جستجوی معنایی چیست و چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

زمان مطالعه: 23 دقیقه
جستجوی معنایی

احتمالا عبارت جستجوی معنایی به گوش تان خورده و درباره این که معنی آن چیست؟ چه تاثیری در سئو سایت دارد و اینکه چه تفاوتی با روش جستجوی قدیمی یعنی جستجوی کلمه کلیدی دارد، سوالاتی برای شما به وجود آمده است.
در این مقاله دقیقا با مفهوم جستجوی معنایی و اثرات آن روی سئو آشنا میشوید و یاد میگیرید چگونه مطالب سایت‌تان را برای جستجوی مفهومی بهینه کنید. و قطعا تمامی نگرانی های شما بابت رتبه و ترافیک سایت‌تان از بین میرود.

شاید در نگاه اول جستجوی معنایی کمی پیچیده و گیج کننده باشد، اما هیچ جای نگرانی نیست! آنقدر هم که فکر میکنید، جستجوی معنایی ترسناک و نگران کننده نیست.

حدود 8 سال پیش سئو سایت برای گوگل و دیگر موتور های جستجو در استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در محتوا و ساخت بک لینک در حجم زیاد خلاصه میشد. هم چنین بسیاری از سایت ها با مهندسی معکوس رفتار و کارهای رتبه های اول گوگل، رتبه سایت شان را بهبود میدادند.

اما امروزه دنیای سئو دست خوش تغییرات بسیاری شده است. عملکرد موتور های جستجو برای رتبه بندی تغییرات اساسی داشته است، به همین دلیل برای رسیدن به جایگاهی برتر در نتایج جستجو باید به درک بهتری نسبت به این عملکرد برسید و بر اساس آن وب سایت‌تان را سئو کنید.

در واقع شناسایی کلمات کلیدی دیگر به اندازه کافی مفید نیست! باید بتوانید مفهوم این کلمات را درک کنید و محتوایی تولید کنید که اطلاعاتی و مفید و کاربردی درباره آن چیزی که کاربر به دنبال آن است را ارائه دهد.

به بیان ساده شما نیاز به درک نیت کاربر از جستجو دارید.

(اینکه چطور می توانید این مسئله را درک کنید را هم بررسی میکنیم ولی قبل از هر چیزی اجازه دهید به شما بگویم اصلا جستجوی معنایی چیست)

جستجوی معنایی Semantic Search چیست؟

جستجوی معنایی (به انگلیسی: Semantic search) یک الگوی جستجوی اطلاعات است که نتایج جستجو را تنها بر اساس کلمات کلیدی مرتب نمی کند. بلکه بر اساس درک مفهوم کلماتی که فرد برای جستجو استفاده کرده است، مرتب میکند.

جستجوی معنایی به کمک تجزیه و تحلیل و درک عبارت جستجو شده، تطبیق مفاهیم، مترادف ها و الگوریتم های زبان طبیعی (همان زبان محاوره ای انسان ها)، بهترین و کاربردی ترین اطلاعات را از سایت ها، پایگاه های اطلاعات و هر منبع دیگری که در اینترنت وجود داشته باشد تهیه و در نتایج جستجو به کاربر ارائه میکند.
به بیان ساده، هدف گوگل از جستجوی مفهومی، درک زبانی است که انسان ها به طور طبیعی از آن استفاده میکند (همان زبان محاوره ای خودمان.)
با بیان یک مثال می خواهم جستجوی معنایی را ساده تر برای شما توضیح دهم.

فرض کنید از دوست یا همکار ‌تان میپرسید “بزرگ ترین جزیره دنیا کجاست؟” و در ادامه به عنوان سوال دوم می پرسید “وسعت آن چقدر است؟” دوست شما قطعا متوجه میشود که منظور از کلمه “آن” در جمله دوم، همان بزرگ ترین جزیره دنیا (یعنی جزیره گرینلند) است که در پرسش اول مطرح کردید.
پیش از سال 2013 موتور های جستجو قادر به درک ارتباط سوال دوم به سوال اول نبودند و تنها راهی که گوگل از طریق آن قادر به پاسخ دادن به سوال دوم بود، جایگزین کردن سوال دوم با وسعت جزیره گرینلند Greenland بود.

عملکرد جستجوی معنایی

جستجوی معنایی تلاش موتورهای جستجو برای درک نیت کاربر از جستجو هستند، تا بتوانند بهترین، کاربردی ترین (و… ترین) نتیجه ممکن را نمایش دهند، آنها برای اینکار به چیزهای زیادی دقت می کنند که نام بردن آن کار ما نیست اما، مهم ترین آنها درک ارتباط کلامی بین کلمه های جمله جستجو، روش جمله بندی، سابقه فعالیت کاربر، جستجوهای قبلی و موقعیت مکانی و … است.

بنابراین میتوان گفت که جستجوی معنایی بر پایه مفهوم کلی جستجو، محتوای مناسب در وب و همینطور کاربردی ترین نتیجه ممکن در لحظه، استوار است.

هدف جستجوی مفهومی

هدف از جستجوی معنایی این است که موتور های جستجو فراتر از کلمات و عبارات کلیدی بروند و نیت کاربر از عبارت جستجو شده در هر زمینه ای را بهتر درک کنند. هم چنین همانطور که در بخش قبلی گفته شد با بررسی فاکتور هایی مثل تاریخچه جستجوی کاربر و ایجاد ارتباط بین آنها، به جای نمایش ده نتیجه ی جستجو که صرفا بر اساس کلمات جستجو طبقه بندی شده اند و ممکن است به اندازه کافی برای مخاطب کاربردی نباشد، پاسخ سریع، صریح، نزدیک تر و مفید تری را به مخاطب ارائه دهند.

وب معنایی Semantic web چیست؟

جستجوی معنایی Semantic Search از وب معنایی Semantic Web به وجود آمده است.

وب معنایی در واقع چارچوبی است که تمامی اطلاعات و پایگاه های دانش را به صورتی که توانایی درک آن ها نه تنها برای کاربر بلکه برای ماشین های هوشمند نیز امکان پذیر باشد، در خود جای داده است. و اجازه می دهد این اطلاعات در وب سایت های مختلف به اشتراک گذاشته شوند و بار ها و بار ها در دیگر سایت ها مورد استفاده قرار بگیرند.

در واقع وب معنایی از داده های سراسر اینترنت استفاده می کند و اطلاعات به دست آمده را بر اساس ارتباط و تعامل آن ها با یکدیگر مرتب میکند.

کنسرسیوم جهانی وب W3C، وب معنایی را اینگونه تعریف می کند:
وب معنایی فضایی مشترک را به وجود می آورد که اجازه می دهد اطلاعات آن به اشتراک گذاشته شوند و مجددا در بستر اینترنت مورد استفاده قرار بگیرند.

وب معنایی چطور باعث به وجود آمدن جستجوی معنایی میشود؟

معنی شناسی (به انگلیسی: Semantics) با زبان برنامه نویسی مرتبط است. رایانه ها معانی خاصی را بر اساس دستورات خاص یک زبان برنامه نویسی تعریف شده، دنبال می کنند.
به طور مثال تگ های متا، یکی از ویژگی های معنایی موجود در یک صفحه وب هستند. با گسترش وب معنایی، اطلاعات متای بیشتری برای موتور های جستجو به وجود آمد.

در واقع تقریبا هر چیزی که با یک جستجو یا وب سایت مرتبط باشد، می تواند بخشی از دامنه معنایی مرتبط با نتایج جستجو باشد.
در آخر باید بگویم جستجوی معنایی به دو عامل بستگی دارد:

  1. نشانه گذاری معنایی وب سایت ها
  2. میزان اطلاعات معنایی موجود برای استفاده

عوامل موثر در جستجوی مفهومی

حقیقت این است که هیچکس نمیداند دقیقا کدام عناصر در نمایش نتایج جستجوی مفهومی موتور های جستجو تاثیرگذار هستند. اما ما این را میدانیم که گوگل برای دادن رتبه به سایت ها بیش از 200 فاکتور را بررسی می کنند، یا اینکه 10 هزار فاکتور جستجو را به قول خودشان بررسی می کنند.
ناگفته نماند رفتار کاربران نیز در رنک صفحات سایت ها موثر است.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
سئو چیست؟ و چه اهمیت و کاربردی در بازار آنلاین دارد؟

برای آشنایی با دیگر سیگنال هایی که می توانند در نتایج جستجوی معنایی بیشتر موثر باشند (حداقل آن طور که ما برداشت کرده ایم)، نمودار زیر را برای شما آماده کردم:

فاکتور های جستجوی محلی

جستجوی معنایی با بررسی این موارد و فاکتور ها، در تلاش است رفتاری مشابه تر به انسان داشته و نزدیک ترین نتایج به عبارت جستجو شده را در صفحه نتایج جستجو نمایش دهد. دقیقا همانطور که با دوست خود صحبت میکنید و از وی سوال می کنید، موتور جستجو هم میخواهد به همین شکل به شما پاسخ دهد.
تغییرات پیشرفته در زمینه یادگیری ماشینی (که گوگل از آن در بهتر کردن الگوریتم های جستجو استفاده می کند)، باعث شده تغییرات پیشرفته تری هم در جستجوی معنایی برای متخصص های سئو آشکار شود. ما فهمیده ایم که چرخه تکراری یادگیری ماشینی، با توجه به اطلاعات قبلی بدست آماده هر بار تلاش می کند نتایج بهتری برای کاربر نمایش دهد.

این یعنی یادگیری ماشینی با تجزیه و تحلیل رفتارهای قبلی و فعلی کاربران در ارتباط با نتایج جستجوی ارائه شده را بررسی میکند، سپس با توجه به پاسخ آنالیز های قبلی، سعی می کند نتایج را هر بار کاربردی تر و نزدیک تر به درخواست کاربر ارائه کند.

تاریخچه جستجوی معنایی

نظریه جستجوی مفهومی به سال 2003 بازمیگردد و در مقاله ای که توسط R.Guha و همکاران وی از شرکت های بزرگی مثل IMB، W3C و دانشگاه Stanford نوشته شده بود، مطرح شد.

نظریه جستجوی مفهومی
عملی شدن این تئوری نیاز به زمان داشت. از این رو حدود ده سال بعد، یعنی در سال 2013 شاهد بروز رسانی الگوریتم گوگل و اولین نتایج موفقیت آمیز جستجوی معنایی برای کاربران واقعی بودیم.

الگوریتم مرغ مگس خوار Hummingbird

این بروز رسانی، بروز رسانی الگوریتم مرغ مگس خوار Hummingbird Update بود. در سال 2013 با بروز رسانی الگوریتم مرغ مگس خوار Hummingbird update گوگل، عصر جستجوی معنایی به طور رسمی آغاز شد.

این الگوریتم باعث کاربردی شدن نتایج جستجو شد و برای رتبه بندی صرفا از صفحاتی که کلمه کلیدی جستجو شده در آن ها وجود دارد استفاده نمیکند بلکه آن صفحاتی که از نظر معنایی به جستجوی کاربر نزدیک تر هستند را در نتایج نمایش می دهد.
از این رو می توان نتیجه گرفت این الگوریتم باعث بهبود نتایج جستجو و ایجاد دنیایی وسیع تر برای عوامل موثر در جستجوی معنایی موتور های جستجو شده است.

گراف دانش Knowledge Graph

در سال 2012 گراف دانش برای اولین بار توسط گوگل معرفی شد. که اولین قدم گوگل برای توسعه اهمیت اشخاص و ساختار بافت عبارت جستجو شده بود. کارت گراف گوگل بستری برای تغییرات بزرگ در الگوریتم های گوگل ایجاد کرد و به منبعی عظیم از اطلاعات صحیح و کاربردی تبدیل شد.
در واقع وقتی نام یک فرد مشهور یا شهر و اماکن دیدنی و هر چیزی که از نظر گوگل به شهرت جهانی رسیده باشد، در سمت راست نتایج جستجو نمایش داده میشود و اطلاعات کاربردی درباره‌ی عبارت جستجو شده را در قالب کادری مرتبط و خوانا در اختیار کاربر قرار میدهد.

گراف دانش فردوسی در گوگل

وقتی کلمه فردوسی را جستجو کردم گوگل از طریق جستجوی معنایی متوجه میشود که احتمالا منظور من حکیم فردوسی است نه میدان فردوسی. از این رو هر اطلاعات مفیدی که بر اساس رفتار کاربرانی که پیش از من کلمه فردوسی را جستجو کرده اند را بررسی و جمع آوری میکند و در قالب گراف دانش به من نمایش داد. گوگل با طراحی گراف دانش سعی در صرفه جویی در زمان کاربر و ارائه اطلاعات مورد نیاز وی در همان صفحه اول است. خوشبختانه حدود 5 سال است که گراف دانش زبان پارسی را هم پشتیبانی میکند و از طریق ویکیپدیای فارسی اطلاعات گراف را تهیه میکند.
نکته: به یاد داشته باشید اگر میخواهید گراف دانش نتیجه ی جستجوی شما پارسی باشد، باید از بخش تنظیمات گوگل، زبان جستجو را روی پارسی قرار دهید.

رنک برین RankBrain

گوگل در سال 2015، رنک برین RankBrain (یک سیستم ماشینی یادگیری) را که تمام عوامل رتبه بندی را آنالیز میکند، راه اندازی کرد.
رنک برین هم مثل الگوریتم مرغ مگس خوار به دنبال درک نیت کاربر از جستجو برای نمایش نتایجی مفید و کاربردی تر است.
تفاوت رنک برین با بقیه الگوریتم های جستجو در این است که نتایج جستجو توسط دیگر الگوریتم ها فقط جمع آوری می شوند، اما رنک برین آن ها را تحویل گرفته و خودش مستقیما به کاربر تحویل میدهد و کارش را از همین جا با زیر نظر گرفتن رفتار کاربر شروع می کند.
رنک برین همیشه در حال یادگیری، بررسی نتایج جستجو با بهترین بازخورد و درک ارتباط نتایج ارزشمند برای کاربر است.
از این رو می توان نتیجه گرفت ممکن است رنک برین صفحه ای را در بهترین نتایج جستجو نشان دهد که حتی از کلمه کلیدی در متن آن استفاده نشده باشد اما بر اساس تجربه کاربری، برای مخاطب مفید بوده باشد.
به طور مثال ممکن است حتی یک سایت ضعیف و تازه کار، که کاربران علاقه زیادی به آن دارند، در نتایج جستجو بالاتر از یک سایت قوی مثل ویکی پدیا قرار بگیرید.

تغییر روش جستجو (پیچیده شدن سوال کاربر و افزایش دقت درخواست)

امروزه جستجو در گوگل تقریبا از هر وسیله هوشمندی امکان پذیر است. از کامپیوتر ها و لپ تاپ ها گرفته تا تلفن های همراه و ساعت های هوشمند. روش جستجوی کاربران روز به روز درحال پیچیده تر و مفهومی تر شدن است.

به عنوان مثال اگر کاربر قبلا در موتور های جستجو عبارت “رستوران های ایتالیایی” را جستجو می کرد، امروزه “بهترین رستوران ایتالیایی در سعادت آباد” را جستجو میکند. همانطور که می بینید هم جستجو هدفمند تر شده، هم کاربر از تعداد کلمات بیشتری برای جستجو استفاده کرده است. به همین دلیل موتور های جستجو همواره در تلاش اند عبارت جستجو شده کاربر را بهتر درک کنند، ارتباط بین کلمات نوشته شده را بفهمند و نتایج سودمند تری را به کاربر ارائه کنند.
نمایش لوکیشن در نتایج جستجوی معنایی

چرا موتور های جستجو به دنبال جستجوی معنایی هستند؟

اگر از منظر موتور های جستجو به قضیه نگاه کنیم، درک اینکه چرا این موتور ها به دنبال جستجوی مفهومی و نتایجی مرتبط تر با جستجوی کاربر هستند، کار دشواری نیست. Semantic Search برای یک موتور جستجو به معنای:

  • حجم اطلاعات بیشتر
  • اسپم کمتر
  • درک بهتر از هدف جستجوی کاربر
  • و جستجوی نزدیک تر به زبان انسانی و طبیعی است.

در واقع موتور های جستجو به این درک رسیده اند که دیگر آنالیز کلمات کلیدی برای نمایش نتایج جستجو کافی نیست. زیرا کاربران دنبال نتیجه ای مفید و کاربردی هستند (خب بنظر شما برای این جستجو، چه نوع نتیجه ای مناسب است؟ آیا فیلم از غذا خوردن در این رستوران ها بهتر است یا نمایش لوکیشن رستوران ها روی نقشه؟)
به همین دلیل گوگل و دیگر موتور های جستجو باید درک کنند چطور از بین تمامی اطلاعات موجود در بستر اینترنت، نزدیک ترین و مرتبط ترین نتایج را به کاربر ارائه کنند. چه راه کاری بهتر از جستجوی معنایی؟!

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
آیا Google AMP آینده ی سئو برای دستگاه های موبایل است؟

از طرفی شاید ندانید اطلاعات سراسر جهان در هر 2 سال، 2 برابر میشود. با این اوصاف، کلان داده ها تبدیل به رکن اصلی دنیای جستجو میشوند. البته این افزایش حجم اطلاعات ممکن است باعث شکل گیری این پرسش که “این اطلاعات برای من چه معنایی دارند” در ذهن‌تان شود. روند سازماندهی، ایجاد ساختار و برقراری ارتباط بین این اطلاعات، نقشی است که گوگل و دیگر موتور-های جستجو. همواره در تلاش اند به بهترین شکل ممکن ایفا کنند.

چرا نتایج حاصل از جستجوی معنایی بهتر از نتایج بدون معنی است؟

پاسخ این سوال کوتاه و مختصر است:
جستجوی معنایی دقیق و تر و صحیح تر است.

ممکن است نتایجی که امروز در گوگل مشاهده می کنید (که بر اساس جستجوی معنایی هستند) حتی یکبار هم کلمه کلیدی جستجو شده ی شما را یکجا درون متن نداشته باشند، ولی رتبه های بالایی هم کسب کرده باشند. مثل “اسم ساز سایت” برای نتیجه جستجوی ما در گوگل:

صفحه ای که بدون کلمه کلیدی رتبه گرفته

همانطور که در تصویر بالا میبینید من عبارت “اسم ساز سایت” را جستجو کردم و در نتیجه ای که میبینید اصلا از این کلمه استفاده نشده.

سورس صفحه ای که بدون کلمه کلیدی رتبه گرفته

حتی در سورس صفحه هم عبارت “اسم ساز سایت” را جستجو کردم ولی خبری از این کلمه نبود.

چرا این اتفاق رخ میدهد؟

گوگل درک خود از محتوایی که در اختیار دارد را با جستجوی کاربر تطبیق می دهد و حس می کند این نتیجه جستجو (با اینکه کلمه کلیدی را هم ندارد) میتواند به نیاز کاربر پاسخ بدهد. بنابراین آن را نمایش میدهد.

آزمون نتایج جستجو توسط گوگل

در واقع گوگل اطلاعاتی درباره جستجوی کاربران در مورد هر یک از موضوعات خاص را جمع آوری نموده است. از این رو وقتی کلمه ای توسط کاربر جستجو میشود، گوگل تمامی اطلاعات جستجو مرتبط با درخواست کاربر را بررسی می کند و مفید ترین نتایج را نمایش می دهد.
البته این فرآیند تشخیص مفید بودن از صدها فیلتر گوگل عبور می کند و کاربردی بودن آن ها سنجیده می شود.
اگر محتوا حتی به طور مستقیم کلمه کلیدی کاربر را در خود جای نداده باشد، اما برای کاربر مفید بوده و اصطلاحا تجربه کاربری خوبی داشته باشد، موفق به کسب رنک بهتر میشود.

به طور مثال اگر عبارت “قطعات لپ تاپ” را در گوگل جستجو کنید، گوگل اطلاعات خود را بر اساس این عبارت مرتب میکند.

نتایج جستجو برای قطعات لپ تاپ

و می داند که میزان علاقه به این جستجو می تواند با توجه به عواملی مثل قیمت ارز یا رنج سنی کاربر متفاوت باشد.

گوگل ترند ایرانما برای تشخیص اینکه کدام شهر بیشترین جستجو را برای این عبارت دارد، منطقه جستجو را روی ایران Iran قرار دادیم و دیدیم که شهر تهران بیشترین جستجو را به خود اختصاص داده است.

گوگل ترند تهران

همچنین گوگل میتواند تشخیص دهد که کاربران علاوه بر این عبارت، چه کلمات مرتبط دیگری را جستجو کرده اند:

موضوعات مرتبط برای جستجو در گوگل ترند

جستجوی مفهومی Semantic Search در وب پارسی

جستجوی مفهومی در حوزه وب پارسی هنوز پیشرفت زیادی نداشته و معمولا کاربران ایرانی (و دیگر پارسی زبان ها) نمی توانند نتایج قابل قبولی از جستجوی مفهومی دریافت کنند. دایره اطلاعات پارسی در مقایسه با اطلاعات انگلیسی در فضای اینترنت بسیار محدود است. به همین دلیل گوگل نمی تواند به اندازه زبان انگلیسی، زبان پارسی را هم پشتیبانی کند (شاید هم زیاد اهمیت نمیدهد.)

به بیان ساده اگر نام فردی مشهور مثل مریم میرزاخانی را با زبان پارسی جستجو کنید، گوگل از طریق ویکی پدیای پارسی، گراف دانش این فرد را در نتایج نمایش میدهد اما اگر فردی که جستجو می کنید از شهرت کمتری برخوردار باشد (مثل گروه موسیقی داماهی که نسبت به شهرت جهانی مریم میرزاخانی، شهرت کمتری دارد)، گراف دانشی برای وی نمایش داده نمیشود (هرچند گوگل علاقمند است در همان صفحه اول پاسخ کاربر را داده و چیزی را نمایش دهد.)

مقایسه مریم میرزاخانی و گروه موسیقی داماهی در نتایج جستجو

در ادامه با ذکر یک مثال ضعف جستجوی معنایی را برای شما به تصویر میکشم.
یکی دیگر از ضعف های جستجوی مفهومی در وب پارسی در بخش پرسش های مرتبط People also ask گوگل است. همانطور که در تصویر اول می بینید با جستجوی “سئو چیست” گوگل فقط لیستی از وب سایت ها را نشان داده اما وقتی همین عبارت را به انگلیسی جستجو کردم، کادر People also ask ظاهر شده است. البته گوگل نتایج ویژه بسیار زیادی را نمایش میدهد ولی خب بیشتر آنها برای جستجو به زبان پارسی فعال نیستند.

مقایسه people also ask در نتایج جستجو پارسی و انگلیسی

همچنین گوگل در بخش Feature Snippets زبان پارسی هم عملکرد ضعیفی دارد. برای آشنایی با تمام فاکتور های Feature Snippets می توانید به این مقاله مراجعه کنید.
به عنوان مثال وقتی در گوگل روش دانلود از یوتیوب را به پارسی جستجو می کنیم هیچ Feature Snippets در نتایج ظاهر نمیشود.

feature-snippet در نتایج جستجوی پارسی

اما وقتی همین عبارت را به انگلیسی جستجو کردم با این نتیجه روبرو شدم:

feature snippet در نتایج جستجوی انگلیسی

همانطور که می بینید گوگل متوجه مفهوم سوال من شده و ویدئویی از آموزش دانلود را برای من نمایش داده است. نکته جالب توجه این است که گوگل حتی بخشی از ویدئو که به توضیح سوال من پرداخته را نیز مشخص کرده است. این همان قدرت جستجوی معنایی است که گوگل همواره به دنبال گسترش و بهتر کردن آن برای تمام زبان های دنیاست.

کاربرد های جستجوی معنایی Semantic Search

ممکن است هر روز با جستجوی معنایی سروکار داشته باشید، اما متوجه آن نباشید. در ادامه شما را با برخی از مهم ترین کاربرد های جستجوی معنایی در زندگی روزمره‌تان آشنا میکنم:

شناسایی و ویرایش کلمات جستجو شده:

قطعا برای شما هم پیش آمده وقتی در گوگل چیزی می نویسید، به طور اتفاقی املای آن را اشتباه نوشته باشید و وقتی که روی آیکون ذره‌بین کلیک کردید یا دکمه Enter را زدید، گوگل به صورت خودکار نسخه ویرایش شده و صحیح عبارت جستجوی شما را با رنگ آبی نمایش دهد. یکی دیگر از کاربرد های جستجوی مفهومی تشخیص کلمات نا درست از لحاظ نگارشی و اصلاح آن هاست.

شناسایی و ویرایش کلمات جستجو شده

ارائه پاسخ های کاربردی در کوتاه ترین زمان:

همانطور که در تصویر می بینید جستجوی معنایی در اینجا خودی نشان می دهد و در کوتاه ترین زمان ممکن، پاسخ جستجوی من را نمایش داد. در واقع گوگل به جای اینکه برای عبارت ارتفاع برج میلاد چند سایت که درباره برج میلاد مطلب نوشته اند را به من نشان دهد، متوجه منظور جستجوی من شده و ارتفاع را مستقیما برای من نشان داد.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
بهینه سازی سایت یا تبلیغات گوگل ادوردز، کدام را انتخاب کنیم؟

ارائه پاسخ های کاربردی در کوتاه ترین زمان:

میتوانید خودتان هم چند جستجو را هم را امتحان کنید.

پاسخ گویی به سوالات

امروزه موتور های جستجو با کمک جستجوی مفهومی به آسانی قادرند موضوعات و پرسش های مختلف را درک کرده و برای آن ها پاسخ بسازند. به عنوان نمونه اگر در یکی از موتور ها بنویسید “خواننده آهنگ تقدیر کیست”، گوگل با بررسی اطلاعات موجود در بستر اینترنت متوجه میشود که نام خواننده شادمهر است. گوگل با پیشرفت جستجوی معنایی می تواند ارتباط بین کلیدواژه و دیگر موجودیت ها را بررسی میکند و پاسخی دقیق به جستجوی کاربر میدهد.

درک سوال کاربر

شناسایی مطالب بی کیفیت

جستجوی معنایی مزایای پیشرفته تری نیز برای موتور های جستجو به همراه دارد. به عنوان مثال یکی از روش هایی که جستجوی معنایی به موتور های جستجو برای نمایش نتایج جستجوی بهتر کمک میکند، شناسایی و رد صلاحیت محتوای بی کیفیت است.

قبلا وب سایت ها با تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در محتوا یا همان تکنیک Keyword Stuffing سعی در کسب رتبه بهتر داشتند (که البته موفق هم میشدند.) اما در سال های اخیر دیگر خبری از کسب رتبه به همین سادگی نیست و گوگل با استفاده از الگوریتم ها و استراتژی های پیچیده و هوشمند خود کیفیت صفحات را بررسی و سپس آن ها را رتبه بندی میکنند.

از کاربردی ترین و پیچیده ترین استراتژی های گوگل:

  • نمای سازی پنهان برای معانی یا LSI (مخفف: latent semantic indexing)
  • اختصاص دادن پنهانی Dirichlet یا LDA (مخفف: latent Dirichlet allocation)
  • و فراوانی لغت- فراوانی سند معکوس یا TF-IDF (مخفف: term frequency-inverse document frequency)

موتور های جستجو با استفاده از جستجوی معنایی و الگوریتم جستجوی مبتنی بر موجودیت entity-based search، می توانند به درک صحیح تری نسبت به چیزی که ممکن است کاربر به دنبال آن باشد، برسند.
به عنوان مثال در تصویر می توانید اطلاعات موجود در یک الگوریتم جستجوی مبتنی بر موجودیت را ببینید.

ارتباط بین شخصیت های سریال بازی تاج و تخت از نظر جستجوی معنایی

همانطور که در تصویر میبینید، خطوط سبز رنگ ارتباط معنایی و مفهومی بین اشیا را مشخص کرده اند.

ترفند های سئو محتوا برای جستجوی معنایی

با مطالعه لیست زیر می توانید با مواردی که رعایت آن ها باعث کسب رتبه در نتایج جستجوی مفهومی میشوند، آشنا میشوید:

  1. بیان واضح هدف هر بخش از محتوا: سعی کنید هر یک از بخش های محتوای صفحات سایت‌تان هدف محتوا را به صورت واضح نمایش دهند.
    پیشرفت گوگل، در محتوای سایت مثل انسان و موارد دیگری ازین دست باعث شده اند چالش اصلی شما پیوند زدن آشکار موضوعات یک محتوا به هم باشد طوری که مفهوم از ابتدا تا انتهای مقاله پیوسته دنبال شود.
  2. افزایش کیفیت محتوا
  3. درک نیت مخاطب از جستجو: بدانید و آگاه باشید که درک نیت کاربر در جستجوی امروزی یعنی حرکت از سمت پردازش کلمه کلیدی به سمت مفهوم کلیدی، بنابراین هر چه نتیجه کاربردی تر باشد برای گوگل دوست داشتنی تر است.
  4. استفاده صحیح و به اندازه از کلیدواژه کانونی در متن: قبلا بار ها روی این مسئله تاکید داشتم. اما باز هم اینجا میگویم. استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی Keyword Stuffing به هیچ عنوان باعث بهبود رتبه در نتایج جستجو نمیشود.
  5. تمرکز روی کلمات کلیدی طولانی یا چند سیلابی: قبلا در مورد اهمیت و تاثیر طول کلمه کلیدی در سئو صحبت کردیم. اما در اینجا جا دارد به این موضوع اشاره ای داشته باشم. کلمات کلیدی طولانی نسبت به کلمات کلیدی تنها و کوتاه از اهمیت بیشتری برخوردارند و کسب رتبه در آن ها هم آسان تر است، هم باعث ظهور سایت شما در نتایج هدف دار گوگل می شود. سعی کنید مطالب سایت تان را برای کلمات کلیدی دم دراز بهینه سازی کنید.
  6. تعیین ساختار منطقی و یکپارچه برای محتوا: وقتی محتوای شما از ساختار منظم و قابل درکی برخوردار باشد، فهم آن هم برای کاربر آن و لذت بخش خواهد بود هم برای موتور های جستجو.
  7. از هم رخدادی استفاده کنید: گوگل از روش نگارش شما مقصود نهایی شما را میخواهد استنباط بکند به همین خاطر هر چه روش نگارش شما جمله بندی، کلمات، آرایه های ادبی و… ارتباط منسجم تری با هم داشته باشند، گوگل کارش را بهتر انجام میدهد. بیایید چند نمونه را بررسی بکنیم:
    کلماتی در زبان پارسی وجود دارند که عملا دوست داریم کنار آنها واژه هایی را تکرار کنیم که از لحاظ آوایی جمله بندی ما را بهتر می کنند. مثلا از دوستمان می پرسیم رفتی، نرفتی، چیکار کردی؟ در حالی که هر 3 آنها جواب یکسانی دارند. اما فهمیدن این جملات برای ربات هایی مثل گوگل که الکی مثلا هوشمند هستند، دشوارتر از آن چیزی است که می بینیم و میشنویم. مثلا من در مقاله خودم از کلمه ضبط استفاده می کنم. دو کلمه هستند که اگر کنار ضبط قرار بگیرند معنی و کاربرد کلمه را تغییر می دهند: ثبت / صوت. زمانی که بگوییم ثبت و ضبط مشخص است در مورد نگه داری چیزی صحبت میکنیم و وقتی می گوییم ضبط صوت گوگل متوجه میشود در مورد یک وسیله ی الکترونیکی صحبت می کنیم. پس همان جمله رفتی، نرفتی، چیکار کردی؟ مشخص میکند ما در حال احوال پرسی هستیم.
  8. استفاده از واژه های مترادف و هم معنی در متن: در زبان پارسی برای کلمات بسیاری مترادف وجود دارد. با استفاده از این کلمات در محتوای صفحات می توانید هم سطح کیفی مطلب‌تان را بالا ببرید، هم از تکرار بی مورد و Keyword Stuffing جلوگیری کنید. به عنوان مثال واژه های کامپیوتر و رایانه هر دو یک معنی میدهند اما به دو شکل مختلف نوشته میشوند.
  9. تولید محتوایی هدفمند برای پاسخگویی به پرسش های مخاطب: به هیچ عنوان از مطالب کلی و نامفهوم در سایت‌تان استفاده نکنید. یک محتوای مفید و کاربردی باید پاسخ دهنده پرسش های احتمالی که در فکر مخاطب ایجاد میشود باشد و به عنوان منبعی معتبر و حائز اهمیت در حوزه فعالیت شما شناخته شود.
  10. لینک سازی خارجی اصولی: در لینک سازی خارجی دقت داشته باشید، سایتی که میخواهید به آن لینک دهید از نظر موضوعی مشابه سایت شما باشد. همینطور توجه داشته باشید کیفیت صفحه ای که قرار است به آن لینک دهید از صفحه شما بیشتر یا حداقل در یک سطح باشد.
  11. دقت در لینک سازی داخلی: لینک سازی داخلی همواره یکی از ترفند های کاربردی برای نگه داشتن مخاطب و کمک به دریافت جوابی کامل تر محسوب میشود. اما باید در این روش دقت داشته و زیادی از آن استفاده نکنید. در واقع تنها زمانی باید از لینک داخلی در محتوا استفاده کنید که مطمئن باشید، کاربر نیاز به مشاهده آن URL دارد.
  12. شناسایی ارتباط محتوا با صفحات فرود سایت: سعی کنید بخش هایی از محتوا که با صفحات فرود سایت‌تان مرتبط هستند را شناسایی کنید و به آن ها لینک داخلی دهید.
  13. اشاره به صفحات اصلی: لینک مهم ترین دسته بندی ها یا برگه های سایت خود را در هدر، منو و فوتر سایت قرار دهید.
  14. یک سایت مپ HTML خوب بسازید: که آدرس مهمترین دسته بندی و برگه های شما را فهرست کند. معمولا این گزینه برای سایت های بسیار بزرگ کاربرد دارد.
  15. حفظ سادگی و خوانایی در محتوا: محتوای شما باید در عین حال که یک موضوع جامع را از ابتدا تا انتها به طور کامل توضیح میدهد، باید دارای زبانی ساده و قابل فهم برای تمامی مخاطبین سایت‌تان باشد تا خواندن محتوا برای آنها لذت بخش و از طرفی آموزنده باشد.
    سعی کنید در طول متن ارتباط موضوعی بین پاراگراف ها و سرفصل ها را رعایت کنید تا هم کاربر و هم موتور های جستجو راحت تر متوجه مضمون صفحه شوند.
  16. استفاده از داده های ساختار یافته برای کمک به ربات ها: با استفاده از داده های ساختار یافته Structure data Markup، نه تنها به موتور های جستجو کمک می کنید محتوای صفحه را بهتر درک کنند، بلکه می توانند به عنوان سیگنالی برای کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوی معنایی استفاده شوند. این روش باعث آشنایی کاربر با اطلاعات بیشتر درباره صفحه میشود و باعث افزایش احتمالی میزان نرخ کلیک CTR از جستجوی طبیعی Organic Search میشود.
    به عنوان مثال صفحه ی رپورتاژ خبری میموس یکی از همین صفحات است.
    صفحه رپورتاژ خبری در نتایج جستجو
    میبینید که ما برای یکی از خدمات خودمان امتیاز کاربران و همینطور قیمت پایه محصول را در گوگل نمایش داده ایم.
پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
نوشتن عنوان سئو شده در افزونه سئو Yoast SEO

تاثیر جستجوی معنایی در سئو

افزایش علاقه مخاطبین به جستجوی صوتی

اهمیت جستجوی مفهومی به دلیل گسترش جستجوی صوتی، دو چندان شده است. جستجوی صوتی در سال های اخیر بسیار رایج شده (به خصوص در کاربران تلفن همراه) و با رشد 33 درصدی بین کاربران خانگی همراه بوده است.

سئو سایت برای جستجوی صوتی کاملا متفاوت با سئو سنتی است. چراکه باید مستقیما نیت کاربر از جستجو را درک کنید و محتوایی محاوره ای و قابل درک به وی ارائه کنید. البته این به استراتژی محتوایی شما و قشر مخاطبتان بستگی دارد. مثلا مردم با جستجوی به رستوران می روند ولی لباس نمی خرند.

بهترین راه حل چیه؟

سعی کنید محتوایی بنویسید که به صورت خلاصه و شسته و رفته به یک سوال یا کوئری مشترک بین کاربران (قبل از شروع شدن جزئیات جستجو) پاسخ بده. همچنین یادتون باشه محتوای شما باید ساختاری قوی و قابل درک برای موتور های جستجو هم داشته باشه، تا اونا هم بتونن متوجه مفهوم کلی محتوا صفحه بشن و به اون رتبه بدن. اگر نمیدونید ساختار یک متن رو چطوری برای موتور های جستجو قابل درک کنید، مقاله ی آنالیز خوانایی میتونه بهتون کمک کنه.

حرکت از سوی کلمه کلیدی به سمت مفهوم کلیدی

وقت آن رسیده دست از تولید محتوا بر اساس کلیدواژه بردارید!

و به جای آن به موضوعاتی که در حوزه شما حائز اهمیت هستند فکر کنید و سعی کنید آن ها را به طور کامل پوشش دهید.
در واقع هدف وب سایت شما باید تولید محتوایی جامع و متشکل از اطلاعات دقیق و با کیفیت در زمینه کاری‌تان باشد. که برای مخاطبین خاصی تهیه شده است. به همین خاطر لازم است با پرسونای مخاطب آشنا شوید.

بهترین راه حل چیه؟

به جای اینکه چندتا مقاله کوتاه و جداگانه برای هر صفحه و هر مبحث تولید کنید، بهتره برای هر مبحث یک راهنمای کامل و نهایی تولید کنید و سیر تا پیاز موضوع رو بنویسید تا محتوای شما برای مخاطب و صد البته موتور های جستجو یک منبع کامل، کاربردی و ارزشمند باشه.

تبدیل نیت مخاطب به اولویت اصلی

شاید فکر کنید بهترین روش برای موفقیت در هدف گیری کلمه کلیدی در نتایج جستجو، هدف گیری کلمات کلیدی در محتوا باشد. باید بگویم کاملا در اشتباه هستید. هدف گیری قصد و نیت کاربر روش رسیدن به موفقیت در این زمینه است.
با بررسی جستجو ‌هایی که کاربران را روانه وب سایت‌تان می کند می توانید برای تولید محتوا، گروهی از بهترین ایده ها را داشته باشید.

بهترین راه حل چیه؟

یک لیست از کلیدواژه ها تهیه کنید و اون رو بر اساس اهداف کاربران دسته بندی کنید.
به عنوان مثال عبارت کلیدی “عمر باتری اندروید در مقابل اپل” یا “مقایسه گوشی های سامسونگ و اپل” هر دو جز گروه “مقایسه ی گوشی های هوشمند” قرار میگیرند.

اگر بتونید نیت مخاطب هدف سایت تون از جستجو رو درک کنید، می تونید محتوایی بنویسید که دقیقا نیت اون ها رو هدف بگیره. تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی یا موضوعات گسترده به تنهایی نمی تونن باعث موفقیت کسب رتبه در نتایج جستجو بشن.

شناخت نیت کاربر از جستجو

توجه اصلی جستجوی معنایی روی نیت و اهداف کاربر و داده های کاربر است.
شاید این مسئله مهم ترین نکته درباره جستجوی معنایی باشد. بهترین نتایج جستجو، متعلق به صفحاتی که فقط از کلمات کلیدی استفاده کرده اند و تگ عنوان H1 بهینه سازی شده دارند نیست. بلکه متعلق به صفحاتی است که با نیت کاربر مرتبط باشند.

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از میلیون ها جستجو، الگوریتم ماشین یادگیری گوگل، آنچه کاربر واقعاً می خواهد را تفسیر میکند و مرتبط ترین نتایج را در اختیار وی قرار میدهد.

به طور کلی گوگل و دیگر موتور های جستجو همواره در حال جمع آوری مقادیر زیادی از اطلاعات در یکایک جستجو ها هستند.

به عنوان مثال در سال 2012 آقای Dr. Peter J. Meyers از Moz طی بیانیه ای توضیح داد که موتور های جستجو گوگل و بینگ برای مرتب سازی و بازخوانی نتایج جستجو مرتبط از نرخ کلیک CTR و حضور کاربر در سایت استفاده می کنند.
خوشبختانه با استفاده از Google Search Console و Google Analytics می توانیم برخی از این عوامل موثر در اطلاعات مرتبط را بررسی کنیم.

بررسی تمامی اطلاعات موجود در این ابزار های جستجوی گوگل، شما را به سمت دریافت پاسخ سوالات و پیدا کردن راه حلی برای کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوی معنایی سوق می دهند.

برای کسب رتبه در جستجوی معنایی چه کار کنیم؟

و اما سوال نهایی. برای کسب رتبه در جستجوی معنایی چه کار کنیم؟

مطالعه این مقاله تا به اینجا احتمالا دیدی کلی نسبت به جستجوی معنایی به شما داده است. اما قطعا بدون دانستن راهکار های بهینه سازی سایت برای کسب رتبه در نتایج جستجوی معنایی، این مقاله آن قدر ها هم برای شما مفید و کاربردی نخواهد بود.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
علت استفاده از کلیدواژه هدف در پیوند یکتا

اگر استراتژی محتوای سایت تان بر اساس اصول سئو و بازاریابی محتوا باشد، احتمالا مشکل وخیمی ندارید. اما اگر هنوز از استراتژی چیدمان کلمه کلیدی Keyword Stuffing و افسانه های رتبه گرفتن با این تکنیک ها استفاده میکنید، هر چه سریع تر نیاز به یک تغییر برنامه اساسی دارید!

اهمیت سئو فنی

سئو فنی هم همانند سئو محتوا، مهم و مستلزم توجه است.
با تمام تلاش هایی که گوگل انجام داده است، الگوریتم ها و ربات های گوگل، هنوز به اندازه ای هوشمند نشده اند که به تنهایی متوجه مفهوم هر چیزی شوند.
از این رو باید همواره سایت تان را بهینه سازی کنید و به گوگل کمک کنید محتوای سایت‌تان را درک کند. با رعایت نکاتی که در ادامه میبینید می توانید این بهینه سازی را انجام دهید:اینفوگرافیک بهترین معیارهای سئو آدرس URL

  1. کلمات کلیدی: کلمات کلیدی هنوز هم در سئو تاثیر گذارند. از یک ابزار تجزیه و تحلیل محتوا برای بررسی سوالات رایج و پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی مرتبط و قابل استفاده در محتوا استفاده کنید. و از کلمه کلیدی در عنوان صفحه، عنوان سئو، مقدمه، توضیحات متا، عنوان ها و زیر عنوان ها، آدرس URL (پیشنهاد میکنم از URL انگلیسی برای مطالب استفاده کنید) و در طول محتوا استفاده کنید. همچنین تا حد امکان این کار را به صورت طبیعی انجام دهید.
  2. لینک سازی: بک لینک های معتبر همیشه یکی از تاثیرگذار ترین فاکتور های دسته بندی نتایج بوده و هستند. مطالب سایت تان را بر اساس توانایی محتوا برای جذب بک لینک طبیعی اولویت بندی کنید. همچنین با استفاده از ساختاری صحیح برای لینک سازی داخلی، کاربر و خزنده های موتور های جستجو را بیشتر در سایت تان نگه دارید و لینک های عمیق تری برای مطالب ارزشمند سایت‌تان (محتوای کرنراستون سایت) بسازید.
  3. اطلاعات ساختار یافته: با استفاده از نشانه گذاری طرح Schema markup می توانید به مشتریان هدف‌تان کمک کنید، کسب و کار شما را راحت تر پیدا کنند، همچنین به موتور های جستجو نیز برای ایندکس صفحات سایت‌تان کمک کنید. با استفاده از Schema markup می توانید جزئیات بیشتری به محتوای صفحه اضافه کنید تا مستقیما در گوگل بدرخشید.
  4. خطاها: پیشنهاد میکنم فقط از ریدایرکت 301 برای صفحاتی که دیگر وجود ندارند، استفاده کنید و تا جایی که میتوانید ریدایرکت های دیگر را حذف کنید. دقت داشته باشید به ازای هر صفحه فقط یک ریدایرکت وجود داشته باشد. همچنین برای نسخه های مختلف سایت‌تان از تگ rel=canonical استفاده کنید. قبلا در مورد ریدایرکت در افزونه یوست صحبت کردیم.
  5. سرعت سایت: منابع را به حداقل برسانید، حجم تصاویر سایت را فشرده کنید، ویژگی کش مرورگر کاربر leverage browser caching را فعال و از چک لیست گوگل برای بهینه سازی سرعت بار گذاری سایت‌تان استفاده کنید.
  6. بهینه سازی ساختار سایت: داشتن ساختار منطقی و صحیح در سایت به موتور های جستجو کمک می کند صفحات‌تان را آسان تر ایندکس کنند و ارتباط بین مطالب سایت را بهتر درک کنند. ساختار صحیح سایت باعث بهبود تجربه کاربری UX نیز میشود.

تمرکز روی تجربه کاربری

از مهمترین اولویت های شما در تلاش برای گرفتن رنک و رتبه بهتر در عصر طلایی جستجوی معنایی، توجه به کاربر و جلب رضایت وی از طریق تجربه کاربری بهینه است.

گوگل اهمیت بسیاری برای رضایت کاربران قائل است و به طور مداوم در تلاش برای بهبود الگوریتم های خود است تا بتواند به طور دقیق وب سایت هایی که توانسته اند رضایت کاربران بیشتری را جلب کنند، شناسایی نمایند.

بهترین راه حل

  • تا جایی که می توانید سرعت سایت تان را بهبود بخشید.
  • سایت‌تان را حتما برای تلفن های هوشمند بهینه سازی کنید. (چون اولویت گوگل برای رتبه سایت ها در نتایج جستجو، سایت های ریسپانسیو Responsive هستند.)
  • توجه ویژه ای به معیار هایی مثل نرخ پرش Bounce rate و بازه زمانی دوره session duration (قابل دسترسی در گوگل آنالیتیکس) داشته باشید.
  • برای جلوگیری از حملات احتمالی هکر ها و حفاظت از اطلاعات سایت تان بهتر است SSL وردپرس را در سایت تان نصب کنید. این گواهی باعث تغییر پروتکل وب سایت‌تان از Http به https میشود. با انجام این کار در جلب اعتماد موتور های جستجو موفق تر خواهید بود. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید بیشتر از 70% سایت های صفحه اول گوگل دارای گواهی SSL هستند، که ما قبلا در مقاله سئو وردپرس به زبان ساده اشاره مفصلی به آن داشتیم.
  •  

همچنین اگر ایده ای برای بهبود تجربه کاربری سایت‌تان داشتید می توانید با استفاده از تست A/B  میزان حدودی تعامل کاربران را به دست بیاورید.

تست a/b crazy egg

نتیجه گیرینتیجه گیری

سعی کنید به کاربران سایت تون بهترین تجربه کاربری رو هدیه بدید. اساسا سئو وب سایت در میزان تجربه ی کاربری خلاصه میشه. هر چی کاربران از سایت شما بیشتر راضی باشن، سایت شما توی نتایج گوگل هم جایگاه بهتری خواهد داشت.

علاوه بر این درک این مسئله که گوگل چجوری داده های کل اینترنت رو پردازش می کنه هم خیلی مهمه! حنای استفاده از روش های قدیمی تولید محتوا و سئو دیگه برای گوگل رنگی نداره چون این موتور جستجو روز به روز در حال پیشرفته و روابط بین مفاهیم و نیت کاربر رو بهتر درک میکنه. پس محتوای شما باید برای کاربران و موتور های جستجو قابل فهم و خوانا باشه. (البته باید محتوای سایت تون در وهله اول برای کاربرها نوشته شده باشه.)

در واقع محتوایی که می نویسید باید در عین سادگی و قابل درک بودن (حتی برای کاربری با کمترین سطح تحصیلات) از لحاظ بار معنایی قدرتمند و آموزنده باشه و در آخر از نظر فنی هم برای ایندکس شدن و کسب رتبه توی موتور های جستجو، به خوبی بهینه سازی شده باشه. اگر بتونید این توازن رو در تمامی مطالب و صفحات سایت‌تون رعایت کنید، بهتون اطمینان میدم توی مسیر درست هستید.

اگه میخواید در عصر جستجوی معنایی به جایگاه خوبی در نتایج جستجو برسید یا جایگاهی که در حال حاضر در اون هستید رو حفظ کنید، در یک کلام بگم:
برای مخاطب ارزش قائل باشید، به سوالات احتمالی اون پاسخ بدید و محتوایی ساختار یافته و خوانا تولید کنید.

امیدوارم توی این مقاله تونسته باشم جستجوی معنایی رو کامل براتون توضیح بدم، و به سوالاتی که ذهن تون رو درباره ی این مبحث مشغول کرده بود پاسخ بدم. اگر تجربه ی به خصوصی از جستجوی مفهومی داشتید یا سوالی براتون بی پاسخ مونده حتما برام توی دیدگاه ها بنویسید.

0/5 (0 دیدگاه)
تیم بلاگینگ میموس

تیم بلاگینگ میموس

توی خانواده میموس ما بچه‌های بلاگینگ سر و کارمون با محتواس. ما دوست داریم ارزنده‌ترین مطالب روز سئو وردپرس رو در اختیار شما علاقمندان دنیای سئو قرار بدیم. این‌رو هم اضافه کنیم ما قبل هرچیزی از صحت اطلاعات بلاگ میموس مطمئن می‌شیم سپس اونا رو منتشر می‌کنیم و در اختیارتون قرار می‌دیم.
شما هم می‌تونید با نوشتن نظرات و انتقادات خودتون عضوی از این خانواده بشید. امتحانش مجانیه!

میخواید درموردمون بیشتر بدونید؟

اگر این مقاله برای شما مفید بود ....

لطفا با نظر دادن ما را در بهتر کردن مطالب آموزشی یاری کنید.

به دنبال سئو حرفه ای وردپرس هستید ؟!

میموس با تدوین استراتژی و ساختار اصولی شما را تا رسیدن به رتبه 1 یاری خواهد کرد.

کتاب‌های رایگان سئو

دلایل انتخاب پلتفرم سئو مانگو

24 دلیل برای انتخاب پلتفرم مدیریت سئو مانگو به عنوان دستیار سئو

همین الان سئو سایت وردپرسی خودتون رو شروع کنید، 3 روز اول کاملا رایگان

1
خوشحال میشویم اگر سوالی در این زمینه دارید از ما بپرسید... (کاملا رایگان است - بعضی ازسوالات به صورت صوتی پاسخ داده خواهد شد)

avatar
فایل های تصویری و عکس
 
 
 
فایل های ویدیویی و صوتی
 
 
 
سایر انواع فایل
 
 
 
1 تعداد نظرات
0 رشته نظرات
0 دنبال کننده ها
 
داغ ترین نظرات
داغترین نظرات
1 نویسندگان نظرات
رامین رحیمی نویسندگان نظرات اخیر
  اشتراک  
اطلاع از
رامین رحیمی
مهمان
رامین رحیمی

من تقریبا تمام جواب سوالاتم رو گرفتنم. از این همه زحمتی که برای نوشتن این مقاله کشیدید واقعا باید قدردانی کرد. زور سپاس

همین الان سئو سایت وردپرسی خودتون رو شروع کنید، 3 روز اول کاملا رایگان