2022-05-29
سئو و اهمیت آن برای کسب و کارهای آنلاین
اهمیت سئو بر کسب و کارهای آنلاین، آنقدر بالاست که به این سادگی ها نمی توان از آن چشم پوشی کرد.
تقریبا در اینترنت به هر زبانی که جستجو کنید در مورد سئو SEO اطلاعات زیادی را مشاهده خواهید کرد که برای آشنایی کاربران منتشر شده است. همینطور سعی ما در این مقاله به طور کلی این بوده شما را با ماهیت سئو SEO آشنا کنیم. کلمه سئو SEO خلاصه ی عبارت Search Engin Optimization است و معنی آن “بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو” است.
کاربران در اینترنت اول کاری که برای پیدا کردن چیزی انجام میدهند جستجو در گوگل یا بعضا بینگ است. در این صورت گوگل به کاربر وبسایت هایی را برای رفع نیاز معرفی میکند. هر چه رتبه وبسایت شما در فهرست وبسایت های معرفی شده بالاتر باشد، کاربران بیشتری وبسایت شما را بازدید خواهند کرد و به دنبال آن وبسایت میتواند از کاربران خود کسب درآمد کند.
وقتی مخاطبان از طریق جستجوی کلمات کلیدی به وب سایت شما وارد شوند، احتمال جذب آنها به عنوان مشتری بسیار زیاد خواهد بود.[/box]

حال با توجه به فضای رقابتی شدیدی که امروزه در کسب و کارها مشاهده میشود، اهمیت بهینهسازی سئو بیشتر از گذشته شده است. شما باید به این نکته توجه کنید که امروزه بسیاری از کاربران برای پیدا کردن پاسخ سوالهای خود و خدماتی که نیاز دارند از طریق موتورهای جستجو به دنبال آن میروند.پس صاحبان وبلاگ و سایتها اگر قصد موفقیت در فعالیتشان را دارند، ناگزیر هستند به بهینهسازی سئو توجه کنند، تا بتوانند با کمک آن مخاطبینی که به فعالیت آنها علاقه دارند را جذب کنند.
صاحبان سایتها برای کسب موفقیت ناگزیر هستند به بهینهسازی و سئوی وبسایت توجه کنند
2# ابعادی برای توجیه اهمیت سئو
- هدف سئو فقط بالا بردن وب سایت در نتایج گوگل نیست و داشتن یک استراتژی خوب در این زمینه باعث بهبود تجربه کاربری برای وب سایت شما میشود.
- شما باید بدانید که کاربرانی که از موتورهای جستجو استفاده میکنند در اکثر موارد پنج سطر اول نتایج را نگاه میکنند به نحوی که نزدیک به 70% آنها فقط پنج نتیجه اول را بررسی میکنند.پس هر چه رتبه سایت شما بالاتر باشد شانس بیشتری دارید، برای اینکه مخاطب از وب سایت شما بازدید کند.
- این امکان وجود دارد، افرادی که از طریق موتورهای جستجو به وب سایت شما وارد میشوند، محتوای وب سایت شما را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند، پس توجه به سئو میتواند نقش مهمی در اشتراک گذاری وب سایت در شبکههای اجتماعی داشته باشد.
3# عوامل رتبهبندی در نزد موتور جستجو
SEO Ranking Factors عوامل رتبهبندی هستند که در موتورهای جستجو بر طبق الگوریتمهای خاص، نتایج جستجو را در صفحه نتایج SERP رتبهبندی میکنند.با توجه به این عوامل رتبهبندی رتبه یک سایت میتواند، متغیر باشد. یعنی در هر زمانی که کاربری کلمهای مرتبط با وب سایت شما را در موتورهای جستجو وارد میکند، وب سایت شما با توجه به الگوریتمی خاص در رتبهی مختص به خود قرار میگیرد. پس اگر قصد دارید سایت شما در رتبههای خوبی قرار بگیرد باید به بهینهسازی سئو با توجه به فاکتورهای سئو توجه کنید.
4# سئو داخلی و سئو خارجی
با اطمینان میتوان گوگل را محبوبترین موتور جستجو دانست. این موتور جستجو بیش از 200 سیگنال رتبهبندی سایت دارد. این سیگنالها به دو بخش سئوی داخلی (On-Page SEO) و سئوی خارجی (Off-Page SEO) تقسیم میشوند. در ادامه توضیحاتی را در مورد هر یک از این بخشهای ارائه میدهیم و اجزای تأثیر گذار در هر بخش را بررسی میکنیم.

توجه کردن به بهینه سازی محتوا (Content Optimization) : شما باید از انتشار محتوای بی کیفیت و کوتاه پرهیز کنید، چرا که ادامهی این روند ممکن است شما را تحت مجازات الگوریتم گوگل پاندا قرار بدهد. پس همیشه توجه کنید که محتوای شما باید حاوی کلمات کلیدی اصلی و حداقل با طول 300 کلمه باشد. اما ایده آل ترین محتوا اینست که محتوای خوب و بلندی داشته باشید که بیشتر از 1500 کلمه تا 2500 کلمه باشد.
انتخاب مناسب کلمات کلیدی (Keywords) : با استفاده از کلمات کلیدی مناسب میتوانیم محتوا و موضوع صفحه را به موتورهای جستجو منتقل کنیم. هر صفحه دارای هدف و موضوعی مشخص است.مثلاً سایتی که در زمینهی فروش لوازم چوبی منزل فعالیت میکند، کلماتی مانند مبلمان، تخت و دکوراسیون میتواند کلمات کلیدی باشد که در متن، عکس و عناصر HTML قرار گرفتهاند.
دقت در انتخاب تگ عنوان (Title Tags) : عنوان صفحه یکی از مهمترین و قویترین عناصر میباشد، چرا که در صفحه نتایج و تب مرورگرتان قابل دیدن است و شامل کلمات کلیدی و برند کسب و کار شما میباشد.
استفاده مناسب از تگ (Header Tag – H) : تگهای h یا هیدینگ در صفحات وب که به چند بخش و سرفصل تقسیم شدهاند نمایش داده می شوند. تگ h1 شامل کلمات کلیدی و تبهای دیگر از h2 تا h6 شامل کلمات مترادف هستند.
لینک های داخلی (Internal Linking) : شما این امکان را دارید که مهمترین بخشها و دستههای وب سایت خود را با منو و لینکهای کاربری به کاربران و موتورهای جستجو معرفی کنید. پس همیشه باید سالم بودن و در دسترس بودن آنها را بررسی کنید. همچنین هنگامی که در یک مقاله امکان ارتباط با بخشها و دیگر مقالات مرتبط فراهم است، حتماً لینک داخلی (Internal Linking) را مدنظر داشته باشید.
توجه به ساختار آدرس ها (SEO-Friendly URL) : برای این که موتورهای جستجو درک بهتری از محتوا و آدرس صفحه سایت داشته باشند، ساختار URL مهم میباشد. اگر کلمات کلیدی در URL قرار بگیرند حتی کاربران هم میتوانند، محتوای ان را حدس بزنند. بهتر است در URL از اعداد و حروف بی ربط استفاده نشود.
انتخاب نام و توصیف تصاویر (Alt Tags) : شما باید همواره توجه داشته باشید که تصاویر سایت شما باید از طریق Alt بهینهسازی و قابل توصیف شده باشند. مچنین اگر عکس شما روی هاست مربوط به خود سایت آپلود میشود، نام آن نیز باید گویای محتوای تصویر باشد.
همچنین باید اطمینان حاصل کنید که ساختار کد نویسی، معتبر و معماری سایت استاندارد باشد.
برای کاهش نرخ پرش مطمئن شوید سایت شما از سرعت بارگذاری مناسبی برخوردار است. علاوه بر این سرعت سایت عامل مهمی در رتبهبندی سایت شما میباشد. همچنین از واکنشگرا (Responsive) بودن سایت خود در هنگام نمایش در تبلتها و دیگر دستگاهها اطمینان حاصل کنید، برای اینکار میتوانید از ابزار گوگل Google Mobile Friendly استفاده کنید.
5# سئو خارجی و فاکتورهای تأثیرگذار در آن
علاوه بر رعایت استانداردها در سئوی داخلی عوامل دیگری نیز در رتبهبندی سایت شما تأثیر مستقیم دارند که در دستهی سئوی خارجی قرار میگیرند. عناصر مهم و تأثیر گذار در این بخش را در سه قسمت توضیح دادهایم.
مهمترین عامل در سئوی خارجی، لینک بیلدینگ (Link Building)
لینک بیلدینگ یکی از بهترین روشهای دریافت لینک تولید محتوای ارزشمند است.
میتوان آن را محبوبترین عامل در رتبهبندی سایت در سئوی خارجی دانست که میتواند تأثیر زیادی در رتبهبندی سایت داشته باشد. لینک بیلدینگ را میتوان به معنای ارائه راهکارهایی در جهت دریافت لینک از دیگر سایتها دانست.
برای مثال هر کاربری در صورت تمایل قادر خواهد بود این مقاله را در شبکههای اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارد یا این که از وبلاگ وسایت خود به این مقاله لینک بدهد.
به عبارت دیگر با این کار به موتورهای جستجو اعلام میکنیم که این صفحه دارای اطلاعات مفید و ارزشمند است. برای این میتوانید از روشهای دیگری نیز مانند: وبلاگ نویسی، ارسال پست در انجمنها، ثبت سایت در دایرکتوری، گذاشتن کامنت در سایتها و غیره … استفاده کنید.
شبکههای اجتماعی مؤثر در سئوی خارجی
برای بهینهسازی سئوی خارجی میتوانید از شبکههای اجتماعی نیز استفاده کنید که میتواند شکل دیگری از لینک بیلدینگ باشد. شما میتوانید در شبکههای اجتماعی بعد از ایجاد پروفایل مقالات خود را به اشتراک بگذارید، مت کاتز متخصص جستجوی گوگل گفته که لینک های نوفالوی شبکه های اجتماعی تاثیر مستقیمی روی سئو ندارند، اما به این معنی نیست که در گوگل لینک های نوفالو را نادیده می گیریم، یکی از جالبت ترین کاربرد های لینک های نوفالو، کسب اعتماد گوگل است.
استفاده از شبکههای اشتراکگذاری بوکمارک (Social bookmarking) برای بهینهسازی سئوی خارجی
همچنین کاربران میتوانند برای ذخیرهسازی صفحاتی که به آنها علاقه دارند و اشتراکگذاری این صفحات از سوشال بوکمارکها که نوعی از شبکههای اجتماعی هستند، استفاده کنند. استفاده از سوشال بوکمارکها در ترافیک ورودی نیز تأثیر دارد. شما با توجه به زمینهای که در آن فعالیت میکنید، میتوانید از شبکههایی مانند reddit.com stumbleupon.com, scoop.it استفاده نمایید.
سیگنالهای رتبهبندی گوگل موارد زیادی را شامل میشود که نمیتوان همهی آنها را در این مقاله توضیح داد ما مقاله دیگری با نام فاکتورهای رتبه بندی گوگل شامل 200 فاکتور آماده کرده ایم که میتوانید بخوانید اگرچه در ادامه هم میتوانید با بعضی از این سیگنالها آشنا شوید. تکنیکهای بهینهسازی سایت را میتوان به دو بخش تقسیم کرد.
که به طور کلی میتوان گفت هدف سئو با تکنیکهای کلاه سفید جلب رضایت و خشنودی کاربران است. اما هدف استفاده از تکنیکهای کلاه سیاه صرفاً کسب رتبهی بهتر در موتورهای جستجو است. در ادامه توضیحاتی در مورد این دو روش و خصوصیات آنها ارائه شده است.
6# سئوی کلاه سفید (White Hat SEO)
سئوی کلاه سفید شامل تکنیکهایی است که موتورهای جستجو بخشی از یک طراحی خوب و مفید برای کاربران تلقی میکنند. این تکنیک های سئوی کلاه سفید، کاملا قانونی هستند و به شما کمک می کنند به راحتی در صفحه اول گوگل حضور پیدا کنید. تکنیکهای مربوط به این نوع سئو در این بخش دارای ویژگیهای زیر هستند؛
7# بهینه سازی کلاه سیاه (Black Hat SEO)
سئوی کلاه سیاه شامل روشهایی است که مورد تأیید موتورهای جستجو نمیباشند و در تلاش برای کمتر کردن اثرات آنها هستند. این تکنیکها به عنوان اسپم هم شناخته میشوند. این بخش با این خصوصیات شناخته میشوند:
8# آشنایی با ابزارهای سئو (SEO Tools)
بعد از این که با روشهای مؤثر در رتبهبندی موتورهای جستجو آشنا شدید، زمان آن رسیده است که با ابزارهایی آشنا شوید که به کمک انها بتوانید در هر زمانی وب سایت خود را تحلیل و آنالیز کنید.

تعدادی از مهمترین ابزارها در این زمینه در ادامه به همراه توضیح آورده شده است.
مطالعهی این مقاله میتواند به شما کمک زیادی بکند که در موتورهای جستجو رتبه خود را بالا ببرید، ترافیک خود را افزایش دهید و موفقیت کسب و کارتان را بیشتر و بیشتر کنید. این نوع از ترافیک (حضور در رتبه های بالای گوگل و بینگ) هنوز هم بهترین نوع جلب بازدید کننده و مشتری در کسب و کارهای آنلاین است. شما با بهینهسازی سئوی سایت خود میتوانید موفقیت کسب و کار خود را تضمین کنید.

مطهره نسیمی
مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)
اضافه کردن دیدگاه
سلام، من میخوام به صورت حرفه ای در زمینه سئو آموزش ببینم
میشه راهنمائی کنید از کجا باید شروع کنم؟
خانم روستایی عزیز، میتونید