بازاریابی شبکه های اجتماعی

هیچ می دانید امروزه چند نفر ایرانی در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، توئیتر، فیسبوک و…. حضور دارند؟ چگونه این شبکه ها بخشی از زندگی روزمره ما شده اند؟ چگونه بواسطه همین ارتباطات می‌توانیم؛ توجه کاربران این شبکه های اجتماعی را به کسب و کار خودمان جلب کنیم؟ و سوالات از این دست که با پاسخ دادن به آنها می‌توانیم کاربرانی علاقمند به کسب و کارمان را پیدا کرده و خریدارانی بالفعل را به کسب و کار اینترنتی خود سرازیر کنیم. جالب تر اینکه شبکه هابی اجتماعی قابلیت دیده شدن فوق العاده بالایی برای رشد کسب و کارها دارند، حتی کسب و کارهایی هستند که بیشتر مشتریان خود را از شبکه های اجتماعی جذب می‌کنند تا از وب‌سایت یا اپلیکیشن خود. یکی از روش‌های قدرتمندی که در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شده است تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی به سبب اشتراک گذاری آن توسط دیگران است که اینجا در مورد آموزش بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی بعنوان یکی از قدرتمندترین کانال های دیجیتال مارکتینگ برای جذب کاربر عادی، تبدیل کردن کاربر به مخاطب علاقمند و نهایتا تبدیل کردن مخاطب علاقمند به خریدار است، صحبت می‌کنیم.

از جهتی دیگر، اگر در زمینه بازاریابی محتوا قدری تحقیق کرده باشید، حتما می‌دانید که بنا کردن کسب و کارتان در زمینی که مال خودتان نباشد، (مانند فیسبوک و توییتر و اینستاگرام) ایده چندان مناسبی نیست.

اما با این وجود نمی‌توانیم این پلتفرم ها را به کلی فراموش کرده و هیچ گاه از پتانسیل های بالای شان استفاده نکنیم. همیشه می‌توانیم با حفظ استقلال کسب و کارمان، از دیگر کسب و کارها نیرو گرفته و پیشرفت کنیم.

پیشنهاد مطالعه: کدام شبکه اجتماعی برای کسب و کار شما مناسب است؟

در این مطلب می‌خواهیم 7 اصل اساسی در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را برایتان بازگو کنیم. همراه ما باشید.

1. پایگاه مرکزی خود را تعیین کنید

اصلی‌ترین بخش فعالیت آنلاین شما وب‌سایتتان است. این مساله را از همان ابتدا در نظر بگیرید و مرکز فرماندهی‌تان را در قلب نیروهای دشمن بر پا نکنید.

شما می‌توانید در وب‌سایت خود، تجربه کاربران را هر طور که می‌خواهید رقم بزنید. چون تمامی اختیارات طراحی و کارکرد را دارید و هیچ کس نمی‌تواند محدودتان کند.

در وب‌سایت باید طوری به تولید محتوا بپردازید که نشان دهید کار خود را بلدید. اصلی‌ترین خبرها و اتفاقات و مقالات باید ابتدا در وب‌سایت منتشر شوند که مشخص شود قلب تپنده استراتژی آنلاین‌تان کجاست.

رفع و رجوع مشکلات کاربران نیز می‌تواند در وب‌سایت انجام بگیرد.

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد شما و کسب و کارتان، کاربر باید بداند که مجبور است به وب‌سایت رجوع کند.

2. “چهره” کسب و کارتان را به درستی انتخاب کنید. 

اگر می‌خواهید از پلتفرم‌هایی مانند توییتر و فیسبوک و اینستاگرام استفاده کنید، باید یک “انسان زنده” را به عنوان چهره شاخص در برابر کاربر قرار دهید.

هیچ کاربری نمی‌خواهد در صفحه شما با یک ربات زبان نفهم سنگ دل مواجه شود. در مقابل اگر مطمئن باشد با یک انسان روبروست و می‌تواند با او ارتباط برقرار کند، حس خوبی نسبت به نام تجاری تان پیدا خواهد کرد.

3. نیازها و علایق مخاطبان احتمالی خود را بشناسید.

شبکه‌های اجتماعی برای این مقصود طراحی شده‌اند که به مردم اجازه دهند به آسانی دور هم جمع شوند. طبیعت ما این طور است که اگر بخواهیم جایی جمع شویم و در انتخاب آن “جا” آزاد باشیم، به دنبال جمع‌هایی خواهیم گشت که بیشترین همخوانی را با ما و سلیقه‌های ما داشته باشند.

به این ترتیب وقتی در یک شبکه اجتماعی می‌بینیم 10 هزار نفر یک صفحه را دنبال می‌کنند، می‌توانیم نتیجه بگیریم که لااقل در یک زمینه، سلیقه مشترک دارند.

اگر بتوانید به درستی نیازهای مشتریانتان را تشخیص دهید، دانستن این که در کدام صفحه‌ها یافت می‌شوند، چندان دشوار نخواهد بود.

4. یک پلتفرم اصلی انتخاب کنید

دوباره، باید تحقیق کنید و ببینید مشتری‌های احتمالی تان کجا ها هستند – یعنی در کدام شبکه اجتماعی یافت می‌شوند.

اگر خودتان از توییتر خوشتان می‌آید، ولی مشتری‌هایتان ساعت‌های زیادی را در فیسبوک سپری می‌کنند، بهتر است سلیقه خود را کنار گذاشته و به سلیقه مشتری توجه کنید.

نکته دیگری هم که باید در نظر بگیرید، این است که هر یک از شبکه‌های اجتماعی محتوای مخصوص خود را طلب می‌کنند. برای مثال اگر کسب و کارتان به گونه‌ای است که امکان انتشار محتوای تصویری وجود ندارد، نباید در اینستاگرام اکانت داشته باشید و فعالیت کنید.

5. زمان خود را سهمیه بندی کنید

اگر از همان ابتدا تصمیم نگرفته باشید که چه میزان از زمان خود را صرف شبکه‌های اجتماعی خواهید کرد، تقریبا تمام زمانتان اشغال خواهد شد.

بهتر است برای فعالیت‌های خود در شبکه اجتماعی مورد نظر، یک سقف زمان در نظر بگیرید و هیچ گاه فرا تر از آن نروید.

این نوع پلتفرم‌ها طوری طراحی شده‌اند که بتوانند کاربر را ساعت‎‌ها مشغول خود کنند، بدون این که بداند چقدر زمان گذشته است. اهمیتی هم ندارد چقدر حرفه‌ای هستید؛ هیچ کس از این قاعده مستثنی نیست.

6. سئو را فراموش نکنید

وقتی وب‌سایت ما و یا وب‌سایت‌های دیگری را که همکار ما هستند بررسی می‌کنید، شاید نا خود آگاه به این نتیجه برسید که سئو فقط مختص وردپرس است و در مورد شبکه‌های اجتماعی کاربرد ندارد. این طرز فکر به هیچ وجه صحیح نیست.

سئوی شبکه‌های اجتماعی نیز به اندازه سئوی وردپرس حائز اهمیت است.

بسیاری از اصول و ترفند های سئو در وردپرس، برای سئو در شبکه‌های اجتماعی نیز کاربرد دارند، پس بهتر است از دانش تان در آنجا نیز استفاده کنید.

7. از هشتگ استفاده کنید

هشتگ یک کاراکتر است که توسط توییتر به عرصه شبکه‌های اجتماعی آورده و به عنوان خاصیتی برای دسته بندی موضوعی مطالب استفاده شد. در پی آن سایر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و… نیز از این آپشن جدید در صفحات خود بهره بردند.
شما هم می‌توانید وقتی مطلب و محتوای خود را با استفاده از هشتگ در دسته بندی‌های مشخص قرار دهید تا سایر مخاطبین بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

حالا سوال اینجاست که برای بهبود بیزینس خود چگونه از هشتگ در تبلیغات آفلاین خود بهره بگیریم؟

ایجاد رقابت بین سایر کاربران

می‎توانید برای ایجاد این رقابت، طرح‌هایی بریزید که از هشتگ شما استفاده کنند. مانند مسابقات یا قرعه کشی‌ها. باقرار دادن یک قرعه کشی و مسابقه، کاربران به طور آنلاین و آفلاین به راحتی وب‌سایت شما را تبلیغ می‌کنند.

قرار دادن هشتگ مخصوص خود در بنرهای تبلیغاتی

وقتی بنری را در بزرگراه‌ها یا سایر مراکز عمومی مانند پاساژها، مجتمع‌های تفریحی، مترو و…. قرار می‌دهید، می‌توانید در گوشه و کنار بنرتان هشتگ‌های مختص به خود و محصولتان را قرار دهید تا بازدیدکنندگان از وجود شما در فضای مجازی باخبر شوند و درصورت نتیجه بخش بودن تبلیغات بتوانند به راحتی شما را در مراکز آنلاین پیدا کنند.

کارگاه‌های سئو و وبمستری

کارگاه‌های سئو و وبمستری

پلتفرم سئو مانگو

همین الان سئو سایت وردپرسی خودتون رو شروع کنید، 7 روز اول رایگان

کتاب‌های رایگان سئو

جامع‌ترین و حرفه‌ای‌ترین دوره سئو ایران را با تخفیف تهیه کنید...
به مدت محدود...
با یه سرمایه‌گذاری درست، کسب‌و‌کارتو متحول کن!!!