2022-03-19

تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست؟ بسیاری از افراد هنوز تفاوت بازاریابی و تبلیغات را نمی دانند و تصور می کنند که هر دوی آنها به یک معنی است. هر دو آنها از اهمیت زیادی برخوردار هستند و تاثیر زیادی بر روی پیشرفت تجارت و کسب و کار شما می گذارند. شناخت درست از تفاوت بازاریابی و تبلیغات می تواند به بهتر به شما کمک  کند. در ادامه این مطلب از شرکت سئو میموس قصد داریم تا هر کدام از آنها را به صورت جداگانه برای شما توضیح دهیم و سپس به سراغ فرق بازاریابی و تبلیغات برویم.

تبلیغات چیست؟

معرفی و نشان دادن خدمات و یا محصولات شرکت شما به روش های مختلف برای افزایش مشتری. با دادن به پول به برخی از شرکت های تبلیغاتی و یا سایت های اینترنتی می توانید کسب و کار خود را به دیگران معرفی کنید. حتی بیلبوردهایی که در سطح شهر قرار دارند، یکی از بهترین ترفندهای تبلیغات واقعی است.

بازاریابی چیست؟

بازاریابی یکسری فعالیت ها برای آموزش و تشویق افراد برای انتخاب خدمات و یا محصولات شما در میان رقبا است. بازاریابی خود به چند بخش مختلف تقسیم میشود که شامل : نحوه تبلیغات، شناخت مشتریان، پشتیانی خدمات و محصولات، جذب رضایت مشتریان برای تشویق به همکاری دوباره میشود.

بسیاری از شرکت ها برای رونق تجارت خود و پیشرفت برای کسب و کار از یکسری افرادی که به بازاریاب معروف می باشند، کمک می گیرند و آنها با ترفندهایی که آموزش دیده اند محصولات و یا خدمات مربوط به شرکت را به افراد بیشتری معرفی می کنند. استخدام بازاریاب بهترین راه حل برای کسانی است که می خواهند تحول عظیم در مجموعه خود ایجاد کنند.

حتما بخوانید :  راهنمای کامل سئوی وردپرس با افزونه سئو Yoast SEO

تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست؟

پس از شناخت و معرفی هر دو این موضوع، می توانیم به درک بهتری از تفاوت آنها برسیم. تبلیغات در واقع بخشی از فرآیند مربوط به بازاریابی است. تبلیغات نقش معرفی قسمتی از خدمات شما را دارد و به معنی تعیین استراتژی های لازم برای شیوه، زمان و مکان معرفی محصولات است.

برای نمونه شیوه تبلیغات در روزنامه ها، بنرهای تبیلغاتی، آگهی ها با تبلیغات در رادیو و تلویزیون و تبلیغات در رسانه های اجتماعی و آنلاین مانند ایمیل مارکتینگ، سایت های اینترنتی، گوگل ادز و … متفاوت می باشد و برنامه ریزی و زمان بندی تمام اینها بر عهده بخش بازاریابی است.

تبلیغات بهتر است یا بازاریابی؟!

تبلیغات مهم ترین و پر هزینه ترین بخش بازاریابی است و به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است و باید اصولی و دقیق انجام شود.

اگر بخواهیم بازاریابی یا همان مارکتینگ را به بخش های مختلفی تقسیم کنیم؛ شامل موارد زیر میشود:

  • شناخت بازار هدف
  • شناسایی مشتریان هدف
  • تعیین استراتژی های مربوط فروش
  • خدمات پشتیبانی
  • ارتباطات کاری
  • بررسی رقبا
  • قیمت گذاری برای محصولات و یا خدمات
  • تبلیغات
  • و…

تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی اینترنتی

بازاریابی سنتی همان روش هایی است که در گذشته از کانال هایی مانند رادیو و تلویزیون، بیلبورد، بنرهای تبلیغاتی، روزنامه، مجله و … برای تبلیغات استفاده میشد.

در برابر آن بازاریابی اینترنتی قرار دارد؛ که بیشتر از روش های درونگرا استفاده می کنند و شامل کانال هایی مانند سایت و وبلاگ، شبکه های اجتماعی، تبلیغات بنری و کلیکی، ایمیل مارکتینگ و … می شود.

حتما بخوانید :  راهنمای کامل اصول سئو در سال 2022

مزیت مهم روش های بازاریابی اینترنتی این است که به طور دقیق می توان اثربخشی هر کدام از کارهایی که انجام میشود را بررسی کرد. ابزارهای آمارگیری پیشرفته ای مانند گوگل آنالتیکس و نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی می توانند تمام رفتارهای یک مشتری را زیر نظر داشته باشد و راهکارهای بهتری برای جذب مشتری به شما ارائه دهد.

موتورهای جستجوگر؛ بهترین بازاریابان اینترنتی!

یکی از بهترین کانال هایی که باعث جذب بازدید کننده، افزایش ترافیک و افزایش فروش میشود. بازاریابی از طریق موتورهای جستجوگر مانند گوگل است. به طوری که زمانی که یک نفر کلمات مربوط به کسب و کار شما را در گوگل سرچ می کند؛ و آدرس سایت شما را در جایگاه های برتر در نتایج جستجو می بینید و با کلیک بر روی آن وارد سایت شما میشود و می تواند با محصولات و خدمات شما آشنا شود.

برای چنین کاری ابتدا لازم است که سایت خود را برای موتورهای جستجوگری مانند گوگل بهینه کنید؛ که در مفهوم کلی به آن سئو کردن می گویند. سئو یکرسی قواعد و اصولی دارد که لازم است شما با تمامی آنها آشنا باشید. پیش از آنکه به سراغ خدمات سئو بروید، بهتر است که نگاهی به مقاله سئو چیست بیندازید.

منبع : ama.org

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)