وقتی می‌گوییم در سئو تمام تلاشمان این است تا کابران از وب‌سایت ما بازدید کنند، در واقع منظورمان بازدید از خدمات، محصولات و به طور کلی محتوای وب‌سایت است. محتوا نیاز به کلمات کلیدی دارد تا هدفمند و کاربردی باشد. چون کلمات کلیدی اولین قدم در جستجو هستند، پس باید سایتتان را برای کلمات کلیدی بهینه سازی کنید. تحقیق کلمه کلیدی مهم‌ترین کاری است که می‌توانید برای بهینه سازی این کلمات انجام دهید. با ارزش‌ترین و سودآورترین کسب و کارهای آنلاین فقط با تمرکز درست روی کلمات کلیدی صورت می‌گیرد. در این مقاله به موضوعاتی می‌پردازیم که با دانستن آن‌ها می‌توانید به‌راحتی درباره کلمه کلیدی هدفتان تحقیق کنید و یک محتوای ارزشمند بسازید. این موضوعات عبارت‌اند از:

  • اهمیت تحقیق کلمه کلیدی
  • نحوه و فرآیند ارزیابی آن
  • ابزارهای تحقیق
  • کلمه کلیدی دنباله‌دار
  •  سختی کلید واژه‌ها

فصل پنجم – تحقیق کلمه کلیدی

همه چیز با نوشتن کلمات در کادر جستجو آغاز می‌شود.
رتبه کلمات کلیدی آنقدر اهمیت دارد که می‌تواند باعث موفقیت یا نابود شدن یک وب‌سایت شود. درست است که در سئو هدفمان جذب بازدیدکننگان هر چه بیشتر است. اما همیشه هم مسئله این نیست که صرفا برای سایت خود بازدیدکننده جمع کنید، بلکه باید تمرکزتان روی جذب بازدیدکننده‌های هدفمند باشد.
با تحقیق کلمه کلیدی علاوه بر بهینه سازی کلمات می‌توانید:

  • مشتریانتان را بیشتر بشناسید،
  • تغییرات در تقاضا را پیش‌بینی کنید،
  • به شرایط در حال تغییر بازار پاسخگو باشید،
  • و به تولیدمحتوا، محصولات و خدماتی را که کاربران به دنبالش هستند بپردازید.

ارزیابی کلمه کلیدی

ارزش گذاری کلمه کلیدی

خب، حالا از کجا بفهمیم که کدام کلمه کلیدی به درد محتوای وب‌سایت می‌خورد؟ مثلا اگر یک فروشگاه کفش آنلاین دارید، با کدام یک از خریدارانی که به دنبال “چکمه مشکی” یا “کفش قهوه ای” می‌گردند سود بیشتری می برید؟

وبمسترها اغلب به دنبال کلماتی هستند که کاربران سرچ می‌کنند. آن‌ها با استفاده از ابزار keyword research tools کلمات کلیدی و ارزش هر کدام را بررسی می‌کنند. هرچند که این ابزارها دقت زیادی ندارند. برای درک ارزش یک کلمه کلیدی، باید هدف وب‌سایت خود را مشخص کنید، چند فرضیه درست کنید، تست کنید و فرمول کلاسیک بازاریابی وب را تکرار کنید.

پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی برای سایت خود

از خودتان بپرسید:

  • آیا کلمه کلیدی با محتوای وب‌سایت شما ارتباط دارد؟
  • آیا وقتی کاربران این کلمات کلیدی را سرچ می‌کنند، چیزی که به دنبالش هستند را در سایت شما می‌یابند؟
  • آیا از چیزی که پیدا می‌کنند راضی هستند؟
  • آیا این بازدیدها به سود منجر می‌شود؟

اگر جوابتان به تمام این سوالات مثبت است تبریک میگوییم! به کارتان ادامه دهید!

در موتورهای اصلی کلمات کلیدی را جستجو کنید

آشنا شدن با وب‌سایت‌هایی که برای کلمه کلیدی مورد نظر شما رتبه‌ی خوبی گرفته‌اند، یک دید کلی به شما می‌دهد که با چه کسانی رقیب هستید. هم چنین سختی گرفتن رتبه برای آن کلمه را نیز مشخص می‌کند.

از Google AdWords یا Bing Adcenter یک کمپین نمونه کلمه کلیدی بخرید

اگر وب‌سایت شما برای یک کلمه کلیدی رتبه نگرفته است، خودتان را ناراحت نکنید! می توانید یک بار ترافیک تست از گوگل ادز بخرید تا ببینید کجای کار می‌لنگد. در Google adwords  گزینه “exact match” را انتخاب کنید سپس ترافیک صفحه مرتبط را بر روی وب‌سایت خود انتخاب کنید. نرخ تبدیل و ترافیک را بر روی دوره‌ای با حداقل 200-300 کلیک بررسی کنید.

با داده‌هایی که به‌دست آوردید ارزش دقیق هر کلمه کلیدی را تعیین کنید.

به‌عنوان مثال فرض کنید که شما برای یک کلمه کلیدی 5000 مورد تبلیغ می‌کنید، 100 بازدیدکننده به سایت شما وارد می‌شوند و 300 هزار تومان از 3 فروش سود می‌کنید (سود، نه درآمد!). در این صورت فرض کنید که در 24 ساعت وب‌سایت شما نرخ کلیک 18% تا 36% داشته باشد، یعنی چیزی بین 900 تا 1800 بازدید در روز که اگر نرخ فروش را دوباره حساب کنید چیزی بین 2 تا 3 میلیون در روز به‌دست می‌آورید. پس تعجبی ندارد که دارندگان کسب و کارهای اینترنتی عاشق بازاریابی‌ های جستجو هستند.

کلمه کلیدی دنباله دار

درک تقاضای کلمه کلیدی

به مثال فروشگاه کفش آنلاین برگردیم، دلتان نمیخواهد رتبه شماره یک را در کلمه کلیدی “کفش” داشته باشید؟!
خب خیلی خوب است که با کلمات کلیدی که روزانه بالای 5000 تا سرچ دارند سروکله بزنید. اما در واقع این کلمات کمتر از 30% از جستجوها را در اینترنت به خود اختصاص می‌دهند. 70% بقیه را مفهومی به نام “کلمات کلیدی دنباله دار” یا “کلمات کلیدی دم دراز” به خود اختصاص می‌دهد. این کلمات از صدها میلیون جستجوها منحصر به فرد تشکیل شده‌اند.
نکته دیگری که بازاریابان جستجو به آن آگاه هستند این است که، کلمات کلیدی دنباله دار اغلب بهتر نتیجه می‌دهند. چرا؟ چون می‌توانند ذهن افراد را با آن بخوانند. یعنی شخصی که کلمه “کفش” را سرچ می‌کند، احتمالا در حال گشت‌وگذار در اینترنت می‌باشد و قصد خرید ندارد. اما شخصی که به دنبال “بهترین قیمت کفش Air Jordan سایز 44” می‌گردد بی شک دست به نقد است!

اهمیت استراتژی کلمات کلیدی دنباله دار

در تحقیق کلمه کلیدی باید به اندازه کافی به کلمات کلیدی دنباله دار توجه داشت. کلمات کلیدی دنباله دار معمولا از یک کلمه کلیدی اصلی خاص‌تر و البته طولانی‌تر هستند. کلمات کلیدی دنباله دار معمولا ترافیک زیادی به‌همراه ندارند اما از نرخ تبدیل بالایی برخوردار هستند. دلیلش هم آن است که بیشتر بر یک نوع محصول خاص تمرکز دارند.

رقابت کلمه کلیدی

برای انتخاب یک کلمه کلیدی اصلی یا کلمه کلیدی دنباله دار باید میدان رقابت آن کلمات را بررسی کنید. هرچقدر رقابت در حیطه کاری شما بالاتر باشد، گرفتن رتبه برای کلمات کلیدی هم سخت‌تر می‌شود.

تحقیق کلمه کلیدی

کجا می‌توانیم اطلاعاتی در مورد تقاضا و ارجاعات کلمه کلیدی بدست آوریم؟ از منابعی مانند:
• Moz Keyword Explorer
• Google AdWords Keyword Planner Tool
• Google Trends
• Microsoft Bing Ads Intelligence
• Wordtracker’s Free Basic Keyword Demand

ابزار Google's AdWords Keyword Planner

ابزار Keyword Explorer که در Moz ساخته شده است از ابتدا کمک تان می‌کند کلمات کلیدی مناسب را پیدا و آن‌ها را اولویت بندی کنید. این ابزار میزان دشواری رتبه گرفتن برای یک کلمه کلیدی را تعیین می‌کند. در کنار آن کلمات کلیدی مرتبط را هم پیشنهاد می‌کند. پس بسیاری از کارهای وقت‌گیر را برای شما انجام می‌دهد و در وقت و انرژی شما صرفه‌جویی می‌شود. در ضمن رایگان هم که هست! بنابراین در آغاز کار پیشنهاد ما به شما استفاده از ابزار Keyword Explorer است.

ابزار Google's AdWords Keyword Planner

ابزار Google’s AdWords Keyword Planner هم برای شروع تحقیق کلمه کلیدی بسیار رایج است. این ابزار نه تنها کلمات کلیدی مناسب را پیشنهاد می‌کند، بلکه حجم جستجوی تخمینی را هم نشان می‌دهد. تازه! قیمت کمپین های پولی برای این کلمات را نیز پیش‌بینی می‌کند. جهت تعیین حجم برای یک کلمه کلیدی خاص مطمئن شوید که نوع انتطباق بر روی “Exact” قرار دارد و سپس جستجوی ماهانه محلی را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که این ها معمولا نشان‌دهنده جستجوهای کلی هستند. بسته به رتبه و نرخ کلیک وب‌سایت، تعداد بازدیدکنندگان واقعی به دست آمده برای این کلمات کلیدی معمولا کمتر می‌باشد.

نتایج keyword planner گوگل

تا حد امکان سعی کنید کلماتی که انتخاب می‌کنید بالاترین میزان جستجو و کمترین رقابت ممکن را داشته باشند. برای این کار می توانید بعد از انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای محتوای خود به دو ستون Avg monthly searches و competition نگاهی بیاندازید و از بین کلماتی که مدنظر دارید آن هایی که بیشترین میزان جستجو را دارند و در ستون competition جلوی آنها کلمه low درج شده است را انتخاب کنید و با آن ها برای سایت خود محتوا بنویسید.

سختی کلمات کلیدی

سختی کلمات کلیدی

باز هم مرددید که کدام کلمات کلیدی به درد محتوای شما می‌خورد؟ خب به شما توصیه‌ای می‌کنیم. درست است که میزان تقاضا برای یک کلمه کلیدی خیلی مهم است، اما نباید فاکتورهای دیگر را از قلم بیاندازید. اگر بتوانید به خوبی مفهوم دشواری کلمات کلیدی را درک کنید، کارتان بسیار ساده می‌شود. مثلا، اگر برندهای معروف ده جایگاه اول صفحه نتایج را گرفته‌اند، گرفتن جایگاه آن‌ها سال‌ها تلاش لازم دارد. بنابراین باید کلماتی را انتخاب کنید که شانس بیشتری در میدان رقابت داشته باشند.

 4 مرحله کلی تحقیق کلمه کلیدی

در کل می‌توان فرایند تحقیق کلمه کلیدی را در چهار مرحله خلاصه کرد:

  1. اول، هدف کسب و کارتان را مشخص کنید.
  2. لیستی از تمام کلمات کلیدی موردنظرتان بسازید.
  3. هدف از جستجوی کاربر را بررسی کنید.
  4. برای هر یک از این کلمات کلیدی صفحات فرود ایجاد کنید.

حالا هر یک از این مراحل را توضیح می‌دهیم.

قدم اول: هدفتان چیست؟

قبل از شروع این کار باید در مورد کسب و کارتان فکر کنید. به این که: چه جور شرکتی هستید؟ وب‌سایت شما قرار است در مورد چه موضوعی باشد؟ چه چیزی شما را از رقبا متمایز می‌کند؟ و چه وعده‌هایی می‌خواهید به مخاطبانتان در وب‌سایت بدهید؟

برخلاف آن چیزی که به نظر می‌رسد، پاسخ دادن به این سوالات برای برخی دشوار است. بنابراین خیلی جدی به آن‌ها فکر کنید و برنامه‌های خود را بر روی کاغذ یا کامپیوتر خود بنویسید. اگر بتوانید به این سوالات پاسخ دهید، اولین و مهم‌ترین گام را در استراتژی کلمات کلیدی برداشته‌اید.

قدم دوم: لیستی از کلمات کلیدی درست کنید.

سعی کنید ذهن مشتریان خود را بخوانید. این افراد به دنبال چه چیزی هستند؟ برای پیدا کردن خدمات یا محصولات شما چه کلماتی را سرچ خواهند کرد؟ به دنبال پاسخ این سوالات بگردید.
مطمئن شوید که کلمات کلیدی، مناسب سایت شما هستند. یعنی این کلمات با کسب و کار شما هم‌خوانی داشته باشند. مثلا اگر ما در میموس به سرمان بزند و بخواهیم برای کلمه “شلوار” رتبه بگیریم، کاربرانی که از سایت ما بازدید می‌کنند، به‌سرعت سایت را ترک کرده و دیگر پشت سرشان را هم نگاه نمی‌کنند! اینگونه نرخ Bounce rate بزرگی از خود به جا می‌گذارند. این کار به گوگل می‌گوید که بازدیدکننده‌ها کلمه کلیدی را در سایت ما پیدا کردند اما به چیزی که می‌خواستند نرسیدند. بنابراین گوگل رتبه بسیار پایینی به سایت خواهد داد.
برای پیدا کردن کلمات مناسب می‌توانید از ابزاری که در بالا به آن‌ها اشاره شد استفاده کنید.

قدم سوم: هدف از جستجوی کاربر را بررسی کنید

یکی از اهداف مهمی که سئو دارد، پاسخ دادن به نیازهای مشتری است تا بتوانند یک تجربه کاربری عالی داشته باشند. پشت هر جستجویی که انجام می‌شود یک کاربر با ذهنی پر از سوال نشسته است! هر نوع سوال هم نیاز به یک جواب خاص دارد. مقاله‌ای درباره روش تعامل کاربر با موتورهای جستجو در سایت وجود دارد. اگر علاقه دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید، خواندنش را توصیه می‌کنیم.

خلاصه! تنها کاری که باید بکنید این است که مشتریان خود را بشناسید و بر اساس نیاز آن‌ها محتواهای ارزشمند بسازید. 😉 

قدم چهارم: ساخت صفحات فرود

قدم آخر در این استراتژی ساخت صفحات فرود برای بازدیدکنندگان است. امروزه موتورهای جستجو آنقدر هوشمند شده‌اند که خودشان به تنهایی بر اساس درک هدف جستجو بهترین پاسخ را برای سرچ کاربران فراهم می‌کنند. صفحه‌ای هم که به این سوالات بهترین پاسخ را بدهد در بالای رتبه بندی قرار می‌گیرد. موتورهای جستجو همچنین تفاوت‌های نامحسوس بین کلمات کلیدی را هم درک می‌کنند، بنابراین دیگر مجبور نیستید که صفحات فرودی را برای این تفاوت‌های ظریف بسازید. یک صفحه فرود برای چندین کلمه کلیدی، مترادف‌ها و اصطلاحات مرتبط با آن‌ها کافی است.

در یک حالت رویایی، تنها کافی است که تحقیق کلمه کلیدی را انجام دهید و برای هر یک از این کلمات صفحات فرود ایجاد کنید، ساختار سایت خود را بی‌عیب بسازید و هر روز به نوشتن و وبلاگ کردن مقالات جدید بپردازید تا سایت خود را در نتایج گوگل بالا و بالاتر ببرید. ولی متاسفانه دنیای واقعی صدها کیلومتر با این دنیای رویایی فاصله دارد! این نکته را هم بهتر است اضافه کنیم. اگر تا به اینجای کار باز هم تحقیق کلمه کلیدی برای شما گنگ است و سخت به نظر می رسد می توانید با شرکت در کارگاه آنلاین تحقیق کلمه کلیدی که تیم میموس آماده کرده شرکت کنید و بهتر و دقیق تر با این محث بسیار مهم آشنا شوید.

مترادف‌ها و کلمات مرتبط

افزونه سئو yoast به شما این امکان را می‌دهد تا محتوای خود را برای کلمات کلیدی مترادف و عبارات مرتبط هم بهینه سازی کنید. کلمات مترادف جایگزین‌ عبارات کلیدی شما هستند. با استفاده از کلمات کلیدی مترادف و مرتبط در متن خود می‌توانید نشان دهید که کلمات کلیدی محتوای شما دقیقا روی چه چیزی تمرکز دارند. یکی از ابزارهای مناسب برای ارائه کلمات کلیدی مترادف و هم معنی سایت Lsigraph می‌باشد.

پیدا کردن کلمات کلیدی مترادف با Lsigraph

به راحتی می‌توانید کلمه کلیدی مد نظر خود را در آن بنویسید، یک کپچا ساده حل کنید و بر روی دکمه generate کلیک کنید تا کلمات مترادف را برایتان پیدا کند.

در کل بهتر است روی کلمات کلیدی جمعی تمرکز کنیم یا تکی؟

حالا دیگر گوگل به جای اینکه فقط کلمه کلیدی و جستجوی کاربر را در نظر بگیرد، دنبال هدف از جستجو نیز هست!
پس به جای اینکه صرفا فقط نتایجی را براس سرچ شما ارائه کند، کنجکاو است بداند شما دقیقا چه چیزی می‌خواهید. مثلا اگر “کتاب” و “کتاب ریاضی” را سرچ کنید، جواب‌های بسیار متفاوتی به شما نمایش داده می‌شود.
گوگل در جستجوی اول، فکر می‌کند شما دنبال معنی کلمه “کتاب” هستید، ولی در جستجوی دوم، حدس می‌زند که هدف شما خرید “کتاب ریاضی” است. گوگل امروز با گوگل دیروز خیلی تفاوت دارد؛ بیشتر و بهتر می فهمد، بهتر و دقیق‌تر درک می‌کند و نتایج رضایت بخش‌تری ارائه می‌کند. پس برای گرفتن رنک بهتر باید به کیفیت محتوای خود بسیار توجه کنید.

نتیجه گیری

نتیجه گیری

بعد از خواندن این مقاله انتظار می‌رود که درک درستی از اهمیت تحقیق کلمه کلیدی به دست آورده باشید. پیشنهاد میکنیک همین حالا به سایت خود بروید و فرآیندی که برای ارزیابی کلمه کلیدی توضیح دادیم را روی کلمات کلیدی خود انجام دهید. سپس با استفاده از ابزارهایی که معرفی شد به کشف و اولویت بندی کلید واژه‌ها برای سایت خود بپردازید. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد سئو یادبگیرید، وارد آکادمی ما شوید و یا در پلتفرم سئو مانگو ثبت نام کنید. از این‌ها گذشته، شما می‌توانید یک درخواست برای بررسی و آنالیز سایت خود ثبت کنید! پس با خیال راحت شروع کنید و هر جا به مشکل برخوردید از طریق دیدگاه ها آن را با ما در میان بگذارید.

آموزش خود را ادامه دهید ...
تحقیق کلمه کلیدی در سئو و روش اصولی انجام آننقش بازاریابی محتوا در سئو و افزایش رتبه سایت

آموزش عملی سئو از مبتدی تا پیشرفته

اگر وبسایتی دارید که می خواید روی سئوش کار کنید و یا اگر پروژه سئو گرفتید، می تونید تو این دوره آموزشی تکنیک هایی که آموزش میبینید رو روی سایتتون اجرا کنید و نتیجه ش رو ببینید.

مشاهده
5/5 (5 دیدگاه)

ریحانه مظاهرنسب

عضویت در خبرنامه و دانلود رایگان کتاب ها

در خبرنامه میموس عضو بشید تا علاوه بر آموزش های اختصاصی سئو؛ همین الان تمام کتاب هارو به صورت رایگان براتون ارسال کنیم!

نظر شما چیه؟

دیدگاه خودتون راجع به مقاله رو با ما به اشتراک بزارید.