2022-04-30

تعداد کلید واژه کانونی، از مهم ترین موارد در یکی از باور های اشتباهی که متاسفانه هنوز هم برخی از صاحبان سایت ها به آن اعتقاد دارند این است که اگر بار ها و بار ها به طور تکراری از کلیدواژه کانونی در مطالب مختلف استفاده کنند، به رنک بهتری در گوگل می رسند. درست است که استفاده از کلمه کلیدی در طول محتوا می تواند روی سئو تاثیرگذار باشد، اما باید از اصول و قوانین استفاده صحیح از آن ها آگاهی کافی داشته باشید تا به نتیجه مطلوب برسید.

استفاده از یک کلمه کلیدی منحصر به فرد برای هر یک از مقالات یا صفحات، یکی از این مواردی است که در این مقاله از شرکت سئو میموس می خواهیم آن را بررسی کنیم و بفهمیم علت آن چیست؟ و چه راه حلی برای آن وجود دارد؟

از چه تعداد کلید واژه استفاده کنیم؟

پیش از پاسخ دادن به این سوال بهتر است که درمورد حجم جستجو اطلاعات مفیدی بدست بیاورید. مفهوم حجم جستجو همان تعداد جستجوهایی است که برای یک کلمه کلیدی در یک دوره خاص صورت می گیرد. حجم جستجو به عنوان اندازه گیری در تحلیل کلمات کلیدی برای ارزیابی ترافیک موتور جستجو برای یک کلمه کلیدی محاسبه میشود.

تعداد به کار بردن کمات کانونی برای بهینه سازی هر کدام از صفحات سایت مهم است. یکی از موثرترین راه ها برای یافتن حجم جستجو کلمات کلیدی استفاده از گوگل اذر است. اما سایت دیگری هم پیدا کردن کلمات کلیدی وجود دارد و آن هم گوگل ترندز است. شما می توانید در این سایت چندین واژه را با یکدیگر مقایسه کنید.

نقش افزونه سئو Yoast SEO در شناسایی صفحات با کلمه کلیدی یکسان!

تعداد کلید واژه کانونی

یکی از عناصری که افزونه سئو وردپرس Yoast SEO آن را آنالیز میکند، استفاده از یک کلمه کلیدی جدید برای هر یک از مقالات یا صفحات سایت است. در واقع این افزونه بررسی می کند که آیا از کلیدواژه خود در مقالات گذشته سایت هم استفاده کرده اید یا نه؟ در صورتی که قبلا هم از آن استفاده کرده باشید با یک چراغ نارنجی به شما اخطار می دهد و از شما می خواهد که کلیدواژه دیگری برای مقاله خود انتخاب کنید.

 شناسایی صفحات با کلمه کلیدی یکسان در افزونه yoast seo

دلیل این اخطار افزونه خیلی جالب است. خواندن را ادامه دهید چون دلیل آن را برای‌تان نوشته ام.

رقیب خودتان نشوید!

میدانید که با انتخاب یک کلمه کلیدی برای دو محتوا عملا یک موضوع محتوایی در اختیار دارید، پس با صفحاتی با کلمه کلیدی یکسان انگار با خودتان در حال رقابت هستید. وقتی برای یک کلیدواژه کانونی دو محتوا بنوسید چه بخواهید چه نخواهید این دو محتوا از لحاظ ساختار و مفهوم مشابه یکدیگر میشوند، چون مرکز ثقل آنها یکی است (همان کلمه کلیدی که محور محتوای‌مان می شود.)

حتما بخوانید :  سئو داخلی چیست؟

گوگل علاقه زیادی به محتوای کم ارزش و بی ارزش ندارد، چون محتوایتان (ممکن است یکی را صد روز پیش منتشر کنید و دیگری را امروز یا اینکه هر دو را در یک آن) شبیه بهم است از این رو گوگل یکی از مطالب را به عنوان محتوای محتوای اصلی در نظر میگیرد و شاید به آن رتبه بدهد و مابقی مطالب مشابه را مطالبی تکراری و بی ارزش در نظر بگیرد.

در واقع گوگل با وب سایت هایی که با مطالب خودشان در حال رقابت هستند، بطور جدی برخورد می کند و امتیازاتی منفی برای آن ها در نظر می گیرد. این امتیازات منفی می تواند شامل افت رتبه و حتی پنالتی سایت توسط الگوریتم پاندا شود.

راهکار تغییر کلمه کلیدی نیست راهکار شما تغییر مسیر محتوایی و مفهوم نهایی محتواست

الگوریتم پاندا

چرا؟ چون عملا گوگل برای یک نتیجه جستجو نهایتا از یک سایت دو یا اگر خیلی خیلی قوی باشد سه نتیجه جستجو را نمایش می دهد، پس وقت تان را برای گرفتن رتبه با دو یا چند مقاله برای یک نتیجه جستجو تلف نکنید.

چرا باید یکبار از یک کلیدواژه کانونی استفاده کنیم؟

اگر تعدادی از پست ها یا صفحات‌تان را تنها برای یک کلمه کلیدی کانونی بهینه سازی کنید (چون محتوایی نزدیک بهم خواهید داشت،) ممکن است گوگل صفحات شما را کپی و تکراری (به انگلیسی: Duplicate Content) بشمارد و گرفتار جریمه‌های پاندای خوش برو روی گوگل شوید.

مهم ترین دلیلی که بسیاری از سئو کاران و به خصوص افزونه سئو Yoast SEO به این مسئله (تنوع محتوایی و کلید واژه کانونی متفاوت) تاکید دارند، این است که وقتی بطور مثال برای یک کلمه کلیدی دو مطلب مینویسید، انگار دارید به گوگل و دیگر موتور های جستجو می گویید که هر دو مقاله سایت من برای کاربر مهم و مفید هستند و هر دو آن ها باید در رتبه اول گوگل قرار بگیرند!

در واقع گوگل با دیدن صفحاتی با محتوای یکسان سردرگم می شود و نمیتواند تشخیص دهد که کدام یک به نتیجه جستجو کاربر نزدیک تر است. از این رو ممکن است حتی هر دو مطلب را هم ایندکس کند اما رتبه پایینی به آن ها بدهد. پس شما باید با انتخاب کلیدواژه کانونی خوب از تکرار مکررات در تولید محتوا پرهیز کنید.

حتما بخوانید :  چگونه یک وب‌ سایت حرفه‌ ای بسازیم؟ 5 قدم تا راه‌ اندازی سایت

چطور کلیدواژه کانونی مناسب انتخاب کنیم؟

تا جایی که می توانید سعی کنید مطالبی با کلمات کلیدی مشابه تولید نکنید، هم چنین مقالاتی که تا به حال نوشته این را بررسی کنید، و آن هایی که از لحاظ موضوعی نزدیک به هم هستند را شناسایی کرده و ادغام کنید تا مطالب Duplicate سایت‌تان به محتوایی معتبر و قدرتمند در این حوزه ی خاص تبدیل شوند.

همچنین اگر در سایت تان مطالبی دارید که هیچ راهی برای تغییر کلمه کلیدی آن ها ندارید، می توانید از طریق وب سایت کیوردتول keywordtool (با قرار دادن زبان روی پارسی) با نوشتن کلمه کلیدی، پسوند و پیشوند های مناسب برای آن را پیدا کرده و برای جهت دهی به محتوای سایت‌تان استفاده کنید.

بعضی کلمه ها هستند که محوریت موضوع را تغییر نمیدهند چون یک معنی دارند. به طور مثال “سئو سایت”، “سئو وب سایت”، “بهینه سازی”، “بهینه سازی سایت” و “بهینه سازی وب سایت” همه آن ها یک معنا برای کاربر و گوگل دارند از این رو حتی با شکل ظاهری متفاوت، شما نمیوانید محتوایی بنویسید که مفهوم متفاوتی داشته باشند. 

بنابراین بهترین راه استفاده از پسوند است. به عنوان مثال وقتی پسوند “فروشگاهی” و “خبری” را به عبارت کلیدی “سئو سایت” اضافه کنید به دو کلیدواژه کاملا متفاوت می رسید که می توانند محوریت متن دو مقاله را زمین تا آسمان تغییر دهند و باعث میشوند تمرکز کافی برای تولید دو محتوای کاملا متمایز داشته باشید.

روش شناسایی محتوا تکراری و نزدیک به هم

برای شناسایی مطالب مشابه در سات‌تان می توانید در گوگل :site و آدرس وب سایت تان را وارد کنید، سپس بخشی از متن مقاله ای که میخواهید مقالات مشابه آن را پیداکنید را بعد از آدرس سایت تان بنویسید و اینتر را بزنید. در صورتی که مطالب مشابهی وجود داشته باشد، به صورت یک لیست در نتایج جستجو برای شما ظاهر میشوند.

به عنوان مثال همانطور که در تصویر زیر میبینید در وب سایت دیجی کالا دو صفحه با عنوان های بسیار مشابه “مشخصات، قیمت و خرید پیراهن تیم رئال مادرید” وجود دارد. با اینکه محتوای این دو صفحه متفاوت است، اما عنوان سئوی آن ها دقیقا یکیست از این رو کاربران سردرگم میشوند و نمی توانند تشخیص دهند باید روی کدام نتیجه کلیک کنند.

صفحاتی با عنوان سئو تکراری در دیجی کالا

در ویدئوی زیر مراحلی که خواندید را به صورت عملی برای شما انجام دادم:

حتما بخوانید :  23 نکته کلیدی برای موفقیت در بازاریابی محتوا محور

ما قبلا درباره اهمیت و همینطور نوشتن بهترین عنوان سئو صحبت کردیم و گفتیم باد به دقت انتخاب شود و توضیح دهنده محتوا باشد تا کاربر و موتور های جستجو بهتر بتوانند مضمون صفحه را درک کنند. همچنین عنوان سئو یکی از روش های هدف گیری کلمه کلیدی است از این رو دلیلی ندارد که برای دو صفحه از دو عنوان سئو مشابه استفاده کنید!

استفاده از کلیدواژه کانونی برای هر صفحه از سایت

تحقیق کلمه کلیدی یکی از مهم ترین ارکان استراتژی محتوا است چراکه برای چندین ماه مسیری مشخص از موضوعات و در نتیجه کلمات کلیدی را در اختیار شما قرار میدهد. در این مقاله خواندیم تولید محتوا برای کلیدواژه های تکراری چقدر میتواند به ضرر‌تان باشد و علاوه بر این که باعث هدر رفتن وقت تان میشود، ممکن است منجر به پنالتی سایت هم بشود.

به همین دلیل اگر تا کنون به دلیل بی اطلاعی، مطالبی برای کلیدواژه های تکراری نوشته اید یا نمیدانید چنین مطالبی در سایت‌تان وجود دارد یا خیر، همین الان یک پنجره جدید در مرورگرتان باز کنید و با روشی که در پاراگراف قبل یادگرفتید یعنی “کلمه کلیدی site:example.com”، مطالب تکراری سایت را پیدا کنید و یک مقاله درست و حسابی و قوی از همه‌ی مطالب مشابه بسازید و مابقی صفحات را حذف کنید و برای آن ها ریدایرکت بسازید.

همچنین پیشنهاد میکنم از طریق شما قبلا با انواع ریدایرکت ها و روش استفاده از آن ها آشنا شدید. اما اگر طی تمام این موارد باز هم به مشکلی برخوردید حتما در دیدگاه ها برایم بنویسید تا سریع پاسخ بدم.

نتیجه گیری :

کلید واژه هدف اصلی محتوای شما را برای مخاطبان و گوگل مشخص می کند. برای پیدا کردن کلمات کلیدی روش های مختلفی وجود دارد. شما به مرور می توانید تجربیات خوبی در زمینه کلمات کلیدی پیدا کنید. در نظر داشته باشید که تعداد کلید واژه کانونی در محتوا و سئو داخلی مهم است و نباید آنقدر کم باشد که موضوع اصلی مشخص نباشد و نباید آنقدر در به کار بردن آن افراط کرد که به محتوا توجه نشود.

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)