روش استفاده از ابزار آنالیز خوانایی محتوا در افزونه وردپرس Yoast SEO

زمان مطالعه: 10 دقیقه
روش استفاده از ابزار آنالیز خوانایی محتوا در افزونه وردپرس Yoast SEO

ابزار آنالیز خوانایی محتوا یکی از مهم ترین ابزار های افزونه وردپرس Yoast SEO است که محتوای سایت تان را از جنبه های مختلفی ارزیابی می کند. دریافت فیدبک از مقالات یا صفحات سایت تان به میزان خوانایی و قابل درک بودن متن و همچنین سئو فرندلی SEO friendly بودن آن ها بستگی دارد. در این پست یاد میگیرید چطور از ابزار آنالیز خوانایی افزونه وردپرس Yoast SEO استفاده کنید و مطالب تان را به بهترین شکل برای کاربران و موتور های جستجو بهینه کرده تا بازخورد مورد نظرتان را دریافت کنید.

آنالیز خوانایی چیست؟

خوانایی یکی از مهم ترین فاکتور های محتواست که در افزایش ترافیک و بهبود سئو محتوا به شدت تاثیر گذار است. هر چه متن شما از خوانایی بهتری برخوردار باشد و بتواند مضمون متن را با زبانی ساده تر منتقل کند، مخاطب علاقه بیشتری به خواندن متن و گذراندن زمان در وبسایت شما پیدا میکند. این زمان گذشته شده را میتوانید در ابزار گوگل آنالیتیکس پیدا کنید

تجزیه و تحلیل محتوا در افزونه سئو وردپرس یوست از دو بخش تشکیل شده است:

  1. تجزیه و تحلیل خوانایی محتوا (از نظر تجربه کاربری)
  2. بررسی وضعیت عبارت کلیدی کانونی (کلیدواژه کانونی)
پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
روش صحیح استفاده از تگ های هدینگ H3، H2، H1 در محتوای سایت

در ادامه هر یک از این بخش ها را بررسی میکنیم:

تجزیه و تحلیل خوانایی محتوا

این بخش شامل چندین چک لیست است:

  • طول جملات
  • طول پاراگراف
  • ساختار عناوین
  • جملات پی در پی
  • خوانایی محتوا با صدای بلند
  • سادگی در انتقال مفهوم (تعلیق انتقال پیام، رسایی، استعاره و …)
  • تکرار کلمات اضافه (از، با، باشه، چرا، فعل های پایان جملات)

اگر متن شما بر اساس موارد بالا نوشته شده باشد، موفق به دریافت چراغ سبز از افزونه Yoast SEO خواهید شد.
به یاد داشته باشید در “ابزار بینش” یا “insights tool” کلماتی که در متن استفاده کرده اید و همینطور تطبیق متن با کلیدواژه کانونی آنالیز می شود.

بررسی وضعیت عبارت کلیدی کانونی

زمانی که کلمه کلیدی متن تان را در بخش عبارت کلیدی کانونی افزونه Yoast SEO وارد می کنید، این افزونه وجود کلمه کلیدی کانونی را در موارد زیر بررسی می کند. البته باید توجه داشته باشید در میزان استفاده از کلیدواژه کانونی زیاده روی نکنید و تراکم یا چگالی نرمال را رعایت کنید. برای آشنایی با میزان استاندارد تراکم کلمه کلیدی کانونی در محتوا می توانید سری به مقاله آموزش پخش کلمه کلیدی در سراسر محتوا بزنید.

  • عنوان صفحه
  • عنوان سئو
  • مقدمه (تمرکز اصلی این افزونه روی بخش مقدمه یا پاراگراف اول متن است. در این قسمت باید حتما از کلمه کلیدی هدف محتوا استفاده کنید. زیرا مهم ترین بخش یک متن هم برای کاربر و هم برای گوگل، همین مقدمه متن است.)
  • هدینگ ها و ساب هدینگ ها (همان عنوان ها و زیر عنوان های درون متن)
  • URL ها (پیشنهاد می کنم برای مطالب سایت‌تان به جای URL پارسی از URL انگلیسی استفاده کنید، زیرا برای گوگل بهتر قابل درک هستند.)
  • طول محتوا
  • توضیحات متا
  • متن جایگزین تصاویر

مواردی که در بخش خوانایی، آنالیز میشوند:

  1. لینک ها
  2. تصاویر مقاله
  3. چگالی کلمه کلیدی در طول متن
  4. منحصر به فرد بودن کلیدواژه کانونی هر یک از مقالات سایت

شناسایی صفحات با کلمه کلیدی یکسان در افزونه yoast seo

نکته: در واقع این افزونه بررسی میکند که از یک کلمه کلیدی کانونی برای دو مقاله استفاده نکنید. وقتی از یک کلمه کلیدی کانونی در دو مقاله استفاده کنید، به طور تصادفی رقیب خودتان خواهید شد. گوگل وب سایت هایی که با خودشان در رقابت هستند را جریمه کرده و رتبه آن ها را کاهش میدهد. از این رو اگر بخواهید برای بار دوم از یک کلیدواژه کانونی استفاده کنید، افزونه Yoast SEO با نمایش یک چراغ نارنجی به شما هشدار می دهد و از شما می خواهد از کلمه کلیدی کانونی جدیدی برای محتوا استفاده کنید. ما قبلا به طور مفصل تر توضیح داده ایم که چرا نباید از یک کلمه کلیدی کانونی برای دو صفحه از سایت استفاده کرد. اما در کل پیشنهاد ما اینست اگر با چنین مشکلی مواجه شدید از کلمات کلیدی مترادف آن کلیدواژه استفاده کنید.

اگر بر اساس مواردی که در بالا گفته شد، بتوانید یک محتوای سئو فرندلی بنویسید، افزونه Yoast چراغ های تایید سبز رنگ خودش را به شما هدیه می دهد. اگر مقالات و صفحات تان بر اساس دستورالعمل های افزونه بهینه سازی شده باشند، موفق به دریافت تمامی چراغ های سبز خواهید شد. با دریافت این چراغ ها، شانس بیشتری برای کسب رنک بهتر در نتایج گوگل و افزایش ترافیک خواهید داشت. هرجند که چراغ سبز تضمین گرفتن رتبه نیست.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
تاثیر تجربه کاربری در سئو و بهبود رتبه سایت

خوانایی محتوا از همه چیز مهم تر است!

تلاش کنید محتوایی با ساختار صحیح، جذاب و خوانا بنویسید، سپس از ابزار آنالیز خوانایی Yoast SEO برای بررسی میزان خوانایی و بهینه سازی آن استفاده کنید. در این افزونه بخش آنالیز خوانایی، قبل از آنالیز سئو قرار گرفته است، از این رو می توان نتیجه گرفت یک محتوا پیش از اینکه بخواهد برای موتور های جستجو سئو شود، باید برای کاربر خوانا و قابل فهم باشد.

یادآوری

خب تا به اینجا یاد گرفتیم که ابزار آنالیز خوانایی افزونه Yoast SEO چیست و چه مواردی در محتوا را بررسی می کند.
اما سوالی که در اینجا ممکن است برای‌تان بوجود بیاید اینست.
با استفاده از این نکات چطور محتوای مقالات را بهینه کنیم؟
جای هیچ نگرانی نیست. در ادامه، بهینه سازی محتوا را در 8 گام برای شما خلاصه کرده ایم.

8 گام برای بهینه سازی محتوا

گام اول: وارد کردن محتوا در ویرایشگر وردپرس

متن مقاله یا صفحه را می توانید هم مستقیما در بخش ویرایشگر وردپرس بنویسید، هم در برنامه های دیگری مثل word یا notepad نوشته، سپس وارد ویرایشگر کنید. در این گام باید به دو نکته توجه داشته باشید:

1. کد های اضافی را از بین ببرید

اگر از برنامه های دیگر مثل word برای نوشتن محتوا استفاده کردید حتما قبل از اینکه محتوا را در وردپرس paste کنید، آن را در یک فایل نوت پد notepad کپی و Paste کنید، تا کد های اضافی Word در مقاله کپی نشوند.

2. از تگ های هدینگ به درستی استفاده کنید

در طول متن حتما بطور صحیح و با ساختار درختی از تگ های هیدینگ و ساب هیدینگ ها (H1، H2، H3 و…) استفاده کنید، و عنوان مقاله را در کادر عنوان که دارای تگ H1 است قرار دهید. ما در یکی از پست های گذشته به طور کامل راهکار درست به کار گیری تیتیر ها و زیر تیتر ها در محتوای سایت را بررسی کردیم.

ساختار درختی تگ های هدینگ

گام دوم: بررسی نمرات بخش خوانایی متن

با کلیک روی بخش تجزیه و تحلیل خوانایی می توانید امتیاز هایی که از چک لیست های مختلف افزونه گرفته اید را مشاهده کنید.
چراغ های سبز نشان میدهند کدام قسمت از محتوای شما خوب است و نیازی به تغییر آن نیست. اما چراغ های نارنجی و قرمز نشان دهنده مواردی هستند که نیاز به تغییر و بهینه سازی دارند.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
اهمیت طول محتوا در سئو و افزونه Yoast SEO

با کلیک روی آیکن چشم بخش هایی که چراغ های قرمز و نارنجی از آن ها گرفته اید، می توانید بخشی از متن که از نظر افزونه دارای مشکل است را پیدا کرده و ویرایش کنید.

نمایش بخش هایی از متنکه نیاز به تغییر دارند در افزونه yoast

سعی کنید چراغ اصلی خوانایی (چراغی که در سمت چپ بخش ویرایشگر با عنوان خوانایی میبینید) متن همیشه سبز باشد. این چراغ به این معنی است که تقریبا از بیشتر چک لیست های خوانایی نمره قابل قبولی دریافت کرده اید.

چراغ سبز خوانایی متن در افزونه یوست

گام سوم: بهبود ساختار محتوا

همانطور که گفتیم، آنالیز خوانایی به شما می گوید کدام بخش از محتوای شما از نظر خوانایی به بهبود نیاز دارد.
برخی از این موارد به سادگی قابل حل هستند:

جملات طولانی

اگر برای طولانی بودن جملات متن چراغ قرمز دریافت کرده باشید، به آسانی می توانید با استفاده از نقطه یا ویرگول این جملات را به جملات کوتاه تر تبدیل کنید و چراغ سبز بگیرید.

پاراگراف های طولانی

همچنین اگر پاراگراف های متن تان زیادی طولانی بود (افزونه Yoast SEO در کنترل طول پاراگراف به شما مک میکند)، با استفاده از عنوان و زیر عنوان ها آنها را برای خوانایی بهتر و دلچسب تر فصل بندی کنید.

ارتباط موضوعی پاراگراف ها

سعی کنید پاراگراف های متن را زنجیر وار بنویسید. در واقع یک پاراگراف باید ادامه دهنده پاراگراف قبلی خود باشند و ذهنیت کاربر را برای پاراگراف بعدی آماده کند.

استفاده از کلمات ساده

همچنین سعی کنید از کلمات کوتاه و ساده استفاده کنید تا کاربر راحت تر بتواند موضوع محتوا را درک کند.

گام چهارم: وارد کردن کلیدواژه کانونی

وقتی بهینه سازی متن تان در بخش تجزیه و تحلیل خوانایی تمام شد، روی بخش آنالیز سئو کلیک کرده و در بخش عبارت کلیدی کانونی، کلیدواژه کانونی متن (کلیدواژه ای که متن شما بر اساس آن نوشته شده) را وارد کنید. همانطور که در بالا گفتیم می توانید از کلیدواژه کانونی در بخش هایی مثل عنوان صفحه، عنوان سئو، مقدمه، هدینگ ها، پیوند های یکتا، توضیحات متا، متن جایگزین تصاویر و در طول متن محتوا استفاده کنید. ما قبلا به طور کامل علت اهمیت استفاده از کلمه کلیدی در تمامی این موارد را توضیح داده ایم.

ما قبلا علت اهمیت استفاده از کلمه کلیدی کانونی در موارد بالا را در مقالات جداگانه توضیح داده ایم و در ادامه لیستی از این مقالات را برای شما آماده کرده ایم:

در نسخه Premium افزونه Yoast SEO شما قادر به آنالیز متن برای کلمات کلیدی مترادف نیز هستید و می توانید متن تان را بهتر از قبل برای موتور های جستجو بهینه کنید. از آنجایی که این امکان فقط برای مطالب انگلیسی کاربرد دارد، وقت تان را نمیگیرم و توضیح بیشتری درباره آن نمیدهم.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
راهنمای کامل سئوی وردپرس با افزونه سئو Yoast SEO

گام پنجم: نوشتن توضیحات متا

در بخش توضیحات متا سعی کنید به طور واضح بیان کنید که موضوع مقاله یا صفحه شما چیست و در مورد چه چیزی صحبت می کند.

استفاده از کلمه کلیدی در توضیحات متا

سعی کنید از کلیدواژه کانونی خود حتما در توضیحات متا استفاده کنید. زیرا با اینکار آسان تر می توانید در کلیدواژه تمرکزی خود رتبه بگیرد.

توضیحات متا در نتایج جستجو زیر عنوان سئو و آدرس URL ظاهر میشود.

عنوان سئو

گوگل همیشه در تلاش است نزدیک ترین توضیحات متا به آنچه کاربر جستجو کرده است را نشان دهد. از این رو اگر در توضیحات متا از کلمه کلیدی کانونی استفاده نکنید، گوگل بخشی از متا را که دارای کلمه کلیدی جستجو شده توسط کاربر است را به عنوان توضیحات متا نمایش می دهد. این امکان از سال 2013 با روی کار آمدن الگوریتم مرغ مگس خوار به موتور جستجوی گوگل اضافه شد. توصیه ما اینست برای محتواهای خیلی طولانی یا لانگ فرم LongForm Content این بخش را خالی بگذارید تا گوگل نزدیک ترین توضیحات متا به عبارت جستجو شده توسط کاربر را از متن‌تان برداشته و در نتایج نمایش دهد.

طول توضیحات متا

طولانی بودن توضیحات متا، هیچ مجازاتی از سوی گوگل ندارد اما پیشنهاد میکنم همواره آن ها را کوتاه نگه دارید. یک توضیحات متای مناسب از نظر افزونه سئو Yoast SEO باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • متناسب با محدودیت کاراکتر گوگل باشد. (تا 155 کاراکتر)
  • اگر بخشی از آن حذف شود، خوانا و دارای مفهوم باشد.
  • باعث ترغیب کاربر به کلیک شود.

گام ششم: بررسی نمرات بخش سئو

در این بخش هم مثل بخش آنالیز خوانایی، چراغ های سبز رنگ نشان دهنده قسمت های قابل قبول برای سئو و چراغ های نارنجی و قرمز، نشان دهنده قسمت هایی از استراتژی سئو که نیاز به تغییر و بهبود دارند، هستند.

توجه

برای بهبود سئو یک محتوا، نیاز به بهینه سازی همه موارد و دریافت تمامی چراغ های سبز ندارید. در بعضی از مقالات میموس هم چراغ های نارنجی و حتی در یک یا دو مورد چراغ های قرمز وجود دارد. مسئله ای که در این میان حائز اهمیت است، همان چراغ اصلی سئو است که در سمت چپ ویرایشگر وردپرس قرار دارد. با بهینه سازی بخشی از موارد می توانید این چراغ را سبز کنید.

چراغ سبز افزونه یوست برای سئو

گام هفتم: بهبود ساختار سئو محتوا

با استفاده از آنالیز های بخش سئو می توانید، سئو محتوا را بهبود بخشید و به نتایج بهتری در گوگل برسید. نگاهی منتقدانه به تیتر اصلی، عنوان ها و زیر عنوان های متن‌تان داشته و بررسی کنید که حتما از کلمه کلیدی کانونی محتوا در آنها استفاده کرده باشید.

البته نباید در استفاده از کلمه کلیدی زیاده روی کنید و در تمامی عنوان ها از آن استفاده کنید! این کار 100% اشتباه است! و نه تنها باعث کسب رتبه نمیشود بلکه باعث شباهت سایت تان به اسپمر ها و اتفاقا افت رتبه میشود. از این رو میتوانید از کلمات مترادف کلمه کلیدی اصلی نیز در تیتر ها و زیر تیتر ها استفاده کنید.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
جستجوی معنایی چیست و چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

تیتر ها

استفاده از کلمه کلیدی کانونی در عنوان اصلی و یکی از زیر عنوان ها کافیست! خودتان را اذیت نکنید.

حداقل تعداد کلمات محتوا

سعی کنید تعداد کلمات مقالات سایت‌تان حداقل 500 کلمه باشد، زیرا محتوایی با کمتر از 500 کلمه از نظر گوگل، مقاله بشمار نمیرود.

کلمه کلیدی در طول محتوا

در طول متن‌تان نیز باید چندین بار از کلمه کلیدی تمرکزی استفاده کنید. (0.5 تا 2.5 درصد)
به عنوان مثال اگر متن شما 300 کلمه باشد باید 3 تا 6 بار، کلمه کلیدی کانونی را عینا تکرار کنید. همچنین فراموش نکنید که حتما در پاراگراف اول متن به کلمه کلیدی اشاره کنید.

گام هشتم: تکمیل داده های شبکه های اجتماعی

آخرین مرحله در ابزار آنالیز خوانایی، تکمیل داده های شبکه های اجتماعی محتواست. در این بخش وقتی کاربر بخواهد یکی از صفحات شما را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارد، هر تیتر، تصویر شاخص و توضیحات متایی که برای مقاله وارد کرده باشید نمایش داده میشوند.

تنظیمات فیسبوک

آنالیز سنگ بنای محتوا یا محتوای کرنراستون

از آنجایی که مقالات کرنراستون باید بهترین مقالات وبسایت تان باشند و معمولا هدف وب سایت ها کسب رتبه بالا در نتایج گوگل توسط آن هاست، افزونه سئو Yoast SEO بخشی را به آنالیز محتوای کرنراستون اختصاص داده است. به همین دلیل این آنالیز نسبت به دیگر آنالیزور های Yoast سخت گیر تر است. پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با این محتوا سری به مقاله محتوای کرنر استون ما بزنید

در افزونه Yoast SEO همچنین می توانید بررسی کنید که محتوای کرنراستون شما به اندازه کافی با استفاده از لینک دهی داخلی در محتوای سایت تان قرار گرفته اند یا خیر.

نتیجه گیری نتیجه گیری

نوشتن محتوایی بر اساس اصول کپی رایتینگ و سئو یکی از دشوار ترین کار هاست. ابزارهای آنالیز خوانایی و آنالیز سئو و چک لیست های آن ها کمک می کنند پروسه نوشتن محتوا برای شما آسان تر شود و براحتی بتوانید متنی مناسب سئو بنویسید. در صورتی که بخواهید به موفقیت برسید باید برنامه ای حرفه ای برای تولید محتوا داشته باشید.

اگر حین استفاده از این ابزار ها با مشکلی مواجه شدید یا تجربه ای در رابطه با استفاده از آنها دارید میتوانید در بخش دیدگاه ها برای ما بنویسید تا در اسرع وقت پاسخ دهیم.

آموزش خود را ادامه دهید ...
نوشتن توضیح متای سئو شده با طول مناسب با ویژگی بررسی توضیح متا در افزونه Yoast SEOچطور در افزونه وردپرس Yoast SEO ریدایرکت 301 بسازیم؟
5/5 (1 دیدگاه)
تیم بلاگینگ میموس

تیم بلاگینگ میموس

توی خانواده میموس ما بچه‌های بلاگینگ سر و کارمون با محتواس. ما دوست داریم ارزنده‌ترین مطالب روز سئو وردپرس رو در اختیار شما علاقمندان دنیای سئو قرار بدیم. این‌رو هم اضافه کنیم ما قبل هرچیزی از صحت اطلاعات بلاگ میموس مطمئن می‌شیم سپس اونا رو منتشر می‌کنیم و در اختیارتون قرار می‌دیم.
شما هم می‌تونید با نوشتن نظرات و انتقادات خودتون عضوی از این خانواده بشید. امتحانش مجانیه!

میخواید درموردمون بیشتر بدونید؟

اگر این مقاله برای شما مفید بود ....

لطفا با نظر دادن ما را در بهتر کردن مطالب آموزشی یاری کنید.

به دنبال خدمات حرفه ای سئو هستید ؟!

میموس با تدوین استراتژی و ساختار اصولی شما را تا رسیدن به رتبه 1 یاری خواهد کرد.

کارگاه‌های سئو و وبمستری

کتاب‌های رایگان سئو

دلایل انتخاب پلتفرم سئو مانگو

24 دلیل برای انتخاب پلتفرم مدیریت سئو مانگو به عنوان دستیار سئو

همین الان سئو سایت وردپرسی خودتون رو شروع کنید، 3 روز اول کاملا رایگان

3
خوشحال میشویم اگر سوالی در این زمینه دارید از ما بپرسید... (کاملا رایگان است - بعضی ازسوالات به صورت صوتی پاسخ داده خواهد شد)

avatar
فایل های تصویری و عکس
 
 
 
فایل های ویدیویی و صوتی
 
 
 
سایر انواع فایل
 
 
 
1 تعداد نظرات
2 رشته نظرات
0 دنبال کننده ها
 
داغ ترین نظرات
داغترین نظرات
2 نویسندگان نظرات
فرشید امین زادهعلیرضا جلیلی نویسندگان نظرات اخیر
  اشتراک  
اطلاع از
علیرضا جلیلی
مهمان
علیرضا جلیلی

آیا آیکون چشم در متون فارسی جواب می دهد؟یا به عبارت بهتر آیا جملات بیش از بیست کلمه در متن فارسی مشخص می شوند؟

فرشید امین‌زاده
فرشید امین‌زاده

علیرضای عزیز، همونطور که یه جا دیگه هم گفتم، این ویژگی گاهی وقتا کار میکنه و گاهی هم نه!!! (:

علیرضا جلیلی
مهمان
علیرضا جلیلی

ممنون

همین الان سئو سایت وردپرسی خودتون رو شروع کنید، 3 روز اول کاملا رایگان