2022-04-16

Impressions click through rate چیست : اگر تا الان از ابزارهای سئو استفاده کرده باشید، مطمئنا با واژه های Impression و CTR مواجه شده اید. این دو مورد رایج ترین اصطلاحات در سئو است که ما در این مقاله از سایت میموس قصد داریم به طور کامل درمورد آنها صحبت کنیم. در ابتدا بررسی می کنیم که Impression چیست و سپس می گوییم که مفهوم  CTR چیست؛ پس در ادامه با من همراه باشید.

Impression چیست؟

ایمپرشن تعداد دفعات دیده شدن هر صفحه می باشد. یعنی اینکه در نتایج جستجو چند بار مشاهده شده است. با یک مثال درک این موضوع برایتان راحت تر میشود.

برای نمونه فرض کنید که در اینترنت عبارت سئو چیست را سرچ می کنید و موتور جستجوگر در صفحه اول 10 وبسایت مرتبط را به شما نشان می دهد، در همین حین برای هر 10 سایت یک impression ثبت می‌شود..

پس هر ایمپرشن به این معنی است که سایت ما با جستجو عبارات مربوطه در نتایج جستجو وجود دارد.

3 نکته مهم در رابطه با Impression :

  • Impression حتما به این معنی نیست که کاربر وارد سایت ما شده است و از آن بازدید کرده است، برای نمونه ممکن است سایت ما در نتایج آخر قرار داشته باشد مثلا در لینک 9 و کاربر فقط تا لینک 4 را اسکرول کند و بعد از آن وارد سایت دیگری شود. همین کافی است تا سایت ما جزو 10 نتیجه برتر در موتورهای جستجوگر باشد و کاربر در آن حضور داشته باشد. در همین حین یک ایمپرشن برای صفحه ما ثبت میشود بدون اینکه حتی اسم سایت را دیده باشد و یا بر روی آن کلیک کرده باشد.
  • و اما دومین نکته اینکه اگر سایت ما در دومین صفحه نتایج باشد اما کاربر وارد صفحه دوم نشود، برای سایت ما Impression ثبت نمی‌شود.
  • اگر صفحه ای از سایت در جستجو کلمه ای در صفحه اول نتایج باشد، تعداد ایمپرشن های سایت در این کلمه برابر است با تعداد جستجو های آن.
حتما بخوانید :  چک‌ لیست همه‌ جانبه سئو تکنیکال | نکات ضروری و 100% کاربردی

امیدوارم تا اینجای مطلب مفهوم Impression‌ را به خوبی درک کرده باشید!

CTR چیست؟

CTR مخفف شده عبارت Clickthrough rate است و به معنای نرخ کلیک است. نسبت تعداد کلیک های دریافتی را به تعداد دفعات دیده شدن CTR می گویند.

فرض کنید impression سایت با یک کلمه کلیدی مشخص 80 باشد و از این 80 بار 20 بار بر روی سایت شما کلیک شده و کاربر وارد سایت شده است. در صورتی که ctr سایت شما برابر با 25 درصد است.

هر چه نرخ کلیک سایت بالاتر باشد، به این معنی است که کاربران بیشتری از سایت بازدید کرده اند و محتوای سایت برای آنها مناسب تر بوده است.

چگونه می توان CTR را بالا برد؟

برای اینکه نرخ کلیک مناسبی داشته باشید، مهم ترین نکته این است که در جایگاه مناسبی از صفحات جستجو قرار بگیرید. و اما برای اینکه بتوانید CTR صفحات خود را بهبود ببخشید بهتر است که موارد گفته شده در لیست زیر را در نظر بگیرید:

هر صفحه از سایت را برای عبارت های مرتبط سئو کنید.

از صفحات دیگر در نتایج جستجو متمایز باشید، برای اینکار می توانید از عنوان های جذاب استفاده کنید.

در توضیحات متا یا دیسکریپشن، توضیحات کاربردی بنویسید و از کلمات کلیدی در آن استفاده کنید.

 همچنین می توانید داده های ساختار یافته ای در سایت استفاده کنید تا علاوه بر عنوان و توضیحات، اطلاعات دیگری مانند میزان رای کاربران و سوالات متداول را نشان دهد، زیرا اینها می تواند در نرخ کلیک تاثیر داشته باشد.

نحوه بررسی Impression ‌و CTR :

ابزار سرچ کنسول یکی از بهترین ابزارهایی است که شما می توانید به چنین آمارهایی دست پیدا کنید. اگر با این ابزار سئو و آنالیز سایت آشنایی ندارید در ادامه مقالات میموس با ما همراه باشید زیرا قصد داریم تا آموزش کامل سرچ کنسول را در اختیارتان قرار دهیم.

حتما بخوانید :  چطور در افزونه وردپرس Yoast SEO ریدایرکت 301 بسازیم؟

اما اگر از این ابزار استفاده می کنید، از طریق پنل سرچ کنسول وارد بخش performance شوید و از بخش بالای صفحه بر روی new کلیک کنید و پس از وارد کردن کلمه‌ی کلیدی مد نظر در query اطلاعات ctr و impression‌ مربوط به آن را مشاهده کنید.

(یک نکته قابل توجه اینکه شما می توانید برای بررسی CTR و Impression بازه زمانی مشخصی تعریف کنید.)

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)