2022-02-02

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ حدود 20 سال پیش اگر کسی با شما درباره یک تبلیغ و یا آگهی صحبت می کرد، می دانستید که احتمالا در پیام های بازرگانی تلوزیون آن را دیده است. اگر اینطور نبود، دیگر مطمئن بودید دارد درباره یکی از تبلیغات درون مجله ها و یا تصویر روی بیلبوردهای تبلیغاتی خیابان ها صحبت می کند. اما واژه “تبلیغ” امروزه بسیار فراتر از پیام های بازرگانی بین سریال های تلوزیون و کاغذ های چسبانده شده به دیوار خیابان ها رفته است. شما هر روز در معرض بمباران تبلیغات در انواع مختلف هستید. در بسیاری از موارد شما حتی نمی توانید ماهیت تبلیغی آن ها را نیز تشخیص دهید. عامل تمامی این اتفاق ها پدیده ای به نام دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی اینترنتی است.

در این مقاله از وبسایت میموس همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ را می آموزیم و علاوه بر این که با ابزار و استراتژی های آن آشنا می شویم، بررسی می کنیم که آیا دیجیتال مارکتینگ به کار شما و بیزینسی که دارید می آید یا نه. اما قبل از هر چیز بهتر است با مفهوم کلی دیجیتال مارکتینگ آشنا شویم.

مفهوم ساده دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به طور کلی اگر شما هر تبلیغی را در یک وسیله الکترونیکی مشاهده کنید، به آن دیجیتال مارکتینگ می گویند. از دیدن یک پست تبلیغاتی در اینستاگرام گرفته تا خواندن یک محتوای تبلیغاتی در یک وبسایت که موارد استفاده و کاربرد یک محصول را به شما معرفی می کند. معادل فارسی دیجیتال مارکتینگ را می توان بازاریابی اینترنتی دانست. اما به دلایلی این عبارت آنقدر ها هم دقیق نیست. درست است که درصد بیشتری از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ وابسته به اینترنت هستند اما مواردی هم هستند که به صورت آفلاین و بدون نیاز به اینترنت کار خود را انجام می دهند! به عنوان مثال پیامک تبلیغاتی برای برگزاری دوره های فن بیان که شما دریافت می کنید یک نوع دیجیتال مارکتینگ است که کوچک ترین نیازی به اینترنت ندارد!

امروزه کاربرد دیجیتال مارکتینگ به قدری گسترده است که این واژه بر سر زبان ها افتاده و هر کسب و کاری می خواهد از آن برای رشد خود استفاده کند. آیا می توانید حدس بزنید دلیل این کاربرد گسترده چیست؟ چرا هر شرکتی یک نیروی آشنا به بازاریابی اینترنتی استخدام می کند؟

چرا همه دارند از دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنند؟

فرض کنید شما می خواهید برای محصولات خود که شامل هدفون های بلوتوثی است تبلیغ کنید. پول هنگفتی در ازای پخش ویدئوی تبلیغاتی خود از کانال سه صدا و سیما پرداخت می کنید. آیا می توانید در ازای هزینه ای که پرداخت کردید، بازخورد زیادی از مشتریان بالقوه بگیرید؟ اصلا مشتریان بالقوه شما ساعت 3 بعد از ظهر می نشینند پای تلوزیون که تبلیغ شما را ببینند؟!  البته که نه!
خریداران محصول شما که احتمالا قشر جوان هستند، کمترین زمان را در طول روز صرف دیدن تلوزیون می کنند. آن ها معمولا سر کار یا کلاس درس هستند و وسیله ای که هیچ گاه از خود جدا نمی کنند، گوشی های موبایل و لپ تاپ هایشان است! بنابراین احتمال بیشتری دارد تا تبلیغ شما را در یکی از وبسایت های پربازدید، صفحات اینستاگرام و یا ایمیل خود ببینند.

مزایای استفاده از دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در مثال قبل سعی کردیم شما را با اهمیت تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ و مزایای آن برای کسب و کارها آشنا کنیم. مزایایی که بازاریابی اینترنتی دارد همان دلیلی است که اکثر شرکت ها و کسب و کارها به آن روی می آورند. این مزایا شامل موارد زیر می شود:

  • می توانید تنها مخاطبانی را هدف قرار دهید که احتمال بیشتری دارد از محصولات و یا خدمات شما استفاده کنند.
  • شیوه های دیجیتال مارکتینگ هزینه بسیار کمتری را نسبت به شیوه های سنتی در پی دارد.
  • خیلی راحت می توانید از رقبای خود سبقت بگیرید.
  • امکان اندازه گیری و سنجش بازخوردهای تبلیغات شما وجود دارد.
حتما بخوانید :  آنالیز سئو سایت رقبا - کارهای رقیب سئوی خود را زیر نظر بگیرید

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چه مواردی است؟

حالا که با اهداف دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید و دانستید که چرا استفاده از ابزارهای مختلف آن برای بسیاری از کسب و کارها اهمیت دارد، وقت آن است که با ابزارهایی که امروزه همه در سراسر جهان دارند از آن ها استفاده می کنند آشنا شوید.

1. سئو یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

اگر بخش مهمی از کسب و کار شما وابسته به وب سایتتان باشد و یا اصلا یک وبسایت فروشگاهی داشته باشید، حتما با این ابزار آشنایی دارید. چرا که سئو در نهایت موجب می شود وب سایت شما از گوگل رنک بگیرد. در نتیجه گوگل با نمایش وب سایت شما در صفحه اول نتایج به آن اعتبار می دهد که با گرفتن ترافیک زیاد همراه است. سئو یک حرفه تخصصی است که شامل قوانین و فاکتورهای مختلف می شود. شما می توانید مقالات بسیار زیادی درباره سئو بخوانید. اما برای بهینه سازی وب سایت خود، باید از یک متخصص یا سئوکار کمک بگیرید.

2. بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

بسیاری از شرکت ها با تولید محتواهای متنی، تصویری و ویدئویی در انواع پلتفرم ها، علاوه بر معرفی هر چه بیشتر برند خود، محصولات و خدمات خود را نیز تبلیغ می کنند. به عنوان مثال یک وب سایت پزشکی، در یکی از مقالات خود علاوه بر این که درباره عمل جراحی بینی آگاهی سازی کرده و به سوالات کاربران پاسخ می دهد، خدمات خود را نیز به آن ها تبلیغ می کند.

3. بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

شما در شبکه های اجتماعی برای تبلیغات دستتان باز است! علاوه بر این که می توانید صفحات مخصوص برند خود را ایجاد کرده و کاربران بیشتری را با خدمات خود آشنا کنید، می توانید در صفحات دیگر نیز به تبلیغ محصولات خود بپردازید. پرداخت هزینه به افراد اینفلوئنسر و یا افرادی که محبوبیت و شهرت زیادی در بین مردم دارند از جمله شیوه های تبلیغاتی است که در شبکه های اجتماعی محبوب مانند فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام، لینکدین و تلگرام انجام می شود.

4. پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)

در این روش که در انگلیسی Pay Per Click نام دارد و معادل فارسی آن پرداخت به ازای هر کلیک می باشد، گوگل وب سایت شما را در اولین پوزیشن های صفحه نتایج نشان می دهد. حالا گوگل این کار را در ازای چه چیزی برای شما انجام می دهد؟ هر بار که کاربری بر روی وب سایت شما کلیک می کند، هزینه مشخصی به گوگل پرداخت می شود. دقیقا مانند این است که شما هزینه ای را به گوگل برای تبلیغ وب سایتتان پرداخت کرده اید. گوگل ادز (Google Ads) یکی از پلتفرم هایی است که چنین خدماتی را ارائه می دهد. فیسبوک، توئیتر و لینکدین هم پلتفرم های مخصوص خدمات PPC را دارند. بنابراین شما می توانید با توجه به مشتریان هدفتان یکی از این پلتفرم ها را انتخاب کنید.

حتما بخوانید :  اهمیت تبلیغات دیجیتال و ۹ نکته طلایی برای تبلیغات بهتر در دیجیتال مارکتینگ

5. بازاریابی ایمیل (Email Marketing)

برای این که بتوانید با مشتریان هدفتان ارتباط بیشتری برقرار کنید، می توانید به آن ها ایمیل دهید. این ایمیل ها به صورت خودکار برای جمعی از کاربران فرستاده می شود. در این ایمیل ها می توانید درباره یک جشنواره، ایونت، تخفیف و هر رویداد شگفت انگیز کسب و کار خود صحبت کنید.

آیا بازاریابی اینترنتی به درد من هم می خورد؟

تا زمانی که کسب و کار شما نیاز به برندینگ و جذب مخاطب دارد، می توانید بر روی دیجیتال مارکتینگ حساب کنید! دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار های کوچک و نوپا نقش مهمی را در رشد و دیده شدن آن ها بازی می کند. اما بعضی از کسب و کار ها به دلیل نوع فعالیتی که دارند، باید انرژی و زمان بیشتری را به دیجیتال مارکتینگ اختصاص دهند. در ادامه این نوع بیزینس ها را معرفی می کنیم.

دفاتر حقوقی و وکیل ها

شاید از دیدن این نوع کسب و کار در این لیست تعجب کنید! اما دلیل این که دیجیتال مارکتینگ می تواند برای وکیل ها مفید باشد این است که کمتر کسی در این حوزه از دیجیتال مارکتینگ استفاده می کند. بنابراین با یک استراتژی مناسب و برنامه ریزی درست می توانید به کمک بازاریابی اینترنتی در کسب و کار خود رشد کنید.

تفریح و سرگرمی

حتما تا به حال با تبلیغات فیلم، سریال و بازی کامپیوتری در اینترنت مواجه شده اید. در واقع اینترنت بهترین فضا برای تبلیغ سرگرمی های مختلف به حساب می آید. بیش از نیمی از جمعیت کره زمین از اینترنت استفاده می کنند که درصد مهمی از استفاده آن ها مربوط به سرگرمی می شود. از طرفی تبلیغات مکرر یک فیلم یا سریال، آن را در ذهن مخاطب ماندگار می کند. پس چه روشی بهتر از دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغ محصولات تفریحی و سرگرمی؟!

غذا و رستوران

قبول دارید که مردم در بسیاری از مواقع عاشق این هستند که در خانه خود بنشینند و غذا برایشان تا دم در خانه فرستاده شود؟ و یا اینکه خوردن وعده های غذایی در بیرون از خانه از مهم ترین تفریحات مردم است؟ حتما می دانید که افراد وقتی میخواهند رستورانی را انتخاب کنند، اول در اینترنت جزئیات رستوران، مانند منوی غذا، فضا و نظرات کاربران را می خوانند. پس چه بهتر از این که اگر کسب و کارتان مربوط به خدمات غذایی می شود، هر چه بیشتر خودتان را به مخاطبان در اینترنت نشان دهید.

درمان

زمانی که نشانه هایی از یک بیماری و یا ناراحتی جسمی در خود مشاهده می کنید، اولین کاری که می کنید چیست؟ حتما شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر از گوگل می پرسید! درصد بالایی از کاربران اینترنت به دنبال راه های درمانی خود در فضای مجازی می گردند. بنابراین اگر در حوزه درمان و خدمات درمانی فعالیت دارید، می توانید با استفاده از دیجیتال مارکتینگ برند خود را به افراد بیشتری معرفی کنید. همچنین می توانید با نیاز های مخاطبان خود آشنا شوید و با آن ها ارتباط برقرار کنید.

در بازاریابی اینترنتی چه استراتژی باید داشته باشم؟

تا به اینجا با معنی دقیق و اهمیت دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید، احتمالا به فکر این افتاده اید که شما هم از این روش بازاریابی استفاده کنید و بیزینس خود را رونق دهید. برای این که دیجیتال مارکتینگ به خوبی برای کسب و کار شما عمل کند، باید چند مرحله را انجام دهید. با کمک این مراحل می توانید یک استراتژی کاربردی و دقیق برای بازاریابی اینترنتی خود داشته باشید.

حتما بخوانید :  24 دلیل برای انتخاب پلتفرم مدیریت سئو مانگو به عنوان دستیار سئو

مرحله اول: برنامه ریزی کن

 اولین قدم برای ساختن یک استراتژی در دیجیتال مارکتینگ داشتن یک برنامه دقیق است. یعنی اول تمامی اطلاعات مربوط به رقبا، مخاطبان و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را بررسی و تحلیل کنید. مثلا بدانید که مخاطبان شما از چه پلتفرم و در چه زمان هایی استفاده می کنند. یا اینکه رقیب های شما از چه ابزارهایی استفاده کرده اند و موفق شده اند. پس از اینکه هزینه های آن را برآورد کردید، بررسی کنید که با تصمیماتی که برای دیجیتال مارکتینگ بیزینس خود گرفتید، در چه مدت زمان چه نتایجی قرار است به دست آورید.

مرحله دوم: بازدید و ترافیک بگیر

حالا وقت آن است که توجه ها را به سمت خود جلب کنید. در بخش ابزارهای دیجیتال مارکتینگ توضیح دادیم که چطور می توانید از راه های مختلف خود را به مخاطبانتان نشان دهید. مثلا اگر منبع کسب و کار و درآمد شما از وب سایت است، می توانید از SEO کمک بگیرید و ترافیک زیادی را به سمت صفحات وب سایت روانه کنید. هر چقدر بیشتر خودتان را به مخاطبان نشان دهید، در دیجیتال مارکتینگ موفق تر خواهید بود.

مرحله سوم: مخاطب رو راضی کن

خب مخاطبان زیادی را هم جذب کردید، بعدش چه؟! اینجاست که می توانید با آن ها ارتباط برقرار کنید. یک محتوای جذاب و کاربردی که سوال آن ها را پاسخ می دهد و در نهایت موجب استفاده مخاطبان از خدمات شما می شود یک نمونه از ارتباط برقرار کردن و تعامل داشتن با مخاطب است. همچنین، کار کردن بر روی تجربه کاربری در پلتفرمی که خدمات خود را ارائه می دهید نیز می تواند اثر بخش باشد. هر چقدر کاربران تجربه لذت بخش تری را از وب سایت یا اپلیکیشن شما داشته باشند، احتمال بیشتری دارد که وارد مرحله تبدیل بازدید کننده به مشتری، یعنی مرحله بعد شوید!

مرحله چهارم: به مشتری تبدیل کن

تمام مراحلی که در این مقاله از سایت میموس گفتیم همه برای آن بود که بازدید کنندگان وب سایت شما را به خریدار تبدیل کنید. یعنی بعد از این که رضایت بازدیدکنندگان را جلب کردید، وقت آن است که اعتمادشان را برای خرید هم جلب کنید. با پاسخگویی به سوالات آن ها و دادن خدمات بیشتر مثل ارسال رایگان محصولات، پرداخت قسطی و دیگر موارد مشابه، آن ها را به استفاده از سرویس های خود ترغیب کنید.

حالا که شما با تمامی جنبه های دیجیتال مارکتینگ آشنا هستید و مراحل صحیح آن را برای ساختن یک استراتژی کاربردی می دانید، یک سر و گردن از رقبای خود جلوترید! حالا می دانید که کسب و کار شما چقدر برای بقا و پیشرفت خود به دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارد. می توانید همین حالا یک قلم و کاغذ به دست بگیرید، ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ را بررسی کنید، درباره مخاطبان هدفتان تحقیق کنید و یک برنامه عالی بچینید!

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)