2022-04-30

اهمیت طول محتوا در سئو : بسیاری از افراد که به دنبال ترفندهای عجیب و غریب سئو هستند، اما از این موضوع غافل هستند که محتوا مهم ترین بخش بهینه سازی سایت است. به همین دلیل گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر ارزش زیادی برای محتوا قائل هستند. طول محتوا در سئو نیز اهمیت بالایی دارد، زیرا نشان می دهد که تا چه اندازه اطلاعات به کاربر می دهد و آیا با توجه به اصول سئو محتوای سئو شده است یا نه و آیا متناسب به نیاز کاربر است یا نه. در ادامه این مقاله از شرکت سئو میموس بیشتر توضیح میدهیم.

اهمیت طول محتوا در سئو چقدر است؟

انگار اهمیت طول محتوا در کسب رتبه بیشتر از آن چیزی است که فکر می کردیم! حتی طول محتوا از نظر افزونه Yoast SEO اگر کم باشد (معمولا 300 کلمه) یک خطا مبنی بر کم بودن طول محتوا با چراغ قرمز رنگ ظاهر می شود. اکنون می خواهیم این مشکل را حل کنیم.

هر یک از صفحات وب سایت نیاز به مقدار مشخصی از کلمات برای کسب رتبه در گوگل دارد. تعداد این کلمات بستگی به نوع صفحه سایت تان متفاوت است. صفحات طبقه بندی شده نسبت به مقالات و پست ها سایت، به محتوای کمتری نیاز دارند. اما صفحه اصلی سایت تان باید جامع و کامل باشد از این رو نیاز به مقدار قابل توجهی محتوا دارد.

چرا طول محتوا برای سئو سایت مهم است؟

طول محتوا به دلایل مختلفی برای سئو یا بهینه سازی سایت حائز اهمیت است.

صفحاتی که دارای متن کوتاهی هستند به نظر می رسد آن چنان برای کاربر مفید و کاربردی نیستند از این رو موتور جستجو گوگل رتبه خوبی برای آن ها در نظر نمی گیرد. در واقع متن های طولانی باعث درک بهتر موضوع صفحه شما توسط گوگل و بهینه سازی عبارات کلیدی سایت تان می شود.

برای نوشتن یک متن طولانی می توانید از سرفصل ها، لینک ها، کلمات کلیدی و تصاویر بیشتری استفاده کنید.
تولید محتوای طولانی در واقع روشی برای بهینه سازی واژه های کلیدی هدف محسوب می شود. اگر متن تان با هدف بهینه سازی عبارات کلیدی سایت تان نوشته شده باشد، شانس بیشتری برای کسب رنک بهتر خواهید داشت.

حتما بخوانید :  آموزش افزایش سرعت بالا آمدن سایت وردپرس > راهنمای کامل و عملی

چطور طول محتوای خود را بهینه کنیم؟

برای بهبود طول محتوای صفحات سایت تان، مطالب باکفیتی برای مقالات، صفحات، منوها و صفحه اصلی سایت تان تولید کنید. منظور از مطالب با کیفیت، مطالب است که به راحتی برای کاربر خوانا و قابل درک بوده و دارای ساختاری جدید و غیر تکراری باشند.

گزینه ازریابی طول محتوا افزونه Yoast SEO به شما کمک می کند طول محتوایی بهینه و استاندارد بر اساس اصول حاکم بر سئو وب سایت داشته باشید.

چرا طول متن در کسب رتبه بهتر تاثیرگذار است؟

طبق مطالعات صورت گرفته می توان گفت بیشتر صفحاتی که در رتبه های اول گوگل قرار دارند دارای محتوای بیشتری نسبت به دیگر صفحات هستند، از این رو می توان نتیجه گرفت محتوای طولانی، باعث رنک و رتبه بهتر می شود. برای درک بهتر در ادامه نموداری از تا تاثیر محتوای طولانی در رنک سایت را برای شما آورده ام.

10 مورد از نتایج گوگل بر اساس طول محتوا
10 مورد از نتایج گوگل بر اساس طول محتوا

همان طور که در تصویر می بینید اولین نتیجه دارای 2416 کلمه و نتیجه 10 ام دارای 2032 کلمه است. به سادگی می توان متوجه شد گوگل ترجیح می دهد به سایت های با بار محتوایی بیشتر، رتبه بهتری بدهد.

نکته مهم: با توجه به نمودار بالا می بینیم که کلمات هیچ یک از نتایج به دست آمده کمتر از 2000 کلمه نیست از این رو می توان نتیجه گرفت حداقل تعداد کلمه برای یک متن طولانی 2000 کلمه است.

البته باید بدانید گوگل صرفا تنها با نگاه کردن به تعداد کلمات یک صفحه به آن رتبه نمی دهد بلکه عوامل دیگری را نیز مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. در ادامه با برخی از مهم ترین این عوامل آشنا خواهید شد:

حتما بخوانید :  بررسی متن جایگزین تصاویر در افزونه سئو Yoast SEO

محتوای طولانی و کسب لینک های بیشتر!

تحقیقات نشان می دهد محتوای طولانی تر احتمال بیشتری برای کسب بک لینک های باکیفیت و قدرتمند دارد. این موضوع به شدت رنک و رتبه سایت تان را تحت تاثیر قرار می دهد. تصویر زیر که نموداری از رابطه طول محتوا و بک لینک ها است، به وضوح نشان دهنده این مسئله است:

تاثیر طول محتوا در کسب بک لینک

حال این سوال پیش می آید که رابطه دریافت بک لینک و محتوای بلند به چه صورت است. ما خودمان از این تکنیک برای آموزش سئو سایت فروشگاهی استفاده کردیم و نتیجه آن گرفتن رتبه اول در 10 کلمه کلیدی اصلی بود. مقاله سئو فروشگاه آنلاین در گوگل

چطور متن طولانی تر باعث دریافت بک لینک بیشتر می شود؟

کاربران اینترنت نه علاقه ای به کسب اطلاعات مورد نظر خود از چندین وب سایت مختلف دارند نه حال و حوصله آن را. به همین دلیل وب سایت هایی که دارای اطلاعات جامع و کاربردی هستند همیشه مورد علاقه کاربران دنیای اینترنت بوده اند.

هر چه محتوا طولانی تر و جامع تر باشد برای کاربر جذاب تر است و تمایل بیشتری برای به اشتراک گذاشتن آن دارد.

این بک لینک ها از کجا می آیند؟

بک لینک های با کیفیت زمانی تولید می شوند که سازندگان لینک (به افرادی گفته می شود که در حوزه فعالیت شما هستند و توانایی لینک دادن به مطالب شما را دارند) محتوای شما یا بخشی از آنرا برای مخاطبین خود به اشتراک می گذارند.

محتوای طولانی بیشتر در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود:

بر اساس تحقیقات صورت گرفته روی تعدادی از کاربران شبکه های اجتماعی در رابطه با محتوای بیش از 1500 کلمه و کمتر از 1500 کلمه به نتایج زیر دست یافته اند:

تاثیر طول محتوا در شبکه های اجتماعی

همانطور که می بینید مطالب طولانی تر 68.1% در توییتر و 22.6% در فیسبوک بیشتر به اشتراک گذاشته شده و لینک دریافت کرده اند.

ارتباط بک لینک شبکه های اجتماعی و طول محتوا، مثل ارتباط بک لینک های دستی و طول محتوا که پیش تر گفتیم است.

حتما بخوانید :  بررسی طول کلمه کلیدی در افزونه سئو Yoast SEO

این موضوع نشان دهنده این است که کاربران شبکه های اجتماعی نیز، به دنبال مطالب جامع و کاربردی هستند و بیشتر تمایل به اشتراک و لینک دادن به آن ها دارند.

آیا همیشه به محتوای طولانی نیاز داریم؟

اهمیت طول محتوا در سئو

خب این یک مسئله ای است که پاسخ آن بر اساس نیاز شما تعریف می شود. گاهی نیاز است برای متوجه کردن همکارتان در مورد یک موضوع ساعت ها صحبت کنید، گاهی هم به آن ضرب المثل می رسید که می گوید “عاقلان را اشاره ای کافیست.”
اگرچه طول محتوا در گرفتن رتبه تاثیر دارد اما کاربردی بودن آن همان چیزی است که کاربر انتظارش را می کشد. بنابراین به جای تنظیم طول محتوای خود روی 2000 کلمه سعی کنید محتوایی کافی و کاربردی بنویسید که نیاز مخاطب را برطرف می کند.

نتیجه گیری 

در این مقاله با اهمیت طول محتوا در سئو و روش ارزیابی آن توسط افزونه Yoast SEO آشنا شدیم. و فهمیدیم محتوای طولانی یکی از الزامات برای رسیدن به رتبه بهتر در گوگل و جذب مخاطب بیشتر است. چون که محتوای طولانی تر می تواند موضوعات بیشتری را پوشش داده و کلمه کلیدی های بیشتری را در آن تکرار کرد که به پرسش کاربر پاسخ می دهد. در نتیجه گوگل، مقاله را ارزشمند تر توصیف می کند و برای جستجو های متنوع تر بیشتر پیشنهاد می کند. 

برای رتبه بندی مطالب در نتایج جستجو، باید به تعداد کلمات کلیدی اهمیت دهید. اما بر اساس تحقیقات انجام شده ثابت شده است که محتواهای طولانی رتبه های بهتری می گیرند و ارزش محتوا به تعداد بک لینک هایی است که دریافت می کند و به اشتراک می گذارد. پس باید در تولید محتوا باکیفیت و کاربردی تلاش کنید.

اگر درباره پستی که نوشتم سوالی دارید می توانید همینجا در دیدگاه ها برای من بنویسید.

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)