2018-11-18

همین که وارد یک سایت شوید، مدیر سایت میتواند ببیند چه کسانی و چه تعداد کاربر وارد سایت شده اند. این آمار ها معمولا به وسیله ابزارهای ردیابی و آمارگیر مثل گوگل آنالیتیکس یا نرم افزارهای تجزیه و تحلیل دیجیتال اطلاعات جمع آوری می شوند. اگر میخواهید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید و سایت خود را با وردپرس ساخته اید، با ما همراه باشید میخواهیم گوگل آنالیتیکس را روی وردپرس نصب کنیم.

بدون شک بسیاری از سایت های دنیا با وردپرس ساخته شده اند. طبق آمار خود سایت وردپرس، 32% از کل سایت های اینترنتی فعال، از وردپرس نیرو گرفته اند. این یعنی از هر 3 سایت یکی وردپرسی است. وردپرس روبه رشد، رایگان و متن باز، فوق العاده ایمن و سریع است و توانسته به عنوان برترین سیستم مدیریت محتوا شناخته شود.

ما سایت میموس و همینطور سایت های دیگر خود را با وردپرس ساخته ایم. اکنون از گوگل آنالیتیکس به عنوان یک ابزار رهگیری و پیگیری Tracking روی سایت خود استفاده می کنیم. به همین خاطر امروز در آموزش خود میخواهیم آموزش نصب گوگل آنالیتیکس روی وردپرس را مرور کنیم. همراهمان باشید.

[promotion id=”27792″]

گوگل آنالیتیکس چیست؟ لوگوی گوگل آنالیتیکس

ما در یک مقاله قبلا توضیح داده ایم که گوگل آنالیتیکس چیست، این ابزار حرفه ای توسط گوگل و برای مشاهده آمارها و تجزیه و تحلیل اطلاعات آنلاین طراحی شده است. گوگل یک پل ارتباطی بین کاربران و اطلاعات وب ایجاد کرده که Google Analytics نام دارد و برای آنالیز (Analysis) ساخته شده است.

از گوگل آنالیتیکس برای موارد زیادی استفاده می شود که از جمله آنها بهینه سازی نرخ فروش، پیگیری مشتریان و افزایش وفاداری آنها، بهینه سازی بانس ریت سایت و پیگیری کمپین های تبلیغاتی است. جدا از اینها، گوگل آنالیتیکس پک کاملی از آمارهای مربوط به سایت های خودمان را نمایش میدهد. این آمار ها بر اساس طبقه بندی های زیادی گروه بندی شده اند و هر کدام در یکی از زمینه های مختلف کاربرد خاصی دارند.

چرا گوگل آنالیتیکس روی وردپرس؟ لوگوی وردپرس

معمولا وردپرس توسط زیادی از کاربران استفاده می شود، که یکی از آنها قدرت سئو در وردپرس است. برای بهینه سازی وردپرس کارهای زیادی لازم نیست انجام شود و ما در مورد آن صحبت کردیم، همین دلیل باعث شده تقریبا 0.08 درصد از کل سایت های وردپرسی دنیا، به زبان پارسی ساخته شود تا بزرگ ترین انتخاب ایرانی ها برای راه اندازی سایت باشد. بله میتوان گفت بهترین کار ممکن در وب طراحی سایت با وردپرس و استفاده از قدرت های آن است.

سهم وردپرس پارسی از توزیع جهانی وردپرس

از آنجا که سئو کارها علاقه زیادی به گوگل و ابزارهای آن مثل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس دارند، میخواهیم پیوند مهمی بین این دو برقرار کنیم.

گوگل آنالیتیکس روی وردپرس

چند مرحله ساده پیش رو داریم تا وردپرس را به گوگل آنالیتیکس متصل کنیم و اطلاعات داشبورد آنالیتیکس خود را در پیشخوان وردپرس ببینیم، البته برای اینکار از افزونه استفاده می کنیم:

1. ثبت نام برای یک Google Analytics Account

2. نصب یک افزونه وردپرس

3. دریافت تایید حساب گوگل Authentication

4. انتخاب سایت مورد نظر برای پیگیری

5. شروع پیگیری آمار و ارقام آنالیتیکس

تحریم ایران توسط گوگل و مشکل دسترسی به داده ها

 

تحریم ایران توسط آمریکا شامل شرکت های این کشور هم می شد. در پی این اتفاق بسیاری از کاربران ایرانی به گوگل آنالیتیکس دسترسی نداشتن. گوگل آنالیتیکس تحریم ایران را ادامه داد و سایت های ایرانی از دسترس خارج شدند. آنها به اطلاعات و داده های تحلیل شده دسترسی نداشتند، بنابراین کمپین های خود را تعطیل شده دیدند و نمی توانستند کاری کنند.

با رفع جزئی تحریم و کمی بازی با اشکالات سیستم گوگل آنالیتیکس، اکنون وبمسترها موفق شده اند سایت خود را به گوگل متصل و آمارهای سایت را مشاهده کنند.

گوگل آنالیتیکس در کشور ما ایران زیاد شناخته شده نیست و فقط وبمستران حرفه ای و کارکشته از آن برای بهینه سازی فروش و افزایش نرخ تبدیل مشتری استفاده می کنند. البته این فقط کاربرد های گوگل آنالیتیکس نیست، بگذارید برخی از کاربرد های گوگل آنالیتیکس را معرفی کنیم:

  • پیگیری داده ها و استخراج اطلاعات در اینترنت

به نظر من کافیست همین ویژگی کاربردی را برای این ابزار حرفه ای و رایگان در نظر بگیریم تا به حجم عظیم فواید آن پی ببریم. یک بازاریاب حرفه ای اطلاعات مشتریان خود را در کمپین های تبلیغاتی و یک مدیر سایت اطلاعات مشتریان را در فروشگاه خود پیگیری می کند تا بتواند سایتِ خودش را هدفمند کرده و اطلاعات کسب شده را برای افزایش فروش استفاده کند.

نه فقط اینها بلکه ده ها هزار کاربرد دیگری که در این نرم افزار و رده بندی های داده آن مشاهده می شود، میتواند مخ هر کسی را به سوت کشیدن وادار کند. بیشتر از این وارد بحثش نمی شویم.

چطور گوگل آنالیتیکس را به وردپرس متصل کنیم؟

گوگل آنالیتیکس افزونه های وردپرس را یک پل بین سایت گوگل آنالیتیکس و وردپرس می داند. میخواهیم از افزونه های وردپرس برای نصب گوگل آنالیتیکس در سایت استفاده کنیم. یک روش ساده و بسیار عالی. اما اینکه شما میخواهید امکانات گوگل آنالیتیکس را کامل در اختیار داشته باشید باید وارد پیشخوان خود در Analytics Dashboard  شوید. بخش های مختلف ابزار مملو از امکانات جالب برای پیگیری داده ها و تقسیم رده های اطلاعات است. بسیاری هستند حتی برای کارآگاه بازی از ابزار آنالیز نام برده استفاده می کنند.

امکانات گوگل آنالیتیکس زیاد است، اطلاعات زیادی ارائه می کند اما در وردپرس فقط به نمایش آمار بازدید و … محدود می شوید. اگر هم از ابزارهای دیگری چون افزونه های نمایش آمار بازدید مثل WP Statistic استفاده می کنید، حتما آن را هرچه زودتر از روی سایت خود حذف کرده و سایت را به آنالیتیکس متصل کنید.

گوگل آنالیتیکس برای وردپرس

کار با گوگل آنالیتیکس در وردپرس بسیار ساده است، راه های زیادی برای نمایش اطلاعات گوگل آنالیتیکس در وردپرس وجود دارد. با این حال ترجیح می دهیم از افزونه استفاده کنیم. پیشنهاد ما استفاده از افزونه ای است که توسط تیم یوست برای اتصال سایت وردپرس به آنالیتیکس توسعه یافته است. این افزونه اکنون با یک برند جدید در حال کار است.

افزونه وردپرس خوبی بنام Google Analytics by MonsterInsight سابقا توسط Yoast و WPBeginner توسعه یافته که اکنون با این برند توسط سایت Monster Insight منتشر می شود. یک افزونه رایگان با امکانات خوب و البته دارای نسخه تجاری که ویژگی های بیشتری برای حرفه ای ها ارائه می کند. ما میخواهیم از این افزونه برای اتصال سایت وردپرس به Analytics گوگل استفاده کنیم و بس.

ایجاد یک حساب گوگل آنالیتیکس

ورود به گوگل آنالیتیکس اولین مرحله ما در این آموزش و برای آوردن آمارهای بازدید گوگل آنالیتیکس به پیشخوان وردپرس است. روی این آدرس با آیپی غیر از ایران کلیک کنید تا وارد سایت آنالیتیکس گوگل شوید. سپس یک حساب ایجاد کنید، البته که بیشترمان یک حساب جیمیل شاید داشته باشیم، پس همان جیمیل خود را استفاده کنید تا حسابتان ایجاد شود. مثل تصویر زیر روی دکمه Sign up کلیک کنید:

ثبت نام اکانت گوگلبا ورود به حساب خود (یا ساخت حساب جدید گوگل)، وارد صفحه ثبت نام برای گوگل آنالیتیکس می شوید، روی دکمه Signup کلیک کنید، وارد فرمی به شکل زیر خواهید شد:

فرم ثبت نام گوگل آنالیتیکس

اطلاعات سایت خود را وارد کرده و روی گزینه ها به طور کامل کلیک کنید. این اطلاعات بعدا برای شما کاربردی خواهند بود. مثلا گزینه Benchmark بعدا به شما کمک می کند سایت خود را با دیگر سایت ها و آمارهای استاندارد مقایسه کنید.

شما نیازی به تغییر تنظیمات گوگل آنالیتیکس ندارید، پس از ایجاد حساب، یک شناسه رهگیری Tracking ID به شما داده می شود. پس از یادداشت آن به سایت وردپرسی برگردید تا یک افزونه برای اتصال گوگل آنالیتیکس نصب کنیم.

[promotion id=”27796″]

ثبت گوگل آنالیتیکس روی سایت وردپرس (نصب Authentication)

کد ID گوگل آنالیتیکس در وردپرس کمک می کند خیلی ساده تر از اینکه بخواهیم کدهایی را در قالب سایت قرار دهیم یا با کدنویسی و افزودن کد به فایل های سایت مثل function.php، سایت را تایید کنیم، بنابراین از افزونه استفاده می کنیم تا سایت در گوگل آنالیتیکس ثبت شود.

با اتصال افزونه، ما میتوانیم مستقیما با نمایش آمار گوگل آنالیتیک در سایت، دسترسی ساده تری به آن داشته باشیم. فهرست افزونه های زیر برای راه اندازی گوگل آنالیتیکس در وردپرس محبوبیت بالایی دارند و توصیه می شود فقط از این افزونه ها استفاده کنید:

1. Google Analytics Dashboard for WP by ExactMetrics

2. Google Analytics Dashboard Plugin for WordPress by MonsterInsights 

3. WooCommerce Google Analytics Integration

4. Enhanced Ecommerce Google Analytics Plugin for WooCommerce 

5. Google Analytics

نصب افزونه وردپرس Google Analytics Dashboard Plugin for WordPress by MonsterInsights

وارد پیشخوان وردپرس شوید، در مسیر افزونه ها > افزودن، نام افزونه را برای جستجو در کتابخانه افزونه وردپرس وارد کنید، افزونه ظاهر شده روی نصب سپس فعال سازی آن کلیک کنید تا پیشخوان برای شما نمایش داده شود. مثل تصویر زیر وارد افزونه شوید و روی دکمه مورد نظر کلیک کنید، برای تایید باید وارد Setting شوید و روی Authentication کلیک کنید:

تایید گوگل آنالیتیکس

سپس روی Get Google Code کلیک کنید تا با اتصال به حساب گوگلتان (Google Account) مجوز دسترسی به اطلاعات حساب شما به این افزونه داده شود. با دریافت کد و کپی کردن آن، باید کد داده شده را در کادر مورد نظر قرار دهید. سپس روی گزینه Next کلیک کنید:

تایید monster insight

اینبار درخواستی ایجاد می شود که از شما میخواهد اجازه رسمی بدهید افزونه به حساب گوگل شما دسترسی پیدا کند (تا از این طریق و دسترسی داده های شخصی شما، سایت شما در حساب گوگل آنالیتیکس شناسایی شود).

دسترسی monster insight

پس از این کار سایت شما به افزونه متصل می شود و شما میتوانید آمار مورد نظر را ببینید. مزایای افزونه گوگل آنالیتیکس برای وردپرس توسط Monster Insight اینست که این ابزار رایگان و حرفه ای است. کارش را به درستی انجام میدهد و ظرف چند دقیقه سایت را به این سرویس متصل می کند. البته این تنها روشی نیست که این افزونه میتواند سایت را به آنالیتیکس متصل کند. میتوانید از Tracking ID هم استفاده کنید، و اینبار در همان صفحه تنظیمات Setting به جای Authenticate در کادر Tracking ID عدد رهگیری گوگل با فرمت UA-00000000-0 است را نوشته و آن را ذخیره کنید تا سایت به گوگل آنالیتیکس متصل شود.

وردپرس میتواند به ابزارهای زیادی متصل شود تا سایت را حرفه ای تر مدیریت کنید. مثل اتصال سایت به سرویس گوگل آنالیتیکس یک ویژگی دیگر هم وجود دارد و آن اتصال سایت به وبمستر گوگل Google Search Console است. با آموزش افزونه Yoast ما به سراغ آن رفتیم، سپس موفق شدیم سایت را به گوگل سرچ کنسول متصل کنیم. این اتصال کمک کرد تا از اطلاعات وبمستر گوگل در پیشخوان وردپرس استفاده کنیم.

آمار های قابل نمایش آنالیتیکس در پنل پیشخوان وردپرس

نمایش آمار گوگل آنالیتیکس در وردپرس به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود. توضیحات لازم را بخوانید تا از این ویژگی ها برای تحلیل داده های سایت خودتان در سرویس گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

در کدام قسمت از سایت گوگل آنالیتیکس دنبال جزئیات بازدیدها و کاربران سایت خود هستید، اینکه در سایت شما کجا را سر میزنند، چقدر در سایت شما می مانند و نرخ ماندگاری Time on Page دارند. میزان بانس ریت یا نرخ پرش Bounce Rate چقدر است و میزان ترافیک سایت شما از منابع مختلف چه میزان است. این موارد توسط گوگل آنالیتیکس منتشر می شوند ولی افزونه ها فقط برخی از آنها را در پیشخوان وردپرس نمایش می دهند. ما مهمترین منابع گوگل آنالیتیکس را برای شما معرفی میکنیم:

مخاطبین Audienceمخاطبین Audience

بخش مخاطبین کمک می کند مخاطب را بشناسید. اینکه کاربر چیست و کیست و از چه چیزهایی برای رسیدن به سایت شما استفاده کرده است. داده های آماری و جزئیات ریز اطلاعات آنها نمایش می دهند. کاربران چطور بین برگه های سایت شما جابجا میشوند و چه کاری انجام میدهند، همه اینها در بخش مخاطبین دیده می شود و در پنل هم به شما نمایش داده می شود.

فراگیری Acquisitionفراگیری Acquisition

تب فراگیری (Acquisition) منابع دریافت ترافیک را نمایش میدهد. کاربران از کجا آمده اند یا به عبارتی، ترافیک شما از کجا کسب شده است. این اطلاعات بسیار کاربردی به کار وبمستران حرفه ای و بازاریاب ها می آید. مدیر کمپین های تبلیغاتی و همچنین یک مدیر محتوا در روش های افزایش ترافیک میتواند از چنین منبعی برای دستیابی به اطلاعات ارزشمند کاربران و پاتوق های آنلاین ها استفاده کند. این اطلاعات نشان میدهد که بهترین منبع شما برای کسب ترافیک چیست.

تبدیل Conversionتبدیل Conversion

این قسمت از ویژگی های گوگل آنالیتیکس کمک می کند بدانید نرخ تبدیل (Conversion Rate) سایت چقدر است. اگر در گوگل آنالیتیکس هدف تنظیم کرده باشید (Goal)، میدانید که نرخ تبدیل چه کاربردی دارد، میفهمید کدام قسمت از سایت (بر اساس هدف Goal تنظیم شده) چه قدر سود دهی داشته و میزان تبدیل کاربران به مشتری چقدر بوده و چند نفر خرید انجام داده اند. اگر در سایت فراخوان (CTA (Call to Action ثبت کنید (مثل ایمیل)، و یا در برگه های فرود، در این صورت میزان کسانی که برگه را دیده اند در ازای کسانی که ایمیل خود را ثبت کرده اند (به عنوان یک شاخصه تبدیل – تبدیل کاربر به عضو سایت)، میتوانید میزان تبدیل را بررسی و مقایسه کنید.

رفتار Behaviorرفتار Behavior

کاربران چطور با سایت شما سر و کله می زنند. منظورم اینست که چطور رفتار می کنند وقتی وارد سایت شدند. این بخش تماما وارد جریاناتی می شود که شبیه استراق سمع است، کاربران دقیقا درون سایت شما چه می کنند و چه کاری انجام میدهند. آنها کجا می روند و چه کار می کنند، همه زیر نظر شماست اگر از بخش رفتار کاربر (Behavior) استفاده کنید.

 

نتیجه گیرینتیجه گیری نهایی – با گوگل آنالیتیکس چکار کنیم؟

شکی نیست که ابزارهای گوگل آنالیتیکس و اطلاعاتی که در داشبورد به ما می دهد، بسیار کاربردی است. البته در این که ما همواره رقیب هایی داریم که فعالیت میکنند و حتی فعالیت ما را زیر نظر دارند نیز شکی نیست. پس کسی برنده است که در این رقابت که هم رقیب مستقیم داریم و هم غیر مستقیم، از اطلاعات به خوبی استفاده کند. سایت های ما و شما جان اسنو نیستند که بارها از مرگ برگردند تا داستان تکمیل شود نه، سایت های ما تایوین لنستر هستند که حتی ممکن است توسط دستاوردهای خودشان (یکی مثل پسرش تایوین لنستر) به قتل برسند.

پس به سایت خود برگردید، یک آنالیز کلی انجام دهید و ببینید ضعیف ترین بخش های سایت شما کدام است. کدام بخش ها نرخ پرش پایینی دارند و آمار نرخ پرش در کدام قسمت ها بسیار بالاست. آن قسمت ها را برای بهینه سازی انتخاب کنید، شاید بهتر باشد تصاویر را عوض کنید، اگر تصاویر ندارند، مورد جدید اضافه کنید، اگر تصاویر راهکار درستی نبود، ولاگ (Vlog > Video + Blogging) خود را شروع کنید و دست به تولید ویدیو بزنید. شاید ویدیوها توانستند مخاطبین را در سایت شما نگه دارند.

اگر منابع خوبی در بخش های مختلف توسط Acquisition شناسایی کردید، بیشتر آنها را هدف بگیرید، فعالیتتان را در آن بخش متمرکز کنید و کاربران بیشتری پیدا کنید. این ابزار به شدت به همه قسمت های سایت سرک می کشد و اگر هدف تنظیم کنید، میتوانید فوق العاده از آن استفاده کنید، میتوانید نرخ تبدیل را پیگیری کنید و به شدت بازدهی سایت را افزایش دهید. نه تنها درون سایت، بلکه در سئو خارجی هم گوگل آنالیتیکس طی فعالیت های شما اطلاعاتی ارائه می کند که از آن برای بهینه سازی تجربه کاربری و بهبود رنک سایت استفاده کنید. شک نکنید ابزاری فوق العاده است و هر متخصص سئو یا مدیر کمپین تبلیغاتی و بازاریاب آنلاین باید از آن استفاده کند.

نگران نباشید، اگر به آموزش های بیشتری نیاز داشتید، همواره به بلاگ میموس سر بزنید و مطالب دست اول رو مطالعه کنید تا بیشتر با این سرویس های سئو آشنا شوید. در پایان اگر سوالی در مورد راه اندازی دارید یا در اتصال سایت به آنالیتیکس مشکل دارید حتما عنوان کنید.

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی

مطهره نسیمی هستم؛ کارشناس محتوا و دیجیتال مارکتر! حسِ خوب نوشتن و خلق محتوا باعث شده که من محتوانویسی رو به عنوان شغل و حرفه خودم انتخاب کنم. به یادگیری و به خصوص یاد دادن علاقه زیادی دارم و همیشه در تلاشم تا بتونم به بقیه کمک کنم! (سعی میکنم ملکه محتواهایی باشم که پادشاه میشن!)