2022-07-24

الگوریتم تجربه صفحه گوگل یا الگوریتم Page Experience گوگل برای سئو، خبر مهمی است که گوگل به اطلاع وبسمتران و سئوکاران رساند و واکنش هایی در پی داشت و ژورنال های معتبری مثل searchengineland و searchenginejournal آن ها را پوشش دادند. این دو خبر عبارتند از معرفی آپدیت جدید Page Experience گوگل و عدم نیاز به AMP برای قرار گرفتن در top stories. در ادامه از این مقاله است سایت خدمات سئو میموس شما را با الگوریتم تجربه کاربری صفحه گوگل بیشتر توضیح می دهیم.

الگوریتم تجربه صفحه گوگل یا Page Experience چیست؟

گوگل همیشه به مدیران وب سایت‌ها توصیه کرده است که وبسایت خود را بر اساس نیاز کاربران طراحی کنند. در راستای این توصیه هم ماه پیش آپدیت تجربه کاربری و الگوریتم تجربه صفحه گوگل (Page Experience) را به جامعه سئو و دیجیتال مارکتینگ معرفی کرد. البته همراه با این معرفی خبری هم در مورد top stories داد مبنی بر اینکه دیگر برای اینکه محتوایی در top stories قرار بگیرد،  لزومی به استفاده از AMP نیست.

حالا سوال این است که با وجود این آپدیت هنوز هم باید از AMP استفاده کنیم؟ و اینکه چطور باید با این آپدیت هماهنگ شویم؟

مزایای الگوریتم تجربه صفحه گوگل چیست؟

طبق الگوریتم تجربه صفحه، صفحات سایت بر اساس تجربه کاربران و تعامل آنها با صفحه ارزشیابی می شوند. البته این الگوریتم فاکتورهای دیگر رتبه بندی گوگل را هم شامل می شود مثل موبایل فرندلی بودن و سرعت لود صفحه.

در صورتی که دو صفحه وب از بقیه نظرات یکسان باشند، صفحه‌ای که تجربه بهتری برای کاربر می‌سازد، رتبه بهتری کسب می‌کند. فراموش نکنیم که محتوا همچنان به عنوان مهم‌ترین فاکتور رتبه‌ بندی در الگوریتم تجربه صفحه گوگل حضور دارد.

حتما بخوانید :  اهمیت سئو؛ 20 دلیل این که چرا SEO سایت مهم است؟!

به نظر برخی متخصصان الگوریتم Page Experience ممکن است مثل بقیه آپدیت‌ها بر روی رتبه‌های وبسایت‌ها اثر نگذارد. چرا؟ همونطور که گفتیم پارامترهایی که در این آپدیت موثر هستند، در آپدیت‌های قبلی هم حضور داشتند و این چیز تازه‌ای نیست که گوگل به تجربه کاربر اهمیت بدهد.

مشخصات الگوریتم تجربه کاربری صفحه

الگوریتم Page Experience گوگل از جمله فاکتورهای جدید برای سئواست که دارای ویژگی های زیر است:

  • تعامل کاربر با صفحه
  • پایداری بینایی کاربر
  • بارگذاری صفحه (سرعت لود)

خبر عدم نیاز به AMP برای top stories

گوگل به عنوان بخشی از معرفی الگوریتم Page Experience اعلام کرد که بدون استفاده از AMP هم امکان این وجود خواهد داشت که محتوایی در top stories قرار بگیرد و شاخص‌های ارزشیابی تجربه کاربری را در جای درستش قرار خواهد داد. این خبر واکنش‌های زیادی در پی داشت. به این دلیل که حفظ صفحات AMP به عنوان نسخه دوم از صفحه، انرژی قابل توجهی نیاز دارد و قرار گرفتن صفحات سایت در top stories باعث جذب ترافیک بالا در وب سایت‌ها می‌شد و به همین دلیل وبمسترها سختی ایجاد AMP را به جان می‌خریدند. اما حالا که بدون AMP هم امکان top stories وجود دارد،  احتمالا با خود فکر کنند که حفظ AMP ارزشش را ندارد.

Aja Frost مدیر محتوای وب سایت HubSpot درباره الگوریتم تجربه صفحه گوگل می‌گوید: من فکر نمی‌کنم که AMP ارزش خود را از دست بدهد. بلکه فکر می‌کنم که راه‌های بهتری برای رسیدن به عملکرد مشابه وجود دارد. فراست افزود احتمالا وب سایت‌ها برای قرارگیری در top stories باید اول در الگوریتم page experience رتبه کسب کنند.

حتما بخوانید :  با این چک لیست سئو میتوانید سایت خود را سئو کنید

ممکن است بسیاری از توسعه دهندگان وب به فکر رها کردن AMP و اختصاص دادن منابع در بخش‌های دیگر باشند. اما این تصمیم به این سادگی نیست. ممکن است برخی از تئوری “تا خراب نشده درستش نکن” استفاده کنند و تا وقتی روش قدیمی مشکلی برایشان ایجاد نکند، چیزی را تغییر ندهند. اما در سازمان‌های بزرگ کمی این تصمیم‌گیری پیچیده‌تر است و هزینه طراحی مجدد سایت و تغییر CMS باید با هزینه به روز رسانی محتوای AMP مقایسه شود.

نتیجه گیری

در نهایت مسئله‌ای که مشخص است، الگوریتم تجربه صفحه چیز جدیدی نیست و فاکتورهای موثر در آن قبلا هم لحاظ می‌شد؛ اما فقط گوگل قصد دارد اهمیت بیشتری به تجربه کاربر بدهد و وبمسترها را وادار کند بیشتر روی این موضوع تمرکز کنند. انگار گوگل قصد دارد به مدیران وبسایت بگوید: کاری که قبلا بارها گفتم انجام بده، الان دیگه واقعا باید انجام بدی! در این مطلب از سایت شرکت سئو میموس در مورد الگوریتم تجربه صفحه گوگل توضیح کاملی دادیم، در صورتی که قصد استفاده از سئو با رعایت تمامی الگوریتم ها را دارید به صفحه خدمات سئو مراجعه کنید.


منبع: https://searchengineland.com/live-with-search-engine-land-googles-page-experience-update-335684

نظر شما چیه؟

فکر می کنید این الگوریتم چه تاثیری قراره روی وبسایتتون بذاره و چه چیزهایی رو باید تغییر بدید؟

به نظرتون هنوزم استفاده از AMP ارزش انرژی و هزینه ای که براش میشه رو داره؟

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)