2019-09-12
محتوا و سئو دو اصطلاح وابسته هستند یا یک زوج ایده آل؟ پیش از این بسیاری از بازاریابان تصور میکردند که این دو بازیگرانی مستقل هستند. حالا بیایید ببینیم چگونه میتوان از همافزایی این دو مفهوم سود برد؟
افسانه معروفی بین برخی بازاریابان وجود داشت که میگفت: «محتوای کامل نیازی به سئو ندارد.» حقیقت این است که این باور غلط است. و ما دلیلیش را به شما خواهیم گفت.
بر تفکر اشتباه «سئو در مقابل بازاریابی محتوایی» خط بطلان بکشید و بر نحوه همافزایی سودمند این دو مفهوم تمرکز کنید.
جداً میتوانید محتوای باکیفیت را بدون بهینه سازی آن-پیج یا بدون بکلینک مستقل تصور کنید؟ یا اینکه میتوانید بهینه سازی وب سایت را به همراه محتوایی که هیچکس آن را نمی خواند متصور شوید؟
برخی از مردم هنوز باور دارند که:
- سئو برای موتورهای جستجو است.
- محتوا برای انسان نوشته میشود.
ولی آنها اشتباه میکنند! محتوا و سئو همپوشانی دارند. شما باید برای تولید محتوا برنامهریزی کنید. محتوایی منحصربهفرد تولید کنید و آن را در آن واحد هم برای موتورهای جستجو و هم کاربران بهینهسازی کنید. این تکنیک بعضی وقتها به عنوان «محتوانویسی سئو» یا «کپی رایتینگ سئو» شناخته میشود. برای آن که از خدمات تولید محتوا استفاده کنید میتوانید از کمک افراد یا موسساتی استفاده کنید که به صورت تخصصی این خدمات را ارائه می کنند. برای استفاده از خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ میموس میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.
چه محتوایی باید تولید کنم؟
این اولین و مهمترین سوال است. اگر به مبانی و اصول سئو به خوبی آشنایی داشته باشید، پاسخ (حداقل در این تئوری) ساده است: «منحصر به فرد باشید». تولید محتوای دست اول، که ذهن را درگیر کند و مشارکتی باشد، شروع خیلی خوبی است. محتوا و سئو از همان آغاز باید دستبهدست هم بدهند. شما میتوانید یکی از انواع مختلف محتوا را انتخاب کنید:
[promotion id=”27782″]
بلاگ ها
بلاگها به ویژه در سالهای اخیر بسیار محبوب شدهاند. یک بلاگ خوب، منبع عظیمی از تعاملات کاربران است نه این که فقط به بلاگرها تعلق داشته باشد. این موضوع درباره وبسایتهای تجاری، سرویسهای نرم افزاری تحت وب (SaaS businessesها) یا تامینکنندگان سرویسهای حرفهای نیز صدق میکند.
بلاگ نویسی همچنین راهی برای کسب درآمد از طریق کاری است که به آن علاقه دارید (مانند بلاگرهای جهانگرد، بلاگرهای بازاریاب و…) بلاگهای منحصر به فرد با مقالاتی پربار، راهنماها و نحوه انجام کارها، میتوانند شما را به یک اینفلوئنسر محبوب در آن زمینه خاص تبدیل کنند.
اشارات گذرا:
- همرنگ جماعت نشوید! خودتان باشید.
- تحقیقات خودتان را پیش ببرید و از دیتایی منحصر به فرد استفاده کنید.
- در این کار ارزش در کمیت کار نیست. بلکه در کیفیت و ایجاد ارزش افزوده برای مخاطبان است.
- در ساختن یک برند شخصی قدرتمند، ثابت قدم باشید.
- با کمپانیها و اینفلوئنسرها همکاری کنید.
شما میتوانید خلاقیت خود را در انواع محتواهایی که منتشر میکنید نشان دهید. متداولترین آنها بر اساس نظرسنجی GrowthBadger را میتوانید ببینید.
صفحات محصول
صفحات محصول با کیفیت، باید اولویت اصلی هر تجارت آنلاینی باشد. این صفحات غالبا به عنوان صفحات فرود برای کمپانی های PPC یا AdWords remarketing یا شبکههای اجتماعی غیر رایگان استفاده میشوند. سئو فروشگاه اینترنتی که بر بستر وردپرس ارائه میشود، بوسیله چند افزونه قابل انجام است. اگر سایت فروشگاهی دارید لازم است بدانید که سئو محتوای صفحه محصول برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است.
اشارات گذرا:
- وقتی صحبت از تجارت الکترونیک میشود، محصول باید به سادگی شرح داده شود و نیز عنوان شود که قیمتش چقدر است و چطور میتوان آن را خریداری کرد.(CTA)
- از عکسهای حرفه ای محصولات استفاده کنید و توضیح جذاب برایشان بنویسید.
- سرعت سایت و UX مهمتر از همیشه هستند.
نقد و بررسی ها
آیا میخواهید یک اینفلوئنسر باشید؟ نوشتن نقد کار جدیدی نیست اما در جهان اینترنت هر چیزی میتواند نقد و بررسی شود. شما میتوانید نقدی بنویسید بر ابزارها، فیلمها، بارها، رستورانها و لوازم الکترونیکی و آنها را نامگذاری کنید.
اگر موفق شوید یک اینفلوئنسر قابل اعتماد شوید، عقاید مردم را شکل خواهید داد و از نقد و بررسیهایی که اسپانسر مالی دارند، درآمد کسب خواهید کرد. نقد و بررسی یک جزء اجتناب ناپذیر از بازاریابی اینفلوئنسری است.
اشارات گذرا:
- یک موضوع خاص را انتخاب کنید.
- خودتان را به پول خوبی که کمپانیها به نقدهای مثبت میدهند نفروشید.
- استانداردهای خودتان را از عالی و ضعیف ایجاد کنید.
- ثبات قدم، کلید اصلی تبدیل شدن به یک برند قوی است.
موارد مطالعاتی و تحقیقات دست اول
در مورد چگونگی انجام یک کار با جهان حرف بزنید، دادههای جالبی را که جمع آوری کردهاید به اشتراک بگذارید. نشان دهید استراتژی رضایت مشتریان شما چیست یا چگونه در راهاندازی یک محصول جدید شکست خوردید. آزمایش انجام دهید. اسطورهها را زمینه کاری خودتان در بوته آزمایش قرار دهید.
شاید بهترین ویژگی موارد مطالعاتی این باشد که آنها همیشه منحصر به فردند و اطلاعاتی جدیدی را برای مخاطبان به ارمغان خواهند آورد.
اشارات گذرا:
- عجله نکنید، تحقیقات خودتان را انجام دهید، داده های دست اول کافی تهیه کنید و صادق باشید.(دروغ نگویید).
- اگر در مورد شغل خود مینویسید، افراد پشت صحنه را هم نشان دهید.
- خجالتی نباشید، مردم علاقه ای به داستان های موفقیت آمیز کسل کننده ندارند.
این نظرسنجی را درباره مزایای انتشار تحقیق دست اول در Buzzsumo ببینید.

اینفوگرافیک ها
اینفوگرافیکها محتواهایی هستند که همه دوستشان دارند و اشتراکگذاری و دانلودشان آسان است. با این وجود نویسندگان مکرراً از آنها به عنوان جایگزینی برای متن استفاده میکنند. اینجور وقتها اینفوگرافیک ها به تصویری پیچیده همراه با یک سری توضیحات کپیشده محدود میشوند، بنابراین پتانسیلشان را از دست میدهند.
تهیه اینفوگرافیکها به معنای زیبا و آسانکردن خوانش اطلاعات است.
اشارات گذرا:
- اینفوگرافیکها هنوز پتانسیل لینک شدن و اشتراک گذاری بالایی دارند، بنابراین با دیتاها و طرحها بازی کنید.
- فقط از مهمترین اطلاعات استفاده کنید.
- داستان بسازید، عکس و چارت به آن اضافه کنید.
- وقتی اینفوگرافیکها را به عنوان تصویر بارگذاری میکنید، نوشتن یادداشت برای آن را فراموش نکنید زیرا رباتهای خزنده نمیتوانند متن داخل تصویر را بخوانند.
راهنماها، روش انجام کارها، ترفندها و نکات
خیلیوقت ها، راهنماها به عنوان بخشی از یک بلاگ منتشر میشوند. «راهنمای…» یا «چگونه… را انجام دهیم»، کلمات کلیدی جذابی هستند. شما میتوانید «راهنما» و «چگونه … را انجام دهیم» بنویسید اما فراموش نکنید که هزاران مشابه برای آنها وجود دارد.
محتوای دیگران را کپی نکنید. ترفندها و نکات متفاوتی نسبت رقبایتان ارائه دهید.
اشارات گذرا:
- ویدئوهای خودتان را ضبط کنید، یا حداقل فیلمها و عکسهای بریده شده را شخصیسازی کنید.
- با مالک یا فروشنده کالا در تماس باشید تا احتمالا بتوانید بک لینک بگیرید یا پستتان در صفحات اجتماعی آنها به اشتراک گذاشته شود.
- اگر دارید راهنمایی درباره محصول خودتان مینویسید، راهنما را در صفحه فرود محصول قرار دهید تا از ترافیک اضافی و لینک داخلی استفاده کنید.
[promotion id=”27783″]
تاپلیستها
تاپلیستها، یکی دیگر از انواع محبوب محتوای متنی هستند. تاپلیست یا «لیست منتخب» فهرستی از بهترین های یک حوزه هستند. هزاران تاپلیست در وب وجود دارد. بنابراین درباره موضوع آن خردمندانه فکر کنید. لیست نوشتن، فرصتی برای قرار دادن آیکونهای قابل دانلود برای تکمیل راهنماییها، شنیدن نظرات ارزشمند، و تشکر از فعالان شبکه های اجتماعی و نیز بکلینکها است.
اشارات گذرا:
- عناوین باید گویای همه چیز درباره پست باشند.
- روی حقایق فوقالعاده تاکید کنید.
- ساختار را ساده نگه دارید.
- از منابع اطلاعاتی موثق استفاده کنید.
- از خوانندگان بخواهید آیتمهای دیگری را برای لیست شما در قسمت نظرات پیشنهاد بدهند.
مصاحبه ها
کسب اطلاعات و عقاید منحصر به فرد در مورد یک صنعت بزرگ، عالی است. این موضوع به ایجاد اعتبار، ترافیک، اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و ایجاد بک لینک کمک میکند.
از این گذشته، مصاحبه شوندگان مخاطبان بسیاری دارند که در صورت به اشتراک گذاشتن مصاحبه، ترافیک رایگان بالایی را ایجاد خواهند کرد. شما میتوانید بنویسید، ویدئو ضبط کنید یا پادکست بسازید.
اشارات گذرا:
- سعی کنید با رهبر یک جریان فکری، (یا شخصی معروف در یک صنف) مصاحبه کنید.
- می توانید از اینفلوئنسرها هم کمک بگیرید. آنها با اشتراک گذاری پست شما یا اختصاص دادن محتوایشان به کسب و کار شما می توانند برایتان دنبال کنندگان و هواداران جدیدی خلق کنند.
- یک ساختار واضح از مصاحبه تنظیم کنید.
- سوالات باید در مصاحبه به شکلی طبیعی جریان پیدا کنند.
- به مصاحبه شوندگان کمی فضا بدهید، مردم نسبت به افکار آنها کنجکاو هستند.
ویدئوها
بالاترین میزان مشارکت کاربران، اشتراک در شبکه های اجتماعی، لایکها، بکلینکها و نرخ تبدیل؛ اینها بزرگترین مزیت استفاده از محتوای ویدئویی است. ویدئوها میتوانند نرخ تبدیل را تا 80% افزایش دهند.
اشارات گذرا:
- یک فیلمنامه بنویسید، آن را اصلاح و سپس تمرین کنید.
- برای تهیه سخت افزار و ویرایش نرم افزار یا استخدام فیلمساز حرفه ای بودجه فراهم کنید.
- این موضوع شامل متن هم میشود.
- یک برنامه بازاریابی تنظیم کنید یا حداقل فعالیتهای تبلیغاتی اولیه را به تناسب زمان و بودجه موردنظر خود برنامه ریزی کنید.
البته همیشه نیازی نیست شما خودتان ویدئو بسازید. با اشتراکگذاری یا جایگذاری ویدئوی یک متخصص در رشته خودتان، پستتان را جذابتر کنید. این کار میتواند محتوای شما را پربارتر کند و سبب شود خواننده بیشتر در وبسایت شما بماند.
کتاب های الکترونیک
کتاب های الکترونیک معمولا برای فرآیند لیدسازی استفاده میشوند. شاید بیشتر در تجارت های B2B اینطور باشد، اما هنوز خیلی وبسایتهای B2C وجود دارند که برای دانلود کتاب الکترونیکی به یک ایمیل آدرس احتیاج دارند.
هیچ کس جزئیات راههای تماسش را به این آسانی به شما نمیدهد. شما باید دلیل خوبی به خوانندگان بدهید. کتابهای الکترونیک معمولا به صورت PDF تهیه میشوند و حاوی یک محتوای طولانی هستند.
اشارات گذرا:
- آن را مانند یک کتاب شایسته بنویسید. شما به یک موضوع فوقالعاده، عنوان، خلاصه، نویسنده معتبر، ویراستاری مناسب و طراحی جذاب نیاز دارید.
- کاربران را ترغیب به دانلود کنید: در کتابهای الکترونیکی، از محتوای منحصر به فرد و ترفندهای خاصی که در وبسایت خودتان یا رقبا پیدا نمی شود استفاده کنید.
طول مناسب برای یک بلاگ پست ایده آل چقدر است؟
تا همین چند سال پیش، پستهای طولانی انباشته میشد از کلمات کلیدی که به راحتی رتبه بالایی به دست میآوردند.
به نوعی، کار به جایی رسیده است که به نظر میرسد صدها مقاله تقریباً یکسان با همان کلمات کلیدی در وب وجود دارد.
ایدۀ نوشتن محتوا فقط برای محتوا، دیگر جوابگو نیست.
اگر مقاله مینویسید، باید خواننده را مشتاق نگه دارید. این کار را با عنوان، پاراگراف اول، نوع محتوا و از همه مهم تر ساختار کلی محتوا شروع کنید. از عنوان، تگ های H3و H2و H1 و سایر تگ هایHTML به درستی استفاده کنید. روش صحیح استفاده از تگ های هدینگ H۳، H۲، H۱ در محتوای سایت را در مقالات قبلی میموس میتوانید مطالعه کنید. آنطور که Medium میگوید، پستهایی با زمان خواندن 7 دقیقه، ایدهآل هستند. تحقیقات زیادی درباره چگونگی سئو کردن این پستها انجام شده است. بیشتر این تحقیقات ثابت میکنند که پستهای طولانیتر کمی بهترند.
چگونه محتوایی را در مقالات یا سایر بخش های وبسایتم کپی کنم؟
دیر یا زود برای همهمان اتفاق میافتد که ناچار باشیم چندکلمه از محتوای دیگران را در وبلاگمان منتشر کنیم.
اگر محتوای کپی شده زیادی در وبسایتتان وجود دارد، میتوانید از 301 redirects یا rel=”canonical” استفاده کنید. موارد بیشتر را در Google Search Console help pages میتوانید پیدا کنید.
لازم نیست نگران کپی بودن محتوا باشید. وقتی شما با هدف خاصی یا به عنوان بخشی از یک محتوای جدید دارید این کار را انجام میدهید، الگوریتم گوگل آن را تشخیص میدهد.
ولی اگر به فکر کپی کردن محتوای دیگران افتادهاید، بهتر است از مطالعه این راهنمای آموزش سئو دست بردارید. این کار سرقت ادبی است و ما قویاً با آن مخالفیم. صرفنظر از هزینهها، ریسک کپیکاری بسیار بالاست. گوگل شما را مجازات کرده و در نتیجۀ جستجو از وب سایتتان عبور خواهد کرد.
یک ابزار محبوب برای تشخیص سرقت ادبی Copyscape است. تنها کاری که لازم است انجام دهید، وارد کردن URL پست مورد نظر است.
نوشتن یک محتوای خوب را با انجام یک پژوهش مناسب شروع کنید. فکر کردن به موضوع، تحقیق کلمه کلیدی، پرس و جو از دوستانتان و انجام نظرسنجی در فیسبوک یا هرجای دیگر.
از لحظهای که موضوع را انتخاب کردید، بازار را بررسی کنید و شروع کنید به خواندن محتوای وبسایتهایی که رتبه بالایی دارند. از آن ها کپی برداری نکنید. سعی کنید محتوای منحصربهفرد خودتان را بنویسید و کاملا بهینهسازیاش کنید. درست بعد از این است که شما میتوانید فرآیند ارتقا دادن آن را آغاز کنید.
نتیجه گیری
همان طور که در این مقاله گفتیم، سئو و محتوا دو مفهوم کاملا در هم تنیدهاند. نمی توانیم سئوی سایتی را بهبود ببخشیم بدون آنکه محتوای آن را ارتقا داده باشیم. محتوای وب سایت و بلاگ در درجه اول باید باکیفیت و منحصر به فرد باشد. با توجه به این که وب سایت ما درباره چه موضوعی باشد، محتوای آن می تواند شامل بلاگ، صفحات محصول، نقد و بررسی ها، موارد مطالعاتی، اینفوگرافیک ها و … باشد. در همین ارتباط میتوانید مقاله دیگر میموس با موضوع تکنیک های سئو محتوا را مطالعه کنید.

مطهره نسیمی
مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)
اضافه کردن دیدگاه
سلام روز بخیر.خیلی ممنونم واقعا مطلب خیلی خوبی بود.چند تا سوال داشتم.آیا تعداد کلماتی که داخل محتوا استفاده میکنیم مهمه یا فرقی نداره چندتا باشه.و اینکه محتوای ترجمه شده ارزش داره؟ممنون میشم راهنمایی کنین.
سلام ندا عزیز،
خوشحالیم که این مطلب براتون مفید بوده. طول محتوا مهم هست اما مهمترین مسئله نیست. محتوا باید مفید باشه، مخاطب خودشو پیدا کنه و نیاز مخاطب رو جواب بده. طول محتوا هم بسته به اینکه چقدر موضوع بحث شده در متن پتانسیل داره و همچنین با گوشه نگاهی به سایت های رقیب، باید بهینه انتخاب بشه. متن ترجمه ای هم اگر نگارش روان و درست داشته باشه و اصول سئو توش رعایت شده باشه به اندازه متن تالیفی ارزش داره.
سلام ندای عزیز،
تاگر منظورتون از تعداد کلمات در نهایت کل مقاله اس؟ بله تقریبا میتونیم اینطور بهش نگاه کنیم که مهمه. ما در این مقاله https://mimos.ir/blog/text-length-check/ اهمیت طول محتوا رو بررسی کردیم.
در مورد محتوای ترجمه شده هم یک مثال براتون میزنم: کنفرانس مایکروسافت هست و محصولات این شرکت در یک گزارش زنده داره معرفی میشه! سایت شما و زومیت و سه سایت خبری بزرگ و کوچک دیگه، دارن این اخبار رو گزارش میکنن! اول بودن اینجا خیلی مهمه! اما محتوا هنوز یکیه! پس زمانی محتوای ترجمه شده مفید هست که صرفا ترجمه نباشه و برای کاربر نوعی خودش کاربرد داشته باشه. اگر محتوای ترجمه شده ارزش افزوده نداشته باشه! زیاد مفید حتی زیاد هم مهم نیست ترجمه باشه یا نه! باید ارزش افزوده داشته باشه.
اگر بشه در مورد کپی رایتینگ بیشتر توضیح بدین در مورد تکنیک هاش و روش هاش
کپی رایتینگ زیرمجموعه محتواست و مبحثی جدا از این مقاله دارد که شاید به آن پرداختیم.