امروزه کسب و کارهای زیادی این مسئله را درک کردهاند که برای موفقیت بیشتر احتیاج دارند که ایمیل مارکتینگ موفقی را داشته باشند. چه چیزی بهتر از این که شما لیستی از ایمیلهای های اشخاصی را داشته باشید که با رضایت این ایمیلها را در اختیار شما قرار دادهاند و به زمینهای که شما در آن فعالیت میکنید، علاقه دارند.
این روش بازاریابی بسیار مفید است و تحقیقات نشان دادهاند که میتواند در تصمیم کاربران تأثیر بگذارد و آنها را تشویق کند تا برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت شما مراجعه کنند. پس همین امروز شروع کنید و لیست ایمیل خود را بسازید.
در اینجا نکاتی ارائه خواهد شد که به شما کمک میکند ایمیل مارکتینگ موفقی را تجربه کنید.
نکته کلیدی #1 انتخاب مکانی مناسب برای فرم عضویت
در صفحه اصلی سایت، مکانی مناسب را برای قرار دادن فرم عضویت در خبرنامه اختصاص دهید برای ورود به این بخش عناوینی مثل «عضویت» و «اشتراک» مناسب میباشند.
دقت کنید که فرم اشتراک یا عضویت نباید کاربران را آزرده خاطر کند و البته همیشه جایگاه آن در سایدبار یا جایگاهی که دیگر وبسایت ها استفاده میکنند نخواهد بود بلکه به طراحی وبسایت و فضای مناسب و بدور از شلوغی نیاز دارد.
نکته کلیدی #2 در دسترس قرار دادن لینک عضویت در خبرنامه
در زمانی که کاربران از سایت شما بازدید میکنند، شما فرصت خواهید داشت تا آنان را به عضویت خبرنامه در بیاورید. پس لینک عضویت را در صفحات اصلی قرار دهید تا به راحتی در اختیار کاربران قرار بگیرد. علاوه بر این شما میتوانید لینک ثبت نام در خبرنامه را در فرمهای مختلف سایت قرار دهید.
نکته کلیدی #3 ثبت نام آسان برای کاربران
باید همیشه این موضوع را در نظر بگیرید، مردم در اکثر مواقع تمایلی برای پر کردن فرمهایی که سوالات زیاد یا شخصی از آنها میپرسند را ندارند. پس فرم خود را طوری طراحی کنید که تا حد امکان سوالات مربوط به حریم شخصی در آن وجود نداشته باشد و همچنین دارای تعداد فیلدهای زیادی هم نباشد.
همچنین شما میتوانید با ارائه توضیح و لینک حفظ اطلاعات و رعایت حریم خصوصی به کاربران اطمینان بیشتری بدهید. این عامل به شما کمک میکند که کاربران بیشتری به سایت شما اعتماد کرده و در خبرنامهی آن عضو شوند، شما میتوانید یک صفحه خوب درباره خودتان بسازید و با توضیح درباره شرکت اعتماد مشتریان به خودتان را نشان دهید.
نکته کلیدی #4 ارائه دانلود و هدیه به کاربران در قبال عضویت در خبرنامه
فایل ارزشمندی را تهیه کنید و اجازهی دانلود آن را به کاربرانی بدهید که فرم عضویت در خبرنامه را تکمیل کردهاند.
علاوه بر این میتوانید برای کاربرانی که در خبرنامهی شما عضو شدهاند به قید قرعه هدایایی را در نظر بگیرید یا حتی قسمتی از خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار کاربرانی قرار دهید که در خبر نامه عضو شدهاند.
نکته کلیدی #5 عدم استفاده از ایمیل های ناخواسته
یکی از مهمترین عوامل موفقیت در ایمیل مارکتینگ این است که کاربران با تمایل خود ایمیل را در اختیار شما قرار میدهند. پس برای جلوگیری از اضافه شدن ایمیلی بدون رضایت صاحب آن، همیشه یک ایمیل تایید به آدرس وارد شده در فرم ارسال کنید تا از صحت آدرس ایمیل وارد شده اطمینان پیدا کنید. با انجام این کار لیست ایمیلهای شما سالم و بدون اسپم خواهد شد. همچنین در هنگامی که کاربری ایمیل خود را تأیید کرد، میتوانید یک پیام دوستانهی خوشآمد گویی به او ارسال کنید این کار باعث میشود تعامل شما با کاربران بیشتر بشود.
نکته کلیدی #6 انتخاب عنوان خاص و محتوای واضح و قابل فهم
با توجه به این موضوع که کاربران به صورت روزانه ایمیلهای زیادی را دریافت میکنند و بسیاری از آنها نخوانده پاک میشوند، شما باید عنوان جالبی را برای پیام خود انتخاب کنید که کاربر را برای باز کردن آن تشویق کند، چرا که عنوان اولین بخشی از یک ایمیل است که معمولاً دیده میشود.
علاوه بر عنوان مناسب شما باید محتوایی واضح را برای کاربران در نظر بگیرید که فهم آن پیچیده و زمانبر نباشد تا بتواند در نگاه اول که مخاطب به پیام شما میاندازد او را جذب کند. در پیام خود از دکمههای جذاب و امکان دنبال کردن لینکها استفاده کنید. اگر هم تازه کار هستید و بار اولتان است که ایمیل تبلیغاتی ارسال می کنید حتما نکاتی در مورد ایمیل تبلیغاتی را بخوانید که برای شما تهیه شده است.
نکته کلیدی #7 زمابندی مناسب و ارسال در ساعات مناسب
پیامی که شما ارسال میکنید، باید در کمترین زمان ممکن اطلاعات لازم را به مخاطب بدهد. پس نیازی به ایمیلی با جداول و متن زیاد ندارید، به جای آن سعی کنید با استفاده از کلمات کلیدی در اول پیام منظور خود را هر چه سریعتر به کاربر منتقل کنید.
با این کار کاربر میتواند با نگاهی کوتاه از محتوای پیام مطلع شود. در اغلب اوقات ساعات روز، زمان مناسبی برای ارسال ایمیل شما است، البته با توجه به کسب و کارهای مختلف این ساعت میتواند تغییر کند. شما زمان مناسب ارسال ایمیل برای کمپین خود را با استفاده از A/B تست پیدا کنید.
در نظر داشته باشید که زمان ارسال ایمیل های انبوه یکی از تاثیرگذار ترین معیارهای تبدیل در ایمیل مارکتینگ است.
نکته کلیدی #8 فراهم کردن امکان لغو عضویت در خبرنامه
به دلایل گوناگون ممکن است مخاطبین شما پس از مدتی تمایل خود را برای دریافت ایمیل از جانب شما از دست بدهند، شما باید این امکان را فراهم کنید که کاربران هر زمانی که اراده کردند، بتوانند عضویت خود را در خبرنامه لغو کنند و روند ارسال ایمیل به آنها متوقف شود.
قسمت لغو عضویت را در پایین صفحه قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که این فرآیند به سادگی برای کاربران امکان پذیر است. این کار باعث میشود اعتماد کاربران به شما بیشتر شده و در نتیجه بتوانید تعامل بهتری را با آنان برقرار کنید، همچنین داشتن مکان لغو عضویت یکی از معیارهای ایمیل است.
نکته کلیدی #9 استفاده از نسخه متنی ایمیل و قرار دادن لینک نسخه تحت وب ایمیل
این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از سرویسهای گیرنده ایمیل با HTML سازگاری ندارند، پس شما باید برای آنها نسخهی متنی را جایگزین کنید، همچنین به دلایل مختلف ممکن است، ایمیل شما به صورت کامل و صحیح برای مخاطب نمایش داده نشود، پس شما باید ایمیل را به صورت آنلاین و تحت وب نمایش دهید.
لینک نسخه آنلاین ایمیل را در سر صفحه (Head) قرار دهید. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که تعداد زیادی از کاربران به صورت پیشفرض نمایش تصاویر را مسدود میکنند و این بدان معنی است که آنان فقط جعبههای خالی را میبینند.
نکته کلیدی #10 استفاده از درخواستهای مختصر
اگر تصمیم دارید که مخاطبان شما سوال و یا نظرسنجی شما را پاسخ بدهند، در قدم اول به آنها توضیح دهید که هدف شما از این کار چیست و در قدم بعدی سعی کنید سوال و نظرسنجی شما مختصر و کوتاه باشد. چرا که در این صورت شانس بیشتری دارید که مخاطبین این درخواست شما را جواب بدهند.
نکته کلیدی #11 امکان نمایش صحیح در انواع گجتها
در بعضی موارد پیش آمده است که شما ایمیل خود را از طریق موبایل یا تبلت بررسی کردهاید و با ایمیلهای مواجه شدهاید که متنی نا مرتب یا فونتهای خیلی بزرگ و یا خیلی کوچکی داشتهاند.
پس همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که طراحی ایمیل شما باید به گونهای باشد که در تمامی دستگاهها به صورت صحیح و منطبق با سایز صفحه نمایش به درستی نمایش داده شوند.
نکته کلیدی #12 قرار دادن برند تجاری کسب و کار در ایمیل
یکی از قابلیتهای ایمیل مارکتینگ این است که شما با استفاده صحیح از آن میتوانید، لوگو و برند خود را گسترش دهید. برای این کار لوگوی مخصوص به خود را در ایمیلهای ارسالی قرار دهید، بهتر است این لوگو از نظر اندازه و رنگ و ساختار مشابه لوگویی باشد که شما در سایت شرکت خود استفاده کردهاید، چون از نظر روان شناسی رنگ روی مخاطب تاثیر گذار است.
نکته کلیدی #13 سوالاتی که قبل از ارسال ایمیل انبوه باید از خودتان بپرسید
یکی از کارهایی که باید انجام دهید اینست که قبل از ارسال ایمیل برای مشتریان کاملا آن را بررسی کنید. اصلا از خودتان بپرسید چرا باید برای مخاطب خود ایمیل ارسال کنید. یک فهرست کامل تهیه کنید و تک تک به آن سوالات پاسخ دهید تا بتوانید بهترین ایمیل ممکن را برای مشتری ارسال کنید. وقتی شما بتوانید دل آنها را بدست بیاورید و آن ها را راضی و خوشحال نگه دارید، قطعا میتوانید یک رابطه خوب با آنها هم بسازید.
نکته کلیدی #14 در نظر گرفتن پیشنهادات ویژه در بازههای زمانی مختلف
برای جلب مخاطبان شما میتوانید در ایمیلهای ارسالی پیشنهادات ویژهای را برای آنها بفرستید، این کار میتواند به جذب آنها کمک زیادی کند، همیشه در نظر داشته باشید که برای پیشنهادات ویژهی خود محدودیتهای زمانی را در نظر بگیرید.
نکته کلیدی #15 توقف استفاده از فایل های فلش و فیلم ها
همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که جاوا اسکریپت، اکتیو ایکس، فلش، و فیلم ها معمولاً در ایمیلهای HTML قابل استفاده نیستند. حتی اگر کاربران اجازه نمایش آنها را فعال کنند، بسیاری از برنامههای ایمیل به منظور افزایش امنیت این نوع فایل ها را مسدود می کنند.
نکته کلیدی #16 اجتناب از فایلهای پیوست شده حجیم
برخی از سرویس دهندگان حجم مشخصی را برای فایلهای پیوست شده محدود کردهاند و علاوه بر این موضوع تعدادی از کاربران به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند، پس شما باید در مواقعی که لازم است در ایمیل ارسالی فایلی را پیوست کنید، مسئله محدودیت حجم را در نظر بگیرید.
نکته کلیدی #17 اسفارشی سازی ایمیل ها و استفاده از برنامه های تست ایمیل
شما باید در نظر داشته باشید که مخاطب شما به چه منظوری در خبرنامهی شما عضو شده است و به چه زمینهای علاقه دارد و ایمیلهای که برای او ارسال میکنید، درهمین حوزه قرار داشته باشد.
با این کار شما نشان میدهید که برای مخاطب ارزش قائل هستید، ایمیلهای ارسالی را میتوانید، با کلماتی مثل، «هدیه ما به شما» و «پیشنهاد منحصر به فرد برای شما» آغاز کنید. قبل از ارسال ایمیل به کاربران بهتر است، آن را تست کنید.
نرم افزارهایی مانند، Apple Mail و Outlook میتواند به شما کمک کند تا قبل از ارسال، ایمیل خود را مشاهده کنید. همچنین میتوانید این تست را در سرویسهای جیمیل و یاهو انجام دهید.
نکته کلیدی #18 قرار دادن اطلاعات تماس و نام فرسنده و حفظ تعامل با مخاطبین
از زمان شروع فعالیت کمپین خود نام مناسبی را برای آن در نظر بگیرید چرا که با دیدن منظم یک نام حس اعتماد در مخاطبین ایجاد میشود و آنها این نام را به رسمیت میشناسند. در ضمن میتوانید برای افزایش این اعتماد یک آدرس فیزیکی و شماره تلفن و یک آدرس ایمیل معتبر را در اختیار مخاطبین خود قرار دهید.
همچنین شما احتیاج دارید تا تعامل مثبت ایجاد شدهی خود با مخاطبین را حفظ کنید. اگر در کمپین ایمیل مارکتینگ خود برنامهای برای ارسال ایمیلهای منظم ندارید، برای حفظ رابطه و تعامل سعی کنید ایمیلهایی در قالب پیشنهاداتی ویژه و یا نظرسنجی و غیره برای مخاطبین ارسال کنید.
نکته کلیدی #19 فراهم کردن امکان اشتراک گذاری ایمیل خود در شبکههای اجتماعی
در صورتی که ایمیل شما محتوای ارزشمندی داشته باشد، مخاطبان علاقهمند میشوند که آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارند، بنابراین شما باید دکمههای شبکههای اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و غیره را در ایمیل خود قرار دهید.
نکته کلیدی #20 فرصت جذب مخاطب در نمایشگاها
نمایشگاهها و رویدادهای دورهمی که در زمینهی فعالیت شما برپا میشود، فرصت مناسبی برای جذب مخاطب برای خبرنامهی شما است. با قرار دادن یک کامپیوتر در آن محل میتوانید امکان ثبت نام برای علاقهمندان به فعالیت خود را فراهم کنید.
خوشحال میشویم اگر سوالی در این زمینه دارید از ما بپرسید... (کاملا رایگان است - بعضی ازسوالات به صورت صوتی پاسخ داده خواهد شد)