استفاده از هدینگ و ساب‌ هدینگ یا ریزتیترها در سئوی محتوا و افزونه وردپرس Yoast SEO

زمان مطالعه: 8 دقیقه
آموزش استفاده از هدینگ و ساب‌هدینگ یا ریزتیترها در سئوی محتوا و افزونه سئو Yoast SEO

یکی از بهترین بخش‌های آنالیز سئوی محتوا در افزونه وردپرس Yoast SEO که قبلا در مورد آن صحبت کردیم، تجزیه و تحلیل خوانایی محتوا بود. همین‌طور ما در مقاله پاراگراف‌ بندی محتوا به عنوان‌ها و بهینه‌ سازی آنها در محتوا اشاره کردیم. امروز می‌خواهیم در مورد روش پاراگراف‌بندی اصولی برای پخش تیترهای عنوان یا هدینگ‌های H2 و H3 و… بیشتر صحبت کنیم.

تیتر عنوان یا هدینگ چیست؟ همان سر فصل‌های آشنای محتوا

تیتر عنوان یا هدینگ (به انگلیسی: Heading) از کلمه Head گرفته شده که مفهوم آن در نوشتار یعنی رهبری یک بند از محتوا توسط یک موضوع مشخص، که برای خواننده یا مطالعه‌کننده مشخص می‌کند محتوای مقاله یا پاراگراف در مورد چیست؟ و چه چیزی را توضیح می‌دهد؟!

زیرتیتر یا ساب‌ هدینگ چیست؟ هدینگ‌های کوچکتر برای پاراگراف‌های کوچکتر

هدینگ‌ها خود می‌توانند به بخش‌های مختلفی تقسیم شوند و زیرتیتر یا ساب‌ هدینگ (به انگلیسی: Sub-Heading) داشته باشند. اگر تیتربندی روزنامه‌های قدیم را یادتان باشد، می‌دانید که در هر ورق روزنامه چند ستون بود و در هر ستون تیترهایی…

این تیترهای کوچکتر را زیرتیتر، زیرعنوان یا اصطلاح مدرن و خارجکی آن ساب‌ هدینگ Sub-Heading می‌گویند ولی من دوست دارم آنها را ریز-تیتر خطاب کنم (:. نگاهی به روزنامه می‌کنیم و می‌بینیم یک ستون محتوایی در روزنامه که 3 هدینگ اصلی دارد (صرفا مثال است)، می‌تواند در هر کدام از این هدینگ‌ها، چند ساب‌ هدینگ هم داشته باشد، این ریزتیترها هم در مرتب‌کردن هر چه بیشتر محتوا و کمک به خوانایی؛ تاثیرگذاری بیشتر و نقش رنگی‌تری بازی می‌کنند.

کارتون زنبور برای مقایسه خوانایی محتوا
خوانایی محتوا مثل این ماز عمل می‌کند، هر چه خواناتر بنویسید مخاطب مثل زنبورک مانگویی زودتر به مقصد می‌رسد، هر چه خوانایی محتوا پایین باشد، مخاطب با مازی روبرو می‌شود که زنبورک میموسی با آن طرف است

خوانایی محتوا چیست؟ آنچه مخاطب در خوانش نوشتار حس می‌کند

یادتان هست در درمانگاه یا بیمارستان‌ها تابلوهای چشم پزشکی بودند که برای تست بینایی از آن استفاده می‌شد. به آن تابلو‌ها چارت اسنلن یا نمودار چشم پزشکی اسنِلِن Snellen می‌گویند. آقای هرمان اسنلن برای تست بینایی زحمت طراحی چارت E را کشیدند تا ما با چپ و راست گفتن ببینیم می‌بینیم یا نمی‌بینیم (:

چارت اسنلن یا نمودار چشم پزشکی اسنِلِن Snellen

در هر صورت، دیدن متن و محتوا دشوارتر از تصاویر گرافیکی است، لذا لزوم وجود یک آنالیز‌کننده برای تست معکوس بینایی (یعنی بهینه‌ سازی ساختار محتوا برای بهتر دیده‌شدن و رفع مشکل دیده‌نشدن) هر روز بیشتر و بیشتر می‌شد. گروه توسعه Yoast تصمیم گرفتند بر اساس تجربه کاربری؛ یک آنالیزکننده محتوا برای سنجش خوانایی به افزونه اضافه شود که به تولیدکننده محتوا در کنترل خوانایی محتوا کمک کند، بلکه خروجی نهایی محتوا از خوانایی ساده‌تری برای کاربر برخوردار باشد.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
راهنمای کامل ساخت و سئوی صفحه دسته بندی فروشگاه

قبلا این ویژگی جذاب یعنی آنالیز خوانایی محتوا را مفصل بررسی کردیم. اینجا فقط در مورد اهمیت ریزتیتر در سئوی محتوا صحبت می‌کنیم که اصول تجربه کاربری شما را دست‌خوش تغییر قرار داده و به ارتباط مخاطب با محتوای شما کمک می‌کند.

چرا محتوا مهم است؟ آیا کاربران محتوای ما را مصرف می‌کنند؟

ما نگاهمان به محتوا مثل چیزهای مصرفی است، درست است که تاریخ مصرف دارد، اما قابل بازیافت هم هست و کاربران تازه‌تر همیشه آن را (اگر در دسترس باشد) مصرف می‌کنند. می‌خواهم بگویم که آنچه باعث می‌شود محتوا اهمیت داشته باشد رساندن پیغام به کاربر و ارائه‌کردن اطلاعات قابل‌استفاده است که کمک می‌کند کاربر برای دفعات بیشتر به سایت ما مراجعه کند، سپس مخاطب ما می‌شود تا اینکه به مسئله قیف فروش می‌رسیم و وارد بازاریابی داخلی می‌شویم که اینجا جایش نیست در موردش ادامه دهیم.

نمی‌خواهم اینجا این موضوع را مطرح کنم، تنها دانستن این موضوع که محتوای تولیدشده ما خوراک کاربران است و آنان را تغذیه می‌کند کافیست. بله باید خوراک خوبی برای‌شان آماده کنید، و قطعا شمایی که این مقاله را می‌خوانی دنبال بهبود نگارش محتوای خودت هستی. خب از خوانایی محتوا شروع می‌کنم، که هم موتورهای جستجو به آن اهمیت می‌دهند هم کاربران!

مثالی از اهمیت خوانایی برای افراد

چرا خوانایی محتوا مهم است؟ آیا کاربران محتوا را مثل تصاویر می‌بینند؟

شکی نیست که اول نگاه هر کسی به یک کتاب و روزنامه اینطور است ک ابتدا تصاویر را دید می‌زند. اگر تصاویر زیبا بودند آنها را بیشتر نگاه می‌کند و اگر دیدنشان را تمام کرد محتوا را هم دنبال می‌کند یا اینکه آن را رها می‌کند. اما کسی که دنبال مطالعه کتاب یا خواندن روزنامه باشد سراغ محتوا هم می‌رود. تفاوتی که روزنامه با صفحه نمایشگر کاربر یا ظاهر سایت ما دارد اینست: روزنامه یک آن و در یک لحظه تماما جلوی چشم مخاطب است ولی کاربر سایت را در مرورگر خودش بالا/پایین می‌کند (اگر موبایل باشد که اصلا حرفش را نمی‌زنم!). بنابراین کاربران رفتارشان با سایت متفاوت است.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
بررسی متن جایگزین تصاویر در افزونه سئو Yoast SEO

سایت را بالا/پایین می‌کنند، تصاویر را می‌بینند و اگر مطلب خوانا بود شروع به خواندن آن می‌کنند. پس برای نگه‌داشتن کاربر و پایین نگه‌داشتن بانس ریت سایت، باید مطالب خوانایی داشته باشید. اینکار را باید با هدینگ‌ها انجام دهید!

چرا استفاده از هدینگ مهم است؟ آیا هدینگ کاربران را به محتوا قلاب نمی‌کند؟

هدینگ‌ها مثل بشقاب‌هایی برای تقسیم و جداکردن غذا سر سفره کاربرد جالبی دارند، بدون آنها هم می‌شود ادامه داد ولی وقتی باشند همه‌چیز را برای‌تان عوض می‌کنند. می‌دانید چرا کتاب‌خوانی بین دوستان کم است؟ حتما تقصیر هدینگ‌هاست! نه اینطور نیست چون هدینگ‌ها برای کتاب‌های رمان خوب نیستند ولی برای کتاب آموزشی چی؟ آنجا هم کاربرد ندارند؟ خب کاربردهای اصلی آن را برای‌تان می‌گویم:

هدینگ‌ها تنها راه قانع کردن کاربر به خواندن محتواست

آسمانی همیشه بدون ابر را می‌توانید تصور کنید؟ اگر ابرها نباشد آبی آسمان خسته‌کننده می‌شود چون هیچ‌چیزی برای عرضه‌کردن ندارد، طرح‌های آسمان را فقط ابرها نشان می‌دهند، حالا یک مقاله را در نظر بگیرید (مثل انشاهای دبستان که چهار صفحه را بدخط می‌نوشتیم) که هیچ تیتر یا هیچ جمله مهمی نداشتند و مثل یک گزارش بودند (حتی گزارش‌های امروزی هم تیتر دارند) پس کسی علاقه‌ای به خواندن آن ندارد. این دقیقا همان زمانیست که جای خالی هدینگ‌ها در محتوا احساس می‌شود. هدینگ‌ها به محتوا لهجه می‌دهند و آن را با خطوط خودشان زیبا می‌کنند تا کاربر مجاب شود آن را ادامه دهد.

هدینگ‌ها روی سئو تاثیر می گذارند

بگذارید یک نکته فنی را هم بهتان بگویم، ریزتیترها یا ریزهدینگ‌ها یا زیرهدینگ‌ها یا هرچی که می‌خواهید صدای‌شان کنید همان ریز قلاب‌هایی هستند که کلمات کلیدی را برای‌مان در محتوا جا می‌اندازند، بدون اینکه کسی بفهمد یا بهتان شک کند می‌توانید کلمات کلیدی خوبی را در ریزتیترها جای‌گذاری کنید تا برای‌تان محتوا را سئو کنند، اینکار کمک می‌کند چگالی کلمه کلیدی را بخوبی کنترل کنید، حتی خود افزونه یوست هم پافشاری می‌کند از کلمه کلیدی در هدینگ استفاده کنید، پس چه فرصت خوبیست. البته که سئوی محتوا کار دشواری نیست و همین مقاله بهتان کمک می‌کند این کار را تا حد زیادی انجام دهید.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
چک لیست سئو 2019 | کامل‌ترین راهنمای سئو در سال جدید

هدینگ‌ها کمک می‌کنند محتوا در دسترس باشد

هدینگ‌ها کمک می‌کنند محتوا را برای کاربر بخش‌بندی کرده و هر بخش را برای‌شان مشخص کنید و موضوع را سریع اعلام کنید. مثل کاری که من با هدینگ‌ها در همین مقاله انجام دادم، اگر نگاهی سرسری به مقاله بیاندازید، متوجه می‌شوید که هر بخش را از قبل و بعدش با هدینگ‌ها جدا کردم، به شکلی که کارم را زیرکانه جلوه می‌دهند! این همان کاربرد هدینگ‌هاست که مثل تابلوی راهنما به کاربر می‌گویند بخش بعدی چیست یا کجا می‌روید! اگر هدینگ‌ها را خیابان فرض کنیم، ساب‌ هدینگ‌ها هم کوچه‌پس‌کوچه‌های خیابان‌ها هستند! با آنها هم آشنا شوید.

چرا استفاده از ریزتیتر یا ساب‌ هدینگ مهم است؟

گفتیم که ساب‌ هدینگ‌ها چیستند! آنها هم از همان دوره‌ای هستند که هدینگ‌ها بودند، امروز اما در خدمت تولیدکنندگان محتوا و نویسندگان هستند تا هر چه بهتر محتوا و نوشته‌ها را لقمه کرده و تا قورت‌داده‌شدن‌شان توسط کاربر یه بند انگشت فاصله بیاندازند!

هر تیتر بزرگ یا هدینگی که داشته باشید میتواند برای خودش چند نوچه ریزه‌میزه داشته باشد که آنها هم حرفی برای گفتن داشته باشند. این ریزتیترها هم وقتی نوبت‌شان می‌شود اطلاعات را بخوبی به کاربر می‌دهند و قطعا کاربران از اینکه شما برای بهترکردن محتوا زمان گذاشته‌اید تمجید می‌کنند. تازه از اینها گذشته، مثل دکمه‌های لباس، ریزتیترها همه چیز را پیوسته نگه می‌دارند و خوانایی را افزایش می‌دهند. پس با این توضیحات:

ریزتیترها بجز بهینه سازی محتوا از نظر خوانایی؛ کمک می‌کنند:

  • پاراگراف‌بندی بهتری داشته باشید
  • خوانایی را تا حد زیادی بهبود دهید
  • بندهای محتوایی را دنبال هم بنویسید
  • پاراگراف‌ها را بهتر کنترل و تقسیم کنید
  • موضوعات را برای کاربر مشخص کنید
  • مراحل محتوا را بهتر طبقه‌بندی کنید
  • در محتوای طولانی و بلند کیفیت زیادی بدست بیاورید
  • سلسله مراتب را بهتر رعایت کنید
  • کلمات کلیدی بیشتری در هدینگ‌ها بنویسید
  • سئوی محتوا را بهتر انجام دهید
  • و کلی کار دیگر که خودتان می‌توانید آنها را انجام دهید
پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
آیا Google AMP آینده ی سئو برای دستگاه های موبایل است؟

چطور از ریزتیتر یا زیرتیتر به درستی استفاده کنیم؟ خوانایی و سئو را در محتوا به اوج برسانید

فکر نمی‌کنم از ابتدا منتظر این بخش بوده باشید، نه! اینجا تنها قسمت کاربری محتوای من نیست، کلی اطلاعات با ارزش تا رسیدن به اینجا خواندید و اگر ابتدای مقاله را ول کرده و یک‌راست اینجا آمده‌اید پیشنهاد می‌کنم برگردید و بهتر با ریزتیترها و تیتربندی آشنا شوید.

خب می‌خواهیم در مورد پخش ریزتیترها (به انگلیسی: Subheading Distribution) صحبت کنیم:

هر ریزتیتر مثل یک بچه است که کنار دیگر بچه‌ها به یک مادر نیاز دارد. هر ریزتیتر یکی از اعضای یک باند یا گروه است که به یک سرپرست نیاز دارد و آن سرپرست هم همان هدینگ اصلی است.

تقریبا کار با هدینگ‌ها با این فرمولی که من دارم بسیار آسان می‌شود، کافیست برای هر 300 کلمه محتوا یک هدینگ اصلی یعنی تیتر اچ دو H2 در نظر بگیرید (هرگز در محتوا از هدینگ H1 استفاده نکنید چون این تیتر فقط باید یکبار در محتوا ظاهر شود و آن هم عنوان مقاله است که در وردپرس بصورت خودکار این کار انجام می‌شود مگر اینکه نیازمند بررسی باشد.)

برای هر هدینگ H2 می‌توانید تا 3 ریزتیتر با تگ متای H3 در نظر بگیرید. این یعنی شما برای هر 300 کلمه محتوا یک هدینگ H2 و برای هر 100 کلمه زیر این هدینگ H2 به 3 عدد هدینگ H3 نیاز دارید.

ساختار درختی تگ های هدینگ

هدینگ 1 – عنوان مقاله

معرفی و مقدمه

  • هدینگ 2 – 300 کلمه محتوای اول
  • – هدینگ 3 – 100 کلمه محتوای اول
  • – هدینگ 3 – 100 کلمه محتوای دوم
  • – هدینگ 3 – 100 کلمه محتوای سوم

 

  • هدینگ 2 – 300 کلمه محتوای دوم
  • – هدینگ 3 – 100 کلمه محتوای اول
  • – هدینگ 3 – 100 کلمه محتوای دوم
  • – هدینگ 3 – 100 کلمه محتوای سوم

 

  • هدینگ 2 – 300 کلمه محتوای سوم
  • – هدینگ 3 – 100 کلمه محتوای اول
  • – هدینگ 3 – 100 کلمه محتوای دوم
  • – هدینگ 3 – 100 کلمه محتوای سوم

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
با این چک لیست سئو میتوانید سایت خود را سئو کنید

اگر بخواهید تیترهای بیشتری استفاده کنید باید سلسله مراتب آن را رعایت کنید که ما قبلا در مورد روش استفاده از هدینگ‌ها در سایت توضیح دادیم، آنجا هم توضیحاتی کاربردی خواهید خواند.

چطور ساب‌ هدینگ‌ها را در نوشتن محتوا مدیریت کنیم؟

اول از هرچیزی پیشنهادم اینست که مثل مقاله من تیترهای بلندی بنویسید که برای کاربران همه‌چیز  را بیان کند. در ضمن برای مدیریت ساب‌ هدینگ‌ها کار سختی ندارید، کافیست شروع به نوشتن کنید و از تیترها استفاده کنید، بخش آنالیز خوانایی در افزونه سئو Yoast SEO بهتان کمک می‌کند تیترها را درست پخش کنید، محتوای کافی برای‌شان بنویسید و از آنها برای بهبود ساختار محتوا استفاده کنید.

نتیجه گیری نتیجه گیری

همچنان من به این موضوع که گاهی اوقات به هدینگ‌ها نیازی نداریم باور دارم اما هیچ‌وقت نشده در مقاله‌های وبلاگ میموس از هدینگ‌ها استفاده نکنم. باور کنید هدینگ‌ها خواندن را برای کاربران دلچسب می‌کنند، حتی اگر محتوای محصول فروشگاهی هم می‌نویسید باز هم به هدینگ‌ها نیاز دارید چون محتوا را به درستی برای کاربر نمایش می‌دهند.

امید دارم با این مقاله کارتان در مورد هدینگ‌گذاری در محتوا از بن‌بست خارج شده باشد، اگر نقد و نظری به این مقاله دارید از دیدگاه‌ها استفاده کنید و با نام واقعی‌تان پرسش‌های‌تان را مطرح کنید.

5/5 (2 دیدگاه)
تیم بلاگینگ میموس

تیم بلاگینگ میموس

توی خانواده میموس ما بچه‌های بلاگینگ سر و کارمون با محتواس. ما دوست داریم ارزنده‌ترین مطالب روز سئو وردپرس رو در اختیار شما علاقمندان دنیای سئو قرار بدیم. این‌رو هم اضافه کنیم ما قبل هرچیزی از صحت اطلاعات بلاگ میموس مطمئن می‌شیم سپس اونا رو منتشر می‌کنیم و در اختیارتون قرار می‌دیم.
شما هم می‌تونید با نوشتن نظرات و انتقادات خودتون عضوی از این خانواده بشید. امتحانش مجانیه!

میخواید درموردمون بیشتر بدونید؟

اگر این مقاله برای شما مفید بود ....

لطفا با نظر دادن ما را در بهتر کردن مطالب آموزشی یاری کنید.

به دنبال سئو حرفه ای وردپرس هستید ؟!

میموس با تدوین استراتژی و ساختار اصولی شما را تا رسیدن به رتبه 1 یاری خواهد کرد.

کتاب‌های رایگان سئو

دلایل انتخاب پلتفرم سئو مانگو

24 دلیل برای انتخاب پلتفرم مدیریت سئو مانگو به عنوان دستیار سئو

همین الان سئو سایت وردپرسی خودتون رو شروع کنید، 3 روز اول کاملا رایگان

4
خوشحال میشویم اگر سوالی در این زمینه دارید از ما بپرسید... (کاملا رایگان است - بعضی ازسوالات به صورت صوتی پاسخ داده خواهد شد)

avatar
فایل های تصویری و عکس
 
 
 
فایل های ویدیویی و صوتی
 
 
 
سایر انواع فایل
 
 
 
2 تعداد نظرات
2 رشته نظرات
0 دنبال کننده ها
 
داغ ترین نظرات
داغترین نظرات
4 نویسندگان نظرات
فرشید امین زادهsamanفرشید امین زادهامین توکلی نویسندگان نظرات اخیر
  اشتراک  
اطلاع از
saman
مهمان
saman

به نظر من کاربردی ترین بخش مقاله، قسمت آخرش بود و ممکنه مخاطب تا اخر مقاله رو دنبال نکنه و از این نکات بی بهره بمونه. بهتره بود این مطالب رو اوایل متن قرار میدادید و البته تعداد پاپ آپ ها انقدر زیاد بود که باعث خستگی مخاطب میشه.

امین توکلی
مهمان
امین توکلی

سلاااااااااااام، عجب مقاله ای نوشتید جناب امین زاده
به نظرم هرکسی که در کار تولید محتواست بایدددد این مقاله شمارو بخونه تا یک دید بسیار عالی برای نوشتن پیدا کنه؛ مثل یک فرمول میمونه
کافیه هدینگ هارو مشخص کنه و شروع کنه به تولید محتوا کردن.
راستی برای استراتژی تولید محتوا کدوم مقاله رو بخونم؟؟؟
با تشکر از شمااا

همین الان سئو سایت وردپرسی خودتون رو شروع کنید، 3 روز اول کاملا رایگان