2022-01-16

حتما قبل از راه اندازی فروشگاه آنلاین خود جملاتی از قبیل: “بابا تو رو چه به فروش؟”، “وقت و پولتو داری هدر میدی”، “فروش آنلاین خیلی مهارت میخواد” و جملات مشابه دیگر را از دوست و همسایه و آشنایان شنیده اید. حالا هم از زمانی که کسب و کار اینترنتی خود را آغاز کردید موفق نشده اید ترفندهایی را برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی خود به کار ببندید و درآمد خوبی کسب کنید. نکند آن ها درست می گفتند؟! حتی فکرش را هم نکنید! راه اندازی فروشگاه اینترنتی و افزایش فروش آنلاین ترفندها و راهکارهای خودش را دارد که احتمالا هنوز با همه آن ها آشنایی ندارید و سه مرحله مهم را در نظر نگرفته اید.

در این مقاله از سایت میموس به شما یاد می دهیم با توجه کردن به سه مرحله و در نظر گرفتن عوامل موثر در فروش اینترنتی کسب و کار خود را در فضای آنلاین بیشتر کنید. اما بهتر است قبل از هر چیز با راه های فروش اینترنتی آشنا شویم و بررسی کنیم که چرا تا به حال در این بیزینس موفق نبوده اید.

انواع روش های فروش اینترنتی چیست؟

پس از اینکه همه گیری ویروس کرونا مردم سراسر جهان را خانه نشین کرد، آمار استفاده از خدمات آنلاین و خرید از فروشگاه های اینترنتی افزایش پیدا کرد. حالا هم با اینکه در بسیاری از کشورها خطر ناشی از ویروس کمتر شده و مردم می توانند از خانه های خود خارج شوند، اما خرید آنلاین همچنان در بین مردم محبوبیت دارد. به همین علت است که در حال حاضر هزاران نفر در جهان محصولات خود را در فضای مجازی و از طریق راه های مختلف به فروش می گذارند تا سود بیشتری کسب کنند. اصلی ترین و محبوب ترین نوع فروش آنلاین را در ادامه معرفی کرده ایم:

1. شبکه های اجتماعی

یکی از آسان ترین و بی هزینه ترین روش های فروش آنلاین استفاده از شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام، تلگرام، واتسپ، فیسبوک و … است. در این پلتفرم ها که این روز ها در بین مردم جهان محبوبیت بسیار زیادی دارند، افراد به راحتی می توانند محصولات خود را به نمایش بگذارند و بازدیدکننده های زیادی را جذب کرده و بعد آن ها را تبدیل به مشتری کنند.

2. وب سایت فروشگاهی

داشتن یک وب سایت برای ارائه و فروش محصولات، اعتبار بیشتری به کسب و کار شما می دهد. بنابراین به کسانی که در سوشال مدیا محصولات خود را می فروشند نیز توصیه می شود با راه اندازی یک وبسایت فروشگاهی، اعتبار بیشتری به کسب و کار خود بدهند. بنابراین تاثیر سایت در فروش شما بسیار چشمگیر است.

3. بازارهای اینترنتی

گاهی می توانید ارائه محصولات خود را در پلتفرم دیگری انجام دهید. بازارهای اینترنتی مانند دیجی کالا در ایران و آمازون در سطح جهانی نمونه هایی از این پلتفرم ها هستند که محصولات هزاران فروشنده را به نمایش می گذارند. در این بازار ها شما دیگر به طور مستقیم با خریداران در ارتباط نخواهید بود. برای این که بهتر بتوانید تفاوت این نوع روش فروش آنلاین را با دو روش قبلی متوجه شوید به این مثال توجه کنید: فرض کنید شما برخی از لوسترهای خود را در دیجی کالا به نمایش گذاشته اید. فردی یکی از لوستر های شما را می بیند و تصمیم می گیرد که آن را خریداری کند. پس از این که هزینه آن را برای دیجی کالا پرداخت کرد باید صبر کند تا محصول به دستش برسد. اینجاست که دیجی کالا همان محصول را با قیمت عمده از شما خریداری می کند و اطلاعات محل خریدار را به شما می دهد. سپس شما محصول را بسته بندی کرده و برای مشتری دلبندتان می فرستید!

4. اپلیکیشن های نیازمندی

تا به حال به دنبال یک وسیله برای آشپزخانه خود در دیوار گشته اید؟ یک ماشین دست دوم چطور؟ و یا یک آپارتمان اجاره ای در محله ونک؟ تفاوت این اپلیکیشن یا سایت های نیازمندی با سه نوع قبلی این است که هر محصول و خدمات، از لوازم تحریر گرفته تا خانه و آپارتمان اجاره ای و فرصت های شغلی مختلف را می توانید در این پلتفرم ها ارائه دهید. دیوار و شیپور از جمله اپلیکیشن های نیازمندی محبوب در ایران هستند که به شما فروشندگان این فرصت را می دهند تا به صورت رایگان و به آسانی عکس محصولات خود را به نمایش بگذارید و مشتریان بالقوه جدید پیدا کنید.

چرا تا به حال در فروش اینترنتی موفق نبوده ام؟

عوامل موثر در فروش اینترنتی

شک نکنید بسیاری از افراد در سراسر جهان که تصمیم گرفته اند از طریق انواع مختلف فروش آنلاین درآمدزایی کنند حداقل یک بار این سوال را از خود پرسیده اند. اگر تا به حال نتوانسته اید در فروش اینترنتی موفق باشید، احتمالا هنوز نمی دانید چطور به خوبی محصولات و یا خدمات خود را به مشتری ارائه و او را به خرید ترغیب کنید. به عبارت دیگر، یا شما در جذب مشتری موفق نبوده اید و یا نتوانسته اید محصولات خود را به آن هایی که جذب فروشگاه شما شده اند بفروشید. شاید الان نتوانید درباره عملکرد خود در هر کدام از این مراحل قضاوت کنید و بدانید که اشکال کار کجاست. اما جای نگرانی نیست! به خواندن ادامه دهید تا شما را با سه مرحله مهم در فروش فروشگاه اینترنتی آشنا کرده و درباره این که چگونه فروش اینترنتی را بالا ببریم، صحبت کنیم.

چه عواملی باعث افزایش فروش میشود؟

موفقیت، رشد، سود و یا از طرفی دیگر ضرر و کسادی فروشگاه آنلاین شما همه در گرو مشتری است. یعنی هر چقدر موفق تر به ترغیب مشتری برای خرید از محصولات خود باشید، سود بیشتری از کسب و کار خود دریافت می کنید و بلعکس. بنابراین هر قدمی که برای فروش آنلاین خود بر میدارید تماما برای مشتری است. شما ابتدا باید مشتری های هدف خود را بشناسید. منظورمان از شناختن، داشتن اطلاعات مختصر از سن و جنسیت و محل اقامت نیست. شما باید به خوبی با علایق، دغدغه، نقاط ضعف و هر چیزی که در سر آن ها می گذرد آشنا باشید! آن وقت است که می توانید برای تبلیغ  محصولات خود و جلب اعتماد آن ها قدم بردارید. حالا می خواهید با سه مرحله مهم فروش آنلاین آشنا شوید؟ ادامه مطلب را بخوانید!

  • مرحله اول: محصولات و خدمات خود را به تاثیرگذارترین و جذاب ترین شکل ممکن به افراد معرفی کنید.
  • مرحله دوم: اعتماد افرادی را که جذب محصولات شما می شوند به دست آورید تا بتوانید به آن ها بفروشید.
  • مرحله سوم: با پیگیری و دادن خدمات پس از فروش، مانند تعویض کالا، پاسخگویی به سوالات و مشکلات مشتریان و … آن ها را به مشتریان همیشگی خود تبدیل کنید.

تمامی نکات اثربخشی که موجب افزایش فروش آنلاین شما می شود در زیر مجموعه یکی از این مراحل قرار می گیرد. یعنی شما برای جذب مشتری، جلب اعتماد و تبدیل او به مشتری ثابت، باید چندین نکته را در بیزینس خود بکار ببرید. در ادامه توضیح می دهیم که با استفاده از ترفند های مختلف چگونه فروش سایت را بالا ببرید.

چگونه فروش سایت را بالا ببریم؟

ترغیب یک فرد برای که پولی را که با زحمت به دست آورده است در ازای محصولات شما خرج کند، یک هنر است. برای به دست آوردن این هنر شما نیاز به آموزش و تجربه دارید. چه بهتر که از حالا تمامی نکات مهم در بازاریابی فروش اینترنتی و افزایش درآمد آنلاین را یاد بگیرید. بعد از آن دیگر می توانید تجربه کسب کنید و به یک فروشنده ماهر تبدیل شوید. در هر یک از سه مراحل فروش، عواملی وجود دارند که باعث جذب مشتری، جلب اعتماد و در نهایت خرید او می شود.

1. جذب مشتری کاری ندارد، کافیست قلق آن ها را بدانید!

چگونه فروش اینترنتی را بالا ببریم
  • عکس های باکیفیت و جذاب از محصولات بگذارید: فروشگاه آنلاین شما، همان ویترین مغازه تان است. پس با قرار دادن عکس های با کیفیت توجه بازدیدکنندگان را جلب کنید.
  • روش های مارکتینگ را هوشمندانه بکار ببرید: مشتریان هدف خود را بشناسید و با توجه به بازه سنی آن ها از پلتفرم های مختلف مانند شبکه های اجتماعی، بیلبوردهای تبلیغاتی، پیام های بازرگانی و … برای تبلیغ محصولات خود استفاده کنید.
  • مسابقه های مختلف با جوایز جذاب برگزار کنید: با این کار توجه مشتریان بالقوه بیشتری را به کسب و کار خود جلب می کنید.
  • از پیشنهاد ها و تخفیف های شگفت انگیز و محدود غافل نشوید: با این کار حس اضطرار و عجله را در مخاطب به وجود می آورید تا هر چه سریع تر اقدام به خرید نماید.
  • مناسبت های مختلف در کشور فرصت طلایی برای شما هستند: با برگزاری جشنواره های مختلف و دادن خدمات ویژه به افراد، نه تنها بیشتر دیده می شوید، بلکه افراد بیشتری را ترغیب می کنید که از محصولات شما استفاده کنند.
  • امکان پرداخت قسطی به مشتریان بدهید: هر چقدر فرایند خرید و پرداخت را برای مشتریان آسان تر کنید، افراد بیشتری ترغیب می شوند تا از محصولات شما خرید کنند. پرداخت قسطی شرایط مناسبی را برای آن دسته از مشتریانی که توان پرداخت هزینه را یک جا ندارند فراهم می کند. این کار بر افزایش تعداد خریداران شما تاثیر زیادی دارد.

2. هر کاری از دستتان بر می آید برای جلب اعتماد مشتری انجام دهید!

  • صداقت در فروش حرف اول را می زند: اگر شما در معرفی محصولاتتان صادق نباشید، باید قید فروش آنلاین را بزنید! چون اگر محصولی که به دست مشتری می رسد با تصویری که از آن در سایت دیده است تفاوت داشته باشد، نه تنها دیگر از شما خرید نمی کند بلکه اطرافیان او نیز تمایلی به خرید از شما پیدا نمی کنند.
  • نشان اعتماد خود را در معرض نمایش بگذارید: این یکی از عواملی است که خیال مشتری را از خرید محصولات شما راحت می کند.
  • نمایش رضایت مشتری فراموش نشود: این که مشتری رضایت مشتریان دیگر از محصولات و خدمات شما را ببیند تاثیر بیشتری از ده تا نشان اعتماد برای دادن حس اطمینان به او خواهد داشت!
  • در پشت صحنه نمانید: اگر بازدید کنندگان چهره شما را ببینند و یا داستان زندگی‌تان را بشنوند، اعتماد بیشتری به کسب و کارتان می کنند. می توانید به صورت داستان وار مسیر موفقیت خود را برای افراد، چه در وبسایت فروشگاهی، چه اینستاگرام و یا هر پلتفرم دیگر شرح دهید.
  • دادن کمی خدمات بیشتر همیشه جواب می دهد: ارسال رایگان محصولات، قرار دادن روش های مختلف پرداخت، تضمین بازگشت وجه و دیگر موارد، می تواند مزیت رقابتی شما نسبت به دیگر فروشگاه های آنلاین باشد. یعنی همان دلیلی که مشتریان خرید از شما را به دیگر فروشگاه ها ترجیح می دهند. البته اگر در ابتدای شروع کسب و کار خود نمی توانید ارسال رایگان داشته باشید، مشکلی نیست. بعدا می توانید با افزایش محبوبیت فروشگاه خود، این گزینه را هم به عنوان یک مزیت رقابتی داشته باشید.

3. کاری نکنید مشتری برود و پشت سرش را نگاه نکند!

  • مشتریانتان را پس از هر بار خرید تنها رها نکنید: فراموش نکنید که هر کسی که از محصولات و خدمات شما استفاده می کند، می تواند تا آخر عمرش به خرید از شما ادامه دهد. بنابراین پیگیر سوالات و مشکلات آن ها درباره خدماتتان باشید تا مشتری همیشگی شما شود.
  • به موقع و سریع کالا را به آن ها تحویل دهید: هیچ کس از صبر کردن خوشش نمی آید! اگر مشتریان خود را منتظر بسته پستی خود بگذارید، دلسرد و بی اعتماد می شوند و احتمال خیلی کمی دارد که دفعه بعد هم باز از شما خرید کنند.
  • مشتری ها از امکان مرجوع کردن یا تعویض کالا خوششان می آید: با دادن امکان بازگرداندن کالا و یا تعویض آن علاوه بر اعتماد مشتری، رضایت او را هم به دست خواهید آورد.

نتیجه گیری:

فروش آنلاین در حالیکه می تواند سود کلانی برای شما به همراه داشته باشد، ضرر کردن و از دست دادن سرمایه در آن نیز دور از انتظار نیست. چرا که افراد با ندانستن اصول فروش و بازاریابی اینترنتی کسب و کار آنلاین خود را شروع می کنند و پس از چند مدت دلسرد و آشفته کسب کاری که سودی برایشان نداشته است رها می کنند. در این مقاله از سایت میموس مراحل مهم فروش آنلاین و نکاتی که می تواند کسب و کار اینترنتی شما را متحول کند آموزش دادیم. با به خاطر داشتن و رعایت این ترفندها و نکات خیلی زود مخاطبان بیشتری پیدا کرده و از فروش اینترنتی خود نتیجه می گیرید. آن وقت است که می توانید با خیال راحت و با افتخار با اطرافیان از فروش آنلاین خود صحبت کنید!

منبع : oberlo.com

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)