2020-05-23
قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، ممکن است یکی از مشکلترین موارد برای کسب و کارهایی که میخواهند وارد دنیای مجازی شوند به حساب بیاید اما آیا واقعا رسیدن به این جایگاه کار سختی است؟
ما اینجاییم تا این موضوع را به چالش بکشیم و یک بار برای همیشه به این سوال پاسخ بدهیم. اگر بخواهیم دقیقتر بشما بگوییم در ادامه این بحث قرار است با موارد زیر آشنا شویم:
- چگونگی قرار گرفتن یک سایت در صفحه اول گوگل
- روند بالا آمدن سایت در نتایج گوگل
- روشهای بهینه سازی سایت
مطمئنا یکی از اصلیترین اهداف مدیران وب سایتها در وهله اول “رسیدن به رتبه یک” در کلمه کلیدی مد نظرشان است. هیچ وب سایتی نیست که یک شبه به این رتبه رسیده باشد! لازمه رسیدن به این مقام کمک گرفتن از یک تیم سئو یا استفاده از مشاوره سئو سایت است. استفاده از هر یک از این دو روش در نهایت میتواند نتیجه مورد نظرتان را بوجود بیاورد اما این که کدام یک از آنها مناسب کسب و کار شماست بستگی بشما دارد. (ما پیش از این توضیح داده ایم که مشاوره سئو مناسب چه کسب و کارهایی است پس نگران تصمیم گیری نباشید فقط کافیست نگاهی به مقاله ما بیندازید)
چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیریم؟
قرار گرفتن در نتایج نخست گوگل، از طریق سئو سایت کار تقریبا آسانی است البته به شرطی که با ترفندهای آن آشنا باشید و از روشهای غیر قانونی که اصطلاحا سئو کلاه سیاه نام دارند، استفاده نکنید.
وقتی وب سایت شما کاملا بر اساس قوانین و الگوریتمهای گوگل بهینه سازی شود مسلما گوگل هم بهترین رتبه را در اختیار شما قرار میدهند و کاربران هدف را روانه سایت شما میکند. در واقع وقتی سئو سایت شما به درستی انجام شده باشد و توانسته باشید بخوبی روی کلمات کلیدی تان کار کنید گوگل وب سایت شما را در زمینه کاری تان یک منبع معتبرو به روز میشمارد و آن را جلوتر از وب سایتهای دیگر به کاربر پیشنهاد میدهد.
بهتر است قبل از اینکه بخواهیم در مورد روشهای بهینه سازی سایت توضیح دهیم، با مفهومی کلی از سئو سایت آشنا شویم.
سئو سایت یعنی چه؟
حتما شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که میخواهید پس از نوشتن یک محتوای کاربردی و خوب در صفحه یک گوگل باشید. اگر میخواهید به برترین و بالاترین رتبه در گوگل برسید، بهتر است در مورد SEO بدانید. زمانی که درباره سئو سایت صحبت میکنیم در واقع منظور تمام کارهایی است که از صفر روی وب سایت انجام میشود تا در دنیای اینترنت به نتیجه مطلوب رسید. فرآیند سئو دارای سه بخش سئو داخلی و سئو خارجی و سئو تکنیکال است.
- سئو داخلی: مجموعه کارهای است که در داخل وب سایت انجام میشود و تمرکز آن روی محتویات صفحه و برگهها مثل تصاویر و محتواست.
- سئو خارجی: مجموعه کارهایی است که خارج از وب سایت برای افزایش اعتبار سایت انجام میشود مثل لینک سازی یا خرید رپورتاژ آگهی.
- سئو تکنیکال: این بخش از سئو مربوط به کارهای فنی وب سایت است مثل ساخت حالت موبایل یا ریسپانسیو وب سایت. (ما قبلا بطور مفصلل تکنیک های سئو تکنیکال را توضیح داده ایم بد نیست نگاهی به آن هم بیندازید)
هر کدام از این سه مورد گوشهای از کار بهینه سازی وب سایت است و تمامی آنها حائز اهمیت بشمار میروند یعنی باید تمام آنها بدرستی انجام شوند تا یک سایت بتواند در نتایج گوگل به رتبه مطلوب برسد.
کاربران وقتی به Google مراجعه میکنند که بخواهند نیازی را از خودشان برطرف کنند. چرا که میدانند گوگل به عنوان یک موتور جستجو میتواند اطلاعات کاملی را در اختیار آنها قرار دهد. این شما هستید که مقالات و محتواها را در قالب یک سایت در اختیار کاربران قرار میدهید. پس جذب رضایت کاربر اولین موردی است که باید به آن توجه داشته باشید، که در ادامه درمورد هر یک از تکنیکهای رسیدن به صفحه اول گوگل برای شما به صورت کامل توضیح خواهیم داد.
روند بالا آمدن سایت در نتایج گوگل
تا به اینجا یاد گرفتیم قرار گرفتن در صفحه اول گوگل به صورت تضمینی در صورتی امکان پذیر خواهد بود که شما بتوانید به بهترین شکل، سایت خود را سئو کنید. همانطور که در ابتدای مبحث هم اشاره کردیم برای اینکار هم میتوانید وب سایت تان را به یک تیم سئو کار بسپارید، هم میتوانید از متخصصهای این بخش در قالب مشاور سئو کمک بگیرد.
محتوای باکیفیت و کاربردی
یکی از مهمترین مواردی که برای رسیدن به یک رتبه خوب باید به آن توجه کنید تولید محتوای خوب و باکیفیت است. درصورتی که بتوانید نیاز کاربر را به درستی رفع کنید، براحتی در 10 نتیجه اول گوگل قرار میگیرید! این که چطور تولید محتوای سئو شده کنیم و چه ابزارهایی برای تولید محتوا وجود دارد چیزی نیست که بخواهید فکرتان را درگیر آن کنید چون ما قبلا به اختصار هر کدام را توضیح داده ایم. (بد نیست سری به آنها بزنید، مطمئنا کمک تان میکنند.)
[promotion id=”27780″]
سرعت بارگذاری وب سایت
از موارد تاثیرگذار دیگر روی رتبه سایت میتوان به بارگیری سریع سایت و صفحه اشاره داشت. وقتی کابر وارد سایت تان میشود اگر صفحات خیلی سریع برای او باز شود، احتمالا ماندن وی در سایت تان بیشتر میشود و احتمالا محتوای صفحه را مطالعه میکند. (البته جذاب بودن محتوا هم بی تاثیر نیست!) پس سعی کنید به کمک ابزارهای تست سرعت سایت، سرعت را بررسی کنید و به کمک آنها تا حد امکان صفحات سایت تان را سبک کنید تا کاربران بدلیل سرعت پایین لود برای همیشه ترک تان نکنند.
کمات کلیدی صحیح و هدفمند
استفاده کردن از عبارات و کلمات کلیدی بسیار مهم است. چرا که محتوای سایت بر اساس آنها تولید میشود و اهرم مهمی در بالا بردن رتبه سایت شما به حساب میآیند. پس با تمرکز روی کلمه کلیدی هدفمند میتوانید دقیقا روی همان کلمات به بهترین رتبه در گوگل برسید. استفاده کردن از علائم نگارشی مناسب در محتوا به طوری که بتواند خوانایی را برای کاربر افزایش دهد نیز کمک زیادی به شما خواهد کرد.
روشها و تکنیکهای بهینه سازی سایت
عنوان محتوا
یکی از مهمترین مواردی که در رتبه گرفتن سایت شما تاثیرگذار خواهد بود، عنوانی است که برای محتوای خود استفاده میکنید. انتخاب یک محتوای خوب و حرفهای میتواند در سرچ کاربر تاثیر داشته باشد از این رو سعی کنید به سمت عنوان هایی بروید که بیشتر توسط کاربران سرچ میشوند هم چنین از کلمات جذابی استفاده کنید که موجب ترغیب کاربر برای انتخاب وب سایت شما شود.
تگهای هدینگ
سعی کنید در محتوایی که مینویسید از تگ هدینگ 2 یا اصطلاحا H2 استفاده کنید! استفاده از تیتر2 برای محتوا میتواند جذابیت خواندن را برای کاربر افزایش دهد.
البته بهتر است در هدینگها از کلمه کلیدی آن هم ترجبحا در ابتدای تیتر استفاده کنید. سپس برای هر تیتر محتوایی کوتاه بنویسید و سعی کنید هر پاراگراف را به صورت 2 خط ادامه دهید که خوانایی آن برای کاربر سخت نباشد. این موضوع میتواند بشدت در جلب رضایت کاربر موثر باشد. البته استفاده از هدینگ ها در محتوا دارای مقررات و اصول خودش است که خوشبختانه قبلا اشارهای به این موضوع هم داشتهایم.
کلمات کلیدی مرتبط معنایی
تا جایی که امکان دارد از کلمات کلیدی مرتبط با عنوان و کلمات کلیدی مترادف و مشابه همچنین LSI ها و پیشنهادهای گوگل در محتوای خود استفاده کنید زیرا از این طریق به گوگل میگویید که شما به مطالبی که کاربران بیشتر در مورد آن در حال جست و جو هستند محتوا تولید میکنید. این موضوع نیز تاثیر زیادی در بالا آمدن سایت شما خواهد داشت.
لینک بیلدینگ قوی
استفاده از لینکهای داخلی و خارجی در سایت که بتواند کاربر را به یک سایت دیگر همراهی کند، میتواند بسیار تاثیر گذار باشد. با اینکار شما میتوانید یک محتوای جدید را به کاربر معرفی کنید. البته لینک سازی داخلی تا حدود زیادی تاثیرگذاری خودش را دارد، چرا که کاربر به سایر صفحات سایت شما در راهنمایی خواهد شد.
بررسی رقبا
قبل از اینکه بخواهید در یک زمینه محتوایی را تولید کنید، تمامی رقبای سرسخت خود را در نظر بگیرید و سعی کنید آنها را کاملا زیر نظر داشته باشید و سراغ مطالبی بروید که آنها توجه کمتری به آن داشته اند. هم چنین ببینید از چه روش هایی برای رسیدن به برترین رتبه در گوگل استفاده کرده اند.
نتیجه گیری
اگر به تازگی سایت راه اندازی کرده اید و در صفحه اول گوگل نیستید، نگران نباشید چرا که این موضوع کامل طبیعی است و نیاز به زمان و صبر شما دارد. ممکن است شما هم مثل عموم افراد رسیدن به رتبه اول نتایج جستجوی گوگل را کاری سخت و تقریبا نشدنی بدانید! اما با مطالعه این مقاله متوجه شدید که رسیدن به این جایگاه به هیچ عنوان کار سختی نیست و تنها نیازمند کمی دقت و پیمودن راه قانونی و اصولی سئو وب سایت است. هم چنین متوجه شدیم چه عواملی میتوانند روی سئو وب سایت تاثیرگذار باشند و موجب پیشرفت آن شوند. امیدواریم این محتوا توانسته باشد به سوالات شما در این زمینه پاسخ قانع کننده داده باشد. اگر سوالی در ذهن تان بی جواب مانده خوشحال میشویم از طریق بخش دیدگاهها آن را با ما در میان بگذارید تا به سرعت پاسخ آن را در اخیارتان قرار بدهیم.

مطهره نسیمی
مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)
اضافه کردن دیدگاه