2017-10-08

اگر تابحال گوگل آنالیتیکس را روی وب سایت خود نصب نکرده اید، همین امروز اینکار را انجام دهید. گوگل آنالیتیکس یک ابزار فوق العاده برای بازاریابی اینترنتی محسوب می شود. اگر میخواهید از گوگل آنالیتیکس هدفمند استفاده کنید، باید برای آن آموزش کامل ببینید. ما قبلا آموزش جامع گوگل آنالیتیکس را منتشر کرده ایم. سراغ آن بروید اگر نمیدانید هدف ها Goals در گوگل آنالیتیکس چه بوده و چه کاربردی دارند. 

گوگل آنالیتیکس چیست؟ لوگوی گوگل آنالیتیکس

در ویکی پدیا آمده است: (به انگلیسی: Google Analytics) یک سرویس رایگان پیش آوری شده گوگل است که آمار بازدید کنندگان یک وب سایت را نشان می‌دهد. این دستاورد برای بازاریابان و وب مسترها برای واکاوی وب بکار گرفته می‌شود.

گوگل آنالیتیکس کاربرد های زیادی دارد، یکی از آنها تنظیم هدف است. با تنظیم هدف میتوان فهمید کاربران برای انجام کار تعیین شده توسط ما (همان هدف) چه کارهایی درون سایت انجام میدهند یا اینکه از کجا به آن می رسند. این ها اطلاعات ارزشمندی از رفتار کاربران Behavior و همچنین روش های کسب بازدید کاربران Acquisition را در اختیار ما قرار می دهد.

این اطلاعات کمک می کنند ما بفهمیم چرا کاری که ما انتظار داریم انجام نمی شود. چرا چیزی که میخواستیم نشد و در اصل، دلیل تمام کارهایی که میخواهیم یا نمی خواهیم رخ دهند را بفهمیم. به همین دلایل، گوگل آنالیتیکس که یک ابزار استخراج و رهگیری داده و اطلاعات است، ارزش زیادی در بازار کسب و کار و بازاریابی اینترنتی دارد. البته شاید هنوز قانع نشده اید چرا باید آن را روی سایت خود نصب کنید!  

[promotion id=”27420″]

چرا هر مدیر وب سایتی نیاز دارد تا یک حساب گوگل آنالیتیکس داشته باشد

همین که یک سایت داشته باشید، بزرگ ترین بهانه برای داشتن گوگل آنالیتیکس روی آن است. شما دوست دارید بفهمید کاربران از سایت شما چه می خواهند، پس حتما میدانید که روش دستیابی به انتظارات کاربران اینست که رفتار آنها را مطالعه کرده و به طور نامحسوس رفتار آنها را زیر نظر داشت تا تعامل آنها با سایت را وارسی کرده و از اطلاعات بدست آمده برای بهینه سازی درون سایت استفاده کنید.

گوگل آنالیتیکس در مورد کاربران به شما چه می گوید؟آیکن کاربران در گوگل آنالیتیکس

  • آنها از کجا آمده اند؟
  • آنها درون سایت چه کاری انجام میدهند؟
  • به کجا ها سر می زنند؟
  • چه بخش هایی را بیشتر دوست دارند؟
  • از کدام قسمت ها بیشتر دیدن می کنند و آن را دوست دارند؟
  • چرا روی لینک های تبلیغاتی شما کلیک نمی کنند؟
  • چرا سایت را زود تر ترک می کنند؟
  • چند دقیقه زمانشان را در سایت شما می گذرانند؟

گوگل آنالتیکس در مورد سئو چه می گوید؟ آیکن سئو در گوگل آنالیتیکس

  • کدام قسمت ها سریع ترین بخش های سایت هستند؟
  • کدام بخش های سایت نیاز به بهینه سازی دارند؟
  • کدام بخش های بهترین قسمت های سایت هستند؟
  • روی کدام بخش ها باید زمان بیشتری بگذارید؟
  • بهترین منابع ترافیکی شما کدام ها هستند؟
  • چرا گوگل از برخی قسمت های سایت شما متنفر است؟
  • کدام برگه ها و صفحات توسط کاربران بیشتر دیده می شوند؟

گوگل آنالیتیکس در مورد سایت شما چه می گوید؟ آیکن سایت در گوگل آنالیتیکس

  • این ابزار شگفت انگیز تمامی دل و روده سایت را بیرون می ریزد و مو را از ماست می کشد تا شما بتوانید ببینید در سایتتان چه رخ می دهد!

راه اندازی حساب و نصب گوگل آنالیتیکس

ما قبلا ساختن حساب و … را توضیح داده ایم. اگر از وردپرس استفاده می کنید، از این آموزش برای نصب گوگل آنالیتیکس روی سایت وردپرسی استفاده کنید.

تارگت هدف Goal چیست؟ آیکن تارگت هدف Goal

بخش مهمی از گوگل آنالیتیکس را هدف ها Goals تشکیل میدهند. راه های زیادی برای تعریف “هدف” وجود دارد. اما به نظر ما بهتر است بگوییم “روش تبدیل” یا “مسیر تبدیل شدن”. با این منظور که “چیزی که شما در یک بازه زمانی مشخص تعیین می کنید به آن برسید” است.

هدف ها تنظیم می شوند تا بدانید کاربران چگونه و چرا “آن کاری که میخواهید” را انجام میدهند. پس مسیری که آنها برای انجام کاری که شما تعیین کرده اید را پیموده و این ها مشخص می کند آنها چرا، چطور، چه زمانی و از چه راهی “هدف شما” را انجام داده اند.

فرض کنید یک گلدان دارید، اینکه گل درون گلدان میخواهد شکوفه بدهد آخرین مرحله کار یا همین فرایند است، ولی شما که صاحب گلدان باشید این فرایند رشد گل و شکوفه را زیر نظر دارید تا بتوانید مشخصات گلدان را تنظیم کرده و گلدان های بهتری برای رشد گل ها و بسازید. اگر هدف شما “دیدن شکوفه گل” نباشد، پس همین الان هم در حال هدر دادن زمان و زندگی و هزینه های خودتان هستید.

برای راه اندازی تارگت یا هدف Goal در گوگل آنالیتیکس، باید بدانید دقیقا چه میخواهید، باید بدانید دقیقا انتظار دارید مشتری (کاربر، مخاطب و …) چه کاری در سایت انجام دهد. این میتواند تارگت های مختلفی برای هدف های شما مثل لندینگ پیج ها (برگه های فرود Landing Page) باشد، یا اینکه حتی پر کردن یک فرم یا سفارش درون صفحه اصلی سایت باشد.

یک تارگت معمولی در سایت – هدف Goal: تارگت شما میتواند تعدادِ عضویت در سرویس خبرنامه باشد، تعداد ایمیل هایی که فرم ها جمع آوری می کنند، تعداد فروش هایی که در فروشگاه هستند، تعداد کسانی که کتاب شما را دانلود می کنند، و … همه به این بستگی دارند که سایت شما در چه زمینه ای و چطور فعالیت می کند.

اگر یک کسب و کار هستید، میخواهید به چه چیزی دست پیدا کنید؟ آیکن دستاورد به عنوان کسب و کار

به نظر من آسان ترین روش درک این مسئله که هدف ها در گوگل آنالیتیکس چکار می کنند اینست که ببینید واقعا از کسب و کار خود چه چیزی می خواهید. از سایت خود چه هدفی دارید؟ اینها تعریف می کنند که هدف نهایی شما چیست؟ وقتی هدف بزرگ و اصلی شما مشخص شود، آن وقت برای رسیدن به آن مراحلی پیش روی شما قرار میگیرد که هر کدام میتواند چند هدف کوچک تر درون خود داشته باشد.

اولین ماجرا در هدفگیری، مخاطبین درست هستند. مخاطب هایی که کاربر سرویس و سایت شما هستند، آنهایی که به کسب و کار شما علاقه دارند و از سایت شما استفاده می کنند. مقاله را ادامه دهید…

من یک سایت دارم که تمام مخاطبین من در ایران هستند، به زبان پارسی فعالیت می کنم و همه آنها داخل ایران به سایت من دسترسی دارند. با این اوضاع تنها نگرانی من دو چیز است: 1. چرا از سایت من فرار می کنند (نرخ پرش Bounce Rate)ا 2. چقدر باید در سایت من بمانند و زمان سپری کنند (مدت زمان Duration)

این دو سوال، تنها چیزی است که باید به آن جواب دهم تا بتوانم هدفم را جلوتر ببریم. پس آستین هایم را بالا میزنم تا این کار و ته و توی آن را در بیاورم.

قبلا در مورد نرخ پرش Bounce Rate صحبت کردیم، نرخ پرش یعنی کاربران از جایی دیگر (معمولا موتور جستجو) به سایت من وارد می شوند، اما چیزی که دنبال آن بودند را پیدا نکرده، سایت را ترک می کنند یا به برگه نتایج جستجو باز می گردند.
اگر نتوانم چیزی که کاربران برای آن به سایت من آمده اند به آنها بدهم نرخ پرش سایت من بالا خواهد بود، مثلا در گوگل “شارژ سیم کارت رایگان” تبلیغ کنم، و در سایت در مورد غذاهای روز صحبت کنم، بدین ترتیب نرخ پرش بالا خواهد بود.

صرف مدت زمان Duration دیگر معیار (Metric) است که باید به آن توجه کنم. چقدر زمان نیاز است تا یک کاربر در سایت من باشد و بخواهد مسیر هدف و تبدیل را طی کند. البته این موارد برای یک سایت خبری، یک سایت شخصی مثل سایت من و حتی یک فروشگاه با یک محصول بسیار متفاوت است.

برای رهگیری این هدف در اینجا چهار عنصر وجود دارد که باید از آنها برای رهیگیری گل Track of Goal استفاده کرد:

  • آدرسی که بازدید شده است
  • زمانی که در سایت صرف شده است
  • تعداد بازدید های درون سایت نسبت به تعداد کاربران بازدید کننده
  • رخداد (مثل دانلود فایل، دیدن ویدیو یا پخش پادکست و …)

تعیین هدف یا تنظیم Goal در گوگل آنالیتیکس آیکن تنظیم هدف Goal

پس از اینکه کد رهگیری خود را در وبسایت یا وب نوشت خود نصب کرده و اتصال آن را با گوگل به اتمام رساندید، نیاز دارید تا یک پیکربندی کوچک اما بسیار کاربردی در تنظیمات پروفایل وب سایت خود در گوگل آنالیتیکس انجام دهید. این تنظیمات مربوط به هدف یا Goals setting شما خواهد بود. شما میتوانید آن را با کلیک در بخش مدیریت پیدا کنید، باید روی مدیریت در نوار بالایی کلیک کرده و در ستون نمایش روی گزینه پایین تر یعنی هدف Goal کلیک کنید.

تنظیم هدف Goal در گوگل آنالیتیکس

هدف همان چیز مهمی است که در وب سایت شما اتفاق می افتد و این اتفاق قبلا به گوگل گوشزد می شود تا اطلاعات آن را پیگیری کرده و در اختیار شما قرار دهد. برای مثال؛ شما یک وب سایت دارید و یک فرم تماس را ایجاد کرده اید و پس از آن یک برگه تشکر از مخاطب نیز برای پرکردن فرم به وی نمایش میدهید، یا اینکه یک وبسایت دارید که در آن محصولاتی را به فروش می رسانید، شما میخواهید یک برگه را ایجاد یا پیدا کنید که در نهایت از کاربر تشکر میکند و کاربران بعد از اینکه خرید خود را نهایی کردند به آن برگه هدایت می شوند. در نهایت این آدرس ها به شکل های زیر خواهند بود؛

  • http://123business.com/thank-you
  • http://123business.com/thank-you/
  • http://123business.com/thank-you.html

 به حساب خود وارید شوید و در داشبورد یا پیشخوان روی هدف Goals کلیک کنید

هدف جدید New Goal در گوگل آنالیتیکسدر این بخش از گوگل آنالیتیکس، شما روی هدف جدید New Goal کلیک می کنید. این دکمه با رنگ قرمز مشخص شده است.

تنظیم هدف سفارشی در گوگل آنالیتیکس

در این جا شما باید گزینه ی سفارشی Custom را انتخاب کنید، البته تا زمانی که گزینه های قبلی زیادی با وبسایت شما سازگار نباشند و از نوعی نباشند که مورد نیاز شماست. کافیست برای هدف جدید خود یک نام برگزینید، سپس مقصد را انتخاب کنید و در نهایت روی دکمه مرحله بعد Next Step کلیک کنید.

انتخاب مسیر و آدرس در گوگل آنالیتیکسدر اینجا باید مسیر یا آدرس URL برگه تشکر را پس از آدرس وبسایت خود بنویسید، و دکمه مقصد را که به صورت کشویی بوده باز کرده و روی Begin with آغاز شده با … قرار دهید.

سپس شما میتوانید هزینه یا ارزش و یک عدد به عنوان پول دلار را برای تبدیل (در صورت نیاز) وارد کرده و روی ایجاد هدف Create Goal کلیک میکنید. در نهایت برای مشاهده وضعیت هدف خود، به بخش مربوط به هدف در پیشخوان بازگشته و وضعیت آن را مشاهده کنید.

اگر شما هم هدف های دیگری شبیه این مورد دارید و میخواهید آن ها در وب سایت خود رهگیری کنید، شما میتوانید همین چند قدم آخر را دوباره ادامه دهید، شما میتوانید تا ۲۰ هدف را برای وب سایت خود راه اندازی کنید. مطمئن شوید هدفی که ایجاد میکنید برای شما بسیار مهم باشد. این هدف ها برای بیشتر کسب و کارها شامل عضویت کاربران، ارسال های مختلف بازخورد کاربران، و البته خرید های تکمیل شده است. اما در نهایت اینکه دقیقا هدف ها در چه مواردی با هم متفاوت هستند به وب سایت شما بستگی دارد.

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)