2018-11-17

امروز میخواهیم بهترین مقاله سئو برای وردپرس توسط افزونه Yoast SEO را به شما تقدیم کنیم. افزونه سئو وردپرس Yoast SEO به صورت رایگان برای بهینه سازی یک سایت وردپرس استفاده می شود. موارد زیادی چون سئو درون برگه، سئوی محتوا، لینک سازی، ساختن نقشه سایت و فایل ربات از امکانات افزونه سئو Yoast SEO است. میتوانید با این آموزش به راحتی سایت وردپرس خود را آماده رتبه گرفتن در گوگل کنید.

ما قبلا در مورد آموزش سئو وردپرس به صورت مفصل صحبت کردیم، و به امکانات سئوی وردپرس نیز اشاره ای داشتیم که بهترین راهنما برای بازبینی سئوی درون سایت است. ما مفصل در مورد این دو مسئله سئو صحبت کردیم و بهتر است شما هم با نگاهی به این دو مقاله که لینک شده اند، هم از امکانات سئوی وردپرس و هم سئو کردن سایت وردپرس کاملا آگاه شوید.

[promotion id=”27802″]

به خاطر امکاناتی که وردپرس دارد، ما پیشنهاد کرده بودیم که وردپرس را برای راه اندازی سایت انتخاب کنید که آن را هم در اختیارتان قرار دادیم، همچنین در ادامه یک چک لیست سئو برای بهینه سازی سایت منتشر کردیم که میتوان از آن چک لیست نیز بهترین استفاده را برای بهینه سازی برد. به هر حال از این بخش که بگذریم و آموزش خود را شروع کنیم.

 همیشه یکی از دغدغه های مدیر سایت اینست که به آموزش های صحیح سئو دسترسی داشته باشد تا بتواند سایت خودش را بهینه سازی کند. ما این آموزش را برای شما آماده کرده ایم، از فهرست زیر برای دسترسی به تمام قسمت های آموزش استفاده کنید:

  1. افزونه سئو وردپرس Yoast SEO for WordPress
  2. آموزش دانلود رایگان و نصب افزونه سئو Yoast SEO for WordPress
  3. پیشخوان افزونه Yoast SEO
  4. تایید سایت و ثبت سایت در گوگل با افزونه سئو Yoast SEO
  5. تایید سایت و ثبت سایت در بینگ با افزونه سئو Yoast SEO
  6. ارسال نقشه سایت برای گوگل
  7. تنظیمات > ظاهر جستجو
  8. تنظیمات > میز فرمان جستجو – سرچ کنسول گوگل
  9. تنظیمات > اجتماعی
  10. تنظیمات افزونه سئو Yoast SEO > ابزارها
  11. تحلیل و بررسی محتوا
  12. بهینه سازی محتوا با استفاده از آنالیز افزونه Yoast SEO
  13. خوانایی و چراغ سبز محتوا در افزونه سئو Yoast SEO
  14. تنظیمات پیشرفته > شبکه های اجتماعی
  15. تنظیمات پیشرفته > روبات ها و ایندکس محتوا

 

کارتون کلاس درس

افزونه سئو وردپرس Yoast SEO for WordPress

این افزونه دو نسخه رایگان و تجاری دارد. هر دو از زبان شیرین پارسی پشتیبانی می کنند و دارای امکانات زیادی هستند. نسخه رایگان همواره از طریق مخزن وردپرس در دسترس است و با جستجوی نام افزونه میتوانید مستقیما آن را در پیشخوان وردپرس نصب کنید.

برای تهیه نسخه تجاری پیشنهاد ما اینست که در مانگو یک اشتراک سئو تهیه کنید تا به نسخه اورجینال افزونه Yoast SEO Premium دسترسی داشته باشید و آموزش های تجاری و حرفه ای را هم همراه آن دریافت کنید.

افزونه ی سئو وردپرس یوست Yoast در دو نسخه تجاری و رایگان عرضه می شود. نسخه رایگان با نام Yoast SEO for WordPress در مخزن وردپرس برای دانلود قابل دسترسی است و از آموزش پیش رو برای پیکربندی آن میتوان استفاده کرد.

در آن طرف، نسخه تجاری با نام Yoast SEO Premium فقط از طریق سایت Yoast.com به صورت اورجینال و دارای لایسنس برای آپدیت خودکار روی یک سایت در اختیار کاربران قرار گرفته و برای خرید معرفی شده است. در مانگو برای مشتریان سعی کرده ایم نسخه تجاری را به صورت اورجینال + بروز رسانی همیشگی در اختیار مشتریان قرار دهیم.

قطعا افزونه سئو Yoast SEO یک ابزار کامل و پارسی سئو برای وردپرس است که میتواند سئو داخلی را برای سایت وردپرسی شما مدیریت کند. به شما کمک می کند نقشه سایت بسازید، نام سایت، توضیحات متا و دسته بندی ها را در گوگل نمایش دهید، به شما کمک می کند محتوای سئو شده بنویسید و کلید واژه را هدف بگیرید و حتی فایل ربات سایت را بسازید و مدیریت کنید.

در واقع نظر ما اینست که این افزونه سئو پیشرفته وردپرس (Yoast SEO) را به خوبی برای شما مهیا می کند. میتوانید نقشه سایت بسازید، سرچ کنسول گوگل را به آن متصل کنید، آمار های سرچ کنسول را در پنل افزونه ببینید، لینک سازی داخلی را کنترل کنید و کارهای زیادی با آن انجام دهید.

تنظیمات ایده آل افزونه سئو Yoast SEO (یوست سئو) و راهنمای تشریحی کامل برای بهبود سئوی سایت های وردپرسی
سایت های زیادی هستند که سئوی سایت خود را با افزونه Yoast SEO انجام میدهند اما به درستی از آن استفاده نمی کنند. جای نگرانی نیست، آموزش ما به چند قسمت تقسیم شده تا بتوانید به سادگی از آن استفاده کنید.

در ادامه در مورد تنظیمات و پیکربندی افزونه صحبت می کنیم،محتوا را بهینه سازی میکنیم و همچنین به شما نشان خواهیم داد چطور افزونه Yoast SEO را به سرچ کنسول گوگل متصل کنید تا بتوانید خطاهای مربوط به ایندکس سایت را برطرف کنید.

 

آموزش دانلود رایگان و نصب افزونه سئو Yoast SEO for WordPress

وارد پیشخوان وردپرس شوید، مسیر “افزونه ها > افزودن” را دنبال کرده و سپس روی “نصب افزونه” کلیک کنید.

افزونه سئو Yoast SEO for WordPress

در کادر جستجوی افزونه های وردپرس، نام Yoast SEO را وارد کنید تا از مخزن وردپرس افزونه مورد نظر نمایش داده شود. تمام افزونه های مخزن رایگان و بدون مشکل هستند، دقت کنید با نسخه وردپرس شما سازگار باشند.

روی نصب و سپس فعال سازی آن کلیک کنید. اگر میخواهید فایل افزونه را از مخزن وردپرس دانلود کنید، وارد صفحه Yoast SEO for WordPress در مخزن شده و آن را دانلود کنید.

 

پیشخوان افزونه Yoast SEO

در پیشخوان افزونه فقط اطلاعاتی در اختیار شما قرار میگیرد که خلاصه فعالیت سئوی سایت باشد. در واقع مثل پیشخوان وردپرس و بخش “در یک نگاه” این بخش هم به مدیر سایت اعلانات مربوط به بهینه سازی سایت را نمایش میدهد. اگر مشکلی با سئوی سایت وجود داشته باشد در این قسمت نمایش داده خواهد شد.

پیشخوان افزونه Yoast SEO

معمولا این بخش برای تبلیغ خود افزونه و دیگر افزونه های جانبی در نظر گرفته شده است که شرکت یوست از این بخش برای تبلیغ دوره های آموزشی و افزونه های حرفه ای خود استفاده می کند که برعکس Yoast SEO for WordPress، این افزونه ها رایگان نیستند و باید به صورت دلاری آنها را خریداری کنید.

باندل محصولات سئو Yoast

اگر مایل به استفاده از نسخه اورجینال آنها هستید همین امروز با ما تماس بگیرید یا در مانگو ثبت نام کنید تا به این افزونه ها دسترسی داشته باشید. همراه با آموزش تجاری و حرفه ای + پشتیبانی و بروز رسانی

امکانات افزونه Yoast

وارد بخش امکانات می شویم تا به ابزارهای افزونه دسترسی داشته باشیم. معمولا نسخه رایگان امکانات کمتری به نسخه تجاری دارد، اما خوشبختانه ویژگی هایی که هم اکنون در نسخه رایگان افزونه یوست در دسترس هستند، برای سئوی درون سایت تا حدی کافی به نظر می رسند. ساختن نقشه سایت، سئوی مطالب و برگه ها و حتی برگه اصلی سایت از بهترین ویژگی های نسخه رایگان است. همچنین نسخه رایگان کمک می کند فایل ربات robots.txt سایت را بسازید که البته ساختن آن را به طور کامل توضیح دادیم و نکاتی برای بهینه سازی آن هم آموزش دادیم.

روی تب امکانات کلیک کنید تا ویژگی های زیر را ببینید:

امکانات افزونه Yoast SEO

هر کدام از ویژگی هایی که دوست دارید را میتوانید در اینجا فعال یا غیر فعال کنید

توضیح امکانات و فعال / غیر فعال کردن آنها

آنالیز سئو: آنالیز سئو، همیشه وضعیتی از سئوی سایت را در اختیار کاربران قرار می دهد. مدیر سایت به داده ها و اطلاعات در سئوی محتوا دسترسی دارد. این ویژگی کمک می کند محتوایی که نوشته اید بهینه سازی شود و همیشه وضعیت سئوی محتوای نوشته شده را در اختیار نویسنده قرار می دهد. آنالیز محتوا در حقیقت کمک می کند یک مطلب بهتر بنویسید.

تجزیه و تحلیل خوانایی: تجزیه و تحلیل محتوا در همان انتهای مقاله ها به شما می گوید چطور محتوا را بهینه سازی کنید. گزینه آنالیز محتوا را توصیه می کنیم فعال کنید تا بتوانید محتوای خود را برای کلمه کلیدی بهینه سازی کنید.

تجزیه و تحلیل خوانایی با نمایش چراغ های رنگی زرد، سبز و قرمز به کاربر کمک می کند وضعیت محتوا را تشخیص دهد. و بیشتر کاربران سعی می کنند چراغ های افزونه را سبز کنند و فکر می کنند سبز کردن چراغ در افزونه سئو به معنای بهینه سازی کامل محتواست. اما همیشه این طور نیست.

البته آنالیز محتوا در نسخه تجاری افزونه یعنی Yoast SEO Premium دارای امکانات بسیار زیاد دیگری است که به شما کمک می کند محتوا را برای چند کلمه کلیدی هدف بگیرید، کمک می کند لینک های داخلی بهتری بسازید و البته وقتی گروه محتوایی تشکیل دهید به شما کمک می کند محتوا را بهم مرتبط کنید.

محتوای شاخص: منظور از محتوای شاخص یا Corner Stone اینست که شما برای سایت یک کمپین بازاریابی محتوایی راه اندازی کنید. در این کمپین شما محتوایی دارید که در سایت قرار گرفته و میخواهید بیشتر از هر محتوای دیگری در زمینه مربوطه (مثلا برای یک برچسب یا یک دسته بندی) محتوا بیشتر از همه بازدید بگیرد. در واقع محتوای کرنر استون یا سنگ بنا محتوایی است که برای یکی از موضوعات شما مهم ترین محتوا به شمار می رود و بالاتر از دیگر محتوای سایت شما قرار میگیرد. این نوع محتوا ها معمولا بیشترین میزان لینک داخلی را دریافت می کنند.

شمارنده پیوند متن: شمارنده تعداد لینک های داخلی سایت است. به شما کمک می کند بدانید یک محتوا چه تعداد لینک خارج از سایت دارد و چه تعداد پیوند داخلی ارائه می کند. این گزینه در بخش ویرایش نوشته در همان پیشخوان وردپرس و در سمت چپ نمایش داده می شود.

نقشه های XML سایت: نقشه های سایت بسیار مهم هستند. در واقع گوگل از نقشه سایت استفاده می کند تا بتواند سریع تر از هر زمانی متوجه تغییرات و بروز رسانی های درون سایت شود. پس نقشه سایت را باید بسازید و آن را به گوگل معرفی کنید. ابزارهای زیادی برای ساختن نقشه سایت وجود دارند. در نسخه رایگان افزونه Yoast هم میتوانید به سادگی نقشه سایت خود را بسازید.

ادغام Ryte: این گزینه یک افزودنی در افزونه یوست Yoast SEO به شمار می رود و سایت را از نظر قابل ایندکس بودن بررسی می کند. اگر سایت برای گوگل و بینگ و دیگر موتورهای جستجو باز باشد و قابل ایندکس باشد، در این صورت افزونه مشکلی نخواهد داشت.

در صورتی که آدرس های سایت مسدود باشند و شما نتوانید سایت خود را به خوبی برای ایندکس موتورهای جستجو آماده کنید، افزونه با نمایش اخطار به شما می گوید سایت برای خزنده ها و ربات ها در دسترس نیست و ایندکس نمی شود.

نوار منوی مدیریت: وردپرس یک نوار مدیریت در بخش بالایی پیشخوان دارد، و به افزونه ها هم اجازه می دهد گزینه هایی را به نوار بالایی الصاق کنند. افزونه Yoast هم در نسخه رایگان یک نوار به این قسمت اضافه می کند تا دسترسی سریع تری به بخش های آن داشته باشید. اگر بخواهید این نوار مدیریت مخفی شود، این گزینه را باید روی غیر فعال قرار دهید.

امنیت، تنظیمات پیشرفته برای نویسنده ها در دسترس نیست: برخی از گزینه های پیشرفته در نوشته ها، توسط این پلاگین وردپرس ارائه می شود. در واقع این تنظیمات پیشرفته مربوط به تنظیمات ایندکس و خزنده ها هستند. این گزینه به نویسنده اجازه میدهد به نوشته تگ نوایندکس Noindex و هم چنین تگ های Follow یا Nofollow اضافه کند تا دسترسی خزنده ها را مسدود کرده یا محتوا را از ایندکس ربات موتور جستجو حذف کند.

ابزارهای وب مستر

افزونه وردپرس Yoast در هر دو نسخه رایگان و تجاری به شما اجازه میدهد سایت خود را بدون نیاز به هیچ کد اضافه یا چیز دیگری به Google Search Console و Bing Webmaster Tools متصل کنید.

ابزارهای وبمستر افزونه Yoast SEO

روش های زیادی برای اتصال سایت به سرچ کنسول گوگل وجود دارد، که ساده ترین آنها گوگل آنالیتیکس Google Analytics است. پس از نصب و راه اندازی گوگل آنالیتیکس روی سایت، میتوانید در سرچ کنسول برای تایید مالکیت سایت خود از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. مثل روش زیر:

کافیست در بخش روش های تایید سایت در گوگل گزینه Alternate Method را انتخاب کرده و گزینه Google Analytics را انتخاب کنید.

گزینه های جایگزین برای تایید سایت

اکنون باید یک حساب گوگل آنالیتیکس بسازید، به سایت رسمی Google Analytics بروید، یک حساب بسازید، و کد رهگیری یا شناسه رهگیری Tracking ID خود را گرفته و آن را یادداشت کنید.

شناسه رهگیری Tracking ID

به پیشخوان وردپرس بازگشته و افزونه Google Analytics for WordPress by MonsterInsights را نصب و فعال کنید. کد رهگیری خودتان را وارد کنید تا حساب شما فعال شود.

تایید سایت با Google Analytics

اکنون به صفحه تایید سایت در سرچ کنسول بازگشته و با انتخاب مجدد Google Analytics روی گزینه شناسایی VERIFY کلیک کنید. سایت شما شناسایی می شود و کار تمام است. اکنون به حساب سرچ کنسول خود وارد شوید و از آن لذت برید. پلتفرم مانگو به عنوان یک دستیار سئو برای مشتریان سئو آموزش های تکمیلی و کاملی به زبان پارسی برای سرچ کنسول جدید گوگل ارائه کرده که در اختیار مشتریان تجاری این سرویس قرار گرفته است.

تایید سایت و ثبت سایت در گوگل با افزونه سئو Yoast SEO

کافیست به سایت سرچ کنسول گوگل رفته و برای ثبت سایت درخواست کنید. آدرس سایت خود را وارد کنید تا مقدمات تایید سایت فراهم شود. برای تایید سایت خود با افزونه Yoast اینبار راه ساده ای پیش رو دارید. روی HTML Meta Tag کلیک کنید تا گوگل یک کد متا در اختیار شما قرار دهد. کد به صورت تصویر زیر است:

HTML Meta Tag

آن را کپی کرده و به پیشخوان وردپرس و داشبورد افزونه یوست برگردید. در بخش ابزارهای وبمستر در فیلد “تایید ابزار وبمستر گوگل” کد را بچسبانید یا Paste کنید و “ذخیره تغییرات را بزنید:

تایید سایت در افزونه Yoast SEO با کد HTML Meta Tag

سپس به صفحه سرچ کنسول بازگردید. دوباره همان کار را پیش رو دارید. روی گزینه شناسایی VERIFY کلیک کنید تا سایت شما به سرچ کنسول متصل شود.

تایید سایت و ثبت سایت در بینگ با افزونه سئو Yoast SEO

موتور جستجوی بینگ هم دومین موتور دنیاست، پس به عنوان یک وبمستر حرفه ای یا متخصص سئو نباید بینگ را نادیده بگیرید. این موتور جستجو میتواند شانس خوبی برای کسب ترافیک شما باشد. مخصوصا اینکه دستیار صوتی ویندوز و موتور یاهو همگی از بینگ استفاده می کنند. چه بهتر که سایت خود را روی بینگ داشته باشید.

[promotion id=”27793″]

برای اتصال سایت خود به بینگ وبمستر تولز Bing Webmaster Tools با پلاگین سئوی یوست کار ساده ای پیش رو دارید. کافیست وارد سایت رسمی وبمستر تولز بینگ Bing Webmaster Tools شوید و یک حساب ایجاد کنید.

بینگ حتی از جیمیل شما هم پشتیبانی می کند. پس راه اندازی آن آسان است. بینگ سه راه برای تایید سایت و اتصال به وبمستر تولز ارائه می کند. ساده ترین راه به نظر ما استفاده از Meta Tag و افزونه یوست Yoast SEO است.

تایید سایت در bing webmastertools

گزینه دوم، یک کد تگ متا Meta Tag در اختیار شما قرار میدهد. مثل تصویر زیر، کد را کپی کرده و به پیشخوان وردپرس و افزونه یوست بازگشته و کد را در فیلد مربوطه قرار دهید.

سایت تایید شده در bing webmastertools

به صفحه وبمستر تولز بینگ بازگشته و روی دکمه تایید کلیک کنید تا سایت شما شناسایی شده و مثل تصویر بالا به بینگ متصل شود.ارسال نقشه سایت برای گوگل و ثبت در سرچ کنسول

برای این کار راه ساده ای پیش رو دارید، به مسیر “عمومی > امکانات > نقشه های XML سایت” بروید و روی علامت آن کلیک کنید.

نقشه های XML سایت

میبینید که لینک آن در اختیار شما قرار گرفته است.

لینک را کپی کرده و وارد سرچ کنسول گوگل شوید، در مدیریت دارایی Property خود که همان سایت است، روی گزینه افزودن نقشه سایت کلیک کنید.

افزودن نقشه سایت در google webmaster tools

در نسخه قدیمی – گوگل وبمستر تولز: وارد پنل خود که شدید، سایت را انتخاب کرده و در بخش خزنده Crawl روی گزینه Sitemap کلیک کرده و از دکمه قرمز رنگ ADD برای افزودن نقشه سایت استفاده کنید.

افزودن نقشه سایت در google search console

در نسخه جدید – گوگل سرچ کنسول: وارد پنل خود که شدید، سایت را از نوار سمت چپ بالا انتخاب کرده و روی Sitemap کلیک کنید. آدرس سایت برای شما مشخص شده، فقط آدرس سایت مپ را پس از آدرس اصلی سایت بنویسید و روی گزینه Submit کلیک کنید تا نقشه برای گوگل ارسال شود.

تنظیمات > ظاهر جستجو

ظاهر جستجوعمومی

قسمت ظاهر جستجو، تماما مربوط تنظیمات سایت و نمایش آن در نتایج جستجو است. هر تنظیماتی که اینجا انجام شود یا تغییر کند، روی عملکرد سایت و نمایش آن در گوگل و بینگ تاثیر مستقیم دارد.

چند بخش مربوط به عنوان اصلی، توضیحات و مشخصات شرکت یا سایت در دسترس است که به شما میگوییم چطور آنرا تغییر دهید:

جدا کننده عنوان: سایت دارای یک عنوان است، عنوان سایت ما “میموس” است. بنابراین میخواهیم هر گاه مطلبی از سایت ما در گوگل حضور پیدا کرد، نام سایت را هم با خود داشته باشد.

کاراکتر جدا کننده نام سایت در گوگل

بدین صورت ما تنظیمات بالا را تغییر میدهیم تا نتیجه Snippet سایت ما در گوگل همیشه با یک جدا کننده نام سایت را مشخص کند.

جدا کننده عنوان و توضیحات سایت در افزونه سئو

جدا کننده ای که بیشتر از همه بتواند نام سایت را از عنوان مطلب یا نتیجه جستجو Snippet جدا کند را انتخاب کنید. معمولا سایت های زیادی این قسمت را دستکاری نمی کنند و از کاراکتر جدا کننده ای مثل “-” دش Dash یا خطر تیره استفاده می کنند.

پیشنهاد مانگو اینست که از کاراکترهای ( * / |) استفاده کنید.

عنوان سئو: در اینجا شما متغیر هایی را به نتیجه جستجو Snippet اضافه می کنید تا هر گاه پستی را نوشتید، این قسمت خودکار برای شما آماده شود و نام سایت به عنوان مطلب اضافه شود. پیشنهاد میکنیم از تغییر دستی این قسمت خودداری کنید.

توضیح متا: میتوانید یک توضیح متای کلی برای سایت خود بنویسید تا هر گاه برند شما جستجو شد این قسمت برای سایت شما نمایش داده شود.


گراف دانش: گراف دانش Knowledge Graph همان است که وقتی برای “منچستر یونایتد” جستجو کنید، در سمت راست صفحه نتایج جستجوی گوگل یک کادر نمایش داده می شود و اطلاعاتی در مورد این تیم دوست داشتنی به شما میدهد. گراف دانش اگرچه سخت برای سایت های پارسی ساخته می شود، اما تکمیل اطلاعات این قسمت به شما کمک می کند در نتایج شانس خوبی برای درخشش داشته باشید. معمولا کاربران به سایت هایی که گراف دانش دارند توجه زیادی میکنند.

نام شرکت یا شخص: در این قسمت باید نام شرکت را باید بنویسید و یک تصویر 250*250 برای لوگو یا نماد انتخاب کنید. بهتر است نام شرکت را به انگلیسی و پارسی بنویسید و اگر سایت شما یک سایت شخصی است فقط نام خود (یا مالک سایت) را بنویسید

انواع محتوا

ظاهر جستجو - انواع محتوا

از این بخش برای مدیریت سایت و نمایش سایت در موتور های جستجو استفاده کنید. هر کدام از ساختار پست های شما در این قسمت قرار میگیرد ولی باید توجه کنید که تعداد انواع محتوا در این قسمت میتواند بر اساس قالب وردپرس شما متغییر باشد. قالب ما فقط از نوشته Post و برگه Pages پشتیبانی می کند.

نوشته ها

ظاهر جستجو - نوشته ها

با این تنظیمات میتوان وضعیت ایندکس شدن یا نوایندکس مطالب سایت را کنترل کرد. از این بخش میتوان تنظیمات عنوان و توضیحات متا را هم با افزودن متن های از پیش تعریف شده و افزودن متغیر ها تغییر دهید.

گزینه نمایش نوشته ها در نتایج جستجو وضعیت ایندکس شدن یا نوایندکس مطالب را کنترل می کند. تلاش کنید به این قسمت اصلا دست نزنید تا مطالب شما حتما ایندکس شوند

برگه ها

ظاهر جستجو - برگه ها

در این قسمت شما میتوانید به سه ابزار مختلف دسترسی داشته باشید، در تنظیمات آدرس برگه تکی در همین افزونه یوست سئو میتوان وضعیت ایندکس شدن یا نوایندکس برگه های کلی سایت را تغییر داد.

توجه: اگر اکنون سایت وردپرسی خود را با پلاگین یوست سئو کرده اید، نباید این تنظیمات را تغییر دهید، حداقل بدون بکاپ تغییری در تنظیمات افزونه انجام نداده و حتما همراه با یک متخصص سئو تغییرات را انجام دهید

نمایش برگه در نتایج جستجو: این گزینه با فعال بودن خود اجازه میدهد تمام برگه ها در حالت ایندکس و فالو باشند تا ربات ها بتوانند برگه ها را ایندکس کرده و مطالب درون آن و لینک های داخل برگه ها را هم فالو یا دنبال کنند. غیر فعال کردن این گزینه یک تگ نوایندکس Noindex به برگه ها اضافه می کند، و ربات های موتورهای جستجو برگه ها را در نتایج جستجو Search Result نمایش نمی دهند.

تاریخ در پیش نمایش Snippet: گاهی اوقات میبینیم که گوگل برای برخی مطالب تاریخ آنها را هم نشان میدهد تا کاربران را متوجه مطالب تازه تر کند. این تاریخ ها نشان میدهند هر چه مطالب تازه تر باشند برای گوگل جالب تر هستند و گوگل به مطالب جدید فرصت بیشتری برای خودنمایی میدهد تا در نتایج جستجو قرار گیرند.

غیر فعال بودن یا نبودن گزینه “تاریخ در پیش نمایش قطعه” که منظور همان نتیجه جستجو واحد است، تاثیری روی نمایش تاریخ ندارد (چون انواع قالب وردپرس به شکل اتوماتیک میکرودیتا های تاریخ را به پست ها و گاهی اوقات برگه ها اضافه می کنند) و تنها کاربرد این تاریخ اینست که به شما در ویرایش نشان دهد که نتیجه شما همراه با نمایش تاریخ چطور دیده خواهد شد.

جعبه متای سئو: جعبه متای سئو برای هر پست با این گزینه فعال / غیر فعال می شود تا نویسنده و کاربران با سطح دسترسی بالاتر بتوانند از این ویژگی برای بهینه سازی محتوا و … استفاده کنند. این جعبه متای سئو کمک می کند نویسنده برای مطلب خود توضیحات متا یا همان متا دسکریپتشن Meta Description نوشته و در گوگل آن را نمایش دهد.

عنوان سئو: عنوان سئو را میتوانید با متغیرها پر کنید تا در زمانی که برگه ویرایش می شود، به صورت خودکار کلمات کلیدی سایت و نام سایت به عنوان برگه ها اضافه شود، این عنوان ها و نام سایت فقط به نتایج جستجو اضافه می شوند که به برند سازی شما هم کمک می کنند. اما درون سایت فقط عنوان برگه نمایش داده می شود.

توضیح متا: توضیحات متای برگه های شما برای کاربران نمایش داده شده و کمک می کند کاربران روی برگه های شما بیشتر کلیک کنند. در واقع با این توضیحات میتوانید کاربران را هدف بگیرید و با ارائه اطلاعات صحیح و جزئیات بیشتر آنها را مجاب به کلیک کردن کنید تا نرخ کلیک خود را هم افزایش دهید.

زمینه های سفارشی آنالیز، کمی داستان را پیچیده تر می کند، اما در پنل کاربری مانگو میتوانید به آموزش کامل آن دسترسی پیدا کنید.

ظاهر جستجو - ساختار محتوا
اگر قالب وردپرس شما پست فرمت یا ساختار محتوایی بیشتری به سایت شما اضافه کرده است، پلاگین سئو در این قسمت آنها را برای شما نمایش میدهد تا بتوانید آنها را هم برای گوگل و وضعیت سئوی سایت کنترل کنید..

در این قسمت شما یک تنظیمات بخصوص مثل تنظیمات سئوی نوشته و برگه ها در اختیار دارید، با این تفاوت که تنظیماتی که در تصویر میبینید و در قسمت ساختار محتوا نمایش داده شده اند، همه تنظیمات مربوط به دیگر پست فرمت های سایت را کنترل می کنند.

برای مثال، برخی قالب های فروشگاهی وردپرس، پست فرمت های زیادی ایجاد می کنند، مثل برند برای طبقه بندی محصولات فروشگاه بر اساس برند، هر چند که در پستی سئوی سایت فروشگاهی رو توضیح داده ایم، اما در زمینه بهینه کردن فروشگاه آنلاین لازم است یادآور شویم که نیازی به ایندکس کردن تمام طبقه بندی ها نیست، همین طبقه بندی برند را لازم نیست ایندکس کنید، چرا که جستجوی بسیار کمی دارد و اجازه ندهید وضعیت ایندکس شامل موارد ضعیف تر سایت هم بشود.

رسانه ها یا فایل های پیوست شده (رسانه ها و آدرس های پیوست)

فایل های پیوست شده همان تصاویر سایت شما هستند، که هر کدام به طور پیش فرض در وردپرس دارای لینک می شوند.

رسانه ها یا فایل های پیوست شده

اما توصیه اصلی ما اینست که گزینه ریدایرکت به پست مادر را فعال کنید، تا کاربران هنگامی که در گوگل تصاویر سایت شما را می بینند و روی آن کلیک می کنند، مستقیما به پستی بروند که تصاویر در آن ها قرار داده شده است.

هر چند که این فقط تاثیر منفی روی تجربه کاربری می گذارد، اما چون تصاویر انکر تکست خالی محسوب می شوند، نگران تاثیر آنها روی سئو سایت نباشید. تصاویر نوعی انکر تکست خالی هستند که گوگل هرگز به خاطر آنها سایت را پنالتی نمی کند اما خب نداشتن تصاویر در سایت، یا تصاویر خالی که به پست ها ریدایرکت نمی شوند میتوانند نرخ پرش سایت را افزایش دهند. پس شما مجبور می شوید برای بهینه سازی دوباره سایت به فکر کاهش نرخ بانس ریت باشید.

 

طبقه بندی ها

رده بندی های محتوایی یا طبقه بندی محتوای سایت شما شکل هایی از پست ها و محصولات هستند که در این قسمت بر اساس کدنویسی قالب سایت تعریف شده و گاها تا صد مورد پست فرمت یا طبقه بندی هم دیده می شود که البته به استاندارد بودن یا نبودن قالب هم مربوط می شود. معمولا تعداد طبقه بندی ها در قالب های فروشگاهی وردپرس بیشتر از هر نوع قالب دیگری دیده می شود. به نظر ما هرچه تعداد این طبقه بندی ها کمتر باشد مدیریت آن ساده تر و ترجیحا بهتر است.

ظاهر جستجو - طبقه بندی ها
هر کدام از طبقه بندی ها را میتوانید به صورت مجزا مدیریت کنید و تنظیمات پیشرفته ای روی آنها پیاده کنید.

البته باید توجه کنید که تمامی تغییرات سئوی سایت را با یک متخصص سئو در میان بگذارید و بکاپ از سایت هم تهیه کنید تا مشکلی نه برای سئو و ایندکس رخ دهد نه اینکه مشکلی با سایت به وجود بیاید.

همانند دیگر تنظیمات، آپشن های موجود برای تنظیم سئو تکراری هستند و اگر یکی از آنها را تغییر دهید برای کل قسمت هایی که در گوگل سابقا ایندکس شده اند هم تغییرات ایجاد می شوند.

گزینه های مورد نظر برای حذف دسته بندی ها از نتایج جستجو در اختیار شما قرار گرفته اند. تا هر زمان که بخواهید بتوانید دسته بندی های سایت که همان کتگوری هستند را از ایندکس گوگل حذف کنید.

برچسب ها

در مورد برچسب ها و برچسب گذاری به شکلی ویژه در پنل سئوی مانگو توضیحات مفصلی قرار داده ایم، اما در اینجا توضیحات مربوط به سئوی برچسب ها درون سایت است. اگر بخواهید میتوانید دسته بندی ها را از ایندکس گوگل حذف کنید، به این ترتیب میتوانید هر تعداد لینک های داخلی با برچسب ها بسازید که تاثیر منفی روی سئو نداشته باشند. هر چند لینک سازی خود اصول و قواعد مشخصی دارد که استاندارد های معماری و ساختار سایت را به هم می زند پس باید بر اساس استراتژی سئو سایت عمل کنید.

ظاهر جستجو - طبقه بندی ها - برچسب ها

در هر صورت پیشنهاد می شود مطالب خودتان را با برچسب های درست گروه بندی کنید. برچسب ها را به طور مجزا بهینه سازی کرده و سعی کنید برچسب های درستی بسازید. برچسب گذاری اصولی در مانگو توضیح داده شده و به پرسش های متداول مربوط به برچسب گذاری در سایت پاسخ داده شده است.

پست فرمت ها

همان تنظیماتی که برای برچسب ها و دسته بندی ها نمایش داده شده است برای دیگر ساختارهای محتوایی نیز کاربرد دارد و میتوانید از همان تنظیمات استفاده کنید.

 

نگه داری پایه دسته بندی

دسته بندی ها در وردپرس دارای پایه یا یک آدرس پیش فرض هستند که به URL دسته بندی ها اضافه می شوند. معمولا این پایه آدرس cat یا category است و به آدرس اضافه می شود مثلا site.ir/cat/education یا نمونه ای دیگر مثل site.ir/category/news و اگر این گزینه را در این پلاگین فعال کنید پایه دسته بندی از آدرس حذف می شود و آدرس های مذکور تبدیل می شوند به site.ir/education یا site.ir/news

البته حذف پایه دسته بندی توصیه نمی شود. چون به گوگل کمک می کند بخش های مختلف سایت را آسان تر تشخیص دهد.

بایگانی یا آرشیو Archives

ظاهر جستجو - بایگانی

این قسمت مربوط به بایگانی یا اساسا بخش مربوط به هر نوع مطلب در سایت است. بایگانی ها مجموعه مطالب را دوباره به نمایش می گذارند و اجازه میدهند در یک شاخه بخصوص و برای مطالبی از یک گروه خاص، کاربر یا موتور جستجو دوباره به آنها دسترسی داشته باشد. با این تفاوت که محتوا همان محتوای درون سایت است و چیزی جدید نیست ولی اینبار در یک سبد در دسترس قرار گرفته اند.

ایندکس دوباره بایگانی ها باعث می شود مطالب شما دوباره ایندکس شوند، در این صورت با مسئله محتوای تکراری روبرو خواهیم شد که دیدگاه ها در مورد آن متفاوت است، اما در هر صورت شما باید از تگ متعارف استفاده کنید تا محتوای تکراری نداشته باشید.

اگر وقت نمیکنید به مطالب بایگانی تگ Canonical یا تگ متعارف بزنید، باید بایگانی ها را مسدود کنید تا در گوگل ایندکس نشوند. با تنظیمات مربوط به بایگانی در پلاگین یوست سعی کنید از ایندکس آنها جلوگیری کنید.

صفحات خاص / نتایج جستجو و صفحه 404

صفحات خاص / نتایج جستجو و صفحه 404

تنظیمات مربوط به صفحات جستجو: متغیر ها را به عبارت داخل کادر اضافه کنید تا متن پیش فرض با متغیرها ادغام شده و در برگه های جستجو برای کاربران نمایش داده شود. افزونه سئو یوست به شما کمک می کند عنوان ها در برگه های جستجوی درون سایت را کنترل کنید. هر چند میتوانید از گوگل آنالیتیکس هم برای ساخت برگه جستجو در سایت استفاده کنید.

[promotion id=”27780″]

تنظیمات مربوط به صفحات 404: صفحه خطای 404 برای مواردی به کار می رود که کاربران درون سایت یا از موتور جستجو به قسمتی از سایت می رسند که یا وجود ندارد یا اینکه حذف شده است و در دسترس نیست.

این خطا اصولا برای سئو ضرر زیادی ندارد، اما تجربه کاربری را خراب می کند. پس باید یک برگه هیجان انگیز و زیبا برای 404 های سایت بسازید، مطالب تازه و خبرنامه را درون آن قرار دهید و یا اینکه پس از چند ثانیه کاربران را به برگه دیگری انتقال دهید. در هر صورت، این جا افزونه ی مورد نظر به شما کمک می کند این برگه را هم به خوبی کنترل کنید.

بایگانی تاریخ

بایگانی تاریخ: بایگانی تاریخ، دسته بندی دوباره و نمایش مجدد مطالب سایت است. آنها را با غیر فعال کردن از ایندکس گوگل حذف کنید

مسیر راهنما یا پیوند های ریزه میزه Breadcrumb

ظاهر جستجو - مسیر راهنما

معمولا قالب های وردپرس از مسیر راهنما پشتیبانی می کنند و نیازی نیست مسیر راهنما را در این جا فعال کنید. مسیر راهنما در سایت باید فعال باشد چون که به تجربه کاربری مناسب کمک می کند. همچنین به عقده برخی فاکتوری که در بهینه سازی سایت موثر است مسیر راهنماست و برخی معتقد هستند که قضیه استفاده گوگل از مسیر راهنما برای رتبه بندی سایت به عنوان بخشی از فاکتورهای تعامل کاربر با سایت صحت دارد و کاملا درست است.

برای استفاده از پیوندهای ریزه میزه یا نمایش مسیر راهنما روی سایت میتوانید آن را فعال کرده و عبارت های مختلفی که میخواهید را پر کنید. میتوانید از تصویر بالا به عنوان راهنما استفاده کنید.

کارتون بچه

تنظیمات > میز فرمان جستجو – سرچ کنسول گوگل

اتصال گوگل سرچ کنسول به پنل کاربری شما اتفاق خوبی است. اگر سایت را به سرچ کنسول متصل کرده باشید میتوانید اطلاعات زیادی را در این قسمت مشاهده کنید.

میز فرمان جستجو - سرچ کنسول گوگل

اطلاعات این قسمت بر اساس ترافیک شما در دسکتاپ (رایانه ها)، تلفن ها و تلفن های هوشمند (لمسی) تقسیم بندی شده و بخشی هم برای تنظیمات درست شده است.

پیشخوان میز فرمان جستجو

معمولا تمامی خطاهای سرچ کنسول شما در این پنل نمایش داده می شود، اما زمانی که پیوند های یکتای درون سایت را تغییر داده باشید قطعا تعداد خطاها برای شما بسیار زیاد می شود و باید دستی آنها را درست کنید.

یکی از فواید و کاربردهای اصلی این پیشخوان دسترسی مستقیم به آدرس های ایندکس شده سایت در گوگل است. زمانی که آدرس های درون سایت شما دچار خطای ایندکس شده باشند (این خطا ممکن است هر دلیلی رخ دهد، مثل تغییر آدرس، حذف مطالب و …) همه در این پنل نمایش داده می شوند و با مشاهده آنها میتوانید ریدایرکت درست کنید.

از گزینه “دریافت کد تصدیق گوگل در خود افزونه” برای اتصال مستقیم به سرچ کنسول استفاده کنید، سپس مانند ادامه عمل کنید:

تایید دسترسی Yoast به حساب گوگل سرچ کنسول

سپس یک اعلانیه برای شما نمایش داده می شود تا افزونه Yoast SEO را به حساب گوگل خود متصل کنید. اگر حساب گوگل شما در مرورگر متصل باشد و حساب گوگل آنالیتیکس هم داشته باشید، میتوانید مثل تصویر، دکمه Allow را بزنید تا افزونه به حساب گوگل شما دسترسی پیدا کرده و اطلاعات سرچ کنسول را دریافت کند.

کد تایید دسترسی Yoast به حساب گوگل سرچ کنسول

مثل تصویر بالا، کد برای شما نمایش داده خواهد شد. کد را کپی کرده و به پیشخوان افزونه Yoast باز گردید. کد را در کادر قرار داده و مثل تصویر زیر روی دکمه “تصدیق گوگل” کلیک کنید تا افزونه به سرچ کنسول متصل شود:

تصدیق گوگل در افزونه Yoast

در انتهای کار خود، روی دکمه تصدیق کلیک کرده و مثل تصویر زیر، میتوانید سایت های حساب سرچ کنسول خود را انتخاب کنید:

انتخاب سایت برای دریافت اطلاعات از سرچ کنسول

روی دکمه “ذخیره مشخصات کاربری” کلیک کنید تا اطلاعات دریافت شده و داشبورد میز فرمان جستجو اطلاعات اکانت گوگل سرچ کنسول شما را نمایش دهد.

 

تنظیمات > اجتماعی

برای تنظیم شبکه های اجتماعی سایت از پنل افزونه استفاده کنید. وارد مسیر “تنظیمات > شبکه های اجتماعی” شده و روی گزینه حساب های کاربری، آدرس شبکه های اجتماعی سایت خود را وارد کنید.

شبکه های اجتماعی در افزونه سئو Yoast SEO

گزینه حساب کاربری شبکه اجتماعی کمک می کند اطلاعات حساب کاربری خودتان را روی سایت تنظیم کنید، این اطلاعات در مشخصات سایت ثبت (در توضیحات متای سایت) ثبت می شود و گوگل و دیگر موتورهای جستجو در کدنویسی سایت به این شبکه ها و آدرس ها دسترسی پیدا می کنند.

ثبت شبکه های اجتماعی و اتصال سایت به این اکانت ها کمک می کند موتور های جستجو حساب های سایت را در سایت های فیسبوک و توئیتر و … شناسایی کنند و از قدرت شبکه های اجتماعی برای محبوب شدن سایت و افزایش رتبه آن استفاده کنند.

همچنین یکی از کاربرد های این شبکه های اجتماعی اینست که به گوگل کمک می کنند پنل گراف دانش Knowledge Graph را برای سایت و برند ها بسازند.

در تصویر زیر میبینید که چطور گوگل سعی کرده شبکه اجتماعی مرتبط با “باشگاه منچستر یونایتد” را برای کاربران نمایش دهد:

شبکه اجتماعی مرتبط با "باشگاه منچستر یونایتد"

شبکه اجتماعی > فیسبوک

شبکه اجتماعی > فیسبوک

این پنل به شما اجازه میدهد از پست خودکار در فیسبوک استفاده کنید. فیسبوک یک ویژگی به کاربران خود می دهد تا با ساختن یک توکن مثل ربات و با دسترسی مستقیم از طریق API به کاربران خود اجازه دهد پست های سایت خود را مستقیما در صفحه فیسبوک خود منتشر کنند.

این قابلیت البته دیگر توسط فیسبوک غیر فعال شده و فقط شبکه های مربوط به مجموعه این شرکت مثل اینستاگرام، فیسبوک مسنجر و واتساپ این امکانات را دارند.

هر چند شما هنوز هم میتوانید توضیحات و متای تنظیمات مربوط به فیسبوک را نوشته و به بهبود آن کمک کنید.

شبکه اجتماعی > توئیتر

شبکه اجتماعی > توئیتر

توئیتر تنظیمات خاصی ندارد و در این پنل میتوانید تصویر کوچک یا بزرگ را برای سایت خود انتخاب کنید. هنگامی که مطالب سایت شما توسط کاربران همرسانی می شود یا اصطلاحا به اشتراک گذاشته می شود این تنظیمات استفاده می شوند.

توئیتر مهم است چون بینگ و این اواخر گوگل هم از توئیت های توئیتر در نتایج جستجو استفاده می کنند و برای کاربران خود آن ها را نمایش میدهند.

شبکه اجتماعی > پینترست

شبکه اجتماعی > پینترست
پینترست نیز از پست واسط پشتیبانی می کند و با یک Access Token از طریق API سایت پینترست، میتوانید همچنان کپی رایت تصاویر سایت خود را حفظ کنید و آنها را در شبکه بصری پینترست به خودتان سنجاق کنید.

پینترست یک شبکه اجتماعی رسانه ای (بر پایه تصاویر) است که کاربران فعال زیادی دارد و البته به عنوان اقیانوس ایده ها یا سرزمین خلاقیت شناخته میشود. دنبال هر چیزی که باشید بهترین تصاویر مربوط به جستجوی خود را در پنترست پیدا خواهید کرد.

افزونه یوست در پنل تنظیمات مربوط به پینترست قسمتی به نام “تایید پینترست” ارائه کرده که میتوانید اپلیکیشن واسط خود را در سایت پینترست بسازید، شناسه خود را پیدا کرده و سایت خود را در پینترست تایید کنید. برای تایید کافیست کد ساخته شده توسط پینترست را در این قسمت وارد کنید تا این پلاگین سایت را به پینترست متصل کند.

شبکه اجتماعی > گوگل پلاس

شبکه اجتماعی > گوگل پلاس

گوگل پلاس توسط گوگل ساخته شد تا جایگزینی برای فیسبوک باشد، هر چند هیچ وقت نتوانست انتظارات گوگل را برآورده کند و اگر چه جزو پروژه های شکست خورده گوگل بود اما با تغییراتی اساسی بار دیگر برای رقابت پا میدان گذاشت و باز هم نتیجه ای دربر نداشت. در هر صورت، این یک ضعف بزرگ برای شرکتی است که خود را پادشاه اطلاعات اینترنت می نامد.

بنابراین تصمیمات خود را کمی تغییر داد و از قدرت خود برای ترویج و حداقل زنده نگه داشتن شبکه اجتماعی پلاس استفاده کرد. آنها از قدرت گوگل پلاس و نفوذ آن در جستجوی گوگل صحبت کردند. در واقع بیشتر کسانی که متخصص سئو هستند معتقدند گوگل بیشتر از هر شبکه اجتماعی دیگری گوگل پلاس را بیشتر با جستجو درگیر کرده و سیگنال های قدرت این سایت از دیگر سایت ها مثل فیسبوک یا لینکدین بیشتر است.

از آنجا که شبکه های اجتماعی روی سئو تاثیر گذار هستند و از سیگنال های رتبه بندی سایت در گوگل محسوب می شوند، گوگل اهمیت بیشتری به فعالیت سایت ها و برندها در گوگل پلاس میدهد تا بلکه این شبکه را فعال نگه دارد. از این قصه که بگذریم، در یک کلام خواهیم گفت که گوگل پلاس هم شبکه خوبی است و به قدرت شما در برندینگ و جستجو کمک می کند.

در پنل افزونه سئو Yoast آدرس صفحه گوگل پلاس خود را وارد کنید، سپس آدرس سایت خود را در هم در صفحه “درباره ما” در گوگل پلاس موسوم به ABOUT وارد کنید تا سایت را به گوگل پلاس متصل کرده باشید.

اکنون وقتی شما در ویرایش پست های خود باشید، وارد تنظیمات شبکه اجتماعی شده و زبانه های فیسبوک و توئیتر را بررسی کنید تا از تنظیم بودن گزینه های بالا مطمئن شوید.

 

تنظیمات افزونه سئو Yoast SEO > ابزارها

تنظیمات افزونه سئو Yoast SEO > ابزارها

ابزارهایی که در نسخه رایگان در اختیار کاربر قرار میگیرد بسیار حرفه ای هستند، در واقع به شما کمک می کند کارهای مهمی انجام دهید که از جمله آنها تنظیم فایل ربات و ویرایش گروهی محتوای سایت است.

 

درون ریزی تنظیمات

درون ریزی و برون بری تنظیمات یکی از شاخصه های اصلی Yoast است که در دو نسخه رایگان و تجاری آن موجود است.

 

درون ریزی تنظیمات

هر گاه مدیر سایت بخواهد افزونه ی بهینه سازی سایت خودش را تغییر دهد، به افزونه Yoast SEO مهاجرت کند یا آن را ترک کرده و از افزونه های دیگری مثل All in one SEO یا SEO Framework استفاده کند، میتواند از ویژگی درون ریزی و برون بری تنظیمات استفاده کند تا به سادگی مهاجرت خود را انجام داده و افزونه سئو سایت را تغییر دهد. این کار کمک می کند تنظیمات سئوی انجام شده روی سایت از بین نرود و همچنان سئوی سایت پایدار بماند.

برون بری تنظیمات

یک ویژگی خوب دیگر از Yoast. به شما امکان میدهد تنظیمات را ذخیره کنید تا این تنظیمات را برون بری کرده و روی سایت های دیگر خود درون ریزی کنید، البته اگر برای چندین سایت از Yoast SEO استفاده می کنید.

 

برون بری تنظیمات

اختیار با شماست، اما این گزینه یک بکاپ عالی از تنظیمات سئو محسوب می شود و کافیست تنظیمات را برون بری کنید، تا بعد از مشکلات امنیتی و حتی هک سایت، بتوانید دوباره سئو را مانند روز اول نگه داشته و رتبه سایت را حفظ کنید.

[promotion id=”27412″]

درون ریزی تنظیمات از دیگر افزونه های سئو

بهتر است بگوییم یوست میخواهد رقابت با رقبا را بهتر پیش ببرد، آنها به این فکر کرده اند که چطور شما را قانع کنند از دیگر افزونه ها به افزونه Yoast SEO مهاجرت کنید. در واقع این یک کوچینگ سئو محسوب می شود البته اگر مایل به انجام آن باشید.

درون ریزی تنظیمات از دیگر افزونه های سئو

هر گاه قبل از افزونه سئو Yoast از افزونه ای دیگر برای سئوی سایت استفاده کرده باشید، تنظیمات آن در اختیار شما قرار میگیرد تا مهاجرت خود را تکمیل کنید.

  • برای مهاجرت درست از دیگر افزونه ها به افزونه سئو Yoast، باید کارهای زیر را به ترتیب انجام دهید:
  • افزونه سئو فعلی را غیر فعال کنید
  • افزونه سئو یوست را نصب و فعال کنید
  • وارد تنظیمات > درون ریزی از دیگر افزونه های سئو شوید
  • افزونه مورد نظر را انتخاب کنید تا تنظیمات درون ریزی شود
  • بعد از درون ریزی داده های افزونه ی سئوی قبلی را پاکسازی کنید
  • اکنون میتوانید در فهرست افزونه های نصب شده، افزونه سئوی قبلی را غیر فعال / حذف کنید

کار شما تمام است، اکنون میتوانید یک بکاپ از سایت تهیه کنید تا بهتر از قبل به کار خود ادامه دهید.

 

ویرایشگر دسته جمعی

در ویرایشگر دسته جمعی، امکاناتی فراهم شده تا دسترسی مستقیم به ویرایش توضیحات متا و عنوان سئو مطالب خود داشته باشید.

ویرایشگر دسته جمعی

نیازی به ویرایش جداگانه مطالب و هربار بروز رسانی آنها نیست. کافیست وارد ویرایشگر دسته جمعی شده و هر کدام از مطالب خود را که میخواهید از نظر سئو بروز رسانی کنید.

بگذارید به شما بگویم این یک ویژگی بسیار خوب است، من هر گاه بخواهم محتوای سایت خودم را بروز رسانی کنم یا برای ویرایش توضیح متا و عنوان مطالبم کارم را سریع تر انجام دهم از ویرایشگر دسته جمعی استفاده می کنم.

معمولا هر از گاهی نیاز است تا عنوان مطالب خود را تغییر دهید تا بلکه تغییراتی در نتایج جستجو و رتبه سایت ها ایجاد کنید. با افزایش نرخ کلیک سایت شما از طریق الگوریتم های گوگل، رتبه سایت میتواند بهتر شده و افزایش پیدا کند. پس چرا نباید از چنین ویژگی خوبی استفاده کنید.

ویرایشگر فایل

فایل های مهمی که هی از آنها صحبت میکنیم برای تنظیم ربات سایت و دسترسی سایت است.

در واقع افزونه Yoast SEO این امکان را فراهم کرده تا بتوانید فایل ربات robots.txt سایت خودتان را بسازید و آن را در هاست سایت و مسیر روت قرار داد، این کار کمک می کند ربات موتورهای جستجو موسوم به خزنده ها سریع تر این فایل ربات را دیده و دستورات خود را دریافت کنند.

فایل ربات robots.txt

هر گاه خزنده ای به سایت سر می زند ابتدا فایل ربات سایت را بررسی می کند، سپس مطابق با آن رفتار می کند، پس هر چه سریع تر دست به کار شوید و یک فایل مناسب بسازید.

فایل htaccess مخصوص وردپرس است و در آن میتوان تنظیمات مختلفی انجام داد. این فایل ارتباط بین وردپرس و هاست را بهتر می کند، به امنیت سایت کمک کرده و حتی انتقال دامنه هم با این فایل صورت میگیرد.

فایل htaccess

همیشه یک فایل کپی به عنوان بکاپ از آن تهیه کنید. این فایل در مسیر روت هاست و کنار فایل ربات قرار میگیرد، اگر آن را نمی بینید به خاطر اینست که توسط هاست محافظت می شود، باید گزینه “دیدن فایل های مخفی” را فعال کنید تا آن را مشاهده کنید.

کار با تنظیمات و ابزارهای افزونه تقریبا تمام شده است. اکنون میخواهیم از ویژگی های خوب افزونه برای تجزیه و تحلیل محتوا استفاده کنیم. با این ویژگی میتوان به خوبی یک محتوا را هدفمند کرد و یک تجربه کاربری خوب بر اساس خوانایی آن رقم زد. فقط کافیست یک نوشته اضافه کنید و نوشتن محتوا را شروع کنید، از برگه ها سازهایی مثل ویژوال کامپوزر یا المنتور اگر استفاده کنید، شاید افزونه کلمات محتوای شما را تشخیص ندهد.

تحلیل و بررسی محتوا

آنالیز محتوای افزونه Yoast SEO کمک می کند یک محتوای خوب برای کلمه کلیدی بنویسید و بتوانید به خوبی محتوا را برای کاربر و همچنین موتور جستجو بهینه سازی کنید.

فاکتورهای بهینه سازی این افزونه از روی تجربه کاربری اتخاذ شده اند تا بتوانید از آنها بهترین استفاده را ببرید.
بخش تجزیه و تحلیل محتوا از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

  1. مشکلات
  2. بهبود ها
  3. نتایج خوب

آنالیز محتوای افزونه Yoast SEO

مشکلات: مواردی که در این قسمت مطرح می شوند را سعی کنید برطرف کنید تا سئوی محتوا به خوبی انجام شود. معمولا پیوند یکتای نامناسب، نداشتن عنوان و توضیحات متا از مشکلات اصلی یک محتوا به شمار می روند.

بهبود ها: هر چقدر هم کارتان را خوب انجام دهید، شاید باز هم شاهد ایراداتی باشید که در قسمت بهبود ها نمایش داده می شوند. معمولا نبود کلمه کلیدی در عنوان و توضیحات متا و حتی آدرس پیوند یکتا، عدم استفاده از کلمه کلیدی در محتوا و نبودن کلمه کلیدی در عنوان های هیدینگ H، نداشتن لینک، نداشتن تصویر و … به عنوان مواردی قلمداد می شوند که در سئوی محتوا نیاز به بهبود دارند.

نتایج خوب: نتایج خوب شما را امیدوار می کنند که کارتان در بهینه سازی محتوا چقدر خوب بوده است. شما از لینک ها، تصاویر، کلمه کلیدی، عنوان های هیدینگ H، توضیحات متا و عنوان سئو مناسب استفاده کرده اید. لینک سازی کرده اید و همه اینها نتایج خوب کار شما هستند.

بهینه سازی محتوا با استفاده از آنالیز افزونه Yoast SEO

هر یک از بهینه سازی های مربوطه را در مقابل آن میبینید. میتوانید اکنون با این راهنما به سایت خود بازگردید و محتوای خود را بر اساس استانداردهای افزونه Yoast بهینه سازی کنید.

بهینه سازی محتوا با استفاده از آنالیز افزونه Yoast SEO

کلمه کلیدی:

  • از کلمه کلیدی در محتوا، عنوان های هیدینگ H، متن جایگزین تصاویر، عنوان مطلب و توضیحات متا استفاده کنید
  • چگالی کلید واژه یا تکرار کلمه کلیدی را به خوبی رعایت کنید، آن را بین 2 تا 2.5% نگه دارید
    کلید واژه را در ابتدای متن خود تکرار کنید
  • محتوای خودتان را اطراف کلید واژه و با رعایت اصول نگارش پیش ببرید
  • از کلید واژه یک محتوا در محتوای دیگر استفاده نکنید (منظور اینست که مطالب را بخصوص بنویسید)

عنوان:

  • عنوان شما باید جذاب باشد و کلمه کلیدی را در خود داشته باشد
  • عنوان باید صادقانه و مربوط به محتوا باشد
  • عنوان باید کاربران را متوجه کرده و نام برند / سایت را در خود داشته باشد
  • عنوان باید بین 30 تا 55 کاراکتر طول داشته باشد
  • میتوانید از شکلک های اموجی Emoji در عنوان استفاده کنید ضرری ندارد

توضیحات متا:

  • توضیحات متا باید دارای کلمه کلیدی و مترادف های آن باشد
  • توضیحات متا را طوری بنویسید که کاربران را جذب کند و موضوع را برای آنها مشخص کند
  •  توضیحات متای شما باید مناسب باشد، نه طولانی نه کوتاه
  • حتما برای مطلب خود توضیحات متا بنویسید
  • در توضیحات متا از شکلک ها و … استفاده کنید

پیوند یکتا:

  • پیوند یکتای کوتاه میتواند رتبه بهتری در گوگل بگیرد
  • پیوند یکتا برای گوگل معنی و مفهوم دارد، پس دقیق آن را بنویسید
  • از کلمات زاید انگلیسی در پیوند یکتا استفاده نکنید مثل to, a, on, in, the و …

محتوا:

  • محتوایی بنویسید که بیشتر از 900 یا هزار کلمه باشد
  • در محتوا از تصاویر استفاده کنید
  • در محتوا لینک سازی داخلی و خارجی داشته باشید
  • به مقاله های سایت خود لینک مستقیم بدهید اگر مرتبط هستند
  • به سایت های مرتبط با حوزه محتوای خود لینک بدهید
  • از هیدینگ های H1, H2 و یا همان تیترها استفاده کنید
  • برای کاربران محتوای جذاب و شیوا بنویسید
  • از نوشتن محتوای ادبی و سخت که فهم آن نیاز به خواندن چندین مرتبه ای دارد پرهیز کنید
  • محتوای طولانی یا لانگ فرم Long Form میتواند به شما کمک کند رتبه بگیرید
  • از کپی کردن و تکرار محتوای دیگران دست بردارید
  • سعی کنید محتوای خود را بروز نگه دارید و بیشتر با کاربران ارتباط برقرار کنید

خوانایی و چراغ سبز محتوا در افزونه سئو Yoast SEO

افزونه یوست سئو Yoast SEO از چهار چراغ برای امتیاز دهی به محتوا استفاده می کند. چراغ سبز برای امتیاز دادن به کیفیت محتوا از نظر افزونه و همچنین میزان خوانایی محتوا ساخته شده است.

از نظر تیم توسعه دهنده افزونه، مواردی در مقاله ها مشاهده می شوند که نیاز به بهبودی دارند. مثلا جمله های بلند بهتر است کوتاه شوند. پاراگراف ها کوتاه تر باشند، همچنین مواردی مثل محتوا برای هر تیتر بهتر است کمتر از 300 کلمه باشد.
تصور کنید یک مقاله هزار کلمه ای نوشته اید، در این صورت شما میتوانید یک تعریف یا معرفی و یک خلاصه یا نتیجه گیری برای مقاله ارائه کنید که طول هر کدام 200 کلمه باشد.

در این صورت میتوانید 3 تیتر در مقاله خود داشته باشید که هر کدام به ترتیب در مورد کلمه کلیدی صحبت می کنند، بنابراین برای هر تیتر میتوانید 200 کلمه بنویسید تا استاندارد ها را رعایت کرده باشید.

پیشنهاد افزونه اینست که بجای توضیحات خسته کننده، یکراست اصل مطلب را گفته و کار را تمام کنید. این کاریست که میخواهیم انجام دهیم تا خواننده لذت خواندن مقاله را چشیده و مطلبی دلچسب پیش رو داشته باشد.

چراغ های رنگی افزونه Yoast SEO برای امتیاز دادن به محتوا

چراغ های رنگی افزونه Yoast SEO برای امتیاز دادن به محتوا

رنگ خاکستری: ابتدایی ترین رنگ برای مقاله های شما، زمانی که کلمه کلیدی مقاله را مشخص نکرده باشید، بررسی نخواهد شد. چون مقاله شما باید یک موضوع مشخص داشته باشد. پس یک کلید واژه به مقاله خود اضافه کنید تا افزونه تجزیه و تحلیل خودش را در اختیار شما قرار دهد.

رنگ قرمز: هر گاه کلمه کلیدی را به مقاله اضافه کنید، وضعیتی در اختیار شما قرار میگیرد که بدترین وضعیت خواهد بود. شما نیازمند بهینه سازی محتوا خواهید بود، بنابراین از بهینه سازی های افزونه استفاده کنید، که رنگ آن از قرمز خارج شود.

رنگ نارنجی: رنگ نارنجی نشانگر وضعیت مناسبی از محتواست. این رنگ می گوید شما کار خود را به خوبی انجام داده اید، اما هنوز مقاله میتواند بهینه سازی های بیشتری دریافت کرده و بهتر شود. بنابراین باید از نکات و بهبود های رنگ نارنجی استفاده کنید.

رنگ سبز: هر گاه خوانایی مقاله شما به رنگ سبز شد، یعنی شما کار خود را به نحو احسن انجام داده اید. رنگ سبز یعنی از نظر افزونه سئو مقاله شما یک سئوی درون برگه خوب را پشت سر گذاشته است، پس روی سئوی خارج از برگه کار کنید، سراغ توضیحات متا، عنوان سئو شده و جذاب بروید و بعد از انتشار مقاله، آن را ترویج دهید و برای آن بک لینک بگیرید.

چراغ سبز و امتیاز خوانایی و سئو محتوا

در کنار دکمه انتشار، سابقا چراغ هایی نمایش داده می شدند که باید سبز می شدند، اما اینبار دو نماد برای بررسی خوانایی محتوا و سئو محتوا نمایش داده می شوند. بهتر است هر دو را سبز کنید. هر چند سبز کردن دو چراغ افزونه سئو همیشه به معنای این نیست که شما یک مقاله عالی نوشته اید.

خوانایی در آنالیز محتوا

افزونه سئو Yoast SEO یک ویژگی دیگر ارائه می کند که به شما کمک می کند بخش هایی که در محتوا دارای مشکل خوانایی هستند را سریع تر برطرف کنید. مشکل خوانایی یا نگارشی در افزونه سئو برگرفته از تجربه کاربری است.

بر اساس تجربه کاربری، بند محتوا نباید طولانی باشد. جملات کوتاه و سنجیده کمک بهتری به خواننده می کنند. محتوای شمرده و مفهومی که کلمات کمی دارد، بار معنایی بیشتر و رسایی زیاد تری دارد. در نهایت اینکه هر چه بهتر و کوتاه و خوب بنویسید کار خواننده را آسان تر کرده اید و به وی امکان میدهید از خواندن محتوای شما لذت ببرد.

خوانایی و چراغ سبز محتوا در افزونه سئو Yoast SEO

روی هر کدام از چشم ها کلیک کنید، قسمت هایی از محتوا که دارای جمله طولانی تری هستند مشخص می شوند. همچنین تیترهایی که محتوای مربوط به آنها بیشتر از 300 کلمه است، مشخص می شوند. افزونه یوست ترجیح می دهد برای هر تیتر کمتر از 300 کلمه بنویسید، چون بیشتر از 300 کلمه خواننده را خسته می کند پس یک تیتر جدید اضافه کنید و در مورد تیتر جدید صحبت کنید.

تنظیمات پیشرفته > شبکه های اجتماعی

پست های شما قرار است در دو شبکه محبوب و موثر فیسبوک و توئیتر به اشتراک گذاشته شوند. از تصاویر و توضیحات متاداده یا متاگراف Meta Graph مربوط به فیسبوک و توئیتر استفاده کنید تا اشتراک گذاری پست های شما به خوبی انجام شود.

تنظیمات فیسبوک

تنظیمات فیسبوک بسیار ساده است. یک عنوان و یک توضیح متا تنظیم کنید تا پست شما وقتی روی صفحه اجتماعی در سایت فیسبوک ارسال شد شامل یک عنوان و توضیح کوتاه باشد و کاربران را برای کلیک کردن جذب کند.

مشخص است که فیسبوک کاربران زیادی دارد و میتواند منبع خوبی برای کسب ترافیک بیشتر باشد. بسیاری از سایت ها با فعالیت در شبکه اجتماعی فیسبوک به رونق کسب و کار خود می پردازند. چون فیسبوک شبکه ای بسیار بزرگ و با دو میلیارد کاربر است که ممکن است هر کدام از آنها به سایت شما سر بزنند و در این صورت شما کاربران زیادی دسترسی دارید که میتوانند مشتری شما شوند.

توضیحات متا برای فیسبوک

تصویری که میبینید تصویر شاخص محتوا را به عنوان تصویر خود انتخاب می کند، با دکمه “آپلود تصویر” میتوانید یک تصویر سفارشی به آن اضافه کنید.

عنوان و توضیح میتوانند هر کدام مناسب با نیاز شما باشند، پس هر توضیحی که میخواهید را میتوانید اضافه کنید. از شکلک ها و علائم برای توجه بیشتر نیز میتوانید استفاده کنید.

تنظیمات توئیتر

تنظیمات فیسبوک

توئیتر هم مثل فیسبوک یک پست ساده دارد که از تصویر، عنوان و توضیح متا تشکیل شده است. با این تفاوت که توئیت های شما در توئیتر بازتوئیت یا ریتوئیت شده و همچنین مستقیما در گوگل و بینگ دیده خواهند شد. پس توئیتر نیز میتواند به برند سازی شما کمک کند و یک منبع دیگر برای کسب ترافیک و بازدید بیشتر باشد.

توضیحات متا برای توئیتر

یک عنوان ساده و جذاب، توضیح کوتاه و منطقی میتواند به یک تصویر خلاقانه و زیبا ملحق شود تا یک توئیت حرفه ای برای شما ساخته شود

 

تنظیمات پیشرفته > روبات ها و ایندکس محتوا

روی گزینه “دنده” یا “تنظیمات” کلیک کنید.

تنظیمات پیشرفته مربوط به روبات ها و ایندکس محتوا

تنظیمات این بخش حرفه ای بوده و اگر نمیدانید چیست اصلا به آنها دست نزنید. ما توضیح اضافه میکنیم تا شما بتوانید از این ویژگی های پیشرفته استفاده کنید.

“دسترسی به موتورهای جستجو برای دیدن محتوا”

"دسترسی به موتورهای جستجو برای دیدن محتوا"

معمولا مقاله یا محتوای شما در گوگل و بینگ و دیگر موتورهای جستجو دیده می شود. همانطور که در فایل ربات سایت تنظیم می شود.

اگر این گزینه را روی خیر قرار دهید، یک خط دستور جدید به فایل ربات سایت اضافه می شود تا از ایندکس و نمایش این محتوا در موتورهای جستجو جلوگیری شود.

بخش متا روبات های پیشرفته کمی حرفه ای تر عمل کرده است و اجازه میدهد تا آدرس به طور جزئی برای ایندکس شدن تنظیم شود.

چهار دستور مختلف میتوانند به شما کمک کنند از ایندکس شدن به صورت بایگانی، سربرگ و تصویر جلوگیری کنید.
گزینه ها به شکل زیر هستند:

متا روبات های پیشرفته

بدون ایندکس تصویر: با انتخاب این گزینه، تصاویر این مقاله در موتورهای جستجو ایندکس نمی شوند

بدون بایگانی: با انتخاب این گزینه، مقاله شما در بخش بایگانی های سایت ظاهر نخواهد شد

بدون سربرگ: کدهایی که در سربرگ سایت قرار میگیرند، به آنالیز کننده ها مثل گوگل آنالیتیکس و دیگر ابزارهای شخص سوم اجازه رهگیری محتوا را میدهند. کدهایی برای تنظیم ریدایرکت دامنه و حتی SSL نیز تنظیم می شوند و با انتخاب این گزینه، شما برگه را عملا از این موارد محروم می کنید و به نوعی آن را از سایت جدا میکنید

گزینه نشانی قانونی / تگ متعارف Canonical Tag

این گزینه به شما اجازه میدهد تا آدرس اصلی محتوا را وارد کرده و به موتورهای جستجو بگوئید حواستان هست که محتوای تکراری ندارید.

مسئله محتوای تکراری یعنی شما یک محتوا را دوباره انتشار دهید، فرقی نمیکنید آدرس آنها چه باشد و یا هر کدام از محتوا در چه سایتی است، فقط محتوایی که زودتر از همه منتشر شده است (یعنی قدیمی تر است) نسخه اصلی است و بقیه کپی های آن هستند.

اگر شما دو سایت دارید و دوست دارید محتوا در هر دو سایت باشد، خب در یکی مقاله را منتشر کرده و منتظر ایندکس آن خواهید شد، سپس دیگری را برای انتشار آماده کرده و با تنظیمات افزونه سئو Yoast SEO در این بخش، تگ متعارف Canonical آن را اضافه میکنید تا به موتور جستجو بگوئید قصد کپی محتوا و انتشار محتوای تکراری را ندارید.

کارتون آتش و سئو

نتیجه گیری

اکنون میتوانید بر اساس استراتژی سایت خود، یک مدل از تنظیمات افزونه سئو Yoast SEO را برای سایت خود استفاده کرده و منتظر موارد بهینه سازی باشید. قطعا تاثیر آن را مشاهده خواهید کرد.

کارهایی که باید انجام دهید، تنظیم افزونه سئو Yoast SEO، ساختن فایل ربات و فایل نقشه سایت است. سپس تنظیمات مربوط به ایندکس سایت را انجام دهید، مسیرهای راهنما را فعال کنید، پیوند های یکتای سایت را کنترل کرده و پس از بروز رسانی سایت و تهیه بکاپ به سرچ کنسول گوگل سر بزنید. قطعا نیازمند تست فایل ربات و همچنین افزودن نقشه سایت هستید.

پس از این کارها مشاهده خواهید کرد که محتوای سایت شما ایندکس خودش را شروع می کند. به سراغ بهینه سازی های لازم بروید، مقاله های برتر خود را شناسایی کنید و سعی کنید با بهینه سازی محتوا و نوسازی آنها یک محتوای درجه یک و با کیفیت تولید کنید که بتواند به رتبه یک گوگل برسد. هدف شما باید سئوی کلاه سفید باشد.

با سئو کلاه سفید و نوشتن مقاله های بلند میتوانید رتبه های خود را بهبود بخشید، اعتماد گوگل را کسب کنید و رتبه سایت را افزایش دهید، پس از این موارد میتوانید کم کم به فکر بهینه سازی دیگر مقاله های خود باشید. پیشنهاد ما اینست که فقط زمانی دست به تولید محتوای تازه بزنید که کسی در مورد آن محتوا تولید نکرده است، یا اینکه تمام مقاله های شما همه در صفحه اول گوگل باشند.

امیدواریم بتوانید سئوی درون سایت خود را با موفقیت انجام دهید، اگر هم یک سایت جدید راه اندازی میکنید، باید بدانید سئو از همان دامنه سایت شروع می شود، پس یک نام دامنه سئو شده بسازید. سپس روی سایت خودتان سئوی وردپرس را شروع کنید و اگر فروشگاه دارید، باید از بهینه سازی فروشگاه آنلاین استفاده کنید تا بتوانید بهترین روش بهینه سازی را روی سایت پیاده کنید.

در انتها اگر به آموزش های بیشتری نیاز دارید به مانگو مراجعه کنید و به یک متخصص سئو تبدیل شوید. همچنین برای دریافت نسخه تجاری (پرمیوم) افزونه یوست سئو Yoast SEO Premium نیز یک حساب در مانگو باز کنید و به آموزش ها، بروز رسانی و پشتیبانی آن دسترسی داشته باشید.

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)