تگ کنونیکال (برچسب متعارف) چیست؟

زمان مطالعه: 10 دقیقه
تگ کنونیکال چیست

عنصری به نام آدرس متعارف rel=canonical که برچسب متعارف Canonical Link هم خطاب می‌شود یک عنصر یا برچسب HTML است که وبمستر ها و مدیر سایت ها از آن برای مشخص کردن محتوای ترجیح داده شده و جلوگیری از محتوای تکراری استفاده می‌کنند.
این کار به وسیله آدرس متعارف rel=canonical انجام می‌شود و نسخه “ترجیح داده شده Preferred” از یک برگه اینترنتی – همان نسخه اورجینال و اصلی، را مشخص می‌کنند.

در واقع یک لینک “کنونیکال” یا “کانونیکال” (از هر دو اصطلاح استفاده می‌شود اما ما ترجیح میدیم از تلفظ صحیح آن یعنی “کنونیکال” در این مقاله استفاده کنیم) به شما این اجازه را می‌دهد تا به موتورهای جستجو بگویید که آدرس های مشابه در واقع یکی هستند. گاهی اوقات شما محصولات یا محتواهایی دارید که می‌توانند در چندین URL و یا حتی چندین وب سایت پیدا شود! با استفاده از URL‌های کنونیکال شما می‌توانید این دست مطالب مشابه را در وب سایت خود بدون اینکه نگران آسیب رسیدن به رتبه بندی خود در گوگل داشته باشید، قرار بدهید.

 

لینک کانونیکال

استفاده درست از این ترفند سئو سایت شما را ارتقا می‌دهد.
اجازه بدهید به زبانی ساده‌تر به شما بگوییم: اگر شما چند صفحه از یک محتوا دارید باید یک صفحه “کنونیکال” انتخاب کرده و تمامی موتورهای جستجوگر را به این صفحه ارجاع بدهید. این کار باعث می‌شود مشکل مضاعف شدن محتوا حل شود.
پیش از استفاده از این ترفند موتور جستجوگر نمی‌تواند تشخیص دهد که به کاربر را به کدام صفحه از محتوا اشاره دارد و نمی‌تواند آن را به درستی هدایت کند. این مقاله به شما نشان می‌دهد که چه زمانی و چگونه از این ترفند استفاده کنید و چه اشتباهاتی را نباید مرتکب شوید.

تاریخچه برچسب متعارف rel-canonical

در فوریه 2009 بود که گوگل، بینگ و یاهو عنصر یا برچسب متعارف rel-canonical را معرفی کردند. و پس از آن بود که متخصص ارشد جستجوی گوگل آقای Matt Cutts در مورد استفاده از برچسب کنونیکال توضیح داده و گفته شد که با اینکه ایده پشت اینکار بسیار ساده است اما برچسب کنونیکال میتواند پیچیده هم باشد.

تاثیر استفاده از rel=canonical در بهبود سئو سایت

قراردادن درست URL کنونیکال برای تمامی URL‌های مشابه می‌تواند سئو وب سایت شما را بهبود بخشد. این بهبود به این دلیل است که حالا موتور جستجوی گوگل می‌داند که کدام نسخه کنونیکال و اصلی هست و در نتیجه، رجوع به بقیه لینک‌ها را هم به سمت نسخه کنونیکال ارجاع می‌دهد.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
چطور با استفاده از سئو کلاه سفید به رتبه 1 گوگل برسیم؟

به بیان دیگر انتخاب یک نسخه ترجیح داده شده از یک سایت برای دسته‌ای از آدرس های مشابه به بهتر کردن وضعیت سئوی وبسایت کمک می‌کند. چون موتورهای جستجو می‌دانند کدام نسخه متعارف است، پس تمام لینک‌هایی که از دیگر محتوای موجود به محتوای متعارف داده می‌شوند را هم میتواند حساب کند.

به همین دلیل بسیاری فکر می‌کنند که آدرس متعارف canonical شبیه به انتقال 301 redirect است، اگر چه قطعا اینطور نیست، شاید هر دو امتیاز برگه انتقال یافته را به لینک و برگه اصلی ارسال کنند، اما آدرس متعارف انتقال 301 نیست و تفاوت اینجاست که اصلا آدرس متعارف از انتقال استفاده نمی‌کند اما در هر صورت امتیاز را انتقال می‌دهد.

 ماپیش از این روش ساخت تغییر مسیر 301 را توضیح داده‌ایم.

تاثیر لینک کانونیکال در درک صفحات سایت توسط ربات های گوگل

روند کنونیکال سازی

زمانی که انتخاب‌های متعددی برای یک URL مشخص دارید کنونیکال سازی به معنای انتخاب یکی از آنهاست. در بسیاری از موارد URL‌ای که برای انتخاب شدن (اصلی بودن) بهتر است واضح و مشخص است اما حتی در مواردی که نمی‌توانید تصمیم بگیرید و مشخص نیست خیلی ساده فقط یکی را انتخاب کنید! قرار دادن کنونیکال برای URL تان همیشه بهتر از قرار ندادن آن است.

چگونه یک تگ کنونیکال بسازیم؟

مثالی ساده از متعارف سازی برای تان میزنیم.

فرض کنید دو برگه کاملا یک سان دارید، هر دو 100% محتوای یکسانی دارند، تنها تفاوت در اینست که هر کدام در بخشی از سایت شما قرار دارند و فقط پس زمینه و رنگ بندی و منو باعث شده این دو به نظر یکسان نباشند! همین.
هر دو محتوا در دیگر مقاله ها و دیگر سایت ها لینک شده اند، پس این دو محتوا دارای ارزش هستند، اما موتور جستجو کدام محتوا را باید در نتایج جستجو نمایش دهد؟

به عنوان مثال این دو مورد می‌تواند URL آن دو باشد:

 http://example.com/wordpress/seo-plugin/
 http://example.com/wordpress/plugins/seo/

این همان جایی است که دستور rel=canonical به کار می‌آید و متاسفانه این مشکل خصوصا در سیستم‌های تجارت اینترنتی و کسب و کارهای آنلاین بسیار متداول است. یک محصول (محتوا) می‌تواند با توجه به نحوه سرچ آن توسط مخاطبین هدف شما، URL متفاوتی داشته باشد.

  1. در این موارد باید طبق توضیحات زیر از rel=canonical استفاده کنید:
    باید یکی از دو نسخه صفحه را به عنوان کنونیکال در نظر بگیرید. بهتر است نسخه‌ای که فکر می‌کنید مهم‌تر هست را انتخاب کنید. اگر برایتان تفاوتی نمی‌کند، صفحه‌ای که بیشترین لینک یا بازدیدکننده را دارد برگزینید. و بازهم اگر همه چیز برابر بود وقت آن می‌رسد شیر یا خط بیاندازید و یکی را انتخاب کنید.
    شیر یا خط انداختن
  2. یک برچسب متعارف rel=canonical از برگه نامتعارف non-canonical به برگه متعارف و اصلی canonical اضافه کنید، بنابراین اگر یکی از دو محتوا را به عنوان متعارف انتخاب کردیم، لینک آن را در بخش ابتدایی <head> برگه HTML محتوای نامتعارف قرار می‌دهیم، یعنی لینک محتوای اصلی را در کنار محتوای فرعی کدنویسی می‌کنیم تا موتور جستجو بداند این محتوا یک نسخه اصلی دارد که لینکش در بخش ابتدایی برگه HTML قرار گرفته است. که ساختار آن به صورت زیر است:
    <link rel=”canonical” href=”http://example.com/” />
پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
آموزش کامل افزایش بازدید سایت - راه‌کارهایی برای افراد مبتدی

این تمام ویژگی های آدرس متعارف بود بدون هیچ کم و کاستی!

کاری که این دستور می‌کند “ادغام” دو صفحه است به گونه‌ای که موتور جستجوگر آن دو را یکی تشخیص می‌دهد. یک ” ارجاع ظریف” به جای ارجاع دادن خود کاربر. اکنون لینک برای هر دو URL یکی حساب می‌شوند که در واقع همون نسخه کنونیکال است.

در افزونه Yoast SEO چطور از کنونیکال استفاده کنیم؟

افزونه وردپرس Yoast SEO این امکان را به شما می‌دهد، از طریق تنظیمات plugin ، کنونیکال انواع مختلفی از صفحات را تغییر دهید. تنها زمانی لازم به انجام این کار هست که بخواهید کنونیکال را به چیزی غیر از URL کنونی سایت تغییر دهید. Youst SEO پیش از این URL کنونیکال صحیحی را برای تقریبا تمامی صفحات در حالت نصب WordPress قرار داده است.

برای اضافه کردن آدرس متعارف در افزونه سئو Yoast کافیست وارد ویرایش پست افزونه شده، روی آیکن دنده کلیک کنید تا ویژگی های لینک را برایتان نمایش دهد. در بخش “لینک قانونی در افزونه یوست Yoast” میتوانید آدرس نسخه اصلی را برای این پست وارد کنید:
متعارف سازی افزونه سئو (Yoast SEO)

دقت کنید که آدرس نسخه اصلی را در افزونه سئو به پست مقاله های فرعی اضافه می‌کنید، این یک برچسب است که مشخص می‌کند این محتوا یک نسخه اصلی دارد که لینک آن را با برچسب rel قرار داده اید.

اگر میخواهید کل یک دسته بندی را به عنوان نسخه‌ای کپی یا فرعی (نامتعارف non-Canonical) قرار دهید باید در تنظیمات دسته بندی ها اینکار را انجام دهید، که البته تصور میکنم نیازی به این کار ندارید.

چه زمانی از آدرس متعارف استفاده کنیم و چه زمانی انتقال 301 را انتخاب کنیم؟

شاید این پرسش بسیاری از کاربران باشد، آدرس متعارف یا انتقال 301 ؟
وقتی بین استفاده از ریدایرکت 301 یا گذاشتن کنونیکال مطمئن نیستید، چه باید کرد؟
پاسخ ساده است. همیشه باید از ریدایرکت 301 استفاده کنید مگر اینکه مشکلی وجود داشته باشد. مثلا اگر ریداریک کردن شما برای کاربر ناخوشایند است و باعث تاثیر منفی روی تجربه کاربری سایت تان می‌شود و یا به هر صورت مشکل زاست باید از برچسب متعارف استفاده کنید.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
تاثیر تجربه کاربری در سئو و بهبود رتبه سایت

ریدایرکت 301 یا لینک کانونیکال؟

یک صفحه می‌تواند تگ کنونیکالی داشته باشد که به خود همان صفحه ارجاع داده شده باشد؟

در مثال بالا ما یک صفحه غیر کنونیکال را به یک صفحه کنونیکال لینک کردیم اما آیا یک صفحه می‌تواند یک rel=canonical به خودش داشته باشد؟! این موضوع یکی از بحث برانگیزترین مسائل بین متخصصین سئو هست.
در افزونه Yoast داشتن تگ کنونیکال برای هر صفحه را به شدت توصیه می‌کنیم. گوگل نیز این را تایید می‌کند چون اکثر CMSها (سیستم مدیریت محتوا) به پارامتر‌های URL بدون تغییر محتوا اجازه دسترسی می‌دهند. (آیا می‌دانید بهترین سیستم مدیریت محتوا چیست؟ اگر نمی‌دانید سری به وبلاگ ما بزنید.)

به عنوان مثال تمامی URLهای پایین محتوای یکسانی دارند:

 http://example.com/wordpress/seo-plugin/
 http://example.com/wordpress/seo-plugin/?isnt=it-awesome
 http://example.com/wordpress/seo-plugin/?cmpgn=twitter
 http://example.com/wordpress/seo-plugin/?cmpgn=facebook

حال اگر شما یک کنونیکال به خود صفحه برای آن صفحه‌ای که URL آن بدون تغییر (اصلی) است نگذارید، این مسئله CMS می‌تواند برای شما مشکل ساز شود. در واقع شخص دیگری می‌تواند اینکار را انجام دهد و محتوای شما را مضاعف کند. با اینکار یک اقدام “تدافعی” برای سئو خود کرده اید.
خوشبختانه Yoast SEO plugin برای شما اینکار را انجام می‌دهد. 😉 

استفاده از تگ کنونیکال بین چند دامنه

ممکن است شما یک مطلب را در دومین‌های (به انگلیسی: Domain) مختلفی داشته باشد. گاهی وقت‌ها وبلاگ‌ها یا سایت‌هایی هستند که در بلاگ سایت خود بخشی از محتوای دیگر سایت ها را منتشر می‌کنند چون فکر می‌کنند محتوای مرتبط با سایت برای خاطبین کاربردی خواهد بود.
در گذشته وبسایت‌هایی بودند که در صفحه خود مقاله‌هایی را هم از Yoast.com منتشر می‌کردند (البته با کسب اجازه)، اما اگر به HTML هر کدام از آن مقاله‌ها دقت کنید لینک rel=canonical را می‌بینید که به صفحه اصلی مقاله ارجاع داده‌ شده‌اند.

ارجاع لینک از سایت های دیگر

این به این معناست که تمامی لینک‌های مربوط به آن مقاله به صفحه اصلی ما بازگردانده می‌شود و جزو ارجاعات نسخه کنونیکال ما شمرده می‌شوند. آنان از مطالب ما برای رضایت مخاطب خود استفاده می‌کنند و ما هم از این مطلب سود میبریم. این یک بازی دو سر برد است!

پس شما هم اگر میخواهید میتوانید روی چندین سایت خود از برچسب متعارف استفاده کنید و در ویرایش پست افزونه سئو، در بخش “لینک قانونی (Canonical)” از برچسب استفاده کرده و محتوای اصلی را برای گوگل و بینگ مشخص کنید.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
بهینه سازی سایت یا تبلیغات گوگل ادوردز، کدام را انتخاب کنیم؟

مشکلات متداول استفاده از URL‌های کنونیکال اشتباه

مثال‌های زیادی وجود دارد که چگونه یک دستور اشتباه rel=canonical می‌تواند مشکلات متعددی ایجاد کند. ما وب‌سایت‌های زیادی را دیده‌ایم که در صفحه اصلیشان یک کنونیکال برای مقاله‌ای گذاشته بودند اما این باعث شده بود خود صفحه اصلی از نتایج جستجو حذف شود.
اعمال دیگری هم هست که هرگز نباید در مورد دستور rel=canonical انجام شود.

مهم ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • آرشیوهای صفحه بندی شده را به صفحه 1 کنونیکال نزنید. دستور rel=canonical صفحه 2 باید به همان صفحه 2 اشاره کند. اگر این دستور را برای صفحه 1 اجرا کنید موتورهای جستجوگر برای لینک صفحات بعدی شاخصی ثبت نمی‌کنند!
  • کنونیکال‌های خود را %100 اختصاصی کنید. بعضی سایت‌ها به دلایل مختلف از لینک‌های ارتباطی پروتوکل استفاده می‌کنند به این معنا که قسمت http را برای URL خالی می‌گذارند.
    بهتر است برای کنونیکال‌های خود این عمل را انجام ندهید. کار شما مزیتی دارد که باید از آن استفاده کنید.

  • کنونیکال خود را بر اساس URL درخواستی انتخاب کنید. اگر بر اساس متغیرهایی مثل نام دومین یا URL درخواستی که برای دسترسی به صفحه استفاده می‌شود در ساخت کنونیکال استفاده کنید به مشکل برمی خورید. هر محتوا باید URL مربوط به خودش را بشناسد در غیر این صورت بازهم شما دو صفحه مجزا با یک محتوا خواهید داشت. به عنوان مثال دو صفحه example.com و www.example.com هر کدام برای خودشان کنونیکال میزنند.
    عناصر لینک کانونیکال

  • چند تا لینک rel=canonical در یک صفحه می‌تواند مشکل ساز باشد. گاهی اوقات برنامه نویس‌های پلاگین یا شبکه‌ها فکر می‌کنند که بهترین نعمت خداوند برای بشریت هستند و بهترین راه برای درست کردن کنونیکال در اختیار آن هاست. ممکن است بعضی وقت‌ها درست باشد گاهی هم اشتباه! ما وقتی با این مسئله در WordPress plugin مواجه می‌شویم سعی می‌کنیم با برنامه نویس ارتباط برقرار کنیم و بهشان آموزش دهیم که اینکار اشتباه است با این حال باز هم این اشتباهات رخ می‌دهد و نتایج غیرقابل پیش بینی می‌تواند داشته باشد.

rel=canonical و شبکه‌های اجتماعی

فیس بوک و توییتر هم از rel=canonical استفاده می‌کنند! اگر در فیس بوک یک URL را که به یک صفحه دیگر ارجاع می‌دهد را به اشتراک بگذارید، فیس بوک اطلاعات URL کنونیکال را به اشتراک می‌گذارد. در واقع اگر یک صفحه را که به یک جای دیگر کنونیکال زده است لایک کنید نشان می‌دهد که لایک برای صفحه اصلی و کنونیکال حساب شده است نه URL فعلی که مخاطب آن جاست. توییتر هم به همین شکل فعالیت می‌کند.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
بررسی کلمه کلیدی در نامک افزونه سئو Yoast SEO

روش‌های حرفه‌ای استفاده‌ از rel=canonical

استفاده از تگ کنونیکال در سربرگ http

گوگل هم از تگ کنونیکال در سربرگ http به این شکل استفاده می‌کند:

Link: <http://www.example.com/white-paper.pdf>;
rel=”canonical”

تگ کنونیکال سربرگ http بسیار برای کنونیکال سازی فایل‌هایی مثل PDF مفید است پس خوب است که با این ترفند نیز آشنا باشید.

استفاده از rel=canonical برای صفحاتی که کاملا مشابه نیستند

قطعا این کار را توصیه نمی‌کنیم، اگر چند محتوا دارید که نسخه های آن ها با هم تشابه زیادی ندارد و 100% یکی نیستند از برچسب متعارف استفاده نکنید، چون آنها به هم شبیه نیستند. در ضمن، اگر شما به حد زیادی از برچسب متعارف استفاده کنید کمی مسخره هم خواهد بود و زمانی که گوگل بفهمد شما استفاده از برچسب متعارف برای محتوای نه چندان مشابه را در دستور کار خود قرار داده اید، قطعا از سایت شما نا امید میشود و رتبه اعتماد سایت خود را از دست خواهید داد، بله گوگل به سایت شما اعتماد نمی‌کند اگر بفهمد برای محتوای متفاوت از برچسب متعارف استفاده می‌کنید.

استفاده از ترکیب rel=canonical با hreflang

ترکیب rel=canonical با hreflang

ما همچنین در راهنمای کامل hreflang از کنونیکال صحبت کردیم. زمانی که از hreflang استفاده میکنید بسیار حائز اهمیت است که هر زبان به خودش کنونیکال بزند. زمانی که hreflang می‌گذارید حتما قبل استفاده از کنونیکال مطمئن بشید که چگونه اینکار را انجام دهید. اگر خرابکاری کنید ممکن است تمام hreflang گذاری شما برباد رود.

نتیجه گیری: rel=canonical یک ابزار قدرتمند است نتیجه گیری

استفاده از برچسب متعارف Rel=Canonical میتواند به بهبود سایت و بهینه سازی وب سایت کمک کند، بله برچسب متعارف در ابزارهای سئو یک ابزار قدرتمند محسوب می‌شود اما مثل ابزارهای قدرتمند دیگری که در دسترس شما هستند باید دقت کنید که استفاده از آن چندان هم ساده نیست و ممکن است مشکلاتی برای سایت شما به وجود بیاورد. با این حال اگر از آن درست استفاده کنید قطعا میتوانید در سئوی سایت خود از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

ما معتقدیم پیشنهادات و انتقادات شما می‌توانید ما را در تولید محتوایی فاخر و جامع کمک کند. در همین راستا اگر نکته خاصی در نظر شما وجود دارد که می‌توانید در مورد مطالب ارائه شده در قسمت نظرات و پیشنهادات آن را قرار داده و ما را از آن بهره مند گردانید.

4.5/5 (2 دیدگاه)
تیم بلاگینگ میموس

تیم بلاگینگ میموس

توی خانواده میموس ما بچه‌های بلاگینگ سر و کارمون با محتواس. ما دوست داریم ارزنده‌ترین مطالب روز سئو وردپرس رو در اختیار شما علاقمندان دنیای سئو قرار بدیم. این‌رو هم اضافه کنیم ما قبل هرچیزی از صحت اطلاعات بلاگ میموس مطمئن می‌شیم سپس اونا رو منتشر می‌کنیم و در اختیارتون قرار می‌دیم.
شما هم می‌تونید با نوشتن نظرات و انتقادات خودتون عضوی از این خانواده بشید. امتحانش مجانیه!

میخواید درموردمون بیشتر بدونید؟

اگر این مقاله برای شما مفید بود ....

لطفا با نظر دادن ما را در بهتر کردن مطالب آموزشی یاری کنید.

به دنبال خدمات حرفه ای سئو هستید ؟!

میموس با تدوین استراتژی و ساختار اصولی شما را تا رسیدن به رتبه 1 یاری خواهد کرد.

کارگاه‌های سئو و وبمستری

کتاب‌های رایگان سئو

دلایل انتخاب پلتفرم سئو مانگو

24 دلیل برای انتخاب پلتفرم مدیریت سئو مانگو به عنوان دستیار سئو

همین الان سئو سایت وردپرسی خودتون رو شروع کنید، 3 روز اول کاملا رایگان

2
خوشحال میشویم اگر سوالی در این زمینه دارید از ما بپرسید... (کاملا رایگان است - بعضی ازسوالات به صورت صوتی پاسخ داده خواهد شد)

avatar
فایل های تصویری و عکس
 
 
 
فایل های ویدیویی و صوتی
 
 
 
سایر انواع فایل
 
 
 
1 تعداد نظرات
1 رشته نظرات
0 دنبال کننده ها
 
داغ ترین نظرات
داغترین نظرات
2 نویسندگان نظرات
محدثه نشاطیmehdi نویسندگان نظرات اخیر
  اشتراک  
اطلاع از
mehdi
مهمان
mehdi

مقاله خوبی بود واقعا
در عین بیان ساده، کامل و آموزنده بود. تشکرات فراوااان

همین الان سئو سایت وردپرسی خودتون رو شروع کنید، 3 روز اول کاملا رایگان