2023-01-18
روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی : روانشناسی در هر حوزه ای کاربرد دارد. روانشناسی رنگ ها با متقاعد سازی دیگران، رابطه مستقیمی دارد و یکی از مهم ترین جنبه های بازاریابی و برندینگ است. ترکیب رنگ ها در اینفوگرافی ها، طراحی لوگو، هویت برند و طراحی بنرهای تبلیغاتی کاربرد دارد. همچنین تحقیقات انجام شده ثابت کرده که بیشترین درصد میزان تصمیم گیری مشتریان به رنگ ها و جلوه آنها بستگی دارد.
اگر شما هم می خواهید برندسازی کنید، اولین مرحله طراحی لوگو برای شرکت است. انتخاب رنگ برای لوگو معنا و مفهوم متفاوتی دارد که شما می توانید برای اینکار با طراحان حرفه ای مشورت کنید.
درمورد روانشناسی رنگها ویکی پدیا بیان کرده :
روانشناسی رنگ (به انگلیسی: Color psychology) به معنای مطالعه رنگها به عنوان عامل تعیین کننده رفتار انسان است. رنگ بر روی برداشت هایی که واضح نیستند و یا مبهم اند تاثیر میگذارد.
رنگها، دارای ویژگیهایی هستند که قادرند تا تاثیرات خاصی را بر روی انسانها ایجاد کنند. رنگها همچنین میتوانند باعث تقویت اثر بخشی تسکین دهنده باشند.
برای مثال، قرص های قرمز یا نارنجی معمولاً به عنوان محرک استفاده می شوند.
البته چگونگی تأثیر رنگ بر روی افراد ممکن است بسته به سن،جنسیت و فرهنگ، آنها متفاوت باشد. به عنوان مثال، مردان تمایل دارند گزارش دهند که لباسهای قرمز یا امثال ان که رنگهای شاد و روشنی هستند، جذابیت زنانه را افزایش میدهد.
اهمیت رنگ در برند سازی :
- هر رنگ مفهومی را به مخاطب منتقل می کند.
- با انتخاب رنگ، هویت برند را انتخاب می کنیم.
- رنگ به برند اعتبار می بخشد.
- با رنگ از رقیبان متمایز میشویم.
روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی
این موضوع حقیقت دارد که هر رنگی قابلیت تبدیل شدن به رنگی دیگر را ندارد و نمیتوان رنگ سبز را به زرد لیمویی تبدیل کرد. بنابراین نیاز است به شناخت و تصمیماتی هوشمندانه در مورد طیفهای مختلف رنگی در دنیای اطرافمان مجهز شویم.
[promotion id=”27780″]
1# روانشناسی رنگ در بازاریابی و تصورات اشتباه در مورد آن
اغلب به دلیل اولویتهای شخصی، تجارب، نوع تربیت، زمینه و تفاوتهای فرهنگی، هر کدام از رنگها روی ما تاثیر خاصی میگذارند. مثلا رنگهایی نظیر زرد یا بنفش قادرند احساسات ویژهای را در شما ایجاد کنند، اما هنوز چیزهای زیادی در این رابطه برای یادگیری وجود دارد و ما میپذیریم که پاسخ همه سوالات را نمیدانیم. کلید اصلی این مساله، جستجوی راههای عملی برای تصمیمگیری در مورد رنگ و انتخاب آنهاست، ولی هرگز فراموش نکنید که رنگ ها به تنهایی پرونده شما را خوب نمی کنند.
2# روانشناسی رنگ در برندها و تجارت آنلاین
نام تجاری یا همان برند یکی از مهمترین موارد مرتبط با ادراک رنگ است و مقالات بسیاری در رابطه با آن شکل گرفته است. تلاشهای بیشماری برای دستهبندی پاسخدهی به مشتری بر اساس رنگهای مختلف انجام شده است:
اما حقیقت این است که رنگ، بیش از حد به تجربیات شخصی وابسته است و بیانگر احساسات ویژهای است. با این حال، الگوهای پیام رسانی از طریق رنگ گستردهتر هستند.
بر اساس تحقیقی با عنوان “تاثیر رنگ در بازاریابی”، محققان دریافتند که بیش از 90% از قضاوتهایی که در مورد محصول شکل میگیرد، بسته به نوع محصول، صرفا متکی بر رنگ است. با توجه به نقشی که رنگ در برندسازی ایفا میکند، در ارتباط بین برندها و رنگ، بر اساس درکی که از یک رنگ ایجاد میشود، آن رنگ برای برند خاصی استفاده میشود (به این معنا که رنگ مناسب فروش چه چیزی است؟)
تحقیقی با عنوان “قرمز هیجان انگیز و آبی آرامش بخش” نیز تائید میکند که تمایل به خرید در مشتریان، تا حد زیادی تحتتاثیر رنگهایی است که در درک یک برند نقش دارند. حقیقت اینست که رنگها روی دید و نظر مشتری نسبت به شخصیت برند موثر هستند.
دیگر تحقیقات نشان میدهد که مغز ما، برندهایی را که بلافاصله قابل شناخت هستند ترجیح میدهد و در این میان، رنگ یک عنصر مهم در ایجاد این شناخت است. حتی تحقیقی درا ین رابطه پیشنهاد میکند که برای برندهای جدید رنگهایی انتخاب شود که آنها را از سایر رقبا متمایز میکند.
هنگامی که بحث چینش و انتخاب رنگ مطرح میشود، تحقیقات نشان داده است که پیشبینی واکنش مصرفکننده به تناسب رنگ و برند، بسیار مهمتر از خود رنگ است.
جنیفر آکر روانشناس و استاد دانشگاه استنفورد، مطالعاتی در این زمینه “ابعاد شخصیت برند” انجام داده است و اشاره میکند که 5 بعد روی شخصیتسازی برند موثر هستند:
برندها گاهی اوقات، بین دو مورد از این ابعاد قرار میگیرند اما معمولا بیشتر به یکی از این ابعاد متمایل هستند. بنابراین رنگ ویژه آن بعد برای برند در نظر گرفته میشود (برای مثال، رنگ قهوهای برای استحکام، رنگ بنفش برای کمال و رنگ قرمز برای هیجان). تقریبا هر مطالعه و تحقیق علمی در زمینه رنگها و برندسازی به شما خواهد گفت که رنگها، از شخصیتی که میخواهید برای برند ارائه دهید پشتیبانی میکنند و نیازی نیست از رنگهای کلیشهای در این رابطه استفاده کنید.
مثلا رنگ سبز، معمولا بعنوان رنگی آرامش بخش مطرح میشود و گاهی برای برندهای مربوط به محیط زیست استفاده می شود اما لزوما اینطور نیست و گاهی برای برندهای مربوط به فضاهای مالی نیز کاربرد دارد. یا رنگ قهوهای که برای درخواست تجدیدنظر مفید است، میتواند در مفهوم و زمینه دیگر برای ایجاد گرما و احساس صمیمیت و شکرگزاری و یا برای تحریک اشتها بکار رود (هر تجارتی که در زمینه شکلات تا به حال دیدهاید).
نتیجهگیری: هیچ دستورالعمل مشخص و واضحی برای انتخاب رنگهای برند وجود ندارد. عبارت “بستگی دارد” یک جواب کسلکننده در این رابطه است اما جوابی درست است. با اینحال زمینه کاری شما باید در یک نظر به مخاطب منتقل شود و در این راستا احساس و تصوری که برند شما یا محصولتان ایجاد میکند بسیار مهم است.
حتما شرکت های زیادی دیده اید که لوگوی خودشان را در مدت زمان تغییر داده اند، شاید گنده ترین آنها گوگل باشد که لوگوی خود را بارها تغییر داده است (منظورمان دودل های Doodle گوگل نیست)، و این چیزی شایع است بالاخره شرکت ها بازخورد های کاربران را دریافت می کنند. آنها از فیدبک مشتریان استفاده می کنند و لوگو های بهتری می سازند، مثلا منچستر یونایتد 120 سال لوگوی باشگاه را 7 مرتبه عوض کرده است.
3# روانشناسی رنگ در خرید – تمایلات رنگی مردان و زنان
یکی از آزمایشات جالب در این مورد، تحقیق جوهال لوک در مورد انتساب رنگ است. نتایج نشان میدهد که انتخاب و ترجیحات رنگ بسته به جنسیت اشخاص فرق میکند (البته بیشتر اشخاص حاضر در آزمایش از جوامع غربی بودهاند) . جالبترین نکته در این آزمایش تمایل هر دو جنس به رنگ آبی و اختلاف جنسیتها روی رنگ بنفش بود.
البته محیط زندگی و همچنین جنبههای فرهنگی نقش مهمی را در انتخاب رنگ مناسب توسط مردان و زنان ایفا میکنند و انتخابهای فردی را تحتتاثیر قرار میدهد. بعنوان نمونه، مجله Smithsonian نشانداد که چطور رنگ آبی و صورتی به ترتیب با سلیقه پسران و دختران ارتباط دارد و چگونه از آنها استفاده میشود.
رنگهای مورد علاقه مردان و زنان:
رنگهایی که کمتر مورد علاقه زنان و مردان است:
تحقیقات بیشتر در مورد درک و تنظیمات رنگها نشان میدهد که برای سایهها، ته رنگها و رنگها، مردان معمولا رنگهای جسورانه و بولد را ترجیح میدهند در حالی که زنان رنگهای ملایم را میپسندند. همچنین مردان بیشتر سایه ایی از رنگهای مورد علاقهشان (رنگهایی که رنگ سیاه به آنها اضافه شده است) را انتخاب میکنند ولی زنان بیشتر ته رنگهایی ملایم از رنگها را ترجیح میدهند (رنگهایی که رنگ سفید به آنها اضافه شدهاست). با این صحبت ها حتما میدانید که هنرمدان یا تولید کنندگان آثار هنری کار سختی پیش رو دارند. وقتی طراحی خلاقانه پیش روی تولید کننده باشد وی برای فروش محصولات هنری نیاز به راهکار دارد.
اگرچه مساله جنسیت یک بحث داغ در تئوری رنگهاست، اما من نمیتوانم آن را درک کنم. برندها به سادگی خارج از کلیشههای جنیستی کار میکنند. در واقع مقوله “تناسب درک شده” نباید اینقدر سفت و سخت بعنوان یک فرضیه در موفقیت برند و محصول بکار گرفته شود صرفا به این دلیل که رنگها با سلیقههای نظرسنجی شده مطابقت ندارد. بنابراین بسیاری از برند ها هم به این رنگی اعتماد نکرده و صرفا آن را نادیده می گیرند.
4# هماهنگی و تبدیل رنگ ها
بر اساس یک اصل روانی شناخته شده: جداسازی و تکبودن اثر باعث میشود که بیشتر در خاطر بماند. تحقیقات به وضوح نشان میدهند که وقتی یک متن یا تصویر متمایز از محیط اطرافش است، اشخاص قادرند بهتر آن را تشخیص دهند و به یاد بیاورند.
دو مطالعه در ترکیب رنگها، یکی راجع به ارزیابی زیبایی شناسی و دیگری راجع به یافتن تنظیمات و ترجیحات مشتریان، منجر به پیدا کردن الگوهای رنگی مورد علاقه طیف وسیعی از مشتریان با رنگهایی مشابه و پالتهای مورد علاقه آنها با کنتراستهای بالای رنگ شد و از لحاظ هماهنگی رنگ، یک ساختار بصری متشکل از رنگهای مشابه و نیز متضاد با رنگهای مکمل ایجاد شد:
میتوانید پسزمینه و اصول و مفاهیم رنگی را در یک سلسله مراتبرنگی در سایتتان مطرح کنید و مشتریان را به تعامل و کار با سایت بر اساس رنگها ترغیب نمایید:
اهمیت این موضوع در چیست؟
اگرچه ممکن است شما احساس یک دکوراتور داخلی را بعد از خواندن این بخش پیدا کنید، اما در هر صورت درک اصول بهینهسازی تبدیل به شما کمک خواهد کرد تا بسیاری از اشخاص را از سردرگمی نجات دهید و کار را برای آنها سادهتر کنید. مثال زیر را در زمینه تغییرات و تبدیلات رنگی دکمهها در سایت در نظر بگیرید:
تغییر رنگ دکمه به رنگ قرمز، نرخ تبدیل و تغییر را تا 21 درصد افزایش میدهد. ما قصد نداریم یک قضاوت شتابزده در مورد قدرت تک رنگ قرمز داشته باشیم. واضح است که بقیه صفحه که بیشتر به رنگ سبز متمایل است تعامل با سایر قسمتها را ساده میکند. در عین حال رنگ قرمز از لحاظ بصری رنگی متضاد با سبز و مکمل آن است.
در مورد تاثیر تک رنگها در آزمونهای چند متغیره شواهد دیگری نیز وجود دارد از جمله تحقیقات انجام شده توسط پاراس چوپرا که در مجله Smashing به چاپ رسیده است. چوپرا میخواست بداند که چطور میتواند دانلودهای بیشتری برای برنامه PDFProducer خود داشته باشد. او این متغیرها را در آزمونهایش بکار گرفت:
آیا میتوانید حدس بزنید کدام ترکیب بهتر بود؟ نتایج آزمون به صورت زیر بود:
[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]
شماره 10 نسبت به سایرین عملکرد بهتری در مقیاسی بزرگ داشت. این که شماره 10 توانسته بیشترین کنتراست را نسبت به بقیه داشته باشد، تصادفی نیست. اگر دقت کنید میبینید که متن PDFProducer کوچک و به رنگ خاکستری روشن است اما متنی که حاکی از عملکرد است “Download for Free” با حروف بزرگ و به رنگ قرمز است که کنتراست مورد نیاز برای داشتن یک نرخ تبدیل بالا را فراهم میکند.
[/box]
در چنین آزمونهایی مهم اینست که چطور “موفقیت ” را تعریف میکنیم. بیشتر ثبت نامها یا بیشتر کلیکها صرفا یک معیار اندازهگیری ساده هستند و به اشتباه اغلب بازاریابان صرفا به این دلیل که این موارد را میتوان به راحتی سنجید از آن استفاده میکنند.
5# چرا ما رنگ “آبی آسمانی” را به رنگ “آبی روشن” ترجیح میدهیم؟
اگرچه رنگهای مختلف، به طرق مختلف قابل مشاهده و ارائه هستند، اما نامهای توصیفی رنگها نیز بسیار اهمیت دارد.
بر اساس تحقیقی با عنوان “یک گل سرخ با هر نام دیگر”، زمانی که اشخاص میخواهند محصولی را بر اساس نامهای رنگی مختلف ارزیابی کنند، نامهای فانتزی طرفداران بیشتری دارد. برای مثال عنوان “mocha” یا همان قهوه، بسیار محبوبتر از رنگ مربوط به آن یعنی “قهوهای” است.
تحقیقات دیگر نشان میدهد که در رابطه با طیف وسیعی از محصولات، مصرفکنندگان، نامهای رنگی استادانه برای محصول را بیشتر از سایر نامهای اختصاص داده شده به آن محصولات میپسندند. همچنین اشخاص، نامهای رنگی غیرمعمولتر و منحصر به فردتر را برای هر چیزی از ژله گرفته تا پوشاک بیشتر دوست دارند.
6# پالت رنگی خود را پیدا کنید
ما در پایان این پست هستیم و هنوز به قاعده مشخصی برای انتخاب رنگ مناسب نرسیدهایم. در حقیقت حتی ممکن است سوالات بیشتری برایمان ایجاد شده باشد.
در واقع طبیعت متنوع تئوری رنگ بدان معناست که ممکناست هرگز پاسخی قطعی برای انتخاب رنگ مناسب وجود نداشته باشد.
البته این به آن معنا نیست که ما فکر کردن و نقد در این زمینه را متوقف کنیم. استفاده از پژوهشهای حاضر، پیشفرضهای ما را به چالش میکشد و سوالات سطح بالاتری را ایجاد میکند که این امر به نوبه خود راهی برای رسیدن به پاسخهای بهتر است.
تاثیر رنگ در تبلیغات و بازاریابی :
باوجود تمام صحبت هایی که در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ سئو میموس صورت گرفت. تاثیر رنگ به تجربیات اشخاص و به فرهنگ آنها بستگی دارد و نمی توان برای همه یک طراحی و رنگ مشخص را برای ترجمه احساس و اهداف مشخص کرد.
علاوه بر در نظر گرفتن مباحث روانشناسی در بازاریابی باید جنبه های فرهنگی را نیز در نظر گرفت. به عنوان نمونه رنگ سبز در روانشناسی رنگی آرامشبخش است اما در برند می تواند نشانگر مسائل مربوط به محیط زیست باشد.
در این مقاله از شرکت سئو میموس درمورد روانشناسی رنگ ها در تبلیغات و برندینگ، تاثیر رنگ در تبلیغات و بازاریابی و اینکه بهترین رنگ از نظر روانشناسی چه رنگی است صحبت کردیم. آیا تابحال به رنگ لوگوهای مختلف دقت کرده بودید؟ پاسخ شما را در دیدگاه ها می خوانیم.
مطهره نسیمی
مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)
اضافه کردن دیدگاه
سلام
در یک کلام فوق العاده بود. واقعا باید از این نوع مقالات بیشتر مطرح کنید
مثلا جدیدا تجربه کاربری و رابط کاربری نقش پررنگ تری در کسب و کارها ایجاد کرده است…
بازم از مقاله جامع تون متشکرم
سلام رامین عزیز
خوشحالیم که مقاله ما تونست نظر شما رو جلب کنه و براتون مفید باشه. قطعا در مقالات بعدی به موضوع مورد نظر شما هم می پردازیم.
سلام وقتتون بخير
براي يه اموزشگاه تاتو صورت چ رنگي پيشنهاد ميديد؟
ممنونم
سلام.
در حد پیشنهاد این رو عرض میکنم و بدون اینکه تخصصی در این زمینه داشته باشم:
رنگ های فلت و مت که سبکی متمایل به خاکستری و یا تیره دارند و شاید بیشتر بشه گفت از سبز خیلی سیر و آبی خیلی سیر و تیره بشه برای لوگو استفاده کرد.
من که ترکیب سفید و خاکستری را برای وب سایتم انتخاب کردم
White,Dimgrey,Grey
سلام خسته نباشید .
برای جذب مشتری در یک فروشگاه اینترنتی شال و روسری چه رنگی را پیشنهاد میدهید ؟
سلام امیر رضاجان. باید از رنگ های با صلابت و شاد استفاده کنید. که میتونم به رنگ های با مضمون نزدیک به بنفش و ابی یا قرمز و صورتی اشاره کنم.