Menu
استفاده از هیدینگ ها و تاثیر آن در سئو محتوا
۴.۸ (۹۶%) ۵ votes

شاید از خودتان این سوال ها را بپرسید؛

  • اصلا چرا باید از تگ های هیدینگ در متن استفاده کنیم؟
  • علت تاثیر آن ها روی سئو چیست؟
  • و بهترین روش استفاده از هیدینگ ها چگونه است؟

در پست امروز می خواهیم یکی از عوامل تاثیر گذار در سئو محتوا، یعنی هیدینگ ها و ساب هیدینگ ها را در کنار هم بررسی کنیم. برای داشتن یک متن کاربر پسند و سئو شده، باید در نوشتن آن نکات و اصول مهمی رعایت شود. اگر خاطر تان باشد در پست های قبلی با بعضی از این اصول مثل استفاده از کلمه کلیدی در متن محتوا آشنا شدیم.

اصلا چرا باید از هیدینگ ها استفاده کنیم؟

هیدینگ ها مشخص کننده سر فصل ها و تیتر های یک متن هستند و به ۶ تگ با نام H6…H1 تقسیم میشوند. استفاده از این تگ ها باید به صورت سلسله مراتبی باشد. یعنی وقتی برای عنوان اصلی صفحه از تگ H1 استفاده میکنید، برای زیر عنوان های آن باید از تگ H2 استفاده کنید. برای زیر عنوان های H2 از H3 و…

نکته: هر یک از صفحات وب باید تنها دارای یک تگ H1 باشند.

نظر افزونه سئو Yoast SEO درباره عنوان پاراگراف ها

همواره افزونه سئو Yoast SEO به وب سایت ها پیشنهاد می کند برای هر ۳۰۰ کلمه از محتوا، یک هیدینگ قرار دهند. این کار باعث می شود مخاطب راحت تر مقاله را بررسی کرده و از خواندن آن خسته نشوند.

حل مشکل تیتربندی و رفع خطای افزونه سئو Yoast SEO

اگر در بخشی از متن صفحه سایت تان این موضوع رعایت نشده باشد، افزونه یاد شده با نمایش یک چراغ قرمز و پیامی با مضمون “بخشی از متن شما حاوی ۳۰۰ کلمه است اما هیچ سر فصلی برای آن مشخص نشده” به شما اخطار می دهد.

عکس از افزونه

همچنین در صورتی که پاراگراف هیدینگ های متن (همان سر فصل ها یا عناوین) بیش از ۳۰۰ کلمه داشته باشد، افزونه سئو Yoast SEO پیشنهاد می کند از ساب هیدینگ ها یا زیر عنوان ها (H3، H4 و…) برای بهبود خوانایی متن تان استفاده کنید.

نکته: به طور کلی تراکم کلمات پاراگراف ها نباید کمتر از ۲۵۰ و نهایتا بیشتر از ۳۵۰ کلمه باشد.

افزایش خوانایی محتوا به کمک تیتر بندی موضوعات

مثالی از اهمیت خوانایی برای افرادبازدیدکنندگان معمولا دوست دارند در یک نگاه متوجه مضمون کلی یک متن شوند. کاربران در بدو ورود به یک صفحه ابتدا نگاهی گذرا به مقدمه متن، سپس به سر برگ ها می اندازند سپس تصمیم به خواندن کل محتوا یا ترک وب سایت می گیرند.
از این رو اگر استفاده از تگ های هیدینگ و ساب هیدینگ برای پاراگراف های خیلی طولانی می تواند مفهوم محتوا را در یک نگاه به مخاطب منتقل کند و اصطلاحا خوانایی متن تان را بهبود بخشد.

شما هم جزئی از کاربران هستید. اگر متن های زیر رو ببینید، کدوم یکی رو برای خوندن انتخاب می کنید؟!

قطعا تصویر اول! چون هم نگارش جذاب تری داره، هم به درستی از سرفصل ها استفاده شده.

نقش سرفصل ها (Heading tags) در افزایش سئو

اگر بازدیدکننده نتواند آن چیزی که می خواهد را به سرعت در متن تان پیدا کند، احتمالا وب سایت تان را ترک کرده و برای رسیدن به پاسخ پرسش های خود سراغ سایت دیگری می رود. از این رو اگر متن شما خوانایی کافی برای کاربر نداشته باشد نرخ پرش سایت هم به دنبال آن سر به آسمان می کشد. این افزایش، اثرات مخربی روی سئو سایت شما به جای خواهد گذاشت. نرخ پرش یا Bounce Rate که همان میزان خروج کاربر از سایت است، در کسب رتبه از گوگل بسیار مهم است،  از این رو می توان نتیجه گرفت ساختار محتوا و تگ های هیدینگ در طول محتوا، در سئو تاثیرگذار اند.

به کار گیری کلیدواژه هدف در تگ های هیدینگ

یکی از عناصری که گوگل برای درک بهتر مفهوم صفحات و رتبه بندی آن ها بررسی می کند، تگ های هیدینگ هستند. از این رو استفاده از کلمات کلیدی در هیدینگ ها می تواند توجه بیشتری را به محتوا شما معطوف کند.

بهترین روش استفاده از سر برگ ها

پیشنهاد می کنم اگر پاراگراف های طولانی در متن تان دارید حتما برای هر یک از آن ها از یک تیتر جذاب و توضیح دهنده موضوع پاراگراف استفاده کنید و آن را داخل تگ هیدینگ (Heading tags) قرار دهید.

در تولید محتوا همواره باید سه مسئله را در نظر داشته باشید:

  1. پاراگراف های متن تان را با یک جمله اصلی آغاز کنید، بعد در ادامه درباره آن جمله توضیح دهید. این جمله باید شامل مهم ترین اطلاعات پاراگراف باشد.
  2. از تراز کردن کامل محتوا و کشیده شدن آن در تمام عرض صفحه حتما پرهیز کنید.
  3. حتما به ارتباط موضوعی هیدینگ ها دقت کنید. سعی کنید پاراگراف های متن تان را طوری بچینید که یکی پس از دیگری کامل کننده یکدیگر باشند.

کلام آخر

به نظر من اول و آخر فقط کاربر برای تان می ماند و بس.

نوشتن یک متن بالا بلند صرفا برای گوگل و کسب رتبه تضمینی برای موفقیت کسب و کار شما نیست بلکه این کاربران هستند که می توانند موفقیت شما را رقم بزنند. از این رو به فکر جلب رضایت کاربر باشید. استفاده از عنوان ها و زیر عنوان ها یکی از ترفندهاییست که به شما کمک می کند رضایت تمامی کاربران حتی آن هایی که دارای مشکلات جسمی مثل کم بینایی یا نابینایی هستند هم جلب کنید.

آموزش خود را ادامه دهید
نیاز به مشاوره دارید ؟
تماس بگیرید
Share on facebook
0
Share on linkedin
0
Share on twitter
Share on telegram

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

با شرکت در بحث و گفتگو ها به ما در بهبود مقالات و مطالب آموزشی کمک کنید...

مشاوره رایگان

برای استفاده از 15 دقیقه مشاوره رایگان تماس بگیرید.

مشاوره رایگان

در صورت داشتن هرگونه سوال یا مشکل از 15 دقیقه مشاوره رایگان استفاده کنید.

نظر شما چیست؟