10 نکته اساسی در مورد سئو وردپرس

زمان مطالعه: 22 دقیقه

وردپرس بدون شک یک سئوی درون سایت فوق العاده ارائه می کند. با افزونه های فراوان (پلاگین Plugin)، ابزارهای سئو و یکپارچه با سرویس های مختلفی مثل گوگل آنالیتیکس، همواره ما توصیه کردیم که سایت خود را با وردپرس طراحی کنید. البته در مقاله ای که لینک کردیم به سوال های اساسی هم جواب دادیم.

شاید برایتان عنوان این مقاله جالب باشد، ولی ما سال های زیادی را روی وردپرس کار کردیم و سوال های زیادی داشتیم، با اینکه از سیستم های زیادی برای طراحی سایت استفاده کردیم، اما وردپرس قطعا آخرین جایگاهی بوده که تا به امروز به عنوان یک سایت ساز رایگان و مستقل انتخاب کردیم. از آنجا که وردپرس توسط بسیاری از سایت های پارسی زبان مورد توجه قرار گرفته است، ما هم تصمیم گرفتیم در یک مقاله کامل، سئو وردپرس را رایگان آموزش دهیم، و در کنار آن برای تازه کارها به صورت مفصل در مورد سئو برای وردپرس و پتانسیل های بهینه سازی در این سایت ساز رایگان صحبت کردیم.

وردپرس با یک تعریف جذاب

برای طراحی سایت همواره وردپرس یک انتخاب ایده آل و گزینه اول است. ,وردپرس چیست؟ وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای رایگان است، توسط شرکت اتوماتیک منتشر شده و ابزارهای زیاد دیگری برای یکپارچه سازی با این سیستم سایت ساز رایگان ارائه شده است که از جمله آنها میتوان به Akismet, VaultPress و افزونه جت پک Jetpack اشاره کرد. همه اینها از جانب اتوماتیک به صورت رایگان باعث شده از هر چهار سایت در دنیا یکی با وردپرس و  از هر پنج فروشگاه آنلاین در جهان با وردپرس فروشگاهی ووکامرس WooCommerce ساخته شود. اینها تنها نمونه ای از وسعت وردپرس رایگان هستند.

شرکت اتوماتیک وردپرس را جهت درآمد زایی بیشتر در حالت شرکتی و با امکانات بسیار زیاد اما تجاری عرضه کرد که روی دامنه WordPress.com در اختیار شرکت ها و سازمان ها قرار گرفته است. ما میخواستیم بدانیم تفاوت وردپرس شرکتی با وردپرس سازمانی چیست، پس پیشنهاد میکنیم به مقاله WordPress.org vs WordPress.com سری بزنید. wordpress.com

وردپرس دات کام اجازه میدهد یک بلاگ ساده ولی با امکانات مناسب به صورت سابدامین راه اندازی کنید، فضا، دامنه و تمامی موارد دیگر همگی توسط وردپرس دات کام انجام می شود و شما فقط آن را مدیریت می کردید. در مقابل این حرکت، و برای گسترش وردپرس، وردپرس دات اورگ تشکیل شد و در اختیار عموم قرار گرفت. این پروژه به صورت متن باز ارائه شد و هر کسی میتوانست با رعایت قوانین انتشار GPL آنها را ویرایش و بازنشر دهد. در واقع این بار این CMS یا Content Management System یک نرم افزار مانند بود که روی هاست پیاده شده و سایت را برای کاربر طراحی می کرد. یک مخزن وردپرس برای قالب ها و افزونه ها ایجاد شد و کاربران مستقیما روی وردپرس افزودنی های لازم را اضافه می کردند. صحبت ما در مورد همین نسخه از وردپرس یعنی ورژن سازمانی است.

10 سوال مطرح شده در مورد وردپرس و سئو

برای ما 10 سوال مطرح شده در دنیای اینترنتی وردپرسی وجود داشت که میخواستیم واقعا به پاسخ دقیق آنها برسیم. بنابراین با تحقیقاتی که بارها و بارها صحت آنها را بررسی کردیم و دنبال پاسخ بودیم، تا اینکه تصمیم گرفتیم این مقاله را هم برای شما تهیه کنیم. در این مقاله میخواهیم به 10 سوال مهم در مورد سئوی وردپرس توضیح دهیم و صحت و سقم آنها را بررسی کنیم.

وردپرس میزبان سایت های مختلفی از جمله شرکتی، خبری، طراحی و صنعتی، فروشگاهی و تکنولوژی و موارد مختلف دیگر است. سایت های زیادی در دنیا هستند که روی وردپرس راه اندازی شده اند و نمونه های بزرگ آنها سایت شخصی سریع ترین مرد جهان اوسین بولت که اتفاقا طرفدار سرسخت منچستر یونایتد است، سایت رسمی سونی موزیک، برخی از سایت های بزرگ ترین شرکت نرم افزاری جهان مایکروسافت، سایت مجله های بزرگی مثل Mashable و Time همگی با وردپرس ساخته شده اند.

اما طراحی سایت با وردپرس اگرچه آسان است، ولی یکی از عنصر هایی که جزو ویژگی های برتر وردپرس به شمار می رود خاصیت های سئو و تطابق پذیری با موتورهای جستجو است، اگر چه وقتی کسب و کار بزرگ تر شود ممکن است با رشد و موفقیت در تضاد باشد.

ما قبلا در مورد سئوی قدم به قدم در وردپرس صحبت کردیم، اما این مقاله توضیحات زیادی در مورد شک و شبه های وردپرسی دارد و میخواهد آنها را برطرف کند. این سوال ها موفق شدند ما را به جواب هایی برسانند که اکنون برای شما هم کاربردی هستند. این مقاله ده نکته مفید سئو را پوشش داده که میخواهیم آن را شروع کنیم.

1. آیا وردپرس یک سایت ساز سئو شده است؟

شاید از پرسیدن این سوال متعجب شویم، اما شما هم از پاسخ آن متعجب خواهید شد. چونکه سیستم مدیریت محتوای سئو شده ای وجود ندارد، هر چیزی که روی این کره خاکی برای طراحی و راه اندازی سایت ساخته شده است، نیازمند کارهایی است که به وسیله آنها سئوی درون و برون سایت انجام می شود. این یک قانون نانوشته است و می گوید هر چیزی که برای راه اندازی سایت استفاده شده نیازمند سئو کردن است. وردپرس هم از این قاعده مستثنی نیست و شما نمیتوانید یک سایت وردپرسی بسازید و منتظر افزایش رتبه سایت باشید. نمیتوان انتظار داشت با اجی مجی کردن و یک دستمال، رنک سایت را افزایش داد و در صفحه اول درخشید.

عبارت سیستم سئو شده وردپرس، منظور بی ادبانه ای ندارد، اگر از این حرف ناراحت شده اید، وردپرس را ببخشید ولی وردپرس خود به خود نمیتواند بهینه سازی کند. باید در بهینه سازی وردپرستان او را یاری کنید و خود روی آن زمان بگذارید. وردپرس هم نیازمند غذای بهینه سازی و آب بک لینک و نمک محتواست. سایت شما باید فعالیت خودش را آغاز کند تا شناخته شود و همین کمک میکند به صفحه نتایج گوگل برسد. رسیدن به صفحه اول گوگل یعنی چالش اصلی شما که جذب مخاطب و مدیریت آنهاست تازه شروع شده است.

وردپرس تنها کاری که در ابتدای سایت برای شما انجام میدهد اینست که امکانی را فراهم می کند بدون هزینه ای زیاد و تهیه یک هاست و دامنه بتوانید یک سایت بسازید و حتی پول طراحی هاست هم نپردازید، چون قالب های زیادی دارد.

2. آیا افزونه سئو یعنی تمام سئوی وردپرس؟

این افسانه را مدت ها پیش وقتی سایت های زیادی که روی صفحه اول گوگل میدرخشیدند و وردپرس نبودند شروع کردند. وقتی سایت های وردپرسی زیاد شدند و بیشتر آنها در وردپرس رتبه گرفتند، مردم زیادی شروع به قصه سازی در مورد وردپرس کردند. روایت های زیادی وجود دارد که ثابت می کند مردم از تب وردپرس خبر نداشته اند و فقط فکر می کردند که هر چیزی که وردپرسی است میتواند مالک صفحه اول گوگل شود. خیر اینطور نبود و اینطور هم نیست.

سهم وردپرس پارسی از توزیع جهانی وردپرس

جدا از اینکه چقدر دنبال اطلاعات مستند هستید، اما وردپرس جدا سایت ساز فوق العاده و با کاربران زیاد است. بیشتر از 0.08% سایت های وردپرسی دنیا با وردپرس پارسی ساخته شده و همینکه وردپرس به تمام زبان های دنیا در دسترس است، یعنی وردپرس بسیار فوق العاده عمل کرده است. یکی از برتری های وردپرس نسبت به سایت ساز های رایگان اینست که افزونه های زیادی ارائه می کند که هر کاربری میتواند از آنها استفاده کند.

افزونه های سئو و محبوبیت آنها

در میان افزونه، افزونه های محبوب وردپرس، بیشترین آمار دانلود مربوط به افزونه های سئو و بهینه سازی است. بجز افزونه های Akismet و Hello Dolly که پیش فرض روی وردپرس نصب می شوند، افزونه های سئو وردپرس بیشترین آمار نصب را دارند. افزونه های Yoast SEO و All in One SEO هر دو بیشترین میزان نصب را به خود اختصاص داده و بسیار محبوب هستند.

بسیاری از کاربران فکر می کنند با نصب و راه اندازی یک افزونه سئو نیازی به مشاوره سئو و حتی دست زدن به وردپرس ندارند. با نصب افزونه میتوان نقشه سایت ساخت، فایل ربات ایجاد کرد، محتوا را بهینه سازی کرد و حتی سایت را به گوگل متصل کرد اما این ها تنها کارهای کوچکی هستند که فکر میکردیم با انجام آنها بهینه سازی وردپرس تمام شده است.

به عنوان مدیر سایت نیازمند این هستید که یک متخصص سئو روی سایت شما زمان بگذارد، سایت را تجزیه و تحلیل کرده یا اینکه سئوی سایت شما را در دست بگیرد. این افراد متخصص باید در تعامل نزدیک با شما باشند، مهمتر از همه موارد حفظ اطلاعات شما و همچنین توانایی شما در تشخیص نحوه انجام کار است. سایت های زیادی با عناوین مختلف میتوانند شما را پای صندلی نشانده و پول مشاوره سئو از شما دریافت کنند. بنابراین مراقب باشید.

چرا سئو کار ساده ای نیست؟

نیازی به فرض و مثال نیست، یک نمونه کوچک: وقتیکه سایت خود را بروز رسانی کنید، کدهای زیادی درون سایت دست خوش تغییرات می شوند، اگر آماده این بروز رسانی نباشید که تاثیر منفی روی رتبه سایت می گذارد، قطعا باید آماده کاهش رنک سایت خود باشید. این یک سئو نگاتیو منفی است. برای رهایی از سئو نگاتیو و افزایش بازدید سری بزنید به مقاله کاملی که در مورد روش های افزایش ترافیک به صورت سنتی تهیه شده است.

نصب افزونه های جدید یا تغییرات روی سایت میتواند یکی از دلایل کاهش سرعت سایت باشد، اینبار نیازمند بررسی حرفه ای تر سایت برای آنالیز سرعت و تراز حجم هستید. نیاز دارید سرعت سایت را بالا نگه دارید چون سایت های کند نه نزد گوگل و نه نزد کاربران محبوبیت پیدا نمی کنند. پس چالش های شما برای هر تغییر روی سایت زیاد از حد است.

داشتن مشاوره چرا خوب است؟ خب اول کیفیت مشاوره، صداقت مشاور در ارائه اطلاعات و همچنین میزان مهارت بر پایه دانش مشاور سه عامل اصلی برای تعیین سرنوشت سایت شماست. اینکه سقوط می کند یا رتبه سایت اوج می گیرد. راه اندازی کمپین های دوره ای برای بررسی سئوی سایت و یک تحلیل گسترده از وضعیت ترافیک و بازدید و همچنین آنالیزهای سئوی درون برگه و تراکم بک لینک، میتواند کمک کند سایت را رو به رشد نگه دارید، پس مشاوره همواره میتواند در مسیر کنترل سئو و مدیریت آن به شما کمک زیادی بکند.

3. آیا میتوان چندین افزونه سئو نصب کرد تا همه بهینه سازی ها انجام شود؟

سری به مخزن وردپرس بزنید. من خودم دنبال افزونه های سئو گشتم و در تمام مخزن وردپرس صد ها افزونه سئو و بهینه سازی وجود دارد.

افزونه های سئو در مخزن وردپرسهر کدام کارهای خاصی انجام می دهند اما افزونه های محبوب زیادی وجود دارند که به مدیر سایت کمک می کنند بهینه سازی های لازم را انجام دهند. معمولا ویژگی های زیادی از افزونه های سئو انتظار می رود اما موارد زیادی توسط آنها ارائه می شود و بسیاری از آنها نیاز به افزونه های تکمیل کننده دارند. انتظارات یک متخصص سئو از افزونه های سئو در وردپرس زیاد است، پس تصمیم گرفتیم تمامی این انتظارات را که هم اکنون هم برآورده شده اند، گردآوری کنیم. امکاناتی که افزونه ها دارند:

  • بهینه سازی محتوا
  • ساختن فایل ربات robots.txt
  • ساختن فایل htaccess
  • ساختن نقشه سایت XML و نقشه ویدیو و تصاویر
  • اتصال سایت به گوگل و بینگ
  • بررسی وضعیت ایندکس سایت
  • آنالیز سئو درون سایت
  • تنظیمات مربوط به ایندکس
  • تنظیمات مربوط به شبکه های اجتماعی
  • بررسی قابلیت ایندکس سایت
  • پیش نمایش نتایج جستجو
  • توضیحات و کلمات کلیدی
  • آنالیز خوانایی و پاراگراف بندی
  • بررسی وضعیت سلامت سایت
  • تگ کنونیکال Canonical Tag
  • ریدایرکت
  • سئوی فروشگاه
  • پشتیبانی از AMP

 

امکاناتی که افزونه ها ندارند:

  • اتصال سایت به گوگل آنالیتیکس
  • لینک سازی داخلی
  • روش های کسب بک لینک
  • گزارش سایت های سرقت کننده محتوا
  • گزارش سایت های کپی کار (بازنشر بدون لینک)
  • گزارش از بخش های قابل توجه سایت (شبیه ابزارهای آنالیز با مشخص کردن میزان گردش کاربران درون سایت)
  • گزارش های مربوط به تجربه کاربران درون سایت
  • و موارد دیگری چون عدم پارسی سازی خوب و البته بدون پشتیبانی

آیا اعتماد به افزونه ها اشتباه است؟

این ها ویژگی هایی بودند که برخی افزونه ها از آنها بهره برده و برخی ویژگی ها هم نیاز بود افزونه ها بتوانند آنها را ارائه کنند. به هر حال، افزونه های سئو با اینکه میتوانند درون سایت به کمک ما بیایند و در تنظیم و پیکربندی اسکلت بهینه سازی و ساختار سایت تغییراتی انجام دهند، اما باز هم نیاز است تا بهینه سازی های زیادی روی سایت صورت گیرد.

پس نیازمند یک مشاوره تخصصی روی سایت خود هستید، به کارگزاری نیاز دارید که صادقانه اطلاعات صحیح و قابل استنادی از سایت به شما بدهد و به شما کمک کند با تجزیه و تحلیل اطلاعات بتوانید راهی برای بهینه سازی های درون سایت پیدا کنید.

در آن سوی ماجرا، افزونه های وردپرس همیشه کار خود را هم درست انجام نمی دهند. اولین محل اختلاف همیشه بین انتخاب افزونه ها بوده و گاها افزونه های وردپرس با نداشتن بروز رسانی به وقت و مناسب، نتوانسته اند سازگاری های مورد نیاز با وردپرس را فراهم کنند، پس نصب افزونه سئو همیشه نمیتواند جوابگوی شما باشد.

بسیاری از کاربران وردپرس از افزونه های سئوی محبوب استفاده می کنند و معمولا با دنبال کردن آموزش های مربوط به آنها می پندارند که کار سایتشان تمام شده است. خب به همین سادگی که نمی شود سئوی سایت را ضربه فنی کرد و برنده بازی بود. باید ادامه دهید تا بتوانید تغییرات را مشاهده کنید.

4. چه مشکلاتی سر راه شما قرار دارد وقتی از افزونه ها استفاده می کنید؟

کد نویسی و بروز رسانی: از نظر من بروز رسانی و کد نویسی یک افزونه سئو میتواند مهم ترین دلیل برای انتخاب آن باشد. چرا؟ خب خیلی ساده است، تیم بزرگی مثل Yoast یا Semper Plugin را در نظر بگیرید (تقریبا همه Semper Plugin را با نام all in one SEO Pack می شناسیم.) این تیم های توسعه دهنده این افزونه اگر اشتباه کوچکی در کارشان وجود داشته باشد، میلیون ها سایت وردپرسی با خطرات سئو مواجه می شوند. در این مقاله، سایت SEJ توضیح داده است که چطور یک اشتباه (باگ کد نویسی) در افزونه Yoast SEO باعث شده بود هزاران سایت رتبه خود را از دست بدهند، به همین سادگی. پس اعتماد به یک افزونه سئو میتواند به قیمت کاهش رتبه سایت شما هم تمام شود!

اعتماد به توسعه دهنده ها
اعتماد به توسعه دهنده و خوشبینی همیشگی نسبت به عدم وجود مشکل، میتواند ضربه های سنگینی به بدنه پروژه وارد کند

سازگاری: سازگاری یک افزونه با سایت بدون شک یکی از مهم ترین دلایل استفاده از آن است. افزونه هایی که با ابزارهای دیگر، با قالب های مختلف مشکلی نداشته باشند توسط کاربران دوست داشته خواهند شد. هیچ مدیر سایتی از یک افزونه که سازگاری خوبی با دیگر افزونه ها ندارد و با قالب دچار مشکل می شود، استقبال نمی کند.

آشنایی با امکانات: قطعا امکانات زیادی در افزونه ها و حتی در خود وردپرس وجود دارند که کاربران از آنها اطلاعی ندارند. مثلا فایل ربات سایت robots.txt که بسیاری از کاربران شاید طرز کار آن را نمی دانند. اگر چه در مطلب لینک شده در این مورد کاملا توضیح دادیم، اما استفاده از این فایل نیازمند مشاوره متخصص است و بر اساس استراتژی سئو متفاوت خواهد بود.

افزونه های وردپرس هم چنین امکانات زیادی ارائه می کنند و کاربران در کارکردن از آنها زیاد خبره نیستند. به هر حال هر کسی نمیتواند مهندس و متخصص هر چیزی باشد. نرم افزار اکسل از مجموعه آفیس را در نظر بگیرید، تنها برای یادگیری این نرم افزار سبز، یک متخصص باید 5 سال کامل آموزش حرفه ای ببیند تا ادعا کند متخصص اکسل است! عجیب نیست!؟!؟

امکانات افزونه های سئو گاهی مشکل ساز می شوند. کاربران تازه کار نمیتوانند از آنها استفاده کنند و مواردی چون عدم آشنایی کامل با سئو و جوانب آن باعث چنین وضعیتی می شود. یکی از این افزونه ها که امکانات زیادی دارد، افزونه Yoast SEO است. برای نصب افزونه سئو Yoast آموزش رایگان تهیه کردیم و در اختیار کاربران قرار دادیم تا بلکه مشکلی از آنها حل شود اما به نظر شما باز هم چنین چیزی میتواند به طور کامل مشکل سئو را حل کند؟ خیر

5. انتخاب هاست و دامنه برای وردپرس، آیا فرقی هم می کند؟ 

یکی از چیزهایی که همیشه آن را دست انداخته ایم گذر زمان است. اصلا انگار زمان برایمان مهم نبوده و نیست. خب این کار عواقب زیادی هم دارد، وقتی تصمیم بگیرید یک هاست اشتراکی یا هاست رایگان تهیه کنید، مشکلات تازه شروع می شوند.

هاست وردپرس

از این قبیل تصمیم ها برای هر کسی وسوسه کننده بوده که از هاست های رایگان استفاده کند تا هزینه هاست نپردازد. قطعا چنین انتخابی پیامد های جالب توجهی دارد. اما به شما قول میدهم قید هاست رایگان را همین امروز بزنید و اصلا از هاست رایگان استفاده نکنید. مگر اینکه هاست رایگان برای تست باشد. به هر حال، هاست پرسرعت نشانه کیفیت در کار است و اهتمام در انجام آن.

همین امروز هاست خود را به یک هاست پرسرعت تغییر دهید و از مزایای آن بهترین استفاده را ببرید. حتما نمیدانید سرعت سایت چقدر مهم است؟ خب بگذارید به شما بگویم؛ سرعت کم باعث می شود 60 درصد کاربران اصلا به سایت شما باز نگردند، سرعت کم باعث می شود نصف فروش خود را از دست دهید و حتی ریزش زیادی در مشتریان خود احساس کنید.

انتخاب دامنه خلاقانه

انتخاب دامنه مشکل دوم بعد از انتخاب هاست است. نام های دامنه بسیار جالب توجه نیستند، از خلاقیت بهره ای نبرده و نمی توانند شما را به حرفه ای بودن خودشان قانع کنند. چنین چیزی واقعاً قابل تحمل نیست. بزرگ ترین سایت ها زمانی خلاقانه تر و بزرگ تر می شوند که نام دامنه ای خلاقانه داشته باشند. البته نگران نباشید چون به شما می گوییم چطور یک نام دامنه خلاقانه بسازید. یک مطلب آماده کرده ایم به نام ابزارهای ساخت نام دامنه خلاقانه که بدون شک یک تجربه لذت بخش برای شما خواهد بود. از ابزارهای معرفی شده استفاده کنید تا به شما ثابت کنند میتوان نه تنها از یک ذهن بلکه از ابزارها هم خلاقیت استخراج کرد.

6. آیا قالب های وردپرس میتوانند دلیل سئو منفی سایت وردپرس باشند؟

هم آره و هم نه.

یکی از موهبت های وردپرس وجود هزاران قالب وردپرس رایگان و تجاری است. مخزن وردپرس موسوم به WordPress Repository سال 2005 معرفی شد و در آن میتوان به انبوهی از قالب های وردپرس رایگان دسترسی پیدا کرد که همه آنها با وردپرس به خوبی سازگار شده و البته بسیاری از آنها رایگان هستند. این قالب ها فقط در مخزن و بدور از هر گونه مشکل آلودگی منتشر شده و در دسترس عموم برای دانلود و نصب رایگان قرار دارند.

نصب پوسته های رایگان وردپرسنصب قالب های رایگان وردپرس بسیار ساده است. کافیست از مسیر “پوسته ها > افزودن پوسته” برای نصب یک پوسته جدید اقدام کنید. سپس فهرستی از قالب های رایگان برای شما نمایش داده می شود که میتوانید هر کدام را برای شکل و ظاهر سایت خود انتخاب کنید. یکی از اساسی ترین ویژگی های یک قالب وردپرس تغییر کامل سایت و افزودن امکانات به آن است. اما مواردی وجود دارند که باعث می شوند یک قالب وردپرس باعث سئوی منفی شود.

آیا قالب های وردپرس همه قابل اطمینان هستند؟ قطعا چنین چیزی را نباید باور کرد. هر توسعه دهنده ای ممکن است قالب های زیادی داشته باشد که در برخی از آنها لینک هایی قرار داده که دست هکر ها را برای نفوذ به سایت باز گذاشته است. همینطور لینک هایی که در قالب ها به سایت های کم ارزش داده می شوند نیز میتوانند یکی از دلایلی باشند که قالب را از یک گزینه خوب به گزینه بد تبدیل کنند.

دیگران چطور از این قالب ها استفاده می کنند؟ تا بحال ندیده ایم شخصی حرفه ای از قالب های وردپرس به صورت ایده آل استفاده کرده باشد. چون توسعه دهنده درآمد زیادی با قالب رایگان منتشر شده در مخزن کسب نمیکند، پشتیبانی خوبی هم برای آن ارائه نمی کند.

قالب ها بروز رسانی و پشتیبانی دارند؟ یک سایت بزرگ مثل Elegant Themes نیم میلیون مشتری دارد که همه آنها به خاطر دسترسی به یک قالب حرفه ای ماهانه ده ها دلار پرداخت می کنند و هزینه پشتیبانی آن را می پردازند. بله پشتیبانی سایت وردپرس برای توسعه و تغییر شاید زیاد به نظر نرسد اما مشکلات میتوانند هزینه ها را چند برابر کنند. وقتی وردپرس 4 ماه یک بار و به صورت فصلی بروز رسانی می شود پس قالب ها هم باید بروز رسانی شوند و این بروز رسانی نیازمند پشتیبانی است که قالب های رایگان تقریبا فاقد پشتیبانی توسعه دهنده هستند.

گوگل چطور به قالب های رایگان وردپرس نگاه می کند؟ وردپرس قطعا قالب های زیادی دارد. تجاری و رایگان همه میتوانند کار برخی را راه بیاندازند. ولی انتظارات همیشه مانع انتخاب می شوند. گوگل یک راهنما منتشر کرده است، و از مهمترین نکات طراحی یک سایت به سرعت، کیفیت کد نویسی و سازگاری با موبایل صحبت کرده است. پس باید قالب های وردپرسی که انتخاب می شوند دارای کیفیت کد نویسی و همچین طراحی موبایل پسند و سرعت بالا باشند.

7. آیا قالب های وردپرس با کد نویسی های غیر استاندارد میتوانند به سئو صدمه بزنند

یکی از بحث برانگیز ترین موارد در مورد وضعیت سئو قالب وردپرس همیشه مربوط به کد نویسی است. چون کد نویسی دردسرهای زیادی برای طراح قالب ایجاد می کند لازم است در سایت های توسعه HTML5 وضعیت کدها و استاندارد بودن آنها بررسی شود. یکی از مشکلات کاربران هم البته همیشه در تولید محتوا استفاده از هیدینگ H1 است. البته که هر محتوا باید دارای تیتر و هیدینگ باشند. ولی هیدینگ گذاری محتوا نباید زیاده روی بوده ولی حتما در محتوا به اندازی کافی از هیدینگ ها به ترتیب H2, H3 و دیگر تیتر ها استفاده شود.

اگر یک قالب وردپرس در برگه ها از هیدینگ های H1 زیاد استفاده کند ممکن است توسط گوگل جریمه شود و محتوا رتبه خود را از دست بدهد. این مشکل زمانی پیش می آید که در محتوا از هیدینگ ها به شکل نادرست استفاده شود، وقتی قالب دارای مشکل باشد، ممکن است دسته بندی و برچسب های محتوا را هم در کنار عنوان (عنوان همیشه دارای برچسب هیدینگ H1 است) با برچسب هیدینگ H1 برچسب گذاری و مشخص کند، این مشکل باعث به خطر افتادن محتوا می شود.

چرا استفاده از هیدینگ ها میتواند مشکل ساز باشد؟

خب جواب این سوال ساده است. مهمترین قسمت یک نامه آیا پانوشت آن است یا عنوان؟ وقتی عنوان محتوا مهمترین بخش باشد تنها باید از H1 برای عنوان استفاده کرد و بس. هیدینگ های ریز تر مثل H2 و H3 هم میتوانند بخش های دیگری از محتوا را به عهده بگیرند اما نباید در محتوا و در هر برگه ای، بیش از یک بار H1 استفاده کرد. این یک قانون کلی است و بهتر است از آن تبعیت کنید چون سایت های خیلی کمی هستند که چندبار از H1 در برگه استفاده کرده باشند.

به عنوان یک وبمستر یا مدیر سایت از مشاور سئو خود بخواهید سایت را با یک کدنویس برای اشکالات فنی بررسی کنند. مسلما بحث سئو تکنیکال شامل چنین کد نویسی هم می شود. به کد نویسی بهینه اهمیت بدهید و یک قالب با کد های با کیفیت استفاده کنید.

لوگوی وردپرس

8. آیا استفاده نکردن از نسخه انگلیسی زبان وردپرس میتواند برای سئو مشکل ایجاد کند؟ 

وردپرس یک سایت ساز رایگان و بسیار معروف است. وردپرس به بیشتر از 79 زبان مختلف روز دنیا ترجمه و ترنسلیت شده است. هر وبمستری در هر جای دنیا میتواند از وردپرس برای طراحی سایت خودش استفاده کند و وبلاگ و فروشگاه بسازد. پس وردپرس محبوبیت زیادی دارد و همین دلیل باعث شده وردپرس نه تنها به زبان انگلیسی توسط مت مولنوگ (بنیانگذار وردپرس) بلکه به ده ها زبان دیگر توسط اعضای وردپرس ترجمه شده است. همین الان شما هم اگر مایل باشید میتوانید در ترجمه وردپرس و بومی سازی آن (برگرداندن نسخه اصلی به زبان محلی یک مطنقه) همکاری و مشارکت کنید.

ترجمه و برگردانی وردپرس به زبان های مختلف وردپرس پارسی

ترجمه وردپرس و عدم استفاده از زبان اصلی که انگلیسی است، هیچ تاثیر منفی روی سایت ندارد و همینطور، اگر کسی از نسخه زبان انگلیسی استفاده کند هیچ برتری یا قدرتی بیشتر نسبت به دیگران ندارد. چرا که اصولا وردپرس به صورت استاندارد ساخته شده و در طراحی آن، بخشی برای ترجمه رشته های زبان گنجانده شده است و با استفاده از یک فایل، بدون تغییر کدهای اصلی منبع، میتوان رشته های مورد نظر را به هر زبان دیگری ترجمه کرد. این قابلیت بسیار خوب اجازه فعالیت های بیشتری به ما میدهد تا آزادانه از وردپرس برای موارد مختلف استفاده کنیم.

ویژگی های یکسان وردپرس در تمام زبان ها

تمام ویژگی ها در هر نسخه از وردپرس برای تمامی زبان ها در واقع یک ویژگی واحد است، هیچ تفاوتی بین زبان های مختلف یک نسخه از وردپرس وجود ندارد. مثلا آخرین نسخه وردپرس و تغییرات آن با کد 5.0 برای تمامی زبان ها در تمام دنیا یک ویژگی است. همینطور فایل زبان تمام کشورها که وردپرس به زبان آنها ترجمه شده در فایل وردپرس قرار دارد و هر کسی میتواند از هر زبانی استفاده کند. شاید قوم کردهای کردستان بخواهند به جای سایت پارسی از کردی و زبان کهنشان در وردپرس استفاده کنند. اعراب هم همینطور شاید عربی بزرگ را به پارسی شیرین ترجیح دهند و حتی ترک های گلستان یا ترک های تبریز شاید زبان سحرآمیزشان را جلوتر از پارسی استفاده کنند و همه اینها ویژگی های دوست داشتنی وردپرس است، و همواره تمام ویژگی ها برای زبان های مختلف یک نسخه یکتا از وردپرس یکی است و تاثیری روی سئو ندارد.

تنها تفاوت در اینست که سایت شما برای چه منطقه و کشوری فعالیت می کند و این ربطی به سایت نداشته و تنها مربوط به بازار هدف شما و جامعه مخاطبین است. اگر بازار هدف خود را تغییر دهید باید ابزارهایتان را هم عوض کنید که یکی از آنها میتواند سایت و زبان سایت باشد.

9. چطور ابزارک ها میتوانند در سئو وردپرس تحول ایجاد کنند؟

ویجت های وردپرس

یکی از شاخصه های اصلی وردپرس داشتن سایدبار Sidebar در سایت و صفحات است. در هر برگه یا نوشته ای که در سایت های وردپرسی مشاهده کنید، میتوانید متوجه شوید که نوار کناری شما که معمولا پر از تبلیغات شده، سایدبار Sidebar یا نوار کناری هستند. نوار کناری این اجازه را میدهد جدا از محتوای برگه، موارد دیگری به سایت اضافه کرد.

نوار کناری یا سایدبار عناصری را در خود جای میدهد که از آنها با نام ابزارک یا ویجت Widget نام برده می شود. ابزارک ها در وردپرس از طریق ویرایش سایدبار در بخش نمایش کنترل می شوند. با ویرایش سایدبار میتوان روی هر کدام از آن ها ویجت قرار داد و این سایدبار ها به صورت مجزا در هر کدام از برگه های سایت قرار بگیرند و برای کاربران محتوا یا ویجت و … نمایش دهند. اما رویکرد استفاده از آنها به طور کلی متفاوت و البته شگفت انگیز است.

چطور ابزارک های وردپرس میتوانند سئوی درون سایت را متحول کنند؟ 

در نظر بگیرید که شما دو بخش کاملا متفاوت درون سایت خود دارید، در این صورت مخاطبین هر دو بخش کاملا متفاوت بوده و میتوان از سایدبار مختلف برای هدف گرفتن آنها استفاده کرد. این هدف گرفتن میتواند روی کاهش بانس ریت یا نرخ پرش باشد، میتواند یک فرم خبرنامه به کاربر پیشنهاد دهد یا اینکه محصولات سایت را تبلیغ کند. از نظر یک متخصص سئو، وجود ویجت یا همان ابزارک یکی از امکانات بهینه سازی وردپرس است و بسیار عالی عمل می کند.

یکی از راه های هوشمندانه در استفاده از ابزارک ها اینست که محتوای مرتبط با نگرش کاربر و بر اساس مخاطب هدف، به نمایش بگذاریم. بر اساس آنچه که کاربران در برگه اصلی سایت پیدا می کنند و میبینند، میتوان یک سایدبار ساخت و محتوای مرتبط به نمایش گذاشت، اگر کاربران در برگه های داخلی و نوشته ها در حال خواندن مقاله باشند در این صورت برای افزایش بهره وری سایت و همینطور تجربه کاربری بهتر، میتوان ویجت ها را رسما وارد بازی کرد. چنین چیزی تا بحال توسط هر کسی نادیده گرفته می شد یا اینکه شما در هر سایتی مشاهده می کنید که سایدبار ها اصلا تغییری نمی کنند و همه جای سایت ثابت هستند. پس اینبار شما نگرشی متفاوت دارید که استفاده از ویجت ها را به کلی تغییر می دهد.

ویجت های وردپرس مهره هایی مهم در شطرنج

با این رویکرد به ویجت ها نگاه کنید که آنها میتوانند در زمینه کاری خودتان، زیر زمینه های کوچک تر را برای شما در اختیار بگیرند و امکانی را فراهم کنند مخاطبین بیشتری را دقیق تر هدف گیری کنید. چه چیزی از این بهتر که میتوانید دوباره با هر مخاطبی دوست شوید و با وی ارتباطی صمیمی برقرار کنید. از این بهتر نمی شود پس بیایید چند نکته مفید در مورد ویجت ها در وردپرس بیان کنیم:

  • امکان این را فراهم می کنند از وردپرس به خوبی و با قدرت بیشتر استفاده کنیم
  • اجازه میدهند مخاطبین را گسترده تر و البته دقیق تر از قبل هدف گیری کنیم
  • بازار هدف را در زمینه های مربوط به کسب و کار اصلی سایت باز و گسترده تر می کنند
  • ویجت ها امکان ایجاد ارتباط نزدیک تر با مخاطب را فراهم می کنند
  • میتوان بازدید های سایت، جستجوی درون سایت و حتی وفاداری کاربران را هم بیشتر و بیشتر کرد
  • و همینطور با لینک سازی مرتبط با محتوا در بخش سایدبار، این بار میتوان روی سئو داخلی هم کار کرد

10. آیا وردپرس با دسته بندی ها و برچسب ها مشکل سئو ایجاد می کند؟

عملا مشکلی در تولید محتوا وجود دارد بنام محتوای تکراری. محتوای تکراری از نظر برخی یک مشکل اساسی در سئو محسوب می شود و برخی هم معتقد هستند که محتوای تکراری یک افسانه است تا واقعیت.

ما به این دو موضوع زیاد نمی پردازیم جز اینکه میخواهیم مفصل در مورد سئو برای برچسب ها و همینطور برای دسته بندی ها در وردپرس صحبت بکنیم. وردپرس یک رده بندی محتوایی اجباری دارد به نام “دسته بندی” که در اصل Category خطاب می شود. دسته بندی یا همان کتگوری Category یک رده بندی یا طبقه بندیِ Taxonomy محتوا Content است که محتوا را در ردیف های مختلف قرار می دهد. انگار یک قفسه کتاب دارید، چطور با آن مواجه می شوید؟ قفسه هایی که هر کدام کتاب هایی در خود دارند. اکنون میخواهید برای آنها اتیکت هم درست کنید تا کتاب های مختلفی را به هم مرتبط کنید. بگذارید یک مثال ساده بزنم:

مثال کتابخانه برای وردپرس

مثال کتابخانه برای وردپرسدر یک قفسه کتاب، شما 50 کتاب در زمینه های جغرافی، تاریخی، سیاست، ادبیات و حقوقی در ردیف های جداگانه (5 ردیف مجزا) دارید. اکنون میخواهید تمام کتاب هایی که ترجمه “ذبیح الله منصوری” هستند را برای خودتان (یا هر کسی که از کتابخانه کوچک شما استفاده می کند) مشخص کنید. پس اتیکت های کوچک و کاربردی میتوانند مشکل شما را حل کنند، تمام کتاب هایی که ترجمه “ذبیح الله منصوری” هستند یک برچسب به رنگ “سبز” دریافت می کنند و تمام کتاب هایی که تالیف “میکا والتاری” هستند نیز برچسب “سبز سیر” دریافت می کنند. تمام کتاب هایی که ترجمه شده اند برچسب به رنگ “زرد” و تمام آنهایی که توسط نویسنده های ایرانی تالیف شده اند برچسب “آبی” رنگ دریافت کرده اند. اکنون ردیف ها برای دسته بندی کردن کتاب ها و اتیکت ها هم برای برچسب گذاری کتاب ها ساخته شده اند.

تا به اینجا شما کاملا با برچسب و دسته بندی در وردپرس آشنا شده اید. اما مشکلی گریبانگیر شما خواهد شد، و آن اینست که وقتی کسی بخواهد کتاب های برچسب “سبز” رنگ را بخواند با کتاب ترجمه شده توسط ذبیح الله منصوری بنام “سینوهه پزشک مخصوص فرعون” مواجه می شود. همینطور اگر این شخص بخواهد تمام کتاب های تاریخی را بخواند دوباره با همان کتاب که تاریخی است روبرو خواهد شد. بنابراین این مشکل تا اینجا باقی است مگر اینکه کتاب ها نام داشته باشند و فقط آنها برای جدا کردن و انتخاب کردنشان کاربرد داشته باشد و وردپرس هم دقیقا این کار را انجام می دهد.

وردپرس چطور از تکراری بودن محتوا جلوگیری می کند؟

خب همینک نقشه XML سایت خودتان را چک کنید، اگر از افزونه Yoast SEO برای سئو سایت وردپرس خود استفاده کرده اید، کافیست عبارت روبرو را به آدرس سایت خود اضافه کرده و نقشه سایت را مشاهده کنید: /sitemap_index.xml

قبلا در مورد نقشه سایت و کاربرد های آن صحبت کردیم، اما بسیاری از کاربران هنوز آشنایی کاملی با آن ندارند. لطفا به مطلب آن سر بزنید تا تماما کار با نقشه سایت وردپرس را یاد بگیرید. حتی اگر سایت وردپرسی ندارید و از جوملا، دروپال یا سایت مستقل (کد نویسی سفارشی) استفاده می کنید باز هم آموزش در مورد نقشه سایت XML و دیگر فرمت ها توضیح کامل را داده است.

محتوای تکراری (محتوای کپی)

نقشه سایت اگر با افزونه Yoast ساخته شده باشد، یک سایت مپ ایندکس Sitemap Index خواهد بود، این سایت مپ یک نقشه مادر است که برای دیگر قسمت های سایت، نقشه می سازد و آنها را در یکجا در دسترس قرار می دهد. در این سایت مپ آدرس ها برای پست های بلاگ و همچنین دسته بندی ها و … (بر اساس انتخاب مدیر سایت یا مدیر سئو) در نقشه سایت قرار میگیرند.

وردپرس برای جلوگیری از تکراری بودن محتوا و آدرس های آن ها در سایت مپ (که گوگل از آنها برای دریافت بروز رسانی سایت استفاده می کند) پست های بلاگ را با آدرس مستقل قرار میدهد و سایت مپ دسته بندی ها و همچنین برچسب ها و … را تا آدرس اصلی آنها ادامه می دهد. مثلا در نقشه سایت (اگر با افزونه Yoast ساخته شده باشد) آدرس برچسب ها همیشه تا /tag/ بوده و بعد از آن (به طور ضمنی باید دوباره آدرس پست ها قرار می گرفتند) چیزی اضافه نشده است. پس با عدم تکرار آدرس پست ها در فرمت های محتوا (فرمت / ساختار یا رده بندی محتوا) در نقشه سایت وردپرس عملا از تکرار آدرس پست ها در نقشه سایت و در نتیجه ایندکس گوگل از یک نظر جلوگیری می کند.

اما بخش دوم ماجرا، آدرس خود پست ها و محتوا در وردپرس است، پست ها هم میتوانند دارای چند برچسب باشند، هم دارای چند دسته بندی. اگر چه پیشنهاد می شود به پست ها چند دسته بندی و چند برچسب ندهید تا دوباره محتوا در دسته بندی ها توسط ربات خزنده کرول Crawl نشود (وقتی مطالب در دسته بندی ها باشند، ربات خزنده موتورهای جستجو آنها را دنبال کرده و به محتوایی می رسند که احیانا با آدرس مستقیم خود پست قبلا آن را ایندکس کرده اند)، پس مطلب خود را در یک دسته بندی قرار دهید و تا حد امکان یک برچسب و نهایتا دو برچسب برای آن قرار دهید. در هر صورت، وردپرس برای هر پست تنها یک آدرس در نظر میگیرد و این مشکل تکراری بودن را حل می کند.

تگ Canonical منجی محتوای تکراری جستجوی گوگل

بر اساس تعریف گوگل تگ کنونیکال یا برچسب متعارف، یک ویژگی بسیار جالب است و توسط اتحادیه موتورهای جستجو عنوان شده است. برچسب متعارف به موتورهای جستجو می گوید بین چند محتوا که شباهت بسیار زیادی به هم دارند (تقریبا کپی شده اند) کدام یک نسخه اصلی است و کدام ها فرعی (فرعی ها نادیده گرفته می شوند). بدین ترتیب، اگر شما یکی از مطالب دوست خودتان را بخواهید در سایت خود نمایش دهید بدون اینکه به وی لینک بدهید یا کاربران را از سایت به سایت دوستتان هدایت کنید (برای دیدن مطلب)، میتوانید مقاله وی را مستقیما در سایت خود منتشر کنید و یک برچسب متعارف یا تگ Canonical (توسط افزونه های سئو مثل All in One SEO و Yoast SEO) به موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ بگویید که شما مطلب را از کجا استناد کرده اید. به این ترتیب مشکلی برای مطلب و ایندکس و … وجود نخواهد داشت.

نتیجه گیری نتیجه گیری

معمولا وردپرس موارد مختلفی را در زمینه سئو پوشش داده و ما به طور مفصل در مورد آن صحبت کردیم. همچنین یکی دیگر از مقاله های ما در مورد قابلیت های سئو در وردپرس بود که برخی سوال ها را پاسخ داد. در هر صورت، هدف ما نوشتن مقاله ای بی هدف نبوده بلکه پاسخ دادن به سوالاتی بود که کاربران بتوانند از آن استفاده خوبی برای بهتر کردن سایت و افزایش بهره وری آن داشته باشند. البته هنوز پیشنهاداتی هم داریم.

اگر میخواهید سایت خوبی داشته باشید به نرخ بانس ریت توجه کنید. توصیه میکنیم گوگل آنالیتیکس را نصب کنید و یک چک لیست سئو را روی سایت خود پیاده کنید تا نتایج آن را ببینید. اکنون به سایت خود برگردید، تمامی این موارد را مورد نظر قرار دهید و آماده شوید تا جریانات تازه ای از سئو را تجربه کنید. اگر چه ما به صورت هفتگی یک مقاله خوب در مورد سئو در سایت قرار می دهیم که حتما آنها را دنبال کنید.

با این توصیفات و پاسخ دهی به این سوال ها، معمولا سوال های زیاد دیگری در ذهن شما شکل می گیرند که ما از شنیدن آن ها خوشحال خواهیم شد. هر گونه سوالی دارید را به سادگی در انتهای پست بنویسید و پاسخش را دریافت کنید. اگر احیانا مطلب را هم به اشتراک بگذارید هیچ اشکالی نخواهد داشت، دوستان دیگری هستند که میتوانند از این مقاله استفاده کنند.

0/5 (0 دیدگاه)
Share on facebook
0
Share on linkedin
0
Share on twitter
Share on telegram
Share on facebook
0
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on skype

اگر این مقاله برای شما مفید بود ....

لطفا با نظر دادن ما را در بهتر کردن مطالب آموزشی یاری کنید.

به دنبال سئو حرفه ای وردپرس هستید ؟!

میموس با تدوین استراتژی و ساختار اصولی شما را تا رسیدن به رتبه 1 یاری خواهد کرد.

اگر شماهم به فکر رشد کسب وکار خود هستید

حتما در خبرنامه میموس عضو شوید

3 دیدگاه

  1. به نظر من جوملا نسبت به وردپرس قوی تره و کار با اون خیلی آسونتر از وردپرس هستش و اینکه خطاهایی که در وردپرس هست در جوملا دیده نمیشه من به شخصه ترجیح میدم از جوملا استفاده کنم
    اگر کسی با سیستم های مدیریت محتوای دیگه کار کرده ممون میشم تجربه اش در اختیارمون بزاره

  2. واقعا وردپرس فارسی پشتیبانی خوبی در فروم ها نداشته اما بازم خوشحالم پرچممنون بالاس ?

  3. واقعا سایت های زیادی هستن که تبلیغ هاست میکنن ولی اصلا هاست هاشون برای وردپرس خوب نیست. کاش یه مطلب رد مورد انتخاب هاست مناسب می نوشتید برای وردپرس و یا فروشگاه


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *