2022-03-30
ابزار سئو داخلی : در مقالات قبلی از شرکت سئو میموس در رابطه با اینکه سئو چیست و چه عواملی بر سئو و بهینه سازی وب سایت تاثیر می گذارد با شما صحبت کردیم. ابزارهای ارزشمند و کاربردی برای مدیریت بهتر سئو داخلی سایت وجود دارد. اگر می خواهید با بهترین ابزارهای سئو سایت آشنا شوید، با ما در ادامه همراه باشید.
تعریف سیستم مدیریت محتوا :
قبل از هر چیز اجازه دهید تعریفی در مورد سیستم مدیریت محتوا داشته باشیم. به نرم افزارهای آنلاینی که میتوان محتوای یک وب سایت را کنترل کرد سیستم مدریت محتوا گفته میشود. از این ابزارها میتوان برای ساختن سایت استفاده کرد. اما سئو این وب سایت رو باید با برنامه یا نرم افزار دیگری کنترل کرد.
برای سئو یک وب سایت، میتوان حداقل کدهای HTML، برای اینکه گوگل سایت ما را شناسایی کند، به سایت اضافه کرد.
یکی از معروفترین و قدیمیترین سیستمهای مدیریت محتوا، وردپرس است. میتوانید وردپرس را از آدرس wordpress.org دانلود کنید. این برنامه میتواند در طی ۵ دقیقه یک وب سایت را راه اندازی کند.
روند کار وردپرس
به طور خلاصه روند کارای وردپرس به این صورت است. ابتدا محتوای مورد نظر ما، بر روی وردپرس قرار میگیرد. سپس گوگل از این محتوا استفاده کرده تا سایت مارا درک کند. گوگل پس از درک، سایت را به سایر کاربران نشان میدهد.
افزونه سئو؛ افزونه یوست
اگر بنا باشد سئو وب سایت ما در بهترین حالت خود قرار بگیرد، باید از کد نویسی در تمام صفحات و قسمتهای مختلف وب سایت استفاده نمود. ممکن است این ایده کمی زمانبر به نظر برسد. اما میتوان برای این کار از افزودنیهای وردپرس، یا plugins استفاده کرد. یکی از محبوب ترین افزونهاهای وردپرس، که برای سئو طراحی شده افزونه یوست (yoast) است. در زبان فارسی، این افزونه را یواست مینامند. برخی از متخصصان سئو، بهترین افزونه سئو را، افزونه یوست میدانند.
مزایای یوست
این افزونه میتواند سئو داخل وب سایت را کنترل کند. یواست، این کنترل را با بررسی المانهای بسیاری انجام میدهد. اما معروف ترین آن المانها به شرح زیر هستند.
- بهینه سازی محتوا، مختص یک کلمه کلیدی
- کنترل تصاویر از نظر حجم
- کنترل تصاویر از نظر متن جایگزین
- اضافه کردن لینک داخلی
- کنترل اندازه پراگرافها
- کنترل هدرها
از طرفی، ما باید با کمک یک نرم افزار، تمام URLهای سایت خود را، جمع اوری کرده و نقشه سایت را ایجاد کنیم.
نقشه وب سایت به ما کمک میکند تا، تمام محتوای وب سایت را به سرعت در دسترس گوگل قرار دهیم. به این ترتیب گوگل به راحتی و در کمترین زمان ممکن، محتوای وب سایت را بررسی کرده و به کاربران نشان خواهد داد.
سایت مپ و یوست
برای سایت مپ نیز میتوان از یوست هم کمک گرفت. یکی از ابزارهای یوست، نقشه وب سایت (yoast sitemap xml) است.
به کمک این ابزار میتوان، تمام محتوایی که درون وب سایت قرار گرفته و دارای آدرس هستند را، به راحتی در اختیار گوگل قرار داد. وجود سایت مپ تاثیر بالایی در سئو داخلی شما دارد.
روند کاری این ابزار به این شکل است:
- یوست اطلاعات سایت را جمع آوری میکند.
- اطلاعات درون سایت مپ تنظیم میشود.
- این اطلاعات در سریعترین زمان ممکن، در اختیار گوگل قرار میگیرد.
ابزار سئو داخلی؛ انواع سئو
سئو به دو صورت انجام میشود:
- SEO on site
- SEO on page
سئو روی سایت (SEO on site)
به طور کلی، به تمام کارهایی که برای سئو کلی سایت انجام میشود، کارهایی از قبیل طراحی نقشه وب سایت، طراحی فایل ربات وب سایت و…سئو روی سایت گفته میشود.
سئو روی صفحه (SEO on page)
برای درک بهتر، اجازه دهید با یک مثال توضیح دهیم.
فرض کنید کلمه کلیدی دوره رایگان سئو، کلمه کلیدی مد نظر ماست. به تمام اعمالی که برای سئو این کلمه کلیدی انجام میشود، سئو روی صفحه گفته میشود.
افزونه سئو؛ کارایی افزونه یوست
افزونه یوست یکی از بهترین افزونه هاست. هر چند روز یک بار آپدیت شده و همیشه، با آخرین آپدیتهای وردپرس سازگار است.
همانطور که گفته شد، این افزونه کارایی بسیاری برای ما دارد. اما بهترین کمکهایی که برای سئو روی سایت به ما میکند، به شرح زیر است.
- آنالیز کامل وب سایت
- شمارنده پیوند متن
- پیدا کردن محتوای بدون لینک (محتوای تنها یا بیسرپرست)
- ساخت فایل ربات
- نوشتن عنوان سئو
- اضافه کردن برچسب متعارف
- کنترل ایندکس تک به تک محتوا
- فرمان دنبال کردن یا دنبال نکردن به موتور جستجو
در ادامه چند مفهوم کلی را برای درک بهتر توضیح میدهیم.
فایل ربات
به صورت خلاصه، فایل ربات، فایلی است که با استفاده از آن، رباتهای گوگل متوجه میشوند، که کدام صفحهها را اجازه دارند پالایش کنند و کدام صفحات را مجاز به پالایش نیستند.
عنوان سئو
از دیگر مزایای یوست سئو، عنوان سئو است. نحوه کار این یوست سئو، به این صورت است که کاربر، در صفحه جستجو عنوان مرتبط با جستجوی خود را میبیند، اما پس از ورود با عنوان دیگری مواجه خواهد شد. شاید این موضوع برای شما سوء تفاهم ایجاد کند. اما بد نیست بدانید که مفهوم محتوا، همان عنوانی است که در نتیجه جستجو نمایش داده شده است.
محتوای بنیادین
محتوای بنیادین، یا محتوای سنگ بنا (cornerstone content) محتوای حیاتی برای کسب و کار شماست. محتوایی که باید بیشترین توجه و بیشترین لینک را، باید به آنها بدهید. به عنوان مثال، فرض کنید کسب و کار شما پرورش قارچ است. تمام محتوایی که باید در اولین فرصت به آن بپردازید، حول محور قارچ و پروش آن است. مثلا، کشت قارچ، مزایای قارچ، فروش قارچ و …
نتیجه گیری :
در پایان این بخش از سایت سئو میموس با ابزارهای سئو سایت آشنا شدید. شما همچنین می تواند از بهترین ابزار رایگان برای بررسی سئو استفاده کنید؛ اگر به آموزش ابزارهای سئو نیاز دارید می توانید درخواست خود را از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.
منبع : hubspot.com

مطهره نسیمی
مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)
اضافه کردن دیدگاه