2022-06-06

در اکثر موارد طراحی وب سایت به منظور توسعه کسب و کار و خدماتی است که قرار است ارائه شود انجام میگیرد. اگر کسب و کار اینترنتی دارید، شما به دنبال دست یابی به مخاطب هستید.

تا مخاطبان خود را به خریدارانی تبدیل کنید که در نهایت برای شما سود بیشتری را به ارمغان بیاورند. ممکن است یک سایت خبری داشته باشید که باز هم به دنبال این خواهید بود تا مخاطبان اخبار و محتوای شما را بخوانند. پس در تمامی این موارد جلب رضایت مخاطبان در اولویت قرار دارد. در نهایت شما هر خدمت و کسب و کاری که داشته باشید، دوست دارید سایتی داشته باشید که شرکت شما را با روشی خاص با نرخ تغییر بالا ارائه کند.

پس لازم است برای طراحی وب سایت خود وقت مناسبی در نظر داشته باشید. زیرا همیشه اولین برداشت خیلی مهم است و شما نمی‌توانید اولین برداشت را از نو بسازید. موارد زیادی است که باید برای یک طراحی وب سایت خوب در نظر گرفته شود. طراحان وب سایت تلاش می‌کنند بهترین طراحی را انجام بدهند اما یک طراحی زیبا هدف نهایی نیست، پس یک تجربه خوب برای کاربر رقم بزنید، ما چهار درس از تجربه کاربری آموختیم که شما هم بهتر است آن را یاد بگیرید..

چند نکته در مورد طراحی وبسایت مخصوص کسب و کار برای جلب رضایت مخاطبین

اگر وب سایت شما کاربر پسند نباشد یا به هر دلیلی بازدید کنندگان آن را دوست نداشته باشند… چنین پیامد هایی را به دنبال خواهد داشت: چیزی از سایت شما نمی‌خرند، حتی ممکن است، دیگر از آن بازدید هم نکنند. پس مهم‌ترین نظر، نظر کاربران است، نه نظر طراحان و کارشناسان. حتی اگر کارشناسان شما در زمینه طراحی وب سایت فعالیت می‌کنند. چرا که شما انتظار دارید که سود خود را از مخاطبان دریافت کنید. هر وب سایتی با توجه به زمینه‌ای که در آن فعالیت می‌کند مخاطبان خاصی دارد.

همیشه راهنمایی‌هایی که متخصصان UX به شما ارائه می‌دهند نمی‌تواند در طراحی سایت به شما کمک کند بالاترین میزان رضایت مخاطبین را داشته باشد.

گوگل آنالیتیکس بیشتر در زمینه سئو و تعاملی که وبسایت شما با دیگر وبسایت ها و البته رفتار کاربران در وبسایت شما کاربردی تر است. برای مثال شما بعد از اعمال تغییراتی متوجه می‌شوید که نرخ پرش وب سایت شما افزایش یافته است که نشان دهنده‌ی نارضایتی مخاطبان می‌باشد.

اما برای پیدا کردن دلیل نارضایتی کاربران گوگل آنالیکس به شما کمکی نمی‌کند. شما باید دلیل این مسئله را از مخاطبان خود بپرسید. همیشه بعد از نسخه جدید طراحی وب سایت یا اعمال تغییراتی در آن سوالاتی را از مخاطبان وب سایت بپرسید. این سوالات می‌تواند دید خوبی نسبت به رضایت آن‌ها به شما بدهد، البته این ها بازخورد مخاطب هستند، و شما میتوانید هوشمندانه از آنها بپرسید و فیبدک دریافت کنید.

تعدادی از این سوالات می‌توانند به اشکال زیر مطرح شوند؛

۱# برداشت شما از طراحی وب سایت و خود وب سایت در اولین ورود چگونه بوده است؟

در ابتدای این مقاله گفتیم تغییر اولین برداشت کار مشکلی خواهد بود، پس طراحی وب سایت و بستر آن شما باید در اولین بازدید آن برداشتی را که شما به دنبال آن هستید را برای مخاطب ایجاد کند.چند نکته در مورد طراحی وبسایت مخصوص کسب و کار برای جلب رضایت مخاطبین - برداشتن کاربران از طراحی وبسایت اگر وب سایتی در زمینه طنز دارید باید برداشتی راحت و ریکلس را ایجاد کند یا اگر خدماتی در زمینه بانکی ارائه می‌دهید مهم‌ترین مسئله این است که مخاطبین در بازدید اول حس اعتماد و امنیت را نسبت به وب سایت شما پیدا کنند.

مواردی مثل شکل‌ها و رنگ‌ تصورات ذهنی را تغییر میدهند و در ساختار وب سایت و برند تأثیر می‌گذارند.

شکل‌ها و رنگ‌ها همگی در ساختار سایت تأثیر می‌گذارند.

۲# پرسش از مخاطبین 

برای شنیدن هدف مخاطبین از ورود به وبسایت و نظرشان در مورد طراحی وب سایت دنبال راه حل باشید. گفتیم که هر وب سایت مخاطبان خاص خود را جذب می‌کند، پس لازم است که شما بدانید مخاطبان شما با چه هدفی به وب سایت شما وارد شده‌اند، آیا به دنبال خرید و یاد‌گیری و آموزش وارد شده‌اند و یا بازدید آن‌ها از روی حس کنجکاوی و خواندن محتوا بوده است.

۳# یافتن موارد مورد علاقه مخاطب در وبسایت

بعد از دانستن کیفیت برداشت اول مخاطبان از وب سایت و هدف آن‌ها شما باید بدانید که مخاطبان چه چیزی را در وب سایت شما بیشتر دوست دارند. این کار کمک میکند بتوانید تغییرات مفیدی را در وب سایت خود اعمال کنید. بدین صورت که چیز‌هایی را که مخاطبان دوست دارند را تغییر ندهید و به دنبال بهبود بخش‌هایی باشید که مخاطبان از آن راضی نیستند. با این روش شما تا حد زیادی می‌توانید اطمینان داشته باشید که تغییراتی را که در طراحی وب سایت اعمال می‌کنید، در جهت افزایش رضایت مخاطبان عمل خواهند کرد.

۴# مخاطبان در چه حدی به وب سایت شما اعتماد دارند؟

اعتماد عامل مهمی استچند نکته در مورد طراحی وبسایت مخصوص کسب و کار برای جلب رضایت مخاطبین - اعتماد کاربر به وبسایت ما که مخاطبان با داشتن آن از وب سایت شما خرید می‌کنند یا از خدماتی که شما ارائه می‌دهید استفاده می‌کنند. علاوه بر گواهینامه SSL و امنیت سایت، طراحی وب سایت شما هم تأثیر زیادی بر اعتماد مخاطبان نسبت به وب سایت شما دارد. سعی کنید میزان اعتماد آن‌ها را در یک مقیاس ۱ – ۱۰ بدست بیاورید. و همواره سعی کنید نکاتی را در طراحی سایت رعایت کنید که بر روی  افزایش اعتماد مخاطبان مؤثر است.

نکاتی را در طراحی سایت رعایت کنید که بر روی افزایش اعتماد مخاطبان مؤثر است

۶# نظر مخاطبان خود را در مورد نسخه جدید و قدیم طراحی وب سایت خود بپرسید؟

وقتی طراحی وبسایت را با نسخه جدید تغییر دادید با یک سوال ساده می‌توانید، تأثیر آن را بر روی رضایت مخاطبان خود بفهمید. کافی است از مخاطبان بخواهید که طراحی وبسایت را در دو نسخه قدیم و جدید با هم مقایسه کنند. آنها میتوانند در این مورد نظر خود را به شما بگویند.

البته سوال شما باید از کسانی باشد که با طراحی قدیمی‌تر وب سایت آشنایی دارند. همیشه مراقب باشید که طراحی جدید باعث نارضایتی مخاطبان نشود، چرا که در اکثر موارد آن‌ها تغییرات بزرگ را دوست ندارند و مدتی طول خواهد کشید تا با آن احساس راحتی کنند. حتی ممکن است آن‌ها در مقابل تغییراتی که برایشان بهتر است هم واکنش منفی نشان دهند.

مخاطبین وبسایت شما همیشه تغییرات بزرگ را به سادگی هضم نمیکنند

۷# بازخورد کاربران تا چه میزان در بهبود وب سایت شما کمک کننده است؟

با جمع‌آوری بازخورد مخاطبان شما نظر آن‌ها را در مورد وب سایت خود می‌فهمید آیا دانستن این مسئله واقعاً به شما در بهبود کسب و کار و یا خدماتی که ارائه می‌دهید کمک می‌کند؟

شما باید بدانید که کسب و کار‌های بزرگ و موفق همواره طراحی وب سایت خود را با توجه کردن به بازخورد مخاطبان خود انجام می‌دهند. برای شناخت مخاطبان جمع‌آوری بازخورد آن‌ها تنها راه موجود نیست، اما بدون شک یکی از بهترین راه‌ها می‌باشد. شما با سوال کردن از کاربران می‌توانید در مورد طراحی وب سایت مورد نظر بهتر و سریع‌تر تصمیم بگیرید.

بازخوردهای دریافتی از کاربران، از بهترین روش های بهبود کیفیت کلی سایت است

۸# ابزار‌هایی برای جمع‌آوری بازخورد کاربران نسبت به وبسایت10 قانون بسیار مهم در بازاریابی اینترنتی که باید بدانید

ابزار‌های Survicate و Qualaroo دو ابزاری هستند که می‌توانند در زمینه‌ی جمع‌آوری بازخورد مخاطبان به شما کمک خوبی بکنند، شما می‌توانید ویجت‌های ساده‌ی پیشنهادی این دو ابزار را بر روی وب سایت خود قرار دهید تا بازخورد‌های کاربران خود را با روشی ساده بدست آورید. جمع‌آوری بازخورد‌ها به تنهایی کافی نخواهد بود، لازم است شما بعد از جمع‌آوری بازخورد‌ها به تجزیه و تحلیل آن‌ها مبادرت کنید و کارایی آن‌ها را مد نظر قرار بدهید و در نهایت مطمئن شوید که طراحی وب سایت شما به اندازه‌ی‌ کافی خوب می‌باشد.

تنها به این 8 مورد تکیه نکنید، خودتان آستین بالا بزنید و ببینید مشتریان از شما چه انتظاری دارند. صدای آنها را بشنوید، یک برگه برای درخواست آنها درست کنید و مشکلاتشان را بیان کنید، برای داشتن محتوای بهتر همیشه آن را بروز رسانی کنید. سعی کنید با مخاطب ارتباط برقرار کرده و به آنها کمک کنید چیزی که دنبالش هستند را به سادگی پیدا کنند.

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)