هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

چطور بهترین کلید واژه کانونی را برای سئو محتوا در افزونه وردپرس Yoast SEO انتخاب کنیم؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه
چطور بهترین کلید واژه کانونی را برای سئو محتوا در افزونه وردپرس Yoast SEO انتخاب کنیم؟

کلید واژه کانونی از طریق تحقیق کلمه کلیدی بدست می آید و باعث سوق دادن محتوای سایت به هدفی خاص میشود. شناسایی این اهداف و مخاطبین هدف نیازمند یک استراتژی محتواست. داشتن یک استراتژی محتوا باعث بروز رسانی سایت آن هم بطور مداوم میشود. این بروز رسانی از دید گوگل مخفی نمی ماند و باعث میشود گوگل توجه ویژه ای به سایت داشته باشد و رتبه خوبی در نتایج جستجو برای آن در نظر میگیرد. پس میتوان نتیجه گرفت کلید واژه کانونی که شاید توجه چندانی به آن نمیشود، در تنظیم مسیر استراتژی محتوا تاثیر گذار باشد. به همین دلیل در مقاله امروز میخواهیم روش انتخاب بهترین کلمه کلیدی کانونی را به شما آموزش دهیم.

اما سوال اینجاست:

  • یک کلمه کلیدی کانونی خوب باید دارای چه فاکتور هایی باشد؟
  • چطور می توانیم بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کرد؟
  • از چه ابزار هایی برای انتخاب کلید واژه کانونی می توان کمک گرفت؟

زمانی که می خواهید روی یک کلمه کلیدی چند سیلابی یا اصطلاحا دم دراز تمرکز کنید، انتخاب کلمات این عبارت ممکن است کار سختی باشد.
از نظر ما برای انتخاب کلمه کلیدی کانونی یک مقاله حداقل باید این 3 مرحله را انجام دهید:

  1. پیدا کردن عبارات کلیدی بیشتر جستجو شده توسط کاربران
  2. بررسی میزان جستجوی عبارت
  3. سرچ کلید واژه انتخابی در گوگل

پیش از بررسی این موارد بهتر است به شما بگویم اصلا کلید واژه کانونی چیست و چه کاربردی دارد؟

کلید واژه کانونی چیست؟

کلید واژه کانونی عبارتی است که محتوای شما پیرامون و در توضیح آن نوشته میشود. در واقع کلید واژه کانونی عبارتی است که برای مطالب مسیر مشخصی تعیین میکند و باعث میشود محتوای شما با جستجوی آن عبارت در گوگل، در نتایج جستجو نمایش داده شود. پس وقتی کاربران کلید واژه هدف محتوای شما را جستجو می کنند باید مقاله سایت شما برای آنها ظاهر شود و بالاتر از هر سایت دیگری رتبه بگیرد.
به طور مثال وب سایت های فروشگاهی برای هر یک از محصولات خود صفحه ای منحصر به فرد دارند. کلید واژه کانونی باعث میشود محتوای این دسته از وب سایت ها مشخص شود برای کدام محصول دقیقا نوشته شده است.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
راهنمای کامل سئو محتوای محصولات و بهینه سازی درون برگه محصول فروشگاه

مقایسه دو لپ تاپ hp

همانطور که در تصویر بالا میبینید، این دو لپ تاپ از لحاظ ظاهری تقریبا مشابه یکدیگر هستند اما شناسه محصول و مدل محصول متفاوتی دارند. برای تولید محتوای مرتبط با این محصولات تنها کافیست از کد آنها به عنوان کلید واژه کانونی استفاده شود تا هم برای گوگل و هم برای کاربران مشخص شود که محتوای محصول دقیقا به کدام یک مربوط میشود.

کلید واژه کانونی برای وب سایت های دیگری مثل سایت های خبری کاربرد چندانی ندارد و تاثیر به خصوصی روی سئو اسن صفحات نمیگذارد.
بطور کلی میزان تاثیر کلید واژه کانونی در کسب رتبه وب سایت ها به نوع فعالیت آنها بستگی دارد.

بخشی از افزونه وردپرس Yoast SEO به عبارت کلیدی کانونی اختصاص داده شده است. این افزونه بر اساس عبارتی که در این بخش وارد می کنید تمام محتوا صفحه را ارزیابی می کند و فاکتور هایی جهت بهبود سئو محتوا در اختیارتان قرار میدهد.

عبارت کلیدی کانونی در افزونه یوست سئو

طراحی بهترین استراتژی کلید واژه

استراتژی کلمات کلیدی میتواند الهام بخش شما برای تولید محتوا باشد. به همین دلیل اگر هنوز برای سایت تان استراتژی ندارید، پیشنهاد میکنیم هرچه زودتر به کمک یک مشاور سئو آن را بسازید. بهتر است برای مقالات، کلید واژه های طولانی (تشکیل شده از چند کلمه مثل “خرید گوشی موبایل 2019”) را هدف قرار دهید، زیرا کسب رتبه در این نوع از کلید واژه ها سریع تر و آسان تر رخ می دهد. برای آشنایی بیشتر با این استراتژی می توانید نگاهی به مقاله تحقیق کلمه ما ما بیاندازید تا بهتر با این استراتژی آشنا شوید، همینطور افزونه سئو Yoast SEO با بررسی طول کلید واژه کانونی شما کمکتان میکند محتوا را بهتر برای آن بهینه سازی کنید.

چطور بهترین کلید واژه کانونی را برای نوشتن محتوا پیدا کنیم

افزونه سئو Yoast SEO به شما کمک می کند برای موتور های جستجو محتوای مقالات را به بهترین شکل ممکن بر اساس کلید واژه کانونی بهینه سازی کنید.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
تکنیک‌های سئو محتوا در سال 2019

یکی از ابزار هایی که می توانید برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط و مناسب از آن استفاده کنید، ابزار پیشنهاد یوست (به انگلیسی: Yoast Suggest) است. این ابزار از اطلاعات پیشنهادی گوگل (به انگلیسی: Google suggest) – پیشنهاداتی است که با نوشتن چیزی در کادر گوگل برای شما ظاهر میشود – برای پیدا کردن 10 کلمه کلیدی مرتبط برتر و کلید واژه های مرتبط به ترتیب حروف الفبای انگلیسی استفاده می کند.

نتایجی که در این ابزار برای شما ظاهر می شوند در واقع کلمات یا ترکیبی از کلمات هستند که کاربران واقعی بار ها در گوگل جستجو کرده اند. این ابزار به شما کمک می کند به یک دید کلی نسبت به آن چیزی که مخاطبین هدف شما در سطح وب جستجو می کنند برسید و از آن عبارات برای تولید محتوا ایده بگیرید.

به یاد داشته باشید عبارات پیشنهادی گوگل و یوست مدام در حال تغییر هستند و بر اساس آن چیزی که کاربران اخیرا جستجو کرده اند طبقه بندی میشوند.

به عنوان مثال، امسال به دلیل نوسانات بازار ارز و مشکلات اقتصادی و دلار 19 هزار تومانی! عبارتی مثل قیمت دلار یا قیمت طلا توسط بسیاری از کاربران ایرانی در گوگل جستجو شد. همانطور که در تصویر میبینید نتایج گوگل برای این عبارات نسبت به سال های گذشته، کاملا دچار تحول شده است.
عبارات کلیدی پیشنهادی گوگل برای کلمه خرید دلار

از این رو می توان نتیجه گرفت عبارات کلیدی پیشنهادی گوگل بر اساس مسائل روز و آخرین ترند های اجتماعی تغییر می کند.

بررسی میزان جستجوی کلید واژه کانونی

زمانی که می خواهید روی یک کلید واژه تمرکز کرده و رتبه کسب کنید، باید درباره موارد زیر تحقیق کنید:

  • عبارت مدنظرتان اصلا توسط کاربران جستجو میشود یا خیر؟
  • اگر جستجو میشود حجم جستجو ها چقدر است؟
  • و آیا این حجم از جستجو به اندازه ای هست که روی آن کلید واژه وقت بگذارید؟

باید اعتراف کنیم گوگل این کار را واقعاً سخت کرده است. تنها راه فهمیدن اینکه یک عبارت چقدر توسط کاربران جستجو می شود، استفاده از یک حساب تجاری Google Ads (گوگل ادورز سابق formerly Google AdWords) است. البته استفاده از این ابزار کمی دشوار است به همین دلیل ما در آکادمی میموس برای مشتریان تجاری آموزش کامل آن را ارائه نموده ایم.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
آنالیز طول جملات محتوای سایت در افزونه وردپرس سئو Yoast SEO

گوگل ترند یا گوگل ترندز Google Trends

گوگل ترندز (به انگلیسی: Google Trends) یکی از کاربردی ترین ابزار های سئو است که در سراسر دنیا بسیار پرطرفدار میباشد. با استفاده از ابزار گوگل ترند میتوانید آماری تقریبی از حجم جستجوی عبارات کلیدی را در قابل نمودار دریافت کنید. در این ابزار می توانید به طور همزمان میزان جستجوی دو عبارت کلیدی کانونی را با انتخاب کشور Iran نیز بررسی کنید و به دیدی کلی نسبت به بیشترین میزان جستجوی کاربران هدف‌تان برسید.

ابزار گوگل ترندز

نکته

این ابزار از سال 2004 شروع به کار کرده است از این رو بررسی نتایج جستجو فقط از سال 2004 به بعد امکان پذیر است.

چطور مقالاتی که رتبه گرفته اند را بررسی کنیم؟

اگر برخی از مقالات سایت تان موفق به کسب رتبه های بالا در گوگل شده اند، با کمک ابزار های مختلفی می توانید به آماری تقریبی از تعداد بازدیدکنندگان آن ها دسترسی پیدا کنید.

با استفاده از ابزار گوگل ترند می توانید کلید واژه های کانونی مقالات قدیمی سایت تان را با کلید واژه های که برای مقالات جدید در ذهن‌تان دارید مقایسه کرده و با بررسی آمار های بدست آمده، میزان پتانسیل جذب ترافیک کلید واژه های جدید را محاسبه کنید.
سعی کنید برای مقایسه عبارات کلیدی، از مقالاتی که از نظر موضوعی به کلید واژه ای که برای آن برنامه ریزی کرده اید مرتبط تر هستند، استفاده کنید.

به عنوان مثال در تصویر زیر ما ابتدا دو عبارت کلیدی کانونی “خرید دلار” و “دلار آزاد” را مقایسه کرده ایم. اما در تصویر بعدی عبارت “قیمت دلار” را هم به این مقایسه اضافه کردیم. همانطور که میبینید در مقایسه اول، عبارت “دلار آزاد” بیشتر توسط کاربران ایرانی جستجو شده اما در مقایسه دوم میبینیم که عبارت “قیمت دلار” بیشتر از هر دو آنها جستجو شده، از این رو دارای توانایی جذب ترافیک خوبی است و گزینه مناسب تری برای بهینه سازی محتوا محسوب میشود.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
آنالیز طول پاراگراف در افزونه سئو Yoast SEO

بررسی نتایج مقایسه در ابزار گوگل ترند

زمانی که چندین کلید واژه طولانی در ذهن تان دارید، ابزار گوگل ترند به آسانی می تواند به شما بگویند کدام یک از آن ها بیشتر توسط مخاطبین جستجو شده است. از این رو تصمیم گیری برای انتخاب کلید واژه برای شما به مراتب آسان تر خواهد شد.

گوگل کردن کلید واژه های سایت

نه تنها باید بدانید کدام کلمات کلیدی واقعا توسط کاربران جستجو می شوند، بلکه باید مطمئن شوید محتوای مقالات یا صفحات تان متناسب با نیاز ها و انتظارات کاربرانی که کلمه کلیدی کانونی شما را در گوگل جستجو کرده اند، هست یا نه؟
بهترین راه برای فهمیدن اینکه محتوای شما واقعاً مورد نیاز کاربر واقع شده است، گوگل کردن کلید واژه خودتان است.

با جستجوی کلید واژه مورد نظرتان می توانید بفهمید آیا کاربران هم آن را همانطور که مد نظر شماست جستجو میکنند یا به نوع دیگری آن را می نویسند.

به عنوان مثال وقتی کلمه ذغال سنگ را جستجو کنید، با اینکه گوگل بر اساس جستجوی معنایی Semantic Search عبارت “زغال سنگ” را به عنوان تصحیح متن نمایش میدهد، اما میبینید که املای دیگر این عبارت هم صحیح است و برخی از سایت ها محتوای خود را پیرامون آن تولید کرده اند. از این رو میتوان نتیجه گرفت برای انتخاب بهترین کلید واژه کانونی گوگل کردن میتواند روشی مفید و کاربردی باشد.

نتایج جستجو برای ذغال سنگ

تجزیه و تحلیل نتایج جستجوی صفحه اول سایت های رتبه گرفته برای کلید واژه هدف ما و شما

با بررسی نتایج صفحه اول و دوم گوگل می توانید رقبای خود را نیز آنالیز کنید و از ترکیبی که آن ها برای عبارت کلیدی هدفشان انتخاب کرده اند، ایده بگیرید. مقاله ای که مینویسید باید متناسب با نتایجی که پیش رویتان هست باشد، چون در صورت کسب رتبه، بین آن ها قرار خواهید گرفت.
به طور مثال وقتی در گوگل کلید واژه کانونی همین مقاله را جستجو کردیم دیدیم، با این نتایج روبرو شدیم. همانطور که میبینید برخی از این مقالات دارای تیتر پرسش مانند هستند، برخی از آنها خبری و برخی از آنها به صورت آموزشی هستند. شما باید بر اساس ماهیت مقاله خود و بررسی نتایج جستجو گوگل بهترین عنوان را انتخاب کنید تا در عین حال که توضیح دهنده محتوا شماست، برای کاربر نیز مفید و کاربردی باشد و جز موارد بیشتر جستجو شده توسط آنها باشد.
نتایج جستجو برای کلیدواژه کانونی همین مقاله

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
سئو چیست؟ یک تعریف کامل از سئو برای افراد مبتدی

بررسی محتوای نتایج جستجو

اگر یادتان باشد قبلا درباره هر یک از پارامتر هایی که در نتایج جستجو نمایش داده می شوند (عنوان سئو، پیوند یکتا و توضیحات متا) صحبت کردیم و توضیح دادیم چه هستند، از کجا می توانید آن ها را تغییر داده و چطور باید آنها را بهینه سازی کنید. همانطور که در تصویر زیر میبینید، متن مشکی رنگ، توضیحات متا صفحه است. این توضیحات به کاربر و گوگل کمک می کنند متوجه ماهیت صفحه شوند.

از این رو می توانید با استفاده از تکنیک های کپی رایتینگ و اصول صحیح نگارشی باعث جذابیت و کیفیت بیشتر متن متا تگ و نهایتا ترغیب کاربر به کلیک شوید.
عنوان سئو

نتیجه گیری نتیجه گیری

انتخاب یک کلید واژه کانونی خوب هیچ قانونی ندارد. بهتر است برای گرفتن نتیجه بهتر از ترکیب کلماتی که کاربران در گوگل جستجو می کنند استفاده کنید. هدف از انتخاب کلمات کلیدی کانونی باید کسب رتبه و جذب مخاطب بیشتر باشد. به همین دلیل همین حالا دست به کار شوید و با استفاده از ابزار گوگل ترندز و دیگر روش های ذکر شده در این محتوا کلمات و عبارات کلیدی مد نظرتان را آنالیز کنید و از بین آنها بهترین ها را برای تولید محتوا انتخاب کنید. اگر در رابطه با انتخاب بهترین کلید واژه کانونی سوالی ذهن‌تان را مشغول کرده میتوانید در قسمت دیدگاه ها برای ما بنویسید تا در اسرع وقت پاسخ دهیم. 

0/5 (0 دیدگاه)
تیم بلاگینگ میموس

تیم بلاگینگ میموس

توی خانواده میموس ما بچه‌های بلاگینگ سر و کارمون با محتواس. ما دوست داریم ارزنده‌ترین مطالب روز سئو وردپرس رو در اختیار شما علاقمندان دنیای سئو قرار بدیم. این‌رو هم اضافه کنیم ما قبل هرچیزی از صحت اطلاعات بلاگ میموس مطمئن می‌شیم سپس اونا رو منتشر می‌کنیم و در اختیارتون قرار می‌دیم.
شما هم می‌تونید با نوشتن نظرات و انتقادات خودتون عضوی از این خانواده بشید. امتحانش مجانیه!

میخواید درموردمون بیشتر بدونید؟

اگر این مقاله برای شما مفید بود ....

لطفا با نظر دادن ما را در بهتر کردن مطالب آموزشی یاری کنید.

به دنبال سئو حرفه ای وردپرس هستید ؟!

میموس با تدوین استراتژی و ساختار اصولی شما را تا رسیدن به رتبه 1 یاری خواهد کرد.

کتاب‌های رایگان سئو

دلایل انتخاب پلتفرم سئو مانگو

24 دلیل برای انتخاب پلتفرم مدیریت سئو مانگو به عنوان دستیار سئو

پلتفرم سئو وردپرس مانگو

mango-platform-training-calendar

جشنواره پیش فروش مانگو رو از دست ندی!!

فقط و فقط

999،000 تومان
(ظرفیت باقیمانده: 21 نفر)

قیمت بعد از جشنواره

2،450،000 تومان

خوشحال میشویم اگر سوالی در این زمینه دارید از ما بپرسید... (کاملا رایگان است - بعضی ازسوالات به صورت صوتی پاسخ داده خواهد شد)

avatar
فایل های تصویری و عکس
 
 
 
فایل های ویدیویی و صوتی
 
 
 
سایر انواع فایل
 
 
 
  اشتراک  
اطلاع از
با پلتفرم مدیریت و آموزش سئو مانگو سایت خود را در کمترین زمان ســـئو کنــید... (تا 60%تخفیف در جشنوراه) من هم عضو میشم>>
+ +