2018-11-25

نرخ پرش یا بانس ریت Bounce Rate یکی از معیارهای آنالیز سایت است که توسط گوگل آنالیتیکس ارائه می شود، اگر بتوانید میزان بانس ریت سایت را پیدا کنید، میتوانید آمار نرخ پرش یا همان بانس ریت را کاهش دهید و سایت خود را برای رتبه گرفتن در گوگل آماده کنید.

تعریف نرخ پرش Bounce rate

در یک نگاه: پرش یعنی – کاربر از طرق مختلفی که قابل پیگیری است به وب‌سایت شما وارد میشود سپس بدون اینکه حرکتی انجام دهد، از وب‌سایت شما خارج میشود. اما تعریف بلاگ گوگل در مورد نرخ پرش را بخوانید:

نرخ پرش یعنی درصدی از نشست ها در یک برگه مفرد. نشست هر کاربر در برگه وبسایت شما، یعنی از طریق جستجو، بوکمارک مرورگر و یا روش های دیگر به برگه وبسایت شما وارد شده و بدون اینکه حرکت دیگری انجام دهد از آن خارج میشود.

[promotion id=”27783″]

در یک کلام نرخ پرش یعنی کاربر وبسایت شما را پیدا، باز کرده و سپس آن را میبندد. هرچه این ضریب برای سایت شما بالاتر باشد، نشان دهنده این است که وبسایت برای کاربران و بازدیدکنندکان اینترنتی ضعیف بوده است. اما شماری از دلایل مختلف دالّ بر نرخ پرش بالا وجود دارد. مثلا؛ کاربران به این دلیل وبسایت شما را ترک میکنند چون رابط کاربری و تعامل با وبسایت شما برای کاربر دشوار می نماید.

یا اینکه کاربر دنبال برخی اطلاعات است که برگه وبسایت شما را بازدید میکند، سپس با دست یافتن به آن اطلاعات یا نکاتی که لازم داشت برگه وبسایت شما را ترک میکند و در نهایت اینکه نیازی ندارد تا بیشتر از این بماند یا اینکه برگه های جدیدی باز کند.

نرخ فرار چیست؟ بهینه سازی نرخ فرار! چرا و چگونه

همه چیز در مورد نرخ پرش با گوگل آنالیتیکس Google Analytics شروع میشود

در Google Analytics Dashboard، نرخ پرش Bounce Rate به صورت درصدی نمایش داده شده است. مثلا این میزان ۷۵% است، این یعنی از هر ۱۰۰ نفر کاربر که به وبسایت شما وارد شده باشند، ۷۵ نفر بدون اینکه نتیجه ای گرفته باشند و بدون هیچ حرکت اضافی، وبسایت شما را ترک میکنند. اما نکته مهم در نرخ فرار اینست که کاری کنید که کاربران پس از وارد شدن، حرکت دیگری انجام دهند و سریعا به صفحه نتایج جستجو عقب گرد نکنند، یا اینکه برگه را رها نکنند.

بانس ریت در Audienceآیا نرخ پرش وبسایت شما واقعا بد است؟

قبل از اینکه کاملا درگیر شوید، میخواهم بدانید که آیا میزان پرش وب‌سایت شما، که به نظر شما بالاست آیا در حوزه کسب و کار آنلاین شما معمولی است یا اینکه نه واقعا شرایط بد است؟

اینوفگرافیک نرخ فرار چیست؟ بهینه سازی نرخ فرار! چرا و چگونه

Original Source: quicksprout.com

یک مثال ساده در مورد استفاده گوگل از نرخ پرش و تاثیر نرخ پرش در سئو سایت

گوگل از نرخ پرش در رتبه بندی وب‌سایت استفاده میکند. خب تفاوت در اینجاست که شما در مورد راه های بهبود تجربه کاربری وبسایت و همچنین خرید یک پیرهن جدید در گوگل جستجو می‌کنید حال گوگل میخواهد برای عبارت اول، بهترین متنی که کاربران بیشتر آن را مطالعه کرده اند را پیشنهاد کند، اما برای خرید پیرهن به نظر شما بین دیجی کالا، بامیلو و تخفیفان کدام را انتخاب میکند؟

به عبارت دیگر، نرخ پرش با نرخ تبدیل رابطه ای وابسته دارد، یعنی: نرخ پرش برای یک وبمستر وقتی مهم است که بخواهد کاربر را در وبسایت خود نگه دارد ولی نرخ پرش برای کسی که میخواهد چیزی بفروشد شاید زیاد مهم نباشد برای خرید پیرهن کاربر به وبسایت بامیلو وارد میشود، قیمت آن را میبیند و فکر میکند سپس برگشته و به وبسایت دیگری چون تخفیفان وارد میشود این به این معنی نیست که پیرهن به درد کاربر نمیخورد (و گوگل نباید آن را پیشنهاد کند) بلکه کاربر میخواهد پیرهن دیگری را ببیند. (همین)

[promotion id=”27778″]

اینجاست که گوگل که برای جستجوی اولی، نرخ پرش را در رتبه بندی موثر میکند اما در نتیجه ی دومی نرخ پرش، اهمیتی تعیین کننده در رتبه بندی گوگل نخواهد داشت (البته این یکی از مواردی است که به Rank Brain مربوط است که طبق گفته سایت بک لینکو گوگل رنک برین را سومین فاکتور رتبه بندی قرار داده است.). حال اینجا مشخص میشود که نرخ پرش +/- نرخ تبدیل (تبدیل کاربر به مشتری واقعی که خرید میکند) بستگی به نوع فعالیت شما دارد. شاید شما بخواهید برای وبسایت خود محتوای خوبی منتشر کرده تا کاربران را جذب کرده سپس به آنها محصولات خود را بفروشید.

هدف شما از بازدید کاربران میتواند هدف نرخ پرش را تعیین کند. در واقع دلیل پیگیری نرخ پرش اینست که بدانید چرا کاربر وبسایت شما را ترک کرده است حال چرا میخواهید کاربر به وبسایت شما وارد شود سپس در آن بماند؟

شروع کار با آمار نرخ پرش کاربران در Google Analytics

اول اینکه به یک حساب گوگل نیاز دارید، سپس گوگل آنالیتیکس را نصب کنید، برای برای شروع به حساب گوگل آنالیتیکس رفته و به پیشخوان حساب خود وارد شوید سپس مسیر زیر را دنبال کنید:

Behavior > Site Content > Pages

آمار نرخ پرش مجزا برای برگه های سایتدر این قسمت شما برگه هایی را مشاهده می‌کنید که بیشترین آمار بازدید را در وبسایت دارند.

نرخ فرار برگه ها در پیشخوان گوگل آنالیتیکز

نرخ فرار هر برگه نمایش داده شده است.

چرا نرخ پرش را در اینجا آوردم؟

تنها خواستم به شما نشان دهم که میشود از گوگل آنالیتیکس در سئوی سایت هم استفاده کرد.

دوباره به برگه ها نگاه کنید، نرخ فرار یکی از برگه ها ۳۰% است، و 26% این کاربران مستقیما از سایت خارج شده اند.

میخواهم این برگه های ضعیف را شناسایی کنم، روی بهینه سازی آنها کار کنم تا دوباره در گوگل رتبه کسب کنند.

برای اینکار، بهترین برگه ها و بد ترین برگه های سایت را (از نظر میزان بانس ریت) پیدا کنید، اکنون نوبت به مقایسه دو برگه رسیده است. دو تا از آنها را انتخاب و از لحاظ محتوا، گرافیک بصری، تصاویر ویدیو، طول محتوا و حتی کلمه های کلیدی با هم مقایسه کنید. کاربردی بودن محتو را بسنجید تا متوجه بشید که مشکل از کجاست.

من پیشنهاد میکنم بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنید

بهترین کلمات  کلیدی را در بخش Organic Search Traffic یا Campaign > Keyword بیابید، کلماتی که از طریق آنها بیشترین ترافیک را کسب کرده اید، در کنار بد ترین کلمات قرار دهید، همین کار را برای بانس ریت انجام دهید و خوب و بد را جدا کنید.نرخ پرش یا نرخ فرار کلمات کلیدی مهم وبسایت در پیشخوان گوگل آنالیتیکز

نرخ فرار کم برای یک کلمه کلیدی یعنی این کلمه را باید با دیگر کلمه های خود مقایسه کنید، محتوا، محتوا و محتوا مهم ترین عامل محسوب می شود.

حتما محتوای مطالب شما کافی یا مناسب نبوده اند که کاربران آنها را ترک کرده اند. این کلمات را باید با کلماتی مقایسه کنید که اصلا بازدیدی کسب نکرده اند. به این ترتیب شما متوجه می شوید که کار ساده ای دارید.

  1. برگه هایی که نرخ فرار بالا و بازدید بالا دارند را شناسایی کنید.
  2. برای محتوایی که بازدیدی کسب نکرده اند از روی محتوای پر بازدید، یک الگو برداری کرده و محتوای جدید تولید کنید
  3. اکنون محتوای پر بازدید با نرخ بانس ریت بالا را تغییر دهید تا تاثیر آن را در نرخ بانس ریت ببینید
  4. حال شما به یک چیز جدیدی دست یافته اید، اینکه چه چیزی باعث می شود بانس ریت کاهش پیدا کند، اکنون آن را برای محتوای جدید خود به کار ببرید.
  5. این کارها را تکرار کنید، این چرخه باعث می شود شما بهترین استفاده از آمار بانس ریت را داشته باشید.

تاثیر طراحی سایت در رفتار کاربران

پس از اتصال به گوگل آنالیتیکس کل برگه های وبسایت شما توسط این آنالیزگر پایش میشود.

اگر هنوز نرخ بالای فرار را تجربه می‌کنید به این موراد رسیدگی کنید:

  • دستی به طراحی وبسایت خود بکشید (یا برگه های فرود)
  • این برگه ها را با قوانین جستجو بهینه سازی و سئو کنید
  • از کلمات کلیدی در بهینه سازی و تبلیغات برای کلیک بیشتر میتوانید استفاده کنید
  • همچنین میتوانید روی کلمات کلیدی برای محتوای بهتر تمرکز کنید.
  • تجربه کاربر در وبسایت را بهبود ببخشید،
  • بهتر است کل وبسایت را در اختیار کاربر قرار دهید تا به راحتی بتواند محتوا را مطالعه کند

نقاط ورودی کاربران به وبسایت

حواستان به نقاط ورودی کاربران باشد! اینکه آن‌ها از چه راهی به وب‌سایت شما هدایت می‌شوند می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش نرخ پرش داشته باشد. بنابراین عواملی را که در ادامه بررسی کرده‌ایم با دقت بخوانید.

  • بازدیدکنندگان ثابت

هر وب‌سایتی کاربرانی دارد که جزء بازدیدکنندگان اصلی و همیشگی سایت هستند و همیشه به سایت سر میزنند. اما موضوعی که در مورد این کاربران وجود دارد این است که همین بازدید همیشگی آنها از سایت شما باعث می‌شود که سایت جذابیت خود را برای آنها از دست بدهد و زمانی که وارد سایت شما میشوند مطلب جدیدی پیدا نکنند و از سایت خارج شوند.

  • لینک دهی به سایت

زمانی که لینک وب‌سایت خود را با عباراتی مانند “از این سایت دیدن کنید” یا “این سایت برای شما مفید است” و از این دست عبارات در سایت‌های دیگر ثبت و به اشتراک می‌گذارید، حس کنجکاوی را در کاربران ایجاد و آن‌ها را تشویق می‌کنید که به سایت شما بیایند و از سایر صفحات سایت نیز دیدن کنند. البته به دلیل اینکه کاربران نمی‌دانند که با وارد شدن به این لینک‌ها با چه چیزی مواجه می‌شوند ممکن است پس از اینکه چیزی که دنبالش هستند را در آن نیافتند، فوراً از سایت خارج شوند.

  • موتورهای جستجو

زمانی که موتورهای جستجو وب‌سایت شما را برای جستجوی کاربر نمایش می‌دهد، کاربر پس از وارد شدن به وب‌سایت به دنبال موضوع و مطلب خاصی می‌گردد. شما باید برای نیازهای کابرانتان اهمیت بسیاری قائل شوید. اگر کاربران نتوانند آن چیزی که به دنبالش هستند را در وب‌سایت شما پیدا کنند، اوضاع برای وب‌سایت بسیار سخت خواهد شد. بنابراین استفاده مناسب از کلمات کلیدی در محتوای وب‌سایت و همچنین بهینه سازی این کلمات در کاهش نرخ پرش وب‌سایت اهمیت زیادی دارد.

رفتار کاربران در نرخ پرش

گاهی اوقات دلایل فرار کاربر و نرخ پرش بالا میتواند به رفتار کاربر وابسته باشد. مثلا، وقتی کاربری برگه ای از برگه های وبسایت شما را بوکمارک میکند و آن را باز میکند سپس آن را مجددا میبندد، این کاربر یک پرش انجام داده است. پس این موارد همیشه میتوانند درصد خطای سایت شما و آمارها باشند، پس همانقدر که اعداد بانس ریت به شما نمایش داده می شوند، نیازی نیست نگرانی حادی در رابطه با آنها داشته باشید.

بهبود نرخ پرش و سئو سایت

اقدامات اولیه – طراحی و رابط کاربری و تجربه کاربری در وبسایت شما، میتواند روی نرخ پرش کاربران تاثیر گذار باشد. برای بهبود نرخ پرش میتوانید اقدامات مختلفی انجام دهید. تغییرات سفارشی در وبسایت خود ایجاد کنید. سپس تغییرات نرخ پرش کاربران را ثبت کنید و با نرخ پرش قبل از تغییرات مقایسه کنید سپس تغییرات را به طوری محسوس و سفارشی انجام دهید؛ تا بتوانید به بهترین نتیجه در ثبت آمار نرخ پرش کاربران دست پیدا کنید. این کار کمک میکند تا ضعف وبسایت خود را پیدا کرده سپس به سرعت به بهبود نرخ پرش وبسایت خود بپردازید.

گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای آنالیز دیجیتال است، از آن میتوانید استفاده های گسترده ای در بررسی سایت داشته باشید. نرخ پرش برای یک وب‌سایت در حوزه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی با یک وبسایت که در حوزه تولید برنامه های تلفن همراه فعالیت دارد یا یک وبسایت دانلود و موزیک، بسیار متفاوت است.

به نرخ فرار از ورودی ها و مراجع مختلف توجه کنید. از زوایای دیگری هم به قضیه نگاه کنید، از طریق فیسبوک تلگرام، کمپین هایی که راه اندازی کرده اید، برگه های فرود و … تا بهتر از قبل متوجه شوید که چگونه میتوانید نرخ پرش بالای وب‌سایت خود را به حالت معمولی بازگردانید.

اقدامات کلی

برای بهبود نرخ پرش کاربران از وب‌سایت، اول باید بدانید میانگین نرخ پرش ثبت شده برای نوع وبسایت شما چقدر است. این موضوع در اینفوگرافیک بالا مشخص شده است اما آیا واقعا نرخ فرار برای شما مهم تر است؟ بر اساس چیزی که از منبع ترافیک برای کلمات کلیدی، برگه ها و ترافیک ارگانیک جستجو، شبکه های اجتماعی ارجاع دهنده و لینک های مختلف آموختید باید بدانید که نرخ پرش نشان میدهد شما به خوبی نتوانسته اید کاربر را پای وبسایت خود نگه دارید. حال هدف از سنجش نرخ پرش و مقدار آن همانطور که گفته شد مهم است.

اول از همه نوشته ی خود را روی کاغذ نوشته، کیفیت آن را کنترل کنید، سپس مقاله را روی سایت بهینه سازی کنید، و سئوی لازم روی آن را با افزونه سئو Yoast انجام دهید. وقتی بهینه سازی محتوا انجام شد، مقاله ی خود را خوانده و سعی کنید لحن مناسب تری بکار ببرید. بهتر است بدانید که پاراگراف اول متن شما، نظر کاربر را تعیین میکند اینکه دنباله متن را بخواند یا اینکه مقاله را رها کند، پس برای مقاله خود یک معرفی بنویسید.

در میان محتوای خوب و مناسب خود، اگر مقاله ی مرتبط دیگری دارید، بی درنگ آن را لینک کنید، لینک سازی هم به سئوی سایت کمک می کند، هم کاربران را در سایت نگه می دارد که این یک مزیت بسیار خوب برای شما خواهد بود، اما برای لینک سازی حتما مراقب باشید که انکر تکست ها را بیش از حد بهینه سازی نکنید. سعی کنید مقاله مرتبط باشد، کاربران میخواهند بیشتر از قبل یاد بگیرند. اگر به ظاهر وبسایت خود اهمیتی نمیدهید، هیچ وقت یک وب‌سایت راه اندازی نکنید، باید هدفتان جلب توجه کاربر و ماندگاری وی باشد. طراحی وب‌سایت شما یکی از اصلی ترین نکات است پس تمام تلاش خود را به کار گیرید تا وبسایتی زیبا داشته باشید.

برخی از کاربران همیشه در وبسایت جستجو میکنند پس فرم یا ابزار جستجو را در اختیار هر کاربری قرار دهید تا به این شیوه راه آسانی برای وی فراهم کرده باشید. شاید سرعت وبسایت به اندازه ظاهر مهم نباشد، گاهی اوقات، کاربران برای یک وبسایت زیبا دلشان تنگ میشود اما اگر سرعت نداشته باشید، کاربران تازه وارد و ناشناخته را عین آب خوردن از دست میدهید.

اگر در وب‌سایت خود پاپ آپ دارید یا پنجره ی کوچکی که ایمیل کاربر را همان ابتدا میخواهد، سعی کنید آن را طوری برنامه ریزی کنید که پس از چند ثانیه به کاربر پیشنهاد شود. راه و روش دستیابی به ایمیل مارکتینگ مهم است اما سعی نکنید کاربران را اذیت کرده و ایمیل را اجباری تهیه کنید، پس پیشنهاد میکنیم روش افزایش لیست ایمیل خودتان را یاد بگیرید.

اگر لینک های خروجی زیادی در برگه های خود دارید، به آنها صفت _blank اضافه کنید تا با کلیک شدن در پنجره جدیدی برای کاربر باز شوند و روی نرخ پرش تاثیر چندانی نداشته باشند.

 

کاهش نرخ پرش و باز شدن لینک‌های خروجی در تب جدید

 می‌توان گفت برای کسانی که قصد دارن وب‌سایتی را برای کسب و کار خود راه اندازی کنند، مهم‌ترین عامل موفقیت توجه به کاربران است. در نهایت رضایت کاربران است که موفقیت یا عدم موفقیت یک وب‌سایت را تعیین می‌کند. در همین زمینه گاهی توجه به نکات کوچک و ظاهراً کم اهمیت می‌تواند تأثیر زیادی در بالا بردن رضایت مشتریان داشته باشد. در اینجا به نکته‌ای می‌پردازیم که در صورت رعایت کردن آن می‌توانید نرخ پرش وب‌سایت خود را کاهش دهید.با یک ترفند ساده نرخ پرش وبسایت خود را به راحتی کاهش دهید و بهینه بمانید

در زمانی که شما کاربران را مجبور می‌کنید که یک لینک خارجی را در تب مشابه باز کنند، برای آن‌ها خستگی ناشی از زدن دکمه‌ی بازگشت به عقب را به وجود می‌آورید. معنی این جمله بدین شرح است که در مواقعی که کاربران بر روی یک لینک خارجی کلیک می‌کنند، آن‌ها مجبور می‌شوند برای بازگشت به سایت شما بر روی دکمه‌ی بازگشت به عقب مرورگر کلیک کنند. در این مواقع میزان بازدید از صفحات pageview شما کاهش خواهد یافت. حال فرض کنید کاربری بخواهد بر روی چهار لینک خروجی در وب‌سایت شما کلیک کند، در ادامه او مجبور است برای بازگشت به وب‌سایت شما چهار بار روی دکمه بازگشت کلیک کند. این کار برای او کسل‌کننده می‌باشد و زمان او را نیز هدر خواهد داد. در چنین حالتی باید انتظار افزایش نرخ پرش و نرخ خروج را داشته باشیم.

راه های زیادی برای کم کردن آمار بانس ریت وجود دارد، اما بهینه سازی آن یک صحبت دیگر است که اینجا به آن پرداخته ایم. حتما سری به آموزش بهینه سازی نرخ بانس ریت بندازید تا بتوانید با راه هایی آشنا شوید که به شما کمک می کند مدیریت بانس ریت سایت را بهتر انجام داده و از آن استفاده کنید.

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)