اگر کمی در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ تجربه داشته باشید حتما با نرخ کلیک و اهمیت بالای آن آشنا هستید. نرخ کلیک یا CTR یکی از مهم‌ترین معیارها در سئو و کمپین‌های کلیکی می‌باشد که جدیدا توجه بسیاری از افراد را جلب نموده است. در واقع اگر بتوانید نرخ کلیک وب سایتتان را بالا ببرید شاهد اتفاقات خوبی در کسب و کار آنلاینتان هستید چراکه بالا بردن نرخ کلیک اولین گام موفقیت به حساب می‌آید. پس از گرفتن نرخ کلیک است که کار اصلی شما آغاز میشود و باید مشتریان یا مخاطبین خود را برای خرید یا هدف اصلیتان از راه اندازی وب سایت، آماده کنید. بنابراین اگر وب سایتتان نرخ کلیک پایینی دارد و هرچه تلاش می‌کنید نمی توانید این مشکل را حل کنید، این مقاله را تا پایان مطالعه کنید. در این محتوا به بررسی کامل نرخ کلیک، چرایی مهم بودن و نحوه محاسبه آن می‌‌پردازیم. 

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

نرخ کلیک مخفف Click Through Rate میباشد که به معنی نسبت تعداد کاربران کلیک کننده روی یک لینک به تعداد تمام کاربرانی است که لینک مورد نظر را مشاهده کرده‌اند و از طریق آن به وب سایت شما وارد شده‌اند. نرخ کلیک یک معیار کلیدی در دیجیتال مارکتینگ است و در ارزیابی انواع کمپین‌‌های کلیکی مثل تبلیغات گوگل ادز، ایمیل مارکتینگ، عنصر‌های دعوت به اقدام (به انگلیسی: Call-to-action) موجود در سایت و … مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

خطاهای سایتت رو تو گوگل سرچ کنسول رفع کن

گوگل روی خطاهایی که در سرچ کنسول وجود داره حساسیت زیادی داره و رفع این خطاها تو رشد وبسایت خیلی موثره. تو دوره گوگل سرچ کنسول پلتفرم مانگو بهت یاد میدیم چطور خطاهای سایتت رو برطرف کنی.

مشاهده

نرخ کلیک چگونه محاسبه می‌‌شود؟

نرخ کلیک حاصل تقسیم تعداد کلیک‌ها بر تعداد کل نمایش‌‌های یک لینک است که در عدد 100 ضرب می‌‌شود تا نرخ کلیک را به صورت درصد بیان کند.

CTR = (clicks/impressions) * 100

برای مثال، اگر 1000 نفر در نتایج گوگل لینک سایت شما را ببینند و 200 نفر از آن‌ها روی لینک کلیک کرده و وارد وب‌سایت شما شوند، نرخ کلیک به صورت زیر محاسبه خواهد شد‌:‌

CTR = (200/1000) * 100 = 20%

محاسبه نرخ کلیک

چرا CTR مهم است؟

با استفاده از نرخ کلیک می‌‌توان درباره‌ی پتانسیل و میزان تأثیر کمپین‌‌های ایمیلی، انواع مختلف تبلیغات، snippet‌های سایت در نتایج جستجو، دکمه‌‌های کال تو اکشن (CTA) و سایر روش‌‌های دیجیتال مارکتینگ اطلاعات خوبی به دست آورد. هر چه کاربران کمتر روی لینک‌ها کلیک کنند، نرخ تبدیل هم پایین‌تر خواهد بود. در واقع هدف این است که تا جای ممکن نرخ کلیک را بالا برده و ترافیک کافی و هدفمند جذب کنیم تا پتانسیل تبدیل را بالا ببریم .

چگونه نرخ کلیک وب سایتمان را افزایش دهیم؟

می‌خواهیم چند راز مهم را با شما در میان بگذاریم که با دقت کردن و انجام دادن آنها می‌توانید باعث جلب توجه مخاطبان خود شده و آنها را بی‌اختیار به سمت وب ساییتان بکشانید. به چند نکته زیر توجه کنید:

یک عنوان جذاب و توصیفی بنویسید

عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتور‌هاییست که می‌تواند کاربران را به سمت وب سایت شما هدایت کند. پس باید بی‌عیب‌و‌نقص نوشته شود. سعی کنید کاراکتر‌های عنوان بیشتر از 65 تا نشود و متن عنوان، به گونه‌ای نوشته شود که بیانگر موضوع محتوای شما باشد. نکته دیگر اینکه حتما باید در عنوان خود از کلمه کلیدی استفاده کنید تا کاربر با یک جستجو ساده به شما برسد. بهتر است در عنوان‌‌های خود از کلمات ترغیب‌کننده مانند آسان، ارزان، سریع، گام به گام و … استفاده کنید. اینکار می‌تواند شانس شما را برای کلیک گرفتن بیشتر کند. البته در به کار بردن این کلمات باید سنجیده عمل نموده و نوع کسب و کار خود را در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید یک عنوان‌نویس حرفه‌ای شوید باید به مقاله برچسب عنوان در همین سایت رجوع کنید.

توضیحات متا را جدی بگیرید

باید بدانید کاربران زیادی از طریق توضیحات متا جذب وب سایتتان می‌شوند، پس این متای بیچاره را دست کم نگیرید و سعی کنید چکیده‌ای از مطالب داخل محتوای خود را درون توضیحات متا قرار دهید. شاید برخی از مخاطبان با خواندن عنوان شما و عنوان دیگر وب سایت‌ها، دچار دودلی شوند و ندانند که باید بر روی کدام یک از این وب سایت‌ها کلیک کنند، شما با نوشتن یک متای جذاب و مختصر می‌توانید تیر خلاص را بزنید و آن کاربر را جذب وب سایت خود کنید. بهتر است توضیحات متا را بین 160 تا 168 کاراکتر بنویسید چراکه بیشتر از 168 کاراکتر در صفحات جستجو، نمایش داده نمیشوند. سعی کنید مهمترین تیترها و نوشته‌‌های خود را در متا، ذکر کنید تا کاربران احساس کنند با کلیک بر روی وب سایت شما، به همه‌ی نیاز‌های خود می‌رسند.

از نشانه گذاری‌ها یا schemaها استفاده کنید

استفاده از نشانه‌گذاری‌‌ های اسکیما مانند ستاره‌ها در پایین هر عنوان که شاید نظر شما را هم جلب نموده است، بسیار تاثیرگذار خواهد بود. اینکار باعث می‌شود مخاطبان جذب این نشانه گذاری‌ها شوند و خیلی سریع بر روی لینک وب سایتتان کلیک کنند.

از Url ‌های صحیح بنویسید

 مگر غیر از این است که شما باید اول نظر کاربران را به خود جذب کنید و سپس اعتماد آنها را جلب نمایید. بنابراین از نوشتن و قرار دادن url‌های آشفته و طولانی پرهیز کنید. بگذارید کاربران با آدرس صفحه یا وب سایت شما ارتباط برقرار کنند نه اینکه با دیدن url وب سایتتان وحشت‌زده شده و سریعا از آن عبور کنند. برای مثال آدرس سایتی اینگونه باشد dyio2345.com، آیا شما به این وب سایت اعتماد می‌کنید یا حتی می‌توانید متوجه شوید چه نوشته شده است! پس url‌های خود را به امان خدا رها نکنید و به این طفلکی‌ها نیز اهمیت بدهید چراکه آنها بر نرخ کلیک شما تاثیرگذاری خوبی دارند.

افزایش نرخ کلیک

میتوان گفت نرخ کلیک، نقاط قوت و ضعف سایتتان را در موارد زیر مشخص میکند:

  • تگ عنوان
  • Meta description
  • بهینه بودن url‌ها
  • متن تبلیغات
  • تصاویر
  • طراحی وب‌سایت
  • عناصر دعوت به اقدام
  • کلمه‌‌های کلیدی اصلی وب‌سایت
  • فرم‌‌های وبسایت
  • روند خرید

چگونه نرخ کلیک را بهینه‌سازی کنیم؟

بهینه‌سازی نرخ کلیک تماماً با ظاهر، محتوا، ارزشمندی و انتخاب درست مخاطبین سروکار دارد. حتی اگر عنوان‌‌های بسیار جذاب و باارزش داشته باشید بازهم احتمال گرفتن CTR ‌های پایین، بسیار بالاست. بسیاری از مواقع دلیل پایین بودن نرخ کلیک، هدف‌گذاری غلط کمپین‌هاست.

باهم نمونه‌‌هایی از اشتباهات هدف‌گذاری که منجر به نرخ کلیک پایین می‌‌شود را مرور می‌‌کنیم:

  1. هدف‌گذاری جغرافیایی غلط: مثل یک کسب‌وکار محلی در اصفهان که بازار هدف خود را کل ایران، قرار می‌‌دهد.
  2. انتخاب اشتباه مخاطبین: مثل آرایشگاه مردانه‌ای که مخاطبین خود را خانم‌ها و آقایان، قرار می‌‌دهد یا فروشگاه لوازم ورزشی که مخاطبین خود را تمام افراد در تمام سنین در نظر می‌گیرد.
  3. انتخاب اشتباه پلتفرم: مثل وقتی که بازار هدف ما عمدتاً در اینستاگرام است و ما کمپین‌‌های تبلیغاتی خود را با گوگل ادز راه‌اندازی می‌‌کنیم.
  4. رفتار‌های اشتباه: برای مثال، مشتریانی که قبلاً با پیام “همین حالا بخرید” از سایت خرید کرده‌اند را دوباره با همین پیام به خرید از سایت مجاب کنیم.

اشتباهات در هدف گذاری

پس از انتخاب درست مخاطبین، گام بعدی بهینه‌سازی درست محتوای کمپین است. که شامل موارد زیر است :

  1. تگ عنوان و meta description
  2. عنوان‌‌های جالب و جذاب
  3. تصاویر جذاب
  4. عناصر دعوت به اقدام (call-to-action)
  5. استفاده نکردن از کلمات اسپم شده در کمپین‌‌های ایمیلی

نرخ کلیک و تبلیغات کلیکی

نرخ کلیک یکی از مهم‌ترین معیارها برای ارزیابی موفقیت تبلیغات کلیکی است که به طور مستقیم روی امتیاز کیفی (به انگلیسی: quality score) اثر می‌‌گذارد. امتیاز کیفی معیاری است که بر اساس ارتباط کلمات کلیدی، تجربه صفحات فرود و فاکتور‌های دیگر، میزان موفقیت احتمالی یک کمپین کلیکی را مشخص می‌‌کند.

Google Ads می‌‌تواند نرخ کلیک متوسط را برای هر کلمه کلیدی با دقت خوبی پیش‌بینی کند. هر چه نرخ کلیک برای یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، احتمال موفقیت آن کمپین نیز بالاتر خواهد بود. پس حتما از تبلیغات گوگل استفاده کنید.

آیا نرخ کلیک بر رتبه بندی گوگل تاثیرگذار است؟

گوگل به طور واضح و مشخصی به این موضوع اشاره نکرده است اما مگر می‌شود کاربران یک سایتی را دوست داشته باشند و بر روی آن کلیک کنند اما گوگل به آن سایت اهمیت ندهد. وقتی گوگل می‌‌بیند شما می‌توانید کاربران زیادی را به سمت وب سایت خود بکشانید، مطمئن می‌شود که مطالب شما با ارزش است و وب سایتتان برای کاربران مفید است. پس می‌توان گفت نرخ کلیک هم یکی از فاکتور‌های ارزش‌گذاری و رتبه‌بندی گوگل محسوب می‌شود. البته یادتان نرود وقتی کاربران به سمت وب سایت شما سرازیر شدند، نباید بگذارید به سادگی وب سایت شما را ترک کنند و باید دعوت به اقدام (به انگلیسی: call to action) را انجام دهید. 

نتیجه‌گیری

در هر قسمتی از وبسایت که قرار است تبدیل انجام شود، نرخ کلیک باید بررسی شده و درباره کارایی روش مورد نظر تصمیم گرفته شود. روش‌‌های قدیمی تبلیغات و دکمه‌‌های دعوت به اقدام کلاسیک دیگر کارایی گذشته را ندارند و اگر می‌‌خواهید از این طریق نرخ کلیک بالایی به دست‌ آورید، باید خلاقیت خود را به کار گرفته و روش بازاریابی خود را پیدا کنید. در این مقاله به شما آموختیم که چطور میتوانید با نوشتن یک عنوان خوب و یک متای جذاب مخاطبان را به سمت وب سایت خود بکشانید. همچنین اشاره نمودیم که از urlها و نشانه گذاری‌ها نباید غافل شوید چراکه آنها میتوانند نرخ کلیک وب سایتتان را به سرعت بالا ببرند. حالا شما یک مبارز مسلح هستید که میتوانید برای نجات وب سایت خود به میدان بروید. اگر سوالی ذهنتان را درگیر نموده میتوانید از قسمت دیدگاه‌ها، آن را با ما در میان بگذارید و خیلی سریع جواب خود را بگیرید.

 


آموزش عملی سئو از مبتدی تا پیشرفته

اگر وبسایتی دارید که می خواید روی سئوش کار کنید و یا اگر پروژه سئو گرفتید، می تونید تو این دوره آموزشی تکنیک هایی که آموزش میبینید رو روی سایتتون اجرا کنید و نتیجه ش رو ببینید.

مشاهده
4.8/5 (4 دیدگاه)

فرشید امین‌زاده

برای آنکه بهتر در بازاریابی آنلاین امروز بتوانیم گام برداریم، باید بخوانیم، بیاموزیم و آستین کوشش بالا بزنیم. امروز در میموس هر آنچه در مورد سئو، کسب و کار اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ می‌دانم را می‌نویسم..

عضویت در خبرنامه و دانلود رایگان کتاب ها

در خبرنامه میموس عضو بشید تا علاوه بر آموزش های اختصاصی سئو؛ همین الان تمام کتاب هارو به صورت رایگان براتون ارسال کنیم!

2 پاسخ

  1. همه مقاله هاتون کامل و مفیده. انگار میدونید کاربر دقیقا دنبال چی میگرده. ممنون از تلاشتون.

نظر شما چیه؟

دیدگاه خودتون راجع به مقاله رو با ما به اشتراک بزارید.