
به این نتایج، نتایج ارگانیک یا طبیعی می گویند که شما با کلیک بر روی آنها و جست‌و‌جو در داخل وبسایت جواب خود را می‌یابید. در نقطه مقابل نتایج ارگانیک، نتایج پولی (تبلیغاتی) هستند که در بخش خدمات گوگل ادورز قرار می‌گیرند. این وبسایت‌ها با پرداخت هزینه برای کلمات کلیدی مشخصی در بالای صفحه و گاهی هم پایین قرار می‌گیرند. برخی از وبسایت‌های پولی از لحاظ ظاهری بسیار به وبسایت‌های ارگانیک شباهت دارند و یک کاربر معمولی قادر به تشخیص آنها از یک‌دیگر نمی‌باشد.

نتایج ارگانیک و پولی

اگر یادتان باشد در آن بعدازظهر بهاری هنگامی که درباره سن نیکول کیدمن از گوگل سوال کردید، گوگل در یک کادر بزرگ بالای صفحه‌ی اول جواب سوال شما را مشخص کرد. چیزی که مشاهده کردید قطعا یک نتیجه‌ی ارگانیک نبود. اینجاست که می گوییم امکانات SERP کاربران را زود تر به پاسخشان رسانده و زحمت چند کلیک را از آنها کم می‌کند.

امکانات SERP شامل چه مواردی می‌شوند؟

چندین سال قبل صفحه‌ی نتایج گوگل خیلی خلوت بود! SERP فقط شامل نتایج ارگانیک و پولی (ad ها) می‌شد. اما با روی کار آمدن امکانات جدید، صفحه نتایج بسیار متنوع و کاربردی شده‌است. حال وقت آن است که با امکانات  SERPآشنا شویم:

  • Google Ads و Google Shopping
  • ریچ اسنیپت‌ها (Rich Snippets)
  • اسنیپت‌های برجسته (Featured Snippets)
  • نتایج جامع (In-Depth Article)
  • گراف دانش (Knowledge Graph)
  • تصاویر
  • ویدئو
  • سوالات مرتبط (Related Questions)
  • جعبه اخبار (News Box)
  • سایت لینک‌ها (Site-links)

 Google Ads و Google Shopping

در سال 2001 گوگل شروع کرد به اضافه کردن وبسایت‌های تبلیغاتی جدید با استفاده از سیستم AdWords (Google Ads کنونی). با اینکه نشانه کوچک Ad با رنگ متفاوت در کنار نامک وبسایت‌ها قرار دارد، اما خیلی از کاربران نمی‌دانند که بر روی وبسایت‌های تبلیغاطی کلیک می‌کنند. این طور وبسایت‌ها در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده‌اند. خب فکرش را بکنید! بدون رعایت کردن قوانین سئو و با دور زدن الگوریتم‌های گوگل که از آنها برای رتبه دادن به نتایج ارگانیک استفاده می‌کند و فقط با پرداخت هزینه، وبسایتتان می‌تواند در صفحه‌ی اول گوگل قرار بگیرد. بنابراین پرطرفدار بودن این روش چندان هم دور از ذهن نمی‌باشد.

ممکن است از خود بپرسید: پرداخت این هزینه‌ها به چه شکلی است؟ سیستم‌های تبلیغاتی Google Ads و Google Shopping بر اساس روش PPC کار می‌کنند. PPC کوتاه شده ی عبارت Pay Per Click است که به معنای پرداخت هزینه به ازای هر کلیک می‌باشد. به این معنا که هر بار که کاربران بر روی این وبسایت تبلیغاتی کلیک می‌کنند، هزینه‌ای برای گوگل واریز می‌شود. این روش بسیار مقرون به صرفه است چرا که اگر فرض کنیم هزینه‌ی هر کلیک 3 دلار باشد و کاربر از آن وبسایت به اندازه 300 دلار خرید کند قطعا سود زیادی برای دارندگان بیزینس حاصل می‌شود.

 Google Ads و Google Shopping

ریچ اسنیپت‌ها

همانطور که گفتیم نتایج ارگانیک در SERP شامل سه بخش عنوان، نامک و متا می‌شود. اما اگر دقت کرده باشید بعضی از وبسایت‌ها اطلاعاتی بیشتر از این سه مورد نشان می‌دهند. این وبسایت‌ها برای افزایش ترافیک سایت خود از ریچ اسنیپت‌ها در کد های HTML سایت استفاده کرده اند.

ریچ اسنیپت ها در SERP

در تصویر اول در یک وبسایت دقیق‌ترین دستگاه فشار خون معرفی می‌شود. همانطور که می‌بینید این وبسایت از امکانات SERP مانند ریچ اسنیپت بهره برده‌است. به نوار پایین توضیحات متا توجه کنید. در آنجا می‌توانید رای‌ها ( Votes ) و امتیازات این وبسایت ( Rating ) را مشاهده کنید.

در تصویر دوم از گوگل طرز تهیه ی دونات را پرسیدیم. و همانطور که مشاهده می‌کنید این وبسایت علاوه بر رای کاربران، مدت زمانی که پخت دونات طول می‌کشد و حتی مقدار کالری آن را نیز نشان می‌دهد.

پس ریچ اسنیپت‌ها با ارائه دادن اطلاعات کاربردی بیشتری به کاربران در SERP، ترافیک سایت خود را افزایش داده، به سئو سایت کمک کرده و در نتیجه رتبه‌ی بالاتری از گوگل می‌گیرند.

اسنیپت‌های برجسته (Featured Snippets)

گوگل برای پاسخ به سوالاتی که از او پرسیده می‌شود راه کار جالب و سودمندی دارد، اسنیپت‌های برجسته. این اسنیپت‌ها اطلاعاتی هستند که از وبسایت‌هایی که بهترین پاسخ را به سوال کاربر داده‌اند بیرون می کشد و در پوزیشن صفر، یعنی در بالا‌ترین قسمت SERP، نمایش می‌دهد. بنابراین می‌توان حدس زد پیج هایی که در پوزیشن 1 تا 5 صفحه‌ی اول قرار دارند، شانس بیشتری برای استخراج شدن اطلاعاتشان و نمایش آنها در پوزیشن صفر وجود دارد. اما در بیست و سوم ژانویه ی 2020، گوگل کاربران را از جدید‌ترین تغییراتی که در این زمینه ایجاد کرده است مطلع کرد:

” اگر اطلاعات صفحه ای بعنوان اسنیپت برجسته انتخاب شد و در بالای صفحه قرار گرفت، ما دیگر آن وبسایت را در صفحه نتایج نشان نمی‌دهیم. این باعث از میان بردن نتایج نامربوط و کمک به کاربر برای دسترسی سریع به نتایج مرتبط می‌شود. اسنیپت‌های برجسته بعنوان یکی از 10 نتیجه نمایش داده در صفحه می‌باشد.”

خب، می‌توان از این پیام گوگل دو نتیجه گرفت. یک، مانند سابق وبسایت‌ها نمی‌توانند دو پوزیشن ( نتیجه‌ی ارگانیک و اسنیپت برجسته ) در صفحه‌ی نتایج بگیرند. بنابراین وبسایتی که از اطلاعات آن بعنوان اسنیپت برجسته استفاده می‌شود دیگر در SERP جایی ندارد. دو، دیگر چیزی به نام پوزیشن صفر وجود ندارد و اسنیپت‌های برجسته پوزیشن یک را در صفحه‌ی اول اشغال می‌کنند.

معمولا در صفحه نتایج، یک اسنیپت برجسته مشاهده می‌کنید. به ندرت پیش می‌آید که گوگل دو وبسایت را برای نمایش اطلاعاتشان انتخاب کند.

اسنیپت های برجسته در SERP

نتایج جامع

وقتی موضوع مورد جست‌و‌جو بسیار جامع و کلی باشد، گوگل یک بسته‌ی سه‌تایی از وبسایت‌هایی که توسط نویسندگان و منابع موسخ گردآوری شده‌است را در پایین صفحه نتایج یا SERP نشان می‌دهد. هر چند که تمیز دادن آنها از نتایج ارگانیک دشوار است اما رتبه بندی این گونه وبسایت‌ها شیوه‌ی متفاوتی نسبت به رتبه بندی نتایج ارگانیک دارند.

تکنیک های 2020 سئو وردپرس

به روز بودن تو سئو حرف اولو میزنه. تو دوره آموزشی سئو وردپرس 2020 مانگو، جدیدترین تکنیک های سئو که وبسایت های موفق استفاده می کنن رو یاد بگیر و از نتیجه ش شگفت زده شو!

مشاهده

گراف دانش

گراف دانش مجموعه ای از اطلاعات جمع آوری شده حول محور یک موضوع از جمله افراد، مکان‌ها، شرکت‌ها و غیره می‌باشد. یعنی گوگل برای اینکه تمام سوالات احتمالی شما را پاسخ دهد، تمامی جنبه های کلمه‌ی کلیدی را در نظر می‌گیرد و آن را در قالب پنل دانش یا گراف دانش در ستون سمت راست نتایج ارگانیک نمایش می‌دهد. حال بیایید کمی درباره دانشمند سرشناس آلمانی، آلبرت انیشتین، از گوگل سوال کنیم. کافی است فقط نام او را در گوگل سرچ کنیم.

در تصویر پایین گراف دانش انیشتین را مشاهده می‌کنید که علاوه بر زندگی‌نامه مختصر او، کتاب‌ها، نقل قول‌ها و افرادی که به نحوی مرتبط با او هستند را معرفی می‌کند. همه ی این اطلاعات در گراف دانش جمع آوری شده و در پنل دانش نمایان می‌شود.

گراف دانش انیشتین

تصاویر

برای برخی از موضوعاتی که گوگل تشخیص دهد با نمایش دادن تصاویری از آنها کمکی به حال کاربران می‌شود تا پاسخ خود را بهتر بیابند، یک ردیف از تصاویر مرتبط را نمایش می‌دهد. قوانین رتبه بندی این تصاویر نیز مانند مقالات جامع با نتایج ارگانیک متفاوت است.

ویدئو

ویدئو‌ها در گذشته در یک ستون عمودی در کنار نتایج ظاهر می‌شدند اما حالا جزئی از نتایج ارگانیک هستند و در یک قسمت کوچک کنار متا و نامک قرار می‌گیرند. ویدئو‌ها که منبع اصلی آنها وبسایت یوتیوب است تنها برای کلمات کلیدی خاص و محدودی ظاهر می‌شوند. 

سوالالت مرتبط

سوالاتی هستند که موتور جست‌و‌جو آنها را مرتبط با موضوع مورد نظر کاربر تشخیص می‌دهد. این سوالات با عنوان People also ask در هر قسمت از صفحه ممکن است مشاهده شوند. با باز کردن هر سوال جواب آن نمایان می‌شود که خود می‌تواند به گونه ای یک اسنیپت برجسته باشد. در حال حاضر این قسمت تنها برای کلمات کلیدی و سرچ‌های به زبان انگلیسی کاربرد دارد. بنابراین ما هم سوال خود را که پاندا‌ ها چه چیزی می‌خورند به انگلیسی از گوگل پرسیدیم. در تصویر پایین یک اسنیپت برجسته و دسته‌ای از سوالات مرتبط را بصورت جداگانه می‌توانید مشاهده کنید.

سوالات مرتبط درمورد غذای پاندا

جعبه اخبار

در زمان های خاص و موضوعاتی که خبر‌های زیادی درباره آنها وجود دارد، گوگل یک دسته از نتایج را که ازGoogle News گرفته شده‌اند به کاربران نشان می‌دهد. الگوریتم قرار گرفتن در جعبه اخبار و رتبه بندی خبر‌ها کاملا با نتایج ارگانیک متفاوت است.

سایت لینک‌ها

اگر به دنبال یک وبسایت مشخصی باشید و آن را در گوگل جست‌و‌جو کنید، علاوه بر عنوان، نامک و متای آن وبسایت، گوگل چندین (حداکثر 10) لینک را در پایین توضیحات متا برای شما نمایش می‌دهد. این امکان نه تنها کاربر را سریع‌تر و بدون نیاز به جست‌و‌جو در داخل وبسایت به نتیجه مورد نظر می‌رساند، بلکه باعث افزایش ترافیک سایت نیز می‌شود. هر 10 سایت لینکی که نمایش داده می‌شود، جای پنج نتیجه‌ی ارگانیک را در SERP  اشغال می‌کند.

بنا به حرف گوگل اگر ساختار وبسایتی به الگوریتم‌های گوگل اجازه پیدا کردن لینک سایت‌های مناسب را ندهد و یا گوگل تشخیص ندهد که سایت لینک‌ها مرتبط با موضوع است، سایت لینکی برای آن وبسایت به کاربران نشان نخواهد داد. در تصویر پایین همه‌ی 10 سایت لینکی که با سرچ کردن وبسایت میموس، گوگل برای شما انتخاب می‌کند را در SERP مشاهده می‌کنید.

 سایت لینک ها

نتیجه گیری

پس تا اینجا نحوه‌ی انتخاب و رتبه بندی وبسایت‌ها توسط گوگل را یادگرفتیم. همچنین با امکاناتی که گوگل برایمان فراهم کرده است تا بتوانیم راحت‌تر به اطلاعات مورد نظر دست پیدا کنیم، آشنا شدیم. دانستن این مطالب نه تنها به ما کمک می‌کند تا وبسایتمان در صفحه‌ی اول گوگل قرار بگیرد و ما را در کسب و کار و فروش اینترنتی محصولات یاری می‌دهد، بلکه از این به بعد می دانیم به عنوان یک کاربر اینترنتی پاسخ سوالاتمان را چگونه در گوگل جست‌و‌جو کنیم و در کدام قسمت، در کمترین زمان ممکن، به دنبال آن بگردیم. و این یعنی کلی صرفه‌جویی در وقت گران بهایتان!
همواره گوگل ما را با امکانات جدید صفحه‌ی نتایج غافلگیر می‌کند. در این مقاله به برخی از آنها پرداختیم. اگر شما تجربه‌ی استفاده از امکانات جدید را داشته‌اید و یا اگر سوال و نظری در این مورد دارید، آن را با ما در قسمت دیدگاه‌ها در میان بگذارید.


با بک لینکهای قدرتمند به صفحه اول گوگل بیا

رویای صفحه اول گوگل با بک لینک خوب و با کیفیت تبدیل به واقعیت میشه. تو دوره لینک سازی پلتفرم مانگو بهت میاد میدیم چجوری سایتتو با بک لینک باکیفیت و قدرتمند تبدیل به یه سایت پولساز کنی.

مشاهده
5/5 (1 دیدگاه)

رعنا مظاهرنسب

محتوا نویس و علاقمند به جستجو و اکتشاف پدیده های جدید در دنیای دیجیتال

عضویت در خبرنامه و دانلود رایگان کتاب ها

در خبرنامه میموس عضو بشید تا علاوه بر آموزش های اختصاصی سئو؛ همین الان تمام کتاب هارو به صورت رایگان براتون ارسال کنیم!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *