هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

چرا از هر کلیدواژه کانونی در نوشتن محتوا یکبار باید استفاده کنیم؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه
چرا از هر کلیدواژه کانونی در نوشتن محتوا یکبار باید استفاده کنیم؟
پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
چرا باید از شمارنده لینک افزونه سئو Yoast SEO استفاده کنیم؟

یکی از باور های اشتباهی که متاسفانه هنوز هم برخی از صاحبان سایت ها به آن اعتقاد دارند این است که اگر بار ها و بار ها به طور تکراری از کلیدواژه کانونی در مطالب مختلف استفاده کنند، به رنک بهتری در گوگل می رسند. درست است که استفاده از کلمه کلیدی در طول محتوا می تواند روی سئو تاثیرگذار باشد، اما باید از اصول و قوانین استفاده صحیح از آن ها آگاهی کافی داشته باشید تا به نتیجه مطلوب برسید.

استفاده از یک کلمه کلیدی منحصر به فرد برای هر یک از مقالات یا صفحات، یکی از این اصول است که در پست امروز می خواهیم آن را بررسی کنیم و بفهمیم علت آن چیست؟ و چه راه حلی برای آن وجود دارد؟

نقش افزونه سئو Yoast SEO در شناسایی صفحات با کلمه کلیدی یکسان!

یکی از عناصری که افزونه سئو وردپرس Yoast SEO آن را آنالیز میکند، استفاده از یک کلمه کلیدی جدید برای هر یک از مقالات یا صفحات سایت است. در واقع این افزونه بررسی می کند که آیا از کلیدواژه خود در مقالات گذشته سایت هم استفاده کرده اید یا نه؟ در صورتی که قبلا هم از آن استفاده کرده باشید با یک چراغ نارنجی به شما اخطار می دهد و از شما می خواهد که کلیدواژه دیگری برای مقاله خود انتخاب کنید.

 شناسایی صفحات با کلمه کلیدی یکسان در افزونه yoast seo

دلیل این اخطار افزونه خیلی جالب است. خواندن را ادامه دهید چون دلیل آن را برای‌تان نوشته ام.

رقیب خودتان نشوید!

میدانید که با انتخاب یک کلمه کلیدی برای دو محتوا عملا یک موضوع محتوایی در اختیار دارید، پس با صفحاتی با کلمه کلیدی یکسان انگار با خودتان در حال رقابت هستید. وقتی برای یک کلیدواژه کانونی دو محتوا بنوسید چه بخواهید چه نخواهید این دو محتوا از لحاظ ساختار و مفهوم مشابه یکدیگر میشوند، چون مرکز ثقل آنها یکی است (همان کلمه کلیدی که محور محتوای‌مان می شود.) گوگل علاقه زیادی به محتوای کم ارزش و بی ارزش ندارد، چون محتوایتان (ممکن است یکی را صد روز پیش منتشر کنید و دیگری را امروز یا اینکه هر دو را در یک آن) شبیه بهم است از این رو گوگل یکی از مطالب را به عنوان محتوای محتوای اصلی در نظر میگیرد و شاید به آن رتبه بدهد و مابقی مطالب مشابه را مطالبی تکراری و بی ارزش در نظر بگیرد. در واقع گوگل با وب سایت هایی که با مطالب خودشان در حال رقابت هستند، بطور جدی برخورد می کند و امتیازاتی منفی برای آن ها در نظر می گیرد. این امتیازات منفی می تواند شامل افت رتبه و حتی پنالتی سایت توسط الگوریتم پاندا شود.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
اشتباهات رایج سئو که باید از آن اجتناب کرد

راهکار تغییر کلمه کلیدی نیست راهکار شما تغییر مسیر محتوایی و مفهوم نهایی محتواست

الگوریتم پاندا

چرا؟ چون عملا گوگل برای یک نتیجه جستجو نهایتا از یک سایت دو یا اگر خیلی خیلی قوی باشد سه نتیجه جستجو را نمایش می دهد، پس وقت تان را برای گرفتن رتبه با دو یا چند مقاله برای یک نتیجه جستجو تلف نکنید.

چرا باید یکبار از یک کلیدواژه کانونی استفاده کنیم؟

اگر تعدادی از پست ها یا صفحات‌تان را تنها برای یک کلمه کلیدی کانونی بهینه سازی کنید (چون محتوایی نزدیک بهم خواهید داشت،) ممکن است گوگل صفحات شما را کپی و تکراری (به انگلیسی: Duplicate Content) بشمارد و گرفتار جریمه‌های پاندای خوش برو روی گوگل شوید.

مهم ترین دلیلی که بسیاری از سئو کاران و به خصوص افزونه سئو Yoast SEO به این مسئله (تنوع محتوایی و کلید واژه کانونی متفاوت) تاکید دارند، این است که وقتی بطور مثال برای یک کلمه کلیدی دو مطلب مینویسید، انگار دارید به گوگل و دیگر موتور های جستجو می گویید که هر دو مقاله سایت من برای کاربر مهم و مفید هستند و هر دو آن ها باید در رتبه اول گوگل قرار بگیرند!

در واقع گوگل با دیدن صفحاتی با محتوای یکسان سردرگم می شود و نمیتواند تشخیص دهد که کدام یک به نتیجه جستجو کاربر نزدیک تر است. از این رو ممکن است حتی هر دو مطلب را هم ایندکس کند اما رتبه پایینی به آن ها بدهد. پس شما باید با انتخاب کلیدواژه کانونی خوب از تکرار مکررات در تولید محتوا پرهیز کنید.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
10 نکته اساسی در مورد سئو وردپرس

چطور کلیدواژه کانونی مناسب انتخاب کنیم؟

تا جایی که می توانید سعی کنید مطالبی با کلمات کلیدی مشابه تولید نکنید، هم چنین مقالاتی که تا به حال نوشته این را بررسی کنید، و آن هایی که از لحاظ موضوعی نزدیک به هم هستند را شناسایی کرده و ادغام کنید تا مطالب Duplicate سایت‌تان به محتوایی معتبر و قدرتمند در این حوزه ی خاص تبدیل شوند.

همچنین اگر در سایت تان مطالبی دارید که هیچ راهی برای تغییر کلمه کلیدی آن ها ندارید، می توانید از طریق وب سایت کیوردتول keywordtool (با قرار دادن زبان روی پارسی) با نوشتن کلمه کلیدی، پسوند و پیشوند های مناسب برای آن را پیدا کرده و برای جهت دهی به محتوای سایت‌تان استفاده کنید.

بعضی کلمه ها هستند که محوریت موضوع را تغییر نمیدهند چون یک معنی دارند. به طور مثال “سئو سایت”، “سئو وب سایت”، “بهینه سازی”، “بهینه سازی سایت” و “بهینه سازی وب سایت” همه آن ها یک معنا برای کاربر و گوگل دارند از این رو حتی با شکل ظاهری متفاوت، شما نمیوانید محتوایی بنویسید که مفهوم متفاوتی داشته باشند. 

بنابراین بهترین راه استفاده از پسوند است. به عنوان مثال وقتی پسوند “فروشگاهی” و “خبری” را به عبارت کلیدی “سئو سایت” اضافه کنید به دو کلیدواژه کاملا متفاوت می رسید که می توانند محوریت متن دو مقاله را زمین تا آسمان تغییر دهند و باعث میشوند تمرکز کافی برای تولید دو محتوای کاملا متمایز داشته باشید.

روش شناسایی محتوا تکراری و نزدیک به هم

برای شناسایی مطالب مشابه در سات‌تان می توانید در گوگل :site و آدرس وب سایت تان را وارد کنید، سپس بخشی از متن مقاله ای که میخواهید مقالات مشابه آن را پیداکنید را بعد از آدرس سایت تان بنویسید و اینتر را بزنید. در صورتی که مطالب مشابهی وجود داشته باشد، به صورت یک لیست در نتایج جستجو برای شما ظاهر میشوند.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
راهنمای کامل سئوی وردپرس با افزونه سئو Yoast SEO

به عنوان مثال همانطور که در تصویر زیر میبینید در وب سایت دیجی کالا دو صفحه با عنوان های بسیار مشابه “مشخصات، قیمت و خرید پیراهن تیم رئال مادرید” وجود دارد. با اینکه محتوای این دو صفحه متفاوت است، اما عنوان سئوی آن ها دقیقا یکیست از این رو کاربران سردرگم میشوند و نمی توانند تشخیص دهند باید روی کدام نتیجه کلیک کنند.

صفحاتی با عنوان سئو تکراری در دیجی کالا

در ویدئوی زیر مراحلی که خواندید را به صورت عملی برای شما انجام دادم:

ما قبلا درباره اهمیت و همینطور نوشتن بهترین عنوان سئو صحبت کردیم و گفتیم باد به دقت انتخاب شود و توضیح دهنده محتوا باشد تا کاربر و موتور های جستجو بهتر بتوانند مضمون صفحه را درک کنند. همچنین عنوان سئو یکی از روش های هدف گیری کلمه کلیدی است از این رو دلیلی ندارد که برای دو صفحه از دو عنوان سئو مشابه استفاده کنید!

نتیجه گیرینتیجه گیری

تحقیق کلمه کلیدی یکی از مهم ترین ارکان استراتژی محتوا است چراکه برای چندین ماه مسیری مشخص از موضوعات و در نتیجه کلمات کلیدی را در اختیار شما قرار میدهد. در این مقاله خواندیم تولید محتوا برای کلیدواژه های تکراری چقدر میتواند به ضرر‌تان باشد و علاوه بر این که باعث هدر رفتن وقت تان میشود، ممکن است منجر به پنالتی سایت هم بشود. به همین دلیل اگر تا کنون به دلیل بی اطلاعی، مطالبی برای کلیدواژه های تکراری نوشته اید یا نمیدانید چنین مطالبی در سایت‌تان وجود دارد یا خیر، همین الان یک پنجره جدید در مرورگرتان باز کنید و با روشی که در پاراگراف قبل یادگرفتید یعنی “کلمه کلیدی site:example.com”، مطالب تکراری سایت را پیدا کنید و یک مقاله درست و حسابی و قوی از همه‌ی مطالب مشابه بسازید و مابقی صفحات را حذف کنید و برای آن ها ریدایرکت بسازید. همچنین پیشنهاد میکنم از طریق شما قبلا با انواع ریدایرکت ها و روش استفاده از آن ها آشنا شدید. اما اگر طی تمام این موارد باز هم به مشکلی برخوردید حتما در دیدگاه ها برایم بنویسید تا سریع پاسخ بدم.

آموزش خود را ادامه دهید ...
چگالی کلمه کلیدی یا تراکم کلمه کلیدی چیست؟نوشتن توضیح متای سئو شده با طول مناسب با ویژگی بررسی توضیح متا در افزونه Yoast SEO
پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
آموزش بهینه سازی نرخ پرش و کاهش بانس ریت
0/5 (0 دیدگاه)
تیم بلاگینگ میموس

تیم بلاگینگ میموس

توی خانواده میموس ما بچه‌های بلاگینگ سر و کارمون با محتواس. ما دوست داریم ارزنده‌ترین مطالب روز سئو وردپرس رو در اختیار شما علاقمندان دنیای سئو قرار بدیم. این‌رو هم اضافه کنیم ما قبل هرچیزی از صحت اطلاعات بلاگ میموس مطمئن می‌شیم سپس اونا رو منتشر می‌کنیم و در اختیارتون قرار می‌دیم.
شما هم می‌تونید با نوشتن نظرات و انتقادات خودتون عضوی از این خانواده بشید. امتحانش مجانیه!

میخواید درموردمون بیشتر بدونید؟

اگر این مقاله برای شما مفید بود ....

لطفا با نظر دادن ما را در بهتر کردن مطالب آموزشی یاری کنید.

به دنبال سئو حرفه ای وردپرس هستید ؟!

میموس با تدوین استراتژی و ساختار اصولی شما را تا رسیدن به رتبه 1 یاری خواهد کرد.

کتاب‌های رایگان سئو

دلایل انتخاب پلتفرم سئو مانگو

24 دلیل برای انتخاب پلتفرم مدیریت سئو مانگو به عنوان دستیار سئو

پلتفرم سئو وردپرس مانگو

mango-platform-training-calendar

جشنواره پیش فروش مانگو رو از دست ندی!!

فقط و فقط

999،000 تومان
(ظرفیت باقیمانده: 21 نفر)

قیمت بعد از جشنواره

2،450،000 تومان

2
خوشحال میشویم اگر سوالی در این زمینه دارید از ما بپرسید... (کاملا رایگان است - بعضی ازسوالات به صورت صوتی پاسخ داده خواهد شد)

avatar
فایل های تصویری و عکس
 
 
 
فایل های ویدیویی و صوتی
 
 
 
سایر انواع فایل
 
 
 
1 تعداد نظرات
1 رشته نظرات
0 دنبال کننده ها
 
داغ ترین نظرات
داغترین نظرات
2 نویسندگان نظرات
فرشید امین زادهمریم خانی نویسندگان نظرات اخیر
  اشتراک  
اطلاع از
مریم خانی
مهمان
مریم خانی

با سلام و ممنون بابت پست مفیدتون
این که برای کلمه ی کلیدی تحقیق می کنیم و کلمات کلیدی استخراج می کنیم به چه شکلی از لیست استخراجی میشه استفاده کرد؟ از چند تا کلمه ی کلیدی بهتره داخل هر مقاله استفاده کنیم؟ به چه شکل میشه کلمات رو دسته بندی کرد؟
و همچنین چجوری میشه از ریدایرکت استفاده کرد ممنون میشم اگر روش استفاده از ریدایرکت ها رو بگین؟
با سپاس فراوان و تشکر از سایت خوبتون

فرشید امین زاده
فرشید امین زاده

خانم مریم خانی عزیز؛
اگر به مقاله تحقیق کلمه کلیدی مراجعه کنید همه پاسخ هاتون رو یه جا دریافت میکنید. ما سعی کردیم اونها به همه این مسائل بپردازیم.

با پلتفرم مدیریت و آموزش سئو مانگو سایت خود را در کمترین زمان ســـئو کنــید... (تا 60%تخفیف در جشنوراه) من هم عضو میشم>>
+ +