در این مقاله قصد دارم شما را با 14 ابزار برای بررسی و تحلیل سئو سایت رقیبانتان آشنا کنم. با استفاده از این ابزارها میتوانید به سادگی استراتژی و روشهای بازاریابی آنها را بررسی کنید و مواردی که نیاز است را در کسب و کار خودتان هم اعمال کنید. همچنین با شناسایی بهترین فرصتها، میتوانید یک کمپین موفق در زمینه بازاریابی آنلاین طراحی کنید، همینطور اگر از قبل کمپین داشته باشید میتوانید با دیدی جدید آن را بروزرسانی کنید.
آپدیت بودن و توسعه مداوم نقش بسیار مهمی در موفقیت هر کسب و کار اینترنتی دارند. کلید موفقیت در توسعه مداوم هم پیشرفت در یادگیری است. این یادگیری شامل آموختن درباره روشهای قدیمی با تجزیه و تحلیل، یادگیری درباره آینده با مانیتورینگ و نظارت روی روند دادهها، و یادگیری درباره زمان حال با بررسی چشم اندازهای رقابتی است.
چرا باید درباره رقبای خود بدانید؟
باید بدانید رقبای شما چطور فعالیت میکنند. این فعالیت شامل استراتژی فروش و بازاریابی آنها است. اگر از عملکرد و استراتژیهای رقبای خود بیخبر باشید، تصمیم گرفتن درباره استراتژیها و راهکارهای جدید برای حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتری جدید دشوار میشود. برای رسیدن به موفقیت باید در صدر جدول رقابت باشید و از بهترین روشها استفاده کنید، یا حداقل مطمئن شوید که در مسیر صحیحی قرار گرفتهاید. اگر هنوز درباره علت اهمیت زیر نظر گرفتن سئو سایت رقیب قانع نشدهاید پیشنهاد میکنم سری به وبلاگ میموس بزنید.
با بررسی استراتژی بازاریابی وب سایت رقبا اطلاعات مفید بسیاری دستگیرتان خواهد شد به خصوص اگر این رقبا قدرتمندتر از کسب و کار شما باشند.
کسب درآمد از سایت با استراتژی درست ممکنه
70 درصد کاربرا فقط روی لینک اول گوگل کلیک می کنن. پس با استراتژی درست می تونی این 70 درصد رو به سایت خودت بکشونی. تو دوره استراتژی سئو مانگو بهت یاد میدیم چطوری این کارو بکنی.
نکته
نیازی نیست برای رسیدن به یک مزیت رقابتی از اول یک استراتژی بازاریابی بچینید! بهتر است ابتدا کمی در مورد بهترین روشها برای رقابت با موفقترین کسب و کارها در حوزه فعالیتتان فکر کنید و سعی کنید عملکردی بهتر از آنها داشته باشید.
چرا باید به رقبای خود احترام بگذارید؟
- آنها هم میخواهند پیروز میدان باشند! همانطور که شما میخواهید در بازار رقابت برنده باشید آنها هم دارای همین هدف هستند. واقعیت این است که آنها هم به همان اندازه که شما مشتریان دائمی میخواهید و قصد دارید یک وجه تمایز برای کسب و کارتان با دیگر کسب و کارها ایجاد کنید، خواهان این موارد هستند.
- آنها هم فروشندگان خوبی هستند. اگر شما تیم فروش خوبی دارید باید واقع بین باشید و بدانید که رقبای شما هم از این تیمهای خوب دارند (شاید قویتر از شما.) آنها را دست کم نگیرید، حتی اگر در یک یا چند مورد کاری از آنها پیشی گرفتید. فکرتان را باز کنید و اصطلاحا بیرون از جعبه فکر کنید و بر اساس استراتژیهای خود پیش روید تا پیروز میدان نبرد باشید.
- آنها هم میتوانند ارزش تولید کنند. فراموش نکنید رقبای شما هم دارای شرکتی خوب و کارمندانی عالی هستند و درست مثل شما مشتریانی دارند که برند آنها را دوست دارند. این یعنی آنها هم میدانند چطور برای مشتریان خود ارزش ایجاد کنند. درست همانطور که شما خودتان را متمایز میدانید و فکر میکنید میتوانید نیاز مشتریان هدفتان را رفع کنید آنها هم دارای چنین نظری هستند. پس با شناخت بهتر آنها میتوانید راه حلهای بهتری برای جذب مشتری داشته باشید.
چرا به تحلیل سایت رقیب نیاز دارید؟
- مهارتهای جدیدی یاد میگیرید.
- یاد میگیرید چطور برند قدرتمندتری بسازید.
- یاد میگیرید چطور در مشتریانتان “وفاداری” ایجاد کنید.
- به شما دید بهتری برای پیشرفت و بهبود سایتتان میدهد.
- به شما کمک میکند بازار رقابت را بهتر آنالیز کنید.
- به شما کمک میکند وجه تمایزهای خود نسبت به رقبا را پیدا کنید.
- به شما کمک میکند حضور پر رنگ تری در فضای اینترنت داشته باشید.
- به شما کمک میکند مشتریان خود را سریعتر بشناسید.
ابزارهای تحلیل سئو
ابزار Moz Link Explorer
Moz Link Explorer یکی از ابزارهای رایگان Moz است که آماری درباره بک لینکها، انکر تکستها (ما قبلا توضیح دادهایم که انکر تسکت اصلا چیست؟) و برخی دیگر از شاخصهای مهم سئو ارائه میکند. از این رو یکی از بهترین ابزارها برای تجزیه و تحلیل سئو سایت رقیب است.
ناگفته نماند اگر میخواهید از نسخه کامل این ابزار استفاده کنید نیاز به عضویت در Moz Pro دارید. (البته نسخه رایگان این ابزار هم اطلاعات زیادی را در اختیارتان قرار میدهد.)
وب سایت SEMRush
وب سایت SEMRush یکی دیگر از ابزارهای محبوب آنالیز سایت رقیب است. در نسخه رایگان این ابزار اطلاعات و گزارشات مفیدی درباره ترافیک ارگانیک، ترافیک پولی و بک لینکهای رقیبانتان ارائه میشود.
با وارد کردن آدرس سایت رقیبتتان میتوانید 10 کلیدواژه برترشان و موقعیت توزیع کلمه کلیدی آنها در سایت را مشاهده کنید. همچنین اگر از تبلیغات PPC یا کلیکی استفاده میکنید، این ابزار اطلاعات مفیدی درباره آن هم در اختیارتان قرار میدهد.
علاوه بر موارد ذکر شده با استفاده از این ابزار میتوانید تعداد URLهایی که رقبای شما برای یک کلمه کلیدی مشخص در صفحه نتایج جستجو دارد را نیز مشاهده کنید.
وب سایت SpyFu
از SpyFu میتوانید برای مانیتورینگ فعالیتهای AdWords یا تبلیغات گوگل رقیبان خود استفاده کنید.
به کمک این ابزار میتوانید تمام فعالیتهای که وب سایت رقبا در کمپینهای تبلیغاتی گوگل انجام میدهند را بررسی کنید و به بهترین صورت از تبلیغات گوگل ادورز استفاده کنید (ما قبلا روش صحیح تبلیغ در گوگل را توضیح دادهایم). همچنین از تلاشهای آنها برای آزمایش بازار هدف به نفع خودتان استفاده کنید و برای رسیدن به بهترین نتایج، استراتژیهای خود را از نو برنامه ریزی کنید.
وب سایت KWFinder
وب سایت KWFinder نتایج خود را از بررسی میزانترافیک ماهانه Keyword Planner گوگل و نمودارهای زمانی گوگلترندز (به انگلیسی: Google Trends) میگیرد و به شما نشان میدهد. این ابزار اطلاعاتی درباره 10 کلیدواژه برتر نتایج جستجو و میزان سختی آنها را در اختیار شما قرار میدهد.
البته با استفاده از نسخه رایگان این ابزار تنها میتوانید روزانه 5 نتیجه جستجو را مشاهده کنید.
وب سایت Web CEO
به کمک Web CEO میتوانید استراتژی سئو رقبا خود را بررسی کنید و از نتایج بررسی برای نکته برداری و ایجاد تغییرات در استراتژی سئو سایت خودتان استفاده کنید. از این ابزار میتوانید برای مانیتورینگ افرادی که محتوای وب سایت رقیبتان را به اشتراک گذاشتهاند هم استفاده کنید، بهترین کلمات کلیدی آنها را شناسایی کنید تا بدانید روی چه کلماتی تمرکز کردهاند و قصد کسب رتبه در آنها را دارند. از دیگر امکاناتی که این ابزار در اختیارتان قرار میدهد میتوان به آنالیز بک لینکهای رقبا، فعالیت آنها در شبکههای اجتماعی، ترافیک سایت و مواردی از این دست اشاره داشت.
وب سایت Serpstat
Serpstat یکی از ابزارهای تجزیه و تحلیل رقیب است که در راستای گردآوری اطلاعات رقابتی برای تصمیم گیریهای استراتژیک، ساخت برنامه بازاریابی دیجیتال هدفمند و سازماندهی خدمات و محصولات کمکتان میکند.
ابزارهای تحلیلترافیک، میزان بازدید و رتبه بندی
وب سایت SimilarWeb.com
به کمک سایت SimilarWeb.com میتوانید کانالهای بازاریابی آنلاین رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید، همچنین به آسانی استراتژی سئو خودتان را با استراتژی آنها مقایسه کنید و شکافها و کم و کاستیها را کشف کنید تا در نهایت کمپینهای بازاریابی خودتان را بهینه کرده و به نتایج بهتری برسید.
با استفاده از این ابزار میتوانید مهمترین زمینههای حوزه فعالیتتان را بشناسید و کانالها و استراتژیهایی که نیاز به توجه و تلاش بیشتر دارند را پیدا کنید.

خطاهای سایتت رو تو گوگل سرچ کنسول رفع کن
گوگل روی خطاهایی که در سرچ کنسول وجود داره حساسیت زیادی داره و رفع این خطاها تو رشد وبسایت خیلی موثره. تو دوره گوگل سرچ کنسول پلتفرم مانگو بهت یاد میدیم چطور خطاهای سایتت رو برطرف کنی.
از دیگر اطلاعات مهمی که این ابزار در اختیار شما قرار میدهد میتوان به اطلاعاتی درباره بازار هدف و منابعی که از آنها میتوانید ترافیک دریافت کنید (مستقیم، پولی، شبکههای اجتماعی و موتورهای جستجو)، اشاره داشت.
این ابزار همینطور به شما اجازه تحلیل دادهها را بر اساس موتورهای جستجو و سایر موارد مثل وب، اخبار، تصاویر و ویدیوها میدهد.
علاوه بر این SimilarWeb اطلاعاتی درباره جستجوهای خرید، رتبه بندی و بهترین صفحات را به شما ارائه میکند.
وب سایت Alexa.com
وب سایت Alexa یکی از کاربردیترین ابزارها برای بررسی ترافیک سایت رقیب است. برای استفاده از این ابزار تنها کافیست آدرس وب سایت رقیبتان را وارد کنید تا الکسا آماری از رتبه آنها در سطح جهان، صفحاتی که به آنها لینک داده اند، نظرات کاربران، زمان بارگذاری صفحات و… را در اختیارتان قرار دهد.
البته جا دارد این نکته را اینجا اضافه کنم؛ آمارهای وب سایت الکسا تقریبی هستند زیرا اطلاعات آن از کاربرانی که ابزار الکسا را در مرورگر فایرفاکس یا اینترنت اکسپلورر خود نصب کردهاند و یا از مرورگر گوگل کروم استفاده میکنند، گرفته میشود.
با این حال این ابزار از جهات بسیاری، مفید و کاربردی است. به کمک Alexa میتوانید کلمات کلیدی که بالاترین میزان ترافیک را به یک URL خاص اختصاص میدهند شناسایی کنید.
وب سایت WooRank
وب سایت WooRank پیشنهادات هوشمندانه ای برای بهبود عملکرد وب سایت شما دارد. تنها کافیست در سایت WooRank یک پروژه بسازید و سایتتان را به آن متصل کنید و روی رنک صفحات و حضورتان در فضای اینترنت تلاش کنید. اهداف تعیین شده شما معمولا بر اساس بهبود عملکرد شما در مقایسه با عملکرد رقیبانتان تعیین میشوند.
با استفاده از WooRank میتوانید در بازار رقابتی حوزه کسب و کارتان، پیشرفت خود را بررسی کنید تا ببینید در مسیر صحیحی قرار دارید یا خیر.
ابزارهای تحلیل شبکههای اجتماعی
وب سایت Fanpage Karma
با استفاده از وب سایت Fanpage Karma میتوانید حساب کاربری رقبای خود را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید و راهکارهای بازاریابی شبکه های اجتماعی آنها را بسنجید. برای این کار تنها کافیست نام رقیبتان را در کادر جستجوی Fanpage Karma وارد کنید و از بهترین پستهای آنها گرفته تا تعداد کاربرانی که در یک هفته به صفحاتشان اضافه شدهاند را بررسی کنید.
این ابزار کمکتان میکند درباره ارتباط با مشتری، بهترین موضوعات برای ارسال پست در شبکههای اجتماعی و مناسبترین زمان این کار دانشتان را افزایش دهید.
با استفاده از Fanpage Karma میتوانید با شناسایی افرادی که مطالب وب سایت رقیبتان را به اشتراک گذاشتهاند، منابع جدیدی برای لینک بیلدینگ سایتتان هم بیابید. (ما قبلا مقالاتی درباره آموزش لینک سازی نوشتهایم.)
وب سایت Followerwonk
برای استفاده از Followerwonk ابتدا باید از طریق حساب کاربری توییترتان وارد سایت شوید سپس میتوانید افرادی که حساب توییتر رقیبتان را دنبال میکنند، افرادی که رقیبتان دنبالشان میکنند و همینطور تمام فعالیتهایی که در حساب توییتری خود انجام میدهند را آزادانه آنالیز کنید. این ابزار بیشتر درباره فالوورها و فالواینگهای رقبای شما در شبکه اجتماعی توییتر است. در این ابزار میتوانید بیشترین زمانی که رقیبتان در توییتر فعالیت داشته را هم ببینید، همچنین امکان مقایسه دو حساب توییتر نیز به شما داده میشود.
وب سایت Social Searcher
وب سایت Social Searcher زمان واقعی جستجو در شبکههای اجتماعی فیسبوک، لینکدین و خدا بیامرز گوگل پلاس را برای شما نمایش میدهد. برای استفاده از این ابزار تنها کافیست نام رقیبان خود را وارد کنید تا ببینید چه افرادی و چند مرتبه آنها را در شبکههای اجتماعی محبوب، ذکر کرده اند.
ابزارهای تحلیل محتوا
وب سایت Mention
با استفاده از وب سایت Mention علاوه بر تحلیل میزان اشتراک گذاری محتوای سایت رقیبتان در شبکههای اجتماعی، میتوانید هر محتوا، برند یا موضوعی را در وب سایتهای مختلف مثل سایتهای خبری، وبلاگها و انجمنها به 42 زبان بررسی کنید.
وب سایت Mention توانایی ارسال اطلاعیهها به صورت نوتیفیکیشن و همینطور یک اپلیکیشن موبایل نیز دارد.
وب سایت Feedly
یکی از سادهترین روشها برای آنالیز سئو سایت رقیب، بررسی RSS feed یا خوراک سایت رقیب است. وب سایت Feedly یکی از بهترین ابزارها در این زمینه است که به صورت کاملا رایگان به شما اجازه میدهد خوراک سایتهای رقیبتان را به آسانی بررسی کنید. با عضویت در این ابزار دیگر نیازی ندارید برای چک کردن مطالب جدید سایت رقیب هر لحظه وبلاگ آنها را چک کنید زیرا Feedly با هر مطلب جدیدی که در سایت رقیبتان بارگذاری میشود برای شما نوتیفیکیشن ارسال میکند. علاوه بر این در سایت Feedly امکان جستجوی یک موضوع در خوراک خبری نیز وجود دارد.
شما میتوانید زمان و تعداد انتشار محتوای جدید سایت رقیب را نیز به کمک Feedly بررسی کنید و به یک دیدگاه کلی درباره موضوعاتی که در مطالبشان استفاده میکنند برسید و از ارتباط محتوای سایت خودتان با حوزه فعالیت و مخاطبین هدفتان اطمینان حاصل کنید.
از دیگر مزیتهایی که استفاده از این سایت برای شما به همراه دارد میتوان به شناسایی منابع جدید برای لینک سازی آن هم با بررسی سایتهایی که درباره رقبای شما محتوا دارند، اشاره داشت.
نتیجه گیری
ماهی را هر وقت از آب بگیرید خیس است! اگر تا به امروز با این ابزارها آشنا نبودید و چیزی از آنالیز رقیب نمیدانستید هیچ جای نگرانی نیست چون دیگر اطلاعات کافی درباره کاربردیترین ابزارها را دارید. وقت آن رسیده با توجه به توضیحاتی که گفتیم از این ابزارها استفاده کنید و دستی به سر و روی سئو سایتتان بکشید. ما در تمام مسیر همراهتان هستیم از این رو اگر جایی به مشکل برخوردید حتما برای ما بنویسید تا راه حل را پیش روی شما بگذاریم.

با بک لینکهای قدرتمند به صفحه اول گوگل بیا
رویای صفحه اول گوگل با بک لینک خوب و با کیفیت تبدیل به واقعیت میشه. تو دوره لینک سازی پلتفرم مانگو بهت میاد میدیم چجوری سایتتو با بک لینک باکیفیت و قدرتمند تبدیل به یه سایت پولساز کنی.
سلام،خسته نباشید،مطلب کاملا ساده،کاربردی و به درد بخور بود،دوست داشتم،از اون مطالبی بود که آدم دلش نمیاد نظر نده.ممنون از انتشار این مقاله.
مثل همیشه حرفه ای و خوب
خواهش میکنم. مقاله خوبیه حیفم اومد لیست نداشته باشه. اینطوری بهتره
مقاله خوبیه، به نظر من همین اول مقاله لیست ابزارهارو مینوشتید خوب میشد
سلام حسام عزیز، لیست ابزارها رو به صورت تعاملی تو ابتدای مقاله هم گذاشتم. ممنونم از زمانی که برای خوندن مقاله گذاشتی و نظرتو برامون نوشتی.