2018-03-29
اصولا رقابت در هر عرصه ای وجود دارد حال اگر بدون هیچ مقدمه ای بخواهید وارد رقابت بازاریابی محتوا و شبکههای اجتماعی شوید شاید در این منجلاب به جای موفق نشدن حتی متوجه یک ضرر بزرگ تر هم بشوید.
به هر حال اینبار شما را با 10 قانون مهم در بازاریابی اینترنتی آشنا خواهیم کرد که هر کسی باید به آنها توجه داشته باشد. اما نکته مهم اینست که همیشه برای کار خود برنامه و استراتژی یا همان چینش مهره اختصاصی داشته باشید.
با ما همراه باشید…
1# قبل از هر چیزی بشنوید
این شنیدن صدای مشتری همان فیدبک است. در واقع به نوعی شما باید دریابید که مخاطبین پس از استفاده یا مطالعه محتوای شما چه عکس العمل هایی دارند. آیا چیزی که شما در محتوای خود داشته اید را مهم تلقی کرده اند یا اصلا در بحث های مختلف در گروه ها و فرومهای مختلف به بحث کردن بپردازید و دریابید که چیزی برای آنان مهم است. پس از اینکه دریافتید که کاربران و مخاطبان به چه چیزی اهمیت میدهند میتوانید برنامه بهتری برای جلو رفتن داشته باشید.
2# تمرکز کردن خصیصه بهتر بودن نیز خواهد بود
مسلما آچاری که با نام آچار فرانسه میشناسیم همیشه مهره ها را به خوبی به دندان نخواهد کشید. اگر کمی با این آچار کار کرده باشید خواهید فهمید که شاید بیشتر مواقع نتواند جواب گوی نیاز شما باشد. به همین دلیل نیاز دارید تا آچاری را تهیه کنید که فقط میتواند یک مهره را باز کند. به این ویژگی تمرکز یا تخصص میگویند. هنگامی که شما در هر زمینه ای یکم مهارت داشته باشید خوب است اما اینکه در هیچ زمینه ای تخصص کامل نداشته باشید نمیتوانید کاری از پیش ببرید. اصل موضوع هم اینست که هر کسی نمیتوایند همزمان در هر چیزی مهارت کافی داشته باشد. پس شما هم از این قانون استثنا نخواهید بود و مسلما باید تخصص خود را انتخاب و آن را روز به روز کامل تر کنید.
3# کیفیت اولویتی بیشتر از کمیت دارد
فکرش را بکنید که به 10.000 نفر یکی از محصولات دیجیتالی وبسایت خود را فروخته اید در این صورت 10.000 فروش موفق داشته اید. اما اگر این محصول با این آمار فروش کیفیت راضی کننده ای نداشته باشد این 10.000 مشتری را تقریبا برای همیشه از دست داده اید. اما به جای 10.000 هزار فروش یا 10.000 هزار مشتری که فقط یکبار از وبسایت شما خرید خواهند کرد، میتوانید 1.000 مشتری داشته باشید که حاضر هستند بیشتر محصولات شما را امتحان کنند. تازه از این گذشته آوازه کیفیت همیشه سریع تر از آمار فروش جای خود را بین مردم باز کرده است.
[promotion id=”27369″]
4# نسبت به آینده بدبین نبوده و صبور باشید
همیشه در بیرون از دنیای مجازی وقتی صحبت از تکنولوژی و فناوری و بازار وابسته به آیتی و اینترنت میشود، همه با خود فکر میکنند که حتما پول سازی و در آمد با اینترنت و IT آسان و سیل آسا سریع و قدرتمند است. اما در اینترنت همیشه نتایج زمان زیادی را نیاز دارند تا حاصل شوند چه این نتیجه پول سازی باشد یا اینکه یک محصول باشد یا رتبه ی فروش یا رتبه ی محبوبیت و شناخت در بین کاربران، بنابراین نیاز است تا رسیدن به مراحل بالاتر حرکتی محکم ولی با صبر و پشتکار داشته باشید.
5# همه جوانب را در نظر بگیرید
اینکه همه مثل هم فکر نمیکنند و مثل هم انتخاب نمیکنند درست است. اما تا بحال فکر کردهاید که کسانی که یک انتخاب دارند باز هم ممکن است شبیه هم فکر نکنند. یک تلفن همراه خوب را در نظر بگیرید مسلما همهی قطعات و درجه کارایی این تلفن بالاتر از بقیه نیست بنابراین اولویتها دلیل انتخاب هستند. حال اگر شما هم از فرایند جمع بندی یا ترکیب استفاده نکنید نمیتوانید حرکت خوبی داشته باشید. به این صورت که سعی کنید میانگین برتریها را بیشتر کنید تا اینکه قسمتی را رها کرده و قسمتی را به اوج خود برسانید. این ترکیب و تلاش برای خوب نگه داشتن همه جوانب دامنهی بیشتری از مشتریها را در بر دارد.
6# رابطه ها میتوانند به شناخت کمک کنند
یک مدیر موفق، سخنران موفق یا یک مشاور را در نظر بگیرید که جلسه ها و همایش های متعددی در سراسر کشور برگزار میکند. چه میشد اگر در یکی از سخنرانیهایش از یکی از محصولات شما تعریف کند. اگر چنین اتفاقی انجام پذیرد مطمئنا شما یک تبلیغ بزرگ را به راحتی انجام داده اید. بله کسانی که در این مشاوره حضور داشته باشند حداقل یکبار هم شده به کسب و کار شما نگاهی انداخته و احتمال زیادی دارد که یکی از محصولات شما را امتحان کنند.
منظور از قاون ششم اینست که در زندگی کاری خود سعی کنید که حداقل باکسانی که میتوانند جایگاه بزرگ خود را با شما نیز تقسیم کنند باشید. کسانی که برای خود جایگاهی دارند و محصول شما میتواند برای آنها و البته مخاطبین آنها مفید باشد.
7# محتوای خود را با ارزش آن حفظ کنید
اگر بخواهید زمان زیادی را صرف این کنید که در شبکههای اجتماعی و فروم ها و در بین بحث ها بخواهید فقط صحبت از محصولات خود داشته باشید نمیتوانید کاری از پیش ببرید. بالاخره کسانی هستند که به محض شنیدن تبلیغات شما و مواجه شدن با صحبتهای تکراری، دست از تحقیق در این مورد برداشته و حتی اگر زمانی به این محصول نیاز داشته باشند شاید سراغی از محصول شما نگیرند.
در کشور ما شاید هر کسی محتوای خوبی تولید نمیکند. اگر شما بتوانید محتوایی تولید کنید که بتواند ارزش کلمه محتوا را به یدک بکشد حرکت رو به جلوی خوبی داشتهاید. به نظر میرسد تولید محتوایی که خوب باشد سخت بنظر میرسد بنابراین باید محتوای مناسب تولید کنید.
8# پشتیبانی و همراهی مشتریان در مسیر استفاده از محصولات
اگر میخواهید مشتریان فراوانی داشته باشید که با یکبار خرید از شما پشیمان شوند از همین امروز بدانید که شرکتی را نمیتوانید بنا کنید. اصل کار اینست که شما مشتریانی راضی داشته باشید، پس ابتدا بیاموزید رضایت مشتری چیست. از این رو هنگامی که مشتری از شما خرید میکند اگر کار با محصول را نمیداند باید به وی کمک کرده و پشتیبانی انجام دهید. اگر محصولات شما نیازی به پشتیبانی ندارند پس هنگامی که مشتری شما نیازی داشته باشد در سریع ترین زمان برای وی این کار را انجام دهید. در شبکهها و در گفتوگو همیشه از مشتریان خود نامی برده و از آنها تعریف و تمجید کنید، اگر زمانی فرا رسد که باید به مشتری نه بگویید باید بدانید چطور به مشتری پاسخ منفی بدهید.
9# بروز باشید و همگام با نیاز حرکت کنید
بالاخره هر روز سطح چیزهایی که در حال مشاهده آنها هستیم، به درجه بالاتری صعود میکند. باور کنید محتوایی که شاید یک سال پیش تولید و ارائه شده شاید اصلا قابل مقایسه با روال امروزی نباشد. بنابراین مطالبی که ارائه میکنید اگر آموزشی هستند علاوه بر بروز بودن و بار دانش کافی برای آموختن به دیگران، باید در کنار آن در دسترس کسانی که در آموزش نیاز دارند راهنمایی شود نیز باشید. به این ترتیب علاوه بر اینکه محتوای مناسبی ارائه نمودهاید توانسته اید به منبع مناسبی برای کسب اطلاعات بروز در فهرست کاربران تبدیل شوید.
10# رفتار شما رفتار کاربران نسبت به شما را نیز می سازد
اگر شما انتظار دارید که کاربران محتوای وبسایت شما را مطالعه کرده و بخواهند با ذکر منبع در وبسایت خود درج کنند یا اینکه در مورد آن در فرومهای گوناگون صحبت کرده و در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند باید بدانید که اگر بخواهید این کارها انجام شود و انتظار شما برآورده شود باید شما هم تا حد امکان بخشی از صحبتهای خود در شبکهها و منابعی که برای کاربران قابل دسترسی است را به کاربران، روابطی که بین شما و کاربرانتان است اختصاص دهید.

مطهره نسیمی
مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)
اضافه کردن دیدگاه
آخرش رو عالی گفتید این مطالب رو به خیلی ها فوروارد کردم. باید ازتون یاد بگیریم و اجرا کنیم
واقعا عالی بود. منتظر مقالات خوبتون هستم