تاثیر تجربه کاربری در سئو و بهبود رتبه سایت

زمان مطالعه: 7 دقیقه
تاثیر تجربه کاربری در سئو و بهبود رتبه سایت

تجربه کاربری (به انگلیسی: UX – User Experience) و سئو، دو جنبه دیجیتال مارکتینگ هستند که ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. در این مقاله ما بر هم افزایی این دو جنبه تمرکز می‌کنیم، مبنی بر این که شما چگونه می‌توانید با انجام چند تا کار کوچک، رتبه سایتتان را بهبود ببخشید.

اگر شما با سئوی سال 2008 کارتان را شروع کرده باشید، وظیفه اصلی شما احتمالا باید پر کردن محتوای وب سایت با کلمات کلیدی، مخفی کاری با استفاده از متن سفید، انجام بک لینکهای متقابل و مبادله و ساختن صفحه های محتوای کم کیفیت برای هر تغییری در کلمات کلیدی بوده باشد. خوشبختانه ما در سال 2019 هستیم که تکنیک های مذکور کار نمی‌کنند و تعدادی از آنها برای وب سایتتان جریمه به ارمغان می‌آورند.

بیایید دوباره همه آن ها را بخوانیم و مثل یک انسان فکر کنیم. آیا شما ارزش مثبتی در آن ها پیدا می‌کنید؟ جواب منفی است. این ها دقیقا برای همین ایجاد شده اند: فریب موتور جستجو. بنابراین تجربه کاربر(UX) است که در نقطه مقابل قرار دارد.

در حالی که سئو نباید تماما متوجه ارتقای رتبه باشد، متخصصان سئو باید بپذیرند که تجربه کاربر حتی قبل از استفاده از سایت تاثیرش را شروع می‌کند.

تعریف تجربه کاربر

تجربه کاربر، هرگونه اثر متقابل کاربر در مواجهه با شرکت، وب سایت یا محصولات آن است. ضمن آن که، تجربه ای کلی است که بر توسعه محصول، طراحی، بازاریابی و پشتیبانی مشتری اثر می‌گذارد. بنابراین طراحی تجربه کاربری بخشی جدایی ناپذیر از سئوی سایت است.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
بهترین افزونه‌های سئو برای وردپرس - یک مقایسه بی‌رحمانه و جدی

در این راهنمای سئو، ما بر تجربه آنلاین کاربر و ارتباط آن با سئو تمرکز کرده ایم. UX فقط در مورد برآورده کردن نیازهای مشتری نیست. موضوع آن فراتر از این هاست.

شما باید خارج از این چارچوب فکر کنید و وب سایتی تهیه کنید که به طور طبیعی نیازهای احتمالی مشتری را بدون این که او را به زحمت بیندازد پوشش دهد.

به یاد داشته باشید:

UX (تجربه کاربری) با UI(رابط کاربری) فرق می‌کند. بله، بخشی از آن هست ولی ما باید بین این دو اصطلاح تفاوت قائل باشیم. یک فروشگاه آنلاین را تصور کنید. با این که UI آن برای پیدا کردن یک محصول بسیار کامل است، وقتی ما بر دکمه «خرید و پرداخت» کلیک می‌کنیم و با ارور «این محصول موجود نیست» مواجه می‌شویم، این یعنی UX کلی سایت ضعیف است.

قوانین امروزی جهان UX

اولین و مهم ترین قسمت، فهمیدن این است که UX پایان پروسۀ «توسعه به نفع مشتری» نیست. این فلسفه ای است که شرکت باید به آن بپیوندد و وب سایت خود را بر اساس آن توسعه دهد.

UX وب، ترکیبی از محتوا و UX تکنیکی است. اگر ساده بخواهیم بگوییم، باید بگوییم که UX همه چیز است. به همین دلیل باید میزان پیچیدگی و تأثیر آن را بر همه افراد داخل و خارج از شرکت درک کنیم. ما داریم در ارتباط با این موارد صحبت می‌کنیم:

  • جهت و ساختار وب سایت
  • بهینه سازی قیف تبدیل
  • پروسه آنبردینگ آسان
  • سرعت صفحه
  • پاسخگویی وب سایت
  • بهینه سازی محتوا
  • ساختار محتوا
  • تگ های عنوان و توضیحات متا
  • پشتیبانی به موقع مشتری
  • گردش کار آسان

هرم UX

چالش های سئو و UX

وقتی ما به جای «سئو در برابر UX » به «سئو و UX » فکر می‌کنیم، باید هرازگاهی با چالش ها کنار بیاییم. همه مواردی که گفتیم مستقیما به سئو مرتبط نیستند. بیایید نگاهی به این موارد بیندازیم:

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
آشنایی با انواع ریدایرکت - ریدایرکت 301، 302، 307، 410، 404، 451

ساختار و جهت وب سایت

بیایید همه چیز را در یک صفحه قرار دهیم تا از UX درست اطمینان حاصل کنیم. این ایده، در جهان UX ایده معتبری است. آسان و منطقی است. اما سئوکارها می‌دانند که ترافیک ارگانیک حداقل نیمی از موفقیت است.

بسیاری از بازدیدکنندگان باید از طریق جستجوی ارگانیک مراجعه کنند یا بر اساس تجربیات قبلی‌شان مستقیما وارد صفحه شوند. سایر بازدیدکنندگان از منابع مختلفی مانند شبکه‌های اجتماعی، بلاگ ها یا کمپین های PPC ارجاع داده می‌شوند.

آیا می‌توانید تجربه یک صفحه واحد را برای همه این اهداف مختلف و نیز سوالات جستجو متصور شوید؟ مردم گوگل را برای پیدا کردن آنچه که می‌خواهند مورد استفاده قرار می‌دهند. وب سایت شما باید این نتیجۀ یافته شده باشد. وقتی شروع به کار با وب سایت می‌کنید، سعی نکنید به خاطر سئو، هر قدر ممکن است صفحه فرود در آن بسازید.

لینک دادن به آخرین پست بلاگ شما، به گوگل نشان می‌دهد که URL مهم است اما ممکن است این موضوع ارتباطی به بازدیدکنندگان سایت شما نداشته باشد.

مثال:بلاگ ما قبلا از یک دکمه CTA در گوشه بالا سمت راست استفاده می‌کرد. این دکمه طراحی شده بود تا خوانندگان وب سایت ما را به کاربران ابزار سئوی ما تبدیل کند. ربطی ندارد. مگرنه؟ ما تصمیم گرفتیم که به جایش از دکمه «اشتراک در خبرنامه» استفاده کنیم. این کار از نطقه نظر UX معنای بیشتری دارد و به ما فرصتی می‌دهد تا در فعالیت های بازاریابی داخلی مان سخت تر کار کنیم.

سرعت صفحه

هرچه سرعت سایت شما بالاتر باشد برای UX بهتر است. اگر به خوبی بر روش های افزایش سرعت سایت اشراف داشته باشید، می‌توانید رتبه سایتتان را به شکل قابل توجهی ارتقا دهید. علاوه بر این رابطه روشنی میان UX و سئو وجود دارد. این احتمالا ساده ترین مورد برای توضیح است.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
11 روش سنتی برای افزایش ترافیک سایت

بهینه سازی محتوا

زبان یک جستجوی معمولی را بشناسید و محتوای خود را بر اساس آن تنظیم کنید. به عبارت دیگر، تحقیق کلمه کلیدی را انجام داده و متناسب با آن محتوای خود را بهینه کنید. نکته این است که برای آن که محتوای شما برای همه کسانی که به دنبال یک محصول، یک راه حل یا هرنوع اطلاعاتی هستند، دست یافتنی شود، باید وب سایت شما مجهز باشد. البته هدف جستجو و تکنیک های جستجوی کلمه کلیدی را که در مقاله دیگرمان شرح دادیم، از یاد نبرید. زیرا آن دسته از تکنیک های سئو محتوا که برای بهینه سازی محتوای سایتتان استفاده می‌کنید همواره باید با الگوریتم های جدید گوگل هماهنگی داشته باشد.

تگ های عنوان و توضیحات متا

هرچه در صفحه نتایج جستجو بالاتر باشید، شانس بیشتری برای دریافت کلیک دارید. این یک قانون ساده ریاضی است.

بنابراین اگر شما تگ های عنوان و توضیحات متا را خراب کنید، قانون ریاضی ممکن است خوب کار نکند. هدف شما جلب توجه کاربران با استفاده از مطالبی است که آنها را تشویق به کلیک بر روی وب سایت شما در صفحه نتایج جستجو می‌کند.

 برای نوشتن توضیح متای سئو شده باید به سه عنصر اصلی توجه داشت:

  • سئو- از کلمات کلیدی درست به نحوی استفاده کنید که ربات های خزنده گوگل بتوانند بفهمند موضوع وب سایت شما درباره چیست و مهم ترین محتوا کدام است.
  • UX – به جستجوکنندگان اطلاعات واضح و معناداری بدهید که به آن ها انگیزه کلیک کردن بدهد،  زیرا آنها چیزی را که به دنبال آن هستند پیدا می‌کنند.
  • بازاریابی – یک مطلب قوی همراه با یک دکمه CTA واضح، منجر به افزایش نرخ کلیک می‌شود.

روش های ارزیابی سئو و UX

در گوگل آنالیتیکس از طریق گزارش های تخصصی و داده های داخلی، گزینه های گوناگونی وجود دارد که می‌توانید از آن ها استفاده کنید.

معیارهای تعاملی و رفتاری در Google Analytics

« Bounce rate»، « Pages per session» و « Avg. session duration» چشم اندازی بنیادی را از تعاملات کاربران ارائه می‌کنند. این معیارها تقریبا در همه گزارش های GA وجود دارند، بنابراین می‌توانید آن ها را برای منابع مختلف ترافیکی مشاهده کنید.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
روش صحیح پاک کردن یک صفحه و URL از سایت و انتخاب ریدایرکت مناسب برای آدرس حذف شده

معیارهای تعاملی در گوگل آنالیتیکس

بیشترین اطلاعات مشروح، در دسته بندی « Behavior» موجود است. « behavior flow» یا جریان رفتار، به شما میزان تعامل با بخش های مختلف وب سایت را نشان می‌دهد. گزینه های پیشرفته به شما اجازه می‌دهند گزارش هایی را بر مبنای منابع ترافیکی، صفحات فرود، کمپین ها و بخش های دیگر ملاحظه کنید.

گرچه گزارش ها همواره بر اساس درصد کمی از کاربران وب سایت است، ولی حامل توصیه های مفیدی برای شماست: این گزارشها به شما می‌گویند که چگونه بسیاری از کاربران هنگام بازدید از یک بخش خاص، از آن خارج شده‌اند.

گزارشات گوگل آنالیتیکس

قیف تبدیل در Google Analytics

این گزارش به شما می گوید که چگونه مردم با یک صفحه تکمیل فرم در وب سایت شما وارد تعامل می‌شوند. آیا شما بیش از یک مرحله در پروسه تکمیل فرم دارید؟ اگر این طور است، باید گزینه Goal را در منوی ادمین ردیابی کنید. برای این که با این گزینه بیشتر آشنا شوید می‌توانید مقاله دیگر ما در مورد تنظیم هدف Goal در گوگل آنالیتیکس را مطالعه کنید.

قیف تبدیل در گوگل آنالیتیکس

از این طریق شما می‌توانید ارزیابی کنید که چه تعدادی از افراد پس از طی تمام مراحل رفته اند و چه تعدادی آن را نیمه کاره رها کرده اند. این پروسه می‌تواند یک پروسه نام نویسی، خرید یا عضویت بلاگ شما باشد. این بخش اطلاعات مفید دیگری را برای بهینه سازی UX به دست می‌دهد.

اگر اکثر کاربران وب سایت که از روند تکمیل فرم عبور کرده اند، حتی فرم اول را هم پر نکرده اند، حالا دیگر شما می‌دانید که مشکلی وجود دارد.

گزارش های گوگل آنالیتیکس از تعامل کاربران

نقشه حرارتی و رکوردینگ

نقش های حرارتی، ضمن ارائه گزارش هایی مفید، رفتار کاربران وب سایت را به تصویر می‌کشند. ابزارهای شامل نقشه حرارتی مانند Hotjar و Crazyegg راه حل های تحلیلی پیچیده ای را ارائه می‌دهند اما ممکن است برای بلاگرها یا صاحبان مشاغل کوچک بیش از حد گران باشند. برای افراد مبتدی، یک نقشه رایگان محدود در Hotjar یا Ptengine می‌تواند شروع خوبی باشد.

پیشنهاد میکنیم این مقاله رو از دست ندهید:
استراتژی سئو چیست و چگونه استراتژی صحیحی برای سئو سایت بسازیم؟

نقشه حرارتی

نقشه های حرارتی می‌توانند به UX و سئو بسیار کمک کنند. قدرت نقشه های حرارتی در توانایی رصد کردن محل های دقیقی که مردم در صفحه کلیک کرده اند، بخش هایی که انتظار کلیک خوردن بیشتری از آن ها می‌رود، چگونگی اسکرول کردن، تعاملات و پر کردن فرم هاست.

ابزارهای نقشه حرارتی درجه یک، رفتار کاربر را ضبط می‌کنند. آیا آنها ارزش استفاده کردن را دارند؟ بله، اما نه برای همه. مشاغل پیچیده تجاری آنلاین (ومعمولا با بودجه های عظیم) باید به دنبال آن باشند، اما اصراری برای برای بلاگرها وجود ندارد که بخواهند صدها دلار برای این ابزارهای تخصصی هزینه کنند. نسخه رایگان و محدود این ابزارها برای آن ها کفایت می‌کند.

دیتای داخلی

آیا می‌دانید دیتای داخلی چه امتیازی دارد؟ این که نیاز به پرداخت هیچ هزینه اضافی نیست. شما می‌توانید گزارش هایی با اطلاعات مفید زیر در هر زمانی تهیه کنید:

  • سوالات کاربران
  • فرم های بازخورد
  • نظرات و عکس العمل ها
  • درخواست ها و شکایات کاربران
  • گزارش های بازاریابی
  • پاسخ های ایمیل ها
  • گزارش هایی از توسعه دهنده وب

آزمایش و سرعت سایت

تست کردن وب سایت پیش از آن که راه اندازی شود بسیار مهم است. آزمایش کنندگان بتا اطلاعات مفید بسیاری را ارائه می‌دهند. آن ها نخستین کاربران حقیقی وب سایت هستند. در راس آنان، شما می‌توانید تعدادی آزمایش عملکرد را به کمک همکاران، دوستان یا طرفداران خود طی یک پروسه پیشرفت، انجام دهید. فراموش نکنید به عناصر کلیدی مانند سرعت صفحه، بهینه سازی موبایل و دیگر جنبه های مهم سئوی آن-پیج هم توجه داشته باشید.

آموزش خود را ادامه دهید ...
نقش بازاریابی محتوا در سئو و افزایش رتبه سایت
4/5 (1 دیدگاه)
تیم بلاگینگ میموس

تیم بلاگینگ میموس

توی خانواده میموس ما بچه‌های بلاگینگ سر و کارمون با محتواس. ما دوست داریم ارزنده‌ترین مطالب روز سئو وردپرس رو در اختیار شما علاقمندان دنیای سئو قرار بدیم. این‌رو هم اضافه کنیم ما قبل هرچیزی از صحت اطلاعات بلاگ میموس مطمئن می‌شیم سپس اونا رو منتشر می‌کنیم و در اختیارتون قرار می‌دیم.
شما هم می‌تونید با نوشتن نظرات و انتقادات خودتون عضوی از این خانواده بشید. امتحانش مجانیه!

میخواید درموردمون بیشتر بدونید؟

اگر این مقاله برای شما مفید بود ....

لطفا با نظر دادن ما را در بهتر کردن مطالب آموزشی یاری کنید.

به دنبال خدمات حرفه ای سئو هستید ؟!

میموس با تدوین استراتژی و ساختار اصولی شما را تا رسیدن به رتبه 1 یاری خواهد کرد.

کارگاه‌های سئو و وبمستری

کتاب‌های رایگان سئو

دلایل انتخاب پلتفرم سئو مانگو

24 دلیل برای انتخاب پلتفرم مدیریت سئو مانگو به عنوان دستیار سئو

همین الان سئو سایت وردپرسی خودتون رو شروع کنید، 3 روز اول کاملا رایگان

خوشحال میشویم اگر سوالی در این زمینه دارید از ما بپرسید... (کاملا رایگان است - بعضی ازسوالات به صورت صوتی پاسخ داده خواهد شد)

avatar
فایل های تصویری و عکس
 
 
 
فایل های ویدیویی و صوتی
 
 
 
سایر انواع فایل
 
 
 
  اشتراک  
اطلاع از

همین الان سئو سایت وردپرسی خودتون رو شروع کنید، 3 روز اول کاملا رایگان