- راهمای سئو به زبان ساده برای همه
- اصول سئو – مبانی سئو برای مبتدیان و دوستان تازه کار
- همه چیز درباره موتورهای جستجو
- گوگل و موتورهای جستجو چگونه کار می کنند
- استراتژی سئو چیست و چگونه استراتژی صحیحی برای سئو سایت بسازیم؟
- تحقیق کلمه کلیدی در سئو و روش اصولی انجام آن
- چگونه کلمه کلیدی انتخاب کنیم؟ اصول و قوانین تحقیق کلمه کلیدی
- نقش بازاریابی محتوا در سئو و افزایش رتبه سایت
- سئو درون برگه On-Page SEO و تمام چیزهایی که باید بدانید
- لینک سازی چیست؟ توضیح کامل از لینک داخلی تا بک لینک سازی خارجی
- تاثیر تجربه کاربری در سئو و بهبود رتبه سایت
ما در این مقاله درباره لینک سازی یعنی یکی از مهمترین جنبههای بهینه سازی موتور جستجو بحث خواهیم کرد. میخواهیم یاد بگیریم چطور میتوانیم یک لینک پروفایل با کیفیت بسازیم.
بک لینک سازی فرایند کسب لینک از وبسایتهای دیگر است. از نقطه نظر تکنیکی بک لینکها، لینکهایی فرامتنی هستند که در میان وبسایتها مانند یک جهتیاب عمل میکنند. موتورهای جستجو در لینکهایی که محتوای وب را فهرست کردهاند میخزند.
چرا لینک سازی این قدر مهم است؟
موتورهای جستجو برای کشف وبسایتهای جدید و انجام رتبهبندی سراسری وبسایتها در صفحه نتایج جستجو، از لینکها استفاده میکنند. به بیان دیگر، آنها در محتوی جدید میخزند و آتوریتی سایت را بر اساس آتوریتی برگرفته از منابع خارجی تعیین میکنند.
و این بدان معناست که لینک پروفایل وبسایتها، یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه دهی گوگل است. وقتی گوگل در سال1990 رتبهبندی صفحه را معرفی کرد، تعداد بکلینکها به عنوان یکی از معیارهای مهم رتبهبندی سراسری مورد استفاده قرار میگرفت. هرچه بیشتر لینک بهدست میآوردید برای رتبهتان بهتر بود.
از آنجایی که این کار به راحتی امکان جعل و سوء استفاده را دارد، بهروزرسانی الگوریتمهای گوگل، بر مجازات تکنیکهای لینک سازی سایهای متمرکز شد.
امروزه دیگر بک لینک سازی برمبنای تعداد بالای بکلینک صورت نمی گیرد و غالبا بر اساس کیفیت و مرتبط بودن انجام میشود.
جامع ترین دوره آموزش سئو در ایران
دوره آموزشی مانگو تسک تکنیک های سئو رو از صفر تا صد به صورت کاملا عملی آموزش میده. بعد از تموم شدن دوره تبدیل شدی به یه سئو کار حرفه ای و یه درآمد خوب در انتظارته.
انواع بکلینک
بهطور کلی دو نوع بکلینک وجود دارد:
- بکلینکهای دوفالو: این لینکها، آتوریتی صفحه لینکدهنده را به صفحه لینک داده شده منتقل میکنند. این آتوریتی اغلب «لینکجویس» نیز نامیدهمیشود.
- بک لینکهای نوفالو: به وبسایت لینک داده شده هیچ امتیازی نمیبخشند. آنها هیچگونه آتوریتی را منتقل نمیکنند و دلیلش هم این تگ HTML است:(rel=”nofollow”) که به رباتهای خزنده میگوید به حسابش نیاورند.
در توضیح مطلب بالا میتوان اینطور گفت: سایتA به هردو سایتBوCلینک میدهد اما فقط لینک سایتB از «لینکجویس» عبور میکند. آن یکی یک لینک نوفالو محسوب میشود. به همین خاطر هیچگونه آتوریتی به سایتC منتقل نمیشود.
لینکهای نوفالو از نقطه نظر سئو دارای هیچ ارزشی نیستند.
انکرتکست
انکرتکست بخش قابل مشاهده و قابلکلیک لینکهای فرامتنی است. بخشی که به رباتهایخزنده کمک میکند بفهمند صفحه لینک شده در مورد چیست. اگر صفحاتی با همان عبارات استفاده شده در انکرتکست به شما لینک بدهند، این موضوع میتواند به شما کمک کند در موتور جستجوی گوگل رتبه بیاورید.خب، پس همه چیزی که من نیاز دارم تعداد زیادی بک لینک با انکرتکستهایی با کلمات کلیدی مورد تمرکز من است. درست است؟
به این راحتیها هم نیست. پروفایل انکر تکستِ بیش از حد بهینه سازی شده، میتواند به مجازات الگوریتیمی گوگل منجر شود. بهتر است انکرتکستها را طبیعی جلوه دهیم تا این که آنها را به شیوه ای مصنوعی تغییر دهیم.
باید بین انواع انکرتکستهای زیر تعادلی ایجاد شود:
کلمات و عبارات. مانند: (ابزارهای سئو)
برندها. مانند: (mimos)
اصطلاحات مرتبط با برند. مانند: (ابزارهای سئوی ارائه شده توسط mimos)
انکرهای عمومی. مانند: (صفحه)
URLهای مستقل. مانند: (mimos.ir)
دکمههای (Call To Action) یا CTA
جنبههای کیفی بکلینک
گوگل جنبههای کیفی چندگانهای را هنگام رجوع به وب سایتها در نظر میگیرد:
- آتوریتی دامنه
- آتوریتی صفحه
- دیگر معیارهای کیفیت لینک پروفایل
معیارهای گوناگون Moz و Majestic وجود دارند که به ارزیابی حدودی این معیارهای کیفی کمک میکنند:
- آتوریتی صفحه در PA) MOZ)
- آتوریتی دامنه در DA) MOZ)
- Trust Flow در TF) MAJESTIC)
- Citation Flow در CF) MAJESTIC)
نکته: هر چه رتبه بالاتر باشد، کیفیت بکلینک نیز بالاتر است.
وقتی در Majestic نگاهی به «Trust Flow» و «Citation Flow» بیندازیم، خواهیم توانست ارزیابی دیگری از لینکها داشته باشیم.
اولی میگوید که سایتهایی که به سایتهای مورد اعتماد لینک داده اند، میتوانند نمرات بالاتری را مشاهده کنند. در حالی که سایتهایی که ممکن است برخی لینکهای سوال برانگیز داشته باشند، نمره پایین تری را ملاحظه میکنند.
Citation Flow پیش بینی میکند که چگونه URL میتواند بر اساس تعداد سایتهایی که به آن لینک داده اند، در سئو موثر باشد.
مرتبط بودن
لینکهایی که میگیرید باید از وبسایتهایی مرتبط باشد. اگر وبلاگی درباره دستور پخت غذاها دارید، بک لینکی از یک فروشگاه آنلاین لباس، برایتان بیفایده خواهد بود.
محل جایگذاری لینکها
لینکهای درج شده در مقالات اصلی یا بخشهای مختلف سایت، بهتر از لینکهای موجود در پاورقی و ستونهای فرعی هستند. لینکهای مستقل از لینکهای کناری با ارزشتر هستند.
لینکهای کناری در تمامی صفحات وب سایت دیده میشوند. آنها معمولاً در پاورقی، هدر، نوار کناری یا بلاگها قرار میگیرند. لینکهای کناری هم برای ایجاد لینک داخلی و هم لینک خارجی عالی هستند.
این لینکها میتوانند ترافیک بالایی تولید کنند. از آنها نترسید ولی اطمینان حاصل کنید که فقط از لینکهای طبیعی استفاده میکنید و به یاد داشته باشید که پتانسیل سئوی آنها میتواند در مقایسه با لینکهای مستقل اندکی کمتر باشد.
علاوه بر جنبهای که در بالا به آن اشاره شد، لازم است جدید بودن لینکها، کیفیت انکرها، محبوبیت و سیگنالهای اجتماعی را نیز در نظر بگیریم.
استراتژیهای بک لینک سازی
بهدستآوردن یک بک لینک باکیفیت آسان نیست. تکنیکهایی که آسانتر بودند (مانند لینکهای متقابل یا ثبت وبسایت در دایرکتوریها)، دیگر موثر نیستند، بنابراین سئو، زمان زیادی را برای آزمودن رویکردهای مختلف میطلبد.
بیایید نگاهی بیندازیم به تکنیکهایی که این روزها بهتر جواب میدهد:
پست مهمان
پست مهمان شاید این روزها محبوبترین تکنیک لینک سازی باشد. موضوع ساده است: شما پستی را مینویسید و در وبسایتی دیگر منتشر میکنید. وبسایت محتوای رایگان دریافت میکند و شما نیز بک لینک رایگان میگیرید. یک بازی بُرد-بُرد.
البته همه اینها کیفیت را پایین میآورد. اگر شما بکلینک خوب میخواهید، باید در حد کیفیت پست مهمانتان باشید. محبوبیت این تکنیک بدین خاطر است که همه از آن استفاده میکنند و همیشه تعداد زیادی پست مهمان بیکیفیت و نیز تعداد زیادی ایمیل دریافتی بیکیفیت وجود دارد. اینها مواردی است که باید هنگام انجام کار تبلیغاتی برای پست مهمان به یاد داشته باشید.
- از قالبهای مشخص استفاده نکنید.
- خودتان باشید.
- مباحث مرتبطی را که خوب دربارهشان تحقیق شده پوشش دهید.
بکلینکهای رقبا
یک استراتژی وقتگیر اما کاملاً مؤثر، یافتن راههایی است که برای دیگران مفید است. وبسایتهایی را که به رقبایتان لینک میدهند چک کنید، محتوای بهتری تولید کنید و با دستاندرکاران این وب سایتها تماس بگیرید تا به شما لینک بدهند. آسانترین راه برای پیدا کردن بکلینکهای رقبایتان، استفاده از ابزارهای بکلینک مانند LinkMiner است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که دامنه رقبایتان را وارد سایت کنید تا ابزارها، بک لینکهای آنها به شما نشان دهند.
شما همین کار را میتوانید با URLهای خاص رقبا نیز انجام دهید. این امر بهویژه هنگامی که بهدنبال فرصتی برای ساخت بکلینک برای یک پست وبلاگ خاص هستید، مفید واقع میشود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که صفحههای دارای رتبههای بالایی را که بر کلمات کلیدی شما متمرکز هستند پیدا کنید و بکلینکهایشان را تحلیل کنید.
وقتی بک لینکهای رقبا را پیدا کردید، زمان آن رسیده که بهترین فرصتها را تحلیل کنید. پس این موارد را مورد توجه قرار دهید:
- ارتباط لینک: آیا لینک به محتوای شما مربوط است؟
- قوی بودن لینک: آتوریتی صفحه لینکدهنده چقدر است؟
- احتمال تکرار بکلینک: آیا میتوانم همان بک لینک را بهدست آورم؟
مرحله بعدی که به اصطلاح «توسعه ایمیلی» نامیده میشود، ارتباط با مالکین وبسایتها به منظور جایگزین کردن بکلینکهای رقبای شما یا اضافه کردن بکلینکهای شما به عنوان یک منبع اضافی است.(این تکنیک، به عنوان تکنیک آسمانخراش نیز شناخته میشود.)
در این جا تعدادی از دیگر تکنیکهای محبوب ساخت بکلینک را نیز نام بردهایم:
بکلینک سازی مبتنی بر محتوا:
محتوایی بسازید که به طور طبیعی بکلینک، اشتراک در شبکههای اجتماعی و ترافیک ارجاعی جذب کند.
بکلینکهای شبکههای اجتماعی:
محتوایتان را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید و در فیس بوک، promote کنید، به بحثها بپیوندید، پستهای مرتبط بگذارید و با دیگران ارتباط ایجاد کنید.
لینکهای شکسته:
وبسایتهایی با لینکهای غیرفعال بیابید و محتوای خود را به آنها بدهید تا در عوض به آنها پیوند دهند.
مقالات PR (روابط عمومی) :
که توسط افراد متخصص نوشته شده و در پورتالهای خبری منتشر میشود، به شما لینکهای باکیفیت میدهند اما بودجه ای را برای این کار تهیه کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها واقعاً مرتبط هستند.
خرید بک لینک:
از طریق بلاگ پستهای پولی
نوشتن یک تحلیل از یک محصول:
به همراه بکلینک به وب سایت شما.
بک لینک از فرومها و سایتهای پرسش و پاسخ:
تاپ لیست ها، نظرات، جمع کننده محتوا، فهرستهای شغلی و…(به یاد داشته باشید که اکثر آنها، بک لینکهای نوفالو یا کم کیفیت هستند.)
تکنیکهای کلاه سیاه یا کلاه خاکستری:
بک لینک سازی از طریق سایتهای شبکه ای (PBN)
تکنیکهای کلاه سیاه، بک لینکهای پولی و لینکهای PBN، راه دیگری برای ساخت بک لینک هستند اما این تکنیکها، جزو تکنیکهای کلاه سیاه یا کلاه خاکستری محسوب میشوند. گوگل ممکن است الگو را تشخیص بدهد و وبسایت شما را جریمه کند.
ولی از طرفی، این تکنیکها دارند کار میکنند. شما باید بسیار مراقب باشید و درمورد همه خطرات احتمالی قبل از طی کردن مسیر کلاه سیاه فکر کنید. برای آشنایی بیشتر با تکنیک های سئو میتوانید مقالات میموس را در این رابطه مطالعه کنید.
جریمهها
الگوریتم پنگوئن گوگل که از آوریل 2012 آپدیت شده، شروع کرده به تشخیص و جریمه لینکهای اسپم، بد و بیکیفیت.
با این حال اگر بک لینکها اسپم یا کم کیفیت نساخته اید، وحشت نکنید! گوگل میفهمد که همه بکلینکها به شیوهای هدفدار ایجاد نشدهاند و معمولا بدترین حالت این است که فقط این بکلینکها را ندیده میگیرد. اگر میخواهید مطمئن باشید، همچنان میتوانید چنین بک لینک هایی را در Search Console رد کنید.
بهترین تکنیک ها
- لینک سازی را بهطور منظم انجام دهید. این چیزی نیست که فقط یک بار برای آن تلاش کنید.
- به دست آوردن چند لینک با کیفیت خیلی بهتر از داشتن تعداد زیادی لینک کم کیفیت است.
- توزیع انکرتکست طبیعی را بر اساس نکاتی که در بخش «انکرتکست» ذکر کردیم انجام دهید.
- از بکلینکهای سایتها و شبکههای اسپم دوری کنید.
- سعی کنید پایگاه هایی را برای بکلینک بدست بیاورید که میتوانند ترافیک ارجاعی خوبی برایتان به همراه بیاورند.
نتیجه گیری
بک لینک سازی بخش مهمی از سئوی خارجی سایت است، اما انجام آن نیاز به دانش و مهارت دارد. بکلینکهای بیکیفیت می توانند بهجای اثر مثبت، تاثیر منفی بر سئوی سایت شما داشته باشند. پس همواره لازم است بر کیفیت بکلینکها و تکنیکهای استفاده از آنها نظارت کنید تا نتیجه دلخواه را از آنها بگیرید. نکته مهم دیگر این است که فرآیند لینک سازی باید به صورت مستمر انجام شود تا بر سئوی سایت اثر بگذارد.

با بک لینکهای قدرتمند به صفحه اول گوگل بیا
رویای صفحه اول گوگل با بک لینک خوب و با کیفیت تبدیل به واقعیت میشه. تو دوره لینک سازی پلتفرم مانگو بهت میاد میدیم چجوری سایتتو با بک لینک باکیفیت و قدرتمند تبدیل به یه سایت پولساز کنی.
چطوری یک بک لینک را دو فالو یا نوفالو کنیم؟
هنگامی که در یک محتوا میخواهید به یک آدرس لینک بدهید (معمولا در وردپرس) شما این توانایی را دارید که صفت لینک که همان فالو یا نوفالو باشد را کنترل کنید.
سلام و سپاس از تیم حرفه ای میموس
سوال 1 : در یک وب سایت متنی می گذاریم و لینک سایتمان را هم می گذاریم . آن وب سایت مثلا متن و لینک ما را تا دو ماه نگه می دارد و سپس حذف می کند. آیا این بک لینک سبب افت رتبه سایت ما می شود؟
کلا حذف شدن بک لینک سبب افت رتبه در سایت ما می شود؟
متن 2 : توسط افزونه های ارسال ایمیل مثلا 2000 ایمیل ارسال میکنیم و لینک سایت ما در این ایمیل ها وجود دارد . از این تعداد 100 ایمیل خوانده می شود و هر 100 تا لینک را باز میکنند و وارد سایت ما میشوند . 90 نفر ایمیل ما را برای همیشه پاک میکنند ولی 10 نفر ایمیل ما را در باکس خود نگه میدارند .
سوال : تعداد بک لینک ما در اینجا 100 تا هست یا 10 تا ؟ یعنی همینکه کسی با یک لینک وارد سایت ما شد برای ما بک لینک به حساب می آید یا تا زمانیکه این لینک در سایت و ایمیل آن شخص وجود دارد بک لینک حساب می شود؟
سوال: 90 نفری که وارد سایت ما شدند و برای همیشه ایمیل ما را پاک کردند تاثیر مثبت بر رتبه سایت ما دارند یا تاثیر منفی ؟ (تاثیر مثبت از این جهت که 90 نفر سایت ما را دیده اند و تاثیر منفی از این جهت که بک لینک ما را حذف کرده اند.)
سوال : اگر ایمیل متعلق به یک وب سایت باشد و ما این تعداد ایمیل را به ایمیلهای این وب سایتها بفرستیم آیا PA , DA , SS
آن وب سایت به سایت ما منتقل می شود . یا چون لینک ما در ایمیل ایجاد شده PA,DA,SS از ایمیل گیرنده به سایت فرستنده منتقل نمی شود.
به عبارت دیگر آیا ایمیل گیرنده مثل وب سایت گیرنده دارای PA,DA,SS می باشد یا نه ؟ ( منظورم از گیرنده سایت یا ایمیلی است که لینکمان را در آن قرار می دهیم)
باز هم سپاس
سلام دوست خوبم، امیدوارم حالت عالی باشه 🙂
.
1- شما هر نوع کاری اعمم از لینک سازیف خرید لینکف رپورتاژ و… انجام می دید و خودتون باعث ایجاد این لینک هستید (چه با پول، چه با رفاقت و…) کار کلاه سیاه و نقض قوانین گوگل رو انجام دادید، این از مورد اول اما این که شما بکلینک رو حذف کنید در دنیای واقعی هم میتونه صاق باشه اما در صورتی که اعتبار وبسایت شما بالا باشه می تونید بک لینک ها رو حذف کنید. البته منظور من از بک لینک اینه که صفحه رو کلا حذف کنید. اما در حالت کلی اگر شما به انکرتکست های خودتون دست بزنید و اون هارو تغییر بدید مستقیما دارید خودتون رو لو می دید و به گوگل می گید: آقای گوگل من خودم این لینک رو ساختم و الان هم تغییرش میدم، در نهایت باعث حساس شدن و شک برانگیز شدن گوگل و جریمه ها میشید. البته این مورد در مقیاس زیاد قابل بحث تر هستش اما توصیه می کنیم این کار رو انجام ندد چراکه در دنیای واقعی وقتی لینکی ساخته میشه عموما حذف نمیشه فقط مممکنه سرور های سایت از بین برن و سایت دیگه ران نشه! امیدوارم پساخ سوال اول من برات مفید باشه.
.
.
2- شما هرجایی که برای خودتون لینک ارسال کنید عملا کار بک لینک سازی رو دارید انجام می دید، حالا این موضوع میتونه برای وبسایت های وبلاگی باشه، یا کامنتی یا …. نهایتا شما بک لینک رو ساختید! این که طرف بک لینک رو میبینه یا نه اصلا ارتباطی با تعداد شمارش نداره. در خصوص لینک هایی که توی ایمیل ارسال میشه نظرات متفاوتی هست و من سایتی رو ندیدم که در قسمت لینک ها، لینکی از سایت های ارسال ایمیل داشته باشن! مثلا gmail یا yahoo.
اگر موضوع بک لینک رو کنار بزارید می تونید بازاریابی خوبی از ایمیل مارکتینگ داشته باشید که مباحث تخصصی تر خودش رو می سنجه اما اگه بخوام کلا یه نظر مورد تعداد بهت بگم، اینه که شما شما هر تعدادی بسازید، همون تعداد محسوب میشه مگر اینکه حذف بشه یا مشکلی توی هایپر لینک باشه و یا این که اصلا در جایی ثبت نشه.
.
.
.
در خصوص انتقال رنک از ایمیل ها تا به امروز موردی رو ندیدم، کما اینکه توی بررسی هیچ سایتی این موضوع رو ندیدم که فلان سایت از سایت یاهو یا جی میل یا … بک لینک داشته باشد. بله شما لینک سایت خودتون رو در ایمیل قرار می دید و به اون واسطه بک لینک دریافت می کنید اما از نظر تاثیر پذیری به صورت غیر مستقیم میشه نظراتی رو داد. این که در حین لینک سازی اعتبار DA و… منتقل می شود نیز باید پاسخی تحت عنوان بله رو بهتون بدیم.
سپاس بابت توضیحات خوبتون