نوشتن توضیح متای سئو شده با طول مناسب با ویژگی بررسی توضیح متا در افزونه Yoast SEO

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بررسی طول توضیحات متا در افزونه سئو وردپرس Yoast SEO
پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
بهینه سازی سایت یا تبلیغات گوگل ادوردز، کدام را انتخاب کنیم؟

وقتی چیزی در گوگل جستجو می کنید، نتایج مختلفی برای شما ظاهر میشود. اولین چیزی که ممکن است نظر شما را جلب کند عنوان نتایج جستجو باشد. اما آن چیزی که باعث میشود برای کلیک روی یک نتیجه ی خاص ترغیب شوید متنی حاوی چند جمله است که با رنگ مشکی نمایش داده میشود که توضیحات متاست. میخواهیم در مورد نوشتن توضیحات متای سئو شده و کوتاهی صحبت کنیم که افزونه سئو Yoast هم آن را بررسی می کند. توضیح متا در نتایج جستجو کاربرد دارد و بطور کلی ساختار تمام نتایج عادی موتور جستجوی گوگل مشابه یکدیگر هستند و از 3 بخش تشکیل شده اند:

  • بخش اول – عنوان سئو
  • بخش دوم – URL یا پیوند یکتا
  • و بخش سوم – توضیحات متا

بخش های یک نتیجه جستجو

در پست های قبلی با دو بخش اول نتایج جستجو یعنی عنوان سئو و پیوند یکتا به طور مفصل آشنا شدیم و یاد گرفتیم چطور آنها را برای دریافت فیدبک های بهتر از نتایج جستجو بهینه سازی کنیم. حالا وقت آن است که توضیحات متا (به انگلیسی: meta Description) را هم مو شکافی کنیم و با آن هم مفصل آشنا شویم.

توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا در واقع متنی است که برای صفحات ایندکس شده، در نتایج جستجو نمایش داده میشود و روی ترغیب یا منصرف شدن کاربر از کلیک روی لینک سایت تاثیر گذار است.
توضیحات متا در واقع متنی کوتاه است که می توانید آن را به صفحات یا مقالات خود در نتایج جستجو اضافه کنید. یک متا تگ توضیحات (به انگلیسی: meta Description) خوب باید خلاصه ای از ماهیت صفحه یا مقاله باشد و باعث ترغیب کاربر برای کلیک روی صفحه شود.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
روش استفاده از ابزار آنالیز خوانایی محتوا در افزونه وردپرس Yoast SEO

آنالیز طول Meta description در افزونه Yoast SEO

افزونه Yoast SEO تعداد حروف یا کاراکتر های توضیحات متا را آنالیز می کند. از آنجایی که گوگل در نتایج خود برای نمایش توضیحات متا محدودیت کاراکتری دارد، افزونه سئو توصیه میکند متن متا دیسکریپشن را بین 120 تا 156 کاراکتر نگه دارید. اگر متا تگ توضیحات بیشتر یا کمتر از این تعداد باشد، افزونه با نمایش یک چراغ نارنجی و پیام زیر به شما اخطار می دهد:

  • “طول توضیحات متای شما بیشتر از 156 حرف است . برای اینکه مطمئن باشید که توضیحات متای شما به صورت کامل در موتورهای جستجو نمایش داده می شود , شما باید طول متا را کاهش دهید”

خطای طول توضیحات متا در افزونه یوست سئو

همچنین اگر متا توضیحات را وارد کنید اما کلیدواژه کانونی محتوا در آن وجود نداشته باشد، افزونه وردپرس Yoast SEO با نمایش یک چراغ قرمز و پیغام زیر به شما هشدار میدهد و خواهان استفاده از کلمه کلیدی کانونی در متن توضیحات متا میشود:

“متای توضیحات مشخص شده است اما کلید واژه کانونی را شامل نمی شود”

متای توضیحات مشخص شده است اما کلید واژه کانونی را شامل نمی شود

البته بعضی وقت ها گوگل تعداد کاراکتر بیشتری از توضیحات متا را نمایش می دهد اما از آن جایی که این اتفاق همیشه نمی افتد و زمان آن قابل پیش بینی نیست، همواره توصیه میکنیم توضیحات متا را بین 120 تا 156 کاراکتر نگه دارید تا خیال تان بابت نمایش کامل متن تگ توضیحات راحت باشد.

نحوه صحیح اضافه کردن meta description در وردپرس

برای ویرایش یا اضافه کردن توضیحات متا تنها کافیست روی فیلد “ویرایش اسنیپت” افزونه سئو Yoast SEO کلیک کرده و متن را وارد کنید. اگر تعداد کاراکتر های متا تگ توضیحات تان بهینه باشد، همانطور که در تصویر می بینید، افزونه با سبز کردن نوار زیرین meta description، آن را تایید می کند.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
تحقیق کلمه کلیدی در سئو و روش اصولی انجام آن

توضیحات متا با طول مناسب

متا تگ توضیحات در وردپرس

گاهی اوقات ممکن است گوگل به جای توضیحات متایی که شما نوشته اید، خودش بخشی از متن محتوای سایت که تناسب بیشتر و ارتباط نزدیک تری با جستجو دارد را برداشته و برای کاربران نمایش دهد.
البته در افزونه وردپرس Yoast SEO وقتی متا تگ توضیحات را خالی بگذارید، گوگل این اجازه را پیدا می کند مستقیما از محتوا متن دلخواهش را در توضیح متای اسنیپت شما در نتایج جستجو نمایش دهد. این اتفاق فقط در افزونه Yoast رخ می دهد! به طور مثال افزونه All in One SEO (سرسخت ترین رقیب Yoast SEO) این کار را نکرده و پاراگراف اول متن را بجای توضیحات متا نمایش میدهد! (که این کار درستی نیست)
البته از اهمیت پاراگراف اول متن نمیتوان چشم پوشی کرد زیرا در صورت نداشتن توضیحات متا برای پست ها شاید گوگل از پاراگراف اول متن شما تگ توضیحات را استخراج کند، از این رو پاراگراف اول هر مقاله ای بسیار مهم است. چون کلمه کلیدی را هم در خود دارد و به گوگل به وجود کلمه کلیدی در ابتدای مقاله اهمیت میدهد.

نقش متا تگ توضیحات در سئو

بهتر است رو راست باشیم. توضیحات متا هیچ تاثیر مستقیمی در سئو محتوا شما نخواهند داشت و تنها نرخ کلیک سایت CTR را تحت تاثیر قرار میدهد.

همانطور که در ابتدا گفته شد، توضیحات متا می تواند باعث ترغیب یا منصرف شدن کاربر برای کلیک شوند. اگر توضیحات متا به قدر کافی تاثیر گذار و کاربردی باشد تعداد کلیک های کاربران و تعداد ورودی سایت افزایش می یابد و نهایتا سیگنالی به گوگل ارسال میکند و باعث میشود گوگل متوجه شود محتوای وب سایت شما برای بسیاری از کاربران مفید و آموزنده بوده. از این رو این موتور جستجو جایگاه بهتری به صفحه شما در نتایج می دهد. از این رو می توان نتیجه گرفت، توضیحات متا به صورت غیر مستقیم روی سئو سایت تاثیر گذارند.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
روش صحیح پاک کردن یک صفحه و URL از سایت و انتخاب ریدایرکت مناسب برای آدرس حذف شده

نحوه نوشتن توضیحات متا

یک متا تگ توضیحات خوب باید کوتاه، کاربردی و ترغیب کننده باشد و بتواند کاربر را متقاعد کند که صفحه شما دقیقا همان چیزی است که دنبال آن می گردد. در واقع شما باید نیت و قصد کاربر هدف تان از جستجو را تشخیص دهید تا متا تگ توضیحاتی بر اساس آن بنویسید. معمولا کاربران در کادر جستجو گوگل یا دنبال پاسخ یک پرسش هستند یا قصد خرید یک محصول را دارند. متا تگ شما باید بتواند پاس دهنده این پرسش ها باشد، هم چنین برای کاربرانی که می خواهند یک محصول بخرند نیز باید مشخص کنید چه چیزی باعث تفاوت محصول شما با دیگر رقیبان میشود.

نتیجه گیری نتیجه گیری

توضیحات متا راهی است که گوگل برای جذب کاربر در اختیار شما قرار داده است. متا تگ توضیحات می تواند نرخ ورودی سایت تان را زمین تا آسمان تغییر دهد و باعث افزایش فروش (البته اگر سایت تان فروشگاهی است) و شناخته شدن برندتان شود. پیشنهاد میکنم نکاتی که در این مقاله با آن ها آشنا شدید را حتما در دستور کار وب سایت‌تان قرار دهید. مطمئنا از انجام این کار پشیمان نمیشوید و نتایج خوبی دریافت میکنید.

اگر سوال یا نظری درباره این مقاله و یا تجربه ای از تاثیر توضیحات متا روی سئو سایت تون داشتید حتما در قسمت دیدگاه ها برای ما بنویسید.

آموزش خود را ادامه دهید ...
چرا از هر کلیدواژه کانونی در نوشتن محتوا یکبار باید استفاده کنیم؟روش استفاده از ابزار آنالیز خوانایی محتوا در افزونه وردپرس Yoast SEO
پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
استفاده از هدینگ و ساب‌ هدینگ یا ریزتیترها در سئوی محتوا و افزونه وردپرس Yoast SEO
0/5 (0 دیدگاه)
تیم بلاگینگ میموس

تیم بلاگینگ میموس

توی خانواده میموس ما بچه‌های بلاگینگ سر و کارمون با محتواس. ما دوست داریم ارزنده‌ترین مطالب روز سئو وردپرس رو در اختیار شما علاقمندان دنیای سئو قرار بدیم. این‌رو هم اضافه کنیم ما قبل هرچیزی از صحت اطلاعات بلاگ میموس مطمئن می‌شیم سپس اونا رو منتشر می‌کنیم و در اختیارتون قرار می‌دیم.
شما هم می‌تونید با نوشتن نظرات و انتقادات خودتون عضوی از این خانواده بشید. امتحانش مجانیه!

میخواید درموردمون بیشتر بدونید؟

اگر این مقاله برای شما مفید بود ....

لطفا با نظر دادن ما را در بهتر کردن مطالب آموزشی یاری کنید.

به دنبال خدمات حرفه ای سئو هستید ؟!

میموس با تدوین استراتژی و ساختار اصولی شما را تا رسیدن به رتبه 1 یاری خواهد کرد.

کارگاه‌های سئو و وبمستری

کتاب‌های رایگان سئو

دلایل انتخاب پلتفرم سئو مانگو

24 دلیل برای انتخاب پلتفرم مدیریت سئو مانگو به عنوان دستیار سئو

همین الان سئو سایت وردپرسی خودتون رو شروع کنید، 3 روز اول کاملا رایگان

خوشحال میشویم اگر سوالی در این زمینه دارید از ما بپرسید... (کاملا رایگان است - بعضی ازسوالات به صورت صوتی پاسخ داده خواهد شد)

avatar
فایل های تصویری و عکس
 
 
 
فایل های ویدیویی و صوتی
 
 
 
سایر انواع فایل
 
 
 
  اشتراک  
اطلاع از

همین الان سئو سایت وردپرسی خودتون رو شروع کنید، 3 روز اول کاملا رایگان