2017-10-07

تا به امروز هر آنچه که از موتورهای جستجو می دانیم، با نام گوگل تداعی می شوند. اصلا می گویند فلان چیز را گوگل کن. و عبارت سابق یعنی “چیزی را در گوگل جستجو کردن” به کلی در حال انقراض است. اگر چه این هدف بینگ بوده و اما بینگ از پس آن بر نیامده است. امروز در ایران هم گوگل همیشه حرف اول را زده است اما شرایط برای هیچ چیز و هیچ کس تا به امروز در زندگی ثابت نبوده است. وبمستران و سئو کاران امروزه بینگ را شاید به کلی فراموش کرده اند اما اینجا هستیم تا دلایل خود را برای اثبات اشتباه بودن این تصمیم بیان کنیم.

قبل از اینکه مقاله ای در مورد وبمستر بینگ Bing Webmaster Tools بنویسیم، می خواهیم چند کلامی با شما داشته باشیم:

  • گوگل بیشتر از 200 فاکتور رتبه بندی سایت دارد و حتما شما سایت خود را بر اساس آنها بهینه سازی کرده اید و تمام توجه خود را روی جستجو و ترافیکی که از گوگل تولید می شود گذاشته اید، چرا که آنها جامعه ی بزرگی از کاربران را در اختیار دارند
  • ما برای بینگ تبلیغ نمی کنیم بلکه می خواهیم به شما بگوییم در کنار اینکه از ابزارهای بهینه سازی گوگل مانند گوگل آنالیتیکس می توانید از ابزار وبمستر بینگ هم استفاده کنید. می توانید گوگل را در اولویت اول قرار دهید سپس سایت خود را برای بینگ هم بهینه سازی کنید.

خب سر صحبت خود را با بینگ باز می کنیم، در اینجا به عنوان مدیر بخش سئوی سایت Elite SEM دارم برای شما از تعداد دفعاتی صحبت می کنم که ما مشتریان زیادی داشتیم که اصلا ابزار وبمستر تولز بینگ را استفاده نمی کردند. آنها شناخت درستی نسبت به این موضوع نداشتند و بر اساس اطلاعاتی که شاید در اینترنت به چشم خود دیده بوند اصلا فکر نمی کردند اهمیتی برای بینگ قائل باشند. خب، شاید فکر می کنید چرا ما اصلا به بینگ اهمیت بدهیم وقتی در ایران کسی حاضر نیست از بینگ استفاده کند و گوگل را به عنوان کل (!) اینترنت می شناسد؟ خب دلایل را بخوانید

 

1# بینگ هنوز هم یک منبع ترافیک خوب است

در حالی که گوگل هنوز هم منبع اول ترافیک ناشی از جستجو است، بینگ تقریبا دومین منبع از این نظر است و پشت سر گوگل قرار دارد. البته وضعیتی که گوگل و بینگ در ایران دارند تماما در اروپا و آمریکا متفاوت است – بینگ سرعت بهتری نسبت به گوگل دارد و برای نتایج انگلیسی نتایجی عالی نمایش می دهد. خب در ادامه عرض می کردیم که اگر بینگ 20 تا 30 درصد یا کمتر از این هم از طریق جستجو برای سایت شما ترافیک تولید کند آیا حاضر هستید این منبع رایگان را از دست دهید؟ من که فکر نمی کنم این کار را انجام دهید.

تصویری که در ادامه مشاهده می کنید نمونه ای از ارزیابی های یکی از مشتریان شرکت Elite SEM است که در یک فصل بین دو سال بدست آمده است. همانطور که مشاهده می کنید بینگ منبع دومِ تولید ترافیکِ این سایت در تمامِ سال است.

بینگ منبع دومِ تولید ترافیکِ است

 

2# بینگ گسترده تر می شود

می دانید که یاهو، AOL، سیری اپل و کرتانا همگی توسط بینگ جستجو می کنند؟ در واقع آنها از موتور جستجوی بینگ استفاده می کنند تا نتایج را پیدا و نمایش دهند. خب این یعنی بخش بزرگی از این ترافیک روی دوش بینگ قرار دارد، هر چند اگر فقط خود بینگ نباشد که نتایج را ارائه می کند.

آمار جستجوی بینگ و رشد آن

در این بین بدون یاهو و AOL، بازار بینگ هر سال رشد کرده و جستجو در این موتور روند رو به بالایی را تجربه کرده است. در فوریه ی 2015 میزان جستجو 19.8 درصد از کل جستجو بوده و در سال 2014 این میزان 18.4 درصد بوده است و اکنون به تنهایی بینگ بیشتر از 30 درصد جستجوی دسکتاپ را در اختیار دارد!

 

3# ابزار وبمستری بینگ Bing Webmaster Tools اطلاعات و ابزارهای مناسبی ارائه می کند

ابزار وبمستری بینگ Bing Webmaster Tools ابزارهای بررسی های بیشتر وضعیت سایت و مشکل یابی و … ارائه می کند. ابزارهایی که در ابزار وبمستر تولز گوگل Google Search Console ارائه می شوند زیاد هستند اما ابزاری هستند که فقط و فقط در وبمستر تولز بینگ پیدا می شود. از اینها گذشته، ابزارهایی که در بینگ ارائه می شوند به شما کمک می کنند خیلی ساده ترافیک سایت خود را در بینگ کنترل و بهینه کنید و البته به اطلاعاتی دست پیدا کنید که گوگل آنها را از قلم انداخته است. پس پیشنهاد میکنم سایت خود را در بینگ وبمستر ثبت کنید.

برخی ابزارهایی که در وبمستران بینگ ارائه شده:

  1. نظارت روی امنیت سایت

هر دو سرویس وبمستر بینگ و گوگل بخشی دارند که تحت آن می توان روی امنیت سایت نظارت داشت. به هر حال، اینکه این سرویس امنیتی 100 درصد خوب نیست اما ضرری هم ندارد، پس خوبه که اگر از هر دو سرویس استفاده کنید.

ابزار نظارت روی امنیت سایت بینگ

همین اواخر هشداری از طریق گوگل دریافت کردم که در مورد بدافزارهایی که متوجه سایت بود به من هشدار می داد، نمی شد بررسی کرد اما گوگل به همین بسنده کرده بود و اینجاست که اطلاعاتی که بینگ ارائه می کند کاربردی تر است چون جزئیات بیشتری از این اخطار ها به ما داده بود.

 

  1. بررسی وضعیت خزنده ها و عملکرد ایندکس شدن

گاهی اوقات مشاهده می کنید که وضعیت ایندکس و خزنده ها در گوگل آنطور که باید باشد نیست و دچار مشکل شده است. اما با بینگ می توانید این وضعیت را در نمای بزرگتری مشاهده کنید و آنچه که باعث بروز چنین مشکلی شده است را پیدا کنید.

بررسی وضعیت خزنده ها و عملکرد ایندکس شدن

همینطور این ابزار به شما اجازه می دهد تا در صورتی که مشکل از جانب گوگل و خزنده هایش باشد یا اینکه از جانب تمام موتورها باشد آن را تشخیص دهید. به یاد داشته باشید که اطلاعات بینگ شامل اطلاعات یاهو هم هست.

 

  1. کلمات کلیدی و توصیه های بهینه سازی سایت

بینگ دو ابزار دارد که هنوز در حالت بتا یا همان آزمایشی قرار دارند اما می توانند در زمینه بهینه سازی سایت برای کلمات کلیدی و سئوی درون برگه کمک شایانی به شما بکنند.

  1. ابزار بررسی کلمات کلیدی: این ابزار در مقابل گوگل ادوردز کوچکتر است و قدرت کمتری دارد اما به شما دو ارزیابی مختلف ارائه می کند. 1 – اطلاعات مربوط به کلمات کلیدی رایگان 2 – اطلاعات مربوط به کلمات کلیدی پولی

ابزار بررسی کلمات کلیدی بینگ

  1. ابزار بررسی سئو: این ابزار می تواند در مورد سئو و توصیه های سئو بازخوردهایی را در مورد برگه ای که وارد کرده اید برای شما داشته باشد. همچنین در مورد ارائه و رندرینگ منابع برگه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهند که در مقابل Google Fetch کوچکتر است.

ابزار بررسی سئو بینگ

  1. ابزار بررسی وضعیت نشانه گذاری: این ابزار هم می تواند به شما در بررسی و آزمایش داده های ساخته شده و نشانه گذاری شده کمک کند.

 

ختم کلام

ابزارها و ویژگی های دیگری هم در وبمستری بینگ Bing Webmaster Tools وجود دارد. پیشنهاد ما به شما اینست که حتما از آنها در بهینه سازی سایت خود استفاده کنید.

با بررسی و زیر نظر داشتن هر دو موتور اصلی این روزهای اینترنت، در هر شرایطی که باشید می توانید به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنید و البته بهینه سازی های سایت هم برای هر موتور قطعا به دیگری لطمه نمی زد و اینطور است که شما می توانید هر دو موتور را هدف بگیرید و سایت خود را برای هر دو موتور جستجو بهینه سازی کنید.

 

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)