ما تصمیم گرفتیم در پایان هر ماه اخبار جدید سئو را منتشر کنیم تا شما هم از اتفاقات مهمی که در دنیای سئو در سراسر دنیا می افتد با خبر شوید.

به همین دلیل، من، ریحانه مظاهرنسب، منتور دوره های آموزشی سئو پلتفرم مانگو امروز قصد دارم  آخرین اخبار سئو تا پایان خرداد ماه 99 را که از منابع معتبر به دست آورده ام با شما در میان بگذارم. 

این اولین گزارشمان است و خوشحال می شویم اگر نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید تا گزارش های بعدی را با کمک شما بهتر و کامل تر ارائه دهیم.

در خرداد ماه گوگل دو خبر مهم را به اطلاع وبسمتران و سئوکاران رساند که واکنش هایی در پی داشت و ژورنال های معتبری مثل searchengineland و searchenginejournal آن ها را پوشش دادند. این دو خبر عبارتند از معرفی آپدیت جدید Page Experience گوگل و عدم نیاز به AMP برای قرار گرفتن در top stories. در ادامه به بررسی این اخبار می پردازیم.

با سئو وردپرس آینده‌ات رو بساز

خیلیا نمیدونن از سایت وردپرسیشون چطور پول در بیارن. دوره سئو وردپرسی 2020 رو واسه همین گذاشتیم...

مشاهده

معرفی آپدیت تجربه صفحه یا Page Experience

گوگل همیشه به مدیران وب سایت‌ها توصیه کرده است که وبسایت خود را بر اساس نیاز کاربران طراحی کنند. در راستای این توصیه هم ماه پیش آپدیت تجربه کاربری (Page Experience) را به جامعه سئو و دیجیتال مارکتینگ معرفی کرد. البته همراه با این معرفی خبری هم در مورد top stories داد مبنی بر اینکه دیگر برای اینکه محتوایی در top stories قرار بگیرد،  لزومی به استفاده از AMP نیست.

حالا سوال این است که با وجود این آپدیت هنوز هم باید از AMP استفاده کنیم؟ و اینکه چطور باید با این آپدیت هماهنگ شویم؟

توضیح مختصر و مفید الگوریتم تجربه صفحه گوگل

طبق الگوریتم تجربه صفحه، صفحات سایت بر اساس تجربه کاربران و تعامل آنها با صفحه ارزشیابی می شوند. البته این الگوریتم فاکتورهای دیگر رتبه بندی گوگل را هم شامل می شود مثل موبایل فرندلی بودن و سرعت لود صفحه.

در صورتی که دو صفحه وب از بقیه نظرات یکسان باشند، صفحه‌ای که تجربه بهتری برای کاربر می‌سازد، رتبه بهتری کسب می‌کند. فراموش نکنیم که محتوا همچنان به عنوان مهم‌ترین فاکتور رتبه‌ بندی حضور دارد.

به نظر برخی متخصصان الگوریتم Page Experience ممکن است مثل بقیه آپدیت‌ها بر روی رتبه‌های وبسایت‌ها اثر نگذارد. چرا؟ همونطور که گفتیم پارامترهایی که در این آپدیت موثر هستند، در آپدیت‌های قبلی هم حضور داشتند و این چیز تازه‌ای نیست که گوگل به تجربه کاربر اهمیت بدهد.

خبر عدم نیاز به AMP برای top stories

گوگل به عنوان بخشی از معرفی الگوریتم Page Experience اعلام کرد که بدون استفاده از AMP هم امکان این وجود خواهد داشت که محتوایی در top stories قرار بگیرد و شاخص‌های ارزشیابی تجربه کاربری را در جای درستش قرار خواهد داد. این خبر واکنش‌های زیادی در پی داشت. به این دلیل که حفظ صفحات AMP به عنوان نسخه دوم از صفحه، انرژی قابل توجهی نیاز دارد و قرار گرفتن صفحات سایت در top stories باعث جذب ترافیک بالا در وب سایت‌ها می‌شد و به همین دلیل وبمسترها سختی ایجاد AMP را به جان می‌خریدند. اما حالا که بدون AMP هم امکان top stories وجود دارد،  احتمالا با خود فکر کنند که حفظ AMP ارزشش را ندارد.

گوگل سرچ کنسول جدید، قدرتمندترین ابزار سئو

گوگل سرچ کنسول عصای دست هر سئو کاره. این ابزار قدرتمند به سئوکار کمک می کنه که روش هایی رو که برای سئو استفاده کرده ارزیابی کنه و خطاهای تکنیکال وب سایتش رو برطرف کنه.

مشاهده

Aja Frost مدیر محتوای وب سایت HubSpot در این باره می‌گوید: من فکر نمی‌کنم که AMP ارزش خود را از دست بدهد. بلکه فکر می‌کنم که راه‌های بهتری برای رسیدن به عملکرد مشابه وجود دارد. فراست افزود احتمالا وب سایت‌ها برای قرارگیری در top stories باید اول در الگوریتم page experience رتبه کسب کنند.

ممکن است بسیاری از توسعه دهندگان وب به فکر رها کردن AMP و اختصاص دادن منابع در بخش‌های دیگر باشند. اما این تصمیم به این سادگی نیست. ممکن است برخی از تئوری “تا خراب نشده درستش نکن” استفاده کنند و تا وقتی روش قدیمی مشکلی برایشان ایجاد نکند، چیزی را تغییر ندهند. اما در سازمان‌های بزرگ کمی این تصمیم‌گیری پیچیده‌تر است و هزینه طراحی مجدد سایت و تغییر CMS باید با هزینه به روز رسانی محتوای AMP مقایسه شود.

نتیجه گیری

در نهایت مسئله‌ای که مشخص است، الگوریتم تجربه صفحه چیز جدیدی نیست و فاکتورهای موثر در آن قبلا هم لحاظ می‌شد؛ اما فقط گوگل قصد دارد اهمیت بیشتری به تجربه کاربر بدهد و وبمسترها را وادار کند بیشتر روی این موضوع تمرکز کنند.

انگار گوگل قصد دارد به مدیران وبسایت بگوید: کاری که قبلا بارها گفتم انجام بده، الان دیگه واقعا باید انجام بدی!


منبع: https://searchengineland.com/live-with-search-engine-land-googles-page-experience-update-335684

نظر شما چیه؟

فکر می کنید این الگوریتم چه تاثیری قراره روی وبسایتتون بذاره و چه چیزهایی رو باید تغییر بدید؟

به نظرتون هنوزم استفاده از AMP ارزش انرژی و هزینه ای که براش میشه رو داره؟

 


آموزش عملی سئو از مبتدی تا پیشرفته

اگر وبسایتی دارید که می خواید روی سئوش کار کنید و یا اگر پروژه سئو گرفتید، می تونید تو این دوره آموزشی تکنیک هایی که آموزش میبینید رو روی سایتتون اجرا کنید و نتیجه ش رو ببینید.

مشاهده
5/5 (1 دیدگاه)

ریحانه مظاهرنسب

عضویت در خبرنامه و دانلود رایگان کتاب ها

در خبرنامه میموس عضو بشید تا علاوه بر آموزش های اختصاصی سئو؛ همین الان تمام کتاب هارو به صورت رایگان براتون ارسال کنیم!

2 پاسخ

  1. سلام. فکر کنم با این الگوریتم باید حواسمون بیشتر به معماری سایت و بهینه بودن و سرعت لود باشه.

    1. سلام آرمان کوشکی عزیز. حق با شماست. همینطور احتمالا خیلی از قالب های آماده وردپرس که مشکلات کد نویسی و بهینه نبودن دارن برای مدیران سایت مشکل ایجاد کنند.

نظر شما چیه؟

دیدگاه خودتون راجع به مقاله رو با ما به اشتراک بزارید.