2017-12-13

بروزرسانی مرغ مگس‌خوار گوگل Hummingbird

از پاییز سال ۲۰۱۳ مرغ مگس خوار Hummingbird گوگل خودش را در نتایج جستجوی میلیاردها جستار منقوش کرده است و به کاربران نهایی یک گام دیگر در جهت محبوبیت بیشتر صفحه نتایج موتور جستجوی شخصی ارائه داده است.
فراموش کردن این مسئله ساده است که در حال حاضر میکرومومنت ها و پاسخ گوگل به سؤالات متنی تغییرات قابل‌توجهی نسبت به ۲۰ سال اول جستجو کرده است وقتی‌که کلمات کلیدی خاص نزدیک‌ترین نتایج را دیکته می‌کنند در عوض اینکه کل جستار را مورد ملاحظه قرار دهند.
برای درک کلی اهمیت به‌روزرسانی مرغ مگس خوار Hummingbird اجازه بدهید ببینیم جستجو قبل از انتشار آن چگونه بود، مرغ مگس‌خوار Hummingbird برای چه‌کاری طراحی‌شده بود و چرا زندگی ما را واقعاً تغییر داد.

۱# قبل از مرغ مگس خوار Hummingbird جستجو چگونه بود؟

به تابستان سال ۲۰۱۳ برمی‌گردیم، اصول سیگنال های سئو کم‌وب یش شبیه امروز بود. ما هنوز هم در زمان “محتوای بزرگ” زندگی می‌کنیم و از لینک‌ها کسب درآمد می‌کنیم (به‌جای اینکه آن‌ها را بخریم یا طراحی کنیم) و توانایی پاسخ دادن به پرسش‌های مهم افراد هنوز یک هدف بود. بااین‌حال دورنمای نتایج جستجو درست یک سال قبل از راه‌اندازی مرغ مگس‌خوار به‌طور برجسته‌ای متفاوت بود.

۲# ۲۰۱۲ نخستین دوره رشد Knowledge Graph

یک سال قبل از شروع کار مرغ مگس خوار Hummingbird، نتایج جستجو دقیقاً چیزی را به شما ارائه می‌دادند که جستجو می‌کردید – مثل اگر کلمه ” بازی” را سرچ می‌کردید، یک جمله طولانی یا حتی یک اختصار شناخته‌شده نمایش داده می‌شد. این‌ها با لغت‌های برجسته ارائه می‌شدند. نتایج اغلب اوقات دقیق بودند ولی پاسخ‌ها یا منابع کاملی در رابطه با درخواست جستجو شده ارائه نمی‌کردند. توانایی تجزیه‌وتحلیل موضوع مورد نظر هنوز چالشی بود که گوگل با آن مواجه بود به‌ویژه هنگامی‌که می‌توانست بین دو جستار مشابه اما متفاوت تمایز قائل شود.

یک مثال فوق‌العاده در این رابطه موسیقی و تئاتر است. اگر من اکنون از گوگل در رابطه با کلمه “Globe” بپرسم، اطلاعاتی در مورد تئاتر مشهور گلوب مربوط به ویلیام شکسپیر دریافت می‌کنم. اگر این موضوع در سال ۲۰۱۰ مورد جستجو قرار می‌گرفت شما احتمالاً اطلاعاتی در مورد کره زمین دریافت می‌کردید خوشبختانه این وضعیت شبیه جستجوی امروزی است. در حال حاضر ما می‌توانیم به‌سادگی جستار خودمان را تنظیم کنیم و گوگل اطلاعاتی را که در پاسخ به پرسش ما ارائه می‌دهد را دوباره دریافت و اصلاح خواهد کرد.

اگر پنج سال پیش بود، فرصت خوبی برای کلیک‌های اشتباه وجود داشت و ممکن بود جستارهای اضافی برای کسب نتایج صحیح موردنیاز باشد که حول‌وحوش Big Audio Dynamite II متمرکز بود.بااین‌حال بهتر است این جهش در درک متن بدان معنا باشد که هنگامی‌که شما به دنبال یک پاسخ دقیق هستید، گوگل آن را به شما ارائه دهد.

در ماه مه ۲۰۱۲ اعلام شد ایده کلی پشت Knowledge Graph این بوده که با ارائه اطلاعاتی درزمینهٔ ” محل مسکونی هیلتون پاریس ” شما به اطلاعاتی در مورد هتل‌های هیلتون در سین دست پیدا کنید (به‌جای دریافت نتایجی که یک نام مشابه را به ارث برده‌اند)
چیزی که باعث می‌شود Knowledge Graph قابل‌توجه باشد این است که به‌عنوان قاصد مرغ مگس‌خوار دوست دارد که به پرسش‌ها پاسخ منفرد بدهد نه اینکه یک‌رشته پاسخ طولانی به شما ارائه دهد، گام منطقی بعدی در رابطه با بروز رسانی از طریق غول جستجو است.

۳# ۲۰۱۱-۲۰۱۴  : Google Authorship

در طول روزهای اول آغاز کار مرغ مگس خوار Hummingbird جستارها با توجه به محتوای موجود با بهترین قابلیت پاسخ داده می‌شدند.
درحالی‌که Knowledge Graph بیش از یک سال قبل از مرغ مگس‌خوار به آرامی گسترش یافته است در طول زمانی که گوگل با اشاره به نتایج جستجو در جهت محتوای نوشته‌شده با منابع معتبر براساس عاملین اعطا رتبه ۲۰۰۹ مورد آزمایش قرار می گرفت نیز این توسعه ادامه داشت که همراه با افزایش نرخ داده‌های ساختاربندی شده, به ما برنامه کوتاهی را ارائه داد که به‌عنوان Google Authorship شناخته می‌شود.

بروز رسانی Google Authorship در طول چارچوب زمانی مشابه گوگل پلاس موجود بود و اجازه می‌داد تولیدکنندگان محتوا از سیستم اینترنت برای ارتباط ناشران با نشریه‌هایشان استفاده کنند. توانایی شناسایی ارتباطات بر اساس پروفایل‌های گوگل پلاس و نشانه‌گذاری “rel=author” به این معنی است که شناسایی نام کاربری ساده‌تر می‌شود و به کسانی که محتوا تولید می کنند راهی برای افزایش کسب وکار با اعتمادی که ایجاد می کند, ارائه می دهد.
برای اینکه ببینیم چرا authorship در طول سال ۲۰۱۴ از سرویس کنار گذاشته شد نیازمند مقاله‌ای در این مورد هستیم. اکثر کارشناسان صنایع و کارمندان گوگل به نرخ پایین پذیرش، تغییرات حاشیه‌ای در رفتار کاربر نهایی در SERPs اشاره می‌کنند و واقعیت این است که گوگل همیشه دلیل اینکه چرا authorship منسوخ شد را بررسی می‌کند.

۴# اهداف بروز رسانی مرغ مگس‌خوار گوگل چیست؟

به‌روزرسانی مرغ مگس خوار Hummingbird – که در ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۱۳ اعلام شد اما درواقع ماه پیش اجرا شد – مرحله تکاملی بعدی پس از بروز رسانی کافئین (Caffeine) در سال ۲۰۱۰ و سایر تغییرات بزرگی بود که پاسخ کاربران و کسب نتایج جستجو را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
مرغ مگس‌خوار پیشرفت بزرگی را در تکنولوژی جستجوی گوگل نشان داد و حدود ۹۰ درصد از جستجوها را در سراسر دنیا تحت تأثیر قرارداد.

مرغ مگس‌خوار حول‌وحوش سه جزء کلیدی متمرکز است:

– جستجوی مکالمه

با توانایی در استفاده از پردازش زبان عادی، نتایج جستجو می‌تواند نتایج جستار را در رابطه با عنوان و میزان بلندی مجدداً بازیابی و اصلاح کند. با توانایی سنجش متن به یک شیوه معنایی، مرغ مگس‌خوار به کاربران اجازه می‌دهد تا با اطمینان بیشتر به جستجوی موضوعات اصلی و فرعی بپردازند به‌جای اینکه مجبور به مهندسی جستار با استفاده از Google-fu باشند.

– جستجوی انسانی (شخصی)

اگر شما از موتورهای جستجو در طول روزهای اولیه اینترنت استفاده کرده باشید به یاد می‌آورید که چقدر یافتن چیزی که به دنبال آن بودید سخت بود وقتی‌که دانشی در رابطه با یک موضوع خاص وجود نداشت. مرغ مگس‌خوار در جستجوی حل این مشکل بر موضوعات مرتبط و مترادف‌ها متمرکز است. با سازمان‌دهی نتایجی که به کاربران کمک می‌کند چیزی که به دنبال آن هستند را پیدا کنند، مرغ مگس‌خوار به گوگل کمک می‌کند یک گام بیشتر به سمت شخصی شدن (انسانی شدن) پیش برود.

– مبانی جستجوی صوتی

از آنجایی که مرغ مگس‌خوار از متن و قصد برای ارائه نتایج منطبق با نیازهای کاربر استفاده می‌کند، نتایج محلی دقیق‌تر شده است. اگر شما قبلا به دنبال یافتن یک رستوران ویتنامی بزرگ دریکی از شهرهای ایالات‌متحده بودید باید به‌دقت اسامی خودتان را انتخاب کنید و از عبارات مصطلح یا هر چیزی که باعث شود شما نتایجی را در رابطه با شهر Ho Chi Minh و Hanoi دریافت کنید بپرهیزید.
باارزش اسمی این دو مورد پیش‌فرض شهرهای بزرگ مواد غذایی ویتنام هستند اما این چیزی است که شما در ابتدا به دنبال آن بودید؟ البته که نه! زیرا غذا توسط رستوران ارائه می‌شود.
ترکیبی از پردازش زبان محاوره‌ای و درک تمایل انسانی بر اساس موقعیت مکانی به این معناست که آنچه امروزه به‌عنوان تعهد در نظر گرفته می‌شود نتیجه سال‌ها تلاش برای تبدیل رؤیا جستجوی معنایی به واقعیت است.

بهبود جستجوی محلی

با استفاده از جستجوی معنایی و پردازش زبان عادی با توجه به اینکه انسان‌ها چگونه فکر می‌کنند، آرزو دارند و چگونه از موتورهای جستجو برای یافتن چیزی که به دنبال آن هستند استفاده می‌کنند، روش قدیمی صحبت با کلمات کلیدی در یک وب‌سایت کسب‌وکار محلی و توضیحات متا کمتر اهمیت خواهند داشت.

این بدان معنی است که کار طولانی اسپم کردن صفحه با کلمات کلیدی و جعل نام تجاری مجدداً تضعیف‌شده است اگرچه این عمل استفاده زیادی (اغلب با موفقیت) تا به امروز داشته است.
از دیدگاه بدبینانه، این ویژگی بود که به‌عنوان یک اشکال دیده می‌شد که مقصر را الگوریتم مسئول مجازات کسب‌وکارها می‌دانستند که سال‌های زیادی است از تاکتیک‌های ارزش ظاهری استفاده می‌کند. برای خوش‌بین‌ها، این به معنای فرصتی در استفاده بیشتر از کلمات موجود در فرهنگ لغت است که چه کسی، چه جیزی، چرا، کجا و چگونه را درست مثل انسان‌ها مطرح می‌کند.

۵# میراث مرغ مگس خوار Hummingbird

به‌روزرسانی مرغ مگس‌خوار شهرتی به‌اندازه بزرگ‌ترین حرکت تغییردهنده یک بازی دارد که گوگل از طریق انتشار آن انجام داده است.
اما این حرکت چه بود؟
بستگی به این دارد که چطور به آن نگاه کنید و اینکه مرغ مگس‌خوار واقعاً چه‌کاری برای کاربران و دنیای جستجوی ارگانیک انجام می‌دهد. خود به‌روزرسانی نمی‌تواند باعث خرابی SERPs شود مانند کاری که پیشینیان پاندا و پنگوئن انجام دادند و نمی‌تواند قدم اول در استفاده از رویکرد مرتبط با داده باشد که نتایج قابل‌اعتمادی برای جستار ارائه می‌دهد. این حتی اولین قدم مهم در بهبود شاخص بندی اطلاعات نبود.
مرغ مگس‌خوار نمی‌تواند باعث تغییرات عظیمی شود که برای آن ساخته‌شده است اما به این معنی هم نیست که اهمیت آن باید کاهش یابد. مرغ مگس‌خوار بر شانه‌های کافئین، به‌روزرسانی Knowledge Graph و نیروی authorship که اکنون منسوخ‌شده است قرارگرفته است که منتهی به چیزی شده که بسیاری آن را پیاده‌سازی الگوریتم اصلی گوگل می‌نامند به‌جای اینکه یک افزونه باشد.

گوگل نمی‌تواند فیلتر هوای موتور جستجو را جایگزین کند بلکه کل موتور را جایگزین کرده است.

گوگل بر ارائه نتایجی متمرکز است که از بخش انسانی تمایل کاربر در سطح عنوان و بلندی جستار حمایت می‌کند و تا به امروز وقتی‌که یک کاربر به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی میکرومومنت ها است تا عنوان‌هایی در رابطه با Do/Know/Go پوشش دهد مرغ مگس‌خوار سزاوار سهم منصفانه‌ای از تشکرهای آن‌هاست.

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)